3kk onnettomuudesta...

Niskan retkahdusvamman voi saada paitsi peräänajokolarista, myös kaatumisesta ja putoamisesta, esim. polkupyörällä tai ratsailta pudotessa

3kk onnettomuudesta...

ViestiKirjoittaja turku » 17 Syys 2010, 15:56

Olin kolme kuukautta sitten moottoripyöräonnettomuudessa. Viikko tiedottomana, kallo murtui ja vaikea aivovamma.

Nyt on tuon pään sekoilun lisäksi alkanut tulla muitakin oireita, jotka näyttäisivät liittyvän ehkä jollain tavalla niskaan. Niskasta ei tähän mennessä ole kumminkaan löydetty mitään vikaa, en tiedä kuinka tarkasti sitä on loppujenlopuksi edes tutkittu?

Oireet olivat aluksi sellaisia, että oikeassa korvassa kuulo on sisäkorvan "häiriön" takia heikentynyt ja tasapaino etenkin makuuasennossa tulee kylkeä käännettäessä viiveellä. Myös makuulta istumaan nouseminen aiheuttaa älyttömän pyörimisen useaksi sekunniksi. Auton kyydissä istuminen teki myös todella huonon olon. Tähän ei kumminkaan kiinnitetty hirveästi huomiota, koska ajeltiin että se paranee koska onnettomuudesta on kulunut niin vähän aikaa.

Pääsin Synapsiaan, ja täällä olenkin sitten harrastanut liikuntaa, lenkkeillyt, käynyt punttisalilla ja hieronnoissa. Ihmettelin kun hierontojen jälkeen oli heikko olo. Nyt oireet ovat kumminkin muuttuneet, sillä kun taivutan leukaa rintaan niin koko kropan läpi menee tasainen puudutus, eniten pistelee käsissä. Pienempi pistely tuntuu nyt käsissä olevan jatkuvaa. Myös kävellessä tuntuu että välillä astuisi "tyhjän päälle", jalat tuntuvat vuorotellen eripituisilta ja kuin olisi jossain keinuvassa laivassa.

Olisiko näillä oireilla tekemistä niskan kanssa, vai onko kyse siltikin tuosta aivovammasta? Tätä on tutkittu lääkärissä, mutta toistaiseksi olen saanut vain niskatuen.

Jos jollain on ollut samanlaisia oireita niin olisi hyvä kuulla mistä ne ovat johtuneet? Ja tietysti miten jatkossa pitäisi edetä, tuntuu siltä että nyt kaikki oireet menevät aivovamman piikkiin?

edit: vielä lisäykseksi että mulla ei siis ole mitään kipuja niskassa tai muuallakaan, aivovamman oireet ovat sitten jo aivan oma lukunsa
turku
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: 3kk onnettomuudesta...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 18 Syys 2010, 23:19

Moikka Turku, Tampere toivottaa tervetulleeksi!

Kuulostipas hurjalle. Jumalalle kiitos (vaikken uskonnollinen olekaan), että selvisit hengissä! Matka tähänkin asti on ollut varmaan melkoisen raskas mutta hyvä että kuntoutus on käynnissä ja apuakin tullut. :)

Onko niskasta otettu magneettikuva? Entä onko joku tutkinut nikama kerrallaan liikelaajuudet? Oletko ylipäänsä päässyt fysiatrille, joka tuntee niskavammat?

Mitä noihin niskaoireisiin tulee, niin kuulostaa kovin tutulta. Itse kävelin ekat 8 kk:tta pumpulissa/suossa eli tuntui siltä, että maata ei ole jalkojen alla ollenkaan. Toisinaan myös keinutti, aivan kuin oisi ollut 24/7 laivalla aallokossa. Etenkin kävellessä "putosin", vajosin tai painuin maan läpi. Miten sitä nyt osaakaan kuvailla. Upotti!

