Kenelle lääkärille...?

Niskan retkahdusvamman voi saada paitsi peräänajokolarista, myös kaatumisesta ja putoamisesta, esim. polkupyörällä tai ratsailta pudotessa

Kenelle lääkärille...?

ViestiKirjoittaja Annu » 03 Tammi 2014, 21:02

Hei!

Ensimmäiseksi haluan kiittää aivan mahtavasta foorumista!! Olen saanut täältä tietoa niskavammoista enemmän kuin olisin voinut kuvitellakaan...ehkä en olekaan hullu, vaan niskavammainen. Terkkulan ja neuron polin mukaan minulla on vaihtelevasti jännitysniskaa, migreeniä, tai vain ihan normaalia päänsärkyä, mutta olen itse alkanut epäillä, että niskassani on jotain vialla. Taustalla minulla on muutama raju pahoinpitely(kiitos perhehelvetin), jossa iskut ovat tulleet juuri päähän ja niskaan. Päästäni on otettu ainakin kolme tt-kuvaa, ja kaksi magneettia, ja kaularanka on kuvattu(tt) sekä varjoaineella, että ilman, mutta siis mitään poikkeavaa ei ole (onneksi) löytynyt. Mutta oireilua on vaikka muille jakaa, itse veikkaisin whiplashia, sillä pääni on iskujen voimasta ns. retkahtanut taakse, tai sivulle. Aivovamman mahdollisuuttakaan en ihan sulje pois, niin pölhöltä sitä itsensä välillä tuntee.

Mutta siis kysymykseeni, eli haluaisin mennä yksityiselle tutkituttamaan vammojani (terkkarin kautta kaikki etenee(jos etenee) niin hitaasti), mutta kenelle lääkärille menisin? Turkalle, Huhmarelle vai esim. Juha Crohnsille?? Maksaa varmasti maltaita, mutta olen niin lopen uupunut siihen, että jokaisesta oireesta yritetään vääntämällä vääntää psykosomaattista. Ja mitä tuollainen yksityislääkäri voi ihan käytännössä tehdä? Laittaa lähetteen julkiselle puolelle, kuvauksiin, kuntoutukseen, vai mitä? Kun mihinkään pitkään hoitosuhteeseen yksityisellä ei ainakaan minulla ole varaa...

Osaisikohan joku neuvoa?
Annu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Kenelle lääkärille...?

ViestiKirjoittaja Nani » 04 Tammi 2014, 23:20

Hei,

ja tervetuloa foorumille!

Ikävä kuulla mitä kaikkea sinulle on tapahtunut. On hyvinkin todennäköistä, että sinulle on tullut whiplashvamma noista iskuista.

Mene ihmeessä fysiatrille kertomaan tapahtuneista asioista ja ota mukaan kaikki kuvat ja potilaskertomukset kaikista niistä paikoista, joissa sinua on hoidettu.
En tiedä mistäpäin olet, joten en osaa suositella ketään nimeltä. Mutta nimenomaan fysiatri sen täytyy olla. Yksi vaihtoehto on että jos saisit terveyskeskuksesta tai työterveydestä lähetteen sairaalan fysiatrian polille. Tai sitten tosiaan suoraan yksityiselle.

Itse kävin täällä Kotkassa fysiatri Markku Turusella, joka tulee Helsingistä tänne aika ajoin eräälle lääkäriasemalle (tai ainakin aiemmin on tullut). Hän tunnisti heti mikä minua vaivaa ja siitä alkoi tie parempaan.

Jaksamisia sinulle!

Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 05 Tammi 2014, 13:15

Hei Annu!

Tervetuloa foorumille. Niskavammaepäilyä lähtisin purkamaan Ortonin kautta. Ortonin kipupolille voi pyytää lähetettä omasta terveyskeskuksestakin. Kipupolilla on muutama todella hyvä lääkäri, esim. Simo Järvinen ja Jukka Pekka Kouri, joilla on molemmilla vankka niskavammaosaaminen. Käynti Ortonin kipupolilla luultavasti poikii osastokuntoutuslähetteen, mutta sille pitäisi seuraavaksi saada maksaja ja se voi olla työn takana.

Mutta jos epäilet mahdollista aivovammaa, on Helena Huhmar hyvä taho lähteä viemään asiaa eteenpäin. Helena Huhmar on erikoitunut aivorunkotason aivovammojen (sentraalisen vestibulaarijärjestelmän vaurio) diagnosointiin ja näitä tulee juuri whiplash-vammojen yhteydessä. Huhmar voi laittaa lähetteitä eteenpäin traktografiakuvaukseen tai niskan fmri-kuvaukseen, jossa saadaan yläniskan vammat normaalia mri-kuvausta paremmin esille. Mutta nämä tietysti maksavat paljon, fmri lähes pari tuhatta euroa.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 05 Tammi 2014, 18:22

Hei Annu!

