Tahdonvoiman kuntoutushistoria

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Tahdonvoiman kuntoutushistoria

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 20 Touko 2009, 19:56

Fedjan rohkaisemana pistän tämän pätkän blogista myös foorumille. :)

Monilla terveillä, niin ammattilaisilla kuin tavan talliaisillakin, on usein mielikuva, kuinka niskan retkahdusvamma sekä mahdollinen selkäytimen hermojuurten/ytimen venähdys kuntoutetaan salilla ja lenkkeilyllä.

Tässä omakohtainen kokemus siitä, kuinka salit ja lenkit on kaikkea muuta kuin sallittua. Tämä johtuu meikäläisen kohdalla lähtökohdista, jotka ei ollut kovinkaan mairittelevat. Kuvaan tekstin alussa hieman lähtökohtia, jotta myös terveet voisivat päästä jyvälle siihen, kuinka herkällä alueella sitä liikutaan, kun niskaa kuntoutetaan.

Omat harjoitukseni ovat olleet minimaalisia ja pienillä jutuilla on saatu hyvää tulosta. Kivut on pysynyt nyt poissa, mitä nyt välillä juimii joskus nuppia, jos kävelee ilman kunnon kenkiä. Fyssarin mukaan myös lopputulos pitäis olla pysyvä, eli kun kerran on saatu kroppa kuosiin, se ei pienistä jutuista räsähdä näin pahaan kuntoon. Toivotaan niin.

LÄHTÖKOHDAT

Kun nilkasta katkeaa tai repeää nivelside, sille ei varata moneen kuukauteen, se turpoaa ja tulee kipeäksi. Kipu tulee useimmiten paineeseen joutuneista hermopäätteistä. Painetta aiheuttaa tukevan pehmytkudoksen puuttuminen sekä itse hermojen venytysvamma. Nilkka saatetaan joutua leikkaamaan, mikäli nivelside hajosi totaalisesti. Nilkassa on muuten kolme isoa nivelsidettä, jotka mahdollistavat nilkan ja muun jalan toiminnan yhteen.

Kun kaularanka revähtää tai venähtää, kyseessä on seitsemän nikaman, seitsemän molemminpuoleisen monikerroksisen nivelsiderakenteen, rustokudoksen, luiden, lihasten, jänteiden sekä nikamien väleistä esiintyöntyvien selkäydinhermojen äärimmäinen venytysvamma.

Kyseinen systeemi (ranka rakenteineen) suojelee keskushermostoa, etenkin selkäydintä, osittain myös aivoja. Kun venytys on riittävän suuri, ranka ei pysty hoitamaan tehtäväänsä, vaan selkäydin- ja aivokalvot, jotka suojaavat keskushermoston ydinrakenteita, venyttyvät. Samalla venyttyvät muutkin kalvorakenteet sekä usein myös kallon pohjassa menevät 12 paria aivohermoja sekä selkäydinhermot. Liikutaan siis huomattavasti herkemmällä alueella kuin nilkassa.

Jos nilkalle voi varata kunnolla muutaman kuukauden jälkeen, niin kaularangalle voi vieläkin hitaammin. Tämä on tietty yksilöllistä. Kannatteleehan kaularanka heikoilla rakenteillaan lähes 5-kiloista päätä, jonka painoa vähennetään mm. kaulatuilla. Pehmeillä tai kovilla riippuen vamman vakavuudesta. Lisäksi siitä kaularangasta piru vie roikkuu nuo käsiulokkeet! Nekin painaa.

Ja kun selkärangan yläosa, eli kaularanka, ei toimi, paino 'kasautuu' kropassa alaspäin. Jopa peffa/lonkat/häntäluu voi saada osansa hermokivusta, kun ranka painuu kasaan ja hermojuuret kuormittuu. Millin tuhannenosan kuormitus suuntaan tai toiseen aiheuttaa hillitöntä hermokipua: viiltelyä, pistoa, puutumista, kihelmöintiä, punoitusta, polttelua jne. Myös muut rakenneosat synnyttävät kipua vaurioiduttuaan.

