lääkityksestä

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

lääkityksestä

ViestiKirjoittaja torvelo » 24 Helmi 2011, 18:19

Heisan,

utelen muiden lääkityksestä (kipu).
Itselläni mm. triptyl 4*50 mg /ilta.
Onko paljon vai vähän ?
Turruttaa mukavasti -> kivat unet, mutta piikkejä (kipu) ei tarpeeksi tehokas (vaihtoehtoja).

Utelee

-torvelo-
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 25 Helmi 2011, 00:42

Triptyliä en ole kokeillut, koska sillä on kuulemma yhteisvaikutuksia kilpirauhaslääkityksen kanssa, vaikka muuten ilmeisesti hyvä lääke onkin kipukynnyksen nostamiseen. Minä en käytä kipulääkitystä jatkuvasti, koska saan niistä niin paljon sivuvaikutuksia, mutta koviin kipuihin minulla on käytössä Zaldiar, jossa on 37,5 mg tramalia ja 325 mg paracetamolia. Noita on määrätty 1-2 tabl. 3 kertaa päivässä, eli max. 6/päivä.

Yleensä tuo tehoaa minulla hyvin pienelläkin annostuksella, mutta ei näköjään aina :? . Tänään on mennyt maksimiannostuksella, mutta silti kivut olivat niin kovat, että oksensin viimeiset puoli tuntia tauotta :cry: Onneksi nyt hieman helpottaa, mutta ei muuta kuin uudet napit naamaan ja nukkumaan... Toivottavasti huomenna on parempi päivä! :shock:
Orkidea

Lyrica, Noritren, tarvittaessa Paracetamol ja Panacod

ViestiKirjoittaja Leenu » 30 Maalis 2011, 14:56

Tahtoisin myös kuulla muiden lääkityksistä kun mulla alkaa tuo Lyrica jo olen aika kehnolla vasteella. Olen syönyt sitä jo muutaman vuoden täydellä annoksella eli 300 mg kaksi kertaa vuorokaudessa. Lyrica on myös niin kamalan kallis lääke :evil:
Aijemmin olen kokeillut Triptyyliä, Cymbaltaa ja Klotriptyyliä. Kahdesta viimeisemmästä mennyt ihan zombiksi.
Leenu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: lääkityksestä

ViestiKirjoittaja fedja » 15 Huhti 2011, 23:59

torvelo kirjoitti:Itselläni mm. triptyl 4*50 mg /ilta.
Onko paljon vai vähän ?

Minun korviin kuulostaa paljolta. Tällä hetkellä kokeilen Triptyliä 10mg/ilta. Joskus aiemmin on ollut 20mg/ilta. Jos päivisin et ole tokkurassa lääkkeen takia, niin kaippa sopii sitten sinulle. Itse taitaisin tuolla annoksella olla päivät horroksessa.

Minulla nukkumiseen auttaa Olanzapin 2.5mg ja Oxamin 7.5mg.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja torvelo » 16 Huhti 2011, 15:24

No, muutenkin yhtä sumua. Ei tuo auta enää nukkumiseen. Kontrolli käynti ens kuussa, katsellaan lääkkeitä lisää tai muutoksia, varmaan tarvitaan ainaski joku tuommoinen unilääke ja jotain kivaa kipulääkkeeksikin, paitsi sen suhteen ei akuuttia tarvetta jos muistaa levätä useasti päivän mittaan, mulla kolmet torkut päivässä, tekee kaiken hitaasti ja rauhallisesti, sen mitä pystyy, eikä aiheuta itselleen enempää stressiä.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja pihkoo » 13 Kesä 2011, 14:14

Hei.
Etsin netistä tietoa minun niskaongelmaan ja löysin tämän foorumin.
Itselläni on funktionaalisellamagneettikuvauksella löytynyt repeämiä C1-C2 välistä.
Olen ollut sairaslomalla syyskuusta lähtien ja kivut ovat todella kovat.
Huomasin tämän lääkekyselyn ja ajattelin tulla kertomaan ,että mitä itse syön ku tuntuu ettei monellakaa ole kovaa lääkitystä edes ollut.
Tällä hetkellä syön aamulla 600mg lyricaa 200mg pitkävaikutteista tramalii ja päivällä 100mg tavallista tramalii ja illalla 600mg lyricaa 200mg pitkävaikutteista tramalii ja 100mg triptyylii.
Monia lääkkeitä on tullut testattuu ja edelleen etitää lääkitystä mikä auttaisi minua kipujen kanssa ku ei edes tuo lääkitys mitä tällähetkellä syön nii auta kipuun paljoakaan.Olen kokeillut oxycontinii ja klotriptyylii niin ei auta.
Lääkkeet minulle on määrännyt keskus sairaalan yhden osaston ylilääkäri.
Nytten odotan lähetettä helsinkii neurokiruhkille et mitä tehdään.
Kivut on niin kovat et tuntuu silt et tätä ei kestä.
Nii ja tuon lyrican suuren annos määrän on minulle kirjoittanut tuo osastun ylilääkäri eli syön tällähetkellä 1200mg lyricaa vaikka maksimi annos päivässä saisi olla 600mg.
pihkoo
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja JT » 19 Elo 2012, 14:48

pihkoo kirjoitti:Huomasin tämän lääkekyselyn ja ajattelin tulla kertomaan ,että mitä itse syön ku tuntuu ettei monellakaa ole kovaa lääkitystä edes ollut.

