Oireiden tunnistus

Niskan retkahdusvamman voi saada paitsi peräänajokolarista, myös kaatumisesta ja putoamisesta, esim. polkupyörällä tai ratsailta pudotessa

Oireiden tunnistus

ViestiKirjoittaja lillero2 » 02 Tammi 2011, 18:23

Hei

Olen yrittänyt pitkään löytää selitystä oireilleni, eikä kukaan tunnu tietävän mistä ne johtuvat tai ovatko yhteydessä toisiinsa. On käyty monella lääkärillä ja aina tulee vain arvailuja ja reseptejä jotka eivät toimi. Fysiatrin määräyksestä tehty myös tutkimuksia, ilman tuloksia.

Kuulostaako seuraava tutulta?

- Nenä tukossa ympäri vuoden. Kaikenlaisia reseptilääkkeitä kokeiltu, mikään ei toimi. Otettu mm. röntgenkuva, ei selvää vikaa nähtävissä.

- Selkä on niin arka ettei anna toisten koskea siihen lainkaan. Kramppaa jos joku hipaiseekin sitä. Mutta pystyn itse koskettamaan sitä, eikä kramppaa.
Omasta kosketuksesta Koskee pahemmin vain jos painelen kovemmin joitakin kohtia. Pystyn myös nojaamaan tuoleja yms. vasten ilman ongelmia.

Paras veikkaus tälle on fibromyalgia. Yleislääkärin mukaan voi olla myös päässä vikaa koska reagoi muiden kosketuksiin, mutta omiin ei niin vahvasti, eli minut on pienenä kuulemma hakattu tjms. (tämä selitys ei oikein mene minulla läpi). Tätä herkkyyttä ei ole muualla kuin selässä, ja herkkyys on todella korkea. En pysty käymään esim. hierojalla.

- En pysty nukkumaan usein vasemmalla kyljellä, tuntuu että sydän pusertuu kehon paineen alle, ja on valtavan kipeä. Välillä kovia rytmihäiriöitä, tulee yleensä jos kumarrun tekemään jotain.
lillero2
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Oireiden tunnistus

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Tammi 2011, 18:30

lillero2 kirjoitti:- Selkä on niin arka ettei anna toisten koskea siihen lainkaan. Kramppaa jos joku hipaiseekin sitä. Mutta pystyn itse koskettamaan sitä, eikä kramppaa.

Moi, lillero2! Muistan nimimerkki millakissin kertoneen vastaavanlaisesta. Hänellä oli taustalla selässä hermovauriota ja luudutettu kivulias selkä. Ei kestänyt fyssarin kosketusta lainkaan. Sitten erään asiaan perehtyneen fysioterapeutin avulla saivat sen pikku hiljaa kestämään kosketusta. En tiedä, onko sama kuvio kuin sulla, mutta millakiss voinee kertoa asiasta enemmän. Laitankin hänelle viestiä tästä ketjusta...

Onko sulla muuta kipuhistoriaa tai muita vaivoja taustalla, vai ovatko nuo mainitsemasi oireet samalla kaikki sun tämän hetkiset oireet? Ja onko jotain muuta aikaisemmin ollut taustalla?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja millakiss » 02 Tammi 2011, 19:48

Heippa!
Joo, näin se on kuten DD asian ilmaisi. Selkä ei kestänyt hipaisuakaan. Nyt se kestää mutta sama ilmiö on hermovauriojalassa. Eli nämä asiat liittyvät hermovaurioihin. En nyt muista oliko termi allodynia mutta kuitenkin.

Pääsin hyvän fysion hoitoon. Fyssarin pitää olla sellainen, joka uskaltaa koskea ihmisen kroppaan. Eikä niin kuin minulla vuosia, että apuva ja nostettiin kädet ylös, kun eivät halunneet minua satuttaa. Ensimmäiset käynnit fyssarilla olivat tuskaa kun hän selkää käsitteli. Ei hieronut vaan käsitteli manuaalisesti. Ja kyllä siinä meni pitkän aikaa ennen kuin aloin tottumaan käsittelyihin. Hän antoi myös hyviä liikkeitä, ja kotona sit jumppasin. Tosi pieniä liikkeitä. Jostainhan se on lähdettävä liikkeelle.

Tämä vammahan ei näy missään rtg-kuvassa, vain hermoratatutkimus paljastaa onko hermovaurioita ja siitä se diagnosointi sitten pikkuhiljaa lähtee.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: Oireiden tunnistus

ViestiKirjoittaja fedja » 02 Tammi 2011, 22:00

lillero2 kirjoitti: Selkä on niin arka ettei anna toisten koskea siihen lainkaan. Kramppaa jos joku hipaiseekin sitä. Mutta pystyn itse koskettamaan sitä, eikä kramppaa.

