Oireiden kuvailu kirjoittamalla

Niskan retkahdusvamman voi saada paitsi peräänajokolarista, myös kaatumisesta ja putoamisesta, esim. polkupyörällä tai ratsailta pudotessa

Oireiden kuvailu kirjoittamalla

ViestiKirjoittaja Nasu » 01 Tammi 2013, 12:34

Olen viime päivinä viettänyt jälleen kerran aikaa rustaamalla paperille oireistoani ja esimerkkitilanteita, joissa oireeni minua haittaavat. Kyse on tällä kertaa kuntoutumissuunnitelmasta. Luetutin valmiin tekstin perheenjäsenelläni, ja hän kommentoi useampaakin kohtaa seuraavasti: "Onkohan tämä nyt uskottavaa, kun tästä saa niin dramaattisen vaikutelman?"

Minähän jo valmistauduin suutahtamaan, että vähätteleekö perheenjäsen oireitani, mutta sitten selvisi, että hän pohti, pitääkö lääkäri oireitani uskottavina :D

Hetken mietittyäni jätin kuitenkin tekstin sellaiseksi kuin se on. Minun oireenihan ovat juuri niin dramaattisia, kuin niitä tekstissä kuvaan. Minunkin silmiini ne näyttävät luettuna dramaattisilta, vaikka tunnen oireistoni niin hyvin. Enhän minä jokapäiväisessä elämässä tuo koko ajan esille, miltä minusta milläkin hetkellä tuntuu - johan siinä jäisivät kaikki mahdolliset askareet tekemättä.

Mutta...on hassua lukea paperilta, että oho, jopas minun oireeni ovat hurjia...siitäkin huolimatta, että niiden kanssa elää ihan joka päivä.

Miten teidän läheisenne ovat suhtautuneet omiin, kirjallisiin kuvailuihinne, jos ovat niitä lukeneet?

Kokonaan eri kysymys onkin, pitääkö lääkäri asiaani uskottavana. Siihen vaikuttavat sitten jo varsin monet seikat, kuten lääkärin kokemus, luonne ja koulutus. Pääsen kyllä selittämään tämän asian (toive Orton-kuntoutukseni muokkaamisesta paremmin vammalleni sopivaksi) suullisestikin, mutta jännitän nykyisin puhetilanteita niin paljon, että katson parhaaksi jättää asiani heille myös kirjallisena.
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 01 Tammi 2013, 16:53

Minulle tulee joka kerta samanlainen tunne, kun kirjoitan tilastani. Tuntuu kuin liiottelisin, eli itse vähättelen selvästi oireistoani vaikka se onkin mitä on. Kun lukee tekstit perästäpäin, niin tottahan se kaikki on mitä on kirjoittanut, ehkä kaikki oireet eivät ole päällä yhtäaikaa, mutta jokapäiväistä elämää haittaa aina joku oireista.

Puhetilanteet ovat minullekin hankalia, sillä kyseisellä hetkellä olo saattaa olla mukamas mitä mainion ja kun lähtee tilanteesta pois, niin tulee mieleen kaikki mitä piti muistaa sanoa. Siksi esim. Huhmareelle mennessä minulla oli oirelistaus mukana. Ja nykyään kuljetan kaikki lääkärinlausunnot matkassa.

Tänään taas äksyilin ja kiroilin turhautumistani, kun en saanut pistoketta seinään. Yksinkertainen asia, joka ei onnistunut ja seurauksena ylikuormitus. Mies joutui jo ärähtämään, että siivoa suusi, mutta minkäs teet kun tilanne on päällä, niin se on sitten päällä ja piste. Perhe joutuu elämään myös tätä vamma-arkea, he vaan eivät pysty menemään pääni sisään ja tietämään ennalta milloin räsähtää. Joten kaikki mikä kuormittaa minua pikkuhiljaa tulee perheeni päälle hyökyaaltona. Vaikeaa varmasti heillekin, sillä mikään mitä tunnen tai koen, ei näy päällepäin. Siksi suhtautuminen on vaikeaa ja sitä pitää tehdä joka päivä uudestaan ja uudestaan ja uudestaan...
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 02 Tammi 2013, 08:27

tuohon antzkuu kirjoituksen ei voi sanoa muuta kuin aamen.
noin se menee. mulla on turhautumista kun tietää mitenkä asiat pitäisi mennä, mutta kun ei. nyt helpompaa kun asun yksi, kuormitus vähäistä ja omaa minielämää elän(?). kiroilu on lisääntynyt, sitäkään en huomaa, saatan kaupassa sanoa isoon ääneen, että onpa saatanmoiset jonot. tai vain kiroilla kiroilemisen edestä.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja anzqu » 02 Tammi 2013, 09:43

Kiroilu on lisääntynyt minullakin ja just ylikuormittuneena puhun kuin merimies :shock:
anzqu

ViestiKirjoittaja kojootti » 02 Tammi 2013, 19:11

Minuthan oikein neurologi diagnosoi luulosairaaksi (somatisaatiohäiriö) kun menin onneton antamaan listan tutkimuksista joita mulle on tehty ja myös listan oirekuvauksista. taistelun jälkeen sain diagnoosin poistettua sairaalatiedoistani. sen jälkeen olen tarkasti miettinyt kenelle kerron mitäkin ja varsinki kenelle annan kirjallista tietoa. Tosiasiahan kuitemkin on , ettei kaikkia oireita voi edes muistaa jollevat ne ole mustaa valkoisella.

