Fysiatri Juha Crohns

Niskan retkahdusvamman voi saada paitsi peräänajokolarista, myös kaatumisesta ja putoamisesta, esim. polkupyörällä tai ratsailta pudotessa

Fysiatri Juha Crohns

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 28 Marras 2008, 22:09

Niin, päätin laittaa tuon nimen tänne, koska itse jouduin todella nöyryytetyksi julkisella puolella.
Meni monta vuotta hukkaan ihmetellessä. Toisekseen olen ollut vaarana sekä itselle, että muille koska kaikkien oireideni kanssa ajoin taksia.
Vaikka kerroin lääkäreille ajon vaikeudesta, he vain nauroivat ja käskivät töihin.

Juha Crohns toimii siis fysiatrina tuolla Helsingin keskustan Diacorilla.
Hänellä on tietämystä näistä niskavammoista kaikkine oireineen.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 29 Marras 2008, 12:21

Tervetuloa Tomssu.

Hyvä, että alkaa löytyä lisää fysiatreja, jotka osaavat niskavamman diagnosoida. Tällä hetkellä tiedossa on n.4-5, jotka osaavat diagnosoida ja ohjata sopivana hoitoon. N.8-9, jotka osaavat diagnosoida.

Minkälaiseen hoitoon ohjasi?

Onko hoito ollut sinulle sopiva?

Kävin toiselta keskustelupalstalta lukemassa sinun oireistoa. Minusta sinulla on niskavamman lisäksi selkeä aivovamma. Se olisi kyllä hyvä saada diagnosoitua.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 29 Marras 2008, 14:34

No itseasiassa hän teki niin hyvät lausunnot diagnoosin kera, että pääsin Meilahteen työkykykuntokartoitukseen.
On siis tehty neuropsykologinen testi jo kahdesti. Lääkärin haastattelua mutta eipä sen kummempaa.

En kovin tarkkaan muista kaikkia koukeroita eli lähettikö Juha Crohns lausunnon Peijakseen ja sitä kautta Meilahteen? Koska tuolla Peijaksessa oltiin vastahakoisia tätäkin diagnoosia kohtaan. Olin ja olen edelleen Peijaksen neurologin mielestä lukenut netistä oireet ja luen niitä hänelle. Eli psyykkisesti sairas.
Peijaksen fysiatri sanoi hoonolla suomenkielellä :"Onko lapsia, minkä ikä? Onko huolia, stressiä, vaikea elaa? Minä katso sinä istu siinä pää vino. Sinä terve mene työ ja hyva kesa". Kiitos samoin, ja nauroin!

Sen muistan, että vasta Meilahdessa ensin neuropsykologi ja sitten neurologi on ottanut oireeni vakavasti. Tosin neuropsykologi ja sosiaalineuvoja joutuivat varmasti neurologia varmistelemaan.
Neurologi nimittäin oli ollut ryhmäkeskustelussa muiden neurologien kanssa ja heistä minun oireeni ei oikein kertonut mitään. Mutta hän suostui vielä puhumaan neuropsykologin kanssa ja hyväksyi sitten diagnoosin Whip-flash.

Meilahdesta sitten lausunto Kelaan ja viime viikolla tuli ilmoitus, että minut kutsutaan Ortoniin yksilölliseen kuntoutukseen. Saas nähdä koska kutsu tulee.
Kolari siis oli tammikuussa 2005. Nyt pääsen kuntoutukseen ehkä jouluna 2008 tai keväällä 2009. Oletan, että siellä myös tutkitaan ja tulkitaan kun könkkään selkäni kanssa. Niskakin jännittyy mitä pienemmistä asioista.

Koska minulla on tuo selkäkin ikuinen kompastuskivi niin olin viime keväänä terveyskeskuksen softselkäjumpassa noin 10 kertaa.
Se on ainoa kuntoutus mitä olen tähän mennessä saanut. Jumppa oli tosi hyvää. Rauhallista mutta hiki tuli.
Yksin on vaikea jumpata. Ei vaan muista millään.

Kirjoitan kyllä kokemukseni sitten tänne kunhan olen Ortonin kokenut.
Tuo Juha Crohns sanoi, että jos tulee mitä vaan vastoinkäymisiä niin ottaa häneen yhteyttä. Laitetaan sellaiset lausunnot, että jotain tapahtuu.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 29 Marras 2008, 19:01

Hyvä, että pääset Ortoniin ja YKSILÖLLISEEN kuntoutukseen. Orton on oikeastaan Suomen Whiplash-Center. Siellä on ollut paljon Whiplash vammaisia. Itse olin 2004 3 vk OYS:n maksusitoumuksella ja 1vk 2005. Sitten loppui kuntoutus. Sairastelu ei. On ollut ihan ratkaisevaa siinä mielessä, että eka paikka jossa sain Whiplash diagnoosin 7 vuotta kolarista.

Hyvä kyllä, että olet saanut diagnoosin ja pätevän asiantuntijan niskavammaan.

Minun mielestä latteus, puheen tuottamisen vaikeus, kirjoittamisen vaikeus ja noin raju unohtelu (puutarhurina kasvien nimet), kun mitä kirjoitit selkäliiton palstalla eivät kuulu Whiplash:iin, vaan aivovammaan.

