OMT-kokemuksia

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

OMT-kokemuksia

ViestiKirjoittaja CH » 21 Huhti 2009, 11:43

Olipa taas mielenkiintoinen OMT-käynti!
Uutta Orton-jaksoa odotellessani olen jatkanut OMT-fysioterapeutilla käymistä. Olen käynyt samalla tyypillä jo 3,5 vuotta. Joka kerralla hän kysyy ensin, miten on mennyt. Vastaan tyypilliseen tapaani jotain outoa ("tuntuu ikään kuin siltä ja siltä..."), minkä jälkeen OMT keksii mulle aina jotain uutta. Usein hän onkin hetkeksi pystynyt jollain tavalla helpottamaan kulloistakin tuskan aluettani. Nyt kun olin jälleen OMT:ssä ja vastasin olotilatiedusteluun jotain kiristävästä niskapäänsärystä, kuulin omassa tapauksessani ensimmäistä kertaa sanan "hermo"! Jotain sellaista OMT:ni mutisi. Vai oliko se "kalvo"...? Harmi, kun en aina jaksa kysellä, että mitämitä, kerro mullekin... Joka tapauksessa nyt alettiin kiskoa vuorotellen jalkoja ja käsiä hitaasti muusta kropasta pois päin. Jotain siinä venytettiin, ja sitä ei kuulemma itse pysty tekemään. Onko teidän muiden raajoja kiskottu? :)

CH
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Huhti 2009, 15:21

Varmaan haki vaikutusta neuraalikudokseen eli koitti mobilisoida sitä kalvojen kautta. Mutta kerros nyt vähän tarkemmin, miten se tapahtui, tosta raajojen kiskomisesta ei oikein saa otetta? ;)

- mihin suuntaan? ylös, alas vai vaakatasoon?
- mitä liikutettiin yhtä aikaa, mitä erikseen?
- liu'utettiinko/pumpattiinko/venytettiinkö jne?

:) Ja ei, mulla ei raajoja "kiskota" mutta jos tarkoitat sellaista pientä, noin millin edestakaista liikettä, joka tehdään hyvin hitaasti pumpaten, niin sitten ollaan samalla aaltopituudella - ehkä... ;) Ja kysele vaan siltä OMT:ltä, niin pysyt kartalla.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 21 Huhti 2009, 17:01

Mun mielestä se veteli ensin vähän joka suuntaan, mutta lähinnä kai yläviistoon :P Pumpattu ei. Yksi venytys kesti jopa minuutteja. Jokaista raajaa vedettiin erikseen ja kerran käsiä yhtäaikaa ja jalkoja yhtäaikaa. Kokeili kai puolieroa, koska jutteli jotain, että tässä(kin) suhteessa toinen puoli ei anna periksi ja toinen on ihan löysä(?) Jihuu, taas yksi "toiminnallinen häiriö" lisää jumpattavana! Juuri siltä heikommalta puolelta lähtee aina päänsäryt ja solisluusäryt ym. Niskalihaskin (varmaan se sama, jota säkin pullistelit yhdessä blogin kuvassa) suorastaan pullottaa vahvalla puolella ja heikolla puolella se sellanen sormenpaksuinen :) En nyt tiedä, auttaako toi jotain, mutta tällä viikolla on vielä uudet vetosessiot ;)

CH
CH

Re: OMT-kokemuksia

ViestiKirjoittaja fedja » 21 Huhti 2009, 17:37

Mukava kuulla sinusta CH!

Cervical Hell kirjoitti:Onko teidän muiden raajoja kiskottu? :)

Ei ole kyllä tuolla tavalla koskaan. Hurjalta kuulostaa. Neuraalikudoksen pumppausta on tehty, mutta siinä ei pidetä raajaa venytyksessä, vaan pumpataan.

Kerro ihmeessä mikä oli kropan reaktio heti tai jälkikäteen. Tuleeko tuosta parempi olo raajoihin tai kokonaisuutena.

