Kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmä

Niskan retkahdusvamman voi saada paitsi peräänajokolarista, myös kaatumisesta ja putoamisesta, esim. polkupyörällä tai ratsailta pudotessa

Kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmä

ViestiKirjoittaja Nasu » 30 Marras 2011, 15:13

Heippa! Kävin täällä keväällä esittäytymässä, mutta kirjoittelu on muuten jäänyt aika vähäiseksi. Olen elänyt niskan retkahdusvamma -diagnoosin kanssa viime keväästä saakka (itse vamma on kohta 3 vuotta vanha).

Hoitoon pääsyni takkuilee tällä hetkellä aika pahasti. Keväällä hain diagnoosini Ortonista, kun terkkarista ei haluttu lähettää jatkotutkimuksiin. Nyt en niinkään kaipaisi tutkimuksia, vaan jonkinlaista seurantaa jne. Oireeni (huimaus, pahoinvointi ja lihasjäykkyys sekä "hermotuntemukset" toisessa kädessä) ovat taas pahentuneet.

Jouduin hakemaan sairauslomaa terveyskeskuksesta, jossa lääkärillä ei tuntunut olevan teoriatietoa vammastani (eikä halua ottaa selvää), ja sairauslomani syyksi hän kirjoitti "tension neck -oire". Olen saanut hylkäävät vastaukset sekä Kelan kuntoutustutkimuksesta sekä fysiatrisesta yksiköstä, kun olen hakenut tutkimusta/hoitoa.

Kysymykseni koskeekin kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmää. Olen ajatellut viedä tapaukseni sinne käsiteltäväksi, kun kaikista suunnista tuntuu tulevan kielteinen vastaus. Löytyisikös palstalta ketään, kenellä olisi kokemuksia kyseisestä ryhmästä? Ovatko kuntoutuspäätökset ym. menneet eteenpäin sitä kautta?

Olisi ihan kiva olla "asiakkaana" edes jossakin, kun elämä on tällä hetkellä sellaista, ettei yhtenäkään aamuna voi vointia etukäteen ennustaa. Joskus ei voi istua tai kohdistaa katsetta mihinkään, joskus taas ei kävelykään onnistu. Joskus taas voi mennä puolikin päivää lähes oireettomana... Mukavaa syksyä kumminkin kaikille!

T: Nasu
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 30 Marras 2011, 16:40

Itselläni moisista kokouksista etupäässä huonoja kokemuksia. Joutavan päivästä porinaa. Ainakaan mun kohdalla siitä ei ollut mitään hyötyä, joskin mun lääkinnällinen hoito on isossa sairaalassa eikä tk:ssa.
Olipahan byrokraateilla syy pitää yhdet ylimääräist kahvikutsut. Toiste en mene.
Tervetuloa Nasu todellisuuteen, näin suomistoliitossa oikeasti kohdellaan vaivaisia.

-torvelo-
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Nasu » 30 Marras 2011, 18:30

Saako sekin, josta keskustellaan, osallistua siihen kahvitteluun? Kyllä mä kahvit voisin siellä käydä juomassa :D Ei kun oikeasti, tk:ssa asia on niin, että lääkäreiden teoriatieto niskan retkahdusvamman jälkitilasta on lähinnä promillen luokkaa omastani. Siksi jaksan vielä yrittää viedä asiaa eteenpäin. On aika pelottavaa, kun asioistani päättää sellainen, joka ei hallitse vammastani edes perusteita.
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 30 Marras 2011, 19:00

:D
Ei saanut, ei ollut käytöstapoja, jäi meiltä sitten pullakahvit juomatta. Ei meidän lakeuksillakaan tk:n lääkärit tiedä juurikaan näistä vaivoista. Mä olin ensi isossa sairaalassa TOS -lähetteellä.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja fedja » 30 Marras 2011, 20:56

Ootko Nasu fysiatrian pkl:ssä käynyt vielä? Tk ei kyllä voi sinua hoitaa. Retkahdusvamman tietämys ja hoito fysiatreillakaan ei ole kovin kummoinen, mutta ainakin hitusen parempi kuin tk:ssa.

