OSKU kuntoutus

Niskan retkahdusvamman voi saada paitsi peräänajokolarista, myös kaatumisesta ja putoamisesta, esim. polkupyörällä tai ratsailta pudotessa

OSKU kuntoutus

ViestiKirjoittaja alaria » 02 Maalis 2009, 12:44

Miten onnistuu pääsemään OSKU kuntoutukseen?

Minulta se on evätty HYKSin fysiatrian osaston ylilääkärin toimesta, nurologian kuntoutuspolin toimesta ja oman paikallisen terveyskeskuksen toimesta.

Laitanko hanskat naulaan vaiko onko vielä toivoa?
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

OSKU maksusitoumus

ViestiKirjoittaja fedja » 03 Maalis 2009, 14:47

Älä laita.

Minä sain yliopistosairaalasta 4vk vuonna 2004 ja 2005 maskusitoumuksen. Sen jälkeen lopetettiin, vaikka kuntoutus ihan alussa. Yritin Kelalsta päästä OSKU:n. Kieltävä vastaus, joten en osaa sanoa mistä sen sais. Harmittaa sikäli, että jätin taistelematta 2005 sen, ettei maksusitoumuksia jatkettu.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Niin ...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 04 Maalis 2009, 20:00

Pyllystä, että ihmisiä estetään kuntouttamasta itteään, vaikka halua olisi... Ei vaan tajua.
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

moikka

ViestiKirjoittaja tessa14 » 18 Helmi 2010, 11:16

Hei,,asiaa puuttuen :) ja oskussa olleena tiedä parikin ja enemmän tapausta ektkä menneet ortonin lääkärille ensin omalla kustanteella ja Ortonin lääkärit ovat sitten hakeneet maksusitoumusta Osku kuntoutukseen potilaan omalta sairaanhoitopiiriltä!!! Kannattaa kokeilla!
tessa14
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

--lisää

ViestiKirjoittaja tessa14 » 18 Helmi 2010, 11:21

Niin siis oli liian nopea eli harvemmin jos Ortonista lähtenyt pyyntö potilaan tarpeesta saada kuntoutusta voisi sairaanhoitopiiri evätä? koska Ortonin tieto ja taito asioissa on ihan ykköluokkaa, Käpylä on tietysti toinen huippupaikka,,,ihan uskomaton,,,en ymmärrä, että kahden viikon Käpylässä olo toi niin paljon uutta tietoa ja ymmärrystä vammasta ja sen kanssa elämisestä,,sinne pääsin Ortonin lääkäreiden lähettämällä pyynnöllä, että oma sairaanhoitopiiri kustantaisi tutkimusjakson..

Ja tietty Kela varmaa myöntäisi OrToniin kuntotoukseen, jos jaksaisi jatkuvasti hakea, mutta olen käsittänyt, että sairaanhoitopiirin maksusitoumus on kattavampi?? kuin Kelan..tiedä sitten..
tessa14
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 21 Maalis 2012, 12:27

Samainen tilanne. Osku-kuntoutussuositus Ortonista ja terkkulan ylilääkäri heitti maksusitoumuspaperin käsistään ja totesi suoraan, ettei kunta tällaista hyväntekeväisyyttä harrasta. Kela alkoi nyt selvittää omaa käytäntöään ja TE-keskus ei voi maksaa, kun jakso kulkee nimellä "kuntoutus" -> kuuluu nimikkeen perusteella Kelalle. Vakuutusyhtiön vastuuta peräsivät, mutta kukahan se olisi se ystävällinen sielu, joka alkaa vakuutusyhtiön kanssa tästä taistella...

Sviddunääs, sanon minä! :evil:
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 21 Maalis 2012, 15:22

Anzqu. Todellisuudessahan sinunlaisen potilaan hoitovastuu on erikoissairaanhoidossa. Pyydä terkkulaa lähettämään sinut uudelleen fysiatrille tai neurologille erikoissairaanhoitoon Järvisen lausunnon kera. Ja sieltä sitten maksusitoumuspyyntöä. Jos erkoissairaanhoito ei lähetä sinua eteenpäin, heidän pitää tarjota vastaavat selvitykset itse. Ja luultavasti se tarkoitta myös sitä, että asiantuntijalla on oltavat tarvittavat tiedot ja osaaminen sinun arvioimiseen.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 21 Maalis 2012, 15:28

Pitää yrittää tuota väylää. En sitten tiedä, miten tuo homma etenee, kun kotikuntani päättää itse potilaidensa maksusitoumuksista eli voiko erikoissairaanhoito antaa tässä tapauksessa maksusitoumusta. Ja Kela tulee heittäytymään poikkiteloin, koska 80km päässä on tarjolla myös jotain kuntoutusta, tosin ilman Ortonin ammattitaitoa.
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 21 Maalis 2012, 15:30

En juuri koskaan kuullut terkkulan myöntävän maksusitoumusta Ortoniin. Erikoissairaanhoidosta niitä on saatu.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Eippi » 24 Maalis 2013, 13:37

Kuinka nopeasti olette päässeet OSKU-kuntoutukseen kun maksusitoumus myönnetty? Minä varaan siis huomenna Ortoniin ajan ja sitä kautta lähdetään maksaria hakemaan paikalliselta sairaanhoitopiiriltä. Uskon, että sen saan, koska olen ravannut heidän riesanaan jo yli vuoden eivätkä ole osanneet auttaa millään lailla. Ja ilmeisesti muuten minulla ei ole toivoakaan itseni kuntoon saamisesta kun onhan sitä tässä jo yli vuoden päivät yritetty omalla paikkakunnalla.
Eippi

ViestiKirjoittaja anzqu » 24 Maalis 2013, 13:54

Minä en saanut maksaria, joten piti vähän kikkailla. Maaliskuussa 2012 sain OSKU-suosituksen Ortonista ja ekan OSKU-jakso kävin nyt helmikuussa.
anzqu

ViestiKirjoittaja Eippi » 24 Maalis 2013, 14:21

Eli vuoden jouduit odottamaan ennen kuin pääsit? Onko sinne niin kova tunku vai venyikö sinulla sen takia, että et löytänyt maksajaa? Unohdan koko jutun jos näin on ja yritän ettiä apua muualta.
Eippi

ViestiKirjoittaja anzqu » 24 Maalis 2013, 14:31

Maksajasta kaikki oli kiinni. Meillä nimittäin kunta tekee maksusitoumuspäätökset, ei sairaanhoitopiiri.

Eippi, laitan yksäriä tulemaan.
anzqu

Paluu Vamman tunnistus, diagnosointi, hoitoon pääsy - (Whiplash)