Tahdonvoiman harjoitukset ja neuraalikudoksen mob.liikkeet

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Tahdonvoiman harjoitukset ja neuraalikudoksen mob.liikkeet

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Tammi 2010, 20:51

Minulta on nyt niin monta kertaa kyselty noita liikkeitä, joilla on itseäni hinkannut kuntoon nämä viimeiset vuodet, että rykäisen ne kaikki tähän ketjuun pikkuhiljaa. Jahka pystyn, teen niistä video-ohjeistuksen ja linkkaan nekin tänne. Ens alkuun kuitenkin kirjalliset ohjeistukset tulossa. Kaikki kunnia noista liikkeistä kuuluu Tampereen Fysiatripalvelun fysioterapeutille ja fysiatrille (http://tampereenfysiatripalvelu.fi) mutta liikkeet on jalostunut tässä matkan varrella hieman oman kehon sanelemiin uomiin. :)

YLEISESTI

Vaikka vähintään yhtä tärkeää kuin itse liike, on se, missä kohtaa kuntoutusta se otetaan käyttöön, minkälaisia sarjoina ja miten liikettä muunnellaan parantumisen edetessä, en ala kuvaamaan sen yksityiskohtaisemmin omaa harjoitteluohjelmaani. Se on nimittäin mahdotonta, koska mun ohjelma on muuttunut lähes viikoittain sen mukaan, miten keho voi.

Kaikista parasta olisi, jos näitä liikkeitä ohjaisi kokenut ammattilainen, joka tosiaan voisi kertoa, missä vaiheessa mitäkin liikettä kannattaa tehdä, kuinka paljon ja valvoisi myös, että liikkeet menee oikein! Pahimmassa tapauksessa liikkeet kun voi nykästä kuntoa alaspäin, jos ne tekee väärin tai ei malta kuunnella kehoa, ja tekee niitä vaikka liikaa.

KUUNTELE KEHOA

Mutta koska aina ei ole mahdollisuutta tällaiseen fysioterapeutti-potilassuhteeseen, niin laitan liikkeet tänne jakoon omalla vastuulla, harkintakyvyllä ja suurella ilolla hyödynnettäväksi. Toivon, että jokainen liikkeitä tekevä muistaa sekä kuunnella kehoaan ja noudattaa sen antamia vinkkejä sekä lopettaa liikkeiden tekemisen, jos ne vie kuntoa taaksepäin tai niistä tulee muuten vaan paha tai hönö olo.

Neuraali- eli hermokudosta mobilisoivat iliikkeet varsinkin ovat tehokkaita ja saattavat vaikuttaa herkillä varsin "erikoisesti". Ja kun ihmiset on niin kovin yksilöllisiä, niin minäkään en oikein osaa sanoa niiden toimivuudesta muuten omasta näkökulmastani.

BLOGI

Päivittelen liikkeet sekä tänne että blogiini kuntoni mukaan, eli pikku hiljaa. :) Blogi löytyy edelleen samasta paikasta:
http://taistelijat.blogspot.com.

Ja oikeassa yläkulmassa on hakupalkki, josta saa näppärästi haettua tietoa blogista Googlen avulla.

MEIL

Saa multa sähköpostillakin kysyä tarkennuksia, mutta se on eri asia, pystynkö kuinka usein vastaamaan, koska koneella olo pitää minimoida. Ja minä en ole lääkäri enkä fysioterapeutti, joten tietämyskin on rajallista. Lupaan tehdä parhaani osaamiseni ja vointini puitteissa, mutta aina varmempi mennä suoraan niille ihmisille, jotka on nuo harjoitteet ja kuntoutusmallini alunperin luonut. :)

Meiliosoite on:
tahdonvoimaa@gmail.com

Later!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Liike 1: Kielenimeminen kitalakeen (makuulla, istuen)

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 23 Tammi 2010, 01:26

Loukkasin siis itseni helmikuussa 08, löysin fysioterapeutin 05/08 ja sain ensimmäisen liikkeeni viiden CST-hoidon jälkeen joskus 09/08. Fyssarin mukaan liian aikaisin aloitettu harjoittelu olisi ollut liikaa kropalle ja pahimmillaan lisännyt kipuja entisestään. Joskus 12/08, kun olin oppinut istumaan, sain alkaa tehdä tätä istuma-asennossa pehmeällä alustalla.

