Halovest - hoito

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Halovest - hoito

ViestiKirjoittaja fedja » 24 Loka 2009, 10:25

Foorumilla on ollut keskustelua Halovestin käytöstä.

Halovest-kokemuksista löytyy tietoa JaNo:n käyttäjäesittelystä. Hän sai Halovest-kokeilusta huomattavan avun. Koki suorastaan ihmeparantamisen.

Lisäksi laitan tähän pari Halovest-kommenttia toisesta ketjusta, jotta Halovest-kokeilusta kiinnostunut löytää ne paremmin.

Juska kirjoitti:Sen verran tiedoksi,että minulle laitettiin halo jo 4 vuotta sitten suomessa,Ortonissa..ja ilman puudutusta!Kärsittyäni hirveitä tuskia 2,5 tuntia,piti halo poistaa,koska se asennettiin virheasentoon,sängyllä huoneessa istuessani!Kokemus,josta taitaa tietää aika moni,joka joskus on Ortonissa "vieraillut"..itse en asiaa ole lähtenyt täällä enkä muuallakaan aiemmin selvittämään,koska näitä erilaisia hoitokokeiluja ja toimenpiteitä on kohdallani jo niin lukuisia,että niistä syntyisi tänne vaikka "romaani",mutta toivon että kenenkään whiplashvammaisen ei tarvitsisi käydä samanlaisia asioita läpi! Itsellä vaan ei ole ollut muita vaihtoehtoja...:(

Jano74 kirjoitti:Minulle tuo Halovest-kokeilu toi "uuden elämän". Olen palannut täysipäiväiseksi ammattisukeltajaksi, joka mielestäni voidaan kuitenkin laskea melko raskaisiin ammatteihin.

Todella ikävää, että Halo-kokeilusi päättyi ikävästi; Ammattitaidottomuutta!

Halovestia pystyy säätäämään minkälaiseen asentoon tahansa, sen jälkeen kun "kruunu" on ruuvattu päähän kiinni!!!

Olen kuullut Ortonista toisenkin halokokeilun joka päättyi "virheasentoon"

Jos joku päätyy kokeilemaan halovest-hoitoa, ja niska tuntuu pahalta, niin ÄLKÄÄ otattako vehjettä pois!

Pyytäkää ortopedia muuttamaan niskan asentoa!

Jos häkkyrä muuten kammoksuttaa, niin sittenhän se pitää riisua pois... Mutta minä ehdottaisin JOKA IKISELLE retkulle halon kokeilemista!
Itse kärsin kymmenen vuotta turhaan! Halovestin avun huomasin välittömästi kun nousin jaloilleni halon asennuksen jälkeen.
Toivon että joku muukin saisi avun halovestista, etten turhaan täällä puolustaisi tuota "rakkinetta"
Viimeksi muokannut fedja päivämäärä 24 Loka 2009, 10:31, muokattu yhteensä 2 kertaa
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 24 Loka 2009, 10:29

http://www.salpanet.fi/Public/default.aspx?nodeid=8268

Halovest laite on neljällä ruuvilla kalloon asetettu kehä, jonka tarkoituksena on tukea pää ja niska oikeaan asentoon. Tukilaite voi alkupäivinä tuntua epämukavalta, sillä silloin saattaa esiintyä päänsärkyä ja kipua piikkien kohdalla. Tämä on toipumisvaiheessa normaalia ja helpottuu ajan kuluessa.

Liiviosa:
Liiviosan on oltava riittävän tiukka antaakseen varman tuen päälle ja niskalle. Vaikka se saattaa tuntua epämukavalta, älkää avatko pultteja, ruuveja tai remmejä itse.

Kuva Halovestista:
http://kuvablogi.com/nayta/1735304/
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Jano74 » 14 Marras 2009, 21:48

Edelleen suosittelisin kokeilemaan haloa, jos alkaa muut terapiat ym. tuntumaan tuloksettomilta.

Itse aloin jo vaipua epätoivoon, että "pitääkö tässä eläkepapereita alkaa täytellä... Mutta tosiaan tuo kirottu häkkyrä toi avun!! Koin ihmeparantumisen! Lisää käyttäjäesittelyssäni.

Kokeilkaa ihmeessä jos Teille vaan vaan mahdollisuus suodaan!! Ja jos ei suoda niin pyytäkää! Ei se ole niin paha kokemus kaiken kokemanne jälkeen!!
Niskavaivoja jo vuodesta 1997!
Jano74
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Pandora » 16 Marras 2009, 23:19

Mietin yhdessä vaiheessa tuotakin vaihtoehtoa, mutta en oikein tiedä, miten se sopisi yhteen noiden kohtausten kanssa, minulla kun välillä nykii päästä ja hartioista oikein kunnolla ja luulisin, että halo on tuolloin melko vaarallinen vaihtoehto.