Fysiatri selitti tämän johtuvan siitä, että niskan pitäisi pystyä ottamaan vastaan askel ja pitää kuulaa paikoillaan kun jalka tärähtää maahan, mutta jos niskassa on lihakset ja nivelsiteet rikki, niin pää pääsee liikkumaan, mikä tulkitaan aivoissa sitten mitä kummallisimmiksi tunteiksi esim. juuri tyhjän päälle astumiseksi tai että "pää heiluu", liike ei pysähdy tai niska vapisee... Asentotunto on siis häiriintynyt niskan anatomian ja toiminnan häiriintyessä. Aivot saa virheellistä tietoa kehon asennosta, koska niska ja niskasta kulkevat hermoyhteydet pään ja ytimen välillä ei toimi kuten pitäis. Toki myös hermoissa sinänsä voi olla prakaa.

Toi istumaan nousu yhteydessä tuleva pyörrytys on myös hyvin tyypillistä ja voi sinänsä littyä joko aivovammaan tai niskavammaan, käsittääkseni molempiin. Alkaako sulla sydän tykytellä tai silmissä pimenee kun nouset? Monilla liittyy tuollaista häikkää asennon vaihtamiseen. Fysiatri selitti tämän johtuvan autonomisen hermoston vauriosta, joka niska/aivovammaa monesti komppaa. Siellähän ne autonomisen hermoston sensorit menee kanss kallonpohjassa ja pitkin koko hermorunkoa päästä lantioon.

Tai sitten kyse voi olla sisäkorvaperäisestä asentohuimauksesta, joka laukeaa monilla tällin yhteydessä ja kestää jopa 12 kk:tta onnettomuuden jälkeen. Yleensä se häviää vähitellä itsestään kun keho tottuu/oppii muuttuneeseen tasapainoaistimukseen ja kroppa paranee hiljalleen. Tärkeintä olisi totuttaa kehoa pikkuhiljaa uudelleen pystyasentoon ja liikkeeseen, eikä ainakaan aluksi provosoida oireita esille liikaa. Jos joku tekee pahaa, ei tieten tahtoen rääkkää kroppaa. Pikkuhiljaa se alkaa sit kestää enemmän ja enemmän. Hermovammoissa 12 kk:tta on lyhyt aika! Onneksi ihminen paranee mielettömän hyvin ja etenkin nuoret voi saavuttaa erittäin hyvät toimintakyvyn vielä vaikein vamman jälkeen.

Tsemppiä sulle hirmuisesti ja kiva tulit palstalle! Mä oon omaan blogiin dokumentoitosi tarkasti noita huimauksia ja asentotunto-ongelmia. Googleta Taistelijat-blogi, jos tahdot lukea erilaisista huimauksis yksityiskohtaisesti. Jonki verran oon kirjoitellut tännekin mutta tarkemmin blogiin. :D
turku kirjoitti:Olin kolme kuukautta sitten moottoripyöräonnettomuudessa. Viikko tiedottomana, kallo murtui ja vaikea aivovamma.

Nyt on tuon pään sekoilun lisäksi alkanut tulla muitakin oireita, jotka näyttäisivät liittyvän ehkä jollain tavalla niskaan. Niskasta ei tähän mennessä ole kumminkaan löydetty mitään vikaa, en tiedä kuinka tarkasti sitä on loppujenlopuksi edes tutkittu?

Oireet olivat aluksi sellaisia, että oikeassa korvassa kuulo on sisäkorvan "häiriön" takia heikentynyt ja tasapaino etenkin makuuasennossa tulee kylkeä käännettäessä viiveellä. Myös makuulta istumaan nouseminen aiheuttaa älyttömän pyörimisen useaksi sekunniksi. Auton kyydissä istuminen teki myös todella huonon olon. Tähän ei kumminkaan kiinnitetty hirveästi huomiota, koska ajeltiin että se paranee koska onnettomuudesta on kulunut niin vähän aikaa.