HARJOITTELU

Kaiken harjoittelun ohessa olen siis käynyt n. 3-4 viikon välein craniosacraaliterapiassa, jonka yhteydessä fyssari on opettanut/ohjannut harjoitteet. Käyntiaika on 1 h 15 minuuttia tai enemmän, jos tarttee enemmän aikaa. Kerrasta 15 minuuttia menee yleensä kuulumisten vaihtoon ja harjoitteiden ohjaamiseen, loput hoitoon.

No, sitten siihen treenaamiseen. Kun rangassa ei ole toimivia lihaksia, nivelsiteitä tai muutakaan pehmytkudosta ja hermotkin on erityisen kipuherkät, täytyy harjoittelu aloittaa VAROVASTI. Oma harjoitteluni eteni suurin piirtein näin:

Maalis-huhti-touko 08:
- makausta niin paljon kuin mahdollista, jottei uudiskudosmuodotus kärsi liikarasituksesta esim. istuen/seisoen ja että hermosto saa lepoa
- makaus oli myös pakko, koska keinutti kuin laivassa 24/7

Kesä-elo 08:
- vesikävely 10 minuuttia/päivässä (PAKKO, vaikka ois huimannut kuinka!)
- sai nousta pikkuisen pystyyn, jos pystyi
- istuminen 3 tyynyllä jotain minuutteja (ruokailu + vessassa käynti), ettei tule painetta päähän/selkäytimeen. Rangan rakenteet oli rikki, joten keskushermostoa ei suojannut kunnolla mikään.
- makuultaan: 3 x päivässä kielen imeminen kitalakeen viisi kertaa. Tämä saattoi laukaista hirveän hedarin aluksi.
- makuultaan: 3 x päivässä leuan siirto oikealle ja vasemmalle. Tämä saattoi laukaista hirveän hedarin aluksi.
- kaulan koukistajien harjoitus: ajatus pään nostosta vaakatasosta. PELKKÄ AJATUS!
Luonnollisesti siitäkin seuras nuppikipu - aluksi.
- makuultaan: Lonkan kierrot sisäänpäin
- istualtaan: rintarangan kierrot 3 x pvä, 5 x puoli

Syyskuusta 08 eteenpäin:
- Vesikävely 20 min/päivässä
- Em. harjoitteet makuultaan tai istuen, jos pystyi
- Lisäksi 3 x päivässä leuan työntö eteen. Tämä saattoi laukaista hirveän hedarin aluksi.
- Vesipulloon sai alkaa puhaltaa pillillä 3 x päivässä, mikä se ei laukaissut hedaria!
- sai hiljalleen lisätä istumista max 2 h/pvä, pienissä palasissa
- Tähän asti kävely täysin kielletty!!!

Joulukuu 08:
- Em. harjoitukset istualtaan
- Lisäksi vartalonhallintaharjoitukset kevyimmällä vastuskumialla. Istuttiin pehmeällä tuolilla ja vedettiin 5 x per puoli kuminauhaa 3 kertaa päivässä. Heti jos tuli huono olo, lopetettiin. Esim. tammikuussa 09 ei voinut tehdä mitään.

Maaliskuu 09:
- Vesikävely niin paljon kuin voi/ viittii/hermosto kestää
- Saa ottaa askeleita LENKKAREISSA, ettei niska tärähdä. Ei normaalia kävelyä vielä, vaan etanana eteenpäin.
- Em. harjoitteet + hartiatreenit makuultaan, lisäksi vaiketettu koukistajatreeni eli treeni tehdään patjalta, ei tyynyltä!!!!!!
- Saa istua sen verran kun voi, eli n. 3-4 h/pvä, ei putkeen tietenkään.

Toukokuu 09
- saa tehdä, mitä lystää, kunhan tuntee omat rajansa:: rasitusta pitää nostaa koko ajan unohtamatta kuitenkaan sitä, että sängyssä makaukseen ei saisi itseään ajaa --> vaikeaa.

- käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kävelen joka päivä satoja metrejä lenkkareissa, teen koukistajat ilman tyynyä, pakotan itteni istumaan, teen ojentajat + koukistajat vartalonhallintaliikkeenä kumpparilla, pumppaan jalat samaisella narulla, yritän vesikävellä pari kertaa viikossa, teen duunia sen 10 h/vko

No tosta saa jonkun kuvan - ehkä. Olennaista on, että mun treeni on verrattavissa n. 90-vuotiaan sydän-keuhko -leikkauspotilaan harjoitteluun - niin 'vaativuudeltaan' kuin toteutusmuodoiltaan. Ja heti, kun tulee huono olo, himmataan. Pari viikkoa kun makaa, taas pystyy treenaan. Ehkä.