Mun kroppa ei tuollaista kestäis. Pitemmän venytyksen jälkeen aikoinaan alkoi raaja menemään kylmäksi ja semmoseksi, ettei siellä mikään kierrä. Ja se kesti muutaman tunnin.

Oletko saanut apua tuosta 3,5v OMT-hoidosta kokonaisuutena sinne niskaan tai rankaan?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: OMT-kokemuksia

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Huhti 2009, 17:47

fedja kirjoitti:Mukava kuulla sinusta CH!

Cervical Hell kirjoitti:Onko teidän muiden raajoja kiskottu? :)

Ei ole kyllä tuolla tavalla koskaan. Hurjalta kuulostaa. Neuraalikudoksen pumppausta on tehty, mutta siinä ei pidetä raajaa venytyksessä, vaan pumpataan.

Kerro ihmeessä mikä oli kropan reaktio heti tai jälkikäteen. Tuleeko tuosta parempi olo raajoihin tai kokonaisuutena.

Mun kroppa ei tuollaista kestäis. Pitemmän venytyksen jälkeen aikoinaan alkoi raaja menemään kylmäksi ja semmoseksi, ettei siellä mikään kierrä. Ja se kesti muutaman tunnin.

Oletko saanut apua tuosta 3,5v OMT-hoidosta kokonaisuutena sinne niskaan tai rankaan?

Juu, ei mullakaan noin ole. Olit siis tosissas kiskomisen kanssa. ;) Hmm ... Kuulostaa kyllä aika kovalta touhulta. Eihän ärsyyntynyttä hermokudosta sais nääs venyttää. Pumpata vaan... No, kerro nyt mikä oli lopputulos? Auttoiko?
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 21 Huhti 2009, 18:44

Täällä ollaan, hengessä mukana, vaikka laiskasti saankin ilmaistua itseäni tekstin muodossa :)

Mulle ei ole aikaisemmin sanottu hermokudoksista mitään (= eivät ole ärsyyntyneet?), joten ehkä se OMT siksi uskaltaa kokeilla mulla kaikenlaista... Käski tunnustella olotiloja loppupäivän ajan, mutta en kyllä huomannut mitään erikoista.

OMT on ollut ensimmäinen paikka, josta oon saanut täsmäapua ja ymmärrystä. Ennen Orton-reissua OMT oli ainut, jolta sai kuulla, että "et sä mikään hullu ole, kyllä nää sun valitukset ihan aiheellisia on." Lopullista helpotusta en harmikseni ole kuitenkaan näiden 3,5 vuoden aikana saanut sieltä. Menin sinne usein uuden oireen kanssa, OMT löysi siihen jonkun syyn ja taas palasin kotiin uusien "kotiläksyliikkeiden" kanssa. Sitten tein kotona ahkerasti liikkeitä ja tarkastuskäynnillä se tietty kohta (voima, liikkuvuus tms.) oli parantunut, mutta olotila ei.

Nyt kun muistelen, niin 3 vuotta sitten yksi onnistunut kotiliike tietynlaiseen päänsärkyyn oli sellainen, että

- istu 90 asteen kulmassa
- laita kädet rinnalle ristiin itseäsi halaten ja pidä kädet olkapäillä
- laske pää alas ja kierrä torsoa hitaasti vasemmalle & oikealle

Silloinen päänsärky todella helpottui tällä liikkeellä, mutta kohta olikin uusi headache kuvioissa... Monen jutun kanssa on mennyt samalla tavalla. Ihme kroppa tämäkin. Ja luulenpa, että OMT:nikin on oppinut tuntemaan sitä vasta vuosien myötä. Muistaakseni ensimmäisiin käyntikertoihini liittyivät jopa naksauttelut, jotka varmaan ovat olleet suhteellisen turhia. Vasta hiljattain selvisi myös (ainakin mulle), että yläniska on tosi löysä, eikä asentotuntoa ole nimeksikään. Tais olla se sama testi kuin Fedjalle oli tehty (vai muistanko väärin), eli konttausasennossa hämätään asentotuntoa ja yritetään sitten palauttaa kaularanka keskiasentoon. Väljät ja yliliikkuvat nivelet, löysät ja pehmeät kudokset... Ranka oiennut sieltä ja kyfoottinen täältä... Taitavat olla aika suurikin osa mun ongelmaa...

