No hei

Niskan retkahdusvamman voi saada paitsi peräänajokolarista, myös kaatumisesta ja putoamisesta, esim. polkupyörällä tai ratsailta pudotessa

No hei

ViestiKirjoittaja Rottajalka » 08 Joulu 2016, 14:41

Kirjoitanpas minäkin

Minulla alkoi tinnitus noin kolme viikkoa sitten yhtenä aamuna, kun olin edellisenä yönä nukkunut kylkiasennossa, niin että olin vasemmalle kääntyneenä, ilmeisesti pää oli ollut taipuneena ääriasennossa kauan. No, joka tapauksessa, siitä lähtien tinnittänut vasemmalla puolella. Tk:hon oltu yhteydessä lähes joka päivä, kun tämä vie järjen, ei saa nukuttua ja nyt olo hieman masentunut. Toissa ma. sain lääkäriltä sellasta tabua, kuin Dulan (Relaksantti) ja täytyy sanoa, ettei ole mulle tuonut mitään helpotusta, eikä edes nukuta.

Minulla ollut nyt 2 aikaa tk:n fyssarille, josta ei kumminkaan apua ole ollut. Hierojalla käyty 2*45min, joka sanoi, että aika kireinä niskanseutu, ja heti kun hieronta loppui, tinnitus palasi.

Tässä on ollut aika hermot kireällä, kun ei saa nukutuksi, monia öitä valvonut kokonaan ja harvat yöt olen pystynyt muutaman tunnin nukkumaan, olen oikeasti jopa itsemurhaa miettinyt, kun ei tuolta piippaukselta karkuun pääse ollenkaan :(. Eli joo, ääni on sellaista tv:n kuvaputken korkeaa ininää, kuuluu tuolta vasemmalta, välillä sen ininän taajuus ikäänkuin hyppii.

Asiat, joita olen huomannut:

1. Hieron takaraivoa, niin tinnitus vaimenee sekunniksi
2. niskasta löytyy pari kohtaa, joita sormella pyörittämällä, tinnitus loppuu sekunniksi
3. Painan leukaa rintaa kohti, tinnituksen ääni vaimennee
4. Käännän päätä ääriasentoon, sekä oikealle, että vasemmalle, ääni kovenee
5. Nostan pääni ääriasentoon, leuka kattoon, ääni muuttuu ja niskassa vihlasee
6. Haukottelen syvään, niin pahimmillaan ääni pahenee
7. Nyrkillä painan leuan alta, ääni kovenee...

Tässä parina päivänä ollut kaverin kanssa Itäkeskuksessa ostoksilla ja kävellyt siellä tunteja, niin tinnitus alkaa vaimentumaan, mutta heti kun palaan kotiin, se alkaa taas :( Miten tämän kanssa nukuttua saisi.

Voiko olla niin, että tuo hieronta on voinutkin auttaa, mutta ei vaan heti anna tuloksia?

Mites tästä eteenpäin? Ja jos teillä olisi tehokkaita jumppaohjeita, niin kertokaa

Sängyssä mulla tyynynä tavallinen matala tyyny, jonka päällä sellanen rulla niskatukena
Pitkä kävelysessio vaimentaa sen tinnituksen vähäksi aikaa
Ja sit mulla on myös alaselkä kipeä

Ja kun nyökytän leukaa rintaa kohti, niin se muuttaa tinnituksen ääntä ja pieni kireys tuntuu ristiselässä asti
ja jos pitkään istuu jossain penkilä, niin on vaikeuksia nousta seisomaan
kun selkään koskee, mutta kun vähän aikaa kävelee, niin se niinkuin vertyy

Ensiviikolla menen kuulotestiin, omasta mielestäni kuulo ei ole heikentynyt.

Eilen myöskin kaverin kanssa olin liikkeellä, niin tinnitus vaikeni. Mikä oudointa, jos puhun paljon, niin tinnitus vaimenee, eli olisinko tietämättäni puristanut leukoja yhteen? Minulle kyllä tapahtui Torstai-aamuna tapahtuma, jota olin stressanut... Tämä tinnitus alkoi Torstaina 17.11. heti kun siis heräsin, edellisenä iltana ei ollut oireita mistään. Hieman masentaa tämä tinnitus...

Ai niin, tänä aamuna tuo tinnitus oli vaimeata puhinaa, mutta kun nousin sängystä, se taas voimistui ja pysynyt samana tv-ininänä.

