Alarialigamentti

Niskan retkahdusvamman voi saada paitsi peräänajokolarista, myös kaatumisesta ja putoamisesta, esim. polkupyörällä tai ratsailta pudotessa

Alarialigamentti

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 11 Marras 2012, 21:45

Kysyn, että voiko tuon alarialigamentin jotenkin vaurioittaa itse? Tai siis, kun mulla ei ole taustalla varsinaista tapaturmaa/kolaria (ainakaan tietääkseni) mutta oireet on samanlaiset kuin monella teistä, joilla tää alarialigamentti on revennyt/vaurioitunut tapaturman seurauksena. Kuuluuko oireistoon aina myös kipua?

Enpä ole tätä ennen edes kuullut moisesta ihmiskehon osasta. Missä kohtaa kaularankaa tuo paikka ylipäänsä sijaitsee? Pystyykö lääkäri epäilemään vauriota vastaanotolla tai näkyisikö tavallisessa magneettikuvauksessa mitään viitteitä mahdollisesta vauriosta?
Rautanaula
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 12 Marras 2012, 13:25

Ainakin omalla kohdallani alar-ligamentin vaurioon kuuluu jatkuva kipu ja tuntopuutokset yläniskassa kallonpohjassa + voimakkaat liikerajoitukset. Alarialigamentit osallistuvat pään kääntöliikkeisiin rajoittaen pään liiallista kääntymistä ja ne lähtevät C2-niskanikaman hampaasta yhtyen kalloon.

Minulla fysiatri epäili ligamenttivammaa juuri liikerajoitusten ja yläniskakipujen vuoksi, mutta tavallinen MRI ei vammaa paljastanut. Noin vuosi myöhemmin toinen fysiatri kirjasi havaintoihinsa C2-nikaman "problematiikan" ja vasta Vantaan Magneetissa tehdyssä fMRI-kuvauksessa vamma saatiin näkyviin. Alar-ligamenttivaurion johdosta C2-nikama on minulla virheasennossa ja niskan taivutuksissa nikama jää virheasentoon aiheuttaen kipua. Odottelen juuri neurokirurgin aikaa alar-ligamenttivamman vuoksi.

Omasta oirekirjostani ehkä tuo alar-ligamenttivamman aiheuttama kipu on vähäisin, enemmän arkeani vaikeuttaa aivorunkovammaoireisto, joka on mm. huimausta, kehon asentotuntohäiriöitä, näköhäiriöitä jne.
anzqu

Paluu Vamman tunnistus, diagnosointi, hoitoon pääsy - (Whiplash)