Montazem menetelmä, yläniskan jäykistys

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Montazem menetelmä, yläniskan jäykistys

ViestiKirjoittaja fedja » 16 Huhti 2009, 11:21

Kävin Montazem:n sivuilla. Alkoi kiinnostamaan, että miten Montazem:in lupaukset vertautuu Nebraskassa luvattuun.

Siellä sanotaan, että 85% hyötyy leikkauksesta. Nettisivuja lukemalla en päässyt riskeistä selville. Tosin en kahlannut kuin nopeasti läpi ja en lukenut läheskään kaikkea. En tiedä oliko niistä kerrottu nettisivuilla.

Ruotsista löytyi aiheesta mielenkiintoinen artikkeli, jossa kerrotaan, että operaatio sisältää suuria riskejä. Muutamalla pohjoismaisella operaatiossa käyneellä on n. vuoden kuluttua jäykistysoperaatiossa laitetut titaaniruuvit irronneet. Jos en väärin ymmärtänyt, niin ruotsalainen neurokirurgi sanoi Montazem:n olevan lahjakas neurokirurgi. Ongelmana pidettiin sitä, ettei tarkemmin määritetty kenelle operaatio sopii, kenelle ei.

Julkaistu 21.8.2006. Julkaisija DN.
Stora risker steloperera pisksnärtskada
"Steloperationen av nacken efter en pisksnärtskada, som DN tidigare berättat om, är långt ifrån ofarlig. Drygt ett år efter operationen gick en skruv av i Lars Wallins nacke och han fick tillbaka sina symtom. Han är en av flera i Norden som drabbats av samma sak."

Dr. Montazem on luvannut ainakin joissakin tapauksessa auttaa, jos asiakas maksaa korjausleikkauksesta lisää. :shock: . Ei kyllä kovin moraalista toimintaa.

Ymmärsin palan sieltä, toisen täältä. En jaksanut sanakirjan kanssa alkaa kääntään niitä osia joita en ymmärtänyt. Jos joku haluaa valaista ruotsalaisen jutun sisältöä enemmän tai korjata minun mahdolliset väärinkäsitykset, niin hieno juttu.

Nyt Dr.Montazem on kotisivujensa mukaan eläkkeellä.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Montazem, Expressen lehti

ViestiKirjoittaja fedja » 16 Huhti 2009, 11:56

Lisää uudempia juttuja ruotsalaisesta Expressen lehdestä.
---------------------------------
Julkaistu 2.5.2007
Nu stängs omstridde läkaren av
"Sjukhuset i Tyskland stänger av neurokirurgen Abbas Montazem.
Nu får svenska patienter sina whiplashoperationer inställda.
"

Nyt loppui mun ruotsinkielen taidot. En oikein ymmärtänyt sisältöä.

---------------------------------------------------------------------
Julkaistu 21.4.2007
Görel, 58, dog efter operationen
- Görel kuoli Montazem:n leikkausoperaation jälkeisenä päivänä. Tapaus on poliisitutkinnassa.
- Montazem leikkasi teki leikkauksen 50 ruotsalaiselle joka vuosi. Yksi leikkaus 100 000 kruunua.

---------------------------------------------------------------------
Montazem:n vastaus kuolemantapaukseen:
Julkaistu 21.4.2007
Läkarens försvar
"Neurokirurgen Abbas Montazem säger att operationen gick bra.
Komplikationerna kom efteråt.
- Vi gjorde allt, men vi kunde inte rädda hennes liv, säger han.
"

- Heti leikkauksen jälkeen Görel voi hyvin. Leikkausta seuraavana päivänä hänelle tuli hengitysvaikeuksia. Seuraavana yönä kahden aikaan hän sai voimakkaita kramppeja ja ei pystynyt hengittämään. Hänelle annettiin kortisoonia ja lähetettiin ensiapuun. Aamulla 7 aikaan hän kuoli.

--------------------------------------------------------------------------
Julkaistu 21.4.2007
Hans operation hjälpte Anna, 33
- Anna sai avun. Haastatteluhetkellä leikkauksesta aikaa 3kk.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Montazem menetelmä, yläniskan jäykistys

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 16 Huhti 2009, 14:03

fedja kirjoitti:Ruotsista löytyi aiheesta mielenkiintoinen artikkeli, jossa kerrotaan, että operaatio sisältää suuria riskejä. Muutamalla pohjoismaisella operaatiossa käyneellä on n. vuoden kuluttua jäykistysoperaatiossa laitetut titaaniruuvit irronneet. Jos en väärin ymmärtänyt, niin ruotsalainen neurokirurgi sanoi Montazem:n olevan lahjakas neurokirurgi. Ongelmana pidettiin sitä, ettei tarkemmin määritetty kenelle operaatio sopii, kenelle ei.

