Retkahdusvamma?

Niskan retkahdusvamman voi saada paitsi peräänajokolarista, myös kaatumisesta ja putoamisesta, esim. polkupyörällä tai ratsailta pudotessa

Retkahdusvamma?

ViestiKirjoittaja Izanagi » 13 Helmi 2010, 18:00

Moikka vaan kaikille, olen tätä keskustelupalstaa jo jonkin aikaa lueskellut ja todennut, että mystiset vaivani saattavat tosiaan johtua whiplashista.

Viitisen kuukautta sitten olin ylittämässä autotietä polkupyörällä ja huomaamattani nurkan takaa ajoi juuri moottoripyörä - ja kolarihan siinä sitten tuli. Lievän aivotärähdyksen takia en muista, heilahtiko niskani kaatuessa, mutta onhan se kai aika todennäköistä kuitenkin(?). Parin viikon kuluttua tapahtuneesta aloin toisinaan tuntea pyörrytystä ja lievää oksetusta (jälkimmäinen tosin saattoi olla psykosomaattista, sillä pyörrytyksen alettua pelkäsin kallonsisäistä verenvuotoa). Pyörrytys katosi sittemmin joksikin aikaa, mutta huomasin käsien puutuvan aika herkästi ja niska oli, ja on yhä, todella jumissa. Nykyään melkein päivittäin alkaa pyörryttää, jolloin näkö menee hieman epätarkemmaksi ja myös päänsärkyä esiintyy toisinaan. Tällöin paniikki iskee yleensä aika vahvasti, vaikka en enää pelkääkään mitään hengenvaarallista sairautta. Olen kokeillut niskaan Mobilatia, joka auttaa hieman. Hieronta auttaa pyörrytykseen ja pääkipuihin, mutta niska kipeytyy siitä melko pitkäksi aikaa.

Niin, ja vielä yksi juttu tuli mieleen: kerran kasvojeni oikea puoli meni tunnottomaksi ja päivystyksessä ei löydetty mitään selvää aiheuttajaa tälle, mutta niskan hieronta auttoi tähänkin.

Joku viisaampi voinee valaista, onko tämä whiplashia? :?
Izanagi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 13 Helmi 2010, 18:53

Morientes, Izanagi! Ja tervetuloa palstalle! :D

Kyselit viisaampien mielipiteitä, mutta kai tällainen hölmömpikin saa vastata? :P :? :P Enivei, sen perusteella mitä olen tältä palstalta lukenut sekä retkahdusvammasta että jännitysniskasta kärsivien oireista, nuo sinun kuvailemasi oireet tuntuisivat sopivan kumpaankin. Eli voisi olla yhtä hyvin jännitysniskaa. Toivotaan, että joku muukin vastailee.

Monesti niskan hieronta ei tee retkahdusvammaiselle hyvää, vaan voi aiheuttaa oireilua. Jännitysniskaiselle taas yleensä hieronta tuntuu auttavan. Siinäkin mielessä sekin lienee mahdollista, että tärsky on vaan ollut niin kova, että sulla on niskalihakset menneet täysin jumiin ja ongelma olisikin enemmän tyypiltään jännitysniskaa? Mitä olet itse mieltä?

OMT-fysioterapeutti saattais osata sen sanoa ja pystyä samalla pehmeällä käsittelyllä helpottaa sun oloa. Sen jälkeen hierontakin voi tehota paremmin, jos kyse on enemmänkin jännitysniskasta.

Jos haluat jännitysniskalaisten oireista lueskella enemmän, niin teepä tuosta ylhäältä Haku hakusanalla "jännitysniska". Sillä löydät helpoiten ne ketjut, missä on puhuttu jännitysniskasta.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Izanagi » 13 Helmi 2010, 22:50

Okei, kiitos! :D
Luenpas lisää aiheesta.
Izanagi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Retkahdusvamma?

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 15 Helmi 2010, 01:33

Hei!

Izanagi kirjoitti:Moikka vaan kaikille, olen tätä keskustelupalstaa jo jonkin aikaa lueskellut ja todennut, että mystiset vaivani saattavat tosiaan johtua whiplashista.

