OMT-kokemuksia

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Hoidot ja kuntoutus

ViestiKirjoittaja Helli » 15 Kesä 2009, 17:56

Hei "tahdonvoimaa"

Minulta meni vahingossa lainaus ylipitkäksi eli quoten päälle, joten se ei näy nyt oikein niinkuin pitää. Täytyy olla seuraavan kerran huolellisempi
Helli
Carpe diem
Helli
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Heips!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 15 Kesä 2009, 19:02

Juu, no problem! :) Kyl sitä itsekin tulee tulkittua asioita foorumeilla ihan miten sattuu. Se on riskaabelimpaa hommaa, kun non-verbaaliset viestintävihjeet, kuten ilmeet, eleet ja äänenpainot, puuttuu. :)

Tampere on tosi kiva paikka. Itsekin tulin aikoinani yliopistoon. Tutkinnot roikkuu edelleen (parissakin tiedekunnassa;), kun työelämä imaisi mukaansa. Kun viime keväänä vihdoin olisin puskenut KTM-paperit ulos, tuli tämä hiivatin kaatumishaaveri - juuri ennen gradu-ryhmän alkua.

No, opinnot ehtii odottaa parempia vointeja. Tässä sitä tosin on huomannut, ettei ne tutkinnot merkanneetkaan lopulta yhtään mitään, kun ei ole työkykyä toteuttaa osaamistaan... Mennyt arvojärjestys uusiksi.

Hiljalleen olen palaillut takaisin töihin!
Onneksi olen yrittäjä ja näin ollen onnistunut rakentamaan itselleni jonkinnäköisen taloudellisen turvan organisoimalla työt kotitoimistoon ja muuttamalla työnkuvani himasta käsin hoidettavaksi. Minäkin kun kuulun siihen onnettomien joukkoon, jotka eivät saa vakuutusyhtiöltä pennin latia ja ovat Kelan mielestä terveitä. Tosi hienoa... ;)
Aina on jotenkin selvitty, niin eiköhän tämä tästä.

jaahas, nyt toisen kerran vesikävelemään! Se on ainoa harrastus, jota niskani kestää. Kävelystä tilttaa saman tien, joten veteen vaan. Vesi on 19 astetta, ilma vissiin 12. ;) Sinne siis!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: Hoidot ja kuntoutus

ViestiKirjoittaja fedja » 16 Kesä 2009, 11:48

Tervetuloa palstalle täti Tamara (Helli) ü jakamaan kokemuksia meidän kanssa!
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Helli » 22 Kesä 2009, 20:57

Heips !

Tänään kolmas OMT-fysioterapeutin käynti. Tämä hoito taitaa tepsiä minuun. On pelkkää positiivista sanottavaa.

Kun eilen aamuna (su) heräsin 10 tuntisen yön jälkeen, oli niskani (C7/Th1) ihan älyttömän kipeä. Välissähän on pieni prolapsi. Sitä se teettää, kun on juhannuspäivien ajan kotosalla, katselee telkkarista elokuvia, istuu tietokoneella ja syö joka välissä. Silloin päätin, että ulos sauvakävelylenkille. Kyllä ne kivut sinne jää. Kävelinkin ripeää tahtia sunnuntaina 4 km:n lenkin helteessä. Teki hyvää ja kivut lihme kyllä loittonivat.

OMT:ssa en enää kipeydy kuten 1. kerralla. Tuntuu ihan hirveän hyvältä, kun joku käsittelee niskaa, selkää ja Si-niveltä. Tällä miesft:llä on hyvät otteet. Lähetteessäni luki 10-15 kertaa omt-fysioterapiaa, joten vielä käyn monta kertaa. Ihanaa,ihanaa!

Laitoin välittömästi parvekkeeni kesäkuntoon eli pesin lattian, laitoin maton, pöydän ja 2 terassituolia+kukka-amppelin. On kuin olisi yksi huone lisää. Parvekelaatikkoon vielä lisää kukkia, jotka haen jalan vetokärryllä muutaman kilometrin päästä. Tulee kuntolenkki samalla. Aikaisemmin en tätä parvekehommaa pystynyt tekemään kipujen vuoksi.

Toivottavasti tämä on pysyvä olotila rangassani. Edelleenkin liikettä, liikettä joka päivä.Tämä on minun mottoni :)
Carpe diem
Helli
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Helli » 22 Kesä 2009, 21:03

fedja kirjoitti:Tervetuloa palstalle täti Tamara (Helli) ü jakamaan kokemuksia meidän kanssa!