KIELENIMEMINEN KITALAKEEN MAKUULLAAN

- Lähtöasento: luonnollinen asento selällään maaten pää tyynyllä, jalat koukussa, että hermokudos on löysemmällä

- kieli viedään etuhampaiden taakse, niin että kielen etuosa on aivan kiinni hampaissa, muuten kieli "makaa rennosti kitalaessa"

- ennen itse imemisliikettä ajatuksen tasolla kuvitellaan kaularanka pitkäksi, niinkuin "olisi naru päälaella, josta joku ikäänkuin vetäisi ylöspäin"

- pää pidetään muutenkin koko ajan suorassa, silmät katsoo suoraan ylöspäin kattoon, ei ala- eikä yläviistoon

- sitten imemään kieltä kitalakeen, max. 5 kertaa hitaasti ja rauhallisesti

- sarjoja tein aluksi 3 päivässä

- liike käy yläniskan rakenteisiin ja joillain se voi aiheuttaa outoja tuntemuksia silmissä, päälaella, takaraivolla: itselläni aluksi "heilahti" koko maailma, saattoi tuntua "keinuntaa" tai tuli muuten vaan tyhmä olo

- liikettä ei saa tehdä, jos tuntuu, että se pahentaa olotilaa

- erityisen tärkeää pn myös lopettaa liikkeen tekeminen ennen kuin mitään oireita provosoituu. Jos tekee niin paljon, että tulee tyhmä olo, on tehnyt liikaa.

- kaikista parasta olisi, jos olisi hermostoon/kalvoihin perehtynyt fyssari näitä neuvomassa ja tsekkaamassa, että menee oikein.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Liike 2: Leuan avaus ja sulkeminen makuultaan/istualtaan

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 28 Tammi 2010, 23:56

Liike 2: Leuan avaus ja sulkeminen makuultaan/istualtaa

Kielen imemisen jälkeen sain uuden liikkeen lokakuussa 2008, eli pari kuukautta ekan fyssarikäynnin jälkeen. Tätäkin tein aluksi makuultani ja 12/08 aloin sitten tehdä istualteen.

LIIKKEEN TAVOITE/TARKOITUS:
Mobilisoi ja harjoittaa niskan hallintaa C2/3-tasolla.

- Ennen liikkeen tekemistä viedään kielen kärki etuhampaiden taakse, kuten kielenimemisessäkin. Kieli ei saa irrota liikkeen aikana kitalakeasta.

- Itse liike tapahtuu leukanivelestä ja vain sen verran, mitä suu aukeaa ilman, että kieli "irtoaa" sieltä hampaiden takaa . Jossei se aukea kuin millin, sitten tehdään millin.

- Liike on yksinkertainen: Alaleukaa viedään auki niin pitkälle kun se menee, ilman että pää/niska tai muukaan osa vartalosta heiluu. Voit kuvitella, miltä tuntuu kun ihminen hämmästyy ja "leuka loksahtaa auki". Tässä liike on kuitenkin hallittu, rauhallinen ja ajatus kulkee koko ajan mukana!

- Niskan asento täytyy pysyä suorana, eikä pää saa lähteä kallistumaan eteenpäin, taaksepäin eikä sivuille. Liike tulee leukanivelestä, ei mistään muualta.

- Liikkeitä voi tehdä 3 sarjaa max 5 toistoa aluksi päivän mittaan. Kannattaa aloittaa makuultaan taas tyyny pään alla ja hyvässä asennossa ranka, jalat koukussa tyyny polvien alla.

TUNTEMUKSIA:

- Itselläni liike aiheutti aluksi painetta poskille, nenäonteloon sekä korvaoireita, mutta ne hävis sit jossain vaiheessa.
- Aluksi sain suuta auki vissiin sentin, mutta nyt se aukeaa jo normaalisti. Ehkä liikaakin, koska saan halutessani vaikka omenan kokonaisena suuhun. Ei kannata kokeilla... ;)

Ja aina parempi, jos liikettä olisi neuvomassa ammattilainen. Ja tästäkin liikkeestä kerrottakoon, että olen saanut tämän fyssariltani (http://tampereenfysiatripalvelu.fi), joka on myös seurannut, että liike menee oikein ja päättänyt/ohjeistanut oikeita harjoitusmääriä. Edelleenkään minä en ole fyssari enkä lääkäri, enkä sano, mikä on oikein ja mikä väärin.