Tervetuloa palstalle meikäläisenkin puolesta ja hyvää ystävänpäivää. Niinkun DD totesikin, kuvaamasi oireisto sopii kyllä niin retkahdusvammaoireistoon kuin lihasperäiseen tärskäisyyn. Itselläni on r-vamma ja kommentoin sillä taustalla. Viisaudesta en mee takuuseen. ;)

Izanagi kirjoitti:Viitisen kuukautta sitten olin ylittämässä autotietä polkupyörällä ja huomaamattani nurkan takaa ajoi juuri moottoripyörä - ja kolarihan siinä sitten tuli. Lievän aivotärähdyksen takia en muista, heilahtiko niskani kaatuessa, mutta onhan se kai aika todennäköistä kuitenkin(?).

Löitkö pääsi katuun tai motskariin vai mistä tuo aivotärähdys tuli? Toivottavasti oli kypärä. :) Ja kyllä niska varmaan aina pikkuisen heilahtaa, mutta jos todella hyvin käy, niin kyseessä on pelkkä lihastason vamma, joka oireilee juuri tuollaisena jumituksen ja kipuiluna. Fysiatri osaisi varmasti määrittää tarkemmin, minkä tason vammasta on kyse. Oletko sellaisella käynyt? Kävit onnettomuuden jälkeen siis lääkärillä, jossa aivotärähdyskin diagnosoitiin?

Izanagi kirjoitti:Parin viikon kuluttua tapahtuneesta aloin toisinaan tuntea pyörrytystä ja lievää oksetusta (jälkimmäinen tosin saattoi olla psykosomaattista, sillä pyörrytyksen alettua pelkäsin kallonsisäistä verenvuotoa). Pyörrytys katosi sittemmin joksikin aikaa, mutta huomasin käsien puutuvan aika herkästi ja niska oli, ja on yhä, todella jumissa. Nykyään melkein päivittäin alkaa pyörryttää, jolloin näkö menee hieman epätarkemmaksi ja myös päänsärkyä esiintyy toisinaan. Tällöin paniikki iskee yleensä aika vahvasti, vaikka en enää pelkääkään mitään hengenvaarallista sairautta.

Tarkkaileppas, liittyykö pyörrytys niskan väsymiseen, eli paheneeko se rasituksessa tai illalla? Provosoituuko se kun muutat pään/niskan asentoa, esim. käännät kylkeä tai nouset sängystä? Ja onko se nimenomaan kohtaukseomaista? Nuo viittaa monesti asentohuimaukseen, tosin ei aina.

Mutta välittömästi kolarin jlk ei ollut ota niskassa? Ei jäykkyyttä, ei kipua? Ei puutumista?Vaan kaikki tuli myöhemmin. Tuo on yleisesti hyvä merkki. Jossen aivan väärin muista, niin mulle on selitetty, että jos oireet alkaa HETI tärskyn jälkeen, vamma on suurella todennäköisyydellä pahempi (ja usein hermotasolla) kuin että ne kehittyy hitaasti, jolloin usein on kyse lihastason jakituksesta. Toivotaan, että sullakin olisi näin. Ja onneksi retkuista yli 95 prossaa on lieviä ja paranee nopeasti ja täydellisesti muutamassa kuukaudessa. Ja mä olen todiste siitä, että näistä vakavammistakin kolhuista voi vielä kuntoutua, jos vaan saa oikean diagnoosin ja oikeaa kuntoutusta. :D

Izanagi kirjoitti:Olen kokeillut niskaan Mobilatia, joka auttaa hieman. Hieronta auttaa pyörrytykseen ja pääkipuihin, mutta niska kipeytyy siitä melko pitkäksi aikaa.

Tuokin on hyvä homma, että oireet lievenee jollain! Onko pääkipu toispuoleista?

Pyörrytys tosiaan voi johtua monestakin syystä. Korvien kaarikäytävät on voinut tärähtää kaatumisessa ja sulle on saattanut provosoitua ns. asentohuimaus, kun korvien tasapainotoiminnot on hiukkasen häiriintynyt. Se aiheuttaa usein pyörrytystä ja liittyy pään asennon vaihteluun. Se pyörryttää hetken aikaa suht voimakkaasti ja sit helpottaa. Täältä löytyy matskua hakusanalla "asentohuimaus". Tuo menee yleensä ohi muutamassa kuukaudessa ja siihen on myös tehokas asentoimaushoito kehitetty, JOS kyseessä on asentohuimaus. .

