lohdutukseksi

Niskan retkahdusvamman voi saada paitsi peräänajokolarista, myös kaatumisesta ja putoamisesta, esim. polkupyörällä tai ratsailta pudotessa

lohdutukseksi

ViestiKirjoittaja Mustikka » 11 Joulu 2012, 11:33

Heippa!
Vasta rekkasin itseni foorumeille, joten siitä hei vaan kaikille!
Eksyin itse tänne, koska mietin lähinnä tätä kummallista polttavan kirvelevää kipua oikean korvan takana/alla, joka sitten jatkuu oikealle puolelle kaulaa ja olkapäälle aina lavan ala puolelle ja selkärangan viereen. niska ja hartia kipeyttä on ollut vuosia.

(Tähän alkuun haluan painottaa että tarkoitukseni ei ole lainkaan vähätellä ketään! Vain ja ainoastaan istuttaa pientä ajatusta kipu-siskojen päihin hyvinkin karskisti kirjoittaen)

On tullut pudottua hevosen selästä monen monta kertaa ja on skolioosia summuuta.. Mutta kanssakärsijät, ei se diagnoosi ole se pointti.. Kauheasti saa lukea, että voi voi kun tämä lääkäri ei kuunnellut, että kokeillaampa seuraavaa. Olen vatsani kanssa saanut tapella lekureitten kanssa kymmenisen vuotta, ikää kuitenkin vain 20.. Siinä pyöritettiin jo keliakiat ja chronin taudit summuut. mutta auttoko diagnoosi? ei. Se lähinnä okei, no helpotti, mutta syöksi alakuloon. IBS, ei vehnää, ruista, ohraa, ei kaaleja, ei papuja, ei makeutusaineita, ei sokeria, ei hiilihappoa, ei hedelmiä kuin yksi kerrallaan ja lista on loputon.. kaikki täytyy kuitenkin kokeilla.

Haluaisin vielä painottaa, että jos on joku kasvain tai verisuonen pullistuma tai mikä tahansa hengenvaarallinen tila, kyllä sen ihminen tajuaa. Kipu on niin erilaista kun joku lihasjumi kipu. Kuunnelkaas kehoanne, niin vaivaatte lääkäreitäkin vähemmän. Säästytte luulosairaaksi haukkumiselta.
Aivan turha on myös diagnosoida itse itseä.. '' siitä iski paniikkihäiriö ja ahdistuneisuus kohtaus ja masennus!'' Ei ei ei ja ei. Se että ahdistaa, ei tarkota että koet ahdistuneisuus häiriötä, se että olo on kurja eikä oikein huvita mikään, ei ole masentuneisuutta, se on suomalainen perustila.
Tämmösellä humpuukilla ja huomiohakusellakin rutinalla vaan ruokitte pahaa oloa. Itse en usko moisiin psyykkisiin häiriöihin, en täysin kiellä että jos joku ihminen on raunio, ettei hän olisi, mutta mielestäni se on vaan itsesääliin hukkumisen jälkeistä huomion hakua.

Mutta ei tämä se itse pointti ollut.

Käsien puutuneisuus, varsinkin nimettömän ja pikkusormen, johtuu hermopinteestä/lihasjumista, joka aukee hierojalla. Ei sen vakavempaa :) Päänsärkykin johtuu monesti ihan lihasten jumiutumisesta, mene.hierojalle. hyvin yksinkertainen selitys (:

Lääkäreiden työllistymisen tietäen (yhdellä lääkärillä on n. 4 osa kaupungin ihmisistä), on varsin itseselvää olettaa, ettei se kiinnostus ja into riitä täysin, koska liukuhihnallahan he painavat työtä! Neuvoisin siis ensin varaamaan sitä hierojaa/akupunktiota/kiropraktikkoa/vyöhyketerapiaa/mitä tahansa muuta _ennen_ ennenkö juostaan päivystykseen itku kurkussa peläten, että nyt se noutaja tulee.

P.S. ei tehdä tästä tappelua, vaan vapaan purkautumisen ketju! Jos kipu v*tuttaa, pura se tänne, ettei vahingossakaan tule loukattua puolisoa/perhettä/läheisiä :)
Mustikka
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 11 Joulu 2012, 12:26

Hei, Mustikka! Tervetuloa!

