Kokemuksia ja näkemyksiä Craniosacraaliterapiasta, CST

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

ViestiKirjoittaja Nani » 31 Touko 2009, 15:23

Mansku kirjoitti:Kertokaas löytyykö pk-seudulta jotain oikein pätevää CST-tyyppiä, jota uskaltaisi kokeilla?

Hei,

Ortonissa on ainakin tämä gurujen guru Tiina Suopanki-Lahtinen, mutta taitaa olla aika pitkät jonot hälle.

Muista en tiedä, kun en ole pääkaupunkiseudulta, mutta tämän sivuston kauttaa pääset hakemaan maa- ja kaupunkikohtaisia terapeutteja:

http://www.craniosacraltherapy.fi/

Linkki vasemman palstan alaosassa, vie toiseen sivustoon, jossa haku osoitteessa http://www.iahp.com/pages/search/index.php

Terkuin,
Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

CST:ssä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Kesä 2009, 17:53

Noniin, nyt oli sessiot taas 11.5 ja hiljalleen alan elpyä käsittelystä. Olo on kuin jyrän alle jääneelle, vaikka kosketus on sellainen 5 gramman painoinen.

ft:n mukaan hermosto voi hyvin, mutta niska on heikko paska. C0 - C2 ei kestä kävelyn tärähdystä, istuminen menee jo aika jees kunhan malttaa istua pehmeellä ja jaksottaa sen.

Mobilisoitiin C2 -taso eilen auki, kun oli jymäyttänyt koko poikittaiskalvon tilttiin. Aukes. Ens kerralla eli 23.5 jatketaan yläniskan kanssa. Paraneminen on enää niskan heikosta voimatasosta ja rasituskestävyydest kiinni.. Niitä kehittäessä... Kun ei ole nivelsidettä ja lihasta yläniskassa, keho hakee tuen kalvoista ja se heittää hirveän suojajännityksen päälle. Nyt se jännitys tosin rajoittuu päähän, eikä ole koko kehossa.

Nyt alan vesikävellä pari kertaa päivässä n. 15-25 min kerrallaan. Aloitin jo tänään. Fyssari päätti, että kerta en pysty tekeen koukistajia nyt, vaihdetaan suosiolla helpompaan lajiin, veteen.

Mun mokahan tämä laskukausi on. Ajoin itseni ihan liian koville huhkimalla toukokuun ja otin takapakkia monta kuukautta. No, nyt aloitetaan uudestaan sieltä joulukuun tasolta ja koitetaan kiivetä takas sinne, missä oltiin.

Heikoksi niska jää, mutta fyssari on vahvasti sitä mieltä, että lihaksilla saadaan korvattua puuttuva tuki, mutta se vie aikaa. Nyt täytyy päästä treenaan niitä lihaksia ja se tapahtuu sitten toistaiseksi vedessä. 2 askelta eteen, 1 taakse.

Lekuriakin konsultointiin ja lisättiin aamuun Triptyl 12,5 mg 1 tabletti, ettei hermosto reagoisi niin voimakkaasti ja heittäisi aina suojajännitystä päälle. Illalla edelleen Klotriptyl 12,5 mg 1 tabl. Kerron taas kuulumisia, kun oon ens tiistaina käynyt hoidossa. Kyllä se tästä taas ehkä hiljalleen alkaa helpottaa. AInakin äsköinen vesikävely teki hyvää kalvoille.
;) 12 minuuttia poljin ja meinas taju lähteä, kun oon niin rapakunnossa.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

CST nro 32

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 15 Heinä 2009, 21:22

oli sitten 32. kerta cst:tä. Koska oon paremmassa kunnossa, jätän nyt isot kirjaimet eli capslockin räpläyksen pois ja skriivaan lyhyesti ja ytimekkäästi tarinani.

