Purentaongelmat, Oikomishoito, purentakisko

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

ViestiKirjoittaja CH » 20 Elo 2009, 18:40

Y-hyy, miksi kaikki aina menee niin vaikean kautta...
Taisinpa tosiaan saada kitalakiraudat ;) Menin tänään kiskon kanssa takaisin purentafysiologille. Kiskoa hiottiin lisää (ja lisää ja lisää), mutta se kiristys vain ei tuntunut menevän pois. Oli vaikea arvioida, tuntuiko se asettuvan paremmin, kun hammas oli edellisten öiden väännöstä jo niin kipeänä. Taidan pitää nyt pienen tauon ja koittaa uudelleen myöhemmin. Uusi kontrolli on 3 vkon päästä. Hyvä muuten tietää, että siinä muotti- tai valmistusvaiheessa voi tulla virheitäkin. Ei viitsis turhaan alistua huonolle kiskolle - se maksaakin niin paljon! Sain viedä omat kipsivalokseni kotiin, ja ainakin niissä näkyi etuhammas lohjenneen...
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 11 Syys 2009, 14:51

Kiskopäivitys:

Kiristys jatkui edelleen, mutta pystyin kyllä käyttämään kiskoa. Seuraavana päivänä oli kuitenkin aina hampaat arkana. Nyt kiskoa on taas hiottu, ja se alkaa tuntua paremmalta. Vielä on purentavirhe korjaamatta, mutta se tehdään kuulemma vasta muutaman kuukauden päästä, kun purentalihakset ovat rentoutuneet kunnolla. Kiskon käyttö ei ole aiheuttanut olotilaan mitään suuria muutoksia, mutta vietettyäni yhden yön ilman kiskoa huomasin, että kallonpohjaa kivisti aamulla selvästi enemmän kuin kiskon kanssa. Mukavaa, kun saa näitä apuvälineitä. :)
CH

ViestiKirjoittaja sonette » 11 Loka 2009, 20:59

Minulla on kanssa yöllä kisko käytössä ja minulla on sen lisäksi avopurentavika.
sonette
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Miracle » 27 Huhti 2012, 10:37

Kappas, täältä foorumilta löytyi tällainenkin keskustelu! :)

Kuinkahan yleisesti retkahdusvammaan liittyy purentaviat yms.?

Olen 32v. eikä koskaan ole hammaslääkärit sanoneet mitään vikaa suussa olevan (siis purentapuolella). Nyt joulukuun peruutusonnettomuuden jälkeen meni 4kk kun työterveyslääkäri katsoi suuhuni, ja totesi purentavian ja käski varata hammaslääkäriä. Muistilappua kirjoitti sitten jossa luki deviaatio (en muista mitä se tarkoittaa enää), leuan liikeradat, purentakisko ja vasemman leukanivelen rahina.

Hammaslääkäri löysi saman kipupaikan suusta, tuolta takahampaiden takaa, molemmin puolin sormilla painettuna aiheutti kauheat kivut, jotka jäi vielä illaksi päälle. Jotain lihaksia siellä takana suussa siis kokeili. Päädyttiin kolmen viikon jumppaohjelmaa kokeilemaan ensin, koska purentakisko on kallis ja tää voisi korjaantua hampaita hiomalla ja jumpalla. Suu ei aukea tarpeeksi ja sitä jumpataan aamuin illoin, aina viikko yksi yhtä harjoitetta ja sitä vähän kovennetaan siitä. Simppeli juttu, toivottavasti suu aukeaa tulevaisuudessa... ;)

Mä en alkuun puhunut tosta kolarista ja oletetusta retkahdusvammasta mitään. Kerroin että työterveyslääkärillä kävin niskani takia ja se tutki suuta jonka takia käski pikaisesti varata hammaslääkäriä. Sittemmin niskasta löytyi välilevynpullistuma. Kun hammaslääkäri kysyi koska silmän vihlominen on alkanut, vasta siinä kohtaa kerroin että pienen peruutukolarin jälkeen, mutta nyt Lyrica on vihdoin vienyt sen vihlonnan pois. Sitten se kyseli kolarista ja se piti hoitajan kirjata ylös ihan ensimmäiseksi potilastietoihin. Koska olin kovassa flunssassa ja kuumeessa en jaksanut tarkemmin kysellä mahdollista yhteyttä tohon haaveriin. Hammalääkäri piti hyvin epätodennäköisenä että silmänvihlomiseni on johtunut purennasta, jota työterveyslääkäri taas ilmeisesti epäili, varsinkin kun Lyrivca sai vihdoin vihlonnan loppumaan.

Reilun kuukauden päästä on vasta uusi aika hammaslääkäriin, toisaalta harmittaa kovasti että jäi utelut tekemättä. :/ Onko tuolla nyt merkitystä mahdollisesti suuntaan tai toiseen, voiko hammaslääkäri kirjoittaa jotain lausuntoja ja voiko se todeta suun tilanteen johtuvan retkahdusvammasta?

