Lääkäri/koululääketiedelähtöiset vai vaihtoehtoiset hoidot ?

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Lääkäri/koululääketiedelähtöiset vai vaihtoehtoiset hoidot ?

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 18 Tammi 2009, 02:41

Pohdinpa kerran blogissa mm. seuraavaa..

Miksi hoidot lähtee aina lääkäristä käsin ja perustuvat koululääketieteen menetelmiin, vaikka vaihtoehtoiset hoidot toimisi tehokkaammin?

Itse en ortopedi-traumatologi Antti Heikkilää tunne, enkä ole käynyt visiitillä, niin pidän siitä ajatuksesta, että hän ei enää hoida esim. selkäkipupotilaitaan koululääketieteen menetelmin, vaan on luonut rinnalle uuden ajattelutavan, jossa hoidetaan potilaalle parhaalla tavalla, oli se sit manipulaatio, akupunktio, CST tai kipulääke. Etsitään ratkaisu potilaslähtöisesti, ei lääkärin osaamisen ja koululääketieteen menetelmien mukaan.

Väitän, että tulevaisuuden TULE-ongelmien parissa pärjää ne yksityiset lääkäriasemat, joilla on tarjolla myös vaihtoehtohoidot ja psyyken käsittelyyn tarvittavat välineet/osaajat. Koululääketiede tuppaa unohtamaan sen, että ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus, vaikka kuinka muuta haluaisi uskoa. Tätä puoltaa monet tutkimukset, mutta silti hoitotavat Suomessa ei millään muutu. Miten muuten selittyy seuraavat casit, jollei kokonaisuusajattelulla?

Jenkeissä on saatu aivan mahtavia tuloksia syövän hoidossa kuvaterapialla. Potilaat ns. visualisoivat syöpäsolut ja nitistävät ne henkisesti, ennen kuin ne nitistävät potilaan. Olennaista on parantumisen mahdollistava tapa ajatella ja asenne. Samoin itsesuggestiolla on saatu ihan uskomattomia juttuja aikaan. Mutta kun henkisiä prosesseja ja niitten osuutta paarantumisessa ei muka pystytä todistamaan, niin ei ne ole varteenotettavia hoitomuotoja, eikä Suomessa etenkään Kela-korvattavia.

Samalla tavalla esim. Ruotsissa tehdyssä eräässä tutkimuksessa todettiin, että potilaat, joilla oli motivoiva paranemisympäristö (ikkunat, kasveja huoneessa, auringonvaloa jne) paranivat nopeammin kuin vastaavassa tilanteessa kliinisessä sairaalaympäristössä olevat kohtalotoverit.

Ja joku vielä kehtaa väittää, että psyyke, keho ja sosiaalinen sekä tilallinen ympäristö eivät toimi yhdessä. Se elää sit 1800-luvulla.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja elmotin » 24 Tammi 2009, 19:52

No eihän se lääkäri loppujen lopuksi sinua paljonkaan hoida, vaan esim. fysioterapeuteilla on loppujen lopuksi paljon enemmän osuutta paranemiseen kuin lääkärillä. Ja kannattaa valita fysioterapeutti niin, että selvittää, mitä lisäkoulutuksia hän on käynyt, sillä pelkällä peruskoulutuksella ei pitkälle pötkitä. Yleensä paljon jatkokouluttautuneet fysioterapeutit kokeilevat kaikkea, mitä osaavat, kunnes löydetään sopiva hoito.

t. lähestulkoon valmis fysioterapeutti
elmotin
Palstan virallinen fysioterapeutti
Palstan virallinen fysioterapeutti

Oot oikeassa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Tammi 2009, 20:36

Perusfyssarilla on aika suppeat tiedot ja taidot lopulta. Itse oon onnekas, kun olen löytänyt niskaan erikoistuneen fyssarin, joka on ollut 8 v. CST-terapeutti ja kuntoutunut myös itsekin parista hermokudosretkahdusvammasta, Ei kasva noita ihan joka puussa. Taitaa olla Suomen ainoa.

Mutta kyllä lääkäreilläkin on paljon väliä. Jos menee hoitoon lekurin lyömällä tension neck -diagnoosilla, kuten suurin osa retkupotilaista valitettavasti, voipi saada fysioterapeutiltakin ihan väärää käsittelyä. Munkin ekojen lekurin johtopäätökset ja hoitosuositukset oli: Liikkuvuuden parantaminen ja venytykset ja oma harjoittelu (joka tarkoitti käytännössä pientä punttijumppaa). Eli meni niin päin helvettiä. Mulla oli jo muutenkin siinä ja siinä, onko yliliikkuva niska ja hermokudosvammakin oli, eli ei tod. sais venyttää... Ja miten tekee jumppia sun muita, jos ei pysy pystyssä... Massadiagnoosit on vaarallisia.

Monesti fysiterapeutti, se peruskoulutuksen saanut, tuijottaa sitten lekurin määräystä kuin Jumalan sanaa. Sitten jos on paljon kokemusta ja taitoa ja erikoiskoulutusta, tilanne on usein toinen - onneksi. Jos mun niskaa ois alettu manipuloida kolmen retkahdusvamman jäljiltä oisin ehkä haudassa. Kuka tietää... Sen verran otin itse selvää, että moiset hoidot ei meikäläisen niskalle ole hyväksi, mutta ei kaikki tiedä. Mä myös pidin huolen, että etsin ammattilaisen, joka hiffas vamman vakavuuden ja edettiin ns. kävelyvauhtia. Ja edetään edelleen.

