Kraniaalinen osteopatia

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Kraniaalinen osteopatia

ViestiKirjoittaja fedja » 16 Touko 2009, 23:26

Olen nyt käynyt 5 krt osteopaatin hoidettavan ja alkuvuodesta lähtien 14krt kraniosakraaliterapiassa.

Osteopatiassa voi lisäkouluttautua kraniaaliseen osteopatiaan (KO). Tämä hoito on ollut tosi samankaltaista kuin kraniosakraaliterapia (KST). KO:ssa hoidetaan samoja alueita kuin KST:ssä eli kevyesti kosketaan/painetaan/puristetaan kallon luiden eri osia tai esim. käsi lantion alla ja niskan alla = selkäytimen nestekierron elvytys, nestepulsaation tutkiminen ja rauhoittaminen. Kädet vatsan päällä kevyesti jne.

Toisaalta nämä hoidot ovat myös erilaisia. KO:ssa kuunnellaan enemmän sitä mihin päin esim. pään luut vääntäytyy ja tavallaan seurataan liikettä. KST:ssä enemmän seurataan selkäydin-/aivonesteen pulsaatiota ja pyritään avittamaan sitä laajentamalla pulsaation aiheuttamaa liikettä tai "jarruttamalla" liike pulsaation toiseen ääriasentoon.

KST terapeutti kävi enemmän järjestelmällisesti tietyt paikat läpi. KO taas toimii enemmän intuitiivisesti ja hoitaa sitä mikä hänestä tuntuu oikealta kohdalta. Tämä ero voi johtua kyllä hoitajan tavasta hoitaa. Myöskin kokemus vaikuttaa. Luulenpa, että kokenut KST hoitaja voi myös hoitaa aika intuitiivisesti.

Osteopaatti tuntuu minun kohdalla tajuavan vamman laadun ja kohtuudella myös sen vakavuuden. Hoito on vaan aika kallis, puoli tuntia 55ekeä.

Fysioterapeuttini (KST) sen sijaan on aika pihalla sen suhteen, mitä tarkoittaa neuraalikudoksen venähdys ja repeämä tai shokki. Mutta kyllä hänenkin hoitonsa tuntuu rauhoittavan hermostoa ja saan ensiapua tähän tilaan.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mansku » 08 Kesä 2009, 21:02

Täällä myös osteopatian kannattaja, suuri apu ollut omalla kohdallani :)
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Kraniaalinen osteopatia Tampere

ViestiKirjoittaja satua » 14 Heinä 2011, 14:12

Onko kenelläkään Tampereelta suositella hoitajaa? Olen tosin menossa itse Tampereen Fysiatripalveluun ensin fysiatrille, joka katsoo olisiko CST:stä itselleni hyötyä (ja jos on niin pääsen samaan paikkaan fysioterapeutin hoitoon).

Mutta löytyi ainakin tällainen sivusto http://mjh.fi. Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä hoitajasta?
satua
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Heinä 2011, 21:01

No eipä juuri muita kuin Eero Penttisen fysioterapeuttivaimo Tuija samassa paikassa. :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

Niin se varmaan onkin

ViestiKirjoittaja satua » 14 Heinä 2011, 22:17

Sinne Tuijan hoidettavaksi on toki pyrkimys :D . Mutta on vaan harmittavan pitkät jonot saada aikaa uutena asiakkaana. No, tosin kuukausi menee aika pian. Kaikkien kannustavien kommenttien perusteella jaksan kyllä odottaakin. Siihen asti käyn omalla OMT:llä.

Et varmaankaan tunnistanut mua, Tahdonvoimaa? Olen se häirikkö, joka kommentoi sun blogin suunnilleen jokaista kirjoitusta! :lol:
satua
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)