Mutta todennäköisesti Ortonissa pääset noissakin asioissa eteenpäin, koska siellä nykyään on tietoa aivovamma-puolestakin Kuntoutus-Ortonien fysiatreilla tai ainakin osalla heistä.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 30 Marras 2008, 13:51

Kyllä tuo niskakin oireilee. Eka yönä olin sekava ja herätin miehen useita kertoja kun luulin menettäneeni jalat ja kädet, ne olivat tunnottomat kunnes liikuttelin. Välillä näin talossa savua ja hajun tunsin myös, kaikki sekavuutta.

Kolarin jälkeisenä päivänä niska turposi massiivisesti ja tulin hyvin huonovointiseksi. Paita ihan kuristiNeuvon mukaan laitoin jäitä niskaan ja samoin hermovamman päälle käteen. Käsikin turposi vasta seuraavana päivänä.

Jäät poistivat kummatkin turvotukset ja särky laantui. Olo parani. Olin nimittäin kahden vaiheilla, että pitääkö lähteä sairaalaan vai kuolenko tähän. Olo oli niin kauhea kuvotuksineen. Olin taas liian sinnikäs, olisi pitänyt mennä sinne sairaalaan vaikka oisko nuo mitään tehneet? Aika skeptiseksi tässä on tullut.

Olin 8kk sairaslomalla tuon käden hermovamman takia. Siitäkin tk vain hymyili, että saattaa yllättäen parantua ja antoi viikon kerrallaan lomaa. Ortopedi (?) sitten antoi kunnon lomat.

Olin silloin tuote-esittelijä mutten pystynyt työtäni muistin takia tekemään. Piti puhua ja yhtäkkiä vain lakkasin puhumasta tai en tiennyt mitä olisi pitänyt sanoa. Työn vaihto taksikuskiksi, nippanappa kurssi läpi, työssä kyllä tarvitaan muistia. Työ rasitti niskaa ja hartioita ja niska olikin usein massiivisesti tukossa ja jäykkänä. Kurssilla ystävystyin erään naisen kanssa ja hän aina ihmetteli kuinka väsynyt olen vaikka olin kotona päivät. Haukottelin ja kikattelin.

Nykyäänkin jos pää tulee hassusti kipeäksi kuvotuksen kera, laitan jäitä niskaan ja se helpottaa.

Niskat ja selkä on naksauteltava päivittäin jos haluaa kävellä tai kääntää päätään. Selän naksauttelua harrastanut jo 20 vuotta, niska on muutaman vuoden ollut muutakin kuin jäykistyvä. Kummassakin on kulumaa ja niskassa myös luupiikkiä. Tässäkin istuessa kun suoristan itseni niin niskasta kuuluu kymmenkunta erilaista naksahdusta. Joskus ei ole pystynyt kävelemään, niskassa jotain vinksallaan.

Niskan jäykistyminen ja pahoinvointi tai kuvotus on tullut tuon kolarin jälkeen. Niskan MRI kuvassa näkyi Crohnsin mukaan korjauskasvua. tai jotain sen tapaista.

Kuntoutus siis kohdistuu koko rankaa tukevaksi. Uutta selkää tästä ei tule mutta ei lihaksista haittaa ole :D Selkä oli kurja nuorenakin vaikka lihakset olivat huippukunnossa. Alaselän satutin noin kolmevuotiaana ja äidin mukaan en istunut puoleen vuoteen.

Kunhan jalat jotenkin kantaa ja voisi jotain työtä tehdä edes osa-aikaisesti.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 30 Marras 2008, 14:48

Joo, kyllähän nuo Whiplash oireetkin ovat sulla selkeät.

Mutta Whiplash ja aivovamma ovat eri asia. Samalla, kun saa Whiplash-vamman, voi saada aivovamman, koska tulevat samalla mekanismilla. On tärkeä tutkia Whiplash:in yhteydessä myös aivovamman mahdollisuus, koska aivovamman kuntoutus kohdistuu pään toimintojen kuntouttamiseen ja Whiplash-kuntoutus rangan kuntouttamiseen. Ja voi tarvita molempien kuntoutusta.

Neuropsykologinen tutkimus on muutaman tunnin kestävä tutkimus, jossa testataan muistia, kykyä tuottaa tekstiä. Testattava laitetaan kertomaan kellon aikoja. Kirjoittamaan. Toistamaan hänelle kerrottuja asioita. Se ei ole pelkästään jutustelua, vaan siinä kynällä tehdään välillä paperitehtäviä. Logiikkatehtäviä on kanssa. Eli pitää jatkaa kuvioita ja suorittaa laskutoimituksia. Neuropsykologinen tutkimus ei ole pelkkää jutustelua. Jos on ollut pelkkää jutustelua, niin Neuropsykologista tutkimusta ei ole silloin tehty.

Tomssu: säähän voit pyytää neuropsykologisen tutkimuksen tulokset itsellesi. Siitä näkyy, miten ovat eri osa-alueet menneet.

Whiplash vammassa tulevia muutoksia voi näkyä tai ei näy MRI:ssä. Aivovamman osalta sama homma. Eli voi olla aivovamma, vaikka MRI:ssä ei löydöksiä.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Vamman tunnistus, diagnosointi, hoitoon pääsy - (Whiplash)