kuntoutuksen rahoitus ??

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

kuntoutuksen rahoitus ??

ViestiKirjoittaja torvelo » 16 Joulu 2010, 13:10

siis, millä kukin on rahoittanut kuntoutuksen.
Onko ainoa vaihtoehto ns. omat (laina)rahat, saako esim. kunnalta maksusitoumuksia, onko muita vaihtoehtoja ??

tiedustelee

torvelo
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Joulu 2010, 21:11

Työterveys maksoi pari fysiatrikonsultaatiota ja olikohan mukana yhdessä MRI-kuvassa.

Hieronnat ja fysioterapiat 1krt/vk kustansin itse n.10 ensimmäistä vuotta. Sitten kysyin maksusitoumusta fysioterapiaan ja yo-sairaala on maksanut 2x15krt -sarjan.

MRI-kuvat olen maksanut ensimmäiset itse ja myöhemmin on kuvattu yliopistosairaalassa + kolarin jälkeen vakuutusyhtiön kustantamana.

Ortoniin menin konsultoimaan itsemaksavana fysiatria n. 6 vuotta tapaturmasta. Fysiatri teki maksusitoumuspyynnön Orton-kuntoutukseen. Sain 3x1vk ja noiden päälle vielä 1vk sairaanhoitopiirin maksamana. Joka vaiheessa on pitänyt olla itse tosi aktiivinen, että saa jotain. Maksusitoumuspyynnöt saattavat hukkua, voidaan jättää käsittelemättä yms. Noiden 4 jakson jälkeen en saanut enää kuntoutusta Ortonissa, vaikka olisin tarvinnut.

Kolarin jälkeen 4v sitten menin ensin vakuutusyhtiön kustannuksella fysiatrille ja ortopedille. Sain muutaman kerran fysioterapiaa vakuutusyhtiön kustannuksella. Yksityinen fysiatri teki lähetteen yliopistosairaalaan. Siellä fysiatrian ylilääkäriä oli sitä mieltä, että särkylääke auttaa ja olen työkykyinen. Tämän jälkeen kyselin ympäri Suomen aivovammasta/retkahdusvammasta tietäviltä neurologeilta/fysiatreilta, että mikä voi aiheuttaa tällaisen oireilun. Pari vastasi, etteivät tiedä. Käpylän fysiatrille laitoin s-postia ja kysyin voinko soittaa.

Käpylän fysiatrille sitten soitin ja hän tunnisti oireilun. Pyysi myös kysymään maksusitoumusta yliopistosairaalasta hänen vastaanotolle. En saanut Menin yksityisesti (maksoin itse) Käpylän fysiatrille n.180e. Sen seurauksena tuli kutsu Osittaisen selkäydinvamman saaneiden kurssille (Kela-kurssi). Hain ja pääsin ü! Kurssilla pyysin päästä neurologi H.Huhmaren konsultaatioon, koska olin kuullut hänen pätevyydestään tämän vamman tunnistamisessa ja diagnosoinnissa. Ei onnistunut, mutta pääsin konsultoimaan Käpylän neuropsykologia tunnin ajan. Kurssin loppulausunnossa suositeltiin konsultoimaan H.Huhmaretta jatkossa.

Kysyin yliopistosairaalan lekurilta, että maksavatko minulle konsultoinnin. Lupasivat, mutta mitään ei tapahtunut. Otin asian uudestaan puheeksi puolen vuoden päästä ja lopulta sain konsultaatiokäynnin neurologi H.Huhmarelle yliopistosairaalan maksamana.

Itse maksoin fysiatrikonsultaation Treelle ja myös fysioterapiahoitokerrat sinne.

Mitenkä muut?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 18 Joulu 2010, 13:57

Mäkin oon vuosien aikana maksanut kaikki itse (sairaskuluvakuutuksessakin oli 10 vuoden karanteeni niskavaivoista, kun menin vakuutusta ottaessani mainitsemaan vaivoistani...). Ortonista kuultuani hakeuduin sinne fysiatrin vastaanotolle, ja fysiatri laittoi maksusitoumuspyynnön kotikaupungilleni. Tämän pyynnön perään sai kysellä monesti ja hoputtaa, mutta lopulta se meni läpi...
CH

ViestiKirjoittaja torvelo » 18 Joulu 2010, 15:58

kiitos tätä juuri tarkoitin, eli mikäli ei ole rahaa, niin kuntoutuksen aloitus saattaa viivästyä.
itse maksan myös kaiken itse, mikäli en saa maksusitoumusta.
sairauskuluvakuutus korvaa lääkkeet ja lääkärin palkkiot, mutta ei matkoja eikä kuntoutusta.
paha kulkee kuntoutukseen kun autolla ajo on välillä vähän niin ja näin. yhden suuntainen matka on n. 30 km, sekin vain tavallinen fysikaalinen hoito, omt-terapiaa saisi yksityiseltä 45 km/suunta. taksilla liian kallista.
jospa saisi ensi viikon neurologi-käynnin yhteydessä edes jonkinlaista kuntoutumissuunnitelman alkua.

fedja, onko tietoa miksi nuo polvet rupeaa renkkaamaan ?