Pääsin Synapsiaan, ja täällä olenkin sitten harrastanut liikuntaa, lenkkeillyt, käynyt punttisalilla ja hieronnoissa. Ihmettelin kun hierontojen jälkeen oli heikko olo. Nyt oireet ovat kumminkin muuttuneet, sillä kun taivutan leukaa rintaan niin koko kropan läpi menee tasainen puudutus, eniten pistelee käsissä. Pienempi pistely tuntuu nyt käsissä olevan jatkuvaa. Myös kävellessä tuntuu että välillä astuisi "tyhjän päälle", jalat tuntuvat vuorotellen eripituisilta ja kuin olisi jossain keinuvassa laivassa.

Olisiko näillä oireilla tekemistä niskan kanssa, vai onko kyse siltikin tuosta aivovammasta? Tätä on tutkittu lääkärissä, mutta toistaiseksi olen saanut vain niskatuen.

Jos jollain on ollut samanlaisia oireita niin olisi hyvä kuulla mistä ne ovat johtuneet? Ja tietysti miten jatkossa pitäisi edetä, tuntuu siltä että nyt kaikki oireet menevät aivovamman piikkiin?

edit: vielä lisäykseksi että mulla ei siis ole mitään kipuja niskassa tai muuallakaan, aivovamman oireet ovat sitten jo aivan oma lukunsa
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja turku » 20 Syys 2010, 19:34

Ziizzuz! Tulipa paljon tekstiä, paljon vastauksia ja kysymyksiä. Vai tuliko, ehkä se vaan tuntuu siltä? Jostain kumman syystä luetun ymmärtäminen ja muistaminen on tuottanut viimeaikoina älyttömästi vaikeuksia. :)

Niskasta ei ole otettu magneettikuvia, niskasta ei ole tutkittu liikelaajuuksia. Ja jos ihan rehellinen niin jouduin äsken Googlella kaivamaan mitä tarkoittaa "fysiatri", muistelisin että sellainen tutki jossain vaiheessa murtunutta lapaluutani mutta ei muuta?

Nyt sain lähetteen kiireellisenä HYKSiin ilmeisesti noihin magneettikuviin, kun alkaa kroppa puutumaan ja tasapaino häviämään no matter missä asennossa olisin? Tarkempaa aikataulua tutkimuksista ei kumminkaan vielä ole tiedossa, ja ilmeisesti aikaisempia kuvia ei niskasta ei ole. Kalloa on kyllä kuvattu magneetissa lähes viikottain.

Mitään sydämen tykytyksiä tai silmien sumenemista en ole havainnut, ennemminkin tekisi vaan mieli laittaa silmät kiinni silloin kun maailma lähtee pyörimään.

Onkohan tuo liikunta ollut juuri sitä provosoimista, kun olen parhaimmillaan juossut kymmenien kilometrien lenkkejä. Ei se oo tuntunut ainakaan normaalia pahemmalta, ja nuo murtuneet luut on hieman rauhoitelleet menoa. Nyt lääkäritkin kielsi kaiken ylimääräisen rimpuilun, ja ei tässä kyllä enää paljoa huvita liikkuakaan.

Pitääpä tutustua tuohon blogiin, aihe on jostain syystä hyvinkin mielenkiintoinen. :) Ihmettelen miksei aivovammoista löydy netistä yhtä hyvin tietoa tai käytännön kokemuksia?
turku
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Syys 2010, 01:57

Yhdeksi hyväksi sivuksi av-puolella olen huomannut Hippokampus.netin. :D Saat myöhemmin lisäpohdintoja viestiisi liittyen. Voi olla, että 10 kilsan lenkit on sit ollut turhan rajuja. Ja mitä hermmovammoihin tulee, niin ammattilaisten mukaan oireet ovat useimmiten jopa pahimmillaan 6-12 kk:n paikkella. Nän on ainakin sanonut oma fysiatrini sekä neurologi Turkka. hyvä että pääset tutkimuksiin. Kyllähän nuo kokovartalopuutumisen ja huimaus viittaavan jonkinasteiseen ytimen vammaan. Tuttuja oireita, mutta ovat kyllä 2 vuodessa loppuneet lähes kokonaa. Hoitona on ollut craniosacraaliterapia ja hyvin varovainen ja ohjattu oma harjoittelu, lähinnä staattista pitovoimaa.

