Niskan "narahtelu" ilman kipua

Niskan retkahdusvamman voi saada paitsi peräänajokolarista, myös kaatumisesta ja putoamisesta, esim. polkupyörällä tai ratsailta pudotessa

Niskan "narahtelu" ilman kipua

ViestiKirjoittaja Pauliina » 01 Elo 2009, 02:30

Hei siskot ja veljet

Osaisikon kukaan avittaa minua. Minua on vaivannut noin 3 kk niskasta kuuluva narahtelua kun kaantelen paatani sivulle ja katson ylospain. Minkaanlaista kipua en missaan tunne. Narahtelu on todella kuuluvaa.

Teen toimistotyota ja harrastan 3-4 kertaa liikuntaa (kuntoasalia, jumppia, sauvakavelya, yogaa yms...).

Mikahan minua vaivaa?

Kiitos etukateen
Pauliina
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 01 Elo 2009, 03:06

Moi, Pauliina!

Tervetuloa palstalle! Kerrotko vähän enemmän oireistasi, mitä sulla on? Vai onko toi narahtelu ainoa oire? Onko niskan ja hartioiden seudulla lihaskiristyksiä jne?

Ja ovatko nämä oireet tulleet vaan pikkuhiljaa hiipimällä, vai onko sulla ollut oireiden alkuaikojen tienoilla mitään pientä accidenttia, kaatumista tai vastaavaa?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Niskan "narahtelu" ilman kipua

ViestiKirjoittaja fedja » 01 Elo 2009, 10:50

Pauliina kirjoitti:Osaisikon kukaan avittaa minua. Minua on vaivannut noin 3 kk niskasta kuuluva narahtelua kun kaantelen paatani sivulle ja katson ylospain. Minkaanlaista kipua en missaan tunne. Narahtelu on todella kuuluvaa.

Moi Pauliina ja tervetuloa palstalle!

En kyllä ossaa sanoa mistä narahtelu kuuluisi. Rustoista, fasettinivelistä? Oletko harkinnut, että kävisit kysymässä asiasta OMT-fysioterapeutilta, osteopaatilta, hyvältä jäsenkorjaajalta/kirolta tai fysiatrilta?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Terve Pauliina!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 05 Elo 2009, 19:57

Tervetuloa palstalle Pauliina! Hyvältä fyssarilta saisit varmasti selityksen narahtelulle. Tosin, jossei siihen liity kipua, kiristyksiä tai muitakaan oireita, niin mistään vakavasti tuskin lienee kysymys, maalaisjärjellä ajateltuna siis. Mun fyssarini on kertonut, että jotkut narahtelevat enemmän kuin toiset, koska nivelnesteen, joka siis "rasvaa niveliä kuin öljy ketjuja", määrä vaihtelee! Eli voi olla ns. luonnollista narahtelua ja se ei ole vaarallista.

Toinen syy voi olla löysähköt nivelet/nivelsiteet ja/tai heikko lihasvoimataso. Kuulemma löysät nivelet, joita ei lihakset tarpeeksi tue, niksuu, naksaa ja narahtelee. Luisen pinnat jotenkin "rahisee" toisiaan vasten, mikä aiheuttaa sen naksumisen. Siihen hoitona on lihasjumppa, etenko syvien lihasten treeni.

Samaan hengenvetoon fyssari on kertonut, että että niskaa ei saa niksutella. Eli tahallaan naksauttelua pitäis välttää. Ettei niska löysty. Eihän sinua ole koskaan sattunut pahasti niskaan? Et ole ollut kolarissa, kaatunut, pudonnut tai muutakaan traumaa niskaan/päähän? Jossei ei, niin ehkä sit joku em. syistä selittäisi narahtelua. Mutta jos siihen ei muita oireita liity, lienet turvallisilla vesillä. Mikäli asia todella askarruttaa, suuntana voisi olla kokenut OMT-fyssari.riippuen paikkakunnasta palstasta löytyy vinkkia esim. haku-toiminnolla (ylhäällä vasemmalla). Toivottavasti vastauskset auttoi yhtään.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

Paluu Vamman tunnistus, diagnosointi, hoitoon pääsy - (Whiplash)