Tahdonvoiman kuntoutushistoria

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Re: Muutto suoritettu ja raharuikutusta

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 12 Syys 2009, 15:10

Helli kirjoitti:Valitettavasti en pääse uimahallille ensi maanantaina, koska lähden Tampereelle hoitamaan viikoksi kouluikäisiä lapsenlapsiani tyttäreni ollessa matkoilla. Ei ne miehet oikein pärjää yksikseen :lol:

Kivaa vaihtelua omista nurkista. Isossa talossa saa paljon enemmän liikuntaakin ja pienemmän koululaisen osasaattaminen ja hakeminen päivän mittaan on piristävää. Laihdun tavallisesti siellä jonkin verran, hyvä niin. Minulle luovutetaan koko huushollin hoito heti, kun astun taloon sisään. Suunnittelen mm. kaikki ruuat (pojat mielellään mukana suunnittelussa), herätän lapset aamulla, laitan heille aamiaisen ja huolehdin kouluun lähdön. Kaupassa ei tarvitse käydä, koska vävypoika soittaa ja kysyy, mitä haluan kaupasta. Hän tuo kaiken pyytämäni. Siivota ei tarvitse. Homma hoituu kuin rasvattu. Olenhan tehnyt tätä jo 10 vuotta.

Toivottavasti ilmat ovat suotuisat :)

Kuulostaa mukavalta kuviolta! Hauskaa Tampereen matkaa, Helli!
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Sauna

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 17 Syys 2009, 13:47

Liekö seuraavaksi listalla Fedjankin funtsima viina ja terva, mutta ainakin sauna on tehnyt hyvää. Iho on herkällä ja kipristelee niin maan peevelisti saunan jälkeen. Muuten saunasta tulee hyvä olo. Oon nyt pari kertaa käynyt 15 minuuttia max. kerrallaan. Veri ainakin lähteen kiertää, koska iho alkaa punottaan ja tekee sitä jokusen tunnin. Ei ole alkanut huippaan tai tullut hönö olo päähän. Pitää vaan muistaa istua pehmeällä ja olla nostelematta vesikuormia. . =)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: CST nro 3X

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Syys 2009, 15:53

tahdonvoimaa kirjoitti:Fyssari on edelleen sitä mieltä, että tuun pärjään niskani kanssa tulevaisuudessa, vaikka löysäks se jää ja mihinkään raskaaseen siitä ei ole. Eli mattoja ei tampailla ja haravaa ei tartte heiluttaa. Riuhtominen on siis kielletty. ;)

Jaa. Vai sellainen tuomio siellä. Että tulee pärjäämään, mutta kuntoon ei tule. Tarkoittaako pärjääminen sitä, että todennäköisesti pystyy tulevaisuudessa kävelemään ongelmitta? Sujuuko tietokonetyöskentely sujuu kohtuullisesti nyt?

Minkälainen sun päiväkohtainen treeni tarkalleen ottaen on? Luin, että olet pystynyt lisäämään harjoitteita todella paljon. Eli kiinnostaisi tietää
- minkälainen liike, kuinka monta toistoa, kuinka monta kierrosta
- Mitä teet päivällä milloinkin harjoitteiden suhteen
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: CST nro 3X

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 19 Syys 2009, 19:46

fedja kirjoitti:
tahdonvoimaa kirjoitti:Fyssari on edelleen sitä mieltä, että tuun pärjään niskani kanssa tulevaisuudessa, vaikka löysäks se jää ja mihinkään raskaaseen siitä ei ole. Eli mattoja ei tampailla ja haravaa ei tartte heiluttaa. Riuhtominen on siis kielletty. ;)

Jaa. Vai sellainen tuomio siellä. Että tulee pärjäämään, mutta kuntoon ei tule. Tarkoittaako pärjääminen sitä, että todennäköisesti pystyy tulevaisuudessa kävelemään ongelmitta? Sujuuko tietokonetyöskentely sujuu kohtuullisesti nyt?