Sit on mahdollista, että kaulan/niskan lihakset ja muutkin tukikudokset on vaan niin krampissa, ettei veri kierrä niinkuin pitäisi ja se saattaa pyörryttää. Sit kolmas vaihtoehto voi olla, että niska on pahemminkin retkahtanut ja kuulos-tsapainohermo ei toimi normaalisti. Itselläni tosin huimaus oli keinuttavaa alussa, ihan kuin olisin ollut laivalla tai kännissä 24/7. Sit se muuttui sellaiseksi vajottavaksi/pudottavaksi ja sitä sitten hiljalleen kohti parempaa. ;)

Izanagi kirjoitti:Niin, ja vielä yksi juttu tuli mieleen: kerran kasvojeni oikea puoli meni tunnottomaksi ja päivystyksessä ei löydetty mitään selvää aiheuttajaa tälle, mutta niskan hieronta auttoi tähänkin.Joku viisaampi voinee valaista, onko tämä whiplashia? :?

Kasvojen puutuminen kuuluu moniin niskavaivoihin ja ei ole juuri koskaan vaarallista. Kasvojen tuntohermo kulkee siellä yläniskassa ja sen toiminta voi olla häiriintynyt joko lihaskinnauksen tai venymisvamman seurauksena. Usein se puuttuu toiselta puolelta ja nimenomaan ohimolta, takaraivolta, päälaelta. Ne on kaikki saman hermon haarojen alaisia kohtia. Yleensä lepo auttaa ja puutuminen katoaa hiljalleen. Ja säryt on myös tyypillisesti samalla puolella päätä! Myös korvat, silmät, leuka ja hartia, toisinaan jopa koko toinen puoli varpaaseen asti, saattaa oireilla.

En tiedätko lukenut mun tarinaa tai blogia, mutta mä olin kanssa aivan varma, että mulla on kallo halki ja vähintään verenvuoto, mutta onneksi pää kestää todella kovia iskuja, koska aivot ja selkäydin on niin hyvin suojassa rankakanaalissa.

Ja onneksi sinut on hyvin tutkittu, niin uskon että voit olla huolettomin mielin, koska oireet ovat helpottuneet eivätkä pahentuneet! Toivottavasti näistä oli jotain apua. Kysy ihmeessä tarkemmin, jos siltä tuntuu. Tsemiä! :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Puutumisesta

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 15 Helmi 2010, 01:43

http://taistelijat.blogspot.com

Tossa on aineistoa puutumisista, kun lyöt hakusanaksi kasvot puutuu tai kolmoishermo. Jälkimmäisellä tulee enemmän selityksiä, miksi puutuu ja ekalla noita oireita. Myös palstalle olen kirjoitellut puutumisista eli siitäkin hausta varmasti löytyy tietoa.

Kyllä ihmiskeho on vaan niin härö. Mutta se on myös hieno, koska se osaa korjata itse itsensä. :D
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

hei

ViestiKirjoittaja tessa14 » 19 Helmi 2010, 22:06

kun luin oireitasi igans : )...siis sinnepäin niin minulla oli kolarin jälkeen jossa siis lähti liukkaalla auto käsistä ja tömähdin 120 astetta penkkaan niin aluksi oli just sellanen tunne, että oliko pimentynyt ja juuri ystävänpäivänä se tapahtui monta vuotta sitten...siitä nelisen päivää myöhemmin tunsin pyöryväni ja outoa huimausta ja korva tuntui oudolta ja näössä tuntui oudolta..siitä tj:n päivystykseen jossa todettiin, että ei mitään erikoista hyvin menee sormi nenää ym...ja tästä jatkui vuosien outojen oireiden kanssa eläminen..jotka pahenivat sitten naprapaatin käsittelyssä niin, etten töihin ole enää pystynyt...Mutta nyt olen saanut vuosien jälkeen tietää, että minulla on tullut tosi vakava aivovamma siitä autokolarista...etulohko iskeytyny kalloon ja keskiosissa ja alaosissa on paljon piuhoja katki : ).. Mutta se ei ole mitään paniikkia...aluksi oikeasti luulin itsekkin silloin kolarin jälkeen, että minulle oli tullut yhtäkkiä paniikkihäiriö..sydämen tykytystä, hengitys vaikeuksia.. lihaskipuja, huimausta, pahaa oloa...ja kas kummaa kyllä paniikkihäiriöön saa paremmin lääkkeitä kun noi oireet on niin erikoisia, että edes sairaalan neurologit ei erota..

