Purentaongelmat, Oikomishoito, purentakisko

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Purentaongelmat, Oikomishoito, purentakisko

ViestiKirjoittaja fedja » 06 Heinä 2009, 22:06

Teen tälle oman ketjun, että löytyvät myöhemmin paremmin. Kopsasin OMT-ketjusta leukakeskustelut tänne.

fedja kirjoitti:
Cervical Hell kirjoitti:Niskaoireiden lisäksi mulla on nimittäin ollut leuan alueella rasituksen tunnetta, ja tuo päänkallistus provosoi leukaa aika lailla. Päätä kallistaessa todella huomaa, miten pään kannattelemiseen osallistuu tahdosta riippumatta myös alaleuka. Leukaperät jännittyvät, vaikka pidän suun ihan rentona. Ja tämä johtuu kuulemma - yllätys - syvälihastuen puutteesta... Heh, en ikinä taida oppia, että kaikki vaivat on mulla aina tavalla tai toisella niskaperäisiä. Turha käydä hammaslääkärin puheilla yökiskoa tms. pyytelemässä; lopulta syylliseksi kuitenkin todetaan niska! :)

Periaatteessa juu syvälihastuki puuttuu. Toisaalta, jos kalvoissa on jotakin häikkää yläniskassa, niin on silloin leuassakin. Ja neuraalikudoksen häikkä ärsyttää kasvojen, kielen ja leukojen lihaksistoa. Minulla ainakin on runsaasti ongelmia leuan kanssa. Tehtiin laaja oikomishoito, jonka vaikutus on Zero. Loppuhiontaa ei voida tehdä, kun purenta muuttuu joka kerta.

Cervical Hell kirjoitti:Näin se menee... Mäkin oli hiljattain hammaslääkärissä tiedustelemassa yökiskomahdollisuutta, kun leuka on niin rasittunut (ja olen saanut myös viime aikoina palautetta, että hakkaan hampaita joskus yhteen nukkuessani). Lekuri tutki leukanivelet ja paineli suun sisältä jotain kohtia, jotka ovat yleensä arkoja, jos yökiskon tarvetta on. Ei löytänyt mitään. Niinpä palasin taas kiltisti niska-astialle.... :)

fedja kirjoitti:CH. Mulla on tuo yökisko. Ja luulenpa, että se on ihan hyvä. Ainakin sen takia, että puren hampaita niin kovasti yhteen. Etuhampaat oli hioutuneet ennen kiskoa jo aika hyvin. Niin myös osa takahampaista. Kisko ainakin estää sen, ettei jyystä hampaita vastakkain. Että siinä mielessä kisko vois olla kai ihan perusteltu sinunkin kohdalla?

Minullakaan ei juurikaan ole lihaskipuja. Jonkin verran tuntuu tuolla suussa takana ylhäällä laidoilla kun laittavat sormet sinne. Mulla isku pyörälennossa tuli leukaan ja leukanivelissä MRI-kuvissa on sellaista muutosta joka sopii iskusta tulleeseen vaurioon. Oikomishoitoon lähdettiin, kun kummallisia oireita oli paljon ja suussa avopurenta, joka voi aiheuttaa ongelmia. Alkuun oli pari vuotta sellaiset asiantuntijat hoitamassa, jotka eivät tajunneet niskan osuutta. Sitten tuli älykäs erikoistuva hamppilääkäri, joka tajusi tilanteen ja sen jälkeen koin, että ne pystyi kuuntelemaan juttujani. Sitä ennen ei kyllä minun "piipitykselläni" niskayhteydestä juuri mitään vaikutusta. Sen verran kyllä, että olisivat tehneet hammashiontoja ja siitä kieltäydyin, koska tiesin itse, että purenta ei ole stabiili.

En tiedä onko tuo lihaskipuilukin jokin ominaisuus. Minulla ei lihasten jumi tunnu kipuna. Sen takia monet lääkärit tulkitsevat, että lihakset ovat ok hartioissa yms. Tää viimeinen botuliini-neurologi tutki tuosta päältä purentalihaksia ja sanoi, että joku niistä lihaksista näyttää olevan ylikehittynyt, että todennäköisesti kovasti pureskelen hampaita yhteen. Kipuja sen sijaan ei ole. Tuosta lihasten tutkimisesta pointsit viime neurologille. Jonkin verran oli perillä pään ja niskan alueen lihaksistosta mitä yleensä neurolgit eivät ole. Parasta kai se on olla, jos botuliinia ruiskuttaa .