Julkaistu 21.8.2006. Julkaisija DN.
Stora risker steloperera pisksnärtskada
"Steloperationen av nacken efter en pisksnärtskada, som DN tidigare berättat om, är långt ifrån ofarlig. Drygt ett år efter operationen gick en skruv av i Lars Wallins nacke och han fick tillbaka sina symtom. Han är en av flera i Norden som drabbats av samma sak."

Tässä amatöörin käännös yllämainitusta artikkelista:

Suuria riskejä retkahdusvammaisten jäykistysleikkauksissa

Niskan jäykistysleikkaukset piiskaniskuvamman jälkeen ovat kaukana vaarattomasta, kuten DN aikaisemmin kertoi. Runsas vuosi leikkauksen jälkeen Lars Wallinin niskasta ruuvi irtosi ja entiset oireet palasivat. Monille Pohjoismaissa on käynyt samoin.

Jäykistysleikkaus

Leikkauksessa niskan kaksi ylintä nikamaa kiinnitetään yhteen ja kiinnitetään kallonpohjaan, jotta ylimmät nikamavälit saadaan stabiloitua. Taustaideana on, että ylimmät nikamavälit ovat vaurioituneet ja muuttuneet epästabiileiksi niihin kohdistuneen piskaniskuvamman seurauksena. Nivelissä on hermosensoreita, jotka lähettävät aivoihin havaintoja pään asennosta. Kun nämä nivelet vaurioituvat lähettävät ne aivoihin vääriä signaaleja pään asennosta ja tämä aiheuttaa monia oireita.

Saksalainen neurokirurgi Abbas Montazem on vuodesta 2001 lähtien leikannut yli 500 henkilöä, joista 100 on ollut ruotsalaisia. Jokainen leikkaus on maksanut 140 000 kruunua, joka on pitänyt maksaa etukäteen. Ruotsissa vastaavia leikkauksia on tehty kourallinen, mutta ruotsalaiset lääkärit suhtautuvat operaatioon skeptisesti.

Lars Wallin joutui peräänajokolariin viitisen vuotta sitten, kun hän oli pysähtyneenä suojatien eteen. Hänen oireensa alkoivat välittömästi ja lääkärit löysivät merkittäviä vaurioita hänen niskastaan, mutta siitä huolimatta hän ei saanut minkäänlaista apua ruotsalaisesta terveydenhoidosta. Sen sijaan häntä palloteltiin eri asiantuntijoiden, terveyskeskusten ja kuntoutuslaitosten välillä. Kolmen vuoden jälkeen hän maksoi lähes 300 000 kruunua päästäkseen Abbas Montazemin leikattavaksi Saksaan.

Hänelle tehtiin kaksi leikkausta. Toisessa tehtiin jäykistysleikkaus ja toisessa poistettiin kaksi välilevyä alempien niskanikamien väliltä. Runsas vuosi myöhemmin oli yksi titaanilevyn kiinnitysruuvi niskassa irronnut ja toinen oli irtoamassa. Lisäksi kävi ilmi, että vain toinen aikanaan poistetuista välilevyistä oli poistettu. Kun Lars Wallin kääntyi saksalaisen kirurgin puoleen apua saadakseen hänelle tarjottiin vain kylmää kättä.

Tilastotietoja siitä, miten jatkossa käy potilaille, joille on Saksassa tehty jäykistysleikkaus, ei ole. Lars Wallin on kuitenkin vain yksi monista, joilla on huonoja kokemuksia. Suomessa eräällä naisella ovat myös ruuvit irronneet ja Norjan Trondheimiin perustettuun kansalliseen niska- ja selkävammakeskukseen alkaa nyt näitä tapauksia kerääntyä.
- Olemme toistaiseksi vastaanottaneet neljä potilasta, joilla joko ruuvit tai titaanilevy on irronnut. Muutama potilas on ollut pakko leikata, sanoo Øystein Nygaard, keskuksen vastaava ylilääkäri ja neurokirurgi. Pelkästään titaanilevyillä tehty jäykistys ei pidemmän päälle kestä. Jos näitä leikkauksia tekee, on myös otettava luuta lonkasta ja laitettava sitä nikamien liitoskohtaan niiden vahvistamiseksi.