Ja joo, oon taas vaiheessa jossa en itse usko retkahdusvammaan... Aina loppuu taistelutahto kesken.
Miracle
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 28 Huhti 2012, 17:48

Minulla aika pahat leukaongelmat vamman seurauksena. Pitkä oikomishoito takana ja ei tuloksia. En antanut hioa hampaita, koska purenta muuttuu koko ajan.

Miracle, jos et itse usko, että sinulla on retkahdusvamma, niin ei siihen varmaan usko kukaan mukaan. Että kannattaa uskoa, jos oireisto on alkanut sen retkahdusvamman jälkeen. Ja kannattaa etsiä apua tosissaan eikä jäädä tietämättömien lekurien ja vakuutusyhtiön armoille, vaan etsiä kunnon asiantuntija.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Miracle » 28 Huhti 2012, 19:06

Uskonpuutteeni johtuu taas vaihteeksi lääkäreistä. Lääkärit vähättelevät tai eivät kuuntele oireita, muahan on pompoteltu moneen suuntaan ja nyt viimeisin työterveyslääkäri pesi kätensä ja siirsi ortopedian polille. Vakuutteli mulle että vakuutusyhtiö ei tule uskomaan että välilevynpullistuma johtuu retkahdusvammasta niin mikäs siinä sitten. Onko sillä retkahdusvammadiagnoosilla niin väliä enään kun vakuutusyhtiö on hylännyt jo korvaukset, ja kaikki sanovat et turhaa lähteä taistelemaan muutoksen puolesta. Koska se on toivotonta. Etykäteen epäonnistumaan tuomittua? Mulla ei ole kyllä sihen nyt voimia. Ei ihan oikeasti.

Työterveyslääkärin mielestä mun niskakipuni ja kasvojen vihlonta ei johdu pullistumasta. Et niille tars löytää selitys. Ekan työterveyslääkärin mukaan olen joskus käynyt aiemmin valittamassa niskakipuja lääkärillä, siksi nyt on vaikea uskoa whiplashiin pienestä kolarista. Ja tiedoksi, en muuten ole käynyt. Työterveyslääkäriä voi kuvailla nimellä tonttu, vastaanotolla en ollut yksin ja mieheni näki myös kuinka lääkäri sähelsi. Mun papereitani se ei siinä istumalla edes löytänyt, kun kysyin koska muka olen käynyt niskavaivoista lääkärissä, haluan nähdä epikriisin itse omin silmin. Epäilen erittäin vahvasti että on lukenut toisen potilaan paereita joita kyllä löytyi iso kasa, muttei mun papereita niiden joukosta. (Näitä papereita ei muuten ole mulle lähetetty kotiin, vaikka soitin ja pyysin ja luvattiin)

Jopa se fysiatri (entinen keskussairaalan fysiatrian ylilääkäri) vähätteli 'kolaria', auton vauhti ei voi olla kova peruuttaessa, samaa mieltä oli eka työterveyslääkäri. Tää on todella rasittavaa todistella kaikkea kaikille. Millä minä, pelkkä lähihoitaja todistan ammattitaitoisille (?) lääkäreille ja fysiatreille että niskani on retkahtanut ja aiheuttanut nämä oireet joita mun mielestä vähätellään myös. Syitä ei niille löydy, kun ei ne pullistumastakaan johdu, eli kohta se sitten on kirjoihin ja kansiin kirjattu että se vaiva/vika/kipu on korvien välissä.

Sori pitkä OT narina, mutta tällaiset on fiilikset... Siirrän tän jatkoksi omaan esittelyketjuuni, tätä voi jatkaa siellä koska tää aihe saattaa koskettaa taas hetken aikaa ja voin narista siitä sitten. Eli siis tänne:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=762
Miracle
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 05 Huhti 2013, 17:52

Onko muilla purentaongelmaisilla sellasta, että kun puraisee vaikka oikein kovaa leipää niin purressa tuntuu kipua toisessa korvassa ja samalla puolella nielua? "Sain" tutustua tähän oireeseen muutama päivä sitten kun söin tosi kovaa ruisleivän kantapalaa. Oire jatkuu edelleen, oon testaillut päivittäin että olisko kipu hävinnyt. Siis kipu tulee vain silloin kuin puree oikein kovaa, heti kun vähän ote hellittää niin kipukin loppuu.

Tietääkö kukaan, mikä hermo siellä korvan/nielun/leukanivelen seudulla menee, joka aiheuttaa tän oireen? Pitäiskö oireen rauhoittua, jos ei syö niin pureskelua vaativaa ruokaa? Mun vasemmassa leukanivelessä on kyllä selvästi jotain vialla. Se rutisee ihan hurjasti haukotellessa, samoin leukaa eteenpäin työntäessä. Hammaslääkäri mittasi joku aika sitten et miten auki suu avautuu, ja se liikerata oli ihan normaali.