CV
CH

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Huhti 2009, 20:30

Cervical Hell kirjoitti:OMT on ollut ensimmäinen paikka, josta oon saanut täsmäapua ja ymmärrystä. Ennen Orton-reissua OMT oli ainut, jolta sai kuulla, että "et sä mikään hullu ole, kyllä nää sun valitukset ihan aiheellisia on." Lopullista helpotusta en harmikseni ole kuitenkaan näiden 3,5 vuoden aikana saanut sieltä. Menin sinne usein uuden oireen kanssa, OMT löysi siihen jonkun syyn ja taas palasin kotiin uusien "kotiläksyliikkeiden" kanssa. Sitten tein kotona ahkerasti liikkeitä ja tarkastuskäynnillä se tietty kohta (voima, liikkuvuus tms.) oli parantunut, mutta olotila ei.

Se voi olla, että jos se hermoärsytys kuitenkin on koko ajan siellä keskushermostotasolla, niin se ylläpitää huonoa oloa yleisesti. Mulla semmoinen tyhmä olo tulee siitä, kun hermosto on stressissä. Vaikka niska on parempana nytkin, niin ei se suoraan ole yhteydessä hermoston tilaan. Välillä taas kilahtaa hermosto ihan suotta, vaikka niska on ok. Periaatteessa kaksi ongelmaahan tässä on: herkkä hermosto, joka on ollut hirveessä paineessa 6 vuotta + huonosti tuettu, väärään asentoon tottunut kaularanka. Nyt sitten elvytellään hermostoa, opetetaan se toimiin uudellla tavalla ja samalla vahvistetaan tukea.

Cervical Hell kirjoitti:Nyt kun muistelen, niin 3 vuotta sitten yksi onnistunut kotiliike tietynlaiseen päänsärkyyn oli sellainen, että

- istu 90 asteen kulmassa
- laita kädet rinnalle ristiin itseäsi halaten ja pidä kädet olkapäillä
- laske pää alas ja kierrä torsoa hitaasti vasemmalle & oikealle

Silloinen päänsärky todella helpottui tällä liikkeellä, mutta kohta olikin uusi headache kuvioissa... Monen jutun kanssa on mennyt samalla tavalla. Ihme kroppa tämäkin. Ja luulenpa, että OMT:nikin on oppinut tuntemaan sitä vasta vuosien myötä. Muistaakseni ensimmäisiin käyntikertoihini liittyivät jopa naksauttelut, jotka varmaan ovat olleet suhteellisen turhia.

Juu, kyllä löysänivelisen naksuttelua pitää viimeiseen asti välttää. Kaikki hoidit tulis tehdä niin, ettei kudokset löysty mutta kuitenkin saa aineenvaihduntaa. Onko sulla sit joka päivä pää kipeä? Syötkö mitään kipukynnys- eli hermosärkylääkkeitä esim. Noritrenia, Triptyliä tai Klotripylia? Ehkä se vaatis jonkun tuommoisen + hoidon (+ oikeat harjoitteet myöhemmi), että sais kipukierteen katki.

Cervical Hell kirjoitti:Vasta hiljattain selvisi myös (ainakin mulle), että yläniska on tosi löysä, eikä asentotuntoa ole nimeksikään. Tais olla se sama testi kuin Fedjalle oli tehty (vai muistanko väärin), eli konttausasennossa hämätään asentotuntoa ja yritetään sitten palauttaa kaularanka keskiasentoon. Väljät ja yliliikkuvat nivelet, löysät ja pehmeät kudokset... Ranka oiennut sieltä ja kyfoottinen täältä... Taitavat olla aika suurikin osa mun ongelmaa...

