Terveiset Ortonista

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Terveiset Ortonista

ViestiKirjoittaja Nani » 29 Maalis 2009, 16:11

Heips kaikille!

Olen palannut kotiin, vietin siis 5 vrk Ortonissa (OSKU) ja tulin perjantai-iltana kotiin levänneenä, rentoutuneena ja hyvinvoivana & kivuttomana!! Mikä olo!!!

Minuun ei koske, ei päätä ei niskaa ei mitään :-) Tiedän, ettei tämä ole ikuista, mutta toivon ihan kybällä, että tämä jatkuisi edes muutaman päivän... en muista vuotta, jolloin viimeksi olisin voinut näin hyvin :-)

Tässä lyhyesti Ortonin viikon tapahtumat:

Kerrottuani fysiatrille n. 2 kk kestäneestä päänsärystä ja ylimenoalueen oireista ym. hän määräsi minulle craniosakraaliterapian lisäksi lymfaa sekä akupunktiota (johon en siis tähän mennessä ole suostunut, mutta nyt olin niin kipeä, että suostuin).

Lymfa oli ihanan rentouttavaa (sain kaksi hoitokertaa) ja akupunktio, jossa sain neulaparit ohimoihin, yläniskaan, olkapäihin, hartialihaksen puoliväliin ja käsivarteen, sai minut kuin pieneen leijailevaan hiprakkaan ja lopulta nukahtamaan.

Nuo yhdessä sekä ennenkaikkea se, että 'Ortonin fyssarini' Kati keksi jotain todella merkittävää helpottamaan oloani:

Makasin selinmakuulla ja Kati seisoi pääni takana ja laittoi kädet niin, että peukalon syrjät olivat kallonpohjani molemmin puolin ykkösnikaman kohdilla peukalon jatkaen matkaa alas alaleukaa/kaulaani kohden ja muut sormensa ristissä niskani alla. Sitten hän peukalonsyrjillään litisti korsetin tavoin sisäänpäin eli laittoi nikamani siten, kuin niiden normaalisti kuuluisi olla.
Tämä sai aikaan sen, mitä en itse ole pystynyt tekemään eli rentotuttamaan niska-hartia-alueen sekä kädet totaalisesti. Ihana tunne! Lämpö ikäänkin valui hartioihin ja käsiin ja olisin voinut jäädä siihen ikiajoiksi!

Sitten kokeilimme siinä samalla raajojen nostoa vuorotellen alustasta 5-10 cm ylöspäin: ilman tuota 'korsettipuristusta' raajat nousivat minulle normaalilla tavalla eli raskaahkosti ja tuossa otteessa ollessani ne tuntuivat 'höyhenenkevyiltä'!! Uskomaton vaikutus! En ollut tajunnutkaan eroa aiemmin (miten olisin voinutkaan) ja nyt ällistyin tuon pienen asian suurta vaikutusta.

Sama ote kevensi myös marssiaskeleeni: Seisoin ja marssin paikallani ja kun Kati otti tuon otteen, niin johan alkoi polvi nousta keveämmin ja kun hän taas löysäsi otteen, niin jalat alkoivat tömähdellä painavina, ikäänkuin olisi lompsinut liian isot saappaat jalassa!

Uskomatonta!

Pyysin, että hän antaisi kätensä minulle mukaan kotiin, jota saisin nauttia tuosta rentoutumisesta joka päivä... Hän harmitteli, ettei ole olemassa sellaista niskatukea tm., jolla voisi saada samana aikaan.

Mutta: parin tunnin päästä hän soitti minulle ja pyysi tulemaan iltapäivällä toimintaterapian tiloihin, sillä hän yhdessä toimintaterapeutin kanssa koettaisi rakentaa minulle sellaisen tuen, jolla saisin kotona tuon saman otteen aikaiseksi!!!!

Siellä he sitten ideoivat yhdessä ja ottivat sellaisen muotin niskastani ja miettivät ja kokeilivat ja lopulta saivat aikaan raakamallin, joka tuntui toimivan!