Mitä tässä olisi tapahtunut. Kun pyöritän olkapäitä, niin tuo tinnittävän puolen olka naksuu tuosta solisluun kohdalta. Jatkanko vaan hierronnassa käyntiä (Urheiluhieroja Kari Rissanen). Hieronnan aikana tinnitus loppuu, mutta heti kun hieronta päättyy, se alkaa taas. Mitään huimausta, tai pahaa oloa ei ole
Rottajalka
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: No hei

ViestiKirjoittaja Rottajalka » 08 Joulu 2016, 14:50

EDIT. Tinnitus muutti myös korkeuttaan, välillä nousi hetkittäin sirkkeliksi, mutta nyt ei onneksi enää. Alan siis olemaan kai jo vähän vainoharhainenkin, kun nyt tuo ininä muuttuu siis korkeammaksi, kun avaan suuni äärelleen, mutta palaa kyllä normaaliksi, kun suljen suuni.

Masentaahan tämä tallainen kyllä. Mulla on ennenkin vaivannut niska, mutta en ole sille tehnyt mitään, tämä tinnitus on mulle uusi oire, niin ymmärrättehän, että hieman peloissani olen.
Rottajalka
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Anitta64 » 09 Joulu 2016, 21:29

Minullakin vasen korva tinnittänyt vuosikaudet. Tinnitus korostuu silloin kun ei ole muita ääniä, Itse pidän mielellään radiota tai televisiota taustalla auki tai kuuntelen kuulokkeilla musiikkia. Silloin tinnitus parhaiten "unohtuu" mielestä tai saan sen tavallaan "suljettua" pois mielestä. Minulla ei kyllä mitkään asennon vaihdot tinnitusta poista enkä ole huomannut hieronnankaan tilannetta muuttava. Kuulokokeessa minulla todettu kyllä alentunut kuulokin tässä korvassa. Itselläni pienin vaiva tämä tinnitus, siihen olen tottunut, mutta niskavaivani ovatkin sitten eri juttu. Voimia sinne! Missään nimessä ei kannata heittää pyyhettä kehään!
Anitta64
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rottajalka » 10 Joulu 2016, 14:44

Tänään taasen kun heräsin, tinnitus oli sellaista hiljaista ns. puhinaa, mutta heti kun nousin sängystä, muuttui se taas kuvaputki-ininäksi. Minulla on ristiselässä jotain, koska kun istun velttona, ja nyökkään (kallistan leukaa rintaa kohti), tinnin ääni kasvaa ja tunnen jonkun vihlaavan tuolla ristiselässä, mutta jos nyökkään selän ollessa suorana, tinnituksen ääni muuttuu myös, mutta silloin tunnen jonkun kiristyksen lapaluiden kohdalla. Tuota ristiselkää koskee kävellessäni, ja tinnitus tuntuu vaimenevan kyllä, mutta heti jos menen sänkyyn makaamaan selälleni, tinnitus palaa noin 30-60min päästä hiljalleen ja se tinnituksen laatu on, että taajuus tosiaan vaihtelee hyvin korkeasta matalempaan, joka on sellaista looppia. Ja niin, jos on nukkunut yöni hyvin, on se sellaista pihinää, kuten tänä aamuna.

Tuo asento tosiaan, josta heräsin tinnituksen alettua, oli kylkiasento, eli ensiapuasento vasemmalla kyljelläni. Olisiko se sitten vääntänyt selkääni/niskojani jotenkin? Ja se, että takaraivossa, niskassa on kohta, jota hieromalla tinnitus loppuu pariksi sekunniksi, niin mitä se meinaa sitten? Viime Perjantaina, ollessani maalla saunassa, pyysin isääni hakkaamaan minua vastalla niskasta, takaraivosta ja alaselästä, jolloin muuttui ääni taas puhinaksi. Maalle tullessamme, kun autosta nousin, tuntui kävelyni niin tönköltä, kun alaselkää koski joka askeleella, pelkäsin kokoajan kaatuvani nurin ja aina kun olin vähän pidempään istunut ja ylös nousin, niin sama juttu: Askeleeni olivat niin tönkköjä, että
Rottajalka
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rottajalka » 10 Joulu 2016, 15:00

Ja unohtui:

Maalle tullessamme, kun autosta nousin, tuntui kävelyni niin tönköltä, kun alaselkää koski joka askeleella, pelkäsin kokoajan kaatuvani nurin ja aina kun olin vähän pidempään istunut ja ylös nousin, niin sama juttu: Askeleeni olivat niin tönkköjä, että. Ja se saunaan meno: Sauna on alakerrassa, joten kävelin rappusia, niin piti kahdella kädellä nojata niihin kaiteisiin, kun alaselkää sattui niin pirusti sekin alastulo. Miltä teistä kuulostaa nyt? Eilen taas tuolla itäkeskuksessa kävelin, niin kävelin ilman sauvaa, ja pystyin siihen kyllä, mutta joka askel koski alaselkääni. Ja taas maate mennessäni, alkoi kaksitaajuuksinen tinni
Rottajalka
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Vamman tunnistus, diagnosointi, hoitoon pääsy - (Whiplash)