Palan tunne kurkussa

Niskan retkahdusvamman voi saada paitsi peräänajokolarista, myös kaatumisesta ja putoamisesta, esim. polkupyörällä tai ratsailta pudotessa

Re: Palan tunne kurkussa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Kesä 2011, 11:58

Moikka!

Toivottavasti ylppärit meni mukavasti! :) Ainakin keli oli mitä parhain. :)

Jaana kirjoitti:Mistä voi johtua palan tunne niskan keskikohdassa kurkussa? Jossain nikamien c3-4 alueella. Välillä se on terävä tunne ja voi olla poiskin. Selällään ollessa usein helpottuu. Siinä kohtaa sormilla tuntee rangassa mutkan, ranka kallistuu eteen. Jos se on nikamansiirtymää, mitä sille voi tehdä? Kamalan ikävä tunne. Huomenna uusi rtg, ja taivutuskuvat.

Mulla se on kalvoärsytystä eli liikaärsytystä tai joku väärä liike/asento niskalla. Selällään se helpottaa, koska lihakset/kalvot on rennommassa tilassa (niska lepää), eivätkä kisko kurkunpäätä alaspäin. Samoin se auttaa, että ujuttaa selällään ollessaan peukalot leukakuoppiin ja kevyesti mobilisoi leukaa eteen-ylös. Myös se helpottaa, että ottaa kurkunpäästä höyhenenkevyesti kiinni peukalolla ja etusormella ja mobilisoi sitä sivuttain. :) Kolmas keino on leuan siirrot vaakatasossa (puoli kerrallaan) tai leuan työntö eteenpäin. Ne kohdistuvat myös sinne C2-3 -tasolle. Samoin veden juominen kulauksittain sekä rintakehän kevyt pyörittely laukaisee kalvojännitystä itselleni.

Mutta veikkaan, että oire voi tulla mistä vaan kalvostosta/lihaksista eli toisella helpottava liike on joku toinen.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Kesä 2011, 09:00

Hei hieno homma, että päivä oli onnistunut. :) Ja kyllähän sitä jaksaakin vähän makoilla ja ottaa ns. Takapakkia, kun on sitä ennen päässyt iloitsemaan, olemaan ihmisten ilmoilla ja nauttimaan. Onko siellä jo koulupaikkaa vieilä mietitty vai tuleeko ensin intti? :)

Tästä ketjusta löydät mun liikkeitä:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=421

Pitää päivitellä lisää, jahka saan aikaiseksi.

Oon muuten miettinyt tuota risteilyasiaa ja vielä ainakaan ei hotsita laivalle lähteä, vaikka lukuisat semmat olen siksi missannut. Mähän teloin itseni laivalla ja tuo tasapaino ei vieläkään tykkää keinuttavasta liikkeestä. Onneks mies lentää työkseen jatkossa, niin tullee väistämättä valittua kulkupeliksi lentokone. Siinä ei ole mitään ongelmaa. :D
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Paluu Vamman tunnistus, diagnosointi, hoitoon pääsy - (Whiplash)