Mutta hienoa, että sinä olet sillä avun saanut.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 16 Marras 2009, 23:59

Oon tota kans joskus pohtinut ja todennut, ettei ikinä meikäläiselle. En halua olla turha skeptikko, mutta pääsääntöisesti toi ei sovi meille hermostovammaisille, jotka eivät kestä staattista olemista ja joiden kuntoutus perustuu kalvojen liikkuvuuden palauttamiseen ja mobilisointiharjoituksiin. Ja etenkin jos on taipumus kohtauksiin, nykinöihin tai muihin pakkoliikeisiin, ni en kyllä pistäis tota mistään hinnasta ylleni.

Lisäks maalaisjärjellä ajateltuna halossa on se huono puoli, ettei sen kanssa treenata, mikä taas on olennaista pitkällä tähtäimellä, jos aikoo saada vahvan niskan ja rangan. Toki rangan tukeminen akuutissa vaiheessa, jolloin ei voi edes treenata, on ehkä eri asia.

Lääkäri oli sitä mieltä, että halot eivät sovi kalvoärsytyksestä kärsivän perushoitovälineeksi, mutta jos niska on tuusan nuuskana (siis oikeasti lihakset ja ligamentit repeilleet ja nivel/rustopinnat rikki yms.) ja kova kauluri ei tuo tukea riittävästi, miksei haloa kokeilis. Rivien välistä luin, ettei todellakaan suosittelisi kaltaiselleni hermo/kalvo-ongelmaiselle. Päinvastoin.

Omien kalvonäkemykseen perustuvien pähkäilyjeni perusteella halo ei hermovaivaisilla edesauta koordinaation/tasapainon uudelleen kehittymistä millään tavalla. Päähän "lukitaan" paikoilleen, eivätkä lihakset, ligamentit ja muut asentoa aistivat kudokset pääse toimiin luonnollisella tavalla, mikä on erityisen tärkeää, jotta elimistö alkaa korjata vammoja ja hermosto uudelleenohjautua muuttuneeseen niskan asentoon. Fyssarin mukaan kova kauluri (oikein valmistettuna ja käytettynä) voi tarvittaessa lukita pään riittävän hyvin. Ei tietenkään haloa vastaten, muttei ole useimmiten tarkoituskaan. No, kai me kalvovammaiset retkut ollaan muutenkin ni vähemmistöä, ettei meille tunnu sopivan oikein mikään muukaan hoito ja kuntoutus... Mene ja tiedä. ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Marras 2009, 01:13

Nyt täytyy todeta, että olen Pandoran ja Tahdonvoiman kanssa tosta Halovestistä jonnin verran eri mieltä. Ja puolustan sikäli Jano74:n näkemystä ja kokemusta. Jokainen tietysti päättää itse, mitä kokeilee, mutta halolle on kyllä ihan hyvät perusteet. Mun on pitänyt tästä ennenkin skrivata, mutta ei oo ollut energiaa. Kirjoitan tälläkin kertaa vähän lyhyemmän kaavan mukaan, sitten kun on taas "liikaa" energiaa, niin täytyy sitten pyöritellä teorioita enemmänkin...

Enivei, ensinnäkin Halovestin tapauksessa kyseessä on tietysti täysin väliaikainen ratkaisu ja mikä parasta, siinä ei ole mitään lopullista - päinvastoin kuin esimerkiksi leikkausoperatioissa niskan osalta yleensä on. Ja toiseksi, jos kerran perinteinen kuntoutus tuottaa tulosta, niin silloin ei kai ole tarvettakaan kokeilla Haloa.

Olen jo aikanaan pyöritellyt mielessäni pohdintoja siitä, miten Janon tapauksessa saattoi tuollainen ihmeparantuminen tapahtua. Kehitin itse siihen jonkinlaisen ajatusmallin, ja viime kuukausien aikana olen löytänyt siihen tieteestä perusteita ja selityksiä. Se pohtimani idis oli sellainen, että entäs jos Halovestin kanssa kun nollataan täysin niskan liikkuminen, niin unohtuu ja jää vähemmälle ne väärät lihasten käyttömallit ja väärä motoriikka (joita tieteellisten tutkimusten perusteella aina syntyy rangan kiputilanteessa, oli alkuperäinen ongelma mikä tahansa) ? :?: :shock: :?: Ja että tämän nollauksen jälkeen palautuisikin se alkuperäinen motoriikka, ja hermosto alkaisi taas käyttää "oikealla tavalla" niitä niskan lihaksia?