Tsemiä sulle ja palaillaan taas! Eiköhän joku av-puolen paremmin tuntevakin saada tänne kommailemaan. :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja turku » 22 Loka 2010, 15:59

Nonni, niskat on kuvailtu jo kuukausi sitten mutta en ole saanut niistä mitään selitystä miksi koko yläkroppa puutuu? Lekurit ovat todenneet että ruoto on harvinaisen hyvässä kunnossa, ja oireet tulee jostain lihaksista tms... mitään hoitoa ei kai ole ja menee ohi jos menee?

Että mitäköhän tähän nyt sitten sanoisi? Pitäisikö tätä niskaa erikseen varoa, mitään suoraa vastausta en ole tuohonkaan lääkäreiltä saanut?

Muutenkin tuntuu vähän kummalliselta nyt koko touhu. Synapsiasta kotiutumisen jälkeen mikään homma ei ole liikahtanut mihinkään suuntaan. Sain sieltä suositukset jatkokuntoutuksiin neuropsykolle ja fysioterapiaan, en tiedä pitäisikö mun nyt tehdä jotain? Vakuutusyhtiöt eivät ole päättäneet mitään, eikä sinne soitettaessa kukaan tunnu tietävän mistään mitään, kuka korvaa ja mitä? Sama asia Kelan kanssa, kukaan ei osaa neuvoa?

Tiedän vain, että olen ainakin ensi kesään asti sairaslomalla, ilman ajokorttia täällä keskellä metsää, ja täts it! :)
turku
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 27 Loka 2010, 12:43

Kyllähän vakuutusyhtiö on se, jolla on velvollisuus korvata vamman aiheuttamat kulut tällä hetkellä.

1. Pitäisikö sinun yrittää löytää retkahdusvammaa/aivovammaa ymmärtävä fysiatri aivovamman diagnosoinnin lisäksi? Niitä löytyy ainakin kuntoutusOrtonista Helsingistä ja Tampereelta löytyy myös.

2. Saatko neuropsykologista kuntoutusta? Se voisi olla tärkeätä tässä vaiheessa, että alat ymmärtämään aivovamman, muun vammaoireiston jälkiseuraamuksia.

3. Onko sinulla ketään tervettä läheistä, joka voisi olla mukana asioittesi hoitamisessa?

Jos et ole paikkakuntasi aivovamma pkl:ssä, niin luultavasti sinun olisi hyvä päästä sinne. Kotipaikkakunnallasi pitäisi olla lääkäri, joka on hoitovastuussa sinusta.

Aivovammaliitosta tai -yhdistyksestä voi saada vertaistukea. Vertaistuki voisi neuvoa alkuvaiheen juttuja. Siitä voisi olla hyötyä.

Jos rankka urheilu pahentaa oireilua, niin sitä ei kannata tehdä.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja turku » 03 Marras 2010, 02:19

Useat neurologit ovat sanoneet että mulla on niska kunnossa, todennäköisesti oireet johtuvat jostain lihasvammoista. Niitä taas kuulemma ei voi kuntouttaa. Voisihan sitä uutta diagnoosia vielä jostain muualta yrittää, mutta en tiedä hyödynkö siitä siitä itse mitään?

Tällä hetkellä en saa minkään valtakunnan kuntoutusta. Piti kyllä olla neuropsykologista ja fysioterapiaa tiedossa mutta en tiedä millä aikavälillä? Ilmeisesti odotellaan vakuutusyhtiöiden maksusitoomusta. Joskus joulukuussa on kokous missä käsitellään mun kuntoutumista...