Seuraavana päivänä toimintaterapeutti viimeisteli sen ja teki jopa toisenkin kappaleen, jossa oli extrakiristysmahdollisuus sivuilla. Minulle siis räätälöitiin sellainen leveän kuminauhan tyyppinen 'panta', joka laitetaan yläniskasta otsalle, jonne se siis kiristetään ja kiinnitetään tarralla. Ykkösnikaman kohdalla molemmin puolin rankaa on sellaiset n. 1cm paksut ja n. 2 x 3cm puolikovat palat, jotka tekevät sen litistyksen.

Nyt voin milloin vaan laittaa tuon pannan ja rentouttaa niska-hartia-alueen & kädet!

Siis olen NIIN kiitollinen, että melkein itkettää. Että he tekivät minulle tuollaisen apuvälineen, jota ennen ei ole ollut olemassa... ja saan siitä oikean avun!

Lisäksi fysiatri kirjoitti reseptin ns. kipukynnyksen nostavaan lääkkeeseen, joita kuulemma nykyään kutsutaan hermokipulääkkeiksi tuon vanhan ilmaisun sijaan. Aloitin lääkkeen perjantai-iltana, katsotaan miten vaikuttaa. Pitäisi lieventää kipua ja antaa tasaisemman unen laadun.

Pysyvän haitan luokituksesta fysiatri sanoi, että minulle se olisi suunnilleen ykkönen ja verottajallehan kelpaa vähintään kolmonen. Eli en sitten tilannut sitä arviota paperilla.

Psykologin mielestä olen tällä hetkellä hämmentynyt omista rajoistani eli olen väsynyt kipuiluun ja koko tilanteeseen rajoituksineen kaikkineen. Minun täytyisi kuunnella itseäni tarkemmin ja levätä (olla sairaslomalla) silloin, kun koskee fyysisesti tai on henkisesti väsynyt pitkään jatkuneesta kivusta (ärsytyskynnys alhaalla, saamaton ja väsynyt olo, huono yöuni jne).
Täytyy siis opetella antamaan itselleen armoa ja lepoa... eikä suomalaisella sisulla vaan tehdä töitä vaikka kuinka koskee jonnekin.

Terveisin,
Nani

PS. Tapasin muutaman kohtalotoverin ja oli oikein antoisaa jutella ja jakaa kokemuksia. Yhden kanssa vaihdettiin puhelinnumerotkin. Monilla ryhmäni ihmisistä oli myös aivovamma, josta kertoivat avoimesti. Monilla oli myös ongelmia vakuutusyhtiöidensä kanssa eli aika samanlaisia tarinoita kuin täällä foorumilla.
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Hienoa, että löytyi apukeinoja

ViestiKirjoittaja fedja » 29 Maalis 2009, 17:33

Hienoa Nani, että löytyi apukeinoja kipuun!!! Ja että tosissaan yrittivät löytää ratkaisuja kipuun.

Oletko ikään Nani ajatellut, että pitäisit kunnon kuntoutusloman, 3-6kk, jolloin keho pääsisi toipumaan, voisit rauhassa kuntoutua ja tehdä harjoitteita ja samalla siinä paremmin opii rajansakin.

On kokemusta tuosta, että on viimeisillä voimilla töissä. Sitten vasta alkoi tajuamaan kunnolla mikä oireita pahentaa, kun suurin rasitus oli poissa. Minä myös pidin työstäni kovasti. Tuntui yhtä mukavalle, kuin suklaan syöminen. Lopulta mulle tuli sellainen olo, että työtä tärkeämpää mulle kuitenkin on se, että olo on mahdollisimman hyvä arjessa. Kaikillahan se ei mene näin, että täytyy pois töistä jäädä. Voi käydä päinvastoin.

Tosi mukava oli kuulla kuntoutusuutisia Ortonista!

Siirsin viestin tänne Hoidot ja kuntoutus -osioon, koska siinä on hyvää tietoa Ortonin kuntoutuksesta. Osuu tässä osastossa paremmin retkahdusvammaisten silmiin myöhemminkin.