Tämänkin liikkeen kuvaus perustuu siis siihen, millaisena minä olen sen saanut ja ymmärtänyt, enkä väitä, että muille niskapotilaille sopisi tämä harjoitus. Edelleen suosittelen konsuiltoimaan niskan kuntoutukseen perehtyneitä ammattilaisia. :)

Kuva, joka ei tosin paljon kerro, löytyy blogista, koska en nyt saanut sitä tänne.
http://taistelijat.blogspot.com/2010/01 ... minen.html
tahdonvoimaa

Liike 3: Lonkankierto

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 06 Helmi 2010, 17:37

LONKANKIERTO

Tämän taisin saada joskus elokuussa 2008 eli melko pian fyssarikäyntien aloittamisen jälkeen. Liike on tehokas, JOS sen tekee oikein. Väärin tehtynä menee vaan aika hukkaan.

ALKUASENTO

- Asetu selinmakuulle pehmeälle esim. patjalle tai sänkyyn. Mitä laihempi olet, sitä pehmeämmän alustan tarvit, ettei luut estä oikeaa suoritusta.
- Voit pitää kädet joko lantion vieressä tai "edistyneessä versiossa" koukussa pään yläpuolella.
- Jalat ovat suorina alustalla, EI mitään tyynyjä tai muitakaan pehmusteita polvitaipeiden alle.

SUORITUS:

- Liike tehdään jalka kerrallaan esim. 3 kiertoa vasemmalla ja sitten oikealla. EI koskaan vuorotellen, koska asentotunto menee vaan enemmän sekaisin.
- Kierrä jalkaa LONKASTA sen verran ku menee. Meikällä kiertyi oikea aluksi 2 milliä ja vasen ei ollenkaan. Jos olet riittävän jumissa, et pysty tekemään tätä ollenkaan!
- Jätä kierto siihen, missä ei vielä kiristä ja pidä n. 5 sekuntia. Mikäli viet sen pidemmälle, kalvot puristaa vastaan ja liike voi pamauttaa enemmän jumiin.
- Palauta alkuasentoon rauhassa ja ajatuksella. Muista, että liike lähtee taas LONKASTA.

Tyypillisin virhe on tehdä kierto liian nopeasti tai kääntämällä jalkaa nilkasta. Selkäydinkalvot on kuitenkin ylempänä ja niihin liike pitäisi vaikuttaa, ei nilkkaan. Ylipäänsä hyvä sääntö on muistaa että kalvot ovat selkäydintä ja aivoja suojaava pussi, joka päättyy (sellaisenaan) lähelle rankaa ja tämän vuoksi kierrot tulee kohdistua lähelle rankaa. Vaikka muut kalvot jatkuukin ääreisosiin asti, niin paras vaikutus tulee, kun kierron saa kohdistettua pussin juureen.

Tässä kuva kalvoista.
http://www.craniosacraltherapy-gentlehe ... 7053516250
Kuva

Edelleenkään minä en ole fyssari enkä tiedä miten kukakin liikkeen näiden ohjeen perusteella ymmärtää. Mutta aina jos tuntuu huonolta, on tyypillisesti tehnyt liikkeen liian nopeasti, väärin tai sit on vaan niin tiltissä, että liike on vielä liian raju. Muistutan edelleen, että itse sain nämä harjoitteet vasta useiden hoitokertojen jälkeen, en suinkaan heti!

Työniloa! Muista kuunnella kroppaa.
tahdonvoimaa

Hartian nosto/pumppaus

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 28 Maalis 2010, 18:55

Tämänkin liikkeen taisin saada, kun vihdoin pystyin istumaan joskus puolen vuoden päästä onnettomudesta. Liike tehdään istualtaan tuolilla.Mielellään peilin edessä. tämä liike mobilisoi ja harjoittaa hartiarengasta ja thorax/rintarintaa.

- Nosta ja laske rauhallisesti hartiaa, puoli kerrallaan, EI vuorotellen. Tarkoituksena ei ole viedä hartiaa korvaan , vaan nostoksi kelpaa ihan muutama sentti. Hartiaa ei saa siis nostaa enempää kuin mitä se hallitusti nousee. ilman että kroppa alkaa kiertyä tai hartia täristä.
- Lisäksi hartia tulee laskea hallitusti takaisin, EI pudottaa eikä päästää "pompsahtamaan"!!!

