Ahtaat paikat.

Niskan retkahdusvamman voi saada paitsi peräänajokolarista, myös kaatumisesta ja putoamisesta, esim. polkupyörällä tai ratsailta pudotessa

Ahtaat paikat.

ViestiKirjoittaja fedja » 20 Huhti 2009, 14:46

Ei kai tässä enää tarvi ihmelllä sitä, miksi minusta tuntui siltä, että verenkierto päähän häiriintyi vamman seurauksena, kun katsoo noita yläniskan anatomia-kuvia. Jos sinne tulee yliliikkuvuus tai repeämä, ligamentit supistuvat ja avot. Hermoja painaa, verisuonta painaa. Voiko noita kaikkie nähdä CT tai MRI-kuvissa. En usko.

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=205

Eihän siellä kovin isoa stabiliteettia tarvi olla, kun kaulavaltimo jää hiukan puristuksiin.

Tai jotain muuta jää puristuksiin. Tosin alkuun minulla oli kyllä sellainen olo kanssa, että jotain nestettä ei päästä pääse pois. Laskimoverenkierron anatomia kiinnostaa kanssa, mutta siitä en hyviä anatomialinkkejä löytänyt vielä.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Ahtaat paikat.

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 20 Huhti 2009, 14:56

fedja kirjoitti:Tai jotain muuta jää puristuksiin. Tosin alkuun minulla oli kyllä sellainen olo kanssa, että jotain nestettä ei päästä pääse pois. Laskimoverenkierron anatomia kiinnostaa kanssa, mutta siitä en hyviä anatomialinkkejä löytänyt vielä.

Juu, ei tartte isoja juttuja olla. Fyssari puhuukin siksi kuormittumisesta, ei pinteestä tai puristuksista, koska puhutaan millin tuhannesosista. Ja mulla oli toi sama fiilis C7:ssa aluksi- ja on edelleen, kun se rasittuu. Oli korvien kohdallakin, kunnes oon saanut sinne tukea! Kun C7 rasittui ihan viimeiseen asti, tuntui, ettei nesteet virtaa.

Ja se on kuulemma mahdollista, että herkät tuntee juurikin sen, kun paineenvaihtelua tapahtuu kalvoissa ja neste ei kierrä, niinkuin pitäis. On hienoa olla herkkä.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: Ahtaat paikat.

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 20 Huhti 2009, 14:58

fedja kirjoitti: Hermoja painaa, verisuonta painaa. Voiko noita kaikkie nähdä CT tai MRI-kuvissa. En usko.

Ei voi nähdä yksittäisiä verisuoni- ja hermokuormittumisia, sanoo mun lekuri + fysiatri. Kun ne voi ollsa muutaman solunipun kokoisia juttuja, niin ei näy millään.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Napsetta nenussa

ViestiKirjoittaja fedja » 20 Huhti 2009, 20:40

Ja ei mahda olla ihme, että nenä oireilee niin paljon monessa suhteessa, kun katsoo näitä kahta kuvaa. On jatkuva limakalvoärsytystä, muuta ärsytystä, napsuntaa.

Nenu ja yläniska:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gray994.png
Yläniskan Ligamentit:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gray308.png

Voiskohan tuo napse tulla peräti jommasta kummasta ligamentistä, jotka näyttävät kiinnittyvän tonne jonnekin nenän taakse :roll: ?

(Anterior Atlanto-Occipital membrane)
*Nikamien etupuolella, kallon ja 1. niskanikaman välinen kalvo
(Anterior Longitudal ligmaent)
*Pitkä ligamentti selkärangan etupuolella

Ärsyttää, kun ei tiedä missä vika. :evil:
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Napsetta nenussa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Huhti 2009, 15:27

fedja kirjoitti:Ärsyttää, kun ei tiedä missä vika. :evil:

Fedjaseni: sinä olet nyt menossa seuraavaksi semmoiselle tätille, ettei jos hän tiedä, missä vika, niin sitten ei tiedä kukaan. Älä tuskaile liikaa! :) Kuvaat mahd. tarkkaan tuntemukset, niin hän kyllä paikallistaa sun paska-alueet.

Ja juuh, voin sanoa. että nenuoireet on tuttuja mutta vähenee, kun oon nyt 12 kk tehnyt duunia sen eteen, ettei pääsis lurpsahtamaan tentorium jumiin, joka heittää mulla paineen nenään. Juurikin ne nenän takana olevat ligat naksuu meitsilläkin, kun tentoriumia renkutetaan. ;) C7 vetää sen tilttiin, kun ei pysy siellä, missä pitäisi. Mutta lähes joka kerta on ft löytänyt sen jutun, millä sen hetkisestä oireesta nenässä tai hartsuissa on päästy!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Huhti 2009, 15:32

Ja mä en ihmettele mitään oiretta missään päässä! Kyllä se niin on, että niska anatomisesti kaikkien olennaisten kasvojuttujen vieressä/yteydessä, että tulevat kaikki sieltä sektorilta. Ja näin sen huomaa, kun on pistämässä niskaa kuntoon, niin kummallisesti katoaa kaikki MYSTISET oireet yksi kerrallaan:

- paineet korvissa + nenässä
- tinnitus, korvakäytävän kutitus, rasahtelut korvissa, "suhina"
- rahinat leukanivelessä
- nuha, niiskutus
- silmäkipu + väsyneet/kuivat silmät
- poskien jomotus + puutuilu
- puutuilut
- nielemisongelmat, kurkkukipu, äänenkäheys, pala kurkussa
- kivut, jumitus

Että pakko uskoa, että sieltä ne tulee! :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 21 Huhti 2009, 17:49

tahdonvoimaa kirjoitti:niin kummallisesti katoaa kaikki MYSTISET oireet yksi kerrallaan:

1- paineet korvissa + nenässä
2- tinnitus, korvakäytävän kutitus, rasahtelut korvissa, "suhina"
3- rahinat leukanivelessä
4- nuha, niiskutus
5- silmäkipu + väsyneet/kuivat silmät
6- poskien jomotus + puutuilu
7- puutuilut
8- nielemisongelmat, kurkkukipu, äänenkäheys, pala kurkussa
9- kivut, jumitus

Vitsit, että olet noista päässyt eroon. Oliko noita sulla alkuun koko ajan vai ei jatkuvasti. Mulla on oireet 1,2 ja 9 ollut siitä asti jatkuva kun se alkoi, muita välillä.