:)
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 06 Heinä 2009, 22:13

Cervical Hell kirjoitti:
Kisko ainakin estää sen, ettei jyystä hampaita vastakkain. Että siinä mielessä kisko vois olla kai ihan perusteltu sinunkin kohdalla?

No niin, kävin sitten hakemassa toisen mielipiteen uudelta hampilääkäriltä, ja tämä oli juuri tuota mieltä. Ja löysipä kulmahampaistakin kulumaa... Nyt vaan kiskoa hankkimaan! Ei se pahaksikaan voi olla. Mulla ei oo nivelet kovin arkana, mutta leukarasituksen tullessa avaan suuta ja työnnän alaleukaa taakse ja ah, kun venytys tekee yhtä aikaa hyvää ja kipeää! :roll:

Sitä ennen ei kyllä minun "piipitykselläni" niskayhteydestä juuri mitään vaikutusta. Sen verran kyllä, että olisivat tehneet hammashiontoja ja siitä kieltäydyin, koska tiesin itse, että purenta ei ole stabiili.

Hyvä, että ymmärsit kieltäytyä! Pelottavaa, että potilas joutuu olemaan niin usein oma lääkärinsä. Sillä ekalla hammaslääkärillä, jolta kävin kiskoa kyselemässä, oli kans sellainen "mitäs niskasta piipität" -asenne... Outoa, että monet dentistit on niin vieraantuneita niskasta, vaikka koko ajan tehdään uutta tutkimusta siitä, miten syvässä yhteydessä niska&purenta on toisiinsa!

CH. Täällä kuuntelivat lopulta niin paljon, että kiskosta tehtiin sellainen, että leuka on mahdollisimman hyvässä asennossa. Minusta tuo oli hienoa. Eivät yrittäneet tehdä teorian mukaan, vaan tässä tapauksessa kuuntelivat potilasta. Minulla kisko tehtiin siten, että leuka on taemmassa asennossa yhteenpurennassa kuin mitä normaalisti olisi.

Mulla aikaisemmin tuntu rennoimmalta leuka alhaalla ja hiukan takana rakenne. Nyt usein yritän helpottaa kalvokiristystä niskassa työntämällä alaleukaa eteen.

Samaa mieltä tosta, että miten ihmeessä eivät huomioi niskaa.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Leukatreenit

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 06 Heinä 2009, 22:30

fedja kirjoitti:
Cervical Hell kirjoitti:
Kisko ainakin estää sen, ettei jyystä hampaita vastakkain. Että siinä mielessä kisko vois olla kai ihan perusteltu sinunkin kohdalla?

No niin, kävin sitten hakemassa toisen mielipiteen uudelta hampilääkäriltä, ja tämä oli juuri tuota mieltä. Ja löysipä kulmahampaistakin kulumaa... Nyt vaan kiskoa hankkimaan! Ei se pahaksikaan voi olla. Mulla ei oo nivelet kovin arkana, mutta leukarasituksen tullessa avaan suuta ja työnnän alaleukaa taakse ja ah, kun venytys tekee yhtä aikaa hyvää ja kipeää! :roll:

Sitä ennen ei kyllä minun "piipitykselläni" niskayhteydestä juuri mitään vaikutusta. Sen verran kyllä, että olisivat tehneet hammashiontoja ja siitä kieltäydyin, koska tiesin itse, että purenta ei ole stabiili.

Hyvä, että ymmärsit kieltäytyä! Pelottavaa, että potilas joutuu olemaan niin usein oma lääkärinsä. Sillä ekalla hammaslääkärillä, jolta kävin kiskoa kyselemässä, oli kans sellainen "mitäs niskasta piipität" -asenne... Outoa, että monet dentistit on niin vieraantuneita niskasta, vaikka koko ajan tehdään uutta tutkimusta siitä, miten syvässä yhteydessä niska&purenta on toisiinsa!

CH. Täällä kuuntelivat lopulta niin paljon, että kiskosta tehtiin sellainen, että leuka on mahdollisimman hyvässä asennossa. Minusta tuo oli hienoa. Eivät yrittäneet tehdä teorian mukaan, vaan tässä tapauksessa kuuntelivat potilasta. Minulla kisko tehtiin siten, että leuka on taemmassa asennossa yhteenpurennassa kuin mitä normaalisti olisi.

Mulla aikaisemmin tuntu rennoimmalta leuka alhaalla ja hiukan takana rakenne. Nyt usein yritän helpottaa kalvokiristystä niskassa työntämällä alaleukaa eteen.