Mun mielestä sun kannattaisi suoraan käydä neurologin tutkimuksissa, jotka ovat erikoistuneet niskan retkahduksiin ja pään alueen vammoihin...ei tee kenellekkään hyvää, jos joutuu itse alkamaa ajattelemaan, että päässä on vikaa ( vaikka siellä siis olisikin vammaa)..
tessa14
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: Retkahdusvamma?

ViestiKirjoittaja Izanagi » 21 Helmi 2010, 14:50

Kiitos kaikille vastauksista!

tahdonvoimaa kirjoitti:Löitkö pääsi katuun tai motskariin vai mistä tuo aivotärähdys tuli? Toivottavasti oli kypärä. Ja kyllä niska varmaan aina pikkuisen heilahtaa, mutta jos todella hyvin käy, niin kyseessä on pelkkä lihastason vamma, joka oireilee juuri tuollaisena jumituksen ja kipuiluna. Fysiatri osaisi varmasti määrittää tarkemmin, minkä tason vammasta on kyse. Oletko sellaisella käynyt? Kävit onnettomuuden jälkeen siis lääkärillä, jossa aivotärähdyskin diagnosoitiin?

Jooh, löin pääni katuun. Ei ollut kypärää; vasta kolarin jälkeen tajusin, kuinka tyhmää kypärättä pyöräily on.
En ole käynyt fysiatrilla.
Joku ystävällinen ihminen soitti heti kolarin tapahduttua ambulanssin paikalle, ja sairaalassa sitten diagnosoitiin aivotärähdys.

tahdonvoimaa kirjoitti:Tarkkaileppas, liittyykö pyörrytys niskan väsymiseen, eli paheneeko se rasituksessa tai illalla? Provosoituuko se kun muutat pään/niskan asentoa, esim. käännät kylkeä tai nouset sängystä? Ja onko se nimenomaan kohtaukseomaista? Nuo viittaa monesti asentohuimaukseen, tosin ei aina.

Alkuvaiheessa pyörrytys iski aina iltaisin, nykyään saattaa tulla koska vain.

tahdonvoimaa kirjoitti: Mutta välittömästi kolarin jlk ei ollut ota niskassa? Ei jäykkyyttä, ei kipua? Ei puutumista?Vaan kaikki tuli myöhemmin.

Joo, kaikki tuli vasta muutaman viikon kuluttua.

tahdonvoimaa kirjoitti: Onko pääkipu toispuoleista?

On, paitsi joskus myös keskellä päätä.
Izanagi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Hei!

ViestiKirjoittaja tessa14 » 22 Helmi 2010, 10:15

Sun kannattais, vaikka soittaa Käpylän neurologille? Jos siis huolestuttaa....kun olin siellä kahden viikon jaksolla niin se neurologi Hannu Virtanen sanoi, että hänkään ei tienyt mitä kaikkea liittyy niskan ratkahdusvammaan, vaikka toimi neurologina sairaalassa, mutta Käpylässä ollut vuosia niin kaikki tosi oudot tuntemukset ovatkin normaaleja, mitä tk ja muut päivystyslääkärit pitävät vähä huuhaana..., minä esimerkiksi pystyn tekemään sen nenän pää testin silmät kiinni tosi hyvin, vaikka tosi vaikea aivovamma ja kaularankavamma..

eli se Hannu Virtanen Käpylästä sanoi, että ei se ole mikään piilopaikka ja jos asiat ja oireet mietytyttävät voi sinne ihan hyvin soittaa..

Harmi, että Helena Huhmas on yksityisen Mehiläisessä joten aiemminhan hänelle pysty soittamaan kun toimi Käpylässä, nyt ei varmaa yksityispuolella ole sama..?? Huhmar on tosi taitava...tai sitten varaa ajan ja käy hänellä..Itse olen maksanut itseni kipeäksi kun olen käynyt kunnan ja yksityispuolen kymenlaaksossa neurologeilla ym..eli olisi kannattanut mennä helsingiin niin asiat olisi tullut selväksi tosi monen vuoden kärsimysten ja lisävahingojen saamisien estämiseksi : (
tessa14
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Vamman tunnistus, diagnosointi, hoitoon pääsy - (Whiplash)