Mulla on itkukausi tällä hetkellä päällä, tuntuu , että kaikki ovat väsyneet minuun :(
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja anzqu » 02 Tammi 2013, 19:53

Ja meikäläisellä yleissairaalan psykiatri diagnosoi olevan "exhaustiomainen tila, jonka vuoksi kestokyky on ollut jo pidemmän aikaa koetuksella" elikkäs olin niin väsynyt ettei psyyke mukamas kestänyt kolareita ja siksi podin kipuja. Joopati joo, kun vielä neurologikin meni kirjoittamaan lausuntoonsa tuon uupumustilan... ja tämä muuttui sitten 6kk myöhemmin laaja-alaiseksi aivorunko/aivovammaoireistoksi, että sellaisia ammattilaisia keskussairaalatasolla :roll:

Täällä on viikon teemana liiallinen sinisilmäisyys...
anzqu

ViestiKirjoittaja lentis » 02 Tammi 2013, 20:55

Minäkin jälleen raapustan vastaisuuden varalle oirelistaa ja ongelmatilanteita. En kuitenkaan ole pystynyt aiemminkaan valmistunutta listaa koskaan kenellekään läheiselle esittämään. Pitäisivät varmastikin entistä hullumpana. :roll: Hiljalleen olen nyt pyrkinyt tilannettani heille valottamaan.

Pitää kuitenkin kysäistä hieman aiheeseen liittyvää apua. Oletteko koskaan ostaneet kaupasta jonkin tavaran monta kertaa ennen kuin olette tajunneet sen ostaneenne jo edellisellä ja sitä edellisellä kauppareissulla? Itse ostin ensin peräkkäisillä kerroilla loppuneen ketsuppipurkin ja kolmannen kerran pyysin vielä miehen tuomaan kaupasta tullessaan. Nyt on muuten ketsuppia! Noin käy vaan tollasten "vähemmän yleisten" kauppatavaroiden kanssa. Ihan kuin ei tajuaisi jo ostaneensa, muistijälki ei tyhjene? Vai liittyykö siis edes muistiin vai mihinköhän osa-alueeseen? 8)
lentis

ViestiKirjoittaja anzqu » 02 Tammi 2013, 21:26

Minä en ruokakaupassa käy, kun mies hoitaa kauppareissut työmatkalla, mutta aina kun tulee puhelu mitä tuodaan, niin minä vastaan "maitoa ja muroja ja muksuille iltapalat", sitten vasta kävelen kaapille katsomaan olikos siellä jotain niistä. Minulla ei ole nykyään mitään käsitystä, mitä jääkaapista löytyy vaikka ovenkahvassa roikun harva se hetki. En osaa yhdistää miehen ostamia ruokatarpeita, mitä ruokaa niistä saisi. Eläisin varmaan kahvilla, jos asuisin yksin.

Pelasin muksujen kanssa joulunseutuun Trivial Pursuitin perhepainosta. Joka kerta, kun tuli minun vuoroni toistui sama kaava: "Missä on noppa?" - tuossa, äiti. "Minkä värinen minä olin?" - keltainen, äiti. "Missä minun nappula on?" - tuossa, äiti. :oops:
anzqu

ViestiKirjoittaja Nasu » 03 Tammi 2013, 18:10

Noiden tekstien kanssa on hankalaa, kun ei tosiaan koskaan tiedä, kuka on vastassa. Minulle on käynyt sairausaikani niinkin, ettei eräs lääkäri antanut käyttää muistilistaa ollenkaan, kun silloin en puhuisi "oikeasti" omista oireistani :D Tyrmistyin hieman ja yritin sitten parhaani sillä tuloksella, että kotiin mentäessä muistilapussa oli vaikka mitä, mitä en ollut muistanut sanoa. Tietenkään siihen lääkäriin ei saanut jälkikäteen yhteyttä.

Kyllä se perhe taitaa meilläkin olla koetuksella, yritän myös vähän säästää heitä jutuiltani, kun ne ovat pääsääntöisesti vanhan kertausta. Silti minäkin olen kiukkuinen ja kiroileva, kun kivut ja toimintakyvyn aleneminen suututtavat välillä niin p*rkeleesti! Katastrofiherkkiä tilanteita ovat erityisesti ne hetket, jolloin olemme lähdössä johonkin. Silloin minä olen joutumassa vieraaseen ympäristöön, ja reagoin sitten kertakaikkisella stressireaktiolla.