Hakusanat: kuntoutus , niskan retkahdusvamma , piiskaniskuvamma , Orton , aivovamma , niskavamma , whiplash
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Hienoa, että löytyi apukeinoja

ViestiKirjoittaja Nani » 29 Maalis 2009, 19:48

fedja kirjoitti: Oletko ikään Nani ajatellut, että pitäisit kunnon kuntoutusloman, 3-6kk, jolloin keho pääsisi toipumaan, voisit rauhassa kuntoutua ja tehdä harjoitteita ja samalla siinä paremmin opii rajansakin.

On kokemusta tuosta, että on viimeisillä voimilla töissä. Sitten vasta alkoi tajuamaan kunnolla mikä oireita pahentaa, kun suurin rasitus oli poissa.

Kiitos fedja.

Olen kyllä tuota taukoa miettinyt ja esim. viime syksyna, kun olin leikkauksen yhteydessä sairaslomalla 7 viikkoa, niin kyllä sen niskassa huomasi...
Nyt on vaan töissä sellainen aika, ettei voi mainitakaan tuollaista taukoa... lomautuksia menossa ja varmaan lisää tulossa. Katotaan, kun ajat paranee...

Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Hienoa!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 30 Maalis 2009, 14:09

Hieno homma tuo apuväline! Ja tiiäkkö mitä? Lepotauolla + omalla yläniskan harjoittelulla tuosta vaikutuksesta voisi saada pysyvän. Jos se oire kerta lähtee noin pois, niin miksei lähtisi pysyvästi, kun saisit ihan yläniskaan riittävästi tukea? Tää on tämmöstä maallikkojärkeilyä mutta uskon, että noin voisi käydä...

No, se varmaan vaatisi Fedjan mainitsemaa lepoa duunista + aikaa syventyä vain kuntoutukseen/itselleen. Koettu on...

Mutta eikös ole positiivista, että saat apua kuitenkin kipuihisi nytkin silloin tällöin.

Hieno Juttu!!!
Happy for you. :)
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: Hienoa!

ViestiKirjoittaja Nani » 30 Maalis 2009, 19:04

tahdonvoimaa kirjoitti:Hieno homma tuo apuväline! Ja tiiäkkö mitä? Lepotauolla + omalla yläniskan harjoittelulla tuosta vaikutuksesta voisi saada pysyvän. Jos se oire kerta lähtee noin pois, niin miksei lähtisi pysyvästi, kun saisit ihan yläniskaan riittävästi tukea? Tää on tämmöstä maallikkojärkeilyä mutta uskon, että noin voisi käydä...

No, se varmaan vaatisi Fedjan mainitsemaa lepoa duunista + aikaa syventyä vain kuntoutukseen/itselleen. Koettu on...

Mutta eikös ole positiivista, että saat apua kuitenkin kipuihisi nytkin silloin tällöin.

Hieno Juttu!!!
Happy for you. :)

Kyllä, hieno juttu kaikkiaan, olen niin kiitollinen ja iloinen.

Täytyy miettiä tuota taukoasiaa kunhan asiat tasaantuvat töissä... nyt ei parane puhua sellaisesta mitään...

Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 30 Maalis 2009, 20:14

Nani kirjoitti:Täytyy miettiä tuota taukoasiaa kunhan asiat tasaantuvat töissä... nyt ei parane puhua sellaisesta mitään...

Juu. Sen verran tähän jatkan, että ei sitä työnantajan kanssa tarvitse sopia, jos sairaslomalle "joutuu" tai pitää lähteä. Vaan mikäli terveydenhuollossa arvioidaan, että tarvii sl:ää, niin sitten sinne voi hyvin mielin lähteä sairastamaan. Ihmisen sairaus ei oikein kunnioita mitään aikatauluja ja työnantajan tarpeita.