Minkälainen sun päiväkohtainen treeni tarkalleen ottaen on? Luin, että olet pystynyt lisäämään harjoitteita todella paljon. Eli kiinnostaisi tietää
- minkälainen liike, kuinka monta toistoa, kuinka monta kierrosta
- Mitä teet päivällä milloinkin harjoitteiden suhteen

Joo, siis tulee se "kuntoon" mutta jokainen retkuniska jää kuulemma vähän löysemmäks ku aito ehta ja alkuperäinen. Kuulemma arpi, oli se kuinka hyvin vaan muokkautunut, on n. 80-90 %:aa siitä, mitä alkuperäinen kudos. Eli kaiken kanssa, mitä on ennen tehnyt ilman huolen häivää, saa olla varovaisempi. Esim. just kaatumiset, riuhtomisen yms. on sit pahaks, mutta saa niitä tehdä, JOS haluaa olla vähän aikaa PÖH ja HÄH eli snadisti pihalla... ;)

Ja jos pystyy kävelemään ilman ongelmia, pystyy kuulemma juoksemaankin hyvillä kengillä. No, ei tulis vielä mieleenkään kävellä lujaa tai juosta. Niin herkässä on päänsärky takaraivolle ja otsaan. Kuulemma vasta 2-3 vuotta pitää mennä vammasta, että voi arvioida rehellisesti, millainen niska tulee oleen. Et 8 kk:tta ois sit aikaa hinkuttaa ni pirusti liikkeitä. Ja kuulemma vielä tuonkaan ajan jälkeen ei kannata miettiä mitään lopullista, koska paranemista tapahtuu koko elämän ajan...

TREENIT

Mitä noihin treeneihin tulee, niin mä oon säveltänyt niitä nyt vikan viikon hatusta. Joo, ei varmaan pitäis, mutta sain luvan alkaa tehdä, "mitä vaan", niin tunnustelen aina aamulla vointia ja sen mukaan treenaan. Mut minimissään teen nämä:

- koukistajat selällään 3 x 1 minuutin sarja 3 kertaa päivässä, joskus teen useammanki sarjan. Riippuu ihan fiilareista.

- leuan siirrot sivuttain ja työnnöt n. 5 kertaa päivässä about 3-10 toistoa, tääkin riippuu päivästä

- vastuskumiharjoitus hartiarenkaalle about 3 x 50 vetoa per puoli (riippuu päivästä, mut minimissään teen aina 1 sarjan)

- pystypunnerrus ilman painoa tai puolella kilolla 3 x 20 toisto joskus teen 5 x 10

- kävely 200-500 m päivä sisältäen pieniä ylämäkiä + alamäkiä, PURURADALLA TAI NURTSILLA tai vaihtoehtoisesti vesikävely 15 minuuttia (oon valinnut kävelyn, koska inhoan mennä uimahalliin...)

- lonkankierrot, rintarangan kierrot ja olan nostot ihan fillareiden mukaan mut. min. 3 x 5 per puoli

- lisääntyneet kotihommat, näiden nimeen fyssari eniten vannoo, eli siihen, että kroppaa pitää opetella käyttämään arkisissa asioissa esim. nosteluissa, tiskaamisissa, mattojen tuuletuksessa jne. pitää huolehtia, ettei venytä päätä yläniskasta eikä mun vammakohdasta alarangasta, vaan tekee kaiken koko rangan tukea hyväksikäyttäen

- pään maksimikääntö akselilla hyvässä ryhdissä O + V rauhallisesti 5 kertaa per puoli (kerran päivässä)

KONE
Koneella istun edelleen pieninä paloina, koska silmät ei tykkää tuijottaa ruutua, mutta pystyn istumaan halutessani about 2-3 tuntia kerrallaan. Mutta en istu, koska en ny haluu rääkkää kroppaa, ku oon saanut hermoston rauhoittumaan.

YLEISESTI
Kaikenkaikkiaan saa olla TOSI tarkka, mitä tekee. Yksikin virheliike suuntaan tai toiseen, niin heittää hedarin. Yläniska ei vielä kestä ylimääräistä kantelurasitusta, joten sitä oon vältellyt. Roskapussit ja pikkuiset matot kyllä menee, mutta esim. kolmen kilon printteriä en voi kuvitellakaan nostavani.

