Kokemuksia ja näkemyksiä Craniosacraaliterapiasta, CST

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Kokemuksia ja näkemyksiä Craniosacraaliterapiasta, CST

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 11 Tammi 2009, 22:28

Tuo on muuten todella tehokas ja hellävarainen hoitomuoto, oikein annettuna. Itse olen päässyt sen avulla todella hyvään kuntoon lyhyessä ajassa. Jollen olisi hoitajaani löytänyt, makaisin varmaan edelleen patjalla porukoitten lattialla, niinkuin ensimmäiset 2 kuukautta. Sitten onneksi löysin CST-taitajan. Paras vaikutus on tietty yhdistettynä potilaan omaan harjoitteluun /neuraalikudosta mobilisoiviin harjoitteisiin.

Seuraava artikkeli löytyy kuvitettuna myös blogistani:
http://taistelijat.blogspot.com/2009/04/craniosacraaliterapia-aktivoi-kehon.html
Tekstin kokonainen tai osittainen kopioiminen kielletty, myös jälkipainos kielletty.

CST AKTIVOI KEHON ITSEPARANTAVAT VOIMAT (Lisätty 13.4.09)

Craniosacraaliterapia kehon kalvorakenteiden manipulointi

- CST:n moderni historia alkaa 1800-luvun lopulta, jolloin amerikkalainen upseeri-lääkäri Andrew Taylor Still (18281917) perusti klassisen osteopatian. Osteopaatti William Sutherland (18731954) oli Stillin oppilas ja jalosti siitä craniaalisen osteopatian 1930-luvulla.
- Sutherland loi lukuisia tekniikoita, joilla pystyi käsittelemään kallon luita sekä kallon luiden välisiä niveliä. Lisäksi hän oli havainnut ja kirjannut muistiin näiden manipulaatioiden lääketieteellisiä vaikutuksia.
- John E. Upledger on yhdysvaltalainen vaihtoehtoisiin hoitoihin erikoistunut luonnontieteen tohtori, osteopaatti, Michiganin yliopiston biomekaniikan professori sekä Floridan Palm Beach Gardenissa sijaitsevan Upledger-instituutin perustaja. Hänen ansiostaan CST muotoutui yksinkertaistetuksi ja standardoiduksi hoitomenetelmäksi 1970-luvulla.
- Upledger tutustui craniosacraalirytmiin leikkauksessa, jossa hänen tehtävänään avustajana oli pitää selkäydintä ympäröivä dura mater -kalvo paikoillaan sillä aikaa, kun kirurgi poisti siitä kalkkikertymää.
- Tehtävä osoittautui vaikeaksi, koska kalvo liikkui rytmisesti noin 6-12 sykliä minuutissa. Ei Upledger eikä kirurgi ollut aikaisemmin törmännyt tähän ilmiöön.
Nuori Upledger innostui aiheesta, osallistui craniaalisen osteopatian koulutukseen ja syventyi tutkimaan tieteellisesti craniosacraalijärjestelmää
Hän päätyi seuraavaan lopputulokseen: Kehon kalvorakenteet (fascia) eivätkä luut, niin kuin craniaalisessa osteopatissa uskottiin, ovat ensisijainen ongelman aiheuttaja kehon häiriötiloissa (leesioissa).
Nykyisen CST-hoidon ydin on näiden kalvo- eli fasciarakenteiden erittäin kevyt manipulaatio.

CST vaikuttaa aivo-selkäydinnesteen kiertoon

Jokaisella elävällä olennolla, jolla on keskushermosto eli aivot ja selkäydin, on myös craniosacraalisysteemi. Se on puoliksi suljettu hydraulinen järjestelmä, joka tuottaa, kierrättää ja uudelleen imeyttää aivo-selkäydinnestettä (cerebrospinal fluid, CSF). Terveellä aikuisella neste uusiutuu noin viisi kertaa vuorokaudessa.

Aivoselkäydinneste syntyy aivoissa, mistä se virtaa selkäytimen ympärillä dura mater- eli kovakalvon sisällä alas ristiluuhun ja sieltä takaisin päähän. Kierto synnyttää rytmistä paineenvaihtelua, mikä saa dura-kalvon laajenemaan ja supistumaan noin 6-12 kertaa minuutissa. Tämän rytmin, craniosacraalipulssin, CST-hoitaja tuntee käsillään.