Samaa mieltä tosta, että miten ihmeessä eivät huomioi niskaa.

Mulla on yksi sellainen harjoituskin, missä leukaa työnnetään eteen ns. protruusioon. Silloin kun yläniska on pahimmillaan, ei onnistu sitten niin ollenkaan. Ei edes makuulta. Kiristää takaraivoon ihan tonne ylös. Kuulemma normaaliin paikkaanm ft:n mukaan. Silloin kun voin hyvin, venyy vaikka naapuriin asti. ;) Ei ole vähään aikaan venynyt.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja millakiss » 20 Heinä 2009, 22:06

Minullakin on purentakisko koska kans jyystän hampaita yhteen.
v. 93 korvan ja leuan kivut kävivät niin voimakkaiksi, että päätettiin operoida leukanivel. Päänsärky oli myös jotain hirrrrrveää!!!
Se ei ollutkaan ihan pikku homma se.
Tehtiin avoleikkaus, joka epäonnistui kovan verenvuodon takia. Leikkaus piti keskeyttää koska näkyvyyttä ei ollut lainkaan.
Tämän jälkeen nukutuksessa laitettiin kuitenkin leuat jollain rautalangalla yhteen kuudeksi viikoksi. Tämä aika piti sitten olla noin ja syödä tai oikeammin juoda ruoka pillin läpi.

Muutaman kuukauden kuluttua tehtiin toinen leikkaus tähystämällä.
Poistettiin kiinnikkeitä sekä nestettä, jota oli nivelessä runsaasti.
Operaation jälkeen hampaat sidottiin kumivedolla kiinni.
Ja tehtiin yökisko.
Leikkaukset tehtiin v. 94.

Tuon jälkeen kiskoja on tehty muistaakseni kolmet. Kiskoja pidän joka yö. Ilmankaan ei osaa enää olla.
Jos en pitäisi niitä, pääkivut olisivat kovia ja jyystäisin kaikki paikat hajalle. Siis hampaiden paikat :roll: .
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Sä olet millakiss KOVA nainen!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 20 Heinä 2009, 22:30

Siis kaiken sen jlk, mitä paskaa oot joutunut tarpomaan, sä oot todellinen Taistelija! mä nostan sulle niin isoa hattua, että se ylttyy Tampereeelta Canberraan! :) Siis kaikki noi niskahommat, leukaleuikkaukset, lantiot nyt. Voi luoja! Kirjoitan enemmän, ku taas pystyn. Kaikki hyvät ajatukset ja positiiviset voimat täältä sinne! :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 21 Heinä 2009, 01:36

millakiss kirjoitti:Minullakin on purentakisko koska kans jyystän hampaita yhteen.
v. 93 korvan ja leuan kivut kävivät niin voimakkaiksi, että päätettiin operoida leukanivel. Päänsärky oli myös jotain hirrrrrveää!!!
Se ei ollutkaan ihan pikku homma se.
Tehtiin avoleikkaus, joka epäonnistui kovan verenvuodon takia. Leikkaus piti keskeyttää koska näkyvyyttä ei ollut lainkaan.

Tapahtuiko tämä ennen sun onnettomuuksia/leikkauksia? Pitäisköhän sun Millakiss kirjoittaa tarinasi tuonne Käyttäjäesittelyyn. Vois sieltä kerrata sitten. Kirjoita, kun jaksat.

Kiinnostaa tuo sen takia, kun minullehan ovat nyt kolarin jälkeen ehdottaneet leikkausta. En ole suostunut. Putsausleikkauksesta olisi ollut kyse. Että voikohan nuo kiinnikkeet tulla ilmasta. Ilman mitään kummempia iskuja yms.

Onko sulla ollut muutoksia leukanivelen välilevyissä MRI-kuvissa?
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja millakiss » 27 Heinä 2009, 17:10

Leukanivelen operaatio tehtiin kyllä kolarin jälkeen mutta MRI-kuvassa todettiin nk. kehityshäiriö leukanivelessä.

Mutta nuo kiinnikkeet, ne kanssa askarruttaa.
Ja se, että niveliin kertyy nestettä kovasti.
Polvessa jossa oli vasta luuydintulehdus ja joka vaivaa yhä, siinä oli oikein valtaisa aerodynaaminen turvotus. Neste oli sellaisessa kohdassa ettei sitä saanut edes punktoitua. Ja sitten kun nämä tk-lääkärit, jotka eivät ymmärrä tuollaisen vaikean tulehduksen päälle, he sitten olisivat halunneet sitä punktoida. Selitä siinä sitten, että ei se neste sieltä lähde.
Hoh hoijaa...