Mutta aikamoista taiteilua. Jos joku olisi käskenyt mut tässä tilassa puntille, mut ois haudattu aikoja sitten tai ainakin olisin pyörätuolissa. Ja edelleenkin pieni virhe ylirasituksen määrässä vie kuntoa kuukausia taaksepäin.

Mutta sillä viisii. Kerron mielelläni lisää, jos jotain kyssäreitä nousee.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Elokuu 2009

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 16 Elo 2009, 17:54

Elokuu 09

LEPO
Nyt on päästy jonku rajan yli kunnon kohenemisessa. Vaikka oon ollut melkoisesti ylhäällä, täydellisiä ahdistuskuiluja ei ole tullut. Oon selvinnyt parin päivän totaalisella levolla alkavasti kuilusta.

ENERGIAN SÄÄNNÖSTELY
Olennaiseksi on tullut tunnistaa omat rajansa ja lopettaa sinä vaiheessa, ku oireet vähänki pahenee. Jos päästää oireet valloilleen, kärsii seuraavaan fyssariin asti.

SYVÄT LIHAKSET
Oon pystynyt treenaan koukistajia joka päivä kolmesti ja niska alkaa kantaakin. Ihan yläniska on vielä heikko, mutta sinne sattui pahiten. Samoin oon pystynyt tekeen kaikki stabiliteettitreenit ja neuraalikudoksen mobilisoinnin.

KIVUT
Pääasiassa päässä, eli C0.sta tulee. Kokovartalosärky on poissa. Välillä ku hermosto hepaa, se tulee takaisin, muttei jatkuvasti. Onneks. Kyllä se tästä taas. Seuraava on hoito on 19.8. keskiviikkona. Jokohan sen jälkeen ois eka terve päivä? :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Puoliksi kunnossa/Elokuun loppu 2009

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 27 Elo 2009, 19:48

Eilen oli ensimmäistä kertaa ns. normaali olo. Tai mistäs minä tiedän, mikä on normaali, kun keho on ollut shokissa about 6 vuotta. Mut semmoinen olo, ettei ahdistanut mistään ja tasapainokin oli kunnossa. Myös tänään on ollut samanlainen olo. Hyvä! Antaa toivoa.

Ranka lähtee liiraamaan helposti oikeelta tosta hartsujen tasolta sekä ihan yläniskasta. Ei ole siis riittävästi lihastukea. Siltä kroppa tuntuukin, eli löysältä. Nooh, nyt oon tuplannut syvien lihasten treenit ja syyskuusta sit uimahalliin ainakin kerran viikossa. Hermo-oireet on pysynyt nyt poissa sen verran kauan, että huomenna yritän taas aloittaa duunit tietokoneella. Katsotaan, kuinka käy. Pienissä pätkissä siis töihin.

Tänään on ollut jännä päivä. 7 vuotta kestänyt korvien soiminen on ollut poissa. Oudon hiljaista. Kesti hetken tottua... Kyl se viel tulee takas silloin tällöin, mut ei ole enää sellaista kovaa.

Päätäkin olen taas uskaltanut käännellä sivusuunnassa. Fyssari lupas, et jos nolla jymähtää, hän ottaa mut jossain välissä ylimääräisenä ja tönää sen paikoilleen. Nyt siis palataan siihen pään kääntelyyn, joka lopetettiin toukokuussa, kun niska sai separit muutosta. Eli 3 x päivässä käännellään nuppia hitaasti ensin oikeelle ja sit vasemmalle hyvässä ryhdissä ja hallitusti. Samoin rintarangan kiertoihin yhdistetään mukaan silmien kautta tapahtuva nollan mobilisointi.

