Traktografia

Niskan retkahdusvamman voi saada paitsi peräänajokolarista, myös kaatumisesta ja putoamisesta, esim. polkupyörällä tai ratsailta pudotessa

Traktografia

ViestiKirjoittaja alaria » 02 Helmi 2010, 10:02

Hei,

Onko palstalla ketään, joka olisi käynyt traktografia kuvauksissa? Mitä se on ja mitä sillä saadaan selville? Muita kokemuksia asiasta?
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 02 Helmi 2010, 20:36

En ole käynyt, mutta netti kertoi, että se on aivojen MRI-kuvantamismenetelmä, jota käytetään myös aivovammojen jälkitilan selventämiseen. Jos ymmärsin oikein, niin varsin tarkka ja hyödyllinen voisi olla, koska sen avulla saadaan tarkempaa tietoa aivojen yksittäisistäkin hermoradoista (neural tracks), jotka kulkee juuri tuolla niskan ja pään rajalla. Lisäksi menetelmällä saadaan näkyviin aivojen sisäisiä pienempiä hermoratoja.

Mutta tutkimus perustuu magneettikuvantamiseen (tarkemmin diffuusiotensoritekniikkaan) eli tutkimus sinänsä kuulostaa varsin kivuttomalta ja hyödylliseltä, ainakin näin maallikkona. Ehkä näistä on apua? :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Tractography
http://www.csc.fi/csc/asiakasprojektit/ ... uman-brain
http://www.ami.tkk.fi/facilities/TKK_ka ... 102003.ppt

Englanninkielistä materiaalia löytyy Googlesta hakusanalla "tractography" tai vaikkapa "tractography brain". Muunmuassa lyhyt videoesittely Youtubesta.

Mä tutustun aiheeseen paremmin, jahka silmät on parempana. Vaikuttaa hyödylliseltä kuvantamismenetelmältä. :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 05 Helmi 2010, 11:08

Kiitos tiedoista tutkitaan lähemmin.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Eikö kellään henkilökohtaista kokemusta traktografiasta

ViestiKirjoittaja Leenu » 07 Joulu 2011, 18:20

Eikö kellään henkilökohtaista kokemusta traktografiasta? Tämä tutkimus hyppäsi taas tapetille kun neuro-psykologinen kuntouttajani oli sitä mieltä, että kannattaisi. Traktografia ei ole vielä Suomessa hyväksytty vamman todentamis keino, on meillä vasta testi käytössä. Ameriikassa käytössä jo ihan yleisesti. Eli nyt olisi löydettävä täältä PK-seudulta neurologi joka kirjoittaisi lähetteen. Jos jotain oleellista ongelmiani selvittävää kuvauksessa löytyisi niin tämän neurologin tulisi tulokset selvittää myös niin että ne hyväksyttäisiin myös ihan virallisina tutkimus tuloksina. Soittelin jo Turun Pulssiin ja kyselin asiasta. Aika erikoista oli kuulla että Turun yliopistollinen sairaala kirjoittaa jo lähetteitä traktografiaan, mutta Helsingistä ei lähetettä saa vielä ainakaan julkiselta sektorilta.
On hyvin paljon mahdollista että minunkin vammani on tosiaan "vain" niskanretkahdusvamma, mutta olen miettinyt että senkin asian varmeneminen voisi ehkä rauhoittaa minua ja voisin ohjata voimavarani paremmin sitten tuohon retkusta toipumiseen.
Leenu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 07 Joulu 2011, 21:25

On kokemusta, jos kerrasta tulee viisaammaksi.
Kävin Tampereella joka on toinen paikka.
Käynnin jälkeen vasta kuulin että Turku on ainoa paikka missä osataan kokonaisuus (kuvaus ja kuvien tulkinta). Tampereella sitä vielä harjoitellaan. Eikä tämäkään kuvaus ole aivan varma. Osa tapauksista ei näy edes tässä kuvantamis menetelmässä.
Oma Tre:n kuvista oli lausunto, ei selviä viitteitä. Tai jatkui se vielä pitemmästi, muta kokonaisuus oli tuo.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja alaria » 10 Joulu 2011, 11:39

Omalla kohdalla vasta jälkeenpäin selvisi, että olisi pitänyt ottaa tragtografia sekä päästä että kaulasta erikseen (mulla on aivovamma ja niskan retkahdusvamma).