Vahvistusta tälle ajatukselle löysin tästä kirjasta:
http://www.amazon.com/Low-Back-Syndrome ... 450&sr=8-1
Kuva

Kirja tosin käsittelee alaselän ongelmia, mutta motoriseen kontrolliin liittyvät asiat ovat jotakuinkin samoja. Kirjassa puhutaan ns. engrammeista, jotka ovat toistojen myötä aivoihin muodostuneita motorisen kontrollin malleja. Lapsen motorisen kontrollin mallit ovat 14 ikävuoteen mennessä jo hyvin vahvasti kypsyneet miljoonien toistojen myötä. Näillä tienoilla on tapahtunut/tapahtuu näiden engrammien siirtyminen lyhyestä muistista pitkäkestoiseen eli pysyvään muistiin, ja niiden kehittyminen jatkuu yhä.

Lisäksi todetaan, että alaselkäongelmaisia kuntoutettaessa ja opeteltaessa uudelleen näitä oikeita lapsuudessa opittuja motorisen kontrollin malleja, kyse ei olekaan uuden oppimisesta. Ei, vaan näillä tuhansilla ja tuhansilla oikein tehdyillä toistoilla saadaankin kaivettua esille ja käyttöön se jo lapsuudessa opittu oikea motorisen kontrollin malli eli engrammi! :shock: :D :shock:

Näin ollen Halovestin käyttö tietyn aikaa voisi auttaa tässä prosessissa. Ja nimenomaan niin, että se estää joksikin aikaa täydellisesti niiden kiputilanteen myötä opittujen uusien ja VIRHEELLISTEN engrammien käytön ja vahvistumisen, ja voisi helposti ajatella, että silloin tällainen lapsuudessa opittu ja vuosikymmeniä toistettu engrammi voisikin nousta pintaan ja dominoivaksi malliksi? Eikö?

Jotenkin minusta tuntuu, että Janonkin tarinan selittäisi tämä teoria aika hyvin. Tietysti vielä vääränlaiseksi muuttunut ryhti (jollei se korjaannu ainakin osittain Halon myötä) ja mahdollinen syvien lihasten heikentyminen voisivat edelleen aiheuttaa ongelmia, ja joissain tapauksissa estää yhtä hyvien tulosten saavuttamisen kuin Janolla. Joka tapauksessa, aika mielenkiintoinen ajatus, vai mitä?

PS. Tuolta Amazonin kautta pystyy kirjan sisälle katsomaan ja lueskelemaan muutamia sivuja. Kiinnostuneet voivat tehdä hakuja vaikka termillä "engram" ja lukea asiasta sivulta 342 alkaen eteenpäin...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 17 Marras 2009, 01:54

Hellou! :D :D

DirtyDeeds kirjoitti:Nyt täytyy todeta, että olen Pandoran ja Tahdonvoiman kanssa tosta Halovestistä jonnin verran eri mieltä. Ja puolustan sikäli Jano74:n näkemystä ja kokemusta. Jokainen tietysti päättää itse, mitä kokeilee, mutta halolle on kyllä ihan hyvät perusteet. Mun on pitänyt tästä ennenkin skrivata, mutta ei oo ollut energiaa. Kirjoitan tälläkin kertaa vähän lyhyemmän kaavan mukaan, sitten kun on taas "liikaa" energiaa, niin täytyy sitten pyöritellä teorioita enemmänkin...

Hahaa, meitsi on pyöritellyt tätä samaa aihetta mielessä, muttei vaan oo jaksanut/ollu energiaa keskustella. No, nyt sit repäistiin molemmat. :) Joo, meitsillä ei ole kokemusta, joten kyseessä on vain näkemys. Ja näkemys perustuu siihen, mitä oon opiskellut hermostosta ja kalvoista siis sekä teoriassa että käytännössä. Tietysti näitä asioita on hiukka hankala yrittää selittää, jossei toisella ole ollut vastaavaa hermovammaa, mut yritetään... ;)

"Säikähtänyttä" hermokudosta ei voi käytännössä pitää staattisena niin, että olo olisi miellyttävä.. Se ei vaan ole mahdollista alussa, että esim. yläniska pakotettais tiettyyn asentoon. En ny muista, mistä se selitettiin johtuvan, mut jotenkin hermon toiminta oli muuttunut ja plaah, plaa, plaa... no jos yrittää istua, seisoa, pitää päätä pystyssä tai jossain tietyssä asennossa, se ei onnistu niin, että se ois miellyttävää. Siitä tulee niin huono olo ja tuskan hiki/ahdistus/särky. Mutta jossei ole hermon venytysvammaa tilanne voi olla toinen. Siitä en tiedä mitään, valitettavasti.

