Vähän muunlaisia kokemuksia Ortonista

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Vähän muunlaisia kokemuksia Ortonista

ViestiKirjoittaja Juska » 15 Loka 2009, 18:01

Hei!

Olen seurannut pitkään teidän keskusteluja täällä ja ajattelin nyt lopulta laittaa muutaman ajatuksen itsekkin tänne...Koskien Ortonin kuntoutusta ja tuotakin halovest hoitoa.

Orton ei todellakaan ole enää maineeltaan maan paras eikä luotettavin ortopedinen kuntoutuslaitos! Toivon,että jokainen joka sinne toivoo pääsevänsä, ottaa ensin selvää,mitkä resurssit siellä on hoitaa asiallisesti whiplash-potilasta!Totuus on,että ne eivät ymmärrä siellä näistä whiplashvammoista ollenkaan riittävästi!!
Etenkin leikkauksen jälkeinen kuntoutus pahasti retuperällä!! Tunnustivat sen itsekkin,että heillä ei ollut siihen riittävää tietämystä..!Mutta jättivät sitten minut oman onneni nojaan selviytymään..kun heillä ensin tapahtui kohdallani kohtalokas hoidon/kuntoutuksen arviointivirhe,joka vei minulta kaiken sen hyvän,mitä olin lopulta saavuttanut 8 vuoden kärsimysten jälkeen!

Sain elämäni takaisin vuosien kärsimysten ja kolmen epäonnistuneen kaularankaleikkauksen jälkeen ulkomaisen kirurgisen hoidon ansiosta.
Ja menin suurin toivein leikkauksen jälkeiseen kontrolliin/jaksolle yli vuosi sitten Ortoniin,mutta tulin pois tosi huonossa kunnossa sen takia ,että kuntoutuksen fysiatri ja yksi fysioterapeutti siellä eivät ymmärtäneet niitä rajoitteita,joita olisi tullut noudattaa minun kohdalla kuukausia,jopa vuosia...ehkä koko loppuelämän ajan!! Menin jaksolle kävelevänä ja tulin kotiin pyörätuolikunnossa!

Hyvin lyhyeen loppui siis kolarin jälkeisen elämäni paras vaihe!Puoli vuotta elin jo jopa normaaliin verrattavaa elämää,mitä en olisi enää voinut edes uskoa todeksi,sillä ehdin elää kolarin jälkeisesssä elämässä niin suuressa kärsimyksessä(useita vuosia melkein vuodepotilaana) ja siihen tilaan olen siis jälleen joutunut,ilman mitään toivoa tilanteen korjaantumisesta..kiitos ortonin kuntoutusjakson :(

Janolle terveiset;hyvä että sinä olet saanut hyödyn halovestista,mikä on kyllä "ihmeparantuminen"!Toivotaan,että tilanne jatkuu ,ilman mitään yllättäviä käänteitä...nimim.kokemusta on,että yksi ainoa virheellinen terapia/toiminta tms.voi muuttaa hetkessä elämän,kun kaikki on muutenkin jo niin "herkässä" tilassa whiplashvamman jälkeen.

Sen verran tiedoksi,että minulle laitettiin halo jo 4 vuotta sitten suomessa,Ortonissa..ja ilman puudutusta!Kärsittyäni hirveitä tuskia 2,5 tuntia,piti halo poistaa,koska se asennettiin virheasentoon,sängyllä huoneessa istuessani!Kokemus,josta taitaa tietää aika moni,joka joskus on Ortonissa "vieraillut"..itse en asiaa ole lähtenyt täällä enkä muuallakaan aiemmin selvittämään,koska näitä erilaisia hoitokokeiluja ja toimenpiteitä on kohdallani jo niin lukuisia,että niistä syntyisi tänne vaikka "romaani",mutta toivon että kenenkään whiplashvammaisen ei tarvitsisi käydä samanlaisia asioita läpi! Itsellä vaan ei ole ollut muita vaihtoehtoja...:(
Juska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 15 Loka 2009, 19:26

Moi, Juska!

Ikävä kuulla noin ikävistä kokemuksista kohdallasi. :shock: :cry: :shock: Mutta aivan mainiosti voit niistä kirjoittaa, täällä sopii kirjoitella yhtä lailla negatiivisista kuin positiivistakin kokemuksista. Eli ei tarvitse pelätä, että olisi olemassa vain joku "yksi linja", jonka mukaan kaikkien tarvitsisi kirjoittaa. Erilaiset mielipiteet ja erityisesti erilaiset kokemukset ovat tervetulleita! Hyvä, että kirjoitit!