Onkohan tähän olemassa mitään jumppaa? Jotain "leuansiirtoja" oon tehnyt, kummallekin puolelle ja eteen/taakse. Mitään apua ei ole ollut ainakaan rutinaan. Vai auttaisko tähänkin vaivaan purentakisko? Sellanen on hankinnassa toukokuussa, kun saan hommattua kiskon työterveyden piikkiin.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Eippi » 05 Huhti 2013, 19:43

Minun tietämykseni ja kokemukseni perusteella purentakiskosta on vain apua öisin tapahtuvaan hampaiden narskutteluun ja yhteen puremiseen. Se siis suojelee hampaita, mutta ei edes estä narskuttelua/puremista. Nyt kun minulla on ollut näitä leuka- ja korvakipuja niin olen huomannut, että kiskolla ei ole mitään vaikutus pidin sitä tai en. Enkä ole narkustellut nyt aikoihin.
Eippi

ViestiKirjoittaja Miracle » 06 Huhti 2013, 11:53

Mulla on edelleen tuollainen jos se oireeksi luetaan, esim. jälkiuunileipää syödessä toi vasen puoli juuri reistaa ja korvaan sattuu kun puree. Rutinoita en ainakaan tunnusta enää huomanneeni. Voisiko siellä olla se kolmoishermo? Oon nykyään neurologin hoidossa muiden asioiden takia niin sen kanssa tuosta retkahdusvammastakin keskusteltiin, se sanoi että kolmoishermo on voinut vaurioitua. Mulla on siis edelleen kipua vasemman silmän takana ja ympärillä. Vasen korva kipeytyy usein muttei ihan samanlailla kuin olisi tulehdus korvassa, ihankuin siellä olisi joku lihas kipeänä. Neurolle on aika 23. päivä tätä kuuta ja keskustelen uudelleen tuosta mieltäni vaivaavasta kolmoishermosta että saisko sitä tutkittua mikä siellä kipuilee ja eritoten jotain apua siihen haluaisin.
Miracle
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 06 Huhti 2013, 13:25

Minulla on niin omituista tää leukakipu kun ei sitäkään pahenna esim. syöminen. Herään jo aamulla leukaluu kipeänä ja leuan alta kaikki lihakset jökissä. Tulehduskipulääke tuo siihen kyllä helpotusta.
Eippi

ViestiKirjoittaja kojootti » 06 Huhti 2013, 16:50

Tuttua, tuttua. Leuat välillä eri paria ja tosi kipeät niin ruokailun jälkeen ku yöunien jälkeen. Varsinkin sitkeän pureminen aiheuttaa koko oireiston aktivoinnin.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja fedja » 10 Huhti 2013, 10:52

Mitä teille tapahtuu, kun purskuttelette. Ja pystyttekö purskuttelemaan pitkään. Itse olen yrittänyt vähän pitempään purskutella väliin suolavettä tai jotain ja leukojen ja kasvojen alueelle tulee laajasti voimakkaat lihasväsymykset, eikä purskutusta voi jatkaa. Eli tosi töisevää.

Olen käynyt naurujoogassa ja siellä on erilaisia äänenkäyttöharjoituksia. Vaikka keskustellaan siansaksalla toisten kanssa yms. Ja eläydytään välillä erilaisiin tunnetiloihin. Ja minullahan menee kasvojen, leukojen ja kaulan alue ihan jumiin noita harjoituksista.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja kojootti » 10 Huhti 2013, 11:15

En pysty pitkään purskuttelemaan kun poskilihakset menee juntturaan. Eipä ole ihme jos sulla Fedja menee naama jumiin tollasten harjoitusten jälkeen. Mulla menee ihan normaali naurustakin...
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Eippi » 11 Huhti 2013, 11:21

Siis nää leukakivut vaan pahenee. On olo kuin joku olis just motannu minua. Syksyllä hammaslääkäri oli ainakin sitä mieltä, että purennassa ei vikaa. Näkyykö jos leuassa on jotakin ongelmaa kaularangan magneetissa? Minullahan olis nyt ne vuoden takaiset ja tänä vuonna otetut mri+fmri.
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 11 Huhti 2013, 12:57

Kyllä siellä varmaan ainakin jotain näkyy, mutta kasvojen luuston ym. rakenteiden selvittelyyn on olemassa myös oma kuvantamismenetelmä, "kuutamokuvauksena" siitä yksi tuttu just hiljattain puhui. Hänellä tuo kuvaus on edessä parin viikon päästä.
Rautanaula

EdellinenSeuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)