Kyllähän ne oman oireistonsa joo tuo. Jos on ihan löysä ranka, niin pitäis olla tosi hyvät syvät lihakset tukemassa rankaa, että se pysyy kasassa/muodossa, mihin se on tarkoitettu. Ja yliliikkuva niska ottaa yleensä pahaa damagea whiplash-tapauksissa, kun se on jo valmiiksi löysä... Et ihan oikeessa oot.

Mä en ole yliliikkuva varsinaisesti mutta kuulemma liikkuvainen, mutta silti fyssari + fysiatri on kieltänyt loppuelämäksi venyttelyn, etenkin pitkät staattiset venytykset. Pumppaukset + syviin kohdistuva lihaskuntoharjoittelu on etusijalla.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 22 Huhti 2009, 18:37

Joitain lääkkeitä on määrätty silloin alkuaikoina, kun juoksin fysiatreilla sun muilla. Mutta taisivat olla ihan vain kipulääkkeitä, kun eivät muuta keksineet... Päänsäryt pyrkivät kyllä pintaan päivittäin, mutta menevät yleensä pois tavallisilla kipulääkkeillä. Olis kyllä kiva tietää varmasti, koskeeko tuo hermotaso meikäläistäkin. Ortonissa sanottiin, että "ei selvää neuraalirakenteiden kompressiota eikä ärsytystä" eli ei sit kai koske...?

Mua ihmetyttää tuo "väärään asentoon tottunut kaularanka". Sehän meillä monella on, mutta maalaisjärjellähän parantuminen tarkoittaisi sitä, että kaularanka palaa takaisin normaaliasentoon. Ortonissa mulle lähinnä hihiteltiin, kun tollasta esitin :shock: Jotenkin tuntuu, että tarvitsisin paljon lisää kotiohjeita, jos meinaan itse itseni parantaa... Sain sieltä kolme liikettä päivittäin tehtäväksi ja OMT:ltä vielä kotiin päästyäni pari muunnosta lisää.

Ai niin, ja Ortonissa mut laitettiin kerran VENYTTELYRYHMÄÄN. Arvaa meninkö :P
CH

Whiplash-kuntoutus

ViestiKirjoittaja Helli » 12 Kesä 2009, 22:52

Heippa!

Olen ihan äimistynyt, kun yritän liittyä seuraanne, enkä millään tiedä miten tänne kirjoitetaan sopivaan kohtaan. Kestää kait aikansa oppia tavoille.
Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seuraa. :P

Olin tänään ensimmäistä kertaa OMT-fysioterapeutin käsittelyssä 15.10.2008 saamani Whiplash-vamman vuoksi. Olen kyllä tietoinen, että kuntoutus tulisi aloittaa aikaisemmin, mutta minun kohdallani se alkoi tänään. Menen vähän takaperoisesti tarinaani. Kirjoitan auki sitä vähitellen myöhemmin.

Miksi aloitin terapian nyt? Sain viimeisen MRI:n vastauksen tällä viikolla ja keskussairaalan ovet käytännössä sulkeutuivat sen myötä. Kaikki on kuulemma tutkittu nyt kirran ja neurologian puolella.

OMT-käsittelyssä en ole koskaan ollut aikaisemmin, joten kaikki oli uutta. Kaikkea mahdollista vikaa löytyi selästäni ja niskastani. Erittäin kipeitä kohtia oli paljon. Tuntui hyvältä, kun niitä käsiteltiin. Nyt on vähän sellainen tuntu, että on kipeempi kuin lähtiessä. Se kuulunee asiaan. Meneehän minulla kipulääkke yöksi muutenkin.

Miesfysioterapeutti oli erittäin miellyttävä ja kertoi koko ajan, mitä löysi ja miksi tekee mitäkin asian hyväksi. Toivottavasti voin olla saman henkilön käsittelyssä, ettei tarvitse taas selittää alusta asti jollekin muulle. Kesäaika tuo kuitenkin lomat kuvioihin mukaan.