Täytyy heti sanoa, että olen vahvasti eri mieltä monesta kirjoituksesi kohdasta. Niin kauan kuin ongelmat ovat suhteellisen pieniä - niinkuin ilmeisesti sinulla - niin pienellä sisulla ja hampaiden kiristelyllä pärjää.

Sitten kun ongelmat alkavat olla sitä isompia, niin ei pelkkä hampaiden kiristely enää auta. Jos esimerkiksi olet siinä kunnossa, ettet enää pysty töihin, niin se on aika vakava paikka. Joten yritä sinäkin ymmärtää asian toinen puoli.

Itse olet ilmeisesti työkunnossa?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

..

ViestiKirjoittaja Mustikka » 11 Joulu 2012, 13:57

täytyy vissiin selventää.. Kirjoitus koski lähinnä näitä, jotka itkee kun korvissa suhisee ja pari sormea on puuduksissa päänsärkyä unohtamatta. Nämä kun on aivan tuiki tavallisia lähes joka kolmannella meistä olevia oireita, jotka katoaa ihan hieronnalla ja lämmöllä. Kansaa, jolle äiti on laittanut laastarin naarmuun ja konttaus iässä pidetty kypärää..

Pakko myöstää.. Olen työkykyinen. Tosin, olen ihmislajia, joka menee töihin vaikka pää kainalossa, enkä jää kotiin maakaamaan ja kitisemään. Olen istumatyössä tietokoneen edessä, enkä voi siitä lähteä muuta kun ruokatunnin ajaksi, joka meillä on 30 minuttia. Välillä iskias on niin pahana, etten meinaa kävelemään päästä ja istuminen on tuskaa, silti menen töihin, koska kykenen. Kaiken lisäksi olen asiakaspalvelutyössä, jossa äänensävylläni on suuri rooli, en voi siis sitäkään kautta vahingossakaan päästää tuskaani ulos.

Työkykyisyys on pitkälle ihan ihmisen oma päätelmä. Toiset jää kotia, kun vähä nenä niiskuttaa, tai istumatyösä oleva on kepeillä. Ei kaikilla ole tarpeeksi korkea työmoraali. En minä kiellä, olisi se helpompaa jos vaan jäisin kotiin makaamaan kun iskias estää kävelyn tai päänsärky on niin kova, että tekisi mieli rekan alle mennä. Luontoni ei vain anna periksi. En halua olla painolastina muille, tai että muut joutuvat kärsimään siitä, että oloni ei ole täysin priima.

Tässäkin taas tähdennetään, jos on _oikeasti_ kipeä selkä/niska _niin_ kipeä, ettei sängystä pääse ylös tai työ on ruumiillista, on ihan viksuakin jäädä kotiin ja eihän sillon työt onnistu. mutta jos asia on vaan et ei ole miellyttävää... pff.. Kuka huijasi että kaikki on kivaa ja yksisarviset juoksee kaduilla.
Tämmöset herkästi saikuttajat, ja pitkään saikuttajat eivät ainoostaan kuormita yhteiskuntaa, mutta myös vievät työpaikkoja muilta hengailemalla listoilla.
Enkä sano, etteikö ihminen saa olla kipeä, totta kai me jokainen ollaa välillä kipeitä, toiset enemmän toiset vähä harvemmin.

Ehkä tämän kaiken voisi kiteyttää, että pienistä ei pitäisi vaivata muita. Jos tuntuu itestä pahalta, ajattelee asian toisin, onko tilani _oikeasti_ niin paha, että se oikeuttaa kuormittamaan muiden työtaakkaa.
Mustikka
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 11 Joulu 2012, 16:19

provo??
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 11 Joulu 2012, 17:16

Provoltahan tuo vaikuttaa, etenkin kun on retkujen puolelle kirjoitettu... :?

Mustikalle tiedoksi, että jos jatkossa haluat apua itsellesi etsiä, niin tuolta vähän alempaa löytyy keskustelua jännitysniskasta. Paha retkahdusvamma, ja siihen melko usein liittyvä aivovamma, ovatkin sitten jo ihan eri tason ongelmia, joita ei valitettavasti hierontakäynnillä saa kuntoon.
Orkidea

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 11 Joulu 2012, 19:42

Noh, Mustikka on vasta 20 vuotias, joten ymmärtäähän sen...