Toistoja 5 per puoli, puoli kerrallaan ja vaikkapa 3 sarjaa päivässä. Kuulostele kehoa. :D
tahdonvoimaa

Rintarangan mobilibointi

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 30 Maalis 2010, 20:47

Kaksi harjoitusta/liikettä:

1. Rintarangan pyörittely:
Pyöritä kevyesti sormilla rintalastaa myötäpäivään. Eli selällään maaten, pyörivin hitain ja höyhenen kevyin liikkein alhaalta ylös. Saattaa joskus auttaa nopeastikin rintalastan jumitukseen. Aina parempi jos toinen vois tehdä tuon, ettei kädet jännity.

2. Rintarangan kierrot
- tehdään istualteen
- kädet ristissä edessä kasvoilla etusormet poskia myöten (katso kuva: http://taistelijat.blogspot.com/p/harjoitukset-ja-liikkeet.html)
- lähdetään kiertämään ranka suorana toiselle sivulle hartiarenkaan kohdalta puoli kerrallaan
- liike on siis kierto, pito, palautus keskiasentoon
- liike on rauhallinen!
- tehdään 3 kertaa päivässä, esim. 5 sarjoja
- EI vuorotellen, vaan ensin oikea ja sitten vasen puoli!!!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 06 Kesä 2010, 03:16

Mä saatan olla voiton puolella. En tiedä. Luulisin. ;) En muista, milloin olisin pystynyt viimeksi tanssimaan tai ajatellut menevänikään lentokoneeseen. Ehkä tää hillitön treenaaminen ja CST alkavat hiljan kantaa satoa. Mutta onhan tässä jo 2 vuotta kylvetty.

http://lifeandleben.wordpress.com/2010/06/05/hahaa/
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 07 Kesä 2010, 08:32

Kuulostaa aivan ehdottomasti voiton puolelta! You've come a long way, babe! 8)
CH

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Kesä 2010, 20:43

Kattellaan nyt, dänks CH kannustuksesta. :D Se kuka parhaiten nauraa, tai jotain... On yleensä whiplash-peikko... ;)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Kesä 2010, 22:00

Kovastihan tuo kuulostaa siltä, että elämän puolelle olet palailemassa. Huippuhomma!
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 08 Kesä 2010, 01:56

tahdonvoimaa kirjoitti:Kattellaan nyt, dänks CH kannustuksesta. :D Se kuka parhaiten nauraa, tai jotain... On yleensä whiplash-peikko... ;)

Hyvältähän tuo kuulostaa! Oikein kateeksi käy, sähän pääset TV pian vaikka juoksemaan maratoonia! :D 8) :D

Jotta ruljanssi ei uusiudu, niin muista sitten olla kaatumatta kyljellesi paikallaan seisovan moottoripyörän kanssa jatkossa. Vältät vaikka niin raskaita pyöriä, joita et jaksa pitää pystyssä. Kyllä se siitä! Taidat ollakin palstan ensimmäinen täyteen työkuntoon kuntoutuva palstalainen! :P :D :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Kesä 2010, 03:18

Dänks! En mä täydessä työkunnossa tule varmaan koskaan olemaan, koska lasken työkunnon merkeiksi myös sen, että pystyy matkustamaan ympäri Suomea, istuun palavereissa erilaisilla penkeillä ja seisomaan koulutuksissa 8 tuntia = ei onnistu. Mutta enpä anna noiden haitata. Riittää, kun saa väännettyä neljässä tunnissa kuuden tunnin tai kuudessa tunnissa kahdeksan tunnin työt tekemällä kaiken tehostetusti, suunnittellusti ja harkitusti. Mutta sitä virhettä enää koskaan tee, että tekisin 12 tunnin työt 14 tunnissa. jotain opittu. Sitähän ei tietty moni usko, että moiseen tehokkuuteen ees pystyy mut tällä vammamäärällä sitä on pakko priorisoida ja keskittyä olennaiseen. :) :D