Keho taltioi siihen kohdistuvat traumat, niin fyysiset kuin psyykkisetkin, ja ne voivat häiritä kalvojen kautta aivoselkäydinnesteen kiertoa. Kierrossa voi olla tukkeumia tai se voi olla epäsymmetrinen kehon eri puolten tai ylä- ja alaosien välillä. Se voi olla liian nopea tai hidas. Häiriöt nestekierrossa ilmenevät esimerkiksi kiputiloina ja lukuisina koululääketieteen keinoin selittämättöminä oireina. Kun keskushermostossa vallitsee häiriötila, myös kaikki siitä riippuvaiset systeemit, kuten esimerkiksi verenkierto, hormoni- ja lymfajärjestelmä sekä autonominen hermosto, eivät toimi optimaalisesti.

Hermo- ja kipuoireet kuriin "käsin kuuntelulla"

Craniosacraaliterapia (myös kraniosakraaliterapia tai kranio-sakraaliterapia) on meillä vielä harvinainen mutta muualla maailmassa erittäin suosittu vaihtoehtoinen hoitomenetelmä. Koska se on hellävarainen ja tehokas sekä osaavissa käsissä turvallinen tapa aktivoida kehon itseparantavat voimat, sen käyttö lisääntyy nopeasti. CST menetelmänä sekä sen hoito-otteet kuulostavat yksinkertaisilta mutta ovat kaikkea muuta. Terapeutin työ perustuu syvälliseen ihmiskehon anatomian eli hermo-, lihas-, nivel- ja kalvo- eli fasciajärjestelmien tuntemukseen.

Hoitotilannetta ohjaa terapeutin taito kuulla käsillään, mitä potilaan keholla on kerrottavanaan. Hän tunnustelee craniosacraalipulssia, joka voidaan havaita jo viiden viikon ikäisellä sikiöllä ja joka pysähtyy vasta noin 20 minuuttia kuoleman jälkeen. Rytmin olemassaolo on todistettu tieteellisesti. Terapeutti tuntee kierrossa ilmenevät esteet ja epätasapainon ja pyrkii poistamaan ne. Käytännössä tämä tarkoittaa sekä poikittaisten sidekudoskalvojen että aivo- ja selkäydinkalvojen hellävaraista manipulointia.

Craniosacraaliterapeutti ei siis paranna mitään tai ketään, vaan hän aktivoi potilaan kehon siihen. Usein CST-hoidon rinnalle tarvitaan muitakin kuntoutusmuotoja, esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinongelmissa potilaan omaa harjoittelua. Vain näin voidaan saavuttaa pysyvä lopputulos.

Tuki- ja liikuntaelinongelmien lisäksi terapialla on hoidettu menestyksekkäästi muun muassa keskosia, koliikkilapsia, autismi- ja ADHD-potilaita, tinnitus- ja leukanivelongelmaisia, migreeniä potevia sekä erilaisista selittämättömistä hermo- ja kipuoireista kärsineitä. CST sopii kaikille vauvasta vaariin, mutta on joitain sairauksia, jotka estävät sen antamisen.

Miten löytää luotettava terapeutti?

Ulkomailla, ja hiljalleen myös Suomessa, CST:tä hyödyntävät yhä useammat fysioterapeutit ja osteopaatit sekä lääkärit ja sairaanhoitajat. Myös kipupotilaiden omaisille on opetettu perusotteet, joilla he ovat onnistuneet helpottamaan kroonisista säryistä kärsiviä. Vaikka maallikkokin siis voi oppia craniosacraaliterapiaa, itse en antaisi kenenkään anatomiaa tuntemattoman henkilön vaikuttaa keskushermostooni.

Upledger Institut Scandinavian on Pohjoismaiden merkittävimpiä koulutuksen antajia, ja se ylläpitää rekisteriä siellä pätevyytensä hankkineista terapeuteista myös Suomessa. Niin kuin kaikkien hoitomuotojen kanssa, kannattaa CST-terapeuttia etsiessä tutkia hoitajan taustat ja todellinen pätevyys tehtäväänsä. Viralliseen rekisteriin kuuluminen on vain yksi meriitti. Muiden kokemukset ovat hyvä tietolähde, samoin fysioterapiaklinikan tai -terapeutin web-sivut. Kannattaa ehdottomasti myös soittaa suoraan hoitajalle ja kysellä, minkä tyyppisiin vaivoihin hän on erikoistunut. Myös etukäteispiipahdus toimitiloissa kertoo paljon.