Kiitos fedja-eno!

Tuo Tamara olisikin ollut aika kiva nimi mulle tänne palstalle, pitäisikö muuttaa. Miksen sitä huomannut aikaisemmin. Tulee vanhat hyvät ajat mieleen nimestä. Kai DirtyDeedskin muistaa jutut?? :) :) :)
Carpe diem
Helli
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 22 Kesä 2009, 21:11

Helli kirjoitti:Tulee vanhat hyvät ajat mieleen nimestä. Kai DirtyDeedskin muistaa jutut?? :) :) :)

Toki muistan! :D Ne oli villejä hurjia aikoja ne... 8) :lol: 8)
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 23 Kesä 2009, 00:05

Helli kirjoitti:Tänään kolmas OMT-fysioterapeutin käynti. Tämä hoito taitaa tepsiä minuun. On pelkkää positiivista sanottavaa.

Hyvä saada joukkoon retkahdusvammainen, joka saa apua OMT:stä. Toivottavasti suunta on edelleen ylöspäin.

Helli kirjoitti:Laitoin välittömästi parvekkeeni kesäkuntoon eli pesin lattian, laitoin maton, pöydän ja 2 terassituolia+kukka-amppelin.

Ugh :shock:. Minä tyydyin parvekkeellani vähän pienempään touhuiluun. Tomaatin kasvatuksen jätin suosiolla. Jospa ensi vuonna, kenties. Pienoiskasvihuone oli kaatunut sillä aikaa, kun olin Treella. Osa ruukuista mennyt rikki. Olin unohtanut kukkien kastelijalle sanoa, että parvekkeella oli kasteltavaa ja osa kuivahti sitten, jotka eivät olleet multana maassa.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 24 Kesä 2009, 21:10

Lisää OMT-kokemuksia täälläkin päässä...
Olen nyt saanut kotiliikkeitä, jollaisia en ole aikaisemmin tehnyt missään muodossa. Pääpaino on edelleen lapojen ja päänkannattelulihasten vahvistamisessa, mutta rinnalle olen saanut pari uutta. Päätä kallistetaan taaksepäin istuma-asennosta + tuodaan takaisin parikymmentä kertaa päivässä. Samassa asennossa tehdään myös "hyoideus"lihasten venyttäminen eli kallistetaan päätä taaksepäin suu raollaan ja ääriasennossa loksautetaan suu kiinni ja ollaan siinä asennossa 10 sekuntia (enemmän olis tarkoitus, mutta en kykene).

Eivät mitään light-liikkeitä mutta toisaalta tuntuvat tarttuvan yhteen ongelma-alueeseeni tehokkaammin kuin mikään aiempi liike. Niskaoireiden lisäksi mulla on nimittäin ollut leuan alueella rasituksen tunnetta, ja tuo päänkallistus provosoi leukaa aika lailla. Päätä kallistaessa todella huomaa, miten pään kannattelemiseen osallistuu tahdosta riippumatta myös alaleuka. Leukaperät jännittyvät, vaikka pidän suun ihan rentona. Ja tämä johtuu kuulemma - yllätys - syvälihastuen puutteesta... Heh, en ikinä taida oppia, että kaikki vaivat on mulla aina tavalla tai toisella niskaperäisiä. Turha käydä hammaslääkärin puheilla yökiskoa tms. pyytelemässä; lopulta syylliseksi kuitenkin todetaan niska! :)

Mikähän siinäkin muuten on, kun ei saa tirautetuksi kyyneltäkään ilman että niskapäänsärky aktivoituu välittömästi? Itketin juuri itseäni Mullan alla -sarjan viimeisellä jaksolla ja itku meni heti niskaan...
CH

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 25 Kesä 2009, 02:54

Viimeiseen vastaus pohdintaasi lienee: autonominen hermosto aktivoituu, kun itket. Toinen vaihtoehto on se, että sinne syntyy kalvo- tai lihasjännitys, koska itkuhan on lihastyötä parhaimmillaan. Kuten nauraminenkin. Niska ja hermosto toimii yks yhteen. Long story, mutta niin se on, että tunnetilat vaikuttaa suoraan niskan tilaan monella retkulla. Ja muillakin...