Minunkin tyttäreni jaksaa tehdä töitä, joskus jopa niin, että työvuorojen väli on vain kuusi tuntia. Tessit ja muut eivät taida tämäntyyppistä tuntea.

Kunhan ikää karttuu, vaivat saavat vallan.

Mustikalle tiedoksi, että aika harva niskavamman saanut käy pelkällä terveyskeskuslääkärillä, eiköhän ne ole erikoislääkäreitä ja fyssareita, joissa käydään. Kaikenmaailman hermorata-tutkimukset läpikäyneenä tiedän, ettei
kovin helposti sinne pääse, sormi-pipinä, vaan vakavasta aiheesta.
Niska, kuten selkärankakin on hyvin herkkä alue.

Mustikka taisi eksyä väärälle foorumille, mutta eipä se mitään.
Kiva kuulla, ettei nuoriso ole luuseri-porukkaa, jokaisesta asiasta ei valiteta. Ja se, että huomioidaan työkavereiden työpaine.

Osoittaa suomalaista sisua - onneksi.
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

..

ViestiKirjoittaja Mustikka » 11 Joulu 2012, 19:50

Onkohan mulla todella huono sanallinen ilmaisu, koska ihmiset tuppaavat poimimaan joukosta vai ne kohdat, joissa asia on kärjistetty.

Jos on oikeasti kipeä ja kärsii isommasta vammasta, kuin lihasjäykkyydestä tai hermopinteestä, eiköhän ne tiedä sit et on tullu kolautettua kovempaa onnettomuudessa tai muussa vastaavassa.

Enhän minä tuota ole vähätellyt. Keskittykääpäs nyt taas sitten :D

Provosta ei ole kyse, mutta en voi kieltää etteikö ota päähän ns. tuhan valittajat/stressaajat. Seuraavaksi mua kutsutaan jo internetin helmeksi, eli trolliski, mutta ei, en ole sellainenkaan. Sorry :D

ekan postin oli tosiaan tarkoitus herättää ihminen ajattelemaan, onko tämä nyt oikeasti niin vakava, että pitää lääkäriä mennä kuormittamaan. Jos on, sitten pitää mennä! Tunnen myötätuntoa lääkäreitä kohtaan, sillä heillä on oikeasti hirveä työtaakka ja se on ihan mediassakin kerrottu, että ihmiset hakeutuvat aivan liian helposti lääkäriin. Tämä valitettavasti ajaa siihen, että oikeasti vakavat tapaukset jäävät huomaamatta - kuten tämä eräs nainen, jolla umppari poksahti, koska polilla ei otettu vastaan. Vatsakipu kun on yleisimpiä oireita harmittomiinkin tiloihin.

Pyydän vielä anteeksi, jos satuin kärkevällä tekstilläni loukkaamaan jotakin foorumistia, se ei ollut tarkoitukseni.
Mustikka
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: ..

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 11 Joulu 2012, 21:19

Mustikka kirjoitti:Pakko myöstää.. Olen työkykyinen. Tosin, olen ihmislajia, joka menee töihin vaikka pää kainalossa, enkä jää kotiin maakaamaan ja kitisemään.

Joo, otetaan vaan kaikki rennosti, vaikka mielipiteemme ja näkemyksemme eriävätkin. :P

Minäkin ajattelin aikanaan juuri noin, kuin ylläolevassa olet kirjoittanut. Myöhemmin sitten vain jouduin toteamaan, että kun kivut ja vaivat ovat riittävän kovat, ei siinä enää pelkkä kova pää ja tahto riitä. Sitten on vaan nöyrryttävä, kun ne rajat tulevat vastaan... :roll:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 11 Joulu 2012, 21:48

Mielestäni sanallisessa ilmaisussasi ei ole mitään vikaa, mutta en silti ymmärrä alkuunkaan kannanottosi pointtia. Jos se kuuluu pelkistetysti, että älkää kroonikot turhaan valittako - ylös, ulos ja hierojalle, niin en voi kuin ihmetellä tietämättömyyttäsi.