DirtyDeeds kirjoitti:Enivei, ensinnäkin Halovestin tapauksessa kyseessä on tietysti täysin väliaikainen ratkaisu ja mikä parasta, siinä ei ole mitään lopullista - päinvastoin kuin esimerkiksi leikkausoperatioissa niskan osalta yleensä on. Ja toiseksi, jos kerran perinteinen kuntoutus tuottaa tulosta, niin silloin ei kai ole tarvettakaan kokeilla Haloa.

Itse olen ymmärtänyt, että haloa kannattaisi parhaan lopputuloksen saamiseksi käyttää akuuttivaiheessa, jolloin niska on instabiili ja sen pitäisi saada lepoon. Siksihän se laitetaan murtumapotilaillekin, mutta heti kun mahdollista niskaa pitäisi alkaa rasittaa ja treenata. Ja toisaalta, makuuasennoin vois ajatella ajavan saman asian (jossei kyse ole murtumasta siis), kun sitä vain malttaa tehdä, eikä elä niinkuin useimmat retkut, eli ei edes tajua, että on loukannut itsensä ja vetelee meneen vaan. Se siitä levosta. ;)

DirtyDeeds kirjoitti:Olen jo aikanaan pyöritellyt mielessäni pohdintoja siitä, miten Janon tapauksessa saattoi tuollainen ihmeparantuminen tapahtua. Kehitin itse siihen jonkinlaisen ajatusmallin, ja viime kuukausien aikana olen löytänyt siihen tieteestä perusteita ja selityksiä. Se pohtimani idis oli sellainen, että entäs jos Halovestin kanssa kun nollataan täysin niskan liikkuminen, niin unohtuu ja jää vähemmälle ne väärät lihasten käyttömallit ja väärä motoriikka (joita tieteellisten tutkimusten perusteella aina syntyy rangan kiputilanteessa, oli alkuperäinen ongelma mikä tahansa) ? :?: :shock: :?: Ja että tämän nollauksen jälkeen palautuisikin se alkuperäinen motoriikka, ja hermosto alkaisi taas käyttää "oikealla tavalla" niitä niskan lihaksia?

Ei ollenkaan pöllömpi idea, mutta heti nousee mieleen yksi kysymys:Hermosolujen oppiminen on hidasta, eli puhutaan jopa 2-3 vuodesta. Esimerkiksi leuan työntämisen oppiminen vei vuoden, istumaan oppiminen 1,5 vuotta ja kävellä en osaa vieläkään. Ja yleensäkin pidetään normaalina aikana sitä 2-3 vuotta, ennen kuin voidaan määritellä hermovammojen jälkeistä pysyvää toimintakykyä. Mut ehkä tuo mainitsemasi reaktio tapahtuu sitten lihastasolla(/kalvotasolla? Siellä oppimine ka kehittyminen on nopeampaa. Tää on kans arvailua...

DirtyDeeds kirjoitti:Vahvistusta tälle ajatukselle löysin tästä kirjasta:
Kuva

Kirja tosin käsittelee alaselän ongelmia, mutta motoriseen kontrolliin liittyvät asiat ovat jotakuinkin samoja. Kirjassa puhutaan ns. engrammeista, jotka ovat toistojen myötä aivoihin muodostuneita motorisen kontrollin malleja. Lapsen motorisen kontrollin mallit ovat 14 ikävuoteen mennessä jo hyvin vahvasti kypsyneet miljoonien toistojen myötä. Näillä tienoilla on tapahtunut/tapahtuu näiden engrammien siirtyminen lyhyestä muistista pitkäkestoiseen eli pysyvään muistiin, ja niiden kehittyminen jatkuu yhä.

Lisäksi todetaan, että alaselkäongelmaisia kuntoutettaessa ja opeteltaessa uudelleen näitä oikeita lapsuudessa opittuja motorisen kontrollin malleja, kyse ei olekaan uuden oppimisesta. Ei, vaan näillä tuhansilla ja tuhansilla oikein tehdyillä toistoilla saadaankin kaivettua esille ja käyttöön se jo lapsuudessa opittu oikea motorisen kontrollin malli eli engrammi! :shock: :D :shock:

Oliko kirjassa perusteltu, mistä tietää, onko kyse uuden oppimisesta vai vanhojen taitojen elvyttämisestä? Siitäkö, että hermosolut ei uusiudu, vaan ne ainoastaan korjaantuu luomalla uusia korvaavia yhteyksiä tai ottaen toistensa tehtäviä?

