Kuntoutussuunnitelman rahoitus?

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Kuntoutussuunnitelman rahoitus?

ViestiKirjoittaja alaria » 09 Loka 2009, 10:05

Hei,
Olin insure kuntoutuksessa ja sen jälkeen HYKSissä kirjoitettiin minulle kuntoutussuunnitelma ao. papereiden pohjalta. Samalla he huokaisivat helpotuksesta, kun pääsivät minusta eroon.

Nyt terveyskeskuksesta on aloitettu fysioterapia ja lymfa. Mutta neuropsykologiselle kuntoutukselle ja toimintaterapialle ei löydy maksajia.

Anoin niitä KELAlta, mutta paperit ovat maanneet 3 kuukautta lääkärin pöydällä kiirehtimisistä huolimatta. Hakemuksessa pyydettiin myös kannanottoa onko minulla oikeus vaikeavammaisten kuntoutukseen.

Aikaa kuluu ... mitään ei tapahdu ....
Miten tätä asiaa saisi edistettyä????
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 09 Loka 2009, 10:15

Minusta nuo neuropsykologinen kuntoutuskin kuuluu kaupungin maksettavaksi. Yhden samalla tavalla vammaiselle Helsingistä tiedän ja kaupunki maksaa hänen kuntoutuksensa.

Kannattaa ottaa yhteyttä Käpylän sosiaalityöntekijään, Kaupungin potilasasiamieheen ja Aivovammaliiton lakimieheen ja kysyä, kuka on ensisijainen kuntoutuksien maksaja sinun kohdallasi.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja millakiss » 21 Loka 2009, 16:21

Fedja antoi hyviä neuvoja.

Saatko muuten Eläkkeensaajan hoitotukea?
Jos tältä pohjalta on todettu vaikeavammaiseksi, niin kuntoutukseen pääsee helpommin.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 23 Loka 2009, 12:01

Nyt vaan kaikki paperit makaa eläkkeensaajanhoitotuki ja kuntoutus, kuulemma koska olen valittanut eläkepäätöksestä ja se meni sinne muutoslautakuntaan.

Onko kellään kokemuksia, josko siellä voisi voittaa arvonnassa juttuaan?
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Ei toivoa yleensä

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 23 Loka 2009, 19:14

Moi, mulla on valitettavasti kokemusta Kelankin toiminnasta.

Kela maksaa kuntoutuksen VAIN, JOS on eläkkeensaajan korotettu hoitotuki (n 150 e/kk) ja se myönnetään hoidon tarpeen vuoksi, ei kustannusten.
Omatoimiset & kävelevät aivovammaiset eivät kuulu tähän ryhmään ainakaan toistaiseksi, vaikka viime syksyinen konsensus-kokous sitä kai yrittikin.

Jos asut Helsingissä, sulla on hyvät saumat saada kuntoutusta Helsingin kaupungilta. Yhteys vaan oman asuinalueen vammaispalveluiden työntekijään, löytynee hel.fi:n sivuilta. Yleensä maksavat neuropsykologisen kuntoutuksen, ja fysioterapian, ja saattaa olla että jotain puheterapia juttua.
Siinä ne taitavat ollakin. Husin tekemä kuntoutussuunnitelma kelpaa Kelassa, ja jotenkuten oman kunnan kuntoutustyöryhmällekin. Mä en asu Hesassa, joten ainakin mulla on pieniä hankaluuksia saada niitä kuntoutuksia, mitä on suositeltu.

Maksaja (kotikunta) arvioi tilanteen omalta kantiltaan. Jos määrärahat on loppu, ne on loppu ja vain akuutit tilanteet hoidetaan.
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Aivovammaisten kuntoutuksesta ja muusta

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 23 Loka 2009, 21:39

Hei,
huomasinpa että aivovammayhdistyksen sivuilla on juuri kuntoutuksesta ja konsensus-kokouksesta vuosi- tilannekartoitusta.

Kannattaa katsella kaikki esitelmät ja muistiot läpi!
Samoin tosi hyvä kooste uudesta vammaispalvelulaista 1.9.09.
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Pandora » 24 Loka 2009, 00:07

Kunnilta on monesti kuntoutusrahat loppuneet näin loppuvuodesta, joten vaikka sieltä nyt saisi kieltävänkin päätöksen kannattaa hakea uudestaan tammikuussa tai suosiolla odottaa tammikuuhun, jolloin taas on uusi budjetti.

Samoin hakemuksiin kannattaa aina laittaa näkemykset nimenomaan työnteon ja/tai omatoimisuuden kannalta, jos hakijalla on mahdollisuus kuntoutua tulla työkykyiseksi tai kuntoutuksella osaa määritellä hyödyn niin monesti nämä hakijat ovat helposti etusijalla. Omaa tilaa ei kannata vähätellä, vaan kertoa totuudenmukaisesti ja hieman liioitellen, mutta tuoda aina kuntoutuksen tavoite.

Voihan olla, että aivovamman osalta on eri säännöt kuin pääsääntöisesti.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 24 Loka 2009, 07:28

Jep, näin on, kannattaa hakea uudelleen, jos selityksenä on rahat loppu.