Olen aika hyvin kärryillä tämän aivovamman kanssa, oireet ovat lähinnä väsymisessä + kognitiivissa taidoissa, eikä niitä ulospäin kukaan edes tajua... enkä alkuun tietenkään ymmärtänyt niitä edes itse. Tosin ei tässä kotona makaillessa pahemmin aivoja tarvitse, eikä uusia ominaisuuksian pahemmin pääse testailemaan.

Ongelmana kumminkin on "vaan" tämä ylävartalon puutuminen ja tasapainon häiriöt... tosin nyt kun ilmat on kylmenneet olen huomannut että kädet ovat aivan kohmeessa samantien, vaikka ei ole vielä edes pakkastakaan. Ei kumminkaan mitään sellaista jonka kanssa en pystyisi elämään. Aivojutut sitten vielä ihan oma juttunsa.

Että eikai tässä auta kuin alkaa itse treenaamaan kroppaa sekä päätä, nähdään sitten puolenvuoden päästä onko työ- ja toimintakyky yhtään palautunut.
turku
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 03 Marras 2010, 16:13

turku kirjoitti: Oireet olivat aluksi sellaisia, että oikeassa korvassa kuulo on sisäkorvan "häiriön" takia heikentynyt ja tasapaino etenkin makuuasennossa tulee kylkeä käännettäessä viiveellä. Myös makuulta istumaan nouseminen aiheuttaa älyttömän pyörimisen useaksi sekunniksi.

Korvaoireet, tasapainohäiriöt voivat minun mielstä liittyä aivovammaan (vestibulaarijärjestelmän häiriö/vaurio).
turku kirjoitti:
Auton kyydissä istuminen teki myös todella huonon olon.

Tää on kyllä selkeä retkahdusvammaan/selkäytimen venähdysvammaan liittyvä oire. Itsellä oli tuota alkuun paljon. Tärinää ei sietänyt.
turku kirjoitti:Ihmettelin kun hierontojen jälkeen oli heikko olo. Nyt oireet ovat kumminkin muuttuneet, sillä kun taivutan leukaa rintaan niin koko kropan läpi menee tasainen puudutus, eniten pistelee käsissä. Pienempi pistely tuntuu nyt käsissä olevan jatkuvaa. Myös kävellessä tuntuu että välillä astuisi "tyhjän päälle", jalat tuntuvat vuorotellen eripituisilta ja kuin olisi jossain keinuvassa laivassa.

Minulle hieronnan jälkeinen heikko olo on tuttu oire. Lopetin hieronnat ja OMT:n sen takia. Tuli jopa tärinää noiden hoitojen jälkeen. Jos kroppa puutuu, kun muutat pään/niskan asentoa, niin minun maalaisjärki sanoo, että jotakin niskassa on pielessä. Tyhjän päällä kävelyä kuvaavat monet niskan retkahdusvammaiset.
turku kirjoitti:Olisiko näillä oireilla tekemistä niskan kanssa, vai onko kyse siltikin tuosta aivovammasta? Tätä on tutkittu lääkärissä, mutta toistaiseksi olen saanut vain niskatuen.

Onko nuo oireet tulkittu aivovammoista johtuviksi vai onko niille annettu mitään selitystä. Neurologien tietämys niskavammoista on aika heikkoa. Retkahduvamman oireiestoa ymmärtävän fysiatrin löytäminenkin on aika vaikeaa. Jos sinulla on neuraalikudosvauriota tai -shokkia selkäytimessä, niin se ei välttämättä aiheuta niskasärkyä. Minulla ei juurikaan ole ollut niskasärkyä. Päänsärkyä toisinaan, muttei sitäkään usein. Sen sijaan pääsä on jatkuva puristus ja paine, sormissa/varpaissa viiltävää kipua, painetta, kuumotusta, kylmetystä.