Ehkä eniten antaa perspektiiviä se, että fyssarin mielestä voin hyvin alkaa vielä joskus suurperheen äiteeksi, eli nostella vaaveja yms. Mielenkiintoinen näkemys, koska omasta mielestä tuo ajatus on vielä todella kaukainen. Toisaalta, onhan tämä paraneminen nyt nopeutunut ihan mielettömästi n. 14 kk:n jälkeen. Sitä ennen tuntui, ettei "mitään" tapahdu. Muistan fyssarin sanoneen joskus keväällä 08, että eka vuosi menee huomaamatta ylä/alamäkityylillä ja loppurykäisy "terveeksi" on sitten nopeaa. Mielenkiintoista...
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Anatomiaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 19 Syys 2009, 20:17

Fyssarin ja lekurin mukaan mulla on eniten damagea ottanut tuo superior nuchal lineen kiinnittyvien lihasten (sternocleido, trapezius, scapulae, occipitalis jne.) alue oikeella, koska kaikki veto kohdistui sinne käden koukkuasennon, pään kierron ja hartioilla olleen (kiinnittyvät siis alhaalla just tonne hartia yms. seutuun) repun heilurivoiman takia. Lisäksi damagea on ottanut pienet syvät lihakset oikeella puolella.

Ja en kyllä epäile, etteikö tietäisi mistä puhuu, koska voin nimetä lihakset (ja lihaskalvot) millin tarkkuudella. Tunnen heti, kun jostain loppuu voima tai missä on vielä arpea niin, että ahdistaa. On siis jotain hyötyä olla herkkä, koska hoito voidaan kohdistaa millintarkasti. ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Nuchal_lines
tahdonvoimaa

Vipinää

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 26 Syys 2009, 22:08

Dodii, nyt eletään sit syyskuun loppua ja elättelen oikeasti toiveita, että oisin jouluksi kunnossa. Tänään pystyin pyykkäämään, lapioimaan rikkaharjalla, tiskaamaan ja leipomaan. Jossain vaiheessa alkoi voimat ehtyä, mutta sit vaan lepoa. Illalla soittelin vielä synaa 15 minuuttia. Siinä alkoi tuntua tossa kaulan alla sternocleidomastoid-lihaksessa. Muuten selvisin ilman hedaria, nenäpaineita tai muitakaan hönttöoloja. Huomenna on PAKKO levätä tai muuten tulee ahdistus. Oon nyt 3 viikkoa sanonut lepääväni, mut paskanmarjat mä mitään levännyt ole. Tänään tuli viel uus houkutin: sähköpiano kaivettiin komerosta!

Illalla rasitus jatkui, kun taloon tupsahti yhtäkkiä 7 ihmistä. Porukat, miekkonen ja hänen frendinsä. Sisko jo luovutti jossain vaiheessa ja poistui kotiinsa. Oli liikaa melua ja härdelliä, mut meitsin hermosto kesti. Ou jeah. :) Pystyin jopa katteleen porukoiden Kreikasta ottamat valokuvat töllöstä sekä tuijottaa videota, jossa aallot loiski ja aurinko paistoi > liike + kirkkaus = ei hyvä mulle.

Lopuksi yritin opettaa veljelle, joka on pirun timmissä kunnossa, syvien lihasten treenejä, mut ei siitä tullut mitään. Jäbä on kankea ja kireä pintalihaksista (rakentaa kehoa), ettei hää ees päässyt niihin alkuasentoihin, joihin ois pitänyt. Hitto sentään. Massaa on mutta hallintaa ei sit yhtään syvälihastasolla. Veljellä on kans samanlainen "kyömy" eli rakenteellinen heikkous tossa C7-tasolla ja se tuppaa painaan kanssa hartiat eteen/kasaan, lavat kireelle ja kallonpohjan jumiin...

Siinä sen näkee, että pintalihaksista ei ole hyötyä, jos syvätaso ei toimi. Kaveri on äärettömän lihaksikas ja hyväkuntoinen, mutta kärsii jatkuvasti lihasvaivoista ja lievistä hermojutuista. Todettiin, et kaikil meidän perhees on toi sama kyömy, paitsi isällä. Eli se tulee osittain myös geeneissä. Myös äidin äidillä oli tuollainen superpaska ryhti ja heikko hartiarengasalue. Onneks äiti on voinut paremmin, kun on tehnyt nyt 6 kuukautta kiertoja ja muita kevyitä koordinaatio/voimaharjoituksia. Mut ne koukistajat...