DirtyDeeds kirjoitti:Näin ollen Halovestin käyttö tietyn aikaa voisi auttaa tässä prosessissa. Ja nimenomaan niin, että se estää joksikin aikaa täydellisesti niiden kiputilanteen myötä opittujen uusien ja VIRHEELLISTEN engrammien käytön ja vahvistumisen, ja voisi helposti ajatella, että silloin tällainen lapsuudessa opittu ja vuosikymmeniä toistettu engrammi voisikin nousta pintaan ja dominoivaksi malliksi? Eikö?

Jep voisi, mutta jos on uskominen kehitysteorioita ja hermoston uudelleenkoulutusta, niin siinä pitäisi tosiaan mennä vuosia, eikä se todellakaan tapahdu muutamassa kuukaudessa. Ja miten kudos voisi oppia mitään, jossei sitä ole olemassakaan? Siis meinaan esim. kalvoja/nivelsiteitä ja lihasta? Niistäkin sanotaan, että kudosta (siis käytännössä soluja, jotka sit muuntuu kudokseksi tietyn prosessin mukaan) syntyy pikkuhiljaa ja että se uudelleen muotoutuu jatkuvasti mutta kuitenkin suht. hitaasti...

DirtyDeeds kirjoitti:Jotenkin minusta tuntuu, että Janonkin tarinan selittäisi tämä teoria aika hyvin. Tietysti vielä vääränlaiseksi muuttunut ryhti (jollei se korjaannu ainakin osittain Halon myötä) ja mahdollinen syvien lihasten heikentyminen voisivat edelleen aiheuttaa ongelmia, ja joissain tapauksissa estää yhtä hyvien tulosten saavuttamisen kuin Janolla. Joka tapauksessa, aika mielenkiintoinen ajatus, vai mitä?

Erittäin mielenkiintoinen! Mutta yhtä asiaa myös mietin. Halo ei kasvata millään tavalla uutta kudosta, eli muokkaa soluja niinkuin esimerkiksi harjoittelu tai erilaiset fysikaaliset mobilisoivat hoidot, jotka siis perustuu liikkeeseen ja hermostojen, lihasten, nivelsiteiden, kalvojen ja jänteiden uusiutumiseen, siis kudoksen uusiutumiseen. Ja toiseksi, tietoinen tekeminen (siis harjoittelu niin, että mukana on myös suunnitelmallinen motorinen ohjaus yms.) on hermosolujen oppimisen merkittävä nopeuttaja. Ja halohan toimii molempia noita vastaan. Eli perustuu niskan passivointiin. Halon voisi nimenomaan ajatella hidastavan kudosten uusiutumista, koska kyse on siitä, että kehoa ei halohoidon aikana käytetä normaalisti, eikä oppimista voi harjoittaa tietoisella tasolla eli treenaten. Ja kudoshan uusiutuu parhaiten käytössä/normaalissa rasituksessa, jahka akuutin tulehdusvaiheen ohi päästään..

Ja jokainen päivä jolloin ei harjaannuta hermostoa, oli kyse sit hampaiden pesun koordinoinnista tai kengännauhojen sitomisesta, on tavallaan takapakkia, eikä edistä niiden vanhojen toimintamallien uudelleenmuotoutumista. Ei varmaan kyllä hidastakaan, koska hermovammojen hoitosuosituksissa ainakin sanotaan, ettei hermon paranemista voi nopeuttaa, eikä hidastaakkan sillä, että käyttää raajoja mahd. normaalisti.

DirtyDeeds kirjoitti:PS. Tuolta Amazonin kautta pystyy kirjan sisälle katsomaan ja lueskelemaan muutamia sivuja. Kiinnostuneet voivat tehdä hakuja vaikka termillä "engram" ja lukea asiasta sivulta 342 alkaen eteenpäin...

Jumanskeka, mehän saadaan tästä mielenkiintoinen keskustelu. Mä melkein arvasin, etten osaa kirjoittaa lyhyesti aiheesta, mutta suodaan se ny tällä kertaa. Halleluujaa hartiat. ;) Ehkä aletaan hakea tälle tutkimusprojektille vähän Tekes-rahaa ja keskitytään halokartoituksiin? ;) ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 17 Marras 2009, 02:38

Kirja vaikutti ni hyödylliseltä, että sen vois melkein tilata. :) Nyt öitä!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 17 Marras 2009, 19:27

Mielenkiintoisia teorioita, arvon palstaprofessorimme! :)