Kannattaisko aloittaa treenaaminen tosi pienistä jutuista ja pienillä painoilla, että huomaat mikä pahentaa oloa. Itsellä meni kauan ennen kuin tajusi, että maitopurkin nostaminen on liikaa niskalle, ja kevyenkään käsilaukun kantaminen.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja turku » 11 Marras 2010, 20:24

fedja kirjoitti:
turku kirjoitti:Olisiko näillä oireilla tekemistä niskan kanssa, vai onko kyse siltikin tuosta aivovammasta? Tätä on tutkittu lääkärissä, mutta toistaiseksi olen saanut vain niskatuen.

Onko nuo oireet tulkittu aivovammoista johtuviksi vai onko niille annettu mitään selitystä. Neurologien tietämys niskavammoista on aika heikkoa. Retkahduvamman oireiestoa ymmärtävän fysiatrin löytäminenkin on aika vaikeaa. Jos sinulla on neuraalikudosvauriota tai -shokkia selkäytimessä, niin se ei välttämättä aiheuta niskasärkyä. Minulla ei juurikaan ole ollut niskasärkyä. Päänsärkyä toisinaan, muttei sitäkään usein. Sen sijaan pääsä on jatkuva puristus ja paine, sormissa/varpaissa viiltävää kipua, painetta, kuumotusta, kylmetystä.

No ei näitä ole oikein tulkittu millään tavalla, niinkuin tuossa aivan ensimmäisessä viestissäni totesin niin tuntuu että kaikki keskittyvät nyt vain tähän aivovammaan ja sen oireisiin.

Kukaan ei tunnu ottavan (tarpeeksi) vakavasti kun kerron että tässä on nyt oltava jotain muutakin häikkää kuin aivovamma ja vestibulaarisentraalisysteemin häiriöt.

Kävin tuossa pari kertaa lenkkeilemässä ja pari kertaa kun erehdyin taivuttamaan päätäni katsoakseni sykemittaria, niin meinasi jalat lähteä alta... puutuminen rasituksen alla on huomattavasti pahempaa. Pidemmän lenkin jälkeen tuntuu aivan kuin olisi jotain painetta oikealla puolella hartioissa, melkein kuin joku suonenveto/kramppi olisi päällä.

En tiedä mihin mun pitäisi soittaa tai ottaa yhteyttä päästäkseni sellaiseen paikkaan jossa joku ymmärtää mistä puhun? Synapsiassa homma tajuttiin heti ja otettiin vakavasti, mutta sieltä päästyäni homma on täysin ignoorattu.
turku
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 13 Marras 2010, 12:22

turku kirjoitti:En tiedä mihin mun pitäisi soittaa tai ottaa yhteyttä päästäkseni sellaiseen paikkaan jossa joku ymmärtää mistä puhun? Synapsiassa homma tajuttiin heti ja otettiin vakavasti, mutta sieltä päästyäni homma on täysin ignoorattu.

Valitettavasti se on just noin. Eli arpapelia, että löytää lekurin, joka tajuaa oireiston.

Jos oireilu on noin rajua, niin kannattaa etsiä juoksun tilalle joku toinen laji. Juoksussa sinun pää on jatkuvassa hakkaavassa liikkeessä. En tiedä pystytkö olemaan altaassa juoksuvyön kanssa. Siinä ei niskaan tule pään takia hakkausta, mutta tasapaino-ongelmien takia voi aiheuttaa voimakasta niskakireyttä.

En ole kuullut onko Turussa päin asian osaavaa fysiatria. Vai olitko sää Turusta päin, nimimerkin mukaan päättelin. Tampereelta löytyy. Jospa Turkulaiset vastaavat sinulle.