Lisäksi on hyvä muistaa, että netin keskustelupalstoilla kuka tahansa voi esiintyä kenenä tahansa. Tietyn terapeutin nimen esiintyminen positiiviseen sävyyn kymmenissä viestiketjuissa voi olla kenen tahansa kirjoittamaa ylistyspuhetta. Huolellisuutta peliin vaihtoehtohoitajaa valittaessa!

Lisätiedot ja lähteet:

Upledger-instituutti, USA:
http://www.upledger.com/

Upledger Institut Scandinavian
http://www.upledger.dk/suomi/upledger-i ... inavia.htm

John Upledgerin haastattelu CST:n käyttötarkoituksista
http://www.latitudes.org/articles/crani ... er_ld.html

USA:n Upledger-instituutin julkaisema opetusvideo Youtubessa:
http://www.youtube.com/watch?v=m9U_G_ybp8I
Viimeksi muokannut tahdonvoimaa päivämäärä 14 Huhti 2009, 17:19, muokattu yhteensä 3 kertaa
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 12 Tammi 2009, 18:37

Itse en ole käyttänyt CST:tä, mutta ajattelin jakaa muutaman CST:n ja sen johdannaisien englanninkielisiä linkkejä. Tässä näitä:

http://www.osteohome.com/

Cranial Osteopathy
http://www.cranialacademy.com/cranial.html

Cranial Release Technique
http://www.cranialrelease.com/

A Brief Explanation of Cranio - Dural Stress Syndrome
http://www.cranialrelease.com/Seminars/ ... /2/20.html

An Interview with John Upledger, DO
http://www.latitudes.org/articles/crani ... er_ld.html

Open Source Cranio Training
http://www.open-source-cranio.com/sacra ... nt-theory/
http://www.open-source-cranio.com/sacra ... hysiology/

New thoughts on the cranio-sacral rhythm
http://stanleyrosenberg.com/artikelmapp ... oughts.pdf
http://stanleyrosenberg.com/
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Kannattaa kokeilla

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Tammi 2009, 23:49

Tolla on saatu tosi hyviä tuloksia ja todella monipuolisesti. On hoidettu puhevaikeuksia, kolmoishermosärkyä, suolisto-ongelmia, traumaattisia aivovammoja (ei akuutteja!!!), leukanivelongelmaa yms.

Ongelmana tuntuu olevan hyvien hoitajien löytäminen ja vähäisyys. Monet antavat hoitoa ihan liian lujaa. Kosketuksen kun tulisi olla n. 5 g painoinen. Kyseessä ei ole todellakaan osteopatia, vaikka hoito ennen olikin viralliselta nimeltään craniaalista osteopatiaa ja menetelmiltäänkin kovempaa.

Itse en muuten menisi sellaisen terapeutin käsiin, joka ei ole kouluttautunut ennen ko. pätevyyttä myös anatomiaan ja fysiologiaan... Hui kaamee... Ajatuskin siitä, että joku vaikuttais mun keskushermostoon, joka ei tunne ihmistä. Nou...
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja millakiss » 15 Tammi 2009, 01:17

Tuo on kyllä niin totta.
Että vaikka kukaan muu ei usko paranemiseen ja vaikka kuinka lääkärinlausunnoissa lukee, että mennään huonompaan, niin mistä sen voi tietää... Ystäväni poika 9 vee sanoo aina, että kyllä sinä paranet.
Tämä lause saa aina suun hymyyn, että niinpä niin, kyllä minä paranen.
Haaveet kantavat. Päättäväisyys. Suomalainen Sisu. Ja periksi antamattomuus.
Ei mene päivää, etten miettisi mikä minusta isona tulee.
Olisin halunnut mäkihyppääjäksi :shock: mutta fysioterapeutti kielsi... kroppa ei muka kestä. No joo...siinä meni haaveet. MUTTA jos kuitenkin vaikka pienesti aloittaisi tai jotain.
Tai sitten joku oikein aggressiivinen laji, moukarinheitto, miltä se kuulostaisi... :shock: ?
Päämäärät ovat selvät...ensin pitää opetella kävelemään. Sitä ennen voisi opetella vaikka pyörätuolitangoa :idea: .
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

CST:stä

ViestiKirjoittaja fedja » 16 Tammi 2009, 19:40

Pidä vaan MIllakiss haavees. Kyllä susta vielä mäkihyppääjä tulee.