Hoitoon pääsy meinas kusta,ku tekivät tietä mun talon ees. Venasin kivellä istuen 10 minuuttia, ku taksi ei päässy pihaan, enkä mä taksille. Suoraan sanoen, vitutti. Hartia leikkas iha kiinni siitä kovalla istumisest samoin yläniska. Takaisin osasin onneks tulla eri reittii. ;)

C2-taso oli lukkiutunut. Eli oireet nenään, korviin, otsaan oli normeja. C2-nikama oli jäänyt "auki", eli lukkiutunut oikeelle, koska siitä puuttuu nivelsidetuki ja lihas on paskana. C2 kohta on mun heikkouteni, koska mua sattui v. 03 samaan kohtaan. Ja koska siihen nikamaan kiinnittyy viel selkäydinkalvot, se on kinkkinen paikka. Aiheuttaa kovia kalvovetoja päähän.

Samalla käsiteltiin myös kieliluu, joka on yhteydessä C2-tasoon ja rintaranka, joka on yhteydessä kieliluuhun. Auttoi. Oikea puoli oli jökähtänyt kokonaan. Siitä johtu eiliset krampit myös hanurissa ja jalassa. C0 oli suorassa, joten siihen ei koskettu. Huomenna se tosin jo vinossa, kuten yleensä aina, ku C2 saadaan kohdalleen. ;)

Takaisintulo meni yhtä päin helvettii, ku taksikeskus kuuli osoitteen väärin ja taksi oli väärällä talolla. Minä seisoin sit 10 minuuttia ulkona ja meinas kuolema tulla. Hoidon jlk kroppa ei ketä yhtää staattista seisomist.

CST teki hyvää, nyt sit taas kusi sukassa seuraavaan hoitoon, joka on 3.8. tai 6.8. riippuen olosta. Veikkaisin ekaa. ;) Huomenna vasta näkee, miten CST auttoi. Ainakin tuntuu nyt, että poikittaiskalvo (päässä) ja C2 aukes. Kattellaan. Ei voi muuta sanoo, ku et mielenkiintoinen hoito ja mun fyssari on siinä helvetin hyvä.

Öitä! Meikä alkaa nukkuun just ny.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Kuulumisia!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Heinä 2009, 14:59

Viime cst:n jälkeen oli kyllä todella hyvä olo hermoston osalta. Ei ahdistanut moneen päivään. Eilen meinas mennä överiks rasitus, mut nappaamalla tuplat Triptyleitä, sain homman vielä takaisin raiteilleen. Ongelma on nyt sit c2 ja c7 -tasolla. Ja tietty yleisesti nkaularanka on heikko. Viikon meni oikein hyvin ja sit alkoi pikkuhiljaa väsähtää koko systeemi. Se on niin selkee kuvio, että oon oikeestaan aika helpottunutkin, että se menee nyt jollain logiikalla. Viime viikolla luulin jo hetken, että logiikka on kadonnut, mut sit muistiin nostelleeni kahvinkeitintä sun muuta mukavaa, ja sain logiikan takas. ;) Helpompi hallita oireistoa, kun tuntee asioiden syy-yhteyden.

Täytyy vaan aatella, et vähitellen se rasituskestävyyskin lisääntyy, vaikka oon aika skeptinen, et niskasta ikinä tulis yhtä vahva ku ennen onnettomuutta. Mutta voi et ne o hienoja hetkiä, kun tajuaa, että kalvot ei kiristä ja että näin sen rangan pitäis olla! Mutta minkäs teet, kun se ei pysy. jossain vaiheessa syvät lihakset lähtee kramppaan ja silloin pitäis osata levätä. Seuraava vaihe on muuten pintalihasten yliaktivoituminen ja siihen ei sais oloa päästää. Mulla kun käy sit niin, ettei ne rentoudu muulla kuin hoidolla.

Ja hoidoissa ei voi juosta jatkuvasti, koska jokainen cst-kerta löysentää jo ennestään löysää niskaa. Siksi olis äärettömän tärkeetä osata mennä tutkan alapuolella ilman niitä ylirasituspiikkejä. Nyt oon osannut tän jakson suhteellisen hyvin, koska fyssrista on jo 10 päivää ja edelleen pystyn tekeen koukistajat, eikä oo ihan "pöh" olo. Mullahan alkoi silloin toukokuussa 09 (ylirasituksen takia) semmonen ongelma, että se tilttas aina takaraivolle jumituksen! Siis tuntui, et takaraivo "pullistunut" samalla tavall ku niillä Boneheadeilla oli se päälaki. Ja siskolla on sama!