JA varsinkin kunnan rahat-loppu tilanteessa on vaadittava palvelu- ja kuntoutusuunnitelmaa. Palvelu-suunnitelman tekee yleensä sossu ja
kuntoutussuunnitelman kunnan kuntoutustiimi/keskussairaala (=julkinen terveydenhoito).

Palvelusuunnitelma luotsaa tulevaisuuteen, jos vuonna 2009 on rahat loppu, palvelusuunnitelman mukaisesti 2010 pitäisi saada kuntoutusta, koska kuntoututarve on ollut tiedossa määrärahoja miettiessä ja kirjattu palvelusuunnitelmalle.
Palvelusuunnitelmalla kerätään tietoa etukäteen.

Kuntoutussuositukset tehdään ns. yksityisellä, jotka eivät maksa kuntoutuksia loppupeleissä.

Liikenne/työtapaturmissa (joita ei ylipäätään ole koskaan kenelläkään,
koska kaikki vammat ja muut johtuvat muusta sairaudesta vakuutuslaitoksen lääkärin mukaan).. ne harvat saavat kuntoutusta yleensä aika lailla yks yhteen, jos joku taho suosittaa kuntoutusta. Vakuutusyhtiö yleensä pyrkii ohjaamaan asiakkaan johonkin kuntoutuslaitokseen jossa sitten mietitään kuntoutuksia.

Kaikki intensiiviset kuntoutukset kuitenkin päättyvät aikanaan. Kuitenkin niin, että jos elämäntilanne muuttuu, voidaan antaa kuntoutusta ja
monia kymmeniä vuosia sitten vammautunut voi päästä vuosittain kahden viikon vakuutusyhtiön maksamalle laitoskuntoutusjaksolle joka tapauksessa.
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 26 Loka 2009, 08:55

Nyt uusi käänne tilanteeseen ... ammatillisen kuntoutuksen lausunto suosittaa työkyvyttömyyseläkettä. Eli odottelen edelleen josko pääsisin eläkkeelle ja sitten yritän edelleen tapella minulle kuuluvasta kuntoutuksesta.

Palvelusuunnitelmaa tehnyt virkailija ei kyllä tiennyt mitään ... ainoa plussa on että voin saada lisää kuljetuspalvelukyytejä, koska käyn viikottain päivätoiminnassa.

Hyvä idea olisi ujuttaa tulevaisuuden asioita suunnitelmaan, joten ei voitaisi enää sanoa, etteikö olisi mahdollisuus miettiä rahoja, jos oikeasti sitä halutaan.

Vaikka taitaa kuntoutus hyytyä, kun ei ole enää mahdollisuutta kuntoutua työkykyiseksi.

Kiitos vinkeistä taistelu jatkuu.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 26 Loka 2009, 09:40

Hyvää huomenta!

Tilannehan on yleensä se että;
- työkyvyttömyyseläke (ammatillinen lausunto) maksaa työkyvyttömyyseläkettä tai mieluiten kuntoutustukea, joka tarkoittaa vastaavaa summaa kuin työkyvyttömyyseläke. Se on se "pohja", joka tosi hyvä, jos sen saat. Työeläkelaitoksella ei ole kuntoutusvelvoitteita, ne kuntoutukset ovat vain ammatillisia, siis työkykyselvitys, uusi ammatti tai työkokeilu. Tämä asia menee kuin juna. Stoppi-pyskäkki on aina silloin, kun pitää "uusia" kuntoutustukihakemus, yleensä puolen - vuoden välein.
- työkyvyttömyyseläke, joka annetaan yleensä muutamien vuosien kuluttua, saattaa vaatia muutaman kerran työkykyselvitystä, se jyskyttää sinne vanhuuseläkkeelle saakka, mikäli ei todeta työkykyiseksi. Siis menet töihin tai olet muuten aktiivinen.
- Eläke on se eläke, jonka olet kerryttänyt työelämässä. Eläkkeen syynä on mikä tahansa sairaus.

Koska työvakutuuslaitos ei maksa kuntoutusta, ja liikennevakuutuslaitos pitää sinut terveenä, ja Kela vedättää 100% varmuudella korkeampaa hoitotukea, vain ja ainoastaan kotikunta. Tai oma kukkaro.

