Kuntoutussuunnitelma

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Kuntoutussuunnitelma

ViestiKirjoittaja alaria » 10 Elo 2009, 09:31

Nyt kun minulla on vihdoin saatu eläkepaperit vetämään ja samalla laitettiin KELAaan paperit korotetusta hoitotuesta ja kysymys oikeudesta vaikeavammaisuuden kuntoutukseen lain mukaan ... myös vaaditaan kuntoutusuunnitelma ...!

Onko kukaan törmännyt siihen, että kuka sen tekee ja missä ja mitä sen pitäisi sisältää???

Itselläni hoitava neurologi yrittää väsätä sitä kuntoutuslaitoksen suositusten mukaan.

Kuinka pitkäksi aikaa se pitäisi laatia ... mietitään kohdallani yhtä tai kahta vuotta ...?
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Moi!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 10 Elo 2009, 14:35

Mulla teki kuntoutuksen erityispätevyyden omaava fysiatri E. Penttinen. Sisäisesti kyseistä dokkaria varten hän konsultoi fysioterapeuttiaan. Mutta heillä onkin se käytäntö, että jokaiselle ko. lääkärin potilaalle laaditaan kuntoutussuunnitelma, mikäli potilas jää kyseiseen taloon kuntoutettavaksi.

Lääkäri ja fysioterapeutti tarkistavat yhdessä potilaan etenemistä kuntoutuksen suhteen ja tarkistavat/tarkentavat tietyissä check pointeissa alkuperäistä suunnitelmaa. Muuta tietoa en ikävä kyllä osaa antaa. Olettaisi, että sinua hoitanut fysiatri (kuntoutuksen erityispätevyys) ja neurologi yhdessä ovat suunnitelman laatijoita.

Minulla laadittiin muistaakseni ensimmäisellä tapaamisella 6 kuukaudeksi ja kun alkoi näyttää siltä, etten ikinä tule kuntoutumaan siinä ajassa, se laaditttiin vissiin kahdeksi vuodeksi. Mutta omalla kohdallani en saa mitään etuja mistään, TERVE kun olen ;) (Kela, vakuutus tms.), joten en tiedä, meneekö minun case samalla tavalla kuin sinun. Mutta eiköhän kuntoutuksen erityispätevyyden omaava fysiatri tiedä, miten homma hoituu. Jossei sellaista ole, niin kai neurologi sitten etsii käsiinsä jonkun, jota kunsultoida.

Mukavaa viikkoa! :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: Kuntoutussuunnitelma

ViestiKirjoittaja fedja » 11 Elo 2009, 19:05

alaria kirjoitti:Onko kukaan törmännyt siihen, että kuka sen tekee ja missä ja mitä sen pitäisi sisältää???

Kuinka pitkäksi aikaa se pitäisi laatia ... mietitään kohdallani yhtä tai kahta vuotta ...?

Minulla on laadittu esim. 2 vuodeksi. Olen kuitenkin saanut paperin perusteella vuoden kerrallaan kuntoutustukea. Minulle kuntoutussuunnitelman on tehnyt julkisella puolella hoidosta vastaava lääkäri eli kuntoutustutkimusosaston ortopedi.

Kuntoutussuunnitelmassa on hyvä olla kaikki sinun kuntoutukseen liittyvät asiat:
- Miten kuntoutusta toteutaan.
- Neuropsykologinen kuntoutus: minkälaista annetaan, missä ja kuinka tiheästi
- Fysioterapiakäynnit, niiden tiheys ja kuinka pitkä jakso vai säännöllinen, miten toteutetaan: kuka toteuttaja
- Muut terapiat: psykoterapia/kognitiivinen yms
- Kuntoutusjaksot
- Tehtävät tutkimukset
- Lääkitykset
- Seurannat
- Apuvälineet
Kuntoutussuunitelmassa voi olla hyvä mainita minkälaisia suunnitelmia vammaispalvelun puolelta ja saada lääkäriltä lausunto, jossa todetaan tarve esim. seuraaville asioille.
- kuljetuspalvelua
- asunnon muutostyöt
- henkilökohtainen avustaja
- Mitä muita tarpeita on vammaispalvelun puolelle

Tärkeää kuntoutussuunnitelmassa on sinun toimintakyvyn kuvaus arjessa.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja alaria » 12 Elo 2009, 09:45

Kiitos vastauksista. Vaikuttaa, että minua hoitavan neurologin tulisi konsultoida jotakuta saadakseen aikaseksi ao. paperi.