Itsellänikin on Ortonista myös negatiivisia kokemuksia kuntoutusjaksolta, tosin olin selkävaivojen takia siellä. Kuntoutustutkimuksesta oli oikein hyviä kokemuksia, sattui hyvä asiallinen fysiatri kohdalle ja olin muutenkin toipumassa. Kun sitten vuotta myöhemmin menin kolmen viikon intensiivikuntoutusjaksolle, kohdalle sattui harvinaisen hölmö fysiatri. Meitä oli siinä kuntoutusryhmässä 10 kuntoutujaa, ja tämä fysiatri näytti 4-5 kohdalla epäilevän kuviteltuja kipuja. Itse luulin tulevani hänen kanssaan toimeen mainiosti, ja ihmettelin muiden ihmisten huonoja kokemuksia kaverista. Kunnes sitten jälkikäteen saamassani B-lausunnossa se fysiatri puukotti myös mua selkään, piti aivan selvästi meikäläistäkin kipujen teeskentelijänä.

Sopii kysyä, että mikä on todennäköisyys, että 10 kuntoutujan joukossa on 5-6 teeskentelijää? Veikkaan, että todennäköisyys on aika lähellä nollaa prosenttia, joten se kaveri oli kyllä todella törkeä tapaus. Sen jälkeen päätin, etten Ortoniin mene enää kertaakaan vapaaehtoisesti...

Jos joskus jaksat kirjoittaa, niin lukisin mielelläni kokemuksiasi mm. niistä kaularankaleikkauksista - ja muistakin kokemuksistasi tietysti... :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 16 Loka 2009, 12:56

Moi Juska,

Tervetuloa palstalle!

Aika rankka tuo sinun kertomus. Onko mitään valoa näkyvissä?

Tänne kaikenlaiset mielipiteet mahtuu. Itsellä on sekä hyviä, että huonoja kokemuksia Ortonista. Ja sellainen käsitys on, että siellä ei kokonaisuutena ymmärretä neuraalikudoksen herkkyyttä tässä vammassa. Sitä ei taida ymmärtää kuin tämä yksi nimeltä mainitsematon neurologi Hesassa ja osittain sen haltsaa fysiatri Tampereella.

Mitä sinä sanoisit sellaiselle, joka saa saman tyyppisen vaikean vamman kuin mitä sinulla on. Mihin kannattaa hakeutua Suomessa?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Jano74 » 16 Loka 2009, 22:34

Moi Juska!

Tätä ja paria muuta whippari-palstaa lukeneena, voin todeta että retkuvammatyyppejä on yhtä monta, kuin retkuvammasiakin...

Toisella on toisia oireita ja toisella toisia...

Toiselle auttaa toinen hoito, ja toiselle toinen...

Minulle tuo Halovest-kokeilu toi "uuden elämän". Olen palannut täysipäiväiseksi ammattisukeltajaksi, joka mielestäni voidaan kuitenkin laskea melko raskaisiin ammatteihin.

Todella ikävää, että Halo-kokeilusi päättyi ikävästi; Ammattitaidottomuutta!

Halovestia pystyy säätäämään minkälaiseen asentoon tahansa, sen jälkeen kun "kruunu" on ruuvattu päähän kiinni!!!

Olen kuullut Ortonista toisenkin halokokeilun joka päättyi "virheasentoon"

Jos joku päätyy kokeilemaan halovest-hoitoa, ja niska tuntuu pahalta, niin ÄLKÄÄ otattako vehjettä pois!

Pyytäkää ortopedia muuttamaan niskan asentoa!

Jos häkkyrä muuten kammoksuttaa, niin sittenhän se pitää riisua pois... Mutta minä ehdottaisin JOKA IKISELLE retkulle halon kokeilemista!
Itse kärsin kymmenen vuotta turhaan! Halovestin avun huomasin välittömästi kun nousin jaloilleni halon asennuksen jälkeen.
Toivon että joku muukin saisi avun halovestista, etten turhaan täällä puolustaisi tuota "rakkinetta"

Hauskempaa syksyä kaikille retkuille!!
Niskavaivoja jo vuodesta 1997!
Jano74
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)