Homeopatia

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Homeopatia

ViestiKirjoittaja Mansku » 17 Maalis 2009, 15:15

Lupailin tuolla aiemmin tuoda tänne esille hieman tietoa homeopatiasta :)

Tiivistettynä homeopatia perustuu ajatukseen että samankaltainen aine, joka aiheuttaa tiettyjä oireita, voi myös parantaa ne. Eli esimerkiksi aine, joka terveellä ihmisellä aiheuttaisi pahoinvointia, parantaa sairaalla ihmisellä pahoinvoinnin. Jokaisella homeopaattisella lääkeaineella on oma oirekuvansa, jonka mukaan niitä käytetään. Itse olen kokenut usean homeopaattisen aineen tehon mm. hermosäryissä, pahoinvoinnissa / vatsavaivoissa, flunssassa, päänsäryssä, allergioissa, masennuksessa, ym.

Aina aiheesta keskustellessa kuulen kuinka homeopatia on hölynpölyä ja uskomusta, mutta itse luotan siihen jolla olen kokenut olevan hyviä vaikutuksia, uskoivat muut mitä tahansa. Mieluiten käytän aina luontaisia muotoja terveydenhoidossa ja pyrin minimoimaan niin perinteisistä lääkkeistä aiheutuvat haittavaikutukset ja elimistön kuormittumisen. Toki jokainen hoitaa itseään kuinka parhaaksi näkee ja mielestäni luontais ja länsimaista lääketiedettä onkin hyvä käyttää käsikädessä ja maalaisjärjellä.

Jokatapauksessa suosittelen homeopatiasta kiinnostuneita käymään ensialkuun homeopaatin vastaanotolla, jossa määritellään jokaiselle henk.koht. "lääkitys". Sitten sen jälkeen jos haluaa, voi hankkia homeopaattisen kotiapteekin ja käyttää niitä tarvittaessa. :)

Tarkemmin aiheesta voi lukea esim. täältä >
http://www.homeopaatit.net/?valikko=valikko&sivu=laakintataito
Viimeksi muokannut Mansku päivämäärä 26 Maalis 2009, 11:30, muokattu yhteensä 1 kerran
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Homeopatia kokeilu

ViestiKirjoittaja fedja » 22 Maalis 2009, 20:16

Hienoa Mansku, että olet saanut homeopaattisista tuotteista avun!

Mää kokeilin paria tai kolmea homeopaattista valmista tuohon ylivireysongelmaan ja siihen, että saisin nukuttua. Niihen en saanut apua. Aconitum oli yksi jota kokeilin. Jonkin verran oli apua vatsan toimintaan parista valmisteesta, mutta mulla sitten kokeilu jäi vaikka kesti kyllä useita kuukausia.

Sen verran tästä, että tälläkin alalla liikkuu ilmeisesti useammanlaista hoitajaa. Osa määrää hirveän määrän homeopaattisia tuotteita. Minulle määritykset teki Turkulainen luontaistuotekauppaa pitävä homeopaatti. Hän sanoi, että yleensä hoitoon riittää päätuotteena 2-3 valmistetta. Jos aletaan roppakaupalla määräämään homeopattisia tuotteita, niin kannattaa olla varuillaan siinä, että myyjä ei vaan yritä saada mahdollisimman monta purnukkaa myytyä ilman varsinaista asiantuntemusta alalta.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Homeopatia kokeilu

ViestiKirjoittaja Mansku » 26 Maalis 2009, 11:56

fedja kirjoitti:
Sen verran tästä, että tälläkin alalla liikkuu ilmeisesti useammanlaista hoitajaa. Osa määrää hirveän määrän homeopaattisia tuotteita. Minulle määritykset teki Turkulainen luontaistuotekauppaa pitävä homeopaatti. Hän sanoi, että yleensä hoitoon riittää päätuotteena 2-3 valmistetta. Jos aletaan roppakaupalla määräämään homeopattisia tuotteita, niin kannattaa olla varuillaan siinä, että myyjä ei vaan yritä saada mahdollisimman monta purnukkaa myytyä ilman varsinaista asiantuntemusta alalta.

Tarkentaisitko "määräsikö" tämä homeopaatti ko. aineet siis ilman kunnon vastaanottoaikaa käydessäsi luontaistuotekaupassa vai konsultaation päätteeksi? Tilanteen ja pohjalla olevien syiden kartoittamiseksi ja oikeiden lääkeaineiden valinnan vuoksi on tärkeää käydä kokonaisuus läpi. Eli jos luontaistuotekaupan kassalta suositellaan jotakin johonkin vaivaan, tarkoittaa se sitä että ne valitaan ns. yleisen oirekuvan perusteella. Koska pohjalla monesti on paljon muitakin henk.koht. oirehtimiseen liittyviä tekijöitä, ei ko. aineet välttämättä toimi kunnolla. Yleensä ns. itsehoitoa kannattaa käyttää enemmänkin akuutteihin tiloihin, kuten flunssaan, särkyihin, vatsakipuihin, ym. Kokonaisuuden ja kroonisten tilojen hoito vaatii ihan henk.koht. konsultaation.