Järkeiltiin sit fyssarin ja fysiatrin kanssa, että nyt kun muu kroppa pelittää, niin se hakee sen tuen niin, että heittää inhottavan tunteen nyt vikaks takaraivolle. Mulla se tulee sinne ihan suoraan siitä, ku niskarusetti väsyy. Nyt oon yrittänyt olla väsyttämättä niitä ja olen onnistunutkin. :) Siks nenäpaine ja yläniskan täydellinen jumituskin on pysynyt poissa. Pystyn jopa tekeen kaikki liikkeet edelleen, eikä ahdistakaan niin paljon.

Mut aika matka on siihen normikuntoon. Ainaki toisen vuoden saa hinkata syviä lihaksia ja toivoa, että nivelsiteet ja muut kudokset uusiutuu. Hermostohan pelittää jo suht hyvin, jossei tahallaan yliärsytä sitä. Tinnitus, näköhäiriöt, nielemisongelmat, nykimiset, hikoilut/palelut yms. kusi-, vatsa- ja hormonitoiminnan häiriöt on veks, mut kyl ne joskus ilmoittaa olemassa olostaan. Silloin on vaan muistettava levätä. Tuskin täst koskaan normaalia kehoa saa, mut jos nyt pääsis semmoseen kuntoon, että pystyy liikkuun ihmisten ilmoilla tekeen duunia, niin se ois riittävästi. Mikään muu mua ei ketuta niin paljon, ku se, että on joutunut oleen ihan liikaa himassa ja pitää laskee jatkuvasti pennejä ja stressata.

Koska tavallisesti vaan soimaan itteeni, niin tänään teen poikkeuksen. ;) Nostan hattua itselleni siitä, että oon pystynyt järjestään sellaiset taloudelliset puitteet, että olen pärjänny yksin, vaikken oo saanu rahaa kohta 7 kuukauteen mistään. Enkä saa. Terve kun olen. ;) Toki se on vaatinut paljion kikkailua ja esim. Järjestelyitä firmojen kanssa, uuden ammatin kehittämisen, omaisuusjärjestelyitä, lainajuttuja yms. mutta hyvät mulle, että olen onnistunut niissä edes. Sit kun sais vielä niskan työkuntoon, et vois alkaa tehdä ihan oikeestikin töitä, eikä vaan "järjestellä" asioita.

Jesh, seuraava cst on 3.8. Tai 6.8. Veikkaisin ekaa, kyl mä viel ajan itteni ylirasitukseen. ;)

Puhtia kaikille saman paskan kanssa painiville! Onneks tuli viileemmät kelit, ainaki Treelle...
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Mansku » 31 Heinä 2009, 21:38

Pitäis kyllä itsekin mennä ihan kunnon CST-hoitoon, jospa kyselis Ortonista nyt kun jatkuvampaa kuntoutusta aletaan suunnitella. Ja aion nyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja aloittaa uudelleen pilateksen jotta sais noi syvät lihakset parempaan kondikseen.

Hauska homma, meillä käytiin just viikonloppuna koulussa läpi ko. menetelmä koirien hoidossa :) muutaman kerran oon tehnyt eri sesseille ja ei oo muuten mikään kovin helppo löytää sitä todellista rytmiä. Aika hyvin ovat alun ihmettelyn jälkeen rauhoittuneet ja vaikuttaneet saaneen siitä jotain irtikin. Jännä nähdä miten tän päiväinen hoito tepsi hännän hermohäikästä kärsivälle epelille, jolla ollut kakkaamisasennon löytämisessä ongelmia kivun vuoksi. Edellinen hieronta & homeopaattiset - yhdistelmä ainakin tuntui natsaavan.
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

CST nro 33

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 04 Elo 2009, 18:37

Se ois sit taas eilen yks kerta cst:tä takana. Mukavaan pakettiin olin itteni saanut, kun lisäsin seisomista ja kävelyä viime viikkoina melkoisesti. Kallonpohja oikeelta oli aivan jumppelissa ja se luonnollisesti käänsi pään kalvoja ja sattui ni hiivatisti hermojen kautta takaraivoon oikeelle.. Samoin C1 oli kääntynyt vinoon ja jäänyt auki oikeelle, mikä aiheutti sitten vetoja poskeen ja nenään. Samoin hartsu ja lantion poikittaiskalvot oli ihan jumissa, mutta niitä ei ehditty käsitellä. Ens kerralla. Se, miks noi nikamat lukkiutuu johtuu siis puuttuvasta tuesta.

