Keskustelua aivovammasta

Niskan retkahdusvamman voi saada paitsi peräänajokolarista, myös kaatumisesta ja putoamisesta, esim. polkupyörällä tai ratsailta pudotessa

Hei Fedja :)

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 14 Elo 2009, 10:21

Tulinpa juuri lomilta :)

Liikennevahinko työmatkalla tapahtui jo 5 vuotta sitten, joten on tästä jo aikaa.

Nykyään olen uusi eläkeläinen, joten vähän pelottaa, tuleeko "enää" niitä kuntoutuksia. Tosin, Insuren ja muiden treeninkien jälkeen alkaa olla jo aika paljon välineitä selviytymiseen, jos vain tulisi mieleen käyttää niitä :)
Käsittääkseni max 7 vuotta on raja, jolloin homman pitäisi alkaa sujumaan. Tietysti, jos elämäntilanne muuttuu, voi saada muuttuneeseen elämäntilanteeseen apua.

Kuntoutuksista muuten;
- jos on vielä työnantajan kirjoilla, kannattaa hyödyntää niin pitkälle kuin mahdollista työntantajan työterveyshuoltoa. Ainakin minä sain fysiatri-konsultaation sitä kautta, taisin saada hermoratatutkimuksenkin. Meillä oli vuoden välein 5 krt/vuosi omt-terapiamahdollisuus.
- Aina kannattaa selvittää parhain lääkäri, mikä saatavilla on. Vaikka vähän kauempaakin. Mutta ennen sitä, selvitellä taustat ja varsinkin vakuutuslääkäritausta. Luin joskus Satu Salosen kirjan Sairaan hyvä potilas ja siitä tuli vinkkiä sairaalle.. ei tosin vakuutuslääkäreistä vaan kaikesta muusta.

- oman kunnan omalääkäri ja kuntoutustiimi. Ilman muuta, jos on aivovamma (plus muut vammat päälle - liikenneonnettomuuksissa kun rysähtää enemmänkin paikkoja hajalle), on mahdollista saada kunnan maksusitoumus kuntoutukseen. joissain kuntoutuksissa on omavastuu, joissain ei. Kunnan kautta voi myös saada kuntoutusjakson oman kunnan alueella olevaan laitokseen. jos vain siellä osataan hoitaa sitä vammaryhmää. Aivovammoja esimerkiksi ei osata hoitaa kovin monessa paikassa.

- Kela, harkinnanvaraiset kuntoutukset ja Kelan tuki esim. lääkärin lähetteellä fysioterapiaan tai kimppajumppaan. kela muuten voi maksaa joka toinen vuosi harkinnanvaraisesti kuntoutusjakson.
Asia tuli selville kuntoutusohjaajalta.

Byrokratia on melkoinen 8)
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 15 Syys 2009, 14:15

Uujea, eilen sain kutsun Insure-haastatteluun ja kuulemma se jo melkein kertoo että mulle olis paikka varattuna joltain kuntoutusjaksolta :) jospa tää tästä etiäpäin.

Tuli muuten mieleen kun tuossa käytin koiraa osteopaatilla, ressukalla on myös häikkää ilmeisesti vagus-hermossa kun saanut joitain vuosia sitten tällin päähänsä ja sitä myöten tullut allergioita, ym. Että niinhän se menee: koira kuten omistajakin :D
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 15 Syys 2009, 14:28

Samoin mää sain kutsun neuropsykologin haastatteluun, jossa arvioidaan soveltuvuutta kurssilla. 1.5h. Hieman turhauttavaa lähteä pelkästään ton haastattelun takia Hesaan, mutta häätynee mennä.

Mille kurssille hait? Mää hain ennen joulua olevalle, mutta sille en tainnut päästä.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mansku » 16 Syys 2009, 13:14

fedja kirjoitti:Samoin mää sain kutsun neuropsykologin haastatteluun, jossa arvioidaan soveltuvuutta kurssilla. 1.5h. Hieman turhauttavaa lähteä pelkästään ton haastattelun takia Hesaan, mutta häätynee mennä.