Millä ihmeellä mä opettaisin ne hänelle. Siis mamma puhuis varmaan nopeemmin kiinaa, ku osaa ne koukistajat oikein. Ja väärin niitä ei kannata tehdä. Iskän kans katsottiin koko kalvon venytykset, mutta hänellä taas kinnas alaselkään... No, siellähän niitä ongelmia on ollutkin. Ja TOS:sin poikasta muistoni vuosista sähkärinä... Voi voi ja oi ja voi. Ollaan mekin perhe. ;) Mä ja sisko, jotka ollaan jouduttu kuntoutuun helvetin kautta, ollaan kohta parhaassa ryhdissä ja kunnossa...no sit alkaa loppuperheen coutchaaminen. :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 27 Syys 2009, 09:38

Vau kuullostaapa hyvältä tuo sinun kuntosi! Onneksi olkoon!
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Helli » 28 Syys 2009, 19:36

Hei tahdonvoimaa!

Kiitos vastauksistasi. Tampereella oli tosi hyvät ilmat koko viikon su-su.
Laihduin siellä tänä aikana 1,5 kg. Olin onnellinen tullessani kotiin vaakan numeroihin. Näin käy aina, kun olen Tampereella. Pispalan rinteiden kapuaminen on mitä parhainta painonpudotusta. Olen siellä koko ajan liikkeellä. Ensimmäisenä päivänä henki aivan salpautui, mutta sitten kunto senkun kohisten nousi. Ihme kyllä niskani oli koko ajan rauhallinen.

Tampereella ollessa en ehdi käymään missään muualla esim kaupungilla tai tuttavieni luona. Päivät menevät siellä perheen pyörittämisessä.

Kun olin ollut viikon pois uimahallin vesikävelystä ja vesijuoksusta, se näkyi heti seuraavan viikon uimahallireissussa. Olin niin väsynyt treenin jälkeen, että piti mennä palattua heti nukkumaan. Menen uimahallille aikaisin aamulla.

Tänään ma 28.9 olin taas uimahallilla ja kovat olivat treenit jälleen.Nukkumaan taas. Selkä lepääntyy hyvin näin. Nyt minulle tuli päänsärkyä tuohon vasempaan otsakulmaan, mikä osui kadulle kaatuessa. Niskakin on ollut kipeä koko päivän.Olisikohan päänsärky tullut saunasta, jota en ole käyttänyt kertaakaan aikaisemmin kaatumisen jälkeen. Seisoin nytkin vain hetken saunan lattialla kuivattelemassa tukkaani. Lämpö ei tee hyvää. Eniten minua huolestuttaa tuo pääkopan paikallinen särky. Toivottavasti on parempi huomenna.

Hyviä vointeja sinulle Tahdonvoima :) :)
Carpe diem
Helli
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Hoito nro 3X / 30.9.09

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 30 Syys 2009, 19:43

Ehdin jo heittää blogiin eli löytyypi kuulumiset täältä:
http://taistelijat.blogspot.com/2009/09/fyssarilla.html
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Helli » 01 Loka 2009, 22:32

tahdonvoimaa kirjoitti:Kuulostaa Helli hyvältä vesijumpat, kunhan ei vain ole liian rankkaa keholle. Ovatko päänsäryt helpottaneet!?

Tämä on tahdonvoiman kirjoitusta:
Ja jos lääkkeitä voi olla syömättä, niin kannatetaan. Mäkään en ole suostunut ottamaan esim. opiaattijohdannaisia, vaikka ehkä pahimman kipupiikin aikaan ois voinutkin olla hyväksi.
Kauluri on kyllä hyvä apuväline. Kun syvät lihakset alkaa väsähtää ja krampata ja ainakin itse elvytettyä tilanteen vielä kaulurilla. Mutta oon itsekin vähentänyt sen käyttöä niin, että silloin tällöin pidän. Yritän mieluummin levätä ajoissa ja pyrin kalurista kokonaan eroon. Kattoo nyt. Mut on se tehokas. Mulla pehmeä tuki siis.
Ainakin nyt on kaunista, mutta asennekysymyshän se on! Tervetuloa Tampereelle. =)[/quote]

En saanut oikein lainattua sinulta, joten tein ylläolevan version.
.........................................................................................................
Minä en voi todellakaan olla syömättä lääkkeitä, mutta vatsa menee joskus niin polttavaksi, että on lopetettava vähäksi aikaa. Pantopratsolia käytän silloin lievittämään poltetta. Opiaatteja en ole syönyt koskaan.