Hienoa, että sulla on ainakin yksi lausunto on työkyvyttömyydestä. Onhan se lausunto suoraan työeläke-vakuutusyhtiöstä, eikä kuntoutustyöryhmästä?? Kuntoutustyöryhmän lausunnolla ei ole painoarvoa lainkaan, vain vakuutusyhtiön lääkäri päättää, oletko terve vai sairas :)

Taistele vaan kuntoutuksen puolesta, mutta vain kunnan kanssa.
Liikennevakuutusyhtiön kanssa ei kannata lähteä taisteluun, edes mulla ei ole vaatimuksia kuntoutuksesta, koska kuntoutusasia kuuluu "lautakunnalle", ei käräjille.
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 28 Loka 2009, 09:38

[quote="Kirsikka
Hienoa, että sulla on ainakin yksi lausunto on työkyvyttömyydestä. Onhan se lausunto suoraan työeläke-vakuutusyhtiöstä, eikä kuntoutustyöryhmästä?? Kuntoutustyöryhmän lausunnolla ei ole painoarvoa lainkaan, vain vakuutusyhtiön lääkäri päättää, oletko terve vai sairas :)

[/quote]

Työkyvyttömyydestä minulla on INSURE-kuntoutuksen loppulausunto, joka toteaa pysyvästi työkyvyttömäksi, 2 neuropsykologin lausuntoa pysyvästä työkyvyttömyydestä, neurologin launto pysyvästä työkyvyttömyydestä .... nämä eivät merkanneet mitään työeläkelaitokselle.

... ja nyt työeläke-vakuutusyhtiön ammatillisen kuntoutuksen loppulausunto, pysyvästi työkyvytön...

Olen eri mieltä kanssasi kuntoutuksen oikeutuksen hakemisesta. Koska kyseessä on liikennevahinko ja työtapaturma ja joka tapauksessa oikeutta haemme käräjäoikeudesta, niin osana kokonaisuutta on myös kuntoutus. Eli jo itse maksetun kuntoutuksen korvaamista ja tulevaa oikeutta tarvittavaan kuntoutukseen, jotta pysyn siinä kunnossa, etten joudu laitoshoitoon eli pärjään kotona.

Toki lautakunnista haetaan kaikki mahdollinen pitkän oikeusprosessin aikana, mutta emme ole viemässä käsittelyä vakuutusoikeuteen, koska se on oikeusaste ja näinollen sulkee mahdollisuuden viedä vakuutusyhtiöitten ulkopuoliseen oikeusasteeseen eli käräjäoikeuteen.

Tämä kuulostaa hullulta, mutta lakimies väänsi minulle rautalangasta tämän...
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 28 Loka 2009, 10:54

Hei,
ollaan näköjään aamuvirkkuja :)

Tosi hienoa että työkyky-asia tuli työeläkelaitokselta!
Tiesithän, että kerran vuoteen saa pyytää "kaikki" asiakirjat mistä tahansa paikasta. Suosittelen työeläkelaitoksen 1) kuntoutusesittelijän lausuntoa ammatillisesta kuntoutuksesta 2) vakuutuslääkärin muistiota asiastasi (esittelijä kysyy- lääkäri vastaa) ja 3) työeläke-päätöksen kopioita, jos sellainen on jo tehty.

*
Ilman muuta kaikki kulut (kuntoutuksenkin) vaaditaan takaisin käräjillä, korkojen kanssa jos mahdollista. Ja kaikki muutkin kulut apuvälineistä ja muista, mitkä liittyvät liikenneonnettomuuteen tai jälkiseurausten hoitoon.
Kaikki kuitit ylös, ja kirjanpitoa asiasta ja kuitit/kopiot lakimiehelle.
Esim. jos on jotain taksikulua, jota Kela tai muu ei ole maksanut tai jotain muuta.

Muistan lukeneeni olisko Duodecimin sivuilta asiaan liittyvän jutun, jossa korostetaan, että kuntoutusasiat käsitellään liikennevahikolautakunnassa.
Muistikuva on, että liikennevahikolautakunnan puheenjohtaja ilmoitti tämän rajanvetona oikeudenkäynnin asioihin. Varsinaisena aiheena taisi olla se, että liikennevahinkolautakunta haluaisi, että kaikki liikennevahingot käsiteltäsiin jostain syytä heillä, eikä lainkaan oikeusistunnoissa... se antaisi tasavertaisen kohtelun vammautuneille :)
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 28 Loka 2009, 18:31

Päivän miettimisen jälkeen löysin:

http://www.kko.fi/34000.htm
KKO:2005:133 Tuomioistuimen toimivalta
Liikennevakuutus - Vakuutuksesta korvattava vahinko - Kuntoutus

Duodecimin juttuja en enää löytänyt, lehti on hiukan muuttunut.
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 02 Marras 2009, 08:58

Jälleen uusia omituisia päätöksiä. Kela myönsi minulle neuropsykologista kuntoutusta 40 kertaa harkinnanvaraisena kuntoutuksena. Kuitenkin itse joudun maksamaan enemmän kuin puolet ja KELA maksaa n. 45 euroa ja itse on loput maksettava.

Ei tämä nyt mennyt yhtään hyvin. Muista kuntoutuksista ei kuulunut mitään. Odotellaan edelleen.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 02 Marras 2009, 09:07

Hyvä Kirsikka, että löydät nämä päätökset. Eli jos asia on jo käsitelty vakuutusoikeudessa kuntoutuksen osalta ei sitä voida enää käsitellä käräjäoikeudessa.

Eli lakimiehen käsky olla viemättä vakuutusoikeuteen on ehdoton tämän asian takia. Jopa minun heilahtaneet aivot asian nyt vihdoinkin käsittää.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)