Helli
Carpe diem
Helli
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 13 Kesä 2009, 02:10

Moikka, Helli!

Kiva, että päätit tulla tännekin palstailemaan! Tervetuloa! :D

Sain tosta vähän sen käsityksen, että sun mielestä tutkiminen jäi vähän kesken? Oletko ajatellut hakea KELAlta kuntoutustutkimusta vaikka Ortoniin, siellähän kuulemma on tota whiplash-osaamistakin aika hyvin? Osaisivat ehkä perusteellisemmin tutkia...

Mitä kaikkia tutkimuksia sulle sitten on tehty?

Olitko muuten pääkaupunkiseudulta? Kun en enää muista... :? :shock: :?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Hello Häme!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Kesä 2009, 14:09

Tervetuloa palstalle Helli! :) Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, siis hoitojen aloittaminen. Ja hämäläisiähän haukutaan hitaiksi. Olen itsekin alun perin Päijät-Hämäläinen, kahden retkuvamman saanut nuori nainen. Että siinä mielessä pätee muhunkin tuo myöhäinen aloitus, että ekä lievä vamma sattui 2003 ja OIKEA hoiti aloitettiin toisen vamman jlk 2008. Viisi vuotta vierähti.

Ja mitä kirjoittamiseen tulee, niin painat vaan 'vastaa' siinä ketjussa, mihin haluat kirjoittaa, niin tekstisi päätyy ketjun loppuun. Ja jos haluat uuden ketjun aloittaa, se onnistuu 'uusi aihe' -kohdasta. Jos haluat muiden tekstejä lainata, valitset vain ko. Henkilön 'lainaa' ja kirjoitat alle oman juttus. Sekin ilmestyy ketjun viimeiseksi tekstiksi. Ja kokeilemalla, kokeilemalla! :)

Missäs sinä sait whiplash-vamman? Oliko perinteinen liikenneonnettomuus vai jotain ihan muuta?
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Helli » 14 Kesä 2009, 14:09

DirtyDeeds kirjoitti: Oletko ajatellut hakea KELAlta kuntoutustutkimusta vaikka Ortoniin, siellähän kuulemma on tota whiplash-osaamistakin aika hyvin? Osaisivat ehkä perusteellisemmin tutkia...

Mitä kaikkia tutkimuksia sulle sitten on tehty?

Olitko muuten pääkaupunkiseudulta? Kun en enää muista... :? :shock: :?

Kiitos tervetulotoivotuksestasi DD! :)

En ole ajatellut hakeutua Ortoniin, tokkopa ne minua sinne huolisisivatkaan.
Tutkimukseni aikajärjestyksessä:
15.10.-08 kaatuminen, tk:ssa oik.ranteesta otettiin vain rtg, päästä ei mitään, vaikka iso kuhmu vas.puolella otsaa.

24.10.-08 keskussairaalassa TT päästä, niskaa ei kuvattu, vaikka sanoin lääkärille, että minulla on Whiplash-kaltainen retkahdus. Selkärankareumasena tiedän, että kaatuminen on aina ongelmallinen tällaiselle ihmiselle.

5.11-08 yksit.neurologin toimesta MRI-lähete keskussairaalaan.

28.11.-08 yksit.neurologin toimesta tk:ssa natiivirtg niskasta

28.1.-09 keskuss. MRI aivot ja silmäkuopanpohja

11.2.-09 TT kaularanka yksityisellä keskussairaalan lähetteellä

19.5.-09 MRI/keskuss. niskasta.

Tässä ne tutkimukset nyt on. Se on kumma, että niskaa ei millään kuvattu, vaikka valitin sitä alusta lähtien. Yksityinen neurologi antoi lähetteen sekä niskan natiivirtfg että MRI.

