Purentaongelmat, Oikomishoito, purentakisko

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

ViestiKirjoittaja Eippi » 12 Huhti 2013, 09:36

Liittyykö muilla leukakipuihin hammaskipua? Minulla tää kipu ei tunnu lihasperäiseltä vaan leukaluu on hellänä, samoin alahampaat.
Eippi
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 27 Huhti 2013, 09:20

Mä oon herännyt nyt monena aamuna jomottavaan kipuun poskiluissa ja ohimolla. Nenä on myös tukossa. Leukanivelet tuntuu olevan ihan juntturassa, karmeeta narinaa kuuluu kun haukottelee. Kun poskilihaksia hieroo ja leukaa jumppaa aamulla, niin kipu vähitellen vaimenee.

Voiko naama mennä jumiin, vaikka ei narskuttelisikaan? En miehen mukaan oo viime aikoin narskutellut, eikä mulla narskutteluaikoinakaan ole ollut tällasta kipua. Ihan kuin olis sellanen lievä poskiontelontulehdus. Mutta se tuskin reagoisi hierontaan/leukajumppaan.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja kojootti » 27 Huhti 2013, 11:34

Kyllä voi mennä. Varsinkin lihan pureminen (tai karkkien :shock: ) tekee tota. tai jos on nukkunut niska väärässä asennossa jne...
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 27 Huhti 2013, 12:38

Näin mä epäilinkin, mutta mä en esim. eilen syönyt mitään kovaa/sitkeetä. Toissailtana kylläkin vedin pussillisen toffeeta, jota sai aikas lailla jauhaa. Eilen aamulla oli olo ihan ok. Ehkä se jumahdus tuli sit vasta jälkikäteen, ku leukojen liike loppui :lol:
Rautanaula

ViestiKirjoittaja kojootti » 27 Huhti 2013, 13:15

Juuri näin, toffee täysin pannassa meikäläisellä.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja fedja » 29 Huhti 2013, 22:29

Purskutteleminen on kova rasitus minulla koko kaulan ja leuan alueelle. Ei vaan jaksa tehdä kuin vähän aikaa. Lihakset kaulassa ja leuassa väsähtää supernopeasti. Kokeilkaa :D. En suosittele ligamenttivammaisille.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ippe » 30 Huhti 2013, 11:31

Purskuttelua nimenomaan suositellaan kaulan syvien lihasten vahvistamiseen, ainakin Ortonissa.
Ligamenttivammaisena sitä ei aina jaksa tosiaan tehdä pitkää aikaa, mutta uskon sen tehokkuuteen.
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lissukkee90 » 02 Touko 2013, 09:49

Kyllä valitettavasti tuntuu! Leuat ovat kipeitä, ikenetkin vuotavat verta ja ovat aika hellänä muutenkinn, joka ikinen yö kiskot suussa.

Jos yö on ollut levoton tai muutenvain näkee pahoja unia, niin aamulla sen kyllä tuntee! :X Sitten on aika jumissa, ihan kaikki paikat (pää, leuat, niskat, selkä..)

Kyllä se hyvä ja rauhallinen uni on hyvin tärkeää! Mut sitä kun ite on aika stressaavaa tyyppiä ni tulee myös yöllä purettua noita leukoja yhteen paljon herkemmin.
lissukkee90
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja lentis » 08 Loka 2013, 09:23

Minulle suositeltiin Ortonista purentakiskoa oireilevien purentalihaksien rentoutukseen. Ensi kuussa on aika polikniklinikalle. Nyt asiaa tutkiessani löysin tämän linkin, joka avasi silmäni asiassa (on hieman sekava, mutta sisältää kaikkea TOS:sta ryhtiin ja hampaisiin). http://www.yths.fi/filebank/1145-Ahonen_Narskuttelu.pdf
lentis

ViestiKirjoittaja kojootti » 08 Loka 2013, 12:25

Olipas valaisevaa. kiitos lentis. Mulla tuo vaiva on ehdottomasti. naama on aina kipeänä ja kaikki muutkin oireet. Purentakisko aihuttaa vaan vielä järkympää kipua ja valtavaa syljeneritystä. En tiedä pitäiskö kokeilla uudestaan :? Aamuisin menee aina pitkään ennekuin saa leuat toimimaan normaalisti...
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Eippi » 08 Loka 2013, 17:38

Tuttu juttu tuo artikkeli, Lentis. Aina silloin tällöin palaan sitä lukemaan. Kannattaa niitä kiskoja kokeilla. Minulla ollu jo vuosia. Ainut on, et ne ei estä hampaiden yhteen puremista öisin ja sitä minä harrastan edelleen. Iltaisin laitan nykyään viinipullon korkin hampaiden väliin pystyyn joksikin aikaa. Se rentouttaa puremalihaksia. Siinä huomaa aika nopeasti kehityksen.
Eippi

ViestiKirjoittaja lentis » 08 Loka 2013, 21:20

Mulla kanssa puutuu naama ja puren päivisin hampaita yhteen milloin missäkin tilanteessa. Ortonissa huomasivat asian ku puristustestissä purin, kun jännitän jotain tilannetta puren tai muuten vain availin suutani rentouttaakseni sitä. Viime keväänä fysiatrin vastaanotolla purentalihakset olivat vielä kivuttomat. Jotakin on tapahtunut tässä välissä...

Minulla on myös ihan oma rentoutushommelinsa tuohon vaivaan, kun rullaan kielen kaksinkerroin etuhampaiden taakse niin ei tule purettuakaan hampaita yhteen. Tämä tulee minulta luonnostaan ja usein herään se sama ilme naamalta, kun kieli on kaksikerroin suussa. :) Ja juu, mulla on ylipitkä kieli. :)
lentis

ViestiKirjoittaja Eippi » 09 Loka 2013, 18:30

Alkaa tuntua, että oireeni voisi paljonkin selittyä bruksismilla. Puren hampaita yhteen etenkin nukkuessa. Selkeästi leuka-, korva-, ja pääkipu ovat yhteydessä toisiinsa. Mutta miten tästä päästä eroon kun nää leuka- ja korvaongelmat alkoivat vasta vuosi sitten. Mikä osuus tässä mahtaa olla keskushermostoon vaikuttavilla lääkkeilllä, joita olen syönyt sen puolitoista vuotta. Näistä lääkkeistä ei ole minulle hyötyä kuitenkaan kipuun.
Eippi

ViestiKirjoittaja Eippi » 15 Loka 2013, 08:57

Pari parempaa päivää takana (kipujen ja jumien osalta) ja tänään kun heräsin niin leukaluu koko matkalta hellä, samoin alahampaat ja nyt jumissa scm (Sternocleidomastoid) lihakset. joten voisiko tästä päätellä, että puren hampaita ja kovin yhteen öisin? Alkaa nimittäin tuntua siltä...
Eippi

Edellinen

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)