Oli mukava lukea Janon superpositiivisista halovest-kokemuksista. Varsinkin, kun hallitsevin tunne näissä niskavaivoissa mulla on ollut läpi vuosien se, että "please, pistäkää mun pää välillä hyllylle lepäämään!" Entä, jos kaiken voisikin korjata muutaman viikon "haloilulla"?? Sit vain ottais pään lomalta takaisin harteille ja alkais kotiharjoitukset puhtaalta pöydältä! :) :)
CH

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 17 Marras 2009, 20:21

CH kirjoitti:Mielenkiintoisia teorioita, arvon palstaprofessorimme! :)

Oli mukava lukea Janon superpositiivisista halovest-kokemuksista. Varsinkin, kun hallitsevin tunne näissä niskavaivoissa mulla on ollut läpi vuosien se, että "please, pistäkää mun pää välillä hyllylle lepäämään!" Entä, jos kaiken voisikin korjata muutaman viikon "haloilulla"?? Sit vain ottais pään lomalta takaisin harteille ja alkais kotiharjoitukset puhtaalta pöydältä! :) :)

Ois kyllä aikammoinen helpotus, jos vois vaan vääntää nupin hetkeks irti. Niinku pääproteesi. ;) ;)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Marras 2009, 21:24

Oukei. Ja taas mennään viisastellen... :? :shock: :?

Totta on, että on asioita, jotka puhuvat myös esittämääni teorianpoikasta vastaan. Tai ainakin kyseenalaistavat sen. Mutta löytyisköhän niillekin joku järkevä selitys?

Puoleen ja toiseen sopii esittää mielipiteitä, näkemyksiä ja näppituntumia. Muun muassa aiheen alkulähteen Janon mielipiteitä näihin viisasteluihin olis kiva lukea.

Vastaan tässä muutamaan TV:n esittämään kommenttiin:

tahdonvoimaa kirjoitti:
DirtyDeeds kirjoitti:Olen jo aikanaan pyöritellyt mielessäni pohdintoja siitä, miten Janon tapauksessa saattoi tuollainen ihmeparantuminen tapahtua. Kehitin itse siihen jonkinlaisen ajatusmallin, ja viime kuukausien aikana olen löytänyt siihen tieteestä perusteita ja selityksiä. Se pohtimani idis oli sellainen, että entäs jos Halovestin kanssa kun nollataan täysin niskan liikkuminen, niin unohtuu ja jää vähemmälle ne väärät lihasten käyttömallit ja väärä motoriikka (joita tieteellisten tutkimusten perusteella aina syntyy rangan kiputilanteessa, oli alkuperäinen ongelma mikä tahansa) ? :?: :shock: :?: Ja että tämän nollauksen jälkeen palautuisikin se alkuperäinen motoriikka, ja hermosto alkaisi taas käyttää "oikealla tavalla" niitä niskan lihaksia?

Ei ollenkaan pöllömpi idea, mutta heti nousee mieleen yksi kysymys:Hermosolujen oppiminen on hidasta, eli puhutaan jopa 2-3 vuodesta. Esimerkiksi leuan työntämisen oppiminen vei vuoden, istumaan oppiminen 1,5 vuotta ja kävellä en osaa vieläkään. Ja yleensäkin pidetään normaalina aikana sitä 2-3 vuotta, ennen kuin voidaan määritellä hermovammojen jälkeistä pysyvää toimintakykyä. Mut ehkä tuo mainitsemasi reaktio tapahtuu sitten lihastasolla(/kalvotasolla? Siellä oppimine ka kehittyminen on nopeampaa. Tää on kans arvailua...

Tota, tässähän idis oli se, että koko juttua ei välttämättä opetella uudelleen. Se oikea malli - nuoruudessa opittu - on siellä pohjalla, ja se yritetään saada pinnalle ja DOMINOIVAKSI malliksi.

Eli silloin hermosolujen oppimisvauhti ei täysin ratkaise asiaa, koska ne motoriset engrammit sijaitsevat aivoissa. Riittää siis, jos hermoyhteys aivoista lihaksiin toimii ja lihaksissa on riittävästi voimaa/kestävyyttä toimia, niin homman pitäisi toimia KUNHAN oikean engrammin saa päälle. Se ei tietysti käy nappia painamalla sekään...