Joo. En malta odottaa ja tuskailen ja tuskailen ja epätoivoilen. En oikeastaan enää usko, että mun tilannetta kukaan voi auttaa. Ilmeisesti kuitenkin ihan vähän uskon kuitenkin, kun sinne Tre:elle vielä lähden.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Huhti 2009, 19:12

fedja kirjoitti:
tahdonvoimaa kirjoitti:niin kummallisesti katoaa kaikki MYSTISET oireet yksi kerrallaan:

1- paineet korvissa + nenässä
2- tinnitus, korvakäytävän kutitus, rasahtelut korvissa, "suhina"
3- rahinat leukanivelessä
4- nuha, niiskutus
5- silmäkipu + väsyneet/kuivat silmät
6- poskien jomotus + puutuilu
7- puutuilut
8- nielemisongelmat, kurkkukipu, äänenkäheys, pala kurkussa
9- kivut, jumitus

Vitsit, että olet noista päässyt eroon. Oliko noita sulla alkuun koko ajan vai ei jatkuvasti. Mulla on oireet 1,2 ja 9 ollut siitä asti jatkuva kun se alkoi, muita välillä.

Joo. En malta odottaa ja tuskailen ja tuskailen ja epätoivoilen. En oikeastaan enää usko, että mun tilannetta kukaan voi auttaa. Ilmeisesti kuitenkin ihan vähän uskon kuitenkin, kun sinne Tre:elle vielä lähden.

Kyllä noi oli aluksi kaikki päällä eli joka ryhmästä jotain. :)
Mutta sitten pikkuhiljaa alkoi hävitä ...
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja lumiukko » 21 Huhti 2009, 20:35

Haluaisin Fedja tietää mihin tutkimuksiin olet Treellle menossa vai onko joku kuntoutus juttu?

Meitsikin menee joskus jos vain maksaja löytyy/lähetteen tekijä.
Ota neuvoja kaikilta, mutta päätä itse.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Huhti 2009, 20:41

Ei tartte lähetettä, kun on yksityinen paikka. Laitan sulle priva-viestinä tiedot. Olen luvannut ja vannonut, etten mainosta täällä mitään, koska jonot on jo muutenkin valtaisat. Tsekkaa boksis.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 23 Huhti 2009, 20:53

lumiukko kirjoitti:Haluaisin Fedja tietää mihin tutkimuksiin olet Treellle menossa vai onko joku kuntoutus juttu?

Mää kävin siellä viime joulukuussa fysiatrin arviossa. Nyt olen menossa fysioterapeutin luokse. Katsotaan siellä miten mua aletaan kuntouttaan. Joulun jälkeen olen saanut fysioterapiaa (kraniosakraalista terapiaa) 10krt ja kraniaalista osteopatiaa 5krt. Ok hoitoja on ollut, mutta fysioterapeutti tajua tätä vammaa yhtään. Ei osaa ohjata kuntoutusta, siis liikkeitä. Osteopaatti tajuaa vammaa ja sen seurauksia aika hyvinkin ja luultavasti jatkossa kesällä jatkan hänellä. Osteopaatin mielestä ei tarvitse lihasliikkeitä tehdä, koska sitten kun saadaan niskasta/rintarangasta kireydet pois, niin lihakset alkavat luonnollisesti toimia oikein. Mää olen eri mieltä.

Jossakin ketjussa sanoit, kun kaikki tuntuu hyppivän jossakin kuntoutuksessa. Mää olen lähes kaiken maksanut itte vuoteen 2004 asti. Kyselin 2001 tai 02 työterveyslääkäriltä, että pääsisinkö Ortoniin. Vastaus ei. Kipupkl ylilääkärin mukaan en ole niin huonossa kunnossa, että voisin päästä y-o sairaalan maksamana Ortoniin. Siksi Ortoniin menin ensin yksityisesti, sitten lekuri haki maksusitoumusta sinne. Papru jäi pyörimään jonnekin keskussairaalaan, kunnes soitin ja pyyysin heitä etsimään. Muistaakseni kirjoitinkin vielä ylilääkärille miksi kuntoutusta tarvin. Sain sen 4vk yliopistosairaalan maksamana.

Siinä välissä fysioterapiaa omalla kustannuksella. Sitten menin 2006 joulukuussa yksityisesti Hesaan taas fysiatrille. Sen seurauksena ehdottivat Kelan Osittaisen selkäydinvamman saaneiden kurssia. Laitoin paperit ja pääsin.

Minä en ole yhtään kuntoutusjuttua helpolla saanut. Useat Ortonin kävijät ovat ensin menneet yksityisvastaanotolle sinne ja sitten on sieltä lekuri hakenut maksusitoumusta.

Kyllä sun kannattaa hakea tai ottaa yhteyttä tonne Käpylään ja kysyä miten sinne haetaan. Katso tuosta Hoidot ja kuntoutus -osasta. Siellä ylimpänä pitäisi olla kuntoutusta Käpylässä. Yrittänyttä ei laiteta
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Vamman tunnistus, diagnosointi, hoitoon pääsy - (Whiplash)