Norjalaiset potilaat ovat kääntyneet Trondheimin keskuksen puoleen sen jälkeen kun Abbas Montazem on vaatinut uutta maksua korjausleikkauksesta. Siihenkin Øystein Nygaard suhtautuu kriittisesti.
- Jos ongelma johtuu suoraan käytetystä leikkaustekniikasta, hänen pitäisi hoitaa nämä tapaukset reklamaatioina, sanoo Øystein Nygaard.

Montazemin mielestä ruuvin irtoaminen ei ole kovin vakavaa eikä hän mielestään pakoile vastuuta kun leikkauksessa käytetyt osat rikkoutuvat.
- Tietysti kannan vastuuni potilaistani ja tarjoan heille uuden leikkauksen, jos jotain on mennyt pieleen. Mutta yhtä itsestään selvää on, että heidän pitää maksaa korjausleikkauksesta, toteaa hän DN:lle.

Lars Wallstedt, neurokirurgi Karoliinisesta yliopistosairaalasta Solnassa, pitää Abbas Montazemia hyvin taitavana neurokirurgina. Mutta sanoo myös, että on olemassa riski, että hän käyttää hyväkseen epätoivoisia ja avuttomia potilaita.
- Kyllä, minun mielestäni riski siitä on olemassa ja suuri ongelma on se, ettei löydy kunnollisia valintakriteereitä leikattaville potilaille, hän sanoo.

Lars Wallinille tilanne on vakava. Hänet täytyy korjausleikata ainakin kahdesti ennenkuin ongelma on korjattu. Mutta häntä huolestuttaa se, kuka sen tekee.
- En tiedä, uskallanko luottaa ruotsalaiseen terveydenhuoltoon, koska tähän mennessä en ole sieltä saanut mitään apua, mutta en myöskään halua enää takaisin Montazemille. Mieluummin kuolen, hän sanoo.

Fredrik Hedlund (artikkelin kirjoittaja)
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lumiukko » 16 Huhti 2009, 16:20

No huh huh.. mitä luettavaa.. arvatkaapa vain olenko menossa enää siihen operaatioon.? Vaikkakin Montazem ei enää leikkaakaan.
Jotenkin sain vain erilaisen käsityksen siitä silloin kun olin siellä Vollen luona, vaikka minun päätöshän se lopulla olisi ollut.
Olen miettinyt maalaisjärjellä sitä operaation kulkua et ei ehkä ihan turvallista.. ainahan voi epäonnistua ja jos oma terveys on kyseessä niin vielä enemmän. Ja tosta artikkelista jossa ruotsalainen lääkäri oli sitä mieltä et epätoivoiset ihmiset menee Montazemin luo leikkaukseen niin voin melkeinpä yhtyä hänen sanomisiin.
Jotenkin on tai pelotti silloin varsinkin ajatuskin siitä et sinne mennään niin oikeastaan hirvitti mikä on tulevaisuus jos selviin sieltä kävelevänä pois.

Mutta olen päättänyt sen että minua ei niin vain leikata mikäli en ole sata varma onnistumisesta ja hyödystä. Ennemmin kärsin ja kuuntelen ku lisää vaivoja kannettavaksi.
Ja tosta titaanilevystä sen verran et jotenkin sain tai olen ajan saatossa saanut käsityksen että se ei tule kestämään kuin korkeintaan viisi vuotta.

Tämmösii mietteitä minulla tästä asiasta.
Ota neuvoja kaikilta, mutta päätä itse.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 16 Huhti 2009, 18:22

lumiukko kirjoitti:No huh huh.. mitä luettavaa.. arvatkaapa vain olenko menossa enää siihen operaatioon.? Vaikkakin Montazem ei enää leikkaakaan.
Jotenkin sain vain erilaisen käsityksen siitä silloin kun olin siellä Vollen luona, vaikka minun päätöshän se lopulla olisi ollut.
Olen miettinyt maalaisjärjellä sitä operaation kulkua et ei ehkä ihan turvallista.. ainahan voi epäonnistua ja jos oma terveys on kyseessä niin vielä enemmän. Ja tosta artikkelista jossa ruotsalainen lääkäri oli sitä mieltä et epätoivoiset ihmiset menee Montazemin luo leikkaukseen niin voin melkeinpä yhtyä hänen sanomisiin.
Jotenkin on tai pelotti silloin varsinkin ajatuskin siitä et sinne mennään niin oikeastaan hirvitti mikä on tulevaisuus jos selviin sieltä kävelevänä pois.