Eli kalvot ja lihakset on ottanut sitä damagea ja kun hermotus ei ihan pelaa, ne toimii miten sattuu... Siis kaikki ongelmathan lähtee mulla hermoista. Eli on skä hermoston venähdysvamma sekä kalvo/lihasvenähdys. Lihasten heikkous tulee hermovammasta, mutta osittain kalvot taas kiristyy siksi, että ne yrittää tukea niskaa, jossa ei ole riittävää tukea syvien lihasten/nivelsiteiden taholta. CST elvyttää hermostoa ja harjoitteilla vahvistetaan voimatasoa ja haetaan koordinaatiota. Toki nekin pumppaa hermokudosta.

Huomas hyvin ollenkaan aikamoisessa paketissa, koska hoidon jlk oli olo taas kuin hakattu. Ja juuri 5 grammaa kovempaa ei meikäläiseen taaskaan koskettu. Mut se on kun on herkkä, niin pienikin sively saa vaikutuksia aikaan. Hoidon hyödyn näkee yleensä 2-3 päivän päästä, eli sitä odotellen. Tänään oon ollut tosi jumissa ja kalvoja on kipristellyt. Se on aina hyvä merkki, et jotain on tapahtunut.

Hassua, et eilen oli ihan törkeen kipeet sormet/kämmenet sekä jalat! Noin oli joskus ihan alussa. Kai mä sit olin saanut itteni niin jumiin, et ääreishermotkin oli tiltissä. Samoin tänään aamulla tuli aikamoinen otsasärky/silmäahdistus, mut ne meni ohi. En mä kyl käsitä, miten sitä ihminen voi olla tämmösessä kunnossa edelleen, vaikka 15 kk:ta on kohta itteään kuntouttanut. Ilmeisesti se 2-3 vuotta on sit realistisempi aika hermovammasta toipumiselle. No ei auta juosta. Kiireessä tulee kusisia kakaroita sanoi pohojalainen mummovainaakin.

Seuraava hoito ois sit 19.8. Kattellaan kuin tää 2,5 viikkoa menee.
tahdonvoimaa

Kalvot sekos

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 05 Elo 2009, 18:56

Näin se kostautui. Kalvot sekos liiasta seisomisesta ja se löi niin hillittömän tiltin hartiaan/lantioon, ettei hyvä tosi. Koska en pysty ees kääntyy kyljeltä toiselle ilman, et viiltää alavatsaan ja hartiakin kääntää yläniskaa vinoon, joudun meneen huomenna ft:lle kriisiajalla. Jos näitten kalvojen antaa pitkään olla ihan miten sattuu, niitä on sit aina vaikeempi saada pysyyn niinku pitäis. Niinpä fyssari vaati saada pistää paikat ojoon heti huomenna. Sinne siis... Ei auta itku markkinoilla.

Tosi hienoo, et täs vaiheessa alkaa tulla perkeleellistä takapakkii... Just ku pääsee vähän jaloilleen ja ylös, niin taas tippuu pohjalle. No, toivottavasti huomisen jälkeen pystyy taas elään ja oleen ja ennen kaikkea treenaan... Kun ei ne kalvot koskaan pysy siellä, missä pitäis, jollei saa tuettua niitä sinne, mihin pitäiski. Taitaa olla loputon savotta, vähän siltä alkaa tuntuu. Ku tanssikurssilla: askel eteen, toinen perään, taas yks taaksepäin ja takas nollapisteeseen... Mikä lie räjähti, kun niska räjähti. Varmaan kaikki kalvot irtos helvetti soikoon. Ei auta voivottelu. Pakko vaan kantaa paskalastia perässä ja yrittää raahautuu eteenpäin.
tahdonvoimaa

Kriisiaika 6.8. (nro34)

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Elo 2009, 14:09

Oli tapahtunut Fedjan mainitsema KKK eli Koko Kehon Kompensaatio. Yläkerran kalvot ei kestänyt rasitusta (seisominen/kävelyt) vaan heitti sit rangan alas asti iha jumiin. Lantio oli kääntynyt oikeelta eteen ja vinoon, samoin rintaranka (käden kohdalla vamma) ja kallonpohja. No, fyssari leipoi koko kropan auki. 1 h 20 min meni.