Pääkaupunkiseudulta ainakin Mehiläisestä löytyy lääkäreitä, joilta voi saada lähetteen, mutta julkiselta puolelta ei ainakaan minulle lähetettä herunut.

Nyt kuulemma myö on jokin yksityinen magneettikuvauspaikka pääkaupunkiseudulla, joka on parempi kuin Tampere. Olen kuullut sen, mutta valitettavasti en muista. Ehkä joku tällä palstalla tietää. Siellä on kuulemma uusimmat ja tarkimmat traktografia laitteet.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Minä..

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 10 Joulu 2011, 22:57

Olen käynyt Turussa pään kuvauksissa ja Vantaan Magneetissa niskavammoja kuvauttamassa.

Kummankaan tuloksia vakuutusyhtiö ei ole hyväksynyt.
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: Minä..

ViestiKirjoittaja anzqu » 12 Joulu 2011, 09:04

Kirsikka kirjoitti:Kummankaan tuloksia vakuutusyhtiö ei ole hyväksynyt.

Ei passaisi lukea näitä juttuja ennen aamulääkitystä ja kahvituoppia... Alkaa sappi kiehumaan siinä määrin, että kohta tarvitsee lääkitykset siihenkin + korkeaan verenpaineeseen! Jo on P-R-K-L!!!

Siis mitä hyötyä on tuollaisista hienoista uusista tutkimuksista, jos niillä ei sitten ole mitään väliä? Itse potilas kyllä saa tiedon missä on vika, mutta tärkeät tahot eivät koko hoitoa tunnusta, kun pitäisi avata kukkaronnyörit. :evil:
anzqu

ViestiKirjoittaja alaria » 12 Joulu 2011, 11:06

Oikeudessa traktografialla on merkitystä. Tiedän myös tapauksen, jossa työkyvyttömyyseläke myönnettiin traktografian perusteella. Eli instanssit, jotka eivät ole vakuutuslaitosten miehittämät hyväksyy yhtenä näyttönä ao. tutkimukset.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 12 Joulu 2011, 11:20

No onneksi edes korkeammalla tasolla tutkimus on pätevä!
anzqu

ViestiKirjoittaja alaria » 03 Helmi 2012, 16:48

Tietääkö mitä eroa on Turun Pulssin tragtorafialla ja Tampereen keskussairaalan vastaavalla???
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lillerilalleri » 06 Helmi 2012, 23:31

Eräs aivovammanja tai retku vammansaanut yksityislääkäri kertoi että Turun Pulsissa osataan myös tulkita kuvaukset ja että se olisi paras paikka näin ollen -eli siellä osataan kuvata ja tulkita jne. (sinne siis jos HUS tyrii mutta en tiedä mistä rahat mutta jostain ....)
lillerilalleri
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 07 Helmi 2012, 15:29

Samaa sanoi neuropsykolokini.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja anzqu » 07 Helmi 2012, 15:54

torvelo kirjoitti:Samaa sanoi neuropsykolokini.

-torvelo-

Minä alan oikeasti tykätä tästä neuropsykologien ammattikunnasta. On meinaan huippujuttu, että puhelimenpäästä löytyy aina tarvittaessa ihminen, joka sanoo että "ei, et sinä tätä kuvittele, se kuuluu oirekuvaan" :lol:
anzqu

ViestiKirjoittaja lillerilalleri » 08 Helmi 2012, 13:51

torvelo, kertoiko sinulle yksityinen vai kunnallinen neurologi tuosta Pulssin osaamisesta? ei Helsigissä ainakaan HUS:in neurologit edes tiedä mikä on aivovamman jäkitila tms. Neurologini ryhtyikin psykologiksi ja on todennut että kaikki oireet johtuvat uupumuksesta ja masennuksesta ja pyykkisestä kuormittumisesta - häneltä jäi ajattelematta mikä noiden syiden takana on ja vaikka magneetista löytin selvä löydös niin ei...
staisipa taivaasta rahaa!
lillerilalleri
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Seuraava

Paluu Vamman tunnistus, diagnosointi, hoitoon pääsy - (Whiplash)