Mutta olen päättänyt sen että minua ei niin vain leikata mikäli en ole sata varma onnistumisesta ja hyödystä. Ennemmin kärsin ja kuuntelen ku lisää vaivoja kannettavaksi.
Ja tosta titaanilevystä sen verran et jotenkin sain tai olen ajan saatossa saanut käsityksen että se ei tule kestämään kuin korkeintaan viisi vuotta.

Tämmösii mietteitä minulla tästä asiasta.

Oli lumiukko sulla membrana tectoria -ligamentti revennyt? Eli se iso C2:n kohdalta, joka estää densin painumisen?
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lumiukko » 16 Huhti 2009, 20:26

Ei minun tietääkseni, ei avomieskään ole kohdannut tähän sanaan. Vaan alarialigamentit.. en tiiä ku en ole niin kovin perehtynyt asiaan. Tuolla yhellä palstalla oli kyl hyvin kuvattu noi nikamat ym.. pitää tutkia joku päivä avomiehen kanssa sitä kuvaa missä näkyi ne nikamat.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Huhti 2009, 14:29

DD:lle suurkiitokset suomennoksesta! Pääsin nyt paremmin jyvälle asiasta.

lumiukko kirjoitti:No huh huh.. mitä luettavaa.. arvatkaapa vain olenko menossa enää siihen operaatioon.

Onneksi et ja onneksi et mennyt silloin. Ilmeisesti kohtuu taitava neurokirurgi, mutta ei kyllä moraalista toimintaa, kun jättää potilaat oman onnensa nojaan. Ja jos käyttää materiaalia, joka ei niskassa kestä.

Hyvä, kun löytyi tietoa tuosta asiasta ruotsalaisesta lehdestä.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lumiukko » 17 Huhti 2009, 15:46

Joo kiitos munki puolesta DD:lle suomennoksesta. Ei toi lontoonkieli tai ruotsinkieli ole oikein hallussa.

Niinpä olen onnellinen etten mennyt sinne leikkaukseen. Onneksi ei ainakaan silloin löytynyt rahoittajaa asialle. Mun onni oikeastaan jos jotain positiivista asiasta haetaan.
:)
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja chilli » 14 Heinä 2009, 09:23

lumiukko kirjoitti:Joo kiitos munki puolesta DD:lle suomennoksesta. Ei toi lontoonkieli tai ruotsinkieli ole oikein hallussa.

Niinpä olen onnellinen etten mennyt sinne leikkaukseen. Onneksi ei ainakaan silloin löytynyt rahoittajaa asialle. Mun onni oikeastaan jos jotain positiivista asiasta haetaan.
:)

Huomenta!
Ruotsista kirjoitan, ja suomenkieleni on vähän huono, antakaa anteeksi.
(olen suomalainen, mutta asunut ruotsissa vuodest 1962. Yritän parhaani!)

Montazemista. Hänet on "heietty ulos" Saksasta ja hän leikkaa vieläkin, mutta nyt Iraanissa. Ei hän ole eläkkeellä. Monet Ruotsalaiset menevät hänen luokse Iraaniin leikkautumaan.

Hänellä olik kliniikka myös Ruotsiissa, mutta kun ei olut "paperit" kunnossa niin hänet heitetettiin myös ulos täältä, ja hänen kliniikka on suljettu Ruotsissa.

Hänella on ( jos lukee saksalaisia lehtiä) 14 "stämningar" siis käräysjuttua Saksassa ja hän hävisi nyt huhtikuussa erän suureen "käräys- laki?? jutun", jossa yks lääkäri veti hänet oikeuteen.

Montazemin on maksettava 638 000 Euroa tälle miehelle. Kyllä on juttuja Montazemista netillä, ja eniten Saksassa, joten älkää nyt edes ajatelko leikkausta hänen luona. Ruuvit irtootuvat muutaman vuoden päästä, tiedän ja tunnen monta potilasta täällä Ruotsissa jolla nyt on ihan kamala olo, koska Ruotsalaiset lääkärit, neurokirurgit ja sairaalat eivät ota vastaan potilaita joilta on nämä ruuvit irtautuneet M.leikkauksien jälkeen.