Ensin mobilisoitiin sacrum (häntä/häpy/suoliluu), sitten hartsut ja rintaranka, erikseen oikea käsi ja lopulta viel korvien poikittaiskalvo ja yläniska. Jännä huomaa, kuin paine siirty koko ajan ylöspäin ja lopulta se todella oli yläniskassa. Kalvoteorian mukaan retkahdusvammaongelma/oireisto tulee ylhäältä ja leviää alaspäin. En epäile.

Tehtiin ihan uusia juttuja. Mm. tuo käden mobilisointi oli tosi tehokas. Pyöritettiin sillain kevyesti olka, kyynärpää ja kämmen auki ja "leuhuteltiin" kättä sen luonnollisilla liikeradoilla pyörittäen koko ajan samalla rannetta, kyynärpäätä tai olkapäätä. Oli tiltannut siitä, et oot pitänyt tätä "painavaa" kommunikaattoria selälläni sylissä. Eli se loppu sit tähän. Liian staattista, ranka ei kestä vielä. Siitä se sit heittää paineen heti korviin ja takaraivolle, kun ranka tavallaan painuu vasten sänkyä, kun pitää kommaa sylissä kyynärpäät vasten patjaa. Ei hyvä.

Viel ei voi sanoo, mikä pössis, mut ainakaan ei ihan hirveesti nyt ahista kalvoista. Nyt sit seisomiset minimiin ja harjoitteet taas maksimiin, et saa sitä kestovoimaa. Mut kuitenkin iisistä taas lähdetään pohjalta nouseen. Ja fyssari oli sitä mieltä, että nää tiltit kuuluu asiaan, koska ihmisen luontainen halu kuntoutua saa sit koettelemaan rajojaan ja välillä mennään sit ylirasitukselle. Niinku nyt... Ei muuta ku takas alirasitukselle ja sopeutuminen ajatukseen, että tästä ei määräänsä nopeemmin voi toipua. Niin kai sit. Ens kerran on sit 19.8. Siihen asti pitäis ny ottaa sit iisimmin. Kattellaan! Ainaki nyt kipristää kivasti hartsuja ja lantioo, eli tuntuis, et hoidost oli apua.
tahdonvoimaa

Kriisiaika 6.8. (nro34)

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Elo 2009, 14:09

Oli tapahtunut Fedjan mainitsema KKK eli Koko Kehon Kompensaatio. Yläkerran kalvot ei kestänyt rasitusta (seisominen/kävelyt) vaan heitti sit rangan alas asti iha jumiin. Lantio oli kääntynyt oikeelta eteen ja vinoon, samoin rintaranka (käden kohdalla vamma) ja kallonpohja. No, fyssari leipoi koko kropan auki. 1 h 20 min meni.

Ensin mobilisoitiin sacrum (häntä/häpy/suoliluu), sitten hartsut ja rintaranka, erikseen oikea käsi ja lopulta viel korvien poikittaiskalvo ja yläniska. Jännä huomaa, kuin paine siirty koko ajan ylöspäin ja lopulta se todella oli yläniskassa. Kalvoteorian mukaan retkahdusvammaongelma/oireisto tulee ylhäältä ja leviää alaspäin. En epäile.

Tehtiin ihan uusia juttuja. Mm. tuo käden mobilisointi oli tosi tehokas. Pyöritettiin sillain kevyesti olka, kyynärpää ja kämmen auki ja "leuhuteltiin" kättä sen luonnollisilla liikeradoilla pyörittäen koko ajan samalla rannetta, kyynärpäätä tai olkapäätä. Oli tiltannut siitä, et oot pitänyt tätä "painavaa" kommunikaattoria selälläni sylissä. Eli se loppu sit tähän. Liian staattista, ranka ei kestä vielä. Siitä se sit heittää paineen heti korviin ja takaraivolle, kun ranka tavallaan painuu vasten sänkyä, kun pitää kommaa sylissä kyynärpäät vasten patjaa. Ei hyvä.