Sinulla on pehmeä kaulus. Oletko ostanut sen valmiina vai miten? Minulla on kova ja se on tehty kaulani mukaiseksi. Pidän sitä vain tosi tarpeessa.

Tampereella oli sen koko viikon su-su kaunista. Niitä rinteitä kun kapuaa päivän mittaan monta kertaa niin aina laihdun vähäsen, nyt 1,5kg, mutta se tulee pian takaisin, kun pääsee kotiin.

Lueskelin sinun alkukirjoituksiasi ja olen utelias, miten sait niskavammasi. Oliko se tapaturmainen vai? Ei tarvitse kertoa, jos et halua.
Luin myös kuntoutsohjelmaasi. Se vaikutti kovin mielenkiintoiselta. Kukaan ei ole neuvonut minulle, esim. miten liikutella suupieliä puolelle ja toiselle vai miten se oli. Voisinko minäkin tehdä samoja juttuja?

Minähän kävin 4x OMT-fysioterapeutilla, mutta niska tuli hirveän kipeäksi ja lopetin. Tänään kävin vihdoin viemässä vakuutusyhtiöön kaikki paperit kustannuksien maksamiseksi. Samalla kysyin mahdollisuutta jatkaa lääkärin määräämää omt-kuntoutusta. Odottelen nyt maksusitoutumista Hesasta. Lääkäri oli määrännyt 10-15x. Vak.yhtiö antaa aina vain 10x. Saas nähdä, antavatko lopuille 6 kerralle vielä maksusitoumuksen.

Kysyit vielä päänsärystäni. Valitettavasti minulla on sitä edelleen. Sehän se tässä kummaa on, että päätäni ei särkenyt alussa ollenkaa, Särky on alkanut nyt syksyllä vasta. Päätä särkee paikallisesti siitä vas. otsakulmasta, joka osui katuun kaatuessani.
Särkeekö sinun päätäsi?

Hyvää jatkoa ja jaksamista sinulle. Tampere on kiva paikka. Olen itsekin asunut Tampereella kahteen kertaa opiskelujen vuoksi. :) :)
Carpe diem
Helli
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 02 Loka 2009, 14:36

Helli kirjoitti:
tahdonvoimaa kirjoitti:Kuulostaa Helli hyvältä vesijumpat, kunhan ei vain ole liian rankkaa keholle. Ovatko päänsäryt helpottaneet!?

Helli kirjoitti:Lueskelin sinun alkukirjoituksiasi ja olen utelias, miten sait niskavammasi. Oliko se tapaturmainen vai? Ei tarvitse kertoa, jos et halua. Luin myös kuntoutsohjelmaasi. Se vaikutti kovin mielenkiintoiselta. Kukaan ei ole neuvonut minulle, esim. miten liikutella suupieliä puolelle ja toiselle vai miten se oli. Voisinko minäkin tehdä samoja juttuja?

Mä kaaduin liukkailla toissa talvena. Reppu selässä ja hupsankeikkaa. Eli ihan liukastuin, kaksikin kertaa, lervasin omiin jalkoihini.. Enkä edes edes retkauttanut päätäni pahasti, mutta mulla oli siellä pinnan alla kytemässä jo yks vamma vuodelta 2003. Oikeastaan olen sitä mieltä, että toi aiempi vamma on kaiken takana. Sitä ei koskaan hoidettu kuntoon, vaan oireet onnistuttiin piilottaan sellaisilla tilapäisillä toimenpiteillä kuten hieronta, voice massege, puudutepiikit jne.