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja fedja » 21 Joulu 2010, 01:52

torvelo kirjoitti:paha kulkee kuntoutukseen kun autolla ajo on välillä vähän niin ja näin. yhden suuntainen matka on n. 30 km, sekin vain tavallinen fysikaalinen hoito, omt-terapiaa saisi yksityiseltä 45 km/suunta. taksilla liian kallista.
jospa saisi ensi viikon neurologi-käynnin yhteydessä edes jonkinlaista kuntoutumissuunnitelman alkua.

fedja, onko tietoa miksi nuo polvet rupeaa renkkaamaan ?

Kuntoutussuunnitelmaan kannattaa itse huolehtia sitten, että tulee mainittua kaikki suunnitellut kuntoutukset, esim. omt 1x/2x/vk, neuropsykologi 1x/x? /vk, laitoskuntoutus?,.... Kysele hoitotahon sosiaalityöntekijältä maksuista. Yritä vaikka saada soittoaika, jos et paikan päälle pääse. Kannattaa selvittää voisitko hoitoihin saada Kelalta korvausta. Itse olen saanut lääkärin määräämään fysioterapioiden taksikuluihin matkakorvausta.

En nyt muista miten sinun polvet krakaavat, mutta vastaan "jotain". Kun kävin Huhmaren vastaanotolla 2008, niin hän kyseli polvista. Siis, että pitävätkö polvet. Kun väliin eivät tahdo pitää, ja jos tilanne huonompi, niin pitävät huonommin. Samaan juttuun voi liittyä se, ettei hahmota jalkojen ja käsien asentoa esim maatessa. Tai hahmottaa koko kropan asennon väärin. Esim nukkuu suorassa keskellä sänkyä, mutta viesti kropasta kertoo, että on vinossa, ja henkilö sitten korjaa sitä suoraa asentoaan. Samaan voi liittyä se, että menee tiettyyn asentoon nukkumaan, mutta herää aina jostakin tietystä kulmasta ja vinosta asennosta sängystä. Minulla alkuun oli sitä, ettei hahmottanut sängyn laitoja jostakin syystä ja pari kolme kertaa taisin tipahtaa sängystä ja useamman kerran meinasin tipahtaa.
Tuollainen nivelten säätelyjuttuongelmat voivat johtua jostakin toimintahäiriöstä niskan ja aivojen välillä, mutten tarkkaan muista mistä. Vastaskohan ollenkaan kysymykseen :roll: ?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja torvelo » 21 Joulu 2010, 20:29

kiitän fedja, asiat tuli taasen tältä osin selviksi.
torvelo

ViestiKirjoittaja millakiss » 02 Tammi 2011, 20:01

Täällä päässä polvet krakaavat siitä syystä, että kun ranka on laho, niin samaan syssyyn ne polvetkin menee.

Jos olette työkyv.eläkkeellä ja saatte korotettua hoitotukea, niin siihen kuuluu yleensä myös kuntoutukset, jotka ovat maksuttomia.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 02 Tammi 2011, 20:10

mulla varmaan noi polvet on mennyt selän asentovirheiden takia, ymmärsin lääkäriä sen verran. Ei ole vielä eläkettä eikä kuntoutustukeakaan, saikkua taasen puolivuotta lisää. Täytyy arvauskeskuksessa käydä ton lausunnon kanssa ja kysellä asioista, jos muistaa.
torvelo

ViestiKirjoittaja pihkoo » 13 Kesä 2011, 14:22

Minulla kuntoutuksen maksaa vakuutusyhtiö koska itselläni sattui työtapaturma töissä.
Olen käynyt tällähetkellä 32 kertaa OMT fysioterapeutilla ja vielä on 13 kertaa jäljellä.Sen jälkeenkin lääkäri määrää lisää varmaan taas sen 15 kertaa mikä on maksimi mitä lääkäri saa kerralla määrätä.
pihkoo
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)