Et semmosta Mansesta.
tahdonvoimaa

Lihaskipuja ja kalvokipristelyitä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 28 Elo 2009, 15:40

Nyt mä oon voiton puolella. Kyl tästä vielä romahdetaankin, mutta nyt nautitaan siitä, että lihakset on kipeet, siis oikeelta puolelta. Ne ei oo ennen reagoineet mitenkään, ku hermotus on ollut lamassa. Mutta nyt sattuu LIHAKSIIN!!! Onpas hienoo... Kirvelee suatanasti kiinnityskohdista (kalvoja!) mutta Burana auttaa.

Tämä on historiallinen hetki. Oikee puoli on ollut lamassa about 6 vuotta mut nyt se alkaa vähitellen toimia. Paljon on tekemistä vielä et sen saa kuntoon... Mut ny alan uskoa, että toi oikea puoli korjaantuu treenaamalla. Sen mä parhaiten osaan. =)
tahdonvoimaa

1.9.09

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 02 Syys 2009, 00:00

Pienen ylirasituspiikin jälkeen syvät lihakset on taas rauhoittunut. Lihasten kiinnityskohtiin nousseet patit on rauhoittunut ja lihaksiin ei enää satu. Myös kalvot joustaa taas paremmin. Jotenki niska vaan kilahti liikarasituksesta eilen. Siitä hedari ja silmäkipu.

Tänään oon ottanut iisisti ja olo on paljon parempi. Eilisen levon jälkeen aloin tänään taas tehdä koukistajatreeniä, hartiatreeniä vastuskumilla sekä koordinaatioharjoituksia. Asento alkaa pysyä suht mukavasti istuessa, vaikka väsähtäessään tuntohäiriötä tuleekin hartian kohtaan. Mut se voi kestää kuulemma ties kuinka kauan. Siis toi tuntohäiriö tossa vammakohdassa. Kävelyä ja pitkään seisomista niska ei diggaa, mut lenkkareissa onnistuu nekin vähän paremmin.

Tänään lisäsin koukistajat 5 sarjaan päivässä ja testasin pitovoimaa. Helposti meni 1 min 30 sekuntia. Ois mennyt pidempäänkin, mutten viitsinyt rääkätä päätä. Hartioita teen nyt 2 sarjaa 50 per puoli, kun marraskuussa aloitin 3 per puoli kerran päivässä. Samoin kielenimeminen, leuan työntö+sivusiirto on nyt 3 x 5 sarjoissa. Samoin kierrot. Oikeesti teen noita aina silloin tällöin pitkin päivää enemmän ja vähemmän oman kropan tilaa kuulostellen.

Kyllä tää tästä taas iloksi muuttuu. Varsinki ku pääsen uimahalliin syyskuun alusta. Fyssarin mukaan 3-4 x viikossa hallissa 15 minuuttia, niin oon sen aloittamisesta kunnossa n. 4 kk:ssa. Kestovoimaa ja tukea siis puuttuu, mut hermo-oireet on selätetty. Ja mikä parasta, lopputulos pitäis olla suhteellisen pysyvä. Toivotaan.
tahdonvoimaa

Re: 1.9.09

ViestiKirjoittaja Marki » 02 Syys 2009, 15:08

tahdonvoimaa kirjoitti:Varsinki ku pääsen uimahalliin syyskuun alusta. Fyssarin mukaan 3-4 x viikossa hallissa 15 minuuttia, niin oon sen aloittamisesta kunnossa n. 4 kk:ssa.

Hyvä hyvä!

Se olis sitten uutena vuotena tyttö kunnossa :)
Aina on toivoa. Aina löytyy ratkaisu.
Marki
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

No ...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 02 Syys 2009, 16:09

No, kattellaan nyt kun pääsee ensin tohon vesikävelykuntoon... Mä en usko tän menevän ihan noin kauniisti. Mut toivotaan parasta ja yritetään kaikkemme. :)
tahdonvoimaa

Väsymystä ilmassa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 05 Syys 2009, 13:46

Eilen alkoi yläniska oikeasti väsähtää mut siihen asti meni aikas hyvin. Vaikka syvät lihakset tilttaili miten sattuu parikin kertaa, niin ne elpyi levolla. Eilen alkoi tuntua siltä, että tästä ei enää elvy, jossei nyt heti välittömästi ja saman tien lopeta rasitusta.