Minulla on CST:stä kokemusta 2004-2006 vuodelta. + tältä vuodelta kahdelta eri hoitajalta.

Hoito on erinomaista, jos hoitaja osaa hommansa. Toisaalta tämän hoidon kanssa pitää olla kaikki muut osa-alueet kunnossa. Jos on hoidon päälle jatkuva ylirasitustila, niin kuin minulla 2004-2006, hoito valuu hiekkaan. Eli siinä vaiheessa, kun menee hoitoon, pitäisi itse sen verran alkaa tiedostamaan omaa kroppaansa, että antaa sille mahdollisuuden parantua.

Ortonissa annettiin eka kerran. Näin jälkikäteen ajateltuna siellä hoito oli liian voimakasta. 1. varsinainen CST-terapeutti (Kemissä) oli ok, mutta itse olin niin pihalla kropan toiminnasta, että käytännössä siitä ei ollut kuin sen verran hyötyä, että vähitellen jotain valui tajuntaani oman kropan toiminnasta. 2. pitempiaikainen CST-terapeutti ei aluksi tuntunut hyvältä, mutta jonkin ajan kuluttua hoito alkoi sujumaan. Hänellä oli herkät kädet. Hoidon jälkeen monesti rentouduin, mutta nämäkin hoidot valuivat hukkaan liikarasituksen takia. Saatoin polkea 6km hoitoon pyörällä ja sitten takaisin + kaikki muut aktiviteetit päälle. Sitten tuli 2006 kolari. Sen jälkeen ei pystynyt CST-tä käyttämään. Kroppa ei ottanut vastaan tuotakaan hoitoa. Oli niin ärtsyssä tilassa. Niska saattoi aueta, mutta jumahti kokonaan hoidon jälkeen, kuten kroppa myös.

Tämän vuoden alkupuolella kävin 8krt uudella CST-terpeutilla. (Entiset ovat työkyvyttömiä). Ei toiminut alkuunkaan. Hoidon jälkeen voimakas hermoärsytys ja paikat jumiin. Tunsin, että hoitaja hoitaa liian voimakkaasti. Sanoin hänelle monesti hänen hoitaessa minua pään alueelta, että ei niin kovaa. Hän myös puhui paljon kaikista asioista hoidon aikana, jolloin multa meni keskittyminen.

Välissä kävin yhtä fysioterapeuttia kokeileen, joka oli käynyt CST-kurssilla. Eka kerran kallon pohjan avauksen jälkeen olo ok. Seuraavalla kerralla taas tunsin, että nyt painetaan pään alueella liian voimakkasti ja seurauksena oli se, että kalvot meni ihan jumekseen päässä ja hoidosta ei tullut mitään vastetta.

Nyt palasin samalle fyssarille kuin tämän vuoden alussa. Hän oli käynyt lisäkoulutuksessa + tietenkin käyttänyt menetelmää. Muutos vuoden alkuun oli uskomaton otteissa ja koko tilanteessa. Ensimmäisenä huoneesta tehtiin rauhallinen. Liiat valot pois yms. Sitten hoitaja tosissaan keskittyi itsekin hoitamiseen. Hoitovaikutus oli ihana, jonka menin sitten pilaamaan tunnin kaupunkikierrokselle. Hoito löysäsi tosi paljon lantion ja rintarangan aluetta. Ensi viikolla alkaa hoitojakso, ja nyt yritän olla ylirasittamatta itseäni.