Tosiaan, kannattaa valita homeopaatti huolella. Itse katson sen mukaan josta olen kuullut paljon hyvää ja suositusten mukaan. Yleisesti ottaen vaihtoehto/luontaishoitojen kanssa kannattaa olla tarkkana mm. sen suhteen että pätevällä henkilöllä on esillä joko nettisivuilla tai vastaanotolla todistukset koulutuksesta ja tarvittaessa sitä voi kysyä puhelimessakin aikaa varatessaan jos epäilyttää. Esim. Homeopatialiiton/osteopatialiiton sivuilta löytää listaukset heidän jäsenistään. Itse olen käynyt aiemmin Klaukkalassa Monica Lindforsilla ja nyt Helsingissä Susan Pihl:illä, joka on pitkän linjan homeopaatti.

Paljolti olen siis myös itsehoitoa toteuttanut, mutta nyt halusin taas saada terveyttä kokonaisuudessaan kuntoon niin selvitimme oikein kunnolla taustoja ja niiden yhteyttä oireistoon. Osittain tuntuu jo paremmalta, mutta huomasin että tunteenpurkauksia tulee enemmän. Tämä tarkoittaa yleensä sitä että hoito on lähtenyt tehoamaan, mutta kuten monesti, saattaa oireisto ensin voimistua ja sitten lähteä laimenemaan. Varsinkin kun kyseessä on jo lapsuudesta saakka rakentuneita asioita. Homeopatiahan toimii "sisältä ulospäin"-periaatteella, eli kun itse syytä lähdetään hoitamaan se voi tulla ulos esim. ihottumana, tunteenpurkauksina, ym. Vahvat sairaustilat kehossa vaatii aikaa ennenkuin ne saadaan paranemaan. =)
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

homeopatia, konsultaatio oli

ViestiKirjoittaja fedja » 27 Maalis 2009, 23:38

Oli kunnon konsultaatio ensin. Määritettiin tämän hetkinen oireisto ja laajemmasti muutenkin, mitkä olisivat sopivat tuotteet.

Saatanpa innostua nyt uudestaan konsultoimaan ja kokeilemaan, kun on noita pillereitä laatikossa odottamassa.

Mää olen ton holistisen linjan kannattaja, kuten sääkin Mansku. Saat lievitettyä oireita noilla tuotteilla. Se on tosi hyvä. Oletko sää päässyt homeopaattisten tuotteiden kanssa kuntoutuksessa eteenpäin, siis parempaan kuntoon? Tietenkin yhdistettynä muihin konsteihin esim. lihasharjoitteisiin.

Varmasti tossa vaikuttavuudessakin on eroja vamman asteen mukaan. Jos on vaikean hermostovaurion aiheuttamia oireita, niin välttämättä tuollaiset tuotteet eivät hirveänä auta. Ajattelen nyt monia aivovamman oireita.

Mulla tohon holistiseen kuuluu kehon fyysisen hoidon, tunnepuolesta huolehtimisen/hoitamisen lisäksi vielä ruokavalio, osittain pakostakin.

Tärkeä musta tässä vammassa on myös yrittää erottaa aivovamman aiheuttamat oireet. Että tulee niiden ja ittensä kanssa paremmin juttuun. Menee helposti sekaisin, että johtuuko tää nyt aivovammasta vai onko tämä nyt mun taustasta ja menneisyyden kokemuksista johtuva tunne tai reagointi. Parhaillaan ja yleensä ovat nuo molemmat päällekkäin ja ruokkivat toisiaan. Mulle itselle tuo on ollut vaikeaa ja edelleen on. Kuitenkin parempaan suuntaan menossa. Onneksi on ollut luontaispuolellaki sellaisia osaavia terapeutteja, jotka tajunnu sanoo, että hei flikka, mietippäs nyt, että mikä tulee fyysiseltä/ mikä psyykkiseltä puolelta. Ja ohjanneet, että mennä selvittämään fyysisen vamman oireistoa vähän tarkemmin.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: homeopatia, konsultaatio oli

ViestiKirjoittaja Mansku » 30 Maalis 2009, 15:47

fedja kirjoitti:--
Oletko sää päässyt homeopaattisten tuotteiden kanssa kuntoutuksessa eteenpäin, siis parempaan kuntoon?