Mulla on muuten pään nyökyttely ja taakse taivuttaminen ja kaikki venyttäminen ankarasti kielletty, koska ohjaus ei vielä toimi ja hermoja ei saa ärsyttää. Näin sen huomaa, että jokainen retku on tosi uniikki tapaus kuntoutuksensa kanssa. =)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 25 Kesä 2009, 16:29

Totta! :) Mullekaan noista liikkeistä ei tule erityisen hyvä olo, mutta täytyy yrittää, josko ne lopulta vahvistaisivat jotain! Nyt täytyy pitäytyä komedialinjalla, eilinen päänsärky nimittäin päätti jatkua vielä tänäänkin...
CH

ViestiKirjoittaja fedja » 25 Kesä 2009, 19:56

Cervical Hell kirjoitti:Päätä kallistetaan taaksepäin istuma-asennosta + tuodaan takaisin parikymmentä kertaa päivässä. Samassa asennossa tehdään myös "hyoideus"lihasten venyttäminen eli kallistetaan päätä taaksepäin suu raollaan ja ääriasennossa loksautetaan suu kiinni ja ollaan siinä asennossa 10 sekuntia (enemmän olis tarkoitus, mutta en kykene).

Kuulostaa pahalta. Siis jos itse tekisin, niin pahalta tuntuis. Toivottavasti auttavat. Eikö ole olemassa sellaista samoja lihaksia vahvistavaa liikettä, että se ei tuntuis pahalle. Nääs nytten itsellä on sellaiset liikkeet, joiden tekeminen ei tunnu pahalle. Täällä kans venyttely ja nyökyttely kielletty (Kenties johtuu siitä, että TV:n kanssa sama fyssari, heh). Taaksepäin en päätä juurikaan halua viedä, se kyllä tuntuu niin pahalle.

Cervical Hell kirjoitti:Niskaoireiden lisäksi mulla on nimittäin ollut leuan alueella rasituksen tunnetta, ja tuo päänkallistus provosoi leukaa aika lailla. Päätä kallistaessa todella huomaa, miten pään kannattelemiseen osallistuu tahdosta riippumatta myös alaleuka. Leukaperät jännittyvät, vaikka pidän suun ihan rentona. Ja tämä johtuu kuulemma - yllätys - syvälihastuen puutteesta... Heh, en ikinä taida oppia, että kaikki vaivat on mulla aina tavalla tai toisella niskaperäisiä. Turha käydä hammaslääkärin puheilla yökiskoa tms. pyytelemässä; lopulta syylliseksi kuitenkin todetaan niska! :)

Periaatteessa juu syvälihastuki puuttuu. Toisaalta, jos kalvoissa on jotakin häikkää yläniskassa, niin on silloin leuassakin. Ja neuraalikudoksen häikkä ärsyttää kasvojen, kielen ja leukojen lihaksistoa. Minulla ainakin on runsaasti ongelmia leuan kanssa. Tehtiin laaja oikomishoito, jonka vaikutus on Zero. Loppuhiontaa ei voida tehdä, kun purenta muuttuu joka kerta.

Cervical Hell kirjoitti:Mikähän siinäkin muuten on, kun ei saa tirautetuksi kyyneltäkään ilman että niskapäänsärky aktivoituu välittömästi? Itketin juuri itseäni Mullan alla -sarjan viimeisellä jaksolla ja itku meni heti niskaan...

Niinhän se tekee. Sitä taitaa käyttää melkoisen määrän pikkulihaksia tuolla jossakin syvällä, kun itkee. Toipuminen vie sitten sen 1.5pv. Sama muissa tunteissa. Mulla tuntuu siltä, että kalvot menee ihan jankkiin tuolta päästä, kun itken.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 27 Kesä 2009, 11:43

Minulla ainakin on runsaasti ongelmia leuan kanssa. Tehtiin laaja oikomishoito, jonka vaikutus on Zero. Loppuhiontaa ei voida tehdä, kun purenta muuttuu joka kerta.

Näin se menee... Mäkin oli hiljattain hammaslääkärissä tiedustelemassa yökiskomahdollisuutta, kun leuka on niin rasittunut (ja olen saanut myös viime aikoina palautetta, että hakkaan hampaita joskus yhteen nukkuessani). Lekuri tutki leukanivelet ja paineli suun sisältä jotain kohtia, jotka ovat yleensä arkoja, jos yökiskon tarvetta on. Ei löytänyt mitään. Niinpä palasin taas kiltisti niska-astialle.... :)
CH

ViestiKirjoittaja fedja » 27 Kesä 2009, 12:17

CH. Mulla on tuo yökisko. Ja luulenpa, että se on ihan hyvä. Ainakin sen takia, että puren hampaita niin kovasti yhteen. Etuhampaat oli hioutuneet ennen kiskoa jo aika hyvin. Niin myös osa takahampaista. Kisko ainakin estää sen, ettei jyystä hampaita vastakkain. Että siinä mielessä kisko vois olla kai ihan perusteltu sinunkin kohdalla?