Nyt tiedän mitä minun tulee vaatia ... sillä näyttä, ettei mitään saa, jos ei vaadi!
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 12 Elo 2009, 09:59

alaria kirjoitti:Nyt tiedän mitä minun tulee vaatia ... sillä näyttä, ettei mitään saa, jos ei vaadi!

Noin se on ollut minun kohdalla ainakin. On pitänyt miettiä valmiiksi mitä haluan ja tarvitsen. Sitten ne on kirjoitettu kuntoutussuunnitelmaan ja homma on alkanut toimimaan. Ei tosin kaikki.

Minulla kuntoutussuunnitelma perustana on ollut Käpylän kuntoutuskeskuksesta saadut hyvät lausunnot, jossa on ollut suositukset asunnonmuutostöistä, toiminterapeutin käynneistä, fysioterapiasta yms.

Parasta, kun kirjaa asiat paperille mitä kuntoutussuunnitelmassa on hyvä olla tai joku läheinen kirjaa. Voi näin varmistaa, että muistaa sanoa asiat hoitavalle lääkärille vastaanotolla.

Wikipediassa kuntoutussuunnitelmasta:
Laki Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista (566/2005)
Vaikeavammaisen lääkinnällisen kuntoutuksen tulee perustua kirjalliseen kuntoutussuunnitelmaan. Suunnitelma laaditaan kuntoutujan hoidosta vastaavassa julkisen terveydenhuollon yksikössä kuntoutujan taikka hänen omaisensa tai muun läheisen kanssa vähintään yhdeksi vuodeksi ja enintään kolmeksi vuodeksi. Kuntoutussuunnitelma toimitetaan maksutta Kansaneläkelaitokselle.

Kuntoutussuunnitelman sisältö

Kelan asiantuntijalääkäri Paavo Rissanen on luonnostellut kuntoutussuunnitelmalle yleisen rungon, jota voidaan soveltaa eri tilanteisiin.
    1. Kuntoutussuunnitelman laatija
    2. Asiakastiedot
    3. Kuntoutustarpeen arviointi
      1. Kliiniset sairaustiedot: kuvaus, luonne, muutosten laajuus, lääketieteellinen haitta
      2. Hoitosuunnitelma
      3. Toimintakyvyn kuvaus: liikkuminen, liikkeet, perustoiminnat, kommunikointikyky, työssä selviytyminen, omat käsitykset
      4. Toiminnallinen haitta: perus- ja muiden sairauksien vaikutus toimintakykyyn
      5. Sosiaalinen tilanne: kotiasiat, harrastukset, työilmapiiri
    4. Kuntoutustavoitteet: osa ja lopputavoite, säädösten edellyttämät, tavoiterealismi

5. Toimenpiteet tavoitteiden suuntaan
      1. Toteuttaja, toteutustapa, ajoitus ja rahoitus
      2. Ohjaus, neuvonta ja yhteistyö: kuntoutuja, perhe, palvelut, järjestelmät, työpaikka
      3. Terapiat: mm. fysio-, puhe- ja toimintaterapia
      4. Kuntoutusjaksot: avo- ja laitospalvelut
      5. Tilanteen mukainen kuntoutus: kuntoutusohjaus, sopeutumisvalmennus, apuvälinepalvelut
      6. Erityistarpeet: ammatilliset toimenpiteet tai kuntoutus, työpaikan muutokset
    6. Sosiaaliturva ja palvelut
      1. Sosiaaliturva: lääkekorvaukset, päiväraha, kuntoutusraha tai tuki, vammaisetuudet
    7. Kuntoutumisen seuranta
      1. Toteutus: miten?
      2. Vastuuhenkilö(t): kuka?
      3. Aikataulu: milloin?
    8. Yhteydenpito

Kuntoutusssuunnitelma:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuntoutussuunnitelma
Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus:
http://fi.wikipedia.org/wiki/ICF-luokitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja maukka » 13 Elo 2009, 14:45

Olen ollut 3vuotta sairaseläkkeellä.Julkisella puolella kukaan ei ota kantaa mihinkään. Mielestäni viisikymppinen mies ei ole vanhus. Taustaa:selkä rikki ,molemminpuliset spinaalisteenoosit(vahvat),annulusrepeämä si:ssä toimintahäiriö ja kipu raastaa yötä päivää.Polvessa on tekonivel ja olkapää on revennyt,leikkausmoka. Pienellä eläkkeellä ei kalliitaOMT ym. hoideta.Onko minulla mahdollisuus johonkin Kelan myöntämään tukeen? Joku taisi kysyä samantyyppisestä aiheesta. Kela ei ilmoita mitään, kaikki pitää itse tiedustella. Tietäisitkö Fedja asiasta? Onko minulla oikeus kuntoutukseen taikka tukeen?
maukka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 14 Elo 2009, 08:58