Eihän tämä kai mikään kilpailu ole? On noita ollu, ja kaikenlaista kokeiltu, monet joko ilman toivottua tulosta tai sitten aiheuttivat enemmän huonoa kuin hyvää:

Het kolarin jälkeen aloitettiin "perinteisesti" relaksantilla ja Buranalla. :lol:

-sirdalud 4mg, alkuun yksi illalla sittemmin kolmesti päivään (kyllähän se vähän auttoi?)
-Burana 600mg, kolmesti päivässä (ei isommin auttanut)
-Bextra 20mg, illalla (ei toiminut)
-Stilnoct 10mg, illalla (joo, äkkiä toleranssi kasvoi älyttömäksi)
-Tramal 300-400mg päivässä (pitihän tuo kivut kaukana, mutta sitten se vieroitus)
-Temgesic, annostusta en muista (ei muistikuvia)

Fibroon oli tällaiset:
-Somadrill comp, 1-2kpl kolmesti päivässä (oli toimiva, sittemmin valmistus lopetettu)
-Triptyl 25mg, 2kpl illalla (lopetettiin -07, muuta kokeillessa)

Ja sit kokeilut senkun jatkuu:
-Celebra 200mg, 1-2kpl tarvittaessa (toimi aikansa)
-Doxal 25mg, 2kpl yöksi (liikaa sivuoireita)
-Clotam 200mg, kerran päivässä (ei vaikutusta)
-Mobic 7,5mg, 1-2kpl päivässä (tietoisuus "poistui", toimintakyky ei -aika huono)
-Atacand 8mg, ensin ½, sitten 1 ja myöhemmin 2kpl päivässä (ei vaikutusta)
-Tenox 10mg, 1kpl illalla (äkkiä noihin tottui)
-Mirtazapin Hexal 30mg, 1kpl illalla (ei havaittuja hyötyjä)
-Lyrica 150mg, 1kpl aamuin illoin (aikansa tätäkin)
-Exelon 1,5mg, 2kpl päivässä (pahenti päänsärkyä)
-Maxalt Rapitab 10mg, tarvittaessa (erittäin toimiva, mutta toisaalta lamauttaa)
-Propral 40mg, ½-1kpl kahdesti päivään (sama kuin ois buranaa syöny, ei vaikutusta)
-Topimax 15/25mg, 1-2kpl kahdesti päivässä (piti jotenkin pääkivun kurissa) Nyt sitten muutaman käyttövuoden jälkeen tuli ilmi ettei tätä suositella missään tapauksessa aivovamman saaneille
-Dolan, 1-3kpl päivässä (fibroon, "toimii" vaan ei hyvin)
-Noritren 10mg, 1-2kpl illalla (ei osaa vielä tästä sanoa)

Nykyisin käytössä vain nuo kaksi viimeistä +Maxalt tarvittaessa. Onhan tämä olotila "hieman" sumuinen jatkuvasti, pääkipu muistuttaa jatkuvasti äityen toisinaan sellaiseksi että pitää mennä itsekseen pimeään huoneeseen odottamaan olon kohenemista.

Varmaan jäi pois vielä jotain tuosta, ainakin ne mitä kipupolilla/lta mukaan sai. Ja muistikuvien mukaan toisinaan ottivat apteekissa reseptin pois, joten senkään takia ei kaikkia voi muistaa.

Kumma että silloin alkuun jäi pään tilanne tutkimatta kun oli aika tukevissa lääkkeissä alkuun. Ei siinä mitkään pienet kivut, tai isommatkaan, tuntuneet.

Kertaalleen sitten pari kuukautta kolarin jälkeen, kaulurin kanssa ja reippaan Tramal/Sirdalud -päiväannoksen kanssa otti ja lähti tajunta niskakivun takia. Lanssissa antoivat 1mg jotain tukevaa, halusin olla tietämättä mitä se oli kun antoi niin kivan olon. Vertailussa olisi Morfiini jäänyt hyväksi kolmoseksi, jotain kovasta huumeesta puhuivat... Ja seuraava yö menikin Voltaren -tipassa. Silloinkin sitten olisivat antaneet seuraavana päivänä ajaa itse kotiin, tätä jäin jälkeenpäin hieman ihmettelemään.
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 19 Elo 2012, 17:31

Tällä hetkellä

- Lyrica 50mg aamulla / 75mg illalla
- Triptyl 30mg illalla
- Vimovo 2x1 vrk:ssa

Ja ei riitä alkuunsakaan. Sitten muihin kipuloihin vedellään Panadol Fortea 1g tai Panacodia + Norflexiä lihasrelaksanttina kun selkä leikkaa kiinni.