Heitin sen loma-ajatuksen, kun sinulla Nani näyttää olevan erinomainen hoitovaste cst:hen, jos en väärin muista, mikä on +++. Jos lisäksi sais syvätukea niskaan, niin miksei sen kanssa voisi päästä paljonkin eteenpäin. Että täällä ollaan sun puolesta tosi positiivisia. :D Tätähän ei kuitenkaan toinen voi tietää.

Oman niskan kanssa on kyllä melko epätoivoista eteenpäin pääseminen, mutta aion olla sinnikäs ja yrittää ainakin oireiden lievitystä. Toimintakyky on niin olematon ja tuo kiristys päässä yksi kiirastuli, että välillä tuntuu, että häviän täältä maailmasta ja justiinsa, enkä sinnittele enää päivääkään. Viimeksi tänään kävi mielessä, että surkia kohta hukuttaudun mereen tän paskan kiristyksen kanssa (onneksi täällä on vielä jäät meren päällä). Osteopaatille aion seuraavan kerran sanoa, että mieluummin haluan ostaa häneltä uudet selkäydin ja aivokalvot, kuin käydä jatkuvasti hoidossa pikkuriikkisellä hoitovasteella. Ja pyytää sen tehdä jotakin hokkuspokkustemppuja + tanssia jotakin parannustanssia ihmehuutoineen ja erikoissoitimineen ympäri hoitopöytää. Ja jos ei sitten saa mitään ihmeapua, niin niksauttaa sitten niskat kokonaan nurin humps "vahingossa". Ei tässä oikein tavajutut oikein tepsi. Tai tosi hitaasti tepsii.

Katsotaan kumpi voittaa lopulta, mun sinni vai epätoivo. Tähän asti sinni on voittanut, mutta alkaa noita mustia ajatuksia tulla päähän enenevässä määrin.

t. Entinen sinnikäs työpaikka lojaali. Nykyinen, välillä tosi epätoivoinen, ajelehtija :)
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Nani » 31 Maalis 2009, 08:04

fedja kirjoitti:
Nani kirjoitti:Täytyy miettiä tuota taukoasiaa kunhan asiat tasaantuvat töissä... nyt ei parane puhua sellaisesta mitään...

Juu. Sen verran tähän jatkan, että ei sitä työnantajan kanssa tarvitse sopia, jos sairaslomalle "joutuu" tai pitää lähteä. Vaan mikäli terveydenhuollossa arvioidaan, että tarvii sl:ää, niin sitten sinne voi hyvin mielin lähteä sairastamaan. Ihmisen sairaus ei oikein kunnioita mitään aikatauluja ja työnantajan tarpeita.

Heitin sen loma-ajatuksen, kun sinulla Nani näyttää olevan erinomainen hoitovaste cst:hen, jos en väärin muista, mikä on +++. Jos lisäksi sais syvätukea niskaan, niin miksei sen kanssa voisi päästä paljonkin eteenpäin. Että täällä ollaan sun puolesta tosi positiivisia. :D Tätähän ei kuitenkaan toinen voi tietää.
Katsotaan kumpi voittaa lopulta, mun sinni vai epätoivo. Tähän asti sinni on voittanut, mutta alkaa noita mustia ajatuksia tulla päähän enenevässä määrin.

t. Entinen sinnikäs työpaikka lojaali. Nykyinen, välillä tosi epätoivoinen, ajelehtija :)

Heips Fedja,

juu tottakai sairaslomalle voi jäädä, jos sellainen kirjoitetaan. Meillä vaan on nyt lomautukset menossa ja syksyllä tulee varmaan lisää ja jopa irtisanomisia. Koska nyt juuri pystyn olemaan töissä, niin en pitkää sairasomaa tähän kohtaan ota, vaikka sen saisin helpostikin. Se on raakaa peliä työmarkkinoilla nyt, kun aletaan miettiä kenet irtisanotaan ja kuka saa jäädä. Pitkiä sairaslomia viettävä on heti tulilinjalla... valitettavasti ja epäreilusti.