Viel ei voi sanoo, mikä pössis, mut ainakaan ei ihan hirveesti nyt ahista kalvoista. Nyt sit seisomiset minimiin ja harjoitteet taas maksimiin, et saa sitä kestovoimaa. Mut kuitenkin iisistä taas lähdetään pohjalta nouseen. Ja fyssari oli sitä mieltä, että nää tiltit kuuluu asiaan, koska ihmisen luontainen halu kuntoutua saa sit koettelemaan rajojaan ja välillä mennään sit ylirasitukselle. Niinku nyt... Ei muuta ku takas alirasitukselle ja sopeutuminen ajatukseen, että tästä ei määräänsä nopeemmin voi toipua. Niin kai sit. Ens kerran on sit 19.8. Siihen asti pitäis ny ottaa sit iisimmin. Kattellaan! Ainaki nyt kipristää kivasti hartsuja ja lantioo, eli tuntuis, et hoidost oli apua.
tahdonvoimaa

Re: Kriisiaika 6.8. (nro34)

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Elo 2009, 19:21

tahdonvoimaa kirjoitti:Oli tapahtunut Fedjan mainitsema KKK eli Koko Kehon Kompensaatio. Yläkerran kalvot ei kestänyt rasitusta (seisominen/kävelyt) vaan heitti sit rangan alas asti iha jumiin. Lantio oli kääntynyt oikeelta eteen ja vinoon, samoin rintaranka (käden kohdalla vamma) ja kallonpohja. No, fyssari leipoi koko kropan auki. 1 h 20 min meni.

Hyvää tuossa on se, että sinulla keho saadaan hoitamalla auki noinkin hyvin.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Joo!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Elo 2009, 19:57

Totta viserrät! Kai se on se, ku sitä lähes heti alettiin elvyttää... Tosin olihan se kalvosto sillain semijumissa jo 2003. Mutta kuitenkin, on tuo puoli voittoa. Viel ku sais paikattuu noi tyhjät kohdat niskassa pehmytkudoksella... Hmm... Mistähä sitä sais?
tahdonvoimaa

CST

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 09 Loka 2009, 23:32

Tuli muuten 16 Kk:tta CST;tä täyteen ja ainakaan vielä niska ei ole löysä, vaikka liikkuvainen onkin. On ollut aina, siksipä tämä tilanne osittain.

Nyt kipu ja ahdistus paikallistuu yhteen kohtaan, kaulan pääojentajien (splenius capitis) päihin, jotka kiinnittyy ylös superior nuchal linesiin, joka on takaraivon ulkopuolella oleva lihasten ja kalvojen kiinnityskohta pikkuisen korvien yläpuolella! Tai siis riippuu toki vähän kallonmuodosta. Capitisten toinen pää on sit hartian kohdalla, ja väsyessään ranka oireilee sinnekin. Pistää lapaluiden kohdalle, enemmän oikealle.

Fyssarin mukaan on selkeä toipumisen merkki, et noi muutamat paikat tilttailee, koska aluksi se oli koko ranka samanlaista kivikovaa paskakökköä. Suoritettiin toissapäivänä tiukka sessio, jossa annettiin kevyttä kyytiä noille ojentajien päille ja pään kalvoile. Lähti tosi hyvin liikkeelle ja pää tuntuu paremmalta. Täs vaiheessa yritetään välttää ylimääräisiä hoitoja eli hoidetaan vaan, ku olo alkaa olla TOSI ahdistava. Nyt viimeiset pari kuukautta on mennyt paremmin. Alan pysyä jo istuvassa asennossa ja voin vähän kävelläkin!

CST:llä on saatu liikettä kalvoihin ja merkittävästi vähennettyä arkikudoksen epäjärjestymistä herkällä alueella. Fyssari on edelleen vahvasti sitä mieltä, että ranka kuntoutuu, eikä neuraalikudosvamman kohta C7-tasolla jää häiritseväks. Se saadaan teljettyä lihaksia. No, toivotaan niin!