Anzqun ohjeet oikein hyviä, niitä kannattaa noudattaa.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Annu » 10 Tammi 2014, 14:03

Kiitos vastauksista!! Ei ole vakuutusta, joten julkisen terveydenhuollon varassa ollaan, ja HUS:in alueella asustelen. Pahoinpitelijäni päätti päättää päivänsä, joten rikosilmoitus ei poikinut mitään konkreettista. Pitänee miettiä tuota Ortonia...
Annu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja JT » 24 Tammi 2014, 19:11

anzqu kirjoitti:Ortonin kipupolille voi pyytää lähetettä omasta terveyskeskuksestakin. Kipupolilla on muutama todella hyvä lääkäri, esim. Simo Järvinen ja Jukka Pekka Kouri, joilla on molemmilla vankka niskavammaosaaminen.

Eilen tuli käytyä Kourin nähtävänä, itse maksavana ja sain itse järjestettyä hänelle ajan (vaikka se ei pitänyt olla mahdollista). Tulee kyllä tietämys hyvin esiin, osaa keskustella asiakkaan kanssa selkokielellä, selittää hyvinkin ymmärrettäväksi mitä tekee ja miksi. Yhtään ei harmittanut se vajaa kolme satkua mitä tuosta käynnistä maksaa piti, enkä oikein usko että tuohon yhteen kertaan tulee siellä käynnit jäävän.

Kokeiltiin sitten niskan kivunlievitykseen hoitotapaa, jossa yläniskassa oleviin hermoihin laitettiin kortisonia ja puudutetta, näiden suhde ei enää muistu mieleen, mutta eiköhän tuo sitten aikanaan häneltä tulevista papereista selvinne. Useamman viikon tuo kuulemma voi auttaa, ja jos oikeasti toimii niin seuraavaksi on tarkoitus yrittää saada lähete omasta keskussairaalasta johonkin RF-käsittelyyn. Hyvin hän senkin selitti, mutta itse en sitä osaa tarkemmin kertoa, muuta kuin sen että sillä on mahdollisuus saada kivut pois jopa kahdeksaksi kuukaudeksi!

Oli kyllä aika jännä sitten kotiinpäin sieltä lähteä, sentään vähän tuli levättyä kaverin luona ennen 250km ajoa, mutta silti oli illasta aika totaalisen puhki päivän urakasta. Aamukuudelta lähtö, paluu iltakahdeksalta, tuli päivälle aika hyvin mittaa. Seurauksena sitten uusi, erilainen niskakipu, oletettavasti pään ääriasentoihin kääntelyn, pistosten, ajomatkan sekä väsymyksen ansiosta. Silti, nyt on ihan erilainen tunne niskassa, parempi kuin vielä toissapäivänäkään, eli olisiko parempaan sittenkin menossa?

Jukka Turkkaa hänkin sitten suositteli, sekä Olli Tenovuota, ensinmainittuun pitäisi ottaa itsekin yhteyttä.
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja JT » 30 Tammi 2014, 22:32

Fmri -tutkimuksesta vähäsen.

Sitähän on pidetty hyvänä, niskansa retkauttaneiden keskuudessa, kun se on liki ainoa kuvantamismenetelmä millä saa selville pienetkin vaurioitumiset. Suomessa oli tiettävästi vain yksi paikka missä näitä kuvauksia tehtiin, Vantaan Magneetissa. Sittemmin viime vuoden lopulla Terveystalo osti tämän, ja nyt kuulin varsin ikävän jutun tähän liittyen.

Lopettivat kokonaan fmri -kuvaukset. Selityksenä "kustannustehokkuus", että olisi liian kallis menetelmä. Kummasti sitä rahaa kuvauksiin on kuitenkin joiltakin löytynyt jopa itse maksaen, sekä vakuutusyhtiöiden toimesta enemmänkin. Nyt sitten tämä riemu on ohi, ja samaisesta paikasta kuulleena, nyt lähin paikka missä kuvaukseen pääsisi löytyisi Saksasta.

Väkisin tuli mieleen että noinkohan on Terveystalo ollut tuon päätöksen takana, vai olisiko vakuutusyhtiöt keskenään hoitaneet tämän kuvion näin? Entäs mikä on asiakkaan oikeusturva, kun nyt poistui selkeä kuvantamismenetelmä joka helpotti montaa vammautunutta oikeustaistelussa vakuutusyhtiöitä vastaan, kun pystyttiin selkeämmin osoittamaan vikapaikka?

Vaikea oli hillitä sisällä myllertävää raivoa tästä kuullessani. PDT_Armataz_01_35
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 31 Tammi 2014, 11:03

Pahoin pelkään, ettei mene matkat korvattavuuden piiriin, kun fMRI ei ole ollut vakiintunut hoitokäytäntö vaan ylimääräinen tutkimus.
anzqu

ViestiKirjoittaja JT » 31 Tammi 2014, 17:57

Jansku kirjoitti:Nyt kun Suomesta ei saa kuvauksia, niin voisikohan sitä sitten päästä vaikka Viroon kuvattavaksi? Uusi lakihan sanoo, että matkatkin maksetaan, jos Suomesta ei tutkimuksita tai hoitoa löydy.

Onko Virossakin kuvausmahdollisuus?

Jäin siihen uskoon että Saksa olisi jatkossa lähin paikka missä onnistuisi. Varsin luotettavalta taholta kuulin tuon.
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 31 Tammi 2014, 19:02

Voi jessus PDT_Armataz_01_19
kojootti
kojootti

Paluu Vamman tunnistus, diagnosointi, hoitoon pääsy - (Whiplash)