Paras veikkaus tälle on fibromyalgia. Yleislääkärin mukaan voi olla myös päässä vikaa koska reagoi muiden kosketuksiin, mutta omiin ei niin vahvasti, eli minut on pienenä kuulemma hakattu tjms. (tämä selitys ei oikein mene minulla läpi). Tätä herkkyyttä ei ole muualla kuin selässä, ja herkkyys on todella korkea. En pysty käymään esim. hierojalla.

- En pysty nukkumaan usein vasemmalla kyljellä, tuntuu että sydän pusertuu kehon paineen alle, ja on valtavan kipeä. Välillä kovia rytmihäiriöitä, tulee yleensä jos kumarrun tekemään jotain.

Voiskohan sinulla olla rintarankalukkoja? Rytmihäiriöt, puristuksen tunteet yms, voisivat tulla siitä.

Jos et pysty käymään hierojalla, niin yritä löytää oikein kevyesti ja varovaisesti hoitava kraniosakraaliterapiaterapeutt tai kraniaalista osteopatiaa hallitseva osteopaatti. Ota jo etukäteen selvää millä tavalla hoitavat, ja älä mene, jos kuulostaa liian voimakkaalta. Nuo hoitotavat voisivat rauhoittaa hermostoa.

Tuleeko kivut selvästi tietyssä asennossa ja onko niitä koko ajan? Nenän tukkoisuus voi tulla niskatukkoisuudesta. Onko oireita ollut aina, vai onko tullut pikku hiljaa?

Itse olen sekä fyysisen ja psyykkisen puolen yhtäaikaisen hoidon kannalla omallakin kohdalla, joten sanon, että kannattaa tuo fyysinen väkivallan vaikutuksetkin keholla pitää mielessä. Tuohan voi olla myös kehon tapa kertoa, että hoida minua, ja että on aika käsitellä mennyttä traumaa. Nuo erittäin kevyetkin hoidot voivat myös aiheuttaa kehoshokkeja sinulle, mutta jos löydä luotettavan ja tarpeeksi varovaisen hoitajan, niin tuota kautta voisi päästä pikku hiljaa eteenpäin.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lillero2 » 03 Tammi 2011, 22:07

Hermoratatutkimuksessa, eli enmg ei kyetty tutkimaan selkää lainkaan, sillä kivut olivat niin kovat. Muualla ei ollut mitään vikaa. Näitä selkävaivoja on ollut niin kauan kuin jaksan muistaa. Suositteli kipusäikeiden tutkimusta, johon voisin hakeutua.

Ongelmana on se että yksityisellä käynti maksaa, ja terveyskeskuslääkäri tarjoaa ensimmäiseksi vaihtoehdoksi trisyklisiä tabletteja, joista en löydy uskovan kuin lisää ongelmia.
lillero2
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 03 Tammi 2011, 22:10

lillero2 kirjoitti:Hermoratatutkimuksessa, eli enmg ei kyetty tutkimaan selkää lainkaan, sillä kivut olivat niin kovat. Muualla ei ollut mitään vikaa. Näitä selkävaivoja on ollut niin kauan kuin jaksan muistaa.

Kertoisitko, lillero2, vielä minkälainen sun selkähistorias on ollut? Mistä kivut ovat alkaneet, mitä selästäsi on löytynyt, miten kauan ongelmien alkamisesta on jne? Auttaisi hiukan hahmottamaan kokonaisuutta?

Ja mitä hoitoja on kokeiltu?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 06 Tammi 2011, 20:23

lillero2 kirjoitti:Hermoratatutkimuksessa, eli enmg ei kyetty tutkimaan selkää lainkaan, sillä kivut olivat niin kovat. Muualla ei ollut mitään vikaa. Näitä selkävaivoja on ollut niin kauan kuin jaksan muistaa. Suositteli kipusäikeiden tutkimusta, johon voisin hakeutua.

Fasettilukot selässä voivat aiheuttaa voimakkaita puukoniskukaltaisia selkäkipuja. Jos kivut on olleet niin kauan kuin muistat, niin nehän ovat voineet olla jo pikkulapsena. Itsellä jotkut vaivat ovat olleet jo lapsena, eikä niiden alkukohtaa muista. Sitähän pikkusena muksahtelee tai jotain muuta sellaista ja tottuu esim. kylkipistokseen tms.. Yleensähän ne paranevat. Kai ne lekuritkaan ei välttämättä tiedä mikä tuollaisen kiputilan voi aiheuttaa ja on hieman hankala, jos kukaan ei selkääsi pysty hoitamaan ja tutkimaan.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lillero2 » 09 Tammi 2011, 22:54

Iltaa

Noita selkävaivoja on ollut niin kauan kuin jaksan muistaa, kukaan ei ole kyennyt tarkkaa diagnoosia antamaan.

Kokeilen tässä ensiksi erästä vitamiinijuttua ja jos se toimii niin kerron tuloksia. Voi olla että menen myös omakustanteisesti kipusäikeiden tutkimukseen, koska terveyskeskuslääkäri ei sinne halunnut minua lähettää.
lillero2
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Vamman tunnistus, diagnosointi, hoitoon pääsy - (Whiplash)