Jos haluatte lukea lisää jne niin olen näitten sivujen omistaja:

http://www.whiplashgruppen.info
http://blogg.whiplashgruppen.info
http://blogg.whiplashgruppen.info/?p=1282 (montazemista)
http://www.ccjinjury.info
http://moment22.info

Kuten kirjoitin tässä, aikasemmin, antakaa anteeksi tämä "köyhä" suomenkieleni!

/chilli
lähdössa Ouluun ensi viikolla :-)
chilli
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Tervehdys!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Heinä 2009, 10:31

Moi Chilli!

Tervetuloa ja kiva, kun kirjoittelit. Täällä ei noi kielioppiasiat niin merkitse. :) Ja suomenkielesihän oli oikein sujuvaa. Kiitos linkeistä ja mukava saada sieltä Ruotsin puolelta näkemystä.

Kaikkea hyvää ja mukavaa matkaa Ouluun!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Chilli

ViestiKirjoittaja fedja » 14 Heinä 2009, 11:29

Heippa Chilli ü!

Mukava, kun tulit tänne kertomaan lisää Montazem:sta! Kiitos noista linkeistä. Kyllä hyvin tuli ymmärretyksi.

Oikein turvallista matkaa tänne Ouluun! Toivottavasti kunto kestää hyvin.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lumiukko » 14 Heinä 2009, 18:22

Moi Chilli!

Kiva kuulla juttua Montazemista. Kiitän edelleen luojaa jne etten ole ollut hänen käsittelyssä. (tarkoitan leikkauksessa)

Silloin kun kävin tutkimuksissa Saksassa niin sitä oli jotenkin niin epätoivoinen että apua kun vain saisi jostain niin otan vastaan kaiken. Mutta täytyy myöntää että jonkinmoinen suojelus on ollut matkan varrella etten mennyt sinne. Hyvä niin.. :) Jos jotain positiivista asiasta hakee.

Linkit varmaan hyviä mutta toi ruotsin kielen taito ei ole kovin hyvä että ymmärtäisin niitä.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja chilli » 14 Heinä 2009, 21:06

lumiukko kirjoitti:Moi Chilli!

Kiva kuulla juttua Montazemista. Kiitän edelleen luojaa jne etten ole ollut hänen käsittelyssä. (tarkoitan leikkauksessa)

Silloin kun kävin tutkimuksissa Saksassa niin sitä oli jotenkin niin epätoivoinen että apua kun vain saisi jostain niin otan vastaan kaiken. Mutta täytyy myöntää että jonkinmoinen suojelus on ollut matkan varrella etten mennyt sinne. Hyvä niin.. :) Jos jotain positiivista asiasta hakee.

Linkit varmaan hyviä mutta toi ruotsin kielen taito ei ole kovin hyvä että ymmärtäisin niitä.

Terve ja kiitos vastauksista ja vastaanotosta :-)

Joo, sehän on juuri sen takia M. on pystynyt ansaitsemaan rahansa, just koska hän näki että täällä Ruotsissa (ainakin) oli ihmisiä jotka tekivät mitä vaan, ja maksoivat mitä vaan päästääkseen (?) kivuista. Hänellä oli "upee" markkina täällä, siis business!
Vaikuttaa siltä että suomalaiset ovat viisaampia:-)

Joo, monet ovat kyllä kiitollisia etteivät lähteneet sinne M:emin leikkauksiin.
Muuten on tuolla Maltalla yksi ruotsalainen lääkäri joka myöskin tekee näitä leikkauksia. En ltiedä oikeastaan onkohan hän parempi kun M.

Jossain täällä näin että te kirjoititti Åke Nyströmistä joka tekee "triggerpoint" leikkauksia USA´ssa. Ruotsalainen lääkäri myös hän, joka oikeastaan on käsikirurgi. Ne jotka menevät hänen luo leikkauttamaksi (sorry kieleni) ovat niskavamma potilaita joilla ei ole näitä CCJ-vammoja, vaan enemmän lihas? (muscle)- vammoja. Monet ovat tyytyväisiä, mutta saavat tehdä useimpia leikkauksia hänen luona ja kyllähän sekin sit maksaa aika paljon, jos joutuu menenmään USA´an 3-4 kertaa.