Minullakaan ei juurikaan ole lihaskipuja. Jonkin verran tuntuu tuolla suussa takana ylhäällä laidoilla kun laittavat sormet sinne. Mulla isku pyörälennossa tuli leukaan ja leukanivelissä MRI-kuvissa on sellaista muutosta joka sopii iskusta tulleeseen vaurioon. Oikomishoitoon lähdettiin, kun kummallisia oireita oli paljon ja suussa avopurenta, joka voi aiheuttaa ongelmia. Alkuun oli pari vuotta sellaiset asiantuntijat hoitamassa, jotka eivät tajunneet niskan osuutta. Sitten tuli älykäs erikoistuva hamppilääkäri, joka tajusi tilanteen ja sen jälkeen koin, että ne pystyi kuuntelemaan juttujani. Sitä ennen ei kyllä minun "piipitykselläni" niskayhteydestä juuri mitään vaikutusta. Sen verran kyllä, että olisivat tehneet hammashiontoja ja siitä kieltäydyin, koska tiesin itse, että purenta ei ole stabiili.

En tiedä onko tuo lihaskipuilukin jokin ominaisuus. Minulla ei lihasten jumi tunnu kipuna. Sen takia monet lääkärit tulkitsevat, että lihakset ovat ok hartioissa yms. Tää viimeinen botuliini-neurologi tutki tuosta päältä purentalihaksia ja sanoi, että joku niistä lihaksista näyttää olevan ylikehittynyt, että todennäköisesti kovasti pureskelen hampaita yhteen. Kipuja sen sijaan ei ole. Tuosta lihasten tutkimisesta pointsit viime neurologille. Jonkin verran oli perillä pään ja niskan alueen lihaksistosta mitä yleensä neurolgit eivät ole. Parasta kai se on olla, jos botuliinia ruiskuttaa .

:)
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 30 Kesä 2009, 12:19

Kisko ainakin estää sen, ettei jyystä hampaita vastakkain. Että siinä mielessä kisko vois olla kai ihan perusteltu sinunkin kohdalla?

No niin, kävin sitten hakemassa toisen mielipiteen uudelta hampilääkäriltä, ja tämä oli juuri tuota mieltä. Ja löysipä kulmahampaistakin kulumaa... Nyt vaan kiskoa hankkimaan! Ei se pahaksikaan voi olla. Mulla ei oo nivelet kovin arkana, mutta leukarasituksen tullessa avaan suuta ja työnnän alaleukaa taakse ja ah, kun venytys tekee yhtä aikaa hyvää ja kipeää! :roll:

Sitä ennen ei kyllä minun "piipitykselläni" niskayhteydestä juuri mitään vaikutusta. Sen verran kyllä, että olisivat tehneet hammashiontoja ja siitä kieltäydyin, koska tiesin itse, että purenta ei ole stabiili.

Hyvä, että ymmärsit kieltäytyä! Pelottavaa, että potilas joutuu olemaan niin usein oma lääkärinsä. Sillä ekalla hammaslääkärillä, jolta kävin kiskoa kyselemässä, oli kans sellainen "mitäs niskasta piipität" -asenne... Outoa, että monet dentistit on niin vieraantuneita niskasta, vaikka koko ajan tehdään uutta tutkimusta siitä, miten syvässä yhteydessä niska&purenta on toisiinsa!
CH

ViestiKirjoittaja Helli » 01 Heinä 2009, 20:24

Olen helisemässä niskani kanssa, koska OMT-fysioterapia ei tunnu auttavan. Se pahentaa hermosärkyjä,tuntuu vasemmalla puolella kädessä, jalassa, niskan seudulla, poskissa ja kielessä. Sanoin viime maanantaina ft:lle, että käsittele tällä kertaa kevyemmin.
Minua on alkanut epäilyttämään hoito. Se ei ehkä sovi minulle. En sen takia viitsisi korottaa Neurontin annosta.

Olisiko hyvä pitää tauko vai mitä ihmettä tekisin? :?: :?:
Carpe diem
Helli
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)