Varmasti tossa vaikuttavuudessakin on eroja vamman asteen mukaan. Jos on vaikean hermostovaurion aiheuttamia oireita, niin välttämättä tuollaiset tuotteet eivät hirveänä auta. Ajattelen nyt monia aivovamman oireita.

Mulla tohon holistiseen kuuluu kehon fyysisen hoidon, tunnepuolesta huolehtimisen/hoitamisen lisäksi vielä ruokavalio, osittain pakostakin.

--
Tärkeä musta tässä vammassa on myös yrittää erottaa aivovamman aiheuttamat oireet.

Hyvä juttu että tehtiin kunnon konsultaatio. :) Täytyy kuitenkin muistaa että ainahan homeopaattiset ei välttämättä toimi, jos niitä ei ole valittu oikein. Sen takiahan suositellaan seurantaa ja "lääkitystä" muutetaan jos mitään muutosta tilassa ei tapahdu. Eteneminen saattaa tosiaan myös tulla esiin eri tavoin ja pikkuhiljaa.

Mulla homeopaattiset on auttanu paljon, en muista mainitsinko jo, mutta en siis käytä ollenkaan mitään kipulääkkeitä. Aconitum on auttanut tosi hyvin nimenomaan hermosärkyihin.

Itse oon tosiaan menossa myös tässä lähiaikoina tuonne neurotesteihin, en tiedä onko kuvioissa mukana jotakin aivovammaa, koska muisti pätkii pahasti, keskittymiskyky on kadoksissa, ym. Millaisia oireita sulla on? Muutenkin on tullut uutena oireena ihmeellinen kasvojen, päänahan ja suun alueen pistely. Luulin ensiksi allergiaksi ja olin jopa kortisonikuurillakin, mutta kun pistely on edelleen jatkunut tiettyjen ruokien poisjättämisenkin jälkeen niin oon alkanu epäilemään josko nää ois taas jotain tähän vammaan liittyvää. Mullahan on siis retkahdusvammasta johtuva TOS ja tension neck tän hetkisinä diagnooseina. Tosi skitso olo välillä kun ei tiedä että mikä on mitäkin. Sulla ilmeisesti sama juttu? Millanen toi ruokavalio on mistä mainitsit? Mulla on tähän lisäks vielä keliakia ja laktoosi-intoleranssikin, jotka rajoittaa jonkin verran. Nyt varsinkin kun oon luullu ton pistelyn olevan allergiaa ni oon jättäny monia ruoka-aineita pois siksi aikaa kunnes allergiatestien tulokset selviää. Tosin tässä on vielä flunssakin päällä niin on ihan sekaisin mikä on mistäkin johtuvaa :D
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 30 Maalis 2009, 17:00

Mansku kirjoitti:Muutenkin on tullut uutena oireena ihmeellinen kasvojen, päänahan ja suun alueen pistely. Luulin ensiksi allergiaksi ja olin jopa kortisonikuurillakin, mutta kun pistely on edelleen jatkunut tiettyjen ruokien poisjättämisenkin jälkeen niin oon alkanu epäilemään josko nää ois taas jotain tähän vammaan liittyvää. Mullahan on siis retkahdusvammasta johtuva TOS ja tension neck tän hetkisinä diagnooseina. Tosi skitso olo välillä kun ei tiedä että mikä on mitäkin.

Mulla ainakin pistelyt ko. alueille tulee yläniskasta. Ovat poissa, kun niska on pysynyt ylhäällä "oikeassa paikassa" ja kun syvät lihakset väsyy, oireet tulee takaisin. Sieltä ne lykkää oireet mulle yläniskan hermoista... Toinen mahdollisuus on tietty, että ne tulee ylempää nupista mutta enpäs osaa sanoa tarkemmin...
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 31 Maalis 2009, 14:06

tahdonvoimaa kirjoitti:
Mulla ainakin pistelyt ko. alueille tulee yläniskasta. Ovat poissa, kun niska on pysynyt ylhäällä "oikeassa paikassa" ja kun syvät lihakset väsyy, oireet tulee takaisin. Sieltä ne lykkää oireet mulle yläniskan hermoista... Toinen mahdollisuus on tietty, että ne tulee ylempää nupista mutta enpäs osaa sanoa tarkemmin...

Ooo! Sieltähän se pistely siis luultavasti johtuu :) mullahan on nimenomaan 1-2 nikamissa just häikkää kun eivät pysy paikallaan. Eli onkse sun pistely sellasta jännää, vaikuttaa ihan allergiapistelyn ja toisaalta taas puutumispistelyn sekoitukselta..? Ja esiintyykö siis myös suun seudulla, kielessä, tms.?

