Rentoutuminen ja rentouttavat harjoitteet

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

Rentoutuminen ja rentouttavat harjoitteet

ViestiKirjoittaja fedja » 13 Maalis 2009, 22:39

Yksi keino jaksamiseen minulla on rentouttavat, hitaat harjoitteet ja rentoutuminen. Rentoutumisharjoituksia minun pitää tehdä joka päivä n.1-2h.

Aikaisemmin mulla jossakin vaiheessa rentoutumisen aikana iski aina takaisin jännityksen kroppaan. Vastajännitys oli sitä voimakkaampi, mitä paremmin rentouduin. Varsinkin vatsan alueella tuntui, että alkaa vetää sen rullalle. Se ihmetytti. En tiedä onko sitä vielä nykyään, koska oikein syviä rentoutuksia en enää tee. Mulla kroppa jännittyy lähes kaikista ja rentoutuu vain, jos keskittyy rentouttamaan. Saman tien, kun lopettaa keskittymisen rentouttamiseen, kroppa alkaa jännittyä. Ja jos rentouttaa esim. jalan, ok, sen on rento. Sitten ajatukset lähtee harhaileen, ja kappas kappas, jalka jännittyy taasen nilkasta enemmän tai vähemmän koukkuun. Jännityneisyys kasvaa seuraavaan potentiaaliin, kun esim. puhuu puhelimessa ja varsinkin kun kasvokkain juttelee. Lisäksi esim. hitaahkoa nopeampi kävely jännittää kropan. Jännittävät pelit, älypelit, jännittävät kuunnelmat, urheilun kuunteleminen. Urheilun, esim jääkiekon katsominen on lähes forbitten.

Mielikuvarentoutukset ovat aina olleet minulle vaikeita. Esim. värien kuvittelu tai jonkin tilan/turvapaikan kuvittelu. Kokeilin Ortonissa. Parhaiten tehoaa seuraava: käytän sanoja lausuen mielessä esim. "kroppa rentoutuu", tai että "kaikki on hyvin. Ei ole mitään hätää" -lausetta. "Ei tarvi huolehtia mistään", "on kevyt olo" jne.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)