Itsehoitoreseptit: silmien oireet

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Itsehoitoreseptit: silmien oireet

ViestiKirjoittaja Pandora » 13 Heinä 2009, 12:14

Onko teillä kenelläkään ongelmia silmien kanssa ja ennenkaikkea oletteko saaneet minkäänlaisia hoito-ohjeita niihin.

Silmän ympärillä olevien lihasten kipeytymisestä, lihasten tahdottomasta räpsimisestä ja näkökyvyn heikkeneminen ja karsastukseen? Tuleeko teillä päänsärkyä auringonvalosta tai kirkkaista lampuista tai vahvoista väreistä kuten punaisesta? Tekeekö television tai tietokonenäytön värinä pahaa?

Uskaltaako silmien lihaksia hieroa? Onko olemassa turvallisia jumppaohjeita? Perinteisiä silmälihasliikkeitä en uskalla kokeilla, jotenkin nuo silmät ovat niin tajuttoman rasittuneet.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Re: Itsehoitoreseptit: silmien oireet

ViestiKirjoittaja fedja » 13 Heinä 2009, 12:39

Pandora kirjoitti:Onko teillä kenelläkään ongelmia silmien kanssa ja ennenkaikkea oletteko saaneet minkäänlaisia hoito-ohjeita niihin.

Suurin osa lääkäreistä ei kiinnitä huomiota näihin. En ole saanut silmiin erikseen hoito-ohjeita. Kirkkaaseen valoon auttaa kunnon aurinkolasit jonkun verran.

Pandora kirjoitti:Silmän ympärillä olevien lihasten kipeytymisestä, lihasten tahdottomasta räpsimisestä ja näkökyvyn heikkeneminen ja karsastukseen? Tuleeko teillä päänsärkyä auringonvalosta tai kirkkaista lampuista tai vahvoista väreistä kuten punaisesta? Tekeekö television tai tietokonenäytön värinä pahaa?

Mulla ei ole räpsimistä, mutta nykinää on. Karsastusta on ihan reippaasti. Hankala kohdistaa katsetta ja pitää sitä. Kirkas valo käy kipeää. Väliin tuntuu, ettei voi katsoa ollenkaan ulkona. Minun näyttö ei värise. En muista miten oli ennen. Kirkkaat värit ei tunnu hyvälle.

Pandora kirjoitti:Uskaltaako silmien lihaksia hieroa? Onko olemassa turvallisia jumppaohjeita? Perinteisiä silmälihasliikkeitä en uskalla kokeilla, jotenkin nuo silmät ovat niin tajuttoman rasittuneet.

Luultavasti nuo oireet tulevat niskasta ja/tai keskushermoston kautta osa. Tärkeätä olisi, että sinne hermostoon saisi sitten apua, jonka kautta silmäoireet helpottaa. Paras, kun se lääkäri arvioi tuonkin asian. Minulle esim. suositeltiin Tampereen käynnillä rintarangan kiertojen yhdteydessä liikkeen jatkamista silmillä. Siis, että katse hitaasti siirretään vasemmalta oikealle, kun vasemmalle kierrän. En pysty noita tekemään, kun tuolla kalvotasolla niskassa on niin kova jännitys, että tuntuu, ettei silmiä pysty liikuttamaan tasaisesti vasemmalta oikealle tai oikealta vasemmalle. Ne pomppii jotakin ihmereittiä.

Niskat ja silmät ovat yhteydessä toisiinsa. Kun silmiä liikuttaa, niin sen tuntee herkkäsorminen niskassa. Samoin kun silmiä liikuttaa, niin tunnen sen pään paineoireessa.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pandora » 13 Heinä 2009, 13:07

Kiitos fedja. tai siis nykinää toi minunkin oireeni enemmän on, mutta pahimmillaan myös räpsimistä.

Ei värise minunkaan näyttöni, litteä ja optimoitu sekä graafiselta ominaisuuksilta pitäisi olla melkoisen laadukas, mutta kyse on varmaan kontrastista.

Niin, kunhan saisi sitä apua tosiaan. Enää kolme viikkoa.

Neuvotko nuo rintarangankierrot, mitä teet siinä.

Vitsi kun löytäisikin sen venttiilin, jolla saisi painetta pois päästä...
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 13 Heinä 2009, 13:13

Pandora kirjoitti:Neuvotko nuo rintarangankierrot, mitä teet siinä.

Kieltäydyn neuvomasta ü. Valitettavasti. Olin TV:n ohjeiden mukaan itse noita tehnyt, ennen kuin menin Tampereen fysioterepautin tsekattavaksi ja olin tehnyt väärin. Sun neuraalikudos vaikuttaa olevan niin herkkä, että en tiedä mitä liikkeitä fysioterepeutti sulle neuvoisi aluksi, ettei hermokudos ärsyynny lisää.

Pandora kirjoitti:Vitsi kun löytäisikin sen venttiilin, jolla saisi painetta pois päästä...