Temppiä sulle jaksamiseen, fedja... kunpa saisit avun pian!

Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 31 Maalis 2009, 17:18

Mahtavaa Nani että sulle oli kuntoutuksesta selkeää apua! :)

Olin itse Ortonissa viime kesänä yhteensä kolme viikkoa yksilökuntoutuksessa ja juurikin Kati "omana" fyssarina, oikein mukava mimmi. Sain myös akupunktiota, mutta lymfasta ei ikävä kyllä ollut edes puhettakaan. Itselläni monet jutut pahensi oireita ja eka yö menikin aikamoisissa hermosäryissä. Kuitenkin koin kuntoutuksen tosi hyvänä juttuna, eikä vähiten siksi että pääsi ihan täysin eri ympäristöön kuin arkena eikä tarvinnut keskittyä mihinkään muuhun kuin omaan hyvinvointiin! Naureskelinkin että ihan kuin olisi unessa mennyt pari viikkoa.

Tuo niskan apuväline kuulostaa kiinnostavalta, itselläni kun nuo 1-2 nakamat eivät pysy paikoillaan. Tosin onneksi osteopaatti on saanut ne hellästi laitettua kohdilleen kuitenkaan sen kummemmin kääntelemättä/manipuloimatta niskaa. Sain kyllä OMT:ltä siellä hyvän vinkin kaulan lihaksien rentouttamiseen: pieni pehmeä pallo pään alle, sitten nostan leukaa ihan hitusen ylöspäin, painan sen jälkeen ns. takaraivolla varovasti palloa vastaan ja rentoutan. Uskomatonta että muutamia kertoja sen tehtyäni kaulalihaksen on todella pysyneet pehmeinä! :) ne siis oli aikaisemmin kuin kivestä tehdyt. Tuohon kaulan/hartioiden risteymäkohtaan tarvitsisi vielä jonkun kikkaskonstin että ne saisi rennoiksi.

Tuota sairaslomailua olen myös itse miettinyt, muutamaan otteeseen ollutkin viikon-pari, mutta jotenkin työmoraali on liian tiukassa kun tuntuu että periaatteessa voisi olla töissä vaikka tietää että päätetyö vetää joka päivä kipeäksi. Kädet puutuu ja nyttenkin huomaan että hartiat on kiveä ja naama alkaa puutua :D tää on niin tätä. Kai sitä pitäis vaan joskus myöntää itselleen ettei tässä ihan normikunnossa olla ja pitää hyvillä mielin kunnon sairasloma.
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Sairaslomalle, tietokone pahentaa

ViestiKirjoittaja fedja » 31 Maalis 2009, 17:58

Mansku kirjoitti:Tuota sairaslomailua olen myös itse miettinyt, muutamaan otteeseen ollutkin viikon-pari, mutta jotenkin työmoraali on liian tiukassa kun tuntuu että periaatteessa voisi olla töissä vaikka tietää että päätetyö vetää joka päivä kipeäksi. Kädet puutuu ja nyttenkin huomaan että hartiat on kiveä ja naama alkaa puutua :D tää on niin tätä. Kai sitä pitäis vaan joskus myöntää itselleen ettei tässä ihan normikunnossa olla ja pitää hyvillä mielin kunnon sairasloma.

Mansku, niin se oli minullakin tosi tiukassa tuo sairaslomalle meno. Joskus 2001 vuonna oli vamma-oireitten lisäksi Si-nivel kipu. Raahasin jalkaa. En pystynyt mennä työpaikan ruokalaan, kun en pystynyt kävellä sinne. Silloin liikuin vielä pyörällä ja onnistuin sen avulla pääseen lähelle työpistettä. Lekurilla käynneissä lukee, että itkeskelee jalkakivun takia ja EI halua jäädä sairaslomalle. Sitten kun jäin sairaslomalle 2004 (Vamma siis 1997), olin koko ajan palaamassa takaisin. Silloinkin (2004) pyysin sen itse, kun tajusin, että olen ihan loppu. Kukaan muu sitä ei tajunnut. Ortonissakin yritettiin innostaa pysymään töissä. Lopulta on nyt sitten täytynyt myöntää, että kertakaikkiaan en ole työkunnossa, kun en ole elämäkunnossakaan.