Hyvän hoitajan antama CST on tällä hetkellä minulla ainoa oikea hoitomuoto. Tarpeeksi kevyt ja varovainen. Kuitenkin saaden aikaan aika voimakkaitakin reaktioita.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

CST-hoitajasta

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 19 Tammi 2009, 00:09

Kyllä todella paljon riippuu joo hoidon toimivuus hoitajasta. CST on potilaan ja hoitajan välistä kemiaa parhaimmillaan. Ja jos kemia ei toimi, ei tule tulosta. Tai jos hoitaja ei kuule potilaan kehon rytmiä esim. siksi hän tai potilas puhuu tai on huonoissa fiboissa, on ihan sama, onko käynytkään hoidossa. Itselläni ainakin ekat 5 kertaa meni siihen, että tutustuin fyssariin ja hän minuun. 5 kertaan ei siis tapahtunut mitään. Se tosin saattoi johtua myös vahvasta spinaalisokista - tuo paholainen... ;) Mutta sitten alkoi tapahtua - ihmeitä.

En tiedä vieläkään mitä, mutta ihan sama, kun jotain tapahtuu ja tuntuu paremmalta. Fyssarille aina yritän tuntemuksia selittää ja hän aiks hyvin hiffaakin, kun on itsekin retkahdusvammasta kuntoutunut, mutta välillä oon kyllä niin pihalla tunnoistani, etten vaan pysty sanoon, miltä tuntuu. Osaan sanoa, että erilaiselta, mutten tiedä, onko se hyvä vai huono. Kuulemma se on hyvä, kun tasapaino paranee, kivut (kop, kop lyön päätäni nyt...) on kadonnut ja olokin on tasapainoisempi, siis henkisesti.

Mutta täyden keskittymisen se vaatii, molemmilta, että tuloksia saadaan. Mä ainakaan edes huomaa, että mua kosketaan. Niin hyvin fyssari sulautuu mun kehon rytmiin. Parhaimmillaan lopputulos on se, että mä tunnen hypähtäneni hoidon aikana reilusti eteenpäin ja fyssari itkee... Kun ekan hän hoiti mua, niin kehoni oli niin kamalassa kunnossa, että fyssarilta meni pasmat ihan sekas. Näin hän on kertonut jälkikäteen. Siitä siis itkut, koska hän muisti oman tilansa 20 vee sitten minun kehoni kautta...

Niin pieni asia, kun fyssarin rauhoittavan taustamusiikin vaihtuminen sai mut edellisellä kerralla ihan tolaltaan... ;) Oli pakko vaihtaa se vanha kulunut hoitomusa takas, kun keho inhos uutta.

Viime kerralla ekaa kertaa nukahdin hoitoon. Se on kuulemma hyvä juttu, että keho saavuttaa ns. still point -tilan, jolloin cs-liike pysähtyy hetkeksi ja käynnistyy uudestaan entistä voimakkaampana. Wau.

Samalla tavalla kun Fedja, mäkin torpeedoin alussa tyhmyyttäni hoidon vaikutuksen. Jos lähtee "töihin tai kauppaan käymään" tai höösää hoidon jälkeisen illan, tuntuu ettei ois hoidossa ollutkaan. Pitäis vaan lepää, koska paraneminen alkaa usein hoidon päätettyä ja kiihtyen seuraavina päivinä. Mun on pakko vaan olla hoidon jälkeen ja se seuraava päivä. Nyt tein virheen, kun menin ravintolan kautta hakien safkat kotiin ja altaalle seuraavana päivänä... No, oppia ikä kaikki.

Mut sen sanon, että jos hoidon kanssa kävisin nyt duunissa 6 h/pvä, niin rahat valuis hukkaan. Varmaan joo homma etenis, mutta hitaammin. Sen takia hoitoon ei kannata muutenkaan mennä fillarilla tai kävellen (niinkuin mä alussa...;), vaan jos saa kuskin, niin on paras. Miettikää, mä kävelin koko huhtikuun niille omt-fyssareille 2 kim:a ja tonne cst:hen pari kertaa, eli 3 km:a, ennen kuin ft tajusi sen ja kielsi multa elämisen. ;) Siksi meninkin niin huonoon kuntoon. Toukokuussahan luulin tervehtyväni ihan oikeasti, mutta tietty elämä ilman pehmytkudoksia ei ollut hyvä juttu ytimelle. Suurin vahinko syntyi tuolloin, kun vamma oli sattunut muttei kukaan tiennyt, kuin vakava vamma. Sitä vaan meni, kunnes nykyinen cst-fyssari käski lukkiutua kotiin. Piti vaan maata, että hermosto sais lepoa. Nyt sitten koitetaan hiljan käynnistää sitä uudelleen.