Juu, mulla on kyllä ihan erityinen harjoitusohjelma. Tai siis kaikilla Penttisten hoidossa käyvillä tuntuu olevan. Varmaan johtuu siitä, että fyssari on itsekin kuntoutunut retkahdusvammasta ja tietää tasan tarkkaan, mitä ja miten pitäisi tehdä. Hän on erikoistunut nimenomaan retkahdusvammapotilaisiin ja yksilöllisiin kuntoutusohjelmiin. Kyllä voin lämpimästi suositella kyseistä fyssaria ja hänen kuntoutusmetodiaan! Onhan ne tyystin erilaiset, kuin monen muun mutta ainakin minulla on toiminut tosi hyvin. Ainoa huono puoli on, että fyssarilla taitaa olla joku 50 ihmistä jo nyt jonossa ... Uusia potilaita...

Helli kirjoitti:Minähän kävin 4x OMT-fysioterapeutilla, mutta niska tuli hirveäen kipeäksi ja lopetin. Tänään kävin vihdoin viemässä vakuutusyhtiöön kaikki paperit kustannuksien maksamiseksi. Samalla kysyin mahdollisuutta jatkaa lääkärin määräämää omt-kuntoutusta. Odottelen nyt maksusitoutumista Hesasta. Lääkäri oli määrännyt 10-15x. Vak.yhtiö antaa aina vain 10x. Saas nähdä, antavatko lopuille 6 kerralle vielä maksusitoumuksen.

No, toivotaan, että saat sen! Kyllähän tässä ihan hirveesti on rahaa palanut, kun kaikki joutuu maksaan omasta pussista ja töissä ei kuitenkaan pysty olemaan.

Minäkin kävin ensin OMT:ssä, mut ei se sopinut ollenkaan. Ihan liian rankkaa hoitoa, kun mulla kuitenki venähti hermokudos sen verran pahasti ja oon muutenkin löysänivelinen, ni ei passais venyttää ainakaan enempään.

Oikeestaan ainoa hoito, josta oon hyötynyt, on toi craniosacraaliterapia, missä oon nyt. Ja sitäkään en vois kuvitella kenenkään muun antavan, paitsi Penttisen Tuijan, kenellä olen käynyt koko ajan.

Helli kirjoitti:Kysyit vielä päänsärystäni. Valitettavasti minulla on sitä edelleen. Sehän se tässä kummaa on, että päätäni ei särkenyt alussa ollenkaa, Särky on alkanut nyt syksyllä vasta. Päätä särkee paikallisesti siitä vas. otsakulmasta, joka osui katuun kaatuessani.
Särkeekö sinun päätäsi?

Kuvattiinko sinulta pää ja siellä ei ollut mitään erikoista? Eli särky tulis puhtaasti niskasta...? Särkeekö sinulla otsakulman lisäksi poskipäätä ja leukaa, meinaan, että koko kolmoishermon aluetta?

Eipä särkenyt mullakaan päätä ihan aluksi. Vasta muutaman kuukauden jälkeen, kun alettiin hoitinaa. Niska oli suojannut itsensä ni hyvin, ettei ollut kipuja, särkyjä tai muutakaan oireistoa. Sit joskus 3 kk:n päästä hoidoista särki aivan älyttömästi (kesä-joulu08) mutta nyt enää silloin tällöin, kun olen rasittanut niskaa liikaa. Tärähdyksessä alkaa vielä toisinaan sattua, eli kävellessä. Mutta ei sillain koko aikaa enää.

Helli kirjoitti:Hyvää jatkoa ja jaksamista sinulle. Tampere on kiva paikka. Olen itsekin asunut Tampereella kahteen kertaa opiskelujen vuoksi. :) :)

Joo, tää on ni paras paikka asua! En lähtis mihinkään, jossei olisi pakko. Ja nyt kun on uusittu rempattu yliopistokin, niin tätä kehtaa esitellä.;) Ison työn tekivät ja kieltämättä jälki on vakuuttavaa! Vielä ku pääsis sinne joskus riipaiseen opinnot loppuun. No, ei siinä nyt paljon menetä, vaiks gradu jäiskin roikkuun. Oppinut tässä 1,5 vuodessa enemmän kuin mitä koulussa voi ikinä oppia. Oletko asustellut länsi- vai itäpuolella koskee?

Parempia vointeja myös sinne päin! =)
tahdonvoimaa

Lokakuu on mustaa, mustaa... 5.10.