Kalvopumppauksia oon tehnyt ny entistä enemmän ja ne jatkaa siitä, miten hoito jää. Kaiken kaikkiaan edelleen erittäin hyödyllinen hoitomuoto meikäläiselle. Ainoa, joka on oikeasti vienyt oireet pois. Jäljellä on enää sarjoittainen ylirasituspäänsärky sekä välillä kehon tiltit, ku yläniska väsyy. Joskus korvat soi. Nyt vaan pitää saada rasituskestävyyttä ja voimaa. Mut se on sit enää lihastyötä, mitä vaaditaan... Tämmöistä tänään! Viikonloppuja! =)
tahdonvoimaa

Kraniosakraali Oulussa

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Huhti 2010, 12:30

rautaniska kirjoitti:No eipä siinä...sitten hoidon jälkeen kotiin. Seuraavana päivänä jo tunsin että värinät voimistuivat kasvoissa (kuten hoitaja varoittikin että voi pahentuakin) ja itseasiassa laajenikin oikeaan korvaan. En tiedä sitten että johtuenko tästä vai mistä, niin tässä toissayönä oli aika lähellä etten saanut paniikkikohtausta. Heräsin vaan keskellä yötä ja tuli sellainen pelko (jostain syystä?!) ja näin ollen kait itse aiheutan kohtauksen oireita itselleni. No, lasi vettä ja päättäväinen "et muuten tule"-asenne ja homma onneksi helpotti. Olen tässä ollut viime aikoina myös kofeiinilakossa (teetä kyllä välillä juonut) ja olen kokenut että ehkä sekin on auttanut värinöiden vähentymiseen. No, nyt on taas viime päivinä tullut juotua muutama kuppi kahvia ja jotenkin uskon että kofeiini saa mulla aikaan tuota paniikkijuttua..tiedä sitten. Voi olla tietysti että tämäkin oli monen asian summa (kahvi, CST, vieras ympäristö nyt muutaman päivän ajan ja eri ihmiset ympärillä kuin normaalisti).

Soittelin tuolle Eheäolon kraniosakraalihoitajalle. Hän on saanut Nussbaumerien (Tanskalainen pariskunta) järjestämän koulutuksen, joka on ilmeisesti samaa kuin Upledger- koulutus, mutta jostakin syystä järjestävät sen itse. Itseä kiinnostaa käydä kokeilemassa samaa hoitajaa kuin sinä rautaniska, koska hänen käsityksensä hoidosta vastaa minun käsitystä siitä minkälaista hoitoa haluan itselleni, ainakin puhelimessa. Olen tosi herkkä hoidoille ja tämä Eheäolon hoitaja on itse samanlainen. Hoidossa kuin hoidossa on tärkeä löytää itselle paras hoitaja. Joten kannattaa rautaniska makustella sopiiko hoito sinulle. Jos haluat hoitajia kokeilla, niin voin suositella samassa hoitolassa hoitavaa Miikka Ilkkaa. Hän antaa kraniaalista osteopatiaa, ja hänen hoitonsa on pitkälle samanlaista kuin tuon kraniosakraaliterapeutin, luultavasti ei kuitenkaan ihan niin herkkää ja energeettistä, mutta hän ymmärtää niskan ja selän anatomian luultavasti paremmin kuin tuo toinen hoitaja, joka voi olla tärkeä osa jännitysniskan hoidossa.

Kraniaalinen osteopatia, lyhyt kuvaus
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=263

Rautaniska sanoit, ettei hoito juurikaan tunnu. Minulla kevytkin hoito taas tuntuu todella voimakkaalta. Jos esim. kalloluita painaa yhtään liian kovasti, niin koko keho jännittyy. Jos hoito on onnistunut, sen jälkeen tulee yleensä tosi raskas ja ryytynyt olo pariksi päiväksi. Jos hoito on ollut liian voimakas, niin minulle pamahtaa ylivireys päälle ensin muutamaksi tunniksi ja saattaa olla, ettei rentoutunutta ja raskasta oloa tule ollenkaan. Saattaa olla, että sitä lukee kehoaan nykyään aika hyvin.

Minkälaisia liikkeitä tämä kraniosakraaliterapeutti sinulle neuvoi?