Mulla monen vuoden tietokonetyön takia oikea hiirikäsi asti kylmenee tosi nopeasti kun kirjoittaa näytön ääressä ja muutenkin oireilee enemmän kuin vasen. Tuntuu, että kiristykset kovat koko oikea niskat ja lapa. Sehän tuossa tietkonetyöskentelyssä on, että se rassaa koko ajan neuraalikudosta ja pahentaa sen tilannetta. Siis lisää puutumisia, verenkierto käsissä/jaloissa huononee yms. Minullakin välillä kaikki sormet puutuu, kun neuraalikudos oikkuilee. Parhaimmillaan puutuu vain pikkurilli ja etusormi. Kun oli töissä, neuraalikudos ei saanut koskaan lepoa. Mulla kanssa on ollut päässä noit pistelyjä. Allergiakutina on mulla erilainen, mutta miksei voisi tulla sellaista kutinaa hermoärsytyspuoleltakin. Olen tulkinnut omat pääpistelyt neuraalikudosoireiksi (dura). Nykyään ei kovin usein ole pääpistelyjä.

Mansku mää vastaan joskus noista ruokavaliojutuista ja allergioista.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 31 Maalis 2009, 18:32

Mansku kirjoitti:Tuo niskan apuväline kuulostaa kiinnostavalta, itselläni kun nuo 1-2 nakamat eivät pysy paikoillaan. Tosin onneksi osteopaatti on saanut ne hellästi laitettua kohdilleen kuitenkaan sen kummemmin kääntelemättä/manipuloimatta niskaa. Sain kyllä OMT:ltä siellä hyvän vinkin kaulan lihaksien rentouttamiseen: pieni pehmeä pallo pään alle, sitten nostan leukaa ihan hitusen ylöspäin, painan sen jälkeen ns. takaraivolla varovasti palloa vastaan ja rentoutan. Uskomatonta että muutamia kertoja sen tehtyäni kaulalihaksen on todella pysyneet pehmeinä! :) ne siis oli aikaisemmin kuin kivestä tehdyt. Tuohon kaulan/hartioiden risteymäkohtaan tarvitsisi vielä jonkun kikkaskonstin että ne saisi rennoiksi.

Mielenkiintoista! Mansku, sun kuvailemas rentoutusliike on aika tarkkaan sama kuin muutama viikko sitten Amazonista tilaamassani kirjassa nimeltä
Harmonizing Your Craniosacral System: Easy and Effective Self-Treatment. Siinä on kannessakin tuo sun kuvaama rentoutusliike, niinkuin tästä kirjan kansikuvasta näet:

Kuva

Siinä toi liike valokuvineen ja ohjeineen on kuvattu pääkappaleen "Relaxing the Craniosacral System" alla. Löysin niskan ja hartioiden alueen rentoutukseen ainakin kolme erilaista liikettä. Niiden selittäminen ohjeineen tässä on liian vaikeaa, joten ehkä sun kannattais myös tilata se Amazonilta? Linkki Amazonin sivuille ton kirjan tietohin on tuossa ylhäällä kirjan nimessä, hinta oli vaivaiset 14 taalaa ja toimituskulut on luokkaa 10 taalaa. Eli alle 20 euron sijoituksella saat ton kirjan, joka musta ainakin vaikuttaa hyvältä ja tasokkaalta.

Ohjeet ja ton mainitsemasi rentoutusharjoituksen toteutus on inan erilainen kuin sun kuvailemas sikäli, ettei siinä tarvitse painaa sitä palloa. Ja otsikkokin on aika erilainen, tässä se kappale, toivottavasti kuvasta saa riittävästi selvää:

Kuva
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Terveiset Ortonista

ViestiKirjoittaja alaria » 01 Huhti 2009, 10:25

Nani kirjoitti:Heips kaikille!