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 06 Loka 2009, 02:35

Vaiks otsikos lukee Kristiina Braskia lainailleen mustasta lokakuusta, ni mieli ei ole musta. Toivottavasti ei muillakaan. :)

Kävin 30.9 fyssarilla ja täytyy myöntää, et olin ajanut itseni ihan liian koville. Päätin nääs vältellä uimahallia ja kävin kävelemässä joka päivä viimeiset 3 viikkoa. Ja vaiks oli huono olokin. Ei ois saanut, mut eipä sais tehdä montaa muutakaan asiaa ja silti teen. Elämää eteenpäin vievä voima! Vetoan tähän aina...

Siitäpäs lykkäs myrkyt hoidon jälkeen, ku yläniska aukes. Sattui aivan saatanasta päähän koko illan hoidon jlk mut sain sen talttumaan. Oikeesti tänään maananaina oli ekan kerran parempi olo, vaiks edelleen huomaa kyl ylirasittaneensa. Mä en suostu uskoon, et about vuoden vaakatason/pienen istumisen jälkeen muka kaikki lihakset ois surkastunut... Parempi ny uskoo vaan.

Jos tilanteest haluaa etsiä jotain hyvää, ni kalvoahdistus on nyt ajettu kahteen paikaan. Oikeaan käteen/rintarankaan/ 1. kylkiluun kohdalle ja oikeelle kallonpohjaan (erityisesti kaulan ojentajien kiinnityskohtaan!), mihin nämä lihakset lahaalta kiinnittyy. Hyvä juttu, et pystyn istumaan ja hallitsen niskani siinä asennoss erinomaisesti. Huono asia, en pysty oikeesti käveleen, vaikka uskottelin niin. ;) Mut ei se mitään, se tulee joskus.

Niskassa lihaksissa ainakin tuntuis olevan hiukkasen arpee, joka häiritsee kalvojen liikkuvuutta. Ja minä herkkänä tietenkin huomaan heti, kun kalvo kinnaa. Paska juttu, mut ei voi mitään. Hyvää on se, et kalvo kinnaa yhä vähemmän, koska lihakset alkaa tukea rankaa ja kalvot mahtuu liikkuun. Kalvot kiristyy vaan silloin, ku lihakset sippaa! Saan myös pidettyä huimauksen kurissa istuessa sillä, että "käsken" lihaksia tekeen työtä. Ne aina välillä unohtaa sen, ku hermotus ei vielä pelaa niinku pitäis. Mut kyl se vielä joskus.

Jaahas, nyt vois nukkuakin! Mut ku eilen tuli valvottua neljään ja herättyä tänään klo 13, ni ei väsyttänyt. Tänään pidin myös paltsun yhtiökumppanini kanssa ja perjantaina ois eka asiakaspaltsu about 1,5 vuoteen. Jänskää, mut ei se mitään. Kerroin kyl asiakkaalle, mistä kana kusee ja sanoin, et heitän sit ulos kyllä, kun tulee huono olo. ;) Että sellaista. Ei muuta Mansesta!
tahdonvoimaa

Hassu ranka

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Loka 2009, 02:58

Hassu ranka. C7 vetäs niin hirveet kilarit kävelystä, että lapoja on poltellut viikon ja tuntohäiriöt on taas pahentunut. Kummallinen tuo hermokudosvamman kohta. En yhtään ihmettele, et niillä joilla on hermovamma yläniskassa, on vaikka mitä oireita, joista ei millään meinaa päästä eroon. Alaranka on vähemmän herkkää aluetta, mutta nähtävästi riittävän herkkää, ettei pystyssä pysy, kun se suuttuu.kävelyn lisäks se inhoaa sitä, kun pitää puhelinta kädessä selällään kasvojen yllä. Täytyy ostaa kevyempi puhelin tai siirtyä koneelle. En kyllä tiedä, onko koneella olo yhtään sen parempi, jos lisään sitä ni pirusti...