Oikeeseen silmään alkoi tulla taas varjoa ylänurkkaan, kun nolla "pettää" ja kalvo pääsee kiertyy. Ja nolla pettää siksi, että sternocleidomastoihin kiinnityskohta ja syvien lihasten kiinnityskohdat oikeella otti hittiä kaatuessa. Tuo silmäoire on viimeinen vaaran merkki, et nyt riitti rasitus! Ehkä se eilinen silittäminen, jota en ollut tehnyt 15 kuukauteen tai synan soitto seisoaltaan, oli liikaa. ;) Elämää eteenpäin vievä voima, niinkuin ft sanoo aina, ku kerron kokeilleeni rajojani ja koskaan ne ei murru...

Tänään siis kuuntelen Eppu Nuotiota netistä ja makoilen rauhaksiin. Onneks tulee äitee ja sisko kylille ja perheen ukot menee sit mummolaan omia teitään saunomaan.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Helli » 06 Syys 2009, 11:55

On tämä niskakipuisen arki arvaamatonta. Kun yrittää aivan tavallista huushollia hoitaa niin eikus niska heti kipuile kovalla poltteella. Eilenkin jouduin melkein koko päivän pitämään Schanzin kaulusta ja kylmäpakkausta. Se rauhoittaa. Ylimääräisiä lääkkeitä en ota. Kärsi, kärsi saat kirkkaamman kruunun! (Huom! vatsa ei kestä lisälääkitystä)

Huomenna aamulla aion lähteä vesivoimisteluun ja vesikävelyyn, joihin olen ilmoittautunut. Saa nähdä, voinko jatkaa. Toivon hartaasti, etten tule kovin paljon kipeämmäksi. Kroppani oikein huutaa tätä vesielementtikuntoilimuotoa. 8)
Carpe diem
Helli
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Muutto suoritettu ja raharuikutusta

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Syys 2009, 13:29

Kuulostaa Helli hyvältä vesijumpat, kunhan ei vain ole liian rankkaa keholle. Ovatko päänsäryt helpottaneet!?

Minäkin aion raahutua ensi viikosta uimahalliin! Sain eilen kamikset muutettua uuteen asuntoon ja KYLLÄ maltoin olla pakkaamatta ja kantamatta liikaa. Pistin keittiöstä kevyet astiat sekä järjestin vain yhden hyllyn työpapreita sekä pakkasin pari kassia. Mieli ois tehnyt laittaa kaikki muutkin, mutta onneks oli vanhemmat, ukkeli ja siskon mies hoitamassa kaiken puolestani. Meni huomattavasti paremmin, ku edellinen muutto. En tajua, miten edes onnistuis huhtikuussa siinä kunnossa pakkaan koko omaisuuiteni... Herran jestas sentään. Ei ihme, että meni harakoille. En kyllä tajua yhtään omaa toimintaani näin jälkikäteen. Kai se oli vaan PAKKO muuttaa pois, niin sitä teki sit mitä vaan henkihieverissä.

Yläniskakin osoittaa voitonmerkkejä. Eilen lepäilin sit loppupäivän ja tänään oli paljon parempi olo. Pikkuisen liiraa vielä ranka oikeelta ihan yläniskasta, mutta muuten alkais olla rauhaisa olo. En tullut edes kipeäksi eilisestä puuhastelusta. Soittelin nääs vähän sähköpianoakin, kun valvova silmä vältti. Nyt on tehtävä duunia, koska alkaa tuntua tämä 13 kuukauden palkkatauko. Onneksi olen sentään saanut tehtyä myyntiä (ja näin ollen osinkoja ens keväälle;) täältä sängyn pohjalta tai muuten tulis nälkäkuolema... Kaikki isommat kulut on vaan siirretty hamaan tulevaisuuteen eli makseltu elämistä, hoitoja ja lainoja lainalla... Hirveetä, ei yhtään mun tyylistä, mutta minkäs teet. Luotan siihen, että ens keväällä oon taas duunissa ja saan paikattua talouskuiluni.
tahdonvoimaa