Kyllä sitä on hirveän monesta selviytynyt.
Leukanivelen avoleikkauskin on iso operaatio. Niveleen piti tulla metallinen keinonivel mutta operaatio epäonnistui ja myöhemmin, kun sain tietää, että leikkaukset ovat invalidisoineet potilaat, niin olen ollut tyytyväinen, ettei mulle sitä laitettu koska ihan hyvin olen pärjännyt sen toisen operaation jälkeen ja sitten yökiskon turvin.

Putsausleikkaus on kyllä toisaalta hyvä, koska se helpottaa oireita huomattavasti. Mutta toki oireiden pitää olla invalidisoivia, ennen kuin tuollaiseen operaatioon lähtee.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 13 Elo 2009, 20:36

No niin, purentakerholaiset, terveisiä asiantuntijaviidakosta... Jälleen saa todeta: Jos vaivaisesta itsestään tuntuu, että jokin on vinossa, niin silloin asia yleensä on juuri niin! Harmi, että lääkärit eivät aina ota tosissaan. Jouduin purennan kanssa hetkeksi samalle eksyttävälle tielle kuin niskan kanssa, mutta onneksi nyt tiedän paremmin. Kiitos myös Fedjalle neuvoista!

Kyselin hammaslääkäriltä yökiskon tarpeesta ensimmäisen kerran 5 vuotta sitten, kun niskaoireet heijastuivat leuan alueelle. Tämä hampilekuri (ja pari muutakin hänen jälkeensä) teki perustestit ja totesi, että hampaat on hienosti rivissä eikä purentalihaksetkaan oo erityisen kireenä. Ei kiskoa, siis, sanoivat kaikki. Tänä kesänä olin sitten eräällä venäläisellä hammaslääkärillä, joka totesi kulumat hampaissa ja kehotti menemään viipymättä purentafysiologille. En ollut moisesta ammatinharjoittajasta ennen kuullutkaan mutta varasin ajan saman tien.

Ja kuinka ollakaan: ei löytynyt ainoastaan yökiskon tarve vaan myös purentavirhe...

kiskosta tehtiin sellainen, että leuka on mahdollisimman hyvässä asennossa. Minusta tuo oli hienoa. Eivät yrittäneet tehdä teorian mukaan, vaan tässä tapauksessa kuuntelivat potilasta. Minulla kisko tehtiin siten, että leuka on taemmassa asennossa yhteenpurennassa kuin mitä normaalisti olisi.

Mulla on ihan sama tunne, eli että tuntuis paremmalta, jos leuka olisi taaempana. Sellaisen kiskon varmaan saankin (ensi viikolla!), sillä mainitsivat jotain protruusiosta. En tiedä, mistä johtuu, että viime aikoina juurikin leukatuntemukset ovat voimistuneet. Leuka väsyy tosi paljon makuulla, koneella ja ennen kaikkea niskaliikkeitä tehdessä. Jos kisko toimii, niin kuljen varmaan se suussa kaiket päivät!! :P
CH

ViestiKirjoittaja Pandora » 13 Elo 2009, 22:23

Hurjalta kuullostaa.

Itsellänikin on ollut nyt ylä- ja alaleukakipuja riippuen ihan siitä olenko muutoin niskojeni puolesta hyvässä kunnossa. Kun on rasittanut itseään liikaa olen muutamana aamuna herännyt leuat aivan jumissa ja puren niitä kovasti yhteen.

Oma purentani on hyvä, joten sen suhteen ei ongelmia ole, mutta se on nuo niskat, jotka kivun aiheuttaa.

Hölmönä menin sitten kokeilemaan ihan varovasti miltä tuntuu vetää alaleukaa eteenpäin. Temppuja joita en suosittele enkä ihan hevin tee toista kertaa.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Leuan työntö

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Elo 2009, 00:51

Pakko kommentoida Pandora, et teit juuri yhtä tulevaa harjoitettasi, kun työnsit leuan eteen. ;) Mut arvaas mitä, mä sain sen vasta 5 kk:n jälkeen harjoitusohjelmaan, kun se oli niin RASKAS. Ja viel nauroin, ku ft mietti, uskaltaako antaa sen mulle silloin vai ei... En nauranu kans enää, ku olin sitä tehny ekan kerran. Se todella oli raskas, jopa makuultaan tehtynä ja 2 kertaa päivässä silloin aluksi. Joskus 8 kk:n jlk aloin tehdä istualtaan...