Kävin viime torstaina fyssarilla minielvytyksessä, mut edelleen tuntui, että tonne päälaelle kiinnittyviin ojentajien päihin jäi ahdistus. On se ny paljon parempi ku ennen hoitoa mut edelleen sellainen tyhmä... En tiedä, mitä teen väärin, mutta nähtävästi jotain, ku rysähdän aina siinä vaiheessa, kun oon melkein kunnossa. Varmaan täytyy lyödä hanskat tiskiin hetkeksi ja jättää muutamaks päiväks kaikki harjoitukset ja yrittäminen. Aattelin vaan olla. En tee mitään. Tänään tuli painettua duunia puolikas päivä ja se oli sit vissiin sit puolikas päivä liikaa. Huominen sen näyttää. ;)

Tässä alkaa loppuu kyky pitää mieli peilityynenä ja muutenkin käydä ni ylikierroksilla, ku köysi kaulassa kiristyy ja lopullista paranemista ei tapahdu. Kohta tulee taas lunta ja talvi ja taas huomaa, että joulu meni jo, enkä päässyt nauttimaan siitä vieläkään mitenkään. Nooh... Ehkä ens jouluna. Katsotaan vaan, niin oon täällä vielä 2012 turhine toiveineni sössöttämässä tätä "ens jouluna"läppää.

Keho kiertää viimeistä silausta kuin kissa kuumaa puuroa. On kiertänyt about 6 kuukautta. Oon melkein terve, mut sit joku solu jossain pimahtaa ja rysähtää. Ei tietty kuilun pohjalla, mutta kuitenki edelliselle pykälälle. Ei auta valittaa. Mut saahan sitä silti ihmistä vi*aa tällainen helvetissä eläminen. Kummallinen ois se tyyppi, joka nauttii fyysisen vamman tuomasta ketutuksesta ja eristyksestä esim. työelämästä - hauskanpidosta puhumattakaan.

Välillä edelleen mietin, että kuinka paska säkä ihmisellä pitää olla, että se jää henkiin ja kitumaan elävänä ruumiina, eikä vaan kuollut pois onnettomuudessa. Nyt sitä on sekä itsensä että muiden harmina, vaivana ja stressinä. Mut sitäkin on turha murehtia, kun kuoleman mahdollisuudesta on jo 1 vuosi 8 kuukautta, 11 päivää, joitain tunteja ja sekunteja. Meni jo. Parempi vaan yrittää kuntouttaa itteensä uudestaan kiinni elämään. Sit jos se ei onnistu, voi kaaduta uudestaan ja paskemmalla säkällä sit sillä kerralla.
Viimeksi muokannut tahdonvoimaa päivämäärä 13 Loka 2009, 03:06, muokattu yhteensä 1 kerran
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Loka 2009, 03:00

Niin joo, ja sanomattakin on selvää, että jouduin peruun sen viime viikon asiakaspaltsun ja joudun varmaan taas, kun siirsin sen torstaille. Ei auta. Hoitakoot terveemmät. :(
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Loka 2009, 03:13

enkä todellakaan mene uimahalliin tai tee muutakaan järkevää. Aion vaan kieriä itsesäälissä ja vitutuksessa tän loppuviikon, enkä näe ketään. Pistän miekkosenkin porukoittensa luokse loppuviikoksi, ku sekin ahdistaa, että toinen joutuu tekemään kaikki. Oon siis loppuviikon syömättä, koska eipä täällä ruokaakaan ole. Ja sanomattakin on selvää, etten koskekaan imuriin, vaikka villakoiria on kohta kennelillinen. Sit lopuks syön pakasteesta pullat ja muut herkut ja kalvot suuttuu entistä enemmän. Sit kirjoitan blogiin vähän jotain masentavaa juttua ja keskityn synkisteleen oikein huolella. En laita ees valoja päälle, ni saan hyvät tunnelmat. Siitä onkin pitkä aika, ku viimeks synkistelin. Tais olla heinäkuussa, ku pää ei meinannut millään elpyä muutosta. No, nyt on taas hyvä sauma. Ei tätä onneks kauaa kestä, mut välillä tekee hyvää vaan lyödä hanskat tiskiin ja riisua se positiivisuuden naamari. Totuushan on, että koko elämä on perseestä tällä hetkellä ja olen menettänyt kaiken, minkä ihminen voi menettää (mutten valitettavasti henkeäni), ni miks olla hymy perseessä 24/7. Aivan typerää..
tahdonvoimaa

EdellinenSeuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)