Hermokivut vas. jalkaan ja vas käteen olivat alussa kovat. Sain niihin Neurontinin 300mg. Sitten tuli hermokivut poskiin ja kieleen. Nekin helpottuivat myöhemmin, mutta tällä hetkellä poskia hermoilee inhottavasti. Pitäisi kait lisätä Neurontinin annostusta, mutta yritän vain pärjäilla pienimmällä anostuksella. Oik.käsikin oireilee jnkv. Saan kuitenkin yöt nukuttua hyvin. Neurontin on siitä inhottava, että se vie lähimuistia. :evil:

Täytyy vielä kertoa yksi juttu, joka nousi mieleeni tuosta kirahvin kuvastani. Minulla on muuten juuri tuollainen pitkä ohut kaula.
Ollessani vuosia sitten Etelä-Afrikassa safarilla avoimessa Rambo-jeepissä. Kuljimme pitkin viidakkoa villieläinten keskellä ainoastaa yksi henkilökohtainen opas mukanamme metsästyskiväärin kanssa.
Pysähdyimme mm. kirahvin viereen. Se söi vanhoja muiden eläinten luita ja sen kaulalla oli pikkulintuja, jotka nokkivat sieltä pikku ötököitä. Kirahvi sai kalkkinsa luista ja symbioosissa elävät pikkulinnut putsasit sen raukan pitkää kaulaa. Opas kertoi meille tämän.
Nämä pikkulinnut toimittivat varmaan OMT-terapiaa samalla.

En ole pääkaupunkiseudulta vaan Päijät-Hämeestä. Helsinki haluaa meidät esikaupunkialueekseen, mutta mehän emme halua samaa.

Kiva liittyä teidän kaikkien seuraanne :D :lol:
Carpe diem
Helli
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: Hello Häme!

ViestiKirjoittaja Helli » 14 Kesä 2009, 14:39

tahdonvoimaa kirjoitti: Ja hämäläisiähän haukutaan hitaiksi.
Missäs sinä sait whiplash-vamman? Oliko perinteinen liikenneonnettomuus vai jotain ihan muuta?

Kiitos tervetulotoivotuksesta sinullekin!
Oikaisen kaikessa ystävyydessä muutaman kohdan tekstistäsi. Ensinnäkin, en ole hidas hämäläinen, olen reipas keskisuomalainen, vaikkä täällä Päijät-Hämeessä asunkin. Nyt en enää muistakaan, mitä ne muut asiat olisivat olleet, eivät tärkeitä lainkaan.

Sain vammani kadulle kaatuessani. Kompastuin tapaturmaisesti lapsenlapseni jalkaan sillä seurauksella, että kaaduin suoraan katuun pää edellä. Jatkoa löydät DirtyDeedsille kirjoittamastani vastauksesta. Se on tiivistetyssä muodossa. Olen tosi sitkeästi hoitanut asiaani monta kuukautta tk:ssa,keskussairaalassa että yksityisella neurologilla. Puhelin on ollut kovassa käytössä. En ole jäänyt odottelemaan tutkimuksia ja vastauksia, vaan kysellyt jo niiden viivästymistä. Siitä huolimatta aikaa on kulunut monta kuukautta ennenkuin lääkärit kirjoittivat esim. tuon maagisen sanan Whiplash papereihini, pääsin erilaisiin tutkimuksiin ja OMT-fysioterapeutille.

Seuraavaksi alan laatia vakuutusyhtiölle pitkän, pitkän listan kuluistani. Onneksi vuosia sitten tein täysajantapaturmavakuutuksen. Olen ollut jo asian puitteissa yhteydessä sinne.

Hyvää päivän jatkoa sinulle!

Ps. Nyt muistankin yhden juttusi. Olen myös eräällä toisella foorumilla kirjoittelemassa, joten tänne kirjoittaminen ei ole kovin vierasta minulle. Täytyy vain selailla sivuja ja tutustua paremmin. :D :D
Carpe diem
Helli
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Heips!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Kesä 2009, 23:53

Siinä tapauksessa tervetuloa reipas keskisuomalainen, joka asuu Hämeessä! :) En edes itse asiassa tiedä, mistä sanonta hidas hämäläinen tulee, mutta kun kerron olevani kotoisin Lahdesta, monet kysyvät, että olenko hidas hämäläinen. Hassua. No, kulttuurillista sanontaperintö ilman sen suurempaa taustatietoa tuntuu vilisevän vaiks millä millä mitalla.. ;) Olen itsekin kyllä kaikkea muuta kuin rauhallinen persoona, mihin luulen tuon sanan 'hidas' viittaavan.

