whipflash todettiin miten etenen?

Niskan retkahdusvamman voi saada paitsi peräänajokolarista, myös kaatumisesta ja putoamisesta, esim. polkupyörällä tai ratsailta pudotessa

ViestiKirjoittaja Nasmiina » 02 Elo 2013, 19:23

Moi. Pitkään olen täällä lueskellut, nyt ajattelin jotain kirjoittaakin.. Omasta vammastani on 10vuotta, olin tuolloin 15v. Auto suistui tieltä; tärähtäen siitä lumeen ja puupöpelikköön. (Välittömästi kova niskakipu, mutta oli yöaika joten lääkäri sai odottaa..) Seuraavana päivänä oli pakko mennä lääkäriin koska päätä ei kärsinyt kääntää ja kädet puutuili. Niska kuvattiin; ilmeni että 2 nikamaa ei pysy paikallaan ja niska oli retkahtanut.
Silloin vaivaani hoidettiin fysioterapiassa ehkä 10 kertaa, jonka jälkeen vakuutusyhtiö kieltäytyi korvaamasta hoitoja. Vakuutusyhtiön mielestä tilani olikin SYNNYNNÄINEN VIKA, jonka "kolari" oli laukaissut.
Niska rutisee ja paukkuu kauheasti. Ja niskaa on PAKKO paukuttaa, muuten se menee niin jumiin että saan hirvittävän päänsäryn. (Muillakin ilmeisesti huimausta, varsinkin silloin kun niskat aukeaa?) Käsien puutuilu on alkanut pahentua, öisinkin herään siihen että käsi tai kädet on puutuneet.
(Muillakin niskajumi säteilee rintarankaan? Sekin paukkuu nykyään todella reteesti!)
Lääkärissä en ole käynyt niskasta puhumassa vuosiin.. Suoraan sanottuna en usko sieltä mitään apua saavani. Kysymys kuuluu: Mitä ihmettä minun pitäisi tehdä? Fysioterapiasta/hieronnasta on vain hetken hyöty; seuraavana päivänä kipu on taas kahta kauheampi.
Pitäisikö niskaa kuvauttaa uudestaan? Miten saan selville onko nikamien liukuminen pahentunut? (Onko niillä tapana pahentua? )
Nasmiina
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Edellinen

Paluu Vamman tunnistus, diagnosointi, hoitoon pääsy - (Whiplash)