Läheisten luettavaksi en minäkään kaikkia papereitani anna, kun olen itsekin oirekuvausteni kanssa hieman räjähdysherkkä. Minulle on kova pala, jos saan läheisiltäni esim. vähätteleviä kommentteja (ne eivät edes ole aina tarkoituksellisia) - niitä kun tulee noilta byrokratiatahoilta ihan tarpeeksi.
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 03 Tammi 2013, 18:54

Kun olin saanut oirelistani "valmiiksi" ja vihdoin ja viimein kasannut itseni ja antanut listan miehen luettevaksi, kommentti oli "eipä tuossa ollut mitään uutta." Voi että keitti päässä sillä hetkellä, se listahan oli minulle henki ja elämä, kirjallinen todiste huonosta tilanteestani. Sitten kun asiaa pidemmän aikaa mietti, niin joo, onhan se mies tosiaan todistanut käytännössä kaikkien oireiden aiheuttamat muutokset minussa.
anzqu

ViestiKirjoittaja Nasu » 09 Tammi 2013, 22:26

Anzqu, mä olen useampaan kertaan kokenut tuon tilanteen...mullekin oirelistat ym. ovat henki ja elämä, suorastaan käyttöoppaani :D Välillä pääsee unohtumaan, että eihän se mies minun oireideni tunnistamisessa mistään nollatilanteesta lähde, vaan kyllähän se arki on ollut meillä tällaista jo kohta neljä vuotta. Vielä enemmän tosin keittää, kun niihin oirelistoihin ei reagoida viranomaispuolella millään tavalla. Jotenkin aina mietin, että joku inhimillisyyden pilkahdus pitäisi sieltäkin löytyä - itse kukin voisi esimerkiksi kuvitella vastaavat oireet itselleen. No, jos ei muuta, niin jääväthän ne listat kirjoittajalle itselleen - sieltä voi aina käydä tarkistamassa kokonaistilanteen, mikäli tarve vaatii.
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja -Jo- » 17 Kesä 2013, 12:16

Minäkin olen noita oirelistoja yrittänyt tehdä ja niitä löytyykin varmasti keskeneräisinä vähän joka paperipinosta, koska minulle tuottaa vaikeuksia kasata sitä listaa. Saan siihen aina muutaman kirjattua ja sitten pimenee.. Ei muista muita kuin ne jotka ovat päälllä juuri sillä hetkellä. Sitten kun muita oireita ilmaantuu, en enää löydä paperia johon niitä olin listannut. Sitten etsimään uutta paperia ja taas sama homma alusta.
Nyt pitäisi kyhätä valitusta kuntoutustuki/työkyvyttömyyseläkehakemuksen hylkäämisen vuoksi. Ei oikein onnistu :?
Vakuutusyhtiön päätöksiin palkkasin asianajajan tekemään valitukset ja ne parhaillaan vakuutusoikeuden ratkaistavana, mutta enää ei ole varoja siihen, kaikki on jo käytetty eikä mistään ole mitään tulossa nyt, eikä ole tullut kuukausiiin. :(
2012 alussa peräänajokolari, josta whiplash vamma.
kuvauksissa ei havaittu muuta, kuin turvotusta ja nestettä niskassa,
oireet kuitenkin jatkuvat edelleen joskin pientä lieventymistä on havaittavissa.
Viimeisimmän lääkärikäynnillä puhetta kapselivaurion yläniskassa aiheuttaneen nesteen.
Fysiatrian erikoislääkärin lausunnon mukaan 100% työkyvytön, VY ja KELA sanovat työkykyinen
-Jo-
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja lentis » 17 Kesä 2013, 14:20

-Jo- kirjoitti:Minäkin olen noita oirelistoja yrittänyt tehdä ja niitä löytyykin varmasti keskeneräisinä vähän joka paperipinosta, koska minulle tuottaa vaikeuksia kasata sitä listaa. Saan siihen aina muutaman kirjattua ja sitten pimenee.. Ei muista muita kuin ne jotka ovat päälllä juuri sillä hetkellä. Sitten kun muita oireita ilmaantuu, en enää löydä paperia johon niitä olin listannut. Sitten etsimään uutta paperia ja taas sama homma alusta.

Samalla tavalla minulla menee tuo oirelistan "keräys". Muistaa vaan sen hetkiset asiat. Sain kuitenkin hyvän listan kokoon pitämällä läppärillä avoinna sitä dokumenttia, johon yritin listata oireita. Muutamassa viikossa oli jo ihan kattava lista. Lopulta tulikin sitten jo huomattua useasti, että kirjaamani "uusi oire" olikin jo listalla. ;)
lentis

ViestiKirjoittaja anzqu » 17 Kesä 2013, 18:06

Minä keräsin ensimmäisen listan pitkälti tänne kirjoittamieni asioiden pohjalta. Hirveä työ, mutta onpahan lista olemassa, sillä kun alkaa muistella oireita niin eipä tule mieleen kuin huimaus ja näköhäiriöt :lol:
anzqu

Paluu Vamman tunnistus, diagnosointi, hoitoon pääsy - (Whiplash)