Mille kurssille hait? Mää hain ennen joulua olevalle, mutta sille en tainnut päästä.

Hienoo :) joo, matkan takaa kyllä varmasti turhauttavaa tulla mut jospa siitä ois sit hyötyä. En oo viel itseasiassa hakenu vielä millekään kun vasta sain sen haastattelukutsun, varmaan siel sit käydään asiaa läpi. Vähän jänskää vaan toi et miten saan onnistuu kuuden viikon setin poissa kotoa..jos kysyis voiko kotoa käsin käydä osittain ku näin lähellä kuitenkin asustelen..
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 16 Syys 2009, 17:22

Hei Mansku,
on se kyllä niin, että varaudu olemaan ihan 24/7 x 6 viikkoa kurssilla.

Mäkin asun puolen tunnin päässä Synapsiasta, mutta kertaakaan en tainnu käydä kotona. Edes viikonloppuna.
Pieni osa porukasta taisi käydä kotona, mutta huomasivat, että olivat sekä poikki kurssista että kotielämästä (100 asiaa ja askaretta kotona & muut paineet) ja koska kurssi on todella intenssiivinen, pääpainon on oltava kurssilla.

Se on meinaan ainutlaatuinen tilaisuus saada selvyys, miten pahasti asiat on vinossa. Ja tietysti, mitkä asiat toimii :D

Toista Insure-kurssia ei tule omalle kohdalle.

Lääkärin kanssa voi yrittää neuvotella kotikäynneistä, viikonloppuisin siis oltava lääkärinlupa. Kelan maksusitoumuksilla menevät ovat vielä tiukemmin kurssilla, vakuutusyhtiöt voivat vähän joustaa. Tietysti vakuutusyhtiöille sopii, jos vaikka kaikkia vikoja ei löytyisikään...
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 16 Syys 2009, 17:29

Mikähän tuon haastattelun osuus on? Valkkaako siinä vielä aineksen ja pudottaa pois osan haastattelukierroksella? Minä joo kirjoitin Kelan hakemuksen kurssille.

Minä kanssa luulen, että aika intensiivinen paketti on tiedossa, mikäli sinne pääsee. Sen verran intensiivinen, että minä taas mietin, että miten jaksan sen 6 vk olla siellä. Tosin sen kestää, kun tietää hyödyt.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mansku » 30 Syys 2009, 17:29

fedja kirjoitti:Mikähän tuon haastattelun osuus on? Valkkaako siinä vielä aineksen ja pudottaa pois osan haastattelukierroksella? Minä joo kirjoitin Kelan hakemuksen kurssille.

Minä kanssa luulen, että aika intensiivinen paketti on tiedossa, mikäli sinne pääsee. Sen verran intensiivinen, että minä taas mietin, että miten jaksan sen 6 vk olla siellä. Tosin sen kestää, kun tietää hyödyt.

Käsitin jotenkin neuropsykin puheista et siel haastattelussa käytäis jotenki läpi se kelan paprukin..mut tiedä sitten. Saattaahan ne vielä vissiin tossakin pudottaa pois jos kokevat että kuntoutus ei palvele tarpeeksi ko. henkilöä, eli jos on esim. niin tiltissä ettei kuntoutuksesta luultavasti olisi enää hyötyä. Mut luulen et meidän tapauksessa on aika hyvät tsäänssit päästä.

Ittee kans epäilyttää kovasti tuo miten jaksaa ja pystyy olemaan laitoksessa kuutta viikkoa, kun tuntui että 2 viikkoakin putkeen ruskiksella teki tiukkaa. Sinällään ois hyvä jos sais sovittua edes osittain kotoa käymisen..noh, katotaan miten asiat menee. Näköjään siirsivät marraskuun puoliväliin ton haastatteluajan.
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Edellinen

Paluu Vamman tunnistus, diagnosointi, hoitoon pääsy - (Whiplash)