autinomisen hermoston rauhoittaminen.

Fysioterapia - OMT - Kraniosakraalinen terapia - Neuropsykologinen kuntoutus - Neurokirurgia - Lääkkeet - Luontaishoidot

autinomisen hermoston rauhoittaminen.

ViestiKirjoittaja mv79 » 14 Loka 2013, 20:27

Tähän ketjuun voisi laittaa kaikki keinot miten saa aut.hermostoa rauhoittumaan.käy todella pahasti ylikerroksilla ja nukkumisesta ei tule mitään.olen todella huolissani jaksamisesta.kiitos jo etukäteen.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Tepsu » 15 Loka 2013, 00:18

Hyvä aihe. Minäkin otan mielelläni vinkkejä vastaan.

Minulla oireilu on pahimmillaan kohtauksittaista, ja silloin käytän näitä keinoja:
täydellinen vuodelepo
kaikki ärsykkeet pois ja huone mahd. pimeäksi
jos kaipaa tyynnytystä ja kestää kuuloärsykettä, voi kuunnella hiljaisella rauhoittavaa klassista musiikkia (esim. Bach todettu hyväksi)
joskus teen juominen voi auttaa (ei kofeiinipitoinen, vaan esim. rooibos)
joskus myös syöminen voi auttaa
jos sydän kovasti tykyttää ja hakkaa, otan Propralia (beetasalpaajaa)
tarvittaessa rentouttava meditaatio (esim. täältä: http://health.ucsd.edu/specialties/mind ... audio.aspx)
rauhoittava itsesuggestio: minulla ei ole mitään hätää, kaikki on hyvin, kaikki menee hyvin, minä selviän tästä, ihan rauhallisesti vain, minulla ei ole mitään hätää...

Yleensä ottaen yritän noudattaa näitä:
mahdollisimman vähän kofeiinia tai muitakaan kiihdyttäviä aineita
niin paljon lepoa, rauhallisesti ottamista ja rentoilua kuin mahdollista
niin paljon ärsyttävien ärsykkeiden välttämistä kuin mahdollista
Niskan retkahdusvamma + aivojen alaosan ja selkäytimen yläosan venähdysvamma
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 15 Loka 2013, 10:46

Hei mv79!

Hyvä aihe. Mulla on mennyt jo seitsemän vuotta Propral 10 mg x 3. On auttanut aika hyvin mutta silti niitä "kohtauksia" tulee silloin tällöin. Mulla auttaa rehellisesti sanottuna Diapam 5mg. Sekin on ollut käytössä jo varmaan saman aikaa kuin Propral. Ortonista sain reseptin, enkä ole jäänyt siihen koukkuun kuten aina pelotellaan. saattaa mennä useita kuukausia, etten tarvi ollenkaan, rauhallista elämää kun elän. Mutta hyvä apu siitä on silloin kun on toosi huono olo.
Ei ole hyvä asia tuo unettomuus, jos se oikein pahaksi äityy niin varmaan nukahtamislääkkeistä voisi olla lyhytaikainen apu.
Muistan ne pahimmat "kohtaukset" jolloin ei todellakaan auttanut minkäänlainen rentoutuminen, ei kertakaikkiaan voinut olla paikallaan vaan käveli vaan ympyrää ja alkoi hyperventiloida. Siitäpä tulikin mieleeni, että pussiinhengittely auttoi mua silloin pahimpana aikana, saatoin helposti tunninkin hengitellä pussiin ennekuin alkoi helpottaa.
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Tepsu » 15 Loka 2013, 22:34

http://www.sydanliitto.fi/videoharjoitus

Tuollaisia hyvältä vaikuttavia liikkeitä tuli vastaan. Ei välttämättä sovellu kaikilta osin kaikille, mutta itse ainakin aion kokeilla jotain noista.
Niskan retkahdusvamma + aivojen alaosan ja selkäytimen yläosan venähdysvamma
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Re: autinomisen hermoston rauhoittaminen.

ViestiKirjoittaja julia » 06 Tammi 2014, 20:23

Autonomista hermostoa olen rauhoitellut seuraavin keinoin:
- mindfulness-rentoutusharjoitus (kursseja löytyy netistä)
- kädet kylmään veteen ranteita myöten (toimii tosi hyvin kuumalla säällä, mutta ei silloin, kun kädet ovat muutenkin ihan jäässä)
- kylmäpakkaus niskaan ja makuuasentoon (osta apteekista pari kylmäpakkausta ja pidä aina pakastimessa, kiedo pyyhe tai tyynyliina eristeeksi, ettei kylmäpakkaus ole suoraan ihoa vasten)
- "kahdeksan" hengitysharjoitus (hengitä hitaasti sisään kahdeksaan laskien ja sitten hitaasti ulos kahdeksaan laskien ja jatka kahdeksan minuuttia, älä kuitenkaan hengitä liian syvään tai hauko henkeä, hidasta vain hengitysliikettä)

Nukahtaminen helpottuu seuraavalla harjoitteella, jonka löysin aikoinaan Hesarista:
- piirrä mielessäsi neliö aloittaen vasemmasta yläkulmasta ja edeten oikealle
- piirrä neliön sisään 100
- pyyhi pois neliö takaperin aloittaen vasemmasta yläkulmasta ja edeten alaspäin
- pyyhi pois luku 100 takaperin aloittaen viimeisestä luvusta edeten alaspäin oikeasta sakarasta
- jatka neliöiden ja lukujen piirtämistä ja pyyhkimistä alaspäin 99, 98, 97, 96 jne.
julia
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: autinomisen hermoston rauhoittaminen.

ViestiKirjoittaja millakiss » 27 Helmi 2014, 18:07

Mindfulnessia minäkin ehdottaisin. Levyjä saa lainattua kirjastosta esim. Arto Pietikäisen cd:t toimivia.
Oman ajan ottaminen ja menojen karsiminen. Joskus auttaa myös rauhoittava lääke. Näillä konsteilla mennään.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Hoidot ja kuntoutus - (Whiplash)