Seuraavaa iskua niskaan ta päähän odotellen. Veikkaisin jääpuikkoa lentokoneen siivestä ensi talvena. Eilen jo kaatuminen laturinjohtoon hyvin lähellä. Mut kyllä tää onneks hiukka paremmin kestää nuo tärähdyksetkin jo. Juoksut on mun osalta juosta, mutta sillä ei ole myöskään merkitystä. Kunhan pystyn käveleen rauhassa, se riittää. Hyvästi myös moottoripyörät, sukellushuput, vuoristoradat, pomppulinnat, mattojen tamppaus, korkokengät, kuvaukset, luisteleminen, BodyPumpit, kuntosalit yms. Tässä tapauksess hopea on voitettu, eikä kultaa hävitty. Riittää mulle. Antaa sit niiden oikeesti terveiden hoitaa maratonit ja loikkatreenit. Mä jään ikuisesti renkkanaksi,mutta se on ihan ok lähtökohtiin suhteuttaen. :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 11 Heinä 2010, 23:53

Taas tovi vierähtänyt. Kesä-heinäkuun treeninä olen vetänyt "elämää". Eli pyrkinyt tekemään kaikkea mahdollisimman monipuolisesti pois lukien painavien kantelut ja hypyt ja pomput sekä juokseminen.

Tilanne nyt 07/2010:
- Jaksan olla koko päivän pystyssä, kun vaan maltan pitää pieniä taukoja ja levähtää 15 minuuttia per 4 tuntia, sit homma rokkaa!
- Koneella istuminen on kaikista kauheinta ja sitä pitää jaksottaa, mutta onnistuu (oon tehnyt 6 tunnin työpäiviä nyt toukokuusta)
- Molemmissa käsissä ei voi kantaa yli 5 kg:a kasseja ja kaikki painavat jutut teen vasemmalla puolella, joka ei ole rikki
- Autolla ja pyörälläkin pystyn ajamaan, joskin jälkimmäistä en halua tehdä
- Kokeilin veneilyä ja pientä lentokonetta, toimi! :D
- Olin eilen ekaa kertaa 2 vuoteen koko illan juhlimassa ja hyvin jaksoin, kun oli pehmeät penkit. Kovilla ei olisi onnistunut.
- Alkoholia en enää juo, sen päätin. Tästä 2 vuodesta on hyvä jatkaa eteenpäin

Treenit:
- Kävellyt olen päivittäin n. 1 km hyvissä kengissä mutta nyt alkaa toimia jo sandaalit ja crocksitkin. Mutta ei kannata uhmata kömpelöä kroppaa niillä. Enimmäikseen hiukalla ja ylämäkiä olen pyrkinyt treenaamaan. :D
- Lisäksi olen treenannut joka toinen päivä yläkroppaa (Hartiat, rintaranka, olat yms) ihan kevyillä punteilla ja hyvin hallituilla liikkeillä sekä jalkoja mm. kyykyt, pohkeet. Voimataso on edelleen ihan paska, mut sieltä se nousee.
- Kaulan koukistajat aamuisin ja iltaisin 3 * 1 minuuttia pitoja ja 2 minsan palautuksella
- Koordinaatiotreenit (leuan avaus, työntö, sivuttaissiirto yms) kuten ennenkin.

Kyllä tää tästä! Ens kesänä uskon olevani melko lähellä sitä kuntoa, mitä olin ennen haaveria mutta katsotaan nyt. :D
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 12 Heinä 2010, 02:42

Upealta kuulostaa! Tämä todistaa sen, että kun saa oikeanlaista apua ja pysyy sisukkaana, olo voi parantua! Itsellänikin on mennyt suhteellisen hyvin viime aikoina. Täytyy varmaan päivitellä näitä hyviäkin päiviä, kun ehtii...:)
CH

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Heinä 2010, 00:16

CH kirjoitti:Upealta kuulostaa! Tämä todistaa sen, että kun saa oikeanlaista apua ja pysyy sisukkaana, olo voi parantua! Itsellänikin on mennyt suhteellisen hyvin viime aikoina. Täytyy varmaan päivitellä näitä hyviäkin päiviä, kun ehtii...:)

No nähtävästi joo!

Mutta ei koskaan pitäis päivittää hyviä oloja, koska siitä aina tulee rangaistus. Itse pamautin otsani mökillä liian matalaan poikkihirteen ja meinas taju lähteä! Ja vielä hoidon jlk päivänä ku kalvot oli ihan löysänä... Toivottavasti elvyn siskon häihin, jotka ois LA.

Hyvä kuulla ilouutisia sieltäkin! Odotan niitä innolla. :) Sä jos kuka oot ne aherruksella ansainnut! :D
tahdonvoimaa

Seuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)