Itse sinun tilanteessa etsisin käsiini fysiatrin, joka osaa diagnosoida sinun ongelmasi ja osaa ohjata kuntoutuksen. Eihän tuosta muuten oikein eteenpäin pääse.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja turku » 25 Marras 2010, 13:43

Eilen tapahtui jotain omituista, tietysti tuollaisen tappolenkin ja kuntopiirin jälkeen. Selässä tuntui taas tuo omituinen paine ja aivan kuin selkää, siis ihoa pitkin olisi valunut jotain nestettä, enkä tarkoita hikoilua.

Yhtäkkiä illalla sohvalla istuessani tajusin, että mikään paikka ei enää puudu, vaikka miten taivutteli ja väänteli. Nyt seuraavana päivänä puutuminen on kyllä tullut takaisin mutta ei läheskään niin pahana kuin aikaisemmin.

Totesin uimisen vähän hankalaksi, kun altaaseen mentyä tasapaino katoaa kokonaan ja olo muuttuu lhieman epämukavaksi. :)

fedja kirjoitti:Vai olitko sää Turusta päin, nimimerkin mukaan päättelin.

Itseasiassa asun PK-seudulla. Eiköhän täältä fysiatrit löydy, ongelmana on vaan se kuinka saisin lähetteen sellaiselle?
turku
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 02 Joulu 2010, 12:41

turku kirjoitti:Eilen tapahtui jotain omituista, tietysti tuollaisen tappolenkin ja kuntopiirin jälkeen. Selässä tuntui taas tuo omituinen paine ja aivan kuin selkää, siis ihoa pitkin olisi valunut jotain nestettä, enkä tarkoita hikoilua.

Yhtäkkiä illalla sohvalla istuessani tajusin, että mikään paikka ei enää puudu, vaikka miten taivutteli ja väänteli. Nyt seuraavana päivänä puutuminen on kyllä tullut takaisin mutta ei läheskään niin pahana kuin aikaisemmin.

Itseasiassa asun PK-seudulla. Eiköhän täältä fysiatrit löydy, ongelmana on vaan se kuinka saisin lähetteen sellaiselle?

Jaa. Siellähän "mukavia" reaktioita. Mielenkiinnosta kysyn, että jäikö ne oireet, vai palasivatko sitä mukaan, kun niska löysäsi. Nimittäin tuossahan voi olla kyseessä se, että niska kovassa treenissä suojaa itsensä niin tiukkaan, että olo voi olla sen jälkeen paremman tuntoinen, kunhan noita eri hermoston häiriövaiheita on mennyt läpi. Sitten niskan löysätessä tulee oireisto taas päälle.

Hoitavalta taholta voi kysyä lähetettä fysiatrille. On sitten arpapeliä pääseekö fysiatrille, joka ymmärtää vamman oireiston ja kuntoutuksen.

Jos yksityisesti menee, niin KuntoutusOrtonin fysiatrit osaavat retkahdusvamman diagnoosin. Sielläkään ei duratason oireilua ymmärretä niin hyvin kuin Tampereen fysiatri. KuntoutusOrtonin fysiatri Villanen ottaa vastaan Mehiläisessä. Sen niminen fysiatri kuin Julius Crohn on joltakin osannut retkahdusvamman diagnosoida.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja turku » 09 Joulu 2010, 13:28

Puutuminen helpottuvan tuolla liikunnalla, erityisesti yläkropan lihaksia reenatessa. Nyt taas tuntuu, että mitä lievempää tuo puutuminen on, niin sitä pahempana tulee tuo tasapainoaistin sekoilu. Varsinkin selällään maatessa kun laittaa silmät kiinni, kaikki lähtee pyörimään :)

Kuntoutustyöryhmä taisi vihdoinkin uskoa, että tässä on nyt jotain muutakin vikaa kuin nuo aivot, ja nyt odotellaan lähetettä johonkin HUSin fysiatrille.
turku
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Vamman tunnistus, diagnosointi, hoitoon pääsy - (Whiplash)