Kieli poskessa kirjoitetut perseellepotkimisviestit ovat silloin tällöin paikallaan esimerkiksi minunkaltaiselleni työkykyiselle oireilijalle, jonka vaivat haittaavat lähinnä arjen mielekkyyttä. Mutta koska tällä foorumilla on myös ihmisiä, joiden tuskallisia ja lamauttavia oireita ei terve ihminen pysty edes kuvittelemaan, ehdottaisin, että jättäisit "kannustusviestit" vastaisuudessa kirjoittamatta.
CH

no huh huh

ViestiKirjoittaja Mustikka » 12 Joulu 2012, 00:27

Tässä vaiheessa en valitettavasti enää osaa kun nauraa, kuinka sokeasti jätetään iso osa tekstistä pimentoon. Olen jo pariin kolmeenkin kertaan ilmaissut asian toisella tavalla, ja siltikään ette ymmärrä. Tässä vaiheessa ei ole enää minussa se vika.
Mustikka
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 12 Joulu 2012, 01:41

Syynä taitaa olla se, että me täällä retkupuolella taidamme olla suurin osa melkoisen kipeitä, vaikka useinmiten tosiaan ulospäin ei näy yhtään mitään. Olen samaa mieltä siitä, että ihan jokaisen pikkujutun takia ei tarvitse mennä lääkäriin, mutta siinä vaiheessa kun on itse tehnyt viimeiset 8,5 kuukautta (jo monet todella paljon pidempäänkin) kovasti töitä saavuttaakseen edes jonkinlaisen toimintakyvyn, ettei tarvitsisi jatkuvasti turvautua muiden apuun, vedän kyllä aika herkästi palkokasvin ylähengitysteihin, jos asiasta mitään tietämätön tulee sanomaan minulle, että 'ota nyt itseäsi niskasta kiinni, käy hierojalla ja mene töihin'. Itse asiassa yritin kuulemma mennä töihin pari viikkoa vammautumisen jälkeen, vaikka kallonpohja oli murtunut, niska pahasti rikki, olin ihan pihalla kaikesta ympärilläni tapahtuvasta ja minulla oli niin raju huimaus, että kävely ilman tukea tai katseen tarkentaminen oli mahdotonta... mutta yritin mennä töihin, kun ei ole tapana jäädä "turhaan" kotiin lorvimaan. Tyhmä ideahan se tietysti oli, mutta siinä vaiheessa en vielä tajunnut alkuunkaan kuinka vakavista vammoista oli kyse, joten kuvittelin, että pärjään töissä kun vaan puren ne hampaat yhteen. No ei minua tietysti töihin päästetty, eikä tulla päästämään vielä pitkään aikaan, mutta se asia ei todellakaan ole työmotivaatiostani kiinni :roll:

Ja kuten aiemmin mainitsin, monilla retkuilla on niskavamman lisäksi aivovamma, jolloin se informaation perillemeno ei todellakaan ole itsestäänselvyys, etenkään kun viestisi on aika provosoivasti kirjoitettu :wink:
Orkidea

ViestiKirjoittaja kojootti » 13 Joulu 2012, 12:27

Kaksikymmen vuotiaana sitä on niin kaikkivoipaisen tietävä tästä maailmasta. Vaan elämä opettaa, onneksi.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja torvelo » 13 Joulu 2012, 19:26

niinpä, kojootti. hyvin kiteytetty.
lisäyksenä janskun postaukseen vielä se, että suosittelen käymään lääkärissä ajoissa, mielummin kerran enemän kuin vähemmän. varsinkin jos on tapaturma tms. muu toilailu. kun oireet sitten voimistuvat ja vaikeutuvat niin onpa vakuutusyhtiön helppo kumota selväkin syy-yhteys, sillä perusteella kun ei ole tullut käytyä lääkärissä, ajoissa, vaan on menty töihin pää kainalossa.

-torvelo-

ps. myöskin entinen työhullu. parikymppisenä parhaat laskutetut kuukaudet yli 330 työtuntia
torvelo

ViestiKirjoittaja JT » 14 Joulu 2012, 13:53

Joopa. Olisikohan vain pitänyt itsekin tyytyä "vakuutusyhtiön diagnosoimaan niskan venähdykseen", vai jatkaa edelleen tätä taistelua..?