Niin häijyltä kuin se kuulostaakin, niin on tosiaan mahtavaa löytää kohtalotovereita ja kuulla että vastaavia oireita on muillakin. Helpottaa ahdistuksessa kun ei tiedä onko allergiaa, niskasta vai muuten vaan mielenterveydestä johtuvaa :D
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 06 Heinä 2009, 13:54

Tänne jälleen vinkiksi hermosäryistä kärsiville. Homeopaattinen Hypericum auttaa ko. vaivassa (Aconitumin lisäksi), stydimpänä Hypericumilla pitäisi olla jopa hermovaurioita parantava vaikutus.
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 31 Heinä 2009, 21:24

Mansku kirjoitti:Tänne jälleen vinkiksi hermosäryistä kärsiville. Homeopaattinen Hypericum auttaa ko. vaivassa (Aconitumin lisäksi), stydimpänä Hypericumilla pitäisi olla jopa hermovaurioita parantava vaikutus.

Lainaten omaa tekstiäni, Hypericumin tonninen kannattaa siis ottaa tällaisiin vammoihin. Kaksisatanen auttoi kyllä hyvin akuutissa tilassa kun teloin taas itseäni..
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 01 Elo 2009, 10:44

Mansku kirjoitti:
Mansku kirjoitti:Tänne jälleen vinkiksi hermosäryistä kärsiville. Homeopaattinen Hypericum auttaa ko. vaivassa (Aconitumin lisäksi), stydimpänä Hypericumilla pitäisi olla jopa hermovaurioita parantava vaikutus.

Lainaten omaa tekstiäni, Hypericumin tonninen kannattaa siis ottaa tällaisiin vammoihin. Kaksisatanen auttoi kyllä hyvin akuutissa tilassa kun teloin taas itseäni..

Mitä tuo tonninen ja kaksisatanaen ovat. Onko ne jotain muuta kuin D-6, D-12, D-30, D-60...?

Puhuit Arnica (Montana?) toisessa ketjussa. Mihin sitä käytetään?
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mansku » 09 Elo 2009, 15:35

fedja kirjoitti:
Mitä tuo tonninen ja kaksisatanaen ovat. Onko ne jotain muuta kuin D-6, D-12, D-30, D-60...?

Puhuit Arnica (Montana?) toisessa ketjussa. Mihin sitä käytetään?

Eli C1000 ja C200, niitä saa siis Suomessa vaan esim. Hakaniemen apteekista tai vastaavsta paikasta muissa kaupungeissa. Homeopatiassahan menee niin että mitä laimennetumpi aine on, esim. C200, niin on sitten stydimpi kuin esim. C30. Eli kovaan kannattaa lähteä vastaamaan kovalla. Tän takia mm. paniikkikohtauksessa Ignatia C200 toimii nopeammin ja paremmin kuin C30. Akuuteissa tiloissa kuitenkaan potenssilla ei ole niin väliä kunhan vain on ko. ainetta saatavilla niin että saa sen toimimaan, mutta jos on mahdollisuus valita niin stydimpi antaa nopeamman ja voimakkaamman vaikutuksen.

Tosiaan tuonne toiseen topikkiin kerroinkin että heitin n. viikko sitten lipat koiran uima-altaalla ja satutin rintakehän jymähdyksen kautta yläselän ja niskan. Vedin heti D30 Arnicaa kolmeen kertaan 15 min välein ja sen jälkeen Hypericum C200 muutaman kerran päivän aikana ja jatkoin useampana päivänä aina kun naama alkoi puutumaan ja kroppa oireilemaan. Nyt on ollut muutamia päiviä ilman puutumista :) aiemmin kun en oo toiminut ko. tavalla, toi puutuminen on ollut jatkuvaa kuukausitolkulla plus muut oireet lisäksi. Nux Vomicalla taas lähti se vatsan jumitus kerta-annoksen jälkeen (mm. hermostoperäiseen ummetukseen hyvä aine). Kokeilitko Fedja jo itse sitä?

Homeopaattisia kannattaa kuitenkin itselääkinnässä käyttää vaan matalia potensseja jos ei ole tarkemmin siihen perehtynyt, sit kovempia homeopaatin ohjeistuksella. Oon ite pelannut niitten kanssa muutamia vuosia ja opiskelujen kautta tutustunut syvemmin niin tiedän jo jonkin verran miten noiden potenssien ja eri aineiden kanssa kannattaa toimia.

Mutta siis Arnica Montana on erinomainen aine mm. ruhjeisiin, fyysisen rasituksen jälkeen, leikkausten jälkeisiin kipuihin, iskujen ja tapaturmien jälkeen, murtumiin, nivelsiteiden paranemiseen, pään ruhjeet, nyrjähdykset, lihasvammat, ym.

Voin tässä joku päivä vaikka listata tänne muutamia aineita jotka on hyviä erityisesti näissä meidän tyyppisissä vammoissa. :)
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)