Sanoppa muuta!!!
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pandora » 13 Heinä 2009, 23:16

kiitos fedja pelastit päiväni!

se on se valo, verhoilla peitetyssä huoneessa aurinkolasit päässä silmät pystyivät rentoutumaan. kun olo tuli tylsäksi niin taskulampulla pystyi kohdistamaan valon vain kirjaan ja näytöstä kun laittoi kirkkauden ja kontrastin minimiin ja kun peitti toisen silmän kokonaan huivilla ja rajasi toisen silmän näkökyvyn niin että näki vain sivulle päänsärky katosi ohimoilta ja silmälihaksista. lihakset rentoutui ja kykeni lukemaan normaalisti.

lapset tosin meinasi tukehtua nauruun, mutta mitäpä sitä ihminen ei tekisi saavuttaakseen kivuttoman olotilan. nyt mä alan ymmärtämään miksi retkuja pidetään hulluina.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 13 Heinä 2009, 23:36

Pandora kirjoitti:se on se valo, verhoilla peitetyssä huoneessa aurinkolasit päässä silmät pystyivät rentoutumaan. kun olo tuli tylsäksi niin taskulampulla pystyi kohdistamaan valon vain kirjaan ja näytöstä kun laittoi kirkkauden ja kontrastin minimiin ja kun peitti toisen silmän kokonaan huivilla ja rajasi toisen silmän näkökyvyn niin että näki vain sivulle päänsärky katosi ohimoilta ja silmälihaksista. lihakset rentoutui ja kykeni lukemaan normaalisti.

Sulta ei kekseliäisyyttä tunnu puuttuvan ü. Tuo valon himmentäminen verhoin, aurinkolasein yms helpottaa siinäkin mielessä, että kasvot eivät ole koko ajan irvessä. Mulla ainakin kirkas valo jännittää koko kasvojen aluetta leukaperiä myöten.

Pandora kirjoitti:lapset tosin meinasi tukehtua nauruun, mutta mitäpä sitä ihminen ei tekisi saavuttaakseen kivuttoman olotilan. nyt mä alan ymmärtämään miksi retkuja pidetään hulluina.

Niinpä se taitaa olla ü. Ollaan sitten hulluja koko rahan edestä, tai rahattomuuden.

On sulla kyllä aika rajut noi valoherkkyysoireet. Saattaahan se olla, että terkassa sut neurologille laittaa noiden takia. Se vois olla ihan hyvä. Onko sulla ääniherkkyyttä? Mulla on välillä pahastikin. Säpsähtelyä ja sellaista, että oma tai toisen puhe napsuu korvaan.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pandora » 14 Heinä 2009, 00:39

Kekseliäisyyttä minulla aina on ollut. Saiskohan tuosta jo niksipirkan säälipalkinnon?

Minulla on luonnostaan aivan äärettömän herkkä hermosto, silmissä se ei ole ennen niinkään vaikuttanut, tosin ammattini puolesta värin/valon erottelukyky on todella hyvä, samoin tarkkuus. Mutta tämä on ihan uutta.

Kuulo- ja hajuaisti onkin aivan eritasoista, kuin muilla ihmisillä. Valitettavasti ja onhan äänien kanssa on ollut ongelmia nyt, tosin yllättäen vähän. kun ajattelee mitä ne voisi olla. Tinnitys tosin on lisääntynyt ja rasittuneena pienetkin äänet ottaa päähän, siis alkaa särkemään. Oma hengitys on välillä alkanut kuulumaan kohinalta päänsisällä, mutta ei se nyt mitenkään häirinnyt ole, omituinen vaan.

Noiden kanssa pärjää, kun on aiemminkin joutunut niiden kanssa temppuilemaan ja siksi kai niihin on tottunutkin.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lumiukko » 14 Heinä 2009, 18:28

Täälläpäin on myös tuota valoherkkyyttä, aurinkolasit melkeinpä säällä kuin säällä päässä. Ja sellaset vielä jotka suojaavat sivultakin valon tuloa.
Ota neuvoja kaikilta, mutta päätä itse.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Lisää whipsipirkkaan!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Heinä 2009, 20:00

Pandora kirjoitti:Kekseliäisyyttä minulla aina on ollut. Saiskohan tuosta jo niksipirkan säälipalkinnon?

Meil on tuolla jossain semmonen ketju kuin Whipsi- Pirkka! Lisää sinne. ;) ;) Palkitaan sit parhaan tipsin laittanut hienolla retkupaidalla, jota ollaan suunniteltu, myös jossain ketjussa. Sorry, en saa puhelimella nyt linkityksii kuntoon.

Usein tosin suunnitelmiksi noi ideat jääkin, ku energia menee kuntoutukseen ja arjessa selviämiseen. ;) Voimia herkkäsilmäisille.

Mun niksi: Älä osta matkapuhelinta, jossa on mustat näppäimet ja niiden alta tuleva valo PUNAINEN. ;) Mä tein viime kesänä niin ja pystyin käyttään kännyy vast syksyllä niin, että katoin näppäimiä. No, ulkomuistista nää nyt menee, sormituntumalla! ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)