No, oli niin tai näin, niin tältä palstalta tulleen informaation valossa olen huomannut, että oltiin Hämeessä tai, niin whiplash-vammojen kanssa eteneminen on valitettavan hidasta riippumatta, missä sairaanhoitopiirissä onkaan potilaana. Tosi hieno juttu, että olet päässyt kunnon tutkimuksiin ja kuntoutuskin on mallillaan. :) Voin kyllä samaistua tuohon 'linjat kuumina' -tunteeseen. Toki välillä toivoisi, että asiat hoituis muutenkin kuin pitämällä itse linjat kuumia koko ajan, mutta kyllä se melkein sitä vaatii, et hommat etenee.

Kaatumisen uhreja ollaan sitten molemmat. Nähtävästi missä tahansa sitä voi itsensä teloa. Yksi ystävänikin kaatui muutama kuukausi sitten housun puntteihinsa rappusissa ja mursi reisiluunsa. Toivottavasti ei tule jälkikäteen niskaoireita...

Ps. En mä kokemustasi tai taitojasi kyseenalaistanut heittäessäni ajatuksia palstalle kirjoittamisesta. Ihan ystävällisyyttäni tartuin lauseeseen, kun siitä olit maininnut. :) Niinhän se menee aina uudella palstalla, että vie vaan oman aikansa. Täälläkin on niin paljon viestejä (yli 2000), että itse oon ainakin oppinut arvostamaan tota hakutoimintoa. :)

Mukavaa alkavaa viikkoa itse kullekin!
tahdonvoimaa

Re: Heips!

ViestiKirjoittaja Helli » 15 Kesä 2009, 17:48

[quote="tahdonvoimaa"

Ps. En mä kokemustasi tai taitojasi kyseenalaistanut heittäessäni ajatuksia palstalle kirjoittamisesta. Ihan ystävällisyyttäni tartuin lauseeseen, kun siitä olit maininnut.

HEI "tahdonvoimaa"

Taisin olla vähän kivuliaalla päällä, kun noin olin sinulle kirjoittanut, vaikka olit niin ystävällisesti tullut tervehtimään minua. Sorry

Tampere on minulle erittäin tuttu paikka, koska olen opiskellut siellä kaksi eri tutkintoa ja tyttäreni perhe asuu siellä. Olen ollut usein hoitamassa heidän lapsiaan loma-aikoina ja tarvittaessa. Mistä sitä tietää, vaikka olisimme tavanneet jossakin.

Jopas nyt palaisin tähän varsinaiseen aiheeseen eli kuntoukseen. Olen ollut tänään jo toisen kerran OMT-fysioterapeutin käsittelyssä. Edellinen kerta oli siis viime perjantaina. Aika äkkiä seuraava kerta oli nyt. vastaisuudessa käyn kerran viikossa.

Tulin siitä perjantai-kerrasta aika kipeäksi koko selän alueelta. SI-niveletkin vaivasivat kunnolla. Kerroin tämän ft:lle ja hän käsitteli nyt koko selän aluetta. Selkä on kokonaisuus, jota on hyvä hoitaa laaja-alaisesti. Kaikki oikeastaan vaikuttaa kaikkeen. Toivon todella, että saisin apua tästä terapiasta.

Fysioterapeutti lupasi tehdä minulle jumppaohjeita kotiin niitä pyytäessäni kuminauhalle, Flexibarille ja kepille. Nimenomaan sellaisia, jotka eivät lisää jännitystä vaan rentouttavat.

Lämmintä kesää odotellessa
Helli
Carpe diem
Helli
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Seuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)