Ps. Unelmia pitää olla! Mitä sitä muutakaan tavoittelis, kuin jotain, mitä ei sillä hetkellä ole saatavissa. Se motivoi. Ehkä nähdään sut mäessä Millakiss vielä joskus...
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Pikaiset CST:t ;)

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 28 Tammi 2009, 01:10

Olipas hyvä, että tuli käytyä fyssarilla nopee 26.1. Avasi yläniskan ja taas pärjää pari viikkoa seuraavaan hoitoon. =) Eihän se nyt normaaliksi tullut, mutta parempi kuin ettei ois mittään tehnyt. siellä oli taas c0 lukkossa ja se kuormitrti sit muut nikamat alaspäin, mikä aiheutti sen hönöolon ja nuppijumituksen. Varovasti mobilisoitiin se auki + samalla vähän muitakin kohtia ja taas mennään. 25 minuuttia ft käytti siihen, mutta ei se enempää tarttekaan, niin pääsee taas altaalle ja treenaan.

Pienestä se on kiinni. Mulla on niin hassu tilanne, että kun pää on ollut 5 vee väärässä asennossa, niin hermosto ei meinaa millään tottua uuteen oikeeseen asentoon. Se niin helposti lipsauttaa aina c0:n väärään paikkaan ja sit ei pysty tekeen mitään. Onneksi on tollain ihana fyssari, joka aina ottaa mut hätäajalla, kun oikein on akuutti tilanne. Olipas hassua, kun oltiin ilman muzaa tällä kertaa... Ihan hiljaista, vaan fyssarin hyminä kuului, kun hän "kuunteli" kehoa käsillään ja "vastaili" sille suullaan... Rupes naurattaan ihan hirveesti meikäläistä. ;)
tahdonvoimaa

Osteopaatilla

ViestiKirjoittaja larazz » 28 Tammi 2009, 22:00

Heipä hei, päätin nyt minäkin liittyä tänne. Asialliset sivut ja varmasti tarpeelliset!

Tuosta CST:stä. Kävin viime vuoden aikana viisi kertaa osteopaatilla Nokian Edenissä, Eden´s Evassa. Tämä mies tuntui tietävän erinomaisesti juuri tuosta hoitomuodosta. Viime viikolla kävin taas hänen vastanotollaan ja hän mainitsi käyneensä juuri Tanskassa joittenkin huippukiropraktikoiden yms. opetuksessa ja oli oikein innoissaan asiasta.

Tosin, tähän mennessä en ole havainnut noista hoidoista mitään muuta apua kuin sen että nukahdan aina hänen hoitonsa aikana! Aivan mieletön rentoutuminen! Viimeksi oikein pinnistelin etten nukahtaisi mutta sinnepä vaivuin, tosi rentoon olotilaan! Eli eiköhän hänellä jotain taitoa ole, ainakin kehon rentoutuksessa.

Olen kyllä kokeillut niin monia hoitomuotoja että alkaa jo ihmetyttää eikö tähän mikään auta! Ortonissa käydessäni sain sieltä jonkinlaista hermokipua lievittävää lääkettä, Lyricaa. Nyt olen syönyt sitä n. kolme viikkoa ja paino nousi heti kolmannen päivän kohdalla 3kg vaikka annostus oli vasta 25mg/2xpäivässä! Onneksi enempää ei ole tullut... Mutta eipä ole ollut kipujakaan. Tunnen kyllä välillä tutun tunteen niskassa, eli särky alkaa mutta se tuntuu siltä kuin olisi jossain syvällä eikä ollenkaan tässä kropassa... Eli se kipu ei pääse nyt niskan päälle, se vaan hieman muistuttaa olemassa olostaan jossain kaukana...=) Jotain apua on siis!
larazz
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Hoidon jälkeen

ViestiKirjoittaja fedja » 29 Tammi 2009, 13:05

Teretulemast keskustelemaan. Miten sää sait tuon vamman ja kuin hankalana se sulle on?

Kait se tuokin hoitomuoto (CST) on sellainen, että toiselle auttaa toiselle ei.

Ja liekö yksistään hoito auttaa. Siinä pitäisi olla varmasti hoitoa tukevia liikkeitä, tarpeeksi varovaisia rankaa stabiloivia, mukana.