Kiitos Fedja kattavasta tiedosta. :D
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Elo 2009, 11:55

maukka kirjoitti:Olen ollut 3vuotta sairaseläkkeellä.Julkisella puolella kukaan ei ota kantaa mihinkään. Mielestäni viisikymppinen mies ei ole vanhus. Taustaa:selkä rikki ,molemminpuliset spinaalisteenoosit(vahvat),annulusrepeämä si:ssä toimintahäiriö ja kipu raastaa yötä päivää.Polvessa on tekonivel ja olkapää on revennyt,leikkausmoka. Pienellä eläkkeellä ei kalliitaOMT ym. hoideta.Onko minulla mahdollisuus johonkin Kelan myöntämään tukeen? Joku taisi kysyä samantyyppisestä aiheesta. Kela ei ilmoita mitään, kaikki pitää itse tiedustella. Tietäisitkö Fedja asiasta? Onko minulla oikeus kuntoutukseen taikka tukeen?

En osaa tuohon nyt muuta sanoa, kuin että kysele oikeuksiesi perään sairaalan 1-2 sosiaalityöntekijältä ja/tai kaupungin potilas- ja sosiaaliasiamiheltä. Oikeuksistasi voit saada tietoa myös Kynnys Ry:n lakimieheltä. Invalidiliiton palveluksista minulla ei ole kokemusta, mutta onko jollakin muulla kokemusta, voisiko sieltä saada tietoa näistä oikeuksista.

Kelan alin hoitotuki on sellainen, josta kannattaa ainakin ottaa selvää, että voisitko sitä saada. Jos eivät Kelalla osaa sitä sanoa, niin kannattaa kysyä noista yllä olevista paikoista.

Kannattaa myös selvittää, mikä on sinun päävastuullinen hoitotaho. Tällä hoitotaholla on vastuu kuntoutuksestasi.

Potilaan hoidon vastuu on aina jossakin paikassa. Jos tilanne vaatii erikoissairaanhoidon tutkimuksia yms ja tilanne ei ole vakaa, vastuu on erkoissairaanhoidossa. Esimerkiksi minun hoitovastuu on erikoissairaanhoidossa, koska tilanne ei ole kohdallani vakaa ja tarvitaan erikoissairaanhoitoa. Terveyskeskus ei pysty ottamaan vastuuta minun hoidostani. Kun tilanne on vakaa, niin silloin vastuullinen hoitotaho on terveyskeskus.

Mikäli vamma/sairaus vaatii fysioterapiaa, niin tämän vastuullisen tahon tulee huolehtia siitä, että potilas sitä saa. Tämä ei tahdo toimia, jos potilas ei sitä itse vaadi.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

kuntoutussuunnitelma

ViestiKirjoittaja maukka » 17 Elo 2009, 13:54

Kiitos fedja, tätä vähän ounastelinkin.Mikäli itse ei ota tilannetta haltuun ja vaadi oikeuksia, mitkä potilaalle kuuluu,on potilas todella heikoilla. Aivan sama oli eläkettä hakiessa.Kela ei selvittänyt kuviota, vaikka se kuului sille.nyt vahvistui ajatus siitä, että kaikki on itse tehtävä,kotiin ei kukaan tule kertomaan oikeuksistani. :wink:
maukka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Elo 2009, 14:50

Maukka. Sitten, kun alkaa ottaa selvää, niin silloinkaan ei tahdo saada sitä tarvittavaa tietoa.

Minä olen sairastanut vuodesta -97 lähtien. 2004 ja 2005 olin kuntoutuskeskuksessa Ortonissa. 2006 yliopistosairaalassa 6vk kuntoutuksessa. Näissä molemmissa kuntoutuksissa juttelin sosiaalityöntekijän kanssa, mutta kumpikaan ei antanut etuuksista/palveluksista tietoa. Sitten 2007 Käpylästä sain tietopaketin ja hoksasin, että minullahan on oikeuksiakin tässä järjestelmässä.

Joten sitkeyttä ja sinnikkyyttä tarvitaan. Sen takia kannattaa oikeuksien perään kysyä usealta eri ihmiseltä ja usealta eri taholta, koska sitä kautta laajemmin saa tietoa asioista. Ja tuollaiset tahot kuin esim. Kynnys Ry (tai kenties invalidiliitto) antavat puolueettomammin sitä tietoa.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja alaria » 09 Syys 2009, 08:24

Nyt sain julkiselta puolelta kuntoutussuunnitelman. Se on vain vuoden voimassa.