CST nro 3X

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 11 Syys 2009, 11:51

Olin toissa päivänä taas CST:ssä. Kolme viikkoa meni suht hyvin ja fyssari kehui, että kalvot oli "yllättävä hyvässä kunnossa" rasituksen lisäämiseen nähden. Jesh! Avattiin yläniska ja käsi. Eipä tässä hirveesti muuta enää ole tehtävissä. Nuo kaksi paikkaa sai eniten damagea ja niissä menee kauiten. Fyssari on edelleen sitä mieltä, että tuun pärjään niskani kanssa tulevaisuudessa, vaikka löysäks se jää ja mihinkään raskaaseen siitä ei ole. Eli mattoja ei tampailla ja haravaa ei tartte heiluttaa. Riuhtominen on siis kielletty. ;)

Väitti piru vie taas, että C0 oli suorassa. Kai se sit on. Tunne siitä, et se on vinossa, tulee lihaksista. Ne oikeen puolen lihakset väsyy ja on arpista kökköpaskaa. Samoin nivelsiteet on löysähköt... Sain myönnytyksen olla menemättä veteen, jos pystyn kävelemään. :) :) Nooh, eilen ja tänään kävin sit käveleen 200 m pehmeellä hiekalla. Ei ole kyllä helppoa helvetti vie. Mä en ymmärrä, miksi toi tasapaino on taas noin huono. Tai sit se on ni vähän pielessä, että olo on kummallinen. Se on melkein kohdillaan muttei kuitenkaan.

En tiedä, mikä tos oikeessa puolessa mättää, ku se puutuu taas ja silmät tuntuu hönöiltä. Joko siellä on arpea vähän turhan ylhäällä tai sit se on oikeesti vaan mun akilleen kantapää syystä X. En tiedä. Kattotaan, kuinka käy, ku yritän tehdä noita pieniä kävelylitä. Ei mulle ainakaan pää enää tuu kipeeksi, mut hönö olo kyllä. Seisominen ja kävely on vaikeeta. Istuminen menee jo.

Oli hirveen vaikea keskittyä tänään jutskaileen koiran omistan kanssa, pitää tasapaino yllä alamäessä ja samalla silitellä haukkua kyykkyasennosta. Labbis parkkeeras konkreettisesti mun syliin mut pystyin oleen venyttämättä ydintäni, kun sitä paijasin. Onnuttiin ja huojuttiin samaan tahtiin 12-v. veteraanin kanssa. ;)

Mukavaa viikonloppua.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 12 Syys 2009, 10:27

Kuulostipa ikävältä tuo arvio, että niskat jää löysäksi. Niillekö ei sitten enää mitään voi?

Jännä juttu tuo tasapaino, toisaalta voisiko se olla sitä, että kun nyt C0 on suorassa elimistöllä vie aikaa tottua siihen? Auttaisiko siihen tasapainoharjoitukset, joogassa on monia hyviäkin liikkeitä, joita voisi soveltaa.

Hassu, että sinulla on seisominen ja kävely vaikeaa, mutta istuminen sujuu, minulla kun se tuppaa olemaan päinvastoin.

Pidätkö tarkkaan huolta siitä, että tekeminen ei satu päähän tai muuallekaan?
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Re: Muutto suoritettu ja raharuikutusta

ViestiKirjoittaja Helli » 12 Syys 2009, 12:03

tahdonvoimaa kirjoitti:Kuulostaa Helli hyvältä vesijumpat, kunhan ei vain ole liian rankkaa keholle. Ovatko päänsäryt helpottaneet!?

Odottelin kovia kipuja ja huimausta urheilusuoritukseni jälkeen, mutta niitä ei tullutkaan samalla tavalla kuin keväällä. Selkäfileeni olivat tosin ihan kipeät kauan kestäneen lepotilan vuoksi. Se oli sellaista tyydytystä tuottavaa kipua. :)
Niskan reaktiota eniten pelkäsin, mutta ei se pahemmin yltynyt tavanomaisesta vaivasta. Koko vesikävely + vesivoimistelu on minun juttuni, jota tulen harrastamaan entiseen tapaani, vaikka kivut lisääntyisivätkin hetkellisesti. Lääkitysta en lisää, vaan pidän kylmägeelipussia niskassani ja Schanzin-kaulusta kipuillessa. Ne auttavat jonkin verran. Nytkin kirjoitan kauluri kaulassa. Kauluri on vain hetkellinen, ei kokopäiväinen.