Jos siis tietyt lihakset ovat liian heikkoja, vaikkapa surkastuneet, ei homma välttämättä toimi. Sama juttu, jos hermoyhteys aivoista lihaksiin ei toimi kunnolla. Tähän jälkimmäiseenhän tietysti kalvojutut vaikuttaa, eli voivat vähintäänkin aiheuttaa häiriöitä hermojen toimintaan. Tähän varmemmaksi vakuudeksi pikku lainaus Niska-gradusta ( http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=384 ):

Hermojuuri itsessään ei todennäköisesti aiheuta kipua, vaan sen ympärillä oleva kovakalvo eli dura mater. Kipuherkkiä ovat myös takajuurisolmukkeet. Kovakalvoon kohdistuva paine aiheuttaa hapenpuutetta ja häiriötä hermon sähköisessä toiminnassa. Vaurioille herkin alue on hermojuuriaukon kohdalla, jossa hermojuurta ympäröi vain ohut pehmeäkalvo eli pia mater. Hermojuuret kestävät tällä alueella paljon huonommin painetta ja mekaanista kuormitusta kuin esimerkiksi ääreishermot. Hermojuuret saavat ravintonsa selkäydinnesteestä pia materin kautta. Pia materin tulehdukset tai kiinnikkeet vahingoittavat helposti hermojuurta. Mekaanista puristusta hermojuureen aiheuttaa esimerkiksi eteen työntynyt pään asento, josta voi seurata vuosien kuluessa kaularangan kulumamuutoksia ja hermojuuriaukkojen ahtautumista.

Itse olen käytännössä kokenut tämän motorisen engrammin säilymisen aivoissa tuon vasemman käteni sormien ja ranteen halvaantumisen kautta. Hermot vaurioituivat niskavammassa, mutta kun ne kolmessa vuodessa olivat kasvaneet ja sormet alkoivat taas toimia, opettelin "uudelleen" mm. kitaran soittamisen jutskat. Esimerkiksi tiettyjen hankalien soolokikkojen opettelu kokonaan uudestaan olisi vienyt huomattavasti enemmän aikaa, mutta "opin" ne hyvin nopeasti. Todennäköisesti juuri siksi, että ne olivat koko ajan tallessa, eikä tarvittu muuta kuin että hermoyhteys lihaksiin alkaa toimia ja lihakset riittävästi vahvistuvat. Tein asian eteen kylläkin paljon töitä, mutta se vaivannäkö taisi mennä lähinnä lihasvoiman ja kestävyyden kasvattamiseen, koska varsinainen koordinaatio löytyi aika lailla itsestään, kunhan sormet alkoivat toimia...

Vähän tähän asiaan liittyvä juttu on myös se ilmiö, jossa vaurioituneen ja leikatun raajan voimat lisääntyvät, jos toista raajaa treenataan ja vahvistetaan. Ihmettelinkin aikanaan, kun katsoin Otahallin punttiksella voimamies Riku Kirin tekevän toisella kädellään haiuskääntöjä, vaikka toinen käsi oli kipsattu. Pidin hiukan ihmeellisenä, että miksi hän vahvistaa toista kättään, vaikka toinen on tietysti heikko kuin mikä kipsikuurin jäljiltä. No, herra Kirillä näytti olevan parempi tieto asiasta...

tahdonvoimaa kirjoitti:
DirtyDeeds kirjoitti:Vahvistusta tälle ajatukselle löysin tästä kirjasta:
Kuva

Oliko kirjassa perusteltu, mistä tietää, onko kyse uuden oppimisesta vai vanhojen taitojen elvyttämisestä? Siitäkö, että hermosolut ei uusiudu, vaan ne ainoastaan korjaantuu luomalla uusia korvaavia yhteyksiä tai ottaen toistensa tehtäviä?

En muista, mistä tietävät kummasta on kyse. Taas muistutan, että nämä engrammit sijaitsevat aivoissa, eivät hermokudoksissa.

tahdonvoimaa kirjoitti:Erittäin mielenkiintoinen! Mutta yhtä asiaa myös mietin. Halo ei kasvata millään tavalla uutta kudosta, eli muokkaa soluja niinkuin esimerkiksi harjoittelu tai erilaiset fysikaaliset mobilisoivat hoidot, jotka siis perustuu liikkeeseen ja hermostojen, lihasten, nivelsiteiden, kalvojen ja jänteiden uusiutumiseen, siis kudoksen uusiutumiseen. Ja toiseksi, tietoinen tekeminen (siis harjoittelu niin, että mukana on myös suunnitelmallinen motorinen ohjaus yms.) on hermosolujen oppimisen merkittävä nopeuttaja. Ja halohan toimii molempia noita vastaan. Eli perustuu niskan passivointiin. Halon voisi nimenomaan ajatella hidastavan kudosten uusiutumista, koska kyse on siitä, että kehoa ei halohoidon aikana käytetä normaalisti, eikä oppimista voi harjoittaa tietoisella tasolla eli treenaten. Ja kudoshan uusiutuu parhaiten käytössä/normaalissa rasituksessa, jahka akuutin tulehdusvaiheen ohi päästään..