Mut ymmärrän, jos tuntui hiukkasen karseelta! Vielkään en voi sitä huonoina päivjnä tehdä. Mut silloin ku niska ei oo väsy, se sujuu jo tosi kauniisti. On tää herkkää hommaa! Mitäs me herkkikset. Nyt puhelin pois... Öitä!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 14 Elo 2009, 12:10

Voihan vi....u, olisikohan tuo karsee niskakipu tuosta johtuvaa sitten?
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Niinpä!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Elo 2009, 15:30

Pandora kirjoitti:Voihan vi....u, olisikohan tuo karsee niskakipu tuosta johtuvaa sitten?

Sen kun tietäis, ois guru. Mutta voi vaikuttaa. Kokonaisuus tuo niska/pää tuntuu olevan mutta kyllä mä saan provosoituu kaikki oireet, jos työntelen holtittomasti leukaa taii vääntelen silmiini ääriasentoihin. Herkellä on siis, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen... ;)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 19 Elo 2009, 13:26

Eka yö kiskon kanssa takana! Tai siis puolikas yö - kiristi niin pirusti, että piti ottaa se yöllä pois... :cry: En olis uskonut, että kiskoilu olisi näin kivuliasta! Purentafysiologi yritti ainakin viidesti napsauttaa kiskon suuhun ja mä huusin joka kerta, koska se tuntui kuin hampaiden väliin olisi tungettu kiila puristamaan... Lopulta kisko saatiin hiottua niin, että mäkään en enää huutanut. Mutta nyt kun yritän pitää sitä, niin sitä yhtä ja samaa hammasväliä alkaa aina kiristää lopulta niin inhottavasti, että kisko on pakko ottaa pois. Senkin jälkeen hammasta jomottaa vielä puolisen tuntia. Onkohan tämä ihan normaalia? Kuulemma epämiellyttäviä tuntemuksia voi olla etc, mutta onko sen kiskon tarkoitus todella vääntää hampaita tällä tavalla? Kokemuksia, anyone? :)
CH

Moiks!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 19 Elo 2009, 17:09

No ei sen tarkoitus ole vääntää hampaita, vaan estää vääntöä. Herran jestas, jospa ne teki sulle kitalakiraudat? ;) ;) No, ei kai sentään... Mun siskolla meni joku pari viikkoa, et tottui häkkyrään mut ei sekään häntä erityisesti "painanut" tai sattunut.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 20 Elo 2009, 17:54

Cervical Hell kirjoitti:En olis uskonut, että kiskoilu olisi näin kivuliasta! Purentafysiologi yritti ainakin viidesti napsauttaa kiskon suuhun ja mä huusin joka kerta, koska se tuntui kuin hampaiden väliin olisi tungettu kiila puristamaan... Lopulta kisko saatiin hiottua niin, että mäkään en enää huutanut. Mutta nyt kun yritän pitää sitä, niin sitä yhtä ja samaa hammasväliä alkaa aina kiristää lopulta niin inhottavasti, että kisko on pakko ottaa pois. Senkin jälkeen hammasta jomottaa vielä puolisen tuntia. Onkohan tämä ihan normaalia? Kuulemma epämiellyttäviä tuntemuksia voi olla etc, mutta onko sen kiskon tarkoitus todella vääntää hampaita tällä tavalla? Kokemuksia, anyone? :)

Kiskon hionta on ihan a ja o, että hampaa sopii oikein paikalleen kiskoon ja ei tule tuollaisia voimmakkaita puristuksia. Olen kokenut tuon vaiheen tosi tärkeäksi. Kiskoa voi mennä hiotuttamaan uudestaan. Pyydä samaan hintaan. Paineen tunne tulee minulle hampaiden ja kasvojen alueella, kun kiskon laittaa, mutta sen pitää hävitä ja ei se niin pahasti saisi painaa, että alkaa jomottamaan tosissaan. Joskus voi myös olla niin, että on otettu mallit ja ne ovat jostakin syystä menneet vinoon eikä kisko mahdukaan omiin hampaisiin. Näin minulla kerran kävi.

Kannattaa oletuksena pitää se, että kisko pitää kutakuinkin tuntua hyvälle, eikä se saa tuntua kovin pahalle. Ja jos näin ei tapahdu, niin vika on hionnassa tai kiskon teossa.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)