Valitettavasti en pääse uimahallille ensi maanantaina, koska lähden Tampereelle hoitamaan viikoksi kouluikäisiä lapsenlapsiani tyttäreni ollessa matkoilla. Ei ne miehet oikein pärjää yksikseen :lol:

Kivaa vaihtelua omista nurkista. Isossa talossa saa paljon enemmän liikuntaakin ja pienemmän koululaisen osasaattaminen ja hakeminen päivän mittaan on piristävää. Laihdun tavallisesti siellä jonkin verran, hyvä niin. Minulle luovutetaan koko huushollin hoito heti, kun astun taloon sisään. Suunnittelen mm. kaikki ruuat (pojat mielellään mukana suunnittelussa), herätän lapset aamulla, laitan heille aamiaisen ja huolehdin kouluun lähdön. Kaupassa ei tarvitse käydä, koska vävypoika soittaa ja kysyy, mitä haluan kaupasta. Hän tuo kaiken pyytämäni. Siivota ei tarvitse. Homma hoituu kuin rasvattu. Olenhan tehnyt tätä jo 10 vuotta.

Toivottavasti ilmat ovat suotuisat :)
Carpe diem
Helli
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Moro!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Syys 2009, 12:51

Pandora kirjoitti:Kuulostipa ikävältä tuo arvio, että niskat jää löysäksi. Niillekö ei sitten enää mitään voi?

Kudokset vahvistuu käytössä koko elämän mutta ei pari kertaa arpeentuneelta nivelsiteeltä ja lihakselta voi mahdottomia vaatia. Mä oon liikkuvanivelinen muutenkin, et kyllä noiden kanssa pärjää kuulemma mut riski loukata itsensä juuri vaikkapa äkkijarrutuksessa on sit iso > ei sellaisia... ;)

Pandora kirjoitti:Jännä juttu tuo tasapaino, toisaalta voisiko se olla sitä, että kun nyt C0 on suorassa elimistöllä vie aikaa tottua siihen? Auttaisiko siihen tasapainoharjoitukset, joogassa on monia hyviäkin liikkeitä, joita voisi soveltaa.

Jep, juurikin siitä todennäköisesti johtuu, et nolla on ollut vuodesta 2003 miten sattuu. Ja siis ranka yleensäkin. Hermostolla menee aikaa opetalla uusia asento/tasapaino. Pienet syvät lihakset kertoo asennosta (samoin muut rangan lihakset) ja ne nyt yritetään opettaa toimiin uudestaan. Ja sit ku niska on snadisti löysä, nolla joutuu tekeen ylimääräistä tukityötä ja on välillä oikein, välissä kenossa. 99 % ei kuuilemma tunne moista, mutta minä herkkänä tunnen sen 1/1000 mm:n vinouden. Hienoo. Mut herkkyys vähenee ajan kanssa. Tasapainoliikkeet on harjoitusohjelmassa ollut alusta asti. Eli juurikin nämä koordinaatiotreenit (leuan siirrot, limella vastuskumilla veto yms.)

Pandora kirjoitti:Hassu, että sinulla on seisominen ja kävely vaikeaa, mutta istuminen sujuu, minulla kun se tuppaa olemaan päinvastoin. Pidätkö tarkkaan huolta siitä, että tekeminen ei satu päähän tai muuallekaan?

Juu, kai se istumisen staattisuus on monille pahaksi. Itselläni staattisuus ei enää ole niin suuri ongelma. Kävelyssä ja seisomisessa tuleva tärähdys yläniskaan vaikeuttaa olemista. Kyllä, pidän. Sen olen oppinut, ettei mitään tehdä, mikä sattuu. Terve lihaskipu on tietty eri asia, mut rajansa siinäkin. :)
tahdonvoimaa

Re: Muutto suoritettu ja raharuikutusta

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Syys 2009, 13:22

Helli kirjoitti:
tahdonvoimaa kirjoitti:Kuulostaa Helli hyvältä vesijumpat, kunhan ei vain ole liian rankkaa keholle. Ovatko päänsäryt helpottaneet!?