Tuosta paniikkikohtauksesta. Yksi vaihtoehto on yrittää ottaa se vastaan ja antaa sen tulla päälle, jos on semmoisessa tilanteessa, että se on mahdollista. Esim. kirjoittaa paperille koko ajan miltä tuntuu kohtauksen tullessa päälle. Nuo kalvojännitykset ja tunnejutut ovat minulla ainakin tosi läheisessä yhteydessä. Jännitys voi olla sitäkin, että se estää tiettyjä asiota tulemasta mieleen ja pintaan. Kun sitten kalvostoa on ärsytetty, niin sieltä voi nousta tunne"kamaa". Tää on yksi näkemys asiasta ja en tiedä miten asia kohdallasi on ü.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rautaniska » 11 Huhti 2010, 13:23

Aivan, tosiaan se hoitaja mainitsi jotain siitä Nussbaumerin koulutuksesta, en vaan muistanut sitä mainita täällä.

Sinähän fedja olit tyytyväinen siihen Biofysion CST/KST:hen, mutta haluat käydä kokeileen myös Eheääoloa? Kerro sitten miltä hoito sinusta vaikutti.

Luin tuon kuvauksen kraniosaalisesta osteopatiasta; kuulostaa että voisi hyvinkin sopia minulle. On kyllä todella arvokasta touhua tuo KO :shock:

Näitä terapiamuotoja on samansorttisia niin paljon, että "juuri oikean" valinta on vaikeaa. Katselin tuota Biofysionkin tarjontaa ja siellä erityisesti nämä vaikuttivat minulle sopivilta:

Manuaalinen terapia: http://www.biofysio.com/index.php?id=381
Neuraalikudoksen mobilisointi: http://www.biofysio.com/index.php?id=373

Eipä mulla nyt niin monta kertaa ole noita paniikkikohtauksia ollut (olisiko 5 kertaa), mutta jotenkin mulle on muotoutunut tuohon sellainen lähestymistapa että joko pystyn itseni rauhoittamaan lähtemällä liikkeelle sängystä (minulla nämä tulee päälle siis vain yöllä), esim. juomalla lasin vettä + jotenkin psyykkaamalla itseni. Tai jos kohtausta ei pysty estämään (kuten en ainakaan tuossa joku kuukausi sitten pystynyt), niin sitten vaan odotellaan että roppa rauhoittuu...

Noista saamistani harjoituksista. Tässä on kuvien kera niin saa paremmin selvää mistä on kyse:

Kuva

Kuva
rautaniska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 11 Huhti 2010, 15:33

Juu. Haluan käydä kokeilemassa, vaikka kohtuullisen tyytyväinen Biofysion hoitoonkin olen, mutta tiedän, että vähän parempaakin voin vielä saada. Tai oikeastaan enemmän omanlaista. Sellaista, jossa hoitaja hoitaa hyvin intuitiivisesti.

Laittamasi liikkeet eivät oikein näyttäneet selkäytimen venähdysvammaisen liikkeiltä. Ehkä tietyssä lihaspohjaisessa retkahdusvammassa toimivat.

Oulussa manuaalisen terapian keskittymä ja luultavasti "ylin" tietämys on täällä:
http://www.fysio.com/

Muistaakseni tällä hepulla siellä oli pehmein lähestymistapa neuraalikudosjuttuihin, kun taannoin asiaa kyselin:
Metsäranta Markus
Saatan tosin muistaa väärin. Siitähän voi kysyä, jos tuosta innostuu.

Tuiran fysiossa http://www.tuiranfysio.fi/henkilokunta.html Jukka Klemettinen on erikoistunut manuaaliseen terapiaan. Ymmärtää jotakin kraniosakraaliterapiasta, mutta ei osaa sitä käyttää. Hänellä kävin joskus taannoin parisen kertaa ja todettiin, ettei hoito minulle sovi.

Minulle manuaalinen oli liian kovaa. Kävin Oulun guru-OMT:llä Pekka Anttilalla varmaan parisen vuotta. Se helpotti kireyttä, mutta pahensi aika paljon kaikkia hermosto-oireita. Mutta sehän on hyvin mahdollista, että sinulle sopisi.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)