Halo tavallaan toimii noita mainitsemiasi asioita vastaan, mutta toisaalta se aika on suhteellisen lyhyt ja ideana on ilmeisesti "nollata" tilanne. Joten paljonko loppujen lopuksi kuukaudessa kahdessa menetät?

Ja toinen pointti, entä jos Halo osaltaan hiukan rentouttaa kudoksia, niin että kiristykset hellittävät? Sehän aika suurella todennäköisyydellä parantaa mm. verenkiertoa?

PS. CH:lle täytyy todeta, etten ikinä proffaksi asti päässyt, nyyh... :cry: :? :cry: Akateemisen "urani" huippuvaihe oli runsaan puolen vuoden pätkä tietojenkäsittelyopin assistenttina, sen lähemmäksi en ole päässyt. Silloin proffalla tais olla pula lisuria tekevistä maistereista, ja sen oli pakko turvautua kolmannen vuoden opiskelijaan. Jostain kumman syystä mua ei päästetty missään vaiheessa opettamaan muita. Mistäköhän se johtui? :shock: :wink: :shock:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 17 Marras 2009, 21:55

DD, Ne ei tiedä, mitä menetti. :) Sä oisit hyvä opettaja. Osaat kääntää hankalatkin asiat suomeks.

Yhtä meikä ei tajunnut. Oonks mää vaan kuutamolla, vai eiks aivot ole yhtä kuin hermokudos? ;) Ainaki useimpien tieteenalojen mukaan oppiminen tapahtuu tietoisten toimintojen avustuksella tietyn motivaation ja tunnesäätelyn myötävaikutuksella, mutta tarkoittaa lopulta hermosolujen/yhteyksien kehittymistä.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 17 Marras 2009, 22:02

DirtyDeeds kirjoitti:En muista, mistä tietävät kummasta on kyse. Taas muistutan, että nämä engrammit sijaitsevat aivoissa, eivät hermokudoksissa.

Hei, yks tarkennus kun sulla tuo kirja on. Käsitetäänkö sun mielestä kirjassa mainittu termi engrammi samalla tavalla, kuin esim. psykologiassa tai kognitiotieteissä puhutaan skeemasta? Eli näin:
http://wwwedu.oulu.fi/okl/lo/kt2/kasitt.htm
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Marras 2009, 22:06

tahdonvoimaa kirjoitti:Yhtä meikä ei tajunnut. Oonks mää vaan kuutamolla, vai eiks aivot ole yhtä kuin hermokudos? ;) Ainaki useimpien tieteenalojen mukaan oppiminen tapahtuu tietoisten toimintojen avustuksella tietyn motivaation ja tunnesäätelyn myötävaikutuksella, mutta tarkoittaa lopulta hermosolujen/yhteyksien kehittymistä.

Kai se samaa tavaraa on, mutta eikös kuitenkin erikseen puhuta aivosoluista ja hermosoluista? Eli taitavat vähän eri tavalla sitten toimia, vai? Kerro sinä, kun olet noihin paremmin tutustunut?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Marras 2009, 22:19

tahdonvoimaa kirjoitti:
DirtyDeeds kirjoitti:En muista, mistä tietävät kummasta on kyse. Taas muistutan, että nämä engrammit sijaitsevat aivoissa, eivät hermokudoksissa.

Hei, yks tarkennus kun sulla tuo kirja on. Käsitetäänkö sun mielestä kirjassa mainittu termi engrammi samalla tavalla, kuin esim. psykologiassa tai kognitiotieteissä puhutaan skeemasta? Eli näin:
http://wwwedu.oulu.fi/okl/lo/kt2/kasitt.htm

Ei käsittääkseni, toi skeema on ymmärtääkseni paljon abstraktimpi ja korkeamman tason kuvio. Engrammi taas on paljon "fyysisempi" juttu. Tässä yksi määritelmä engrammeista:

WHAT ARE MOTOR ENGRAMS?

A motor engram is nothing more than a set of instructions stored in the brain. These instructions tell the body how to perform a specific movement. When a young child first tries to throw a ball, their body does not know how to perform the movement skill. As the child tries again and again to throw the ball the body learns/remembers how to perform the movement. This set of instructions, or motor engram, is stored in the brain. The next time the child needs to throw a ball, the brain can quickly access the motor engram and tell the body how to quickly and efficiently perform the movement without having to re-learn it.

Ja tällä haulla löytyy lisää sekalaista höpötystä asiasta: http://www.google.fi/search?rlz=1C1CHMH ... tor+engram
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)