Kysymys:
Eikö näitä C0-C1-C2 leikkauksia vielä tehdä Suomessa? Nehän ovat oikeastaan "tavallisia" leikkauksia joita tehdään reumapotilaille, VAIKKA heillähän on eri "indikaatiot" (siis oireet) jos vertaa meihin joilla on nämä CCJ-vammat.

Pyydän jälleen anteeksi suomenkielestäni, mutta kyllä luulen että ymmärätte :-)

/chilli
chilli
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Moi Cilli!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Heinä 2009, 22:20

chilli kirjoitti:
lumiukko kirjoitti:Moi Chilli! Kiva kuulla juttua Montazemista. Kiitän edelleen luojaa jne etten ole ollut hänen käsittelyssä. (tarkoitan leikkauksessa) Silloin kun kävin tutkimuksissa Saksassa niin sitä oli jotenkin niin epätoivoinen että apua kun vain saisi jostain niin otan vastaan kaiken. Mutta täytyy myöntää että jonkinmoinen suojelus on ollut matkan varrella etten mennyt sinne. Hyvä niin.. :) Jos jotain positiivista asiasta hakee. Linkit varmaan hyviä mutta toi ruotsin kielen taito ei ole kovin hyvä että ymmärtäisin niitä.

Mä otan joku päivä asiakseni käännellä noita, ku oon paremmassa kunnossa. Jonkin verran siellä tosin on sellaista maakohtaista asiaa, mut paljon yhteistäkin. Tältä foorumilta tuntuu myös löytyvän todella paljon samansisältöistä kauraa luettavaksi muodossa jos toisessa. Toki web-sivut on helpompi mielestäni navigoida ja voisimme yrittää edistää projektia taas jatkossa, kun kunto sallii. Domain on varattu ja tekstiä tehty, muttei olla saatu sivurakennetta kuntoon ja kopdattua sivuja verkkoon. Some day!

chilli kirjoitti:Terve ja kiitos vastauksista ja vastaanotosta :-) Joo, sehän on juuri sen takia M. on pystynyt ansaitsemaan rahansa, just koska hän näki että täällä Ruotsissa (ainakin) oli ihmisiä jotka tekivät mitä vaan, ja maksoivat mitä vaan päästääkseen (?) kivuista. Hänellä oli "upee" markkina täällä, siis business!
Vaikuttaa siltä että suomalaiset ovat viisaampia:-) Joo, monet ovat kyllä kiitollisia etteivät lähteneet sinne M:emin leikkauksiin. Muuten on tuolla Maltalla yksi ruotsalainen lääkäri joka myöskin tekee näitä leikkauksia. En ltiedä oikeastaan onkohan hän parempi kun M.

Voin kyllä hyvin kuvitella, että ihminen tekee mitä vaan, kunhan saisi kivut ja elämänsä takaisin, eli sinänsä markkinoita on ollut. Joskaan ei kovin moraalista toimintaa tuo ole. Surettaa!

Tuntuu niin kauhealta, ettei ruotsalainen terveydenhuoltosysteemi muka auttaisi näitä M:n potilaita, joilta alkaa ruuvit tippua. Ei heitä nyt voi hoitamattakaan jättää!

chilli kirjoitti:Jossain täällä näin että te kirjoititti Åke Nyströmistä joka tekee "triggerpoint" leikkauksia USA´ssa. Ruotsalainen lääkäri myös hän, joka oikeastaan on käsikirurgi. Ne jotka menevät hänen luo leikkauttamaksi (sorry kieleni) ovat niskavamma potilaita joilla ei ole näitä CCJ-vammoja, vaan enemmän lihas? (muscle)- vammoja. Monet ovat tyytyväisiä, mutta saavat tehdä useimpia leikkauksia hänen luona ja kyllähän sekin sit maksaa aika paljon, jos joutuu menenmään USA´an 3-4 kertaa.

Juu, me tuota täällä keskenämme pohdiskeltiin muinoin ja mietittiin suht samoja asioita: eli triggerpistehoito auttaisi enemmänkin lihasperäisissä ongelmissa muttei näissä vakavissa CCJ-tapauksissa. Tuosta oli juttua yhdessä lehdessäkin (Oliko Voi Hyvin -lehti) jota lääkäriseuraDuodecim rahoittaa. Juttu oli yltiöpositiivinen ja aika yksioikoisesta näkökulmasta kirjoitettu. Siinä lähdettiin oletuksesta, että Nebraskan menetelmä sopii kaikille niskapotilaille. Mutta se on totta, että kalliiksi se tulee, jos joutuu useammin vierailemaan,

chilli kirjoitti:Kysymys:
Eikö näitä C0-C1-C2 leikkauksia vielä tehdä Suomessa? Nehän ovat oikeastaan "tavallisia" leikkauksia joita tehdään reumapotilaille, VAIKKA heillähän on eri "indikaatiot" (siis oireet) jos vertaa meihin joilla on nämä CCJ-vammat. Pyydän jälleen anteeksi suomenkielestäni, mutta kyllä luulen että ymmärätte :-)/chilli