Ja jee jee, mikään noista ei auta päänsärkyyn saati selkäkipukohtauksiin, ei edes Panacod vaikka nappaisi kerralla 2 kpl:tta.

Esim. tänään on ollut sukeltajanpuukko alaniskassa koko päivän ja nyt alkaa päähänkin koskea. Ei voi muuta kuin kitua ja odotella, että on aika nappailla iltalääkkeet. Ensiviikolla on kipulääkäri/fysiatriaika KYS:ssä, katsotaan mitä tapahtuu noiden lääkitysten suhteen. Pitänee nostaa joko Lyricaa tai Triptyliä ja Vimovon purkua mietin vakavasti, koska se estää muiden tulehduskipulääkkeiden käytön.
anzqu

ViestiKirjoittaja kojootti » 19 Elo 2012, 17:55

Kivun iskiessä mulla on parhaiten auttanut kun heitän yhtäaikaa huiviin Burana 600 mg ja Panacodin ja sitten kylmää niskaan vähintään parin tunnin ajan. Ortinista se mulle neuvottiin. Peruslääkkeenä kipuun ainoastaan Triptyl 10 mg yöksi ( kun annosta yritettiin nostaa sain ankaran vapinan) ja autonomsen hermoston oireisiin menee Propral 10 mgx 3.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja anzqu » 19 Elo 2012, 20:08

Minä käytin aiemmin Burana 600mg + Panadol Forte 1g yhdistelmää koviin (pää)kipukohtauksiin, mutta kun tuo Vimovo estää Buranan ottamisen, niin ei pelkkä Panadol auta yksikseen... Eikä Panacod. Miettikööt kiputohtori mitä tehdään ;)

Selkähän on aivan hirveä, kun se hirttää kiinni. Kun niska ei pidä, niin trapezius kramppaa alaosastaan ja alkaa painaa selkärankaa aiheuttaen korventavan hermokivun. Siihen olen kokeillut, jumppapalloa, selän päällä kävelevää lasta, kylmää, kuumaa, Panacodia tuplana, piikkimattoa ja yleensä en voi muuta kuin napata Panacodit ja heittäytyä piikkimaton päälle nukkumaan puoleksi tunniksi ja pahimman kivun hellitettyä lihasrelaksanttia muutaman päivän kuurina. Edes fysikaalinen ei ole saanut noita selkäkipukohtauksia aisoihin.

Joskus muinoin minulla on varmaan ollut tuolla alaselässä välilevyhämminkiä, sillä selän kanssa on tullut käytyä muinoin useammankin kerran jopa piipaa-autolla ensiavussa kipupiikillä. Onneksi ei enää iske ihan niin pahoina nuo kohtaukset, mutta kun elää muuten kivun kanssa kaiket päivät, niin se lisäkipu tuntuu teurastukselta...
anzqu

ViestiKirjoittaja JT » 07 Helmi 2013, 14:20

Näemmä tuosta omasta listasta jäi pois (vai aloitettiinko vasta tuon jälkeen, kun muistaisi) Gabrion. Tiedä tuon hyvistä puolista, mutta ainakin yksi todella huono vaikutus löytyi. Yllättäen harvinainen haittavaikutus, jota esiintyy harvemmalla kuin yhdellä henkilöllä tuhannesta.

-verensokeritasapainon heilahtelut diabeetikoilla.

Kummasteltiin jo tuossa syksyn aikaan huonontunutta hoitotasapainoa, eikä mikään muu ollut muuttunut kuin tuo lisätty lääke. Syömiset ja liikkumiset käytännössä kuten ennen.

Tähän päästiin sitten kiinni noin viikon jatkuvalla seurannalla, hienoa käyrää piirti. Anturi vatsanahkaan, jonka viikon tapahtumat sitten tulostettiin.

Yllättävän suuri hyppäys verensokeriarvossa tapahtui aina liki välittömästi Gabrionin ottamisen jälkeen, myös silloin kun ei syönyt mitään. Muuten arvot vaihteli loogisesti, mutta nuo äkilliset hyppäykset joille ei selitystä ollut, ennenkuin pyysin että selvitetään noiden muiden lääkkeiden mahdollinen vaikutus. Diabeteslääkäri oli varsin yllättynyt tuosta lääkkeen vaikutuksesta, ei ollut yhtään tapausta tullut hänelle vastaan. Eikä sitä oikein mikään muukaan selitä.

On sitten lisää kivaa kysyttävää Käpylässä, pitää ottaa nuo tulokset mukaan!
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 07 Helmi 2013, 14:43

Olit siis ihmislääkekokeessa :lol:

Olipa hyvä, että asia selvisi.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Minsqu91 » 24 Huhti 2013, 20:23

Jos niskasta siis paljastuu tulehdus, niin paraneeko siitä ollenkaan ilman suun kautta otettavaa tulehduskipulääkettä, vai voiko jokin hoito tai ice power tulehdusta alentava voide auttaa pelkästään?
Anteeksi kun kyselen tätä koko ajan mutta huoli buranan tai ibumaxin sivuvaikutuksista on kova.
Minsqu91
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)