Lähes tulkoon valmis kauppatieteilijä
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Ja pakko sanoa...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Tammi 2009, 20:43

Että toi "kokeillaan kaikkea" -linja on potilaan kukkarolle, ja psyykelle, paska. Todellinen ammattilainen tietää heti oikean hoitomuodon, kunhan vaan joku on diagnosoinut vamman oikein. Potilas ei saa olla fyssarin koekaniini. Jossei ft tiedä, mitä tehdä, niin ohjatkoon sitten viisaammalle kollegalle. Niin monet tekeekin...

Nim. Kokeiltiin vuodesta 03 kaikkea, mutta vasta CST alkoi parantaa. Muut hoidot vaan piilotti oireet tai pahensi niitä...
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Mansku » 24 Helmi 2009, 15:53

Itse olen aiheesta (ja yleisestikin terveydenhoitoon liittyen) sitä mieltä, että koulu - ja luontais/vaihtoehtolääketiede käsikädessä on paras yhdistelmä.

Henk.koht. käytän suuremmilta osin luontais/vaihtoehtolääkintää, mutta tuleehan sitä erikoislääkäreilläkin ravattua. Tosin tuntuu että lääkäristä riippuen saa aina erilaisen diagnoosin eikä sen kummempaa. Tulipa neurolta vihdoin kerättyä se "tension neck"-pokaalikin. Paitsi Ortonissa tietysti Lindgren on oikein pätevä tyyppi ja laittoi asioita ihan etiäpäinkin. Kuntoutus oli tietysti ihan mukava kokemus, vaikkakin aiheutti aikamoisia särkyjä kun tehtiin juttuja joita ei normaalisti tee. Mieli ainakin lepäsi kun ei tarvinnut huolehtia muusta kuin että oli oikeassa paikassa oikeaan aikaan :D

Siitä olen ihan onnellinen etten oo joutunut minkäänlaiseen kipulääkekierteeseen (joka voi taas osaltaan vaurioittaa sisäelimiä ja aiheuttaa muita oireita), vaan saanut hyvän avun homeopatiasta. Enpä olisi kokeilematta uskonut että niistä on apua myös raastaviin hermosärkyihin. Akupunktiossa olen käynyt muutamia kertoja ja äitinikin kyseisen lajin taitaa, mutta niinhän sitä sanotaan ettei suutarin lapsella ole kenkiä - harvemmin oman äidin hoidettavaksi pääsee kun asuu kauempana. Tarkoituksena olisi kyllä ottaa kunnon akukuuri, jota kautta tiedän monenkin saaneen avun erilaisissa vaivoissa. Hyvä osteopaatti on kultaakin arvokkaampi - ainoa paikka johon maksan ilolla budjettia miinukselle raapaisevankin hinnan, koska tiedän sen auttavan joka kerta. :)
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 24 Helmi 2009, 17:24

Hei, Mansku!

Pitikin jo aikaisemmin ehdottaa, että jos jaksat kirjoittaa, niin olis kiva jos jonain päivänä kirjoittaisit tosta homeopatiasta, kun sulla on siitä kokemusta? Siitä vois aloittaa ihan oman vaikka "Homeopatia"-nimisen ketjun jompaankumpaan "Hoidot ja kuntoutus"-osioon, ihan kumpaan vaan katsot paremmin sopivan?

Sulla kun siitä on kokemusta ja tietoa, niin olis kiva, jos jaksaisit jakaa sitä tietoasi siitä. Taas siinä mielessä, että siitä voi jollekulle olla apua. Itsekin joskus aattelin kokeilla, mutta on toistaiseksi jäänyt. Jonkunlaista siedätyshoitoahan se ymmärtääkseni on. Ja jotkut kumoavat sen "tieteellisin" perustein mahdottomana, ja käytännön kokemukset taas monen osalta näyttää ihan toista... :?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mansku » 28 Helmi 2009, 16:06

DirtyDeeds kirjoitti:Hei, Mansku!

Pitikin jo aikaisemmin ehdottaa, että jos jaksat kirjoittaa, niin olis kiva jos jonain päivänä kirjoittaisit tosta homeopatiasta, kun sulla on siitä kokemusta? Siitä vois aloittaa ihan oman vaikka "Homeopatia"-nimisen ketjun jompaankumpaan "Hoidot ja kuntoutus"-osioon, ihan kumpaan vaan katsot paremmin sopivan?

Sulla kun siitä on kokemusta ja tietoa, niin olis kiva, jos jaksaisit jakaa sitä tietoasi siitä. Taas siinä mielessä, että siitä voi jollekulle olla apua. Itsekin joskus aattelin kokeilla, mutta on toistaiseksi jäänyt. Jonkunlaista siedätyshoitoahan se ymmärtääkseni on. Ja jotkut kumoavat sen "tieteellisin" perustein mahdottomana, ja käytännön kokemukset taas monen osalta näyttää ihan toista... :?

Moi!

Voin toki kirjoitella tässä lähipäivinä hieman koostetta mihin homeopaattinen hoito perustuu ja mistä aineista olen itse saanut apua eri vaivoihin. :) En siis missään nimessä ole homeopaatti, mutta joitakin vuosia ko. itsehoitomenetelmänä käyttänyt ja käynyt homeopaatin konsultaatiossa. Muutenkin olen vähän tällainen "hippi", kun lapsesta saakka erilaisten luontaishoitojen parissa kasvanut.
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)