Kyllä noita on ymmärtääkseni tehty Suomessakin. Ei vissiin paljon, mutta tehty kuitenkin. Kuuluisin potilas lienee nuori poika Samu, jolla tosin oli synnynnäinen vika kaularangassa. Myös palstallamme nim. Ruby kertoi yläasteikäisestä pojasta, jolla niputettiin C1-C2-taso muttei C0:aa. En tiedä, mistä johtuu, ettei yläniskajäykistykset ole vielä "vyöryneet" Suomeen. Täällä ei muutenkaan ole kuin muutama niskaspesialisti. Ehkei meillä ole lääkäriä, joka uskaltaisi ottaa riskin tekemällä noin vaativia operaatioita. En tiedä. Tehdäänhän sitä kaikenmaailman aivo- ja selkäydinleikkauksia muutenkin. Hmm.

Ja ihan hyvin saa selvää edelleen! :) :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 15 Heinä 2009, 09:48

chilli kirjoitti:Hänellä oli "upee" markkina täällä, siis business!
Vaikuttaa siltä että suomalaiset ovat viisaampia:-)

Niin tai onneksi monet suomalaiset retkahdusvammaiset eivät tienneet, että M on olemassa.

chilli kirjoitti:Jossain täällä näin että te kirjoititti Åke Nyströmistä joka tekee "triggerpoint" leikkauksia USA´ssa. Ruotsalainen lääkäri myös hän, joka oikeastaan on käsikirurgi. Ne jotka menevät hänen luo leikkauttamaksi (sorry kieleni) ovat niskavamma potilaita joilla ei ole näitä CCJ-vammoja, vaan enemmän lihas? (muscle)- vammoja. Monet ovat tyytyväisiä, mutta saavat tehdä useimpia leikkauksia hänen luona ja kyllähän sekin sit maksaa aika paljon, jos joutuu menenmään USA´an 3-4 kertaa.

Mukava, kun sinulla on tietoa tuosta enemmän. Voi Hyvin -lehdessä (löytyy artikkelit, kirjallisuus, linkit -osiosta) oli juttu tästä. Siinä jutussa kerrottiin, että henkilöltä olisi vapautettu hermojuuria puristuksesta. Sitten, kun asiaan tutustui Nyströmin sivuilla, näytti siltä, että leikkaus on lihaksen triggerpisteisiin kohdistuva. Minulle kanssa tuli sellainen käsitys, että auttaa vain sellaisissa vammoissa, joissa on lihasrevähdyksiä tullut. Olen yrittänyt tavoittaa henkilöä, joka kävi leikkauksessa, mutten ole saanut häntä kiinni.

chilli kirjoitti:Kysymys:
Eikö näitä C0-C1-C2 leikkauksia vielä tehdä Suomessa? Nehän ovat oikeastaan "tavallisia" leikkauksia joita tehdään reumapotilaille, VAIKKA heillähän on eri "indikaatiot" (siis oireet) jos vertaa meihin joilla on nämä CCJ-vammat.

En tiedä. Ei oikein kukaan tiedä. Kari Sulkko on reumapotilaita leikannut neurokirurgi, mutta hän ei ilmeisesti tee jäykistyksiä C0 tasolle. En tiedä sitten tehdäänkö reumapotilaille enemmän C1-C2 jäykistyksiä.

Ortopedi Ilkka Helenius Helsingin lastenklinikalla on netistä ja rubyltä (foorumin rekannut henkilö) saatujen tietojen perusteella tehnyt kaksi C0-C2 jäykistystä lapsille.

Kysymys Chillille:
Mikä on tilanne Ruotsissa? Tehdäänkö siellä näitä näitä C0-C2 luudutusleikkauksia?
Minkälainen on diagnosointitilanne Ruotsissa? Osataanko yläniskan instabiliteetti diagnosoida (CCJ) yleisesti ja ymmärretäänkö oireet?
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)