Olen palannut kotiin, vietin siis 5 vrk Ortonissa (OSKU) ja tulin perjantai-iltana kotiin levänneenä, rentoutuneena ja hyvinvoivana & kivuttomana!! Mikä olo!!!

Kiva kun sait apua.

Miten onnistuit pääsemään OSKUuun? Minulta se on evätty jo moneen otteeseen.

Vinkkejä sinne pääsemiseksi myös muilta?

t. kuumeisesti OSKUun haluava
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Hyvä liike on

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 01 Huhti 2009, 14:42

Omakin fyssarini on tuon neuvonut Mutta suopi tehdä kuulemma hyvin varovasti, jos niskassa on jotain rikki. Suositteli mulle pallojen sijaan esim. Pieniä appelsiineja. Vähän pehmeämmät.

Ja ainakin Upledger.com -shopista voi tilata ihan tohon tarkoitettuna palloja! :) Ehkä joku CST-terapeuttikn Suomessa myisi?
tahdonvoimaa

Re: Terveiset Ortonista

ViestiKirjoittaja Nani » 01 Huhti 2009, 21:33

alaria kirjoitti:
Nani kirjoitti:Heips kaikille!

Kiva kun sait apua.

Miten onnistuit pääsemään OSKUuun? Minulta se on evätty jo moneen otteeseen.

Vinkkejä sinne pääsemiseksi myös muilta?

t. kuumeisesti OSKUun haluava

Hei Alaria,

sain lähetteen Kymenlaakson Keskussairaalan kipupoliklinikalta sinne... nyt olin siis neljättä kertaa maksusitoumuksella siellä.

Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Nani » 01 Huhti 2009, 21:37

Mansku kirjoitti:Mahtavaa Nani että sulle oli kuntoutuksesta selkeää apua! :)

Olin itse Ortonissa viime kesänä yhteensä kolme viikkoa yksilökuntoutuksessa ja juurikin Kati "omana" fyssarina, oikein mukava mimmi. Sain myös akupunktiota, mutta lymfasta ei ikävä kyllä ollut edes puhettakaan. Itselläni monet jutut pahensi oireita ja eka yö menikin aikamoisissa hermosäryissä. Kuitenkin koin kuntoutuksen tosi hyvänä juttuna, eikä vähiten siksi että pääsi ihan täysin eri ympäristöön kuin arkena eikä tarvinnut keskittyä mihinkään muuhun kuin omaan hyvinvointiin! Naureskelinkin että ihan kuin olisi unessa mennyt pari viikkoa.

Tuo niskan apuväline kuulostaa kiinnostavalta, itselläni kun nuo 1-2 nakamat eivät pysy paikoillaan.

Moi Mansku,

juuri tuolla lailla sen Ortonin koen itsekin, omaan hyvinvointiin keskittyvänä.

Koetan joku ilta muistaa ottaa vaikka kuvat niistä kahdesta pannasta, jonka tekivät mulle :)

Terveisin
Sari
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Re: Hyvä liike on

ViestiKirjoittaja fedja » 01 Huhti 2009, 21:42

tahdonvoimaa kirjoitti:Omakin fyssarini on tuon neuvonut Mutta suopi tehdä kuulemma hyvin varovasti, jos niskassa on jotain rikki. Suositteli mulle pallojen sijaan esim. Pieniä appelsiineja. Vähän pehmeämmät.

Ja ainakin Upledger.com -shopista voi tilata ihan tohon tarkoitettuna palloja! :) Ehkä joku CST-terapeuttikn Suomessa myisi?

Kirjassa suositellut pallot on lelukaupan pehmeitä palloja. Kävin syksyllä ostaan, n. 1-2 e kappale. Joten ovat pehmeämmät kuin appelsiinit. upledgerin pallot ovat tietääkseni kovemmat.

Mulla tuo liike painaa just pahimpaan kiristyskohtaan. Useimmiten en pysty tekeen ja ei tuo helpotusta.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)