Helli kirjoitti:Odottelin kovia kipuja ja huimausta urheilusuoritukseni jälkeen, mutta niitä ei tullutkaan samalla tavalla kuin keväällä. Selkäfileeni olivat tosin ihan kipeät kauan kestäneen lepotilan vuoksi. Se oli sellaista tyydytystä tuottavaa kipua. :) Niskan reaktiota eniten pelkäsin, mutta ei se pahemmin yltynyt tavanomaisesta vaivasta. Koko vesikävely + vesivoimistelu on minun juttuni, jota tulen harrastamaan entiseen tapaani, vaikka kivut lisääntyisivätkin hetkellisesti. Lääkitysta en lisää, vaan pidän kylmägeelipussia niskassani ja Schanzin-kaulusta kipuillessa. Ne auttavat jonkin verran. Nytkin kirjoitan kauluri kaulassa. Kauluri on vain hetkellinen, ei kokopäiväinen.

Hei, todella mahtavaa! =) Hieno kuulla, että kroppa kestää vesiliikunnan. Sitä sitten! Ja jos lääkkeitä voi olla syömättä, niin kannatetaan. Mäkään en ole suostunut ottamaan esim. opiaattijohdannaisia, vaikka ehkä pahimman kipupiikin aikaan ois voinutkin olla hyväksi. Mutta inhoan muutenkin lääkkeitä... Onneksi en ole joutunut syömään niitä aiemmin hlllitömästi, vaan kiintiö on tullut täyteen niskan takia vasta nyt. ;)

Kauluri on kyllä hyvä apuväline. Kun syvät lihakset alkaa väsähtää ja krampata ja ainakin itse elvytettyä tilanteen vielä kaulurilla. Mutta oon itsekin vähentänyt sen käyttöä niin, että silloin tällöin pidän. Yritän mieluummin levätä ajoissa ja pyrin kalurista kokonaan eroon. Kattoo nyt. Mut on se tehokas. Mulla pehmeä tuki siis.

Helli kirjoitti:Valitettavasti en pääse uimahallille ensi maanantaina, koska lähden Tampereelle hoitamaan viikoksi kouluikäisiä lapsenlapsiani tyttäreni ollessa matkoilla. Ei ne miehet oikein pärjää yksikseen :lol:

Tervetuloa katsastaan Kalevan tai Tesoman upeat uimakeskukset. Pyynikki on remontissa, mutta kahdesta muusta löytyy useampi rata myös itsenäiseen vesiurheiluun. :)

Helli kirjoitti:Kivaa vaihtelua omista nurkista. Isossa talossa saa paljon enemmän liikuntaakin ja pienemmän koululaisen osasaattaminen ja hakeminen päivän mittaan on piristävää. Laihdun tavallisesti siellä jonkin verran, hyvä niin. Minulle luovutetaan koko huushollin hoito heti, kun astun taloon sisään. Suunnittelen mm. kaikki ruuat (pojat mielellään mukana suunnittelussa), herätän lapset aamulla, laitan heille aamiaisen ja huolehdin kouluun lähdön. Kaupassa ei tarvitse käydä, koska vävypoika soittaa ja kysyy, mitä haluan kaupasta. Hän tuo kaiken pyytämäni. Siivota ei tarvitse. Homma hoituu kuin rasvattu. Olenhan tehnyt tätä jo 10 vuotta.

Voin kyllä kuvitella, kuinka miellyttää ja piristävää tuo on! :) Tulee ihan mieleen omat pikkukoululaisvuodet, kun äitee tai mummi tarkasti repun ja saattoi läheiseen kouluun. Ensimmäisen ja toisen vuoden sainkin käydä 200 m päässä kotoa. Sitten tuli pyöräilymatka, 3 kilsaa, ja lopuksi kuudennelle musiikkiluokille kaupunkiin, mistä sitten kirjoitinkin ja jäin vielä töihinkin samaiseen opinahjoon.

Tuo järjestely tyttäresi luona vaikuttaa erinomaiselta kaikille osapuolille. Sinä pääset puuhailemaan ja organisoimaan ja muut hoitaa kuitenkin kantamisen ja ei niin niskaystävälliset puuhat. :)

Helli kirjoitti:Toivottavasti ilmat ovat suotuisat :)

Ainakin nyt on kaunista, mutta asennekysymyshän se on! Tervetuloa Tampereelle. =)
tahdonvoimaa

Seuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)