Aika monesti on tullut kuultua että "töihin vain, siitä laiskottelemasta". Sitten kun tällaisen lausuneelle hieman kertoo olotilasta/todellisuudesta, niin ollaan ihan huuli pyöreänä, ei uskota, tai pahimmillaan ei edes kiinnostuta kuuntelemaan.

Kiva oli avautua asiasta myös Kelan kuntoutuksesta vastaavalle henkilölle, jolle soittopyyntö tehtiin Kelan virkailijan toimesta, liittyen tilanteeseeni jossa minulle on sairauslomaa myönnetty ensi kesäkuun loppuun asti, mutta Kela ei "hyväksynyt" sitä kuin tämän vuoden loppuun. Oli vaan tällä henkilöllä mielikuva että saisi jotain raporttia ennen vuoden loppua, ja sen perusteella sitten päätettäisiin olisinko edelleen sairauslomaan oikeutettu vai mikä.

Oli hetken hiljaisuus kun kysyin että "miksi en tuonne Insure-kurssille ole päässyt, jota olen ehdottanut jo viitisen vuotta takaperin, ja nyt sitten toivotaan jotain pikaista. Nyt sitten Insureen pääsy on myönnetty, josta tuloksia saa aikaisintaan ensi syksynä, joten miten kuvittelet saavasi jotain tuloksia tälle vuodelle?"

Jotain mutisi että "pitäisi vähän nopeammassa tahdissa asioita selvittää", tähän piti mainita että "kyllähän tätä on itsekin toivonut, ja monia asioita ottanut esille, mutta ei Teillä näytetä isommin kiireitä pidettävän"

No, Insureen kuitenkin nyt helmikuussa, viimeinen viikko elokuussa, yhteenveto sitten joskus. Ompahan tiedossa suurinpiirtein mitä tulevalta vuodelta taas odottelee, kesällä vahinko täyttää jo yhdeksän vuotta.

"Itsestähän kaikki kiinni on, ei muutakuin reippaasti liikkeelle". Aika kulunut on tuollainen lause, onneksi lähipiiri ymmärtää täysin tilanteen, mutta hieman etäisemmille on vaikea ymmärtää kun ei mitään näy päälle. Ja kun ei näy, niin tervehän sitä silloin on, ja ehdottoman työkykyinen, vaikka selvitykset ja työkokeilut puhuvatkin ihan omaa karua kieltään.

Tervetuloa Mustikka vaan mukaan karuun todellisuuteen! :D
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Re: ..

ViestiKirjoittaja anzqu » 18 Joulu 2012, 15:30

DirtyDeeds kirjoitti:
Mustikka kirjoitti:Pakko myöstää.. Olen työkykyinen. Tosin, olen ihmislajia, joka menee töihin vaikka pää kainalossa, enkä jää kotiin maakaamaan ja kitisemään.

Joo, otetaan vaan kaikki rennosti, vaikka mielipiteemme ja näkemyksemme eriävätkin. :P

Minäkin ajattelin aikanaan juuri noin, kuin ylläolevassa olet kirjoittanut. Myöhemmin sitten vain jouduin toteamaan, että kun kivut ja vaivat ovat riittävän kovat, ei siinä enää pelkkä kova pää ja tahto riitä. Sitten on vaan nöyrryttävä, kun ne rajat tulevat vastaan... :roll:

Tuota ihmislajia minäkin olin. 7,5h työpäivää päätteen/puhelinvaihteen/aulavastaanoton ääressä asiakaspalvelijana ja kyllä, meillä ei ollut edes sitä 30min lakisääteistä jonka aikana olisi saanut poistua työpisteen ääressä vaan ruokailut tehtiin siinä töiden lomassa, jos etupäätään ehti syömään. Ja vasta siinä vaiheessa lääkäriin menin, kun ei enää pää kääntynyt mihinkään ja ei seisaallaan kestänyt -> sain lopputilin!

Ja mitä tulee näihin niskakipuihin, päänsärkyihin, huminoihin korvissa, puutumisiin jne., ei ne ihan hieromalla lähde kun aiheuttajana on aivorunko/aivovamma + kaularankavamma.

Eli kiteytän kirjoitukseni pointin 2-kymppistenkin ymmärtämään muotoon:

Ei se panetus halaamalla lähde.
anzqu

Seuraava

Paluu Vamman tunnistus, diagnosointi, hoitoon pääsy - (Whiplash)