Hei!
Izanagi kirjoitti:Moikka vaan kaikille, olen tätä keskustelupalstaa jo jonkin aikaa lueskellut ja todennut, että mystiset vaivani saattavat tosiaan johtua whiplashista.
Tervetuloa palstalle meikäläisenkin puolesta ja hyvää ystävänpäivää. Niinkun DD totesikin, kuvaamasi oireisto sopii kyllä niin retkahdusvammaoireistoon kuin lihasperäiseen tärskäisyyn. Itselläni on r-vamma ja kommentoin sillä taustalla. Viisaudesta en mee takuuseen.

Izanagi kirjoitti:Viitisen kuukautta sitten olin ylittämässä autotietä polkupyörällä ja huomaamattani nurkan takaa ajoi juuri moottoripyörä - ja kolarihan siinä sitten tuli. Lievän aivotärähdyksen takia en muista, heilahtiko niskani kaatuessa, mutta onhan se kai aika todennäköistä kuitenkin(?).
Löitkö pääsi katuun tai motskariin vai mistä tuo aivotärähdys tuli? Toivottavasti oli kypärä.

Ja kyllä niska varmaan aina pikkuisen heilahtaa, mutta jos todella hyvin käy, niin kyseessä on pelkkä lihastason vamma, joka oireilee juuri tuollaisena jumituksen ja kipuiluna. Fysiatri osaisi varmasti määrittää tarkemmin, minkä tason vammasta on kyse. Oletko sellaisella käynyt? Kävit onnettomuuden jälkeen siis lääkärillä, jossa aivotärähdyskin diagnosoitiin?
Izanagi kirjoitti:Parin viikon kuluttua tapahtuneesta aloin toisinaan tuntea pyörrytystä ja lievää oksetusta (jälkimmäinen tosin saattoi olla psykosomaattista, sillä pyörrytyksen alettua pelkäsin kallonsisäistä verenvuotoa). Pyörrytys katosi sittemmin joksikin aikaa, mutta huomasin käsien puutuvan aika herkästi ja niska oli, ja on yhä, todella jumissa. Nykyään melkein päivittäin alkaa pyörryttää, jolloin näkö menee hieman epätarkemmaksi ja myös päänsärkyä esiintyy toisinaan. Tällöin paniikki iskee yleensä aika vahvasti, vaikka en enää pelkääkään mitään hengenvaarallista sairautta.
Tarkkaileppas, liittyykö pyörrytys niskan väsymiseen, eli paheneeko se rasituksessa tai illalla? Provosoituuko se kun muutat pään/niskan asentoa, esim. käännät kylkeä tai nouset sängystä? Ja onko se nimenomaan kohtaukseomaista? Nuo viittaa monesti asentohuimaukseen, tosin ei aina.
Mutta välittömästi kolarin jlk ei ollut ota niskassa? Ei jäykkyyttä, ei kipua? Ei puutumista?Vaan kaikki tuli myöhemmin. Tuo on yleisesti hyvä merkki. Jossen aivan väärin muista, niin mulle on selitetty, että jos oireet alkaa HETI tärskyn jälkeen, vamma on suurella todennäköisyydellä pahempi (ja usein hermotasolla) kuin että ne kehittyy hitaasti, jolloin usein on kyse lihastason jakituksesta. Toivotaan, että sullakin olisi näin. Ja onneksi retkuista yli 95 prossaa on lieviä ja paranee nopeasti ja täydellisesti muutamassa kuukaudessa. Ja mä olen todiste siitä, että näistä vakavammistakin kolhuista voi vielä kuntoutua, jos vaan saa oikean diagnoosin ja oikeaa kuntoutusta.

Izanagi kirjoitti:Olen kokeillut niskaan Mobilatia, joka auttaa hieman. Hieronta auttaa pyörrytykseen ja pääkipuihin, mutta niska kipeytyy siitä melko pitkäksi aikaa.
Tuokin on hyvä homma, että oireet lievenee jollain! Onko pääkipu toispuoleista?
Pyörrytys tosiaan voi johtua monestakin syystä. Korvien kaarikäytävät on voinut tärähtää kaatumisessa ja sulle on saattanut provosoitua ns.
asentohuimaus, kun korvien tasapainotoiminnot on hiukkasen häiriintynyt. Se aiheuttaa usein pyörrytystä ja liittyy pään asennon vaihteluun. Se pyörryttää hetken aikaa suht voimakkaasti ja sit helpottaa. Täältä löytyy matskua hakusanalla "asentohuimaus". Tuo menee yleensä ohi muutamassa kuukaudessa ja siihen on myös tehokas asentoimaushoito kehitetty, JOS kyseessä on asentohuimaus. .
Sit on mahdollista, että kaulan/niskan lihakset ja muutkin tukikudokset on vaan niin krampissa, ettei veri kierrä niinkuin pitäisi ja se saattaa pyörryttää. Sit kolmas vaihtoehto voi olla, että niska on pahemminkin retkahtanut ja kuulos-tsapainohermo ei toimi normaalisti. Itselläni tosin huimaus oli keinuttavaa alussa, ihan kuin olisin ollut laivalla tai kännissä 24/7. Sit se muuttui sellaiseksi vajottavaksi/pudottavaksi ja sitä sitten hiljalleen kohti parempaa.
Izanagi kirjoitti:Niin, ja vielä yksi juttu tuli mieleen: kerran kasvojeni oikea puoli meni tunnottomaksi ja päivystyksessä ei löydetty mitään selvää aiheuttajaa tälle, mutta niskan hieronta auttoi tähänkin.Joku viisaampi voinee valaista, onko tämä whiplashia?

Kasvojen puutuminen kuuluu moniin niskavaivoihin ja ei ole juuri koskaan vaarallista. Kasvojen tuntohermo kulkee siellä yläniskassa ja sen toiminta voi olla häiriintynyt joko lihaskinnauksen tai venymisvamman seurauksena. Usein se puuttuu toiselta puolelta ja nimenomaan ohimolta, takaraivolta, päälaelta. Ne on kaikki saman hermon haarojen alaisia kohtia. Yleensä lepo auttaa ja puutuminen katoaa hiljalleen. Ja säryt on myös tyypillisesti samalla puolella päätä! Myös korvat, silmät, leuka ja hartia, toisinaan jopa koko toinen puoli varpaaseen asti, saattaa oireilla.
En tiedätko lukenut mun tarinaa tai blogia, mutta mä olin kanssa aivan varma, että mulla on kallo halki ja vähintään verenvuoto, mutta onneksi pää kestää todella kovia iskuja, koska aivot ja selkäydin on niin hyvin suojassa rankakanaalissa.
Ja onneksi sinut on hyvin tutkittu, niin uskon että voit olla huolettomin mielin, koska oireet ovat helpottuneet eivätkä pahentuneet! Toivottavasti näistä oli jotain apua. Kysy ihmeessä tarkemmin, jos siltä tuntuu. Tsemiä!