Pyydä tk-lääkäriä lähettämään sinut fysiatrian pkl:ään, jos ei osaa sinua hoitaa. Tension Neck on yksistään väärä diagnoosi retkahdusvammaan. Voi tietenkin tulla kylkiäisenä useinkin. Taistele!
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Nasu » 30 Marras 2011, 22:16

Mulla on ollut lähete fysiatrian poliklinikalle, mutta he eivät suostuneet minua sinne ottamaan. Tämä on vähän sekasotku koko juttu, kun viime keväänä, ennen diagnoosiani olivat tk:ssa sitä mieltä, että oireeni ovat psyykkisiä (en ollut itse missään vaiheessa tätä mieltä).

Minut ohjattiin siis psykiatrian poliklinikalle. Kävin siellä pari kertaa ja siellä todettiin, että vammani ei ole psyykkistä laatua. Ilmeisesti ne ketkä asiasta päättävät, näkevät papereistani nämä minun psykiatrian puolen käyntini ja yrittävät saada minut pysymään "psyykkisenä potilaana". Sinänsä minulla ei ole mitään mielenterveysongelmia vastaan, mutta kun minulla nykyisellään on tuo virallinenkin diagnoosi, niin pidän päättäjien menettelyä aika törkeänä.

Kiitos kannustuksesta, tottakai jatkan taistelua. -Nasu-
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 01 Joulu 2011, 08:18

Omalla kohdallani yhteistyöryhmässä oli työkkärin, vammaispalvelun, kelan ja terveyskeskuksen edustus sekä minä itse ja minun avustajani.

Kuin yhteisestä suusta totesimme, että asia kuuluu liikennevahinkovakuutusyhtiölle. Kokous auttoi kelan suuntaan kuntoutuksen eteenpäin menoon, muutoin ei muuta kuin yhteinen näkemys kirjattiin papereihin ja kansioihin. Eli sekin tuli yritettyä.

Aina kannattaa edes kahvitella.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Nasu » 01 Joulu 2011, 15:25

Joo, otin kuntoutusryhmään yhteyttä, mutta ovat tavattavissa vasta ensi viikolla. Jos ei sitten muun, niin sen kahvittelun vuoksi :) Jos vaikka saisin jollakin tavalla tuoduksi esille ristiriidan, että terveydenhuollon mukaan olen liian terve, jotta minua tarvitsisi hoitaa (en ymmärrä, mistä ovat tämän käsityksen saaneet) ja Kelan mielestä taas liian sairas, jotta minua kannattaisi kuntouttaa. Ei kyllä ikinä kannattaisi retkahtaa :D
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Nasu » 20 Tammi 2012, 23:56

Kyllä tämä paperien pyörittely on rasittavaa. Juttu eteni niin, että otin yhteyttä ryhmän yhtyshenkilöön. Hän pyysi minulta omaa raporttia tilanteestani. Kirjoitin raportin huolella ja ilmaisin siinä ongelmani ja toiveeni - siis toiveen, että työkykyäni nyt viimeinkin arvioitaisiin.

Kun tämä kyseinen henkilö soitti takaisin, hän ei tuntunut olevan ollenkaan varma, kuuluuko juttu nyt ainakaan heille (tämä tuntuu olevan yleinen ongelma, eli se, että mikään ei kuulu kenellekään). Keskustelun aikana ymmärsin, ettei hän ollut kunnolla lukenut sitä raporttiani...ainakin hänen kysymyksensä olivat sitä luokkaa.

Nyt olen lähettänyt puuttuvat paperit, josko sitten harkitsisivat, kuuluuko juttu heille. Hohhoijaa, haukotuttaa tämä ainainen byrokratia...
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 21 Tammi 2012, 11:58

Kyseessä on ihan lakiin perustuva juttu, joten pakko jonkin tahon on se kasaan kutsua. Joten kannattaa pyytää työvoimatahoa, joka pitää sinua sairaana kutsumaan ao. ryhmä kasaan.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Paluu Vamman tunnistus, diagnosointi, hoitoon pääsy - (Whiplash)