Itse kävin tiistaina samaisessa hoidossa. Tuntuu, että 1/3 rangan alaosasta l. lantio aukeaa hyvin. Silloin kun se löystyy, niin tuntuu, että lentoon meinaa lähteä kroppa. Muutenkin kohtuu hyvin toimi hoito viimeksi. Rintaranka ei auennut kuin osittain ja pää tirusen verran. Hoidon jälkeen kaikki paikat jumiin taas. Piti kotona aloittaa monen tunnin venyttely. Siinä tuo pää on välillä ihan ihmeellinen. Hirveitä puristuksia ja paineita eri puolille päätä tuonne kallon sisälle. Välillä vetää hampaisiin. Välillä vetää narun kurkusta päälaelle. Eikö kiristys helpota ikinä edes lieväksi päässä, hoidonkaan seurauksena? Ja aamulla ollaan taas jumissa kokonaan.

Minusta on alkanut tuntua, että mulla tuo vamma on niskassa, tai oikeastaan kallon rajalla ja siitä ylöspäin, sen verran vakavaa laatua, ettei oikein mitään ole sille tehtävissä. On sen verran radikaalissa paikassa. Käsittämätöntä, kun ei tiedä mitä siellä oikein on ihan totaalisesti pielessä. Ja jos tuota mömmöpaikkaa yrittää löysätä varovasti, niin ei mee kauan, kuin jännitykset on takaisin siellä suojaamassa sitä. Ja kiristykset koko kroppaan. Nyt on taas lantiokin ihan jumissa. Ja rintaranka kanssa. Molemmat kulkee yhtämatkaa tuon yläyläniskan kanssa.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja larazz » 29 Tammi 2009, 14:44

Kirjoitan itsestäni ja tarinani tuonne käyttäjien esittely-puolelle kunhan ehdin... :)
larazz
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 29 Tammi 2009, 19:38

Lazarr. Auttoiko sinua tuo hoito pitemmänkään päälle pikku hiljaa? Tai auttoiko kipuihinkaan yhtään lievittävästi?

Kiinnostaisi tietää, että kenen koulutuksessa kiro on käynyt. Että onko Upledgerin koulukuntaa vai jotain muuta. Suuntauksia on tuo kraniosakraaliterapia ja toinen on sitten kraniosakraalinen osteopatia, jossa on vähän saman tyylinen suuntaus.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja larazz » 29 Tammi 2009, 21:17

Ei musta kyllä tuntunut että olisi minkäänlaista apua niinkun ei mistään muustakaan tähän asti. Kyllähän se osteopaatti kertoi kenen opissa kävi mutta en kyllä muista. Joku sellainen joka on kirjankin kirjoittanut tuosta osteopatiasta tms. On hieman vieras aihe mulle niin en oo sen takia perillä kovin hyvin... :roll:
larazz
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Tervetuloa!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 01 Helmi 2009, 02:02

Sorry, olen ollut poissa tältä mestalta mutta nyt taas back in business. :) Kiva saada uutta porukkaa keskustelemaan. Jaahas, säkin olet siis CST:n kokenut. Ihan mielenkiinnosta, kuinka hiljaa osteopaatti käsitteli sinua? Ihan "hiplaten" vai oikein kunnolla manipuloiden pienellä voimalla? Oliko enemmän sivelyä ja kevyttä painelua? Mutta kipu on kuitenkin pysynyt kurissa hoidoilla, mutta muista oireista et ole päässyt eroon?

Jaah, Tanskassa, kai se sitten vois olla Upledgerin koulukuntaa...
tahdonvoimaa

Liikkeet...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 01 Helmi 2009, 02:04

Ja juuh, kyllä melkein niin on, että pelkkä CST ei riitä auttamaan rankapotilaita - ainakaan pysyvästi - vaan kyllä mukaan pittää liittää omat harjoitukset...

Nim. Hinkataan niitä sit koko ajan. ;)
Viimeksi muokannut tahdonvoimaa päivämäärä 01 Helmi 2009, 02:42, muokattu yhteensä 1 kerran
tahdonvoimaa

Ps.

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 01 Helmi 2009, 02:10

Kirjoitiksää meitin blogiin Lala -nimellä Larazz? ;)
tahdonvoimaa

Seuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)