Kukas nyt maksaa kaikki nämä kuntoutukset?

KELA/terveyskeskus ...?
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Pandora » 09 Syys 2009, 11:52

Minä haen nyt kuntoutussuunnitelman avulla kunnalta maksusitoumusta yksityiseen fysiatriseen hoitoon omalääkärini kautta. En tietenkään enää muista mikä taho se oli, joka käsittelee hakemukseni, mutta kuitenkin näin se toimii täällä.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 09 Syys 2009, 23:48

alaria kirjoitti:Nyt sain julkiselta puolelta kuntoutussuunnitelman. Se on vain vuoden voimassa.

Kukas nyt maksaa kaikki nämä kuntoutukset?

KELA/terveyskeskus ...?

Luultavasti kaupunki, mutta en ole varma. Kannattaa kysyä sosiaalityöntekijältä sieltä, missä on hoitovastuu. Hoitovastuu on vastuussa myös siitä, että saat sitä hoitoa.

Minulle lähetteen fys. terapiaan teki erikoissairaanhoito. Se meni kaupungin lääkinnälliseen kuntoutukseen, jossa päätöksen teko kesti >6kk ja tuli hylkynä. Sitten otin yhteyttä erikoissairaanhoitoon. Sieltä sain 10krt maksusitoumuksen yksityiseen fysioterpiaan maksajana yliopistosairaala.

Tietääkseni Kela maksaa siinä tapauksessa, kun on vaikeavammaisen status ihan virallisesti ja on korotettu hoitotuki. En ole ihan varma tästä kuitenkaan. Kelalta voi hakea harkinnanvaraisia kuntoutusjuttuja, jos niistä ei mistään muualta saa.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Kuntoutuksesta

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 10 Syys 2009, 10:10

Hei,
minulla kuntoutuksen maksaa kunta, tai kuntaliitto Hus.

Homma etenee suurinpiirtein näin:
- lääkärinlausunto tai kuntoutusehdotus (omalääkäri, työterveys/yksityinen..)
- yhteys kuntoutustiimiin, joka esim. oman kunnan kotisivut/palvelut/terveys/kuntoutus..
- kuntoutusta haetaan kirjallisesti
- kuntoutustyöryhmä pohtii asiaa (yleensä lääkäri, sosiaalityöntekijä, puhe-toiminta- ja fysioterapeutti sekä vammaispalvelun sossu) ja jos menee läpi, antavat maksusitoumuksen /maksusitoumukset.

Jos päädytään esim. fysikaalista kuntoutukseen, määrittelevät edullisimman paikan, esim. kunnan oma fysioterapeutti. Omavastuu taitaa olla 7 euroa/kerta. Matkat on itse maksettava, ellei 154 euroa täynnä, jollon matkakorvaukset saadaan Kelalta. Tai sitten enemmän kuin 9,25 e suunta.

Kun paperit ovat menneet kuntoutustyöryhmälle, toivottavasti uusi vammaispalvelulaki puree;
asiat on käsiteltävä viimeistään 3 kkn:n kuluessa, siis käsittely ja päätös.
Esim. meillä asiat käsitellään 3 viikon välin ja jos ei ehdi, seuraavan 3 viikon kuluttua.

** toinen vaihtoehto on Kela, joka maksaa hiukan fysioterapia-käynneistä. Kannattaa ottaa selvää, mikä on Kelan taksa millekin asialle vaikka käymällä Kelassa tai soittamalla.

Ylipäätään aina, kun kunnan kanssa joutuu tekemisiin enemmän tai pitkäaikaisemmin, on vaadittava kuntoutus- ja palvelusuunnitelmaa kunnalta. Kuntoutussuunnitelman tekee lääkäri, vammaisten/vammautuneiden palvelusuunnitelman esim. sossu.
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja campus » 21 Maalis 2012, 19:54

Kenellä muuten on hoitovastuu, kun yksityislääkäri on tehnyt diagnoosin, mutta pyynnöstäni minut on lähetetty sairaalan neuron polille. Neuron lääkäri ei alkanut antaa hoitoa, jota yksityislääkäri suositteli, eikä muutakaan hoitoa. Eli olenko yksityislääkärin hoidossa vai poliklinikan? Jos annettaisiin botuliinia (dystoniaan) yksityisesti, niin se maksaisi omaisuuden. Mutta kun ei anneta mitään hoitoa. Eli pitääkö minun mennä takaisin yksityislääkärille?
campus
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)