Ylläpito kyselee palstalaisilta

Palautetta keskustelupalstasta, ideoita, ehdota hyviä linkkejä!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Huhti 2010, 00:23

poistettu
Viimeksi muokannut tahdonvoimaa päivämäärä 21 Huhti 2010, 17:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 21 Huhti 2010, 08:09

tahdonvoimaa kirjoitti:Miten sä voit kokea sen Fedja niin, ettei ylläpidon välisellä ristiriidalla olisi merkitystä palstan muille käyttäjille, ja olet saman tien heittämässä koko näkökulman romukoppaan omaan ketjuun?

En ole niin kokenut, enkä sanonut. Minulla oli ensin sama kysymys omassa tekstissäni kuin DD:llä, mutta poistin omani, koska ei ollut järkevä toistaa asiaa, joten olen kiinnostunut asian vaikutuksesta.

Varsinainen episodi kannattaa mielestäni käsitellä eri ketjussa kuin tämä ja keskittyä tässä ketjussa siihen, että kaikki voivat sanoa mielipiteensä tasapuolisesti.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 21 Huhti 2010, 10:37

fedja kirjoitti:
tahdonvoimaa kirjoitti:Miten sä voit kokea sen Fedja niin, ettei ylläpidon välisellä ristiriidalla olisi merkitystä palstan muille käyttäjille, ja olet saman tien heittämässä koko näkökulman romukoppaan omaan ketjuun?

En ole niin kokenut, enkä sanonut. Minulla oli ensin sama kysymys omassa tekstissäni kuin DD:llä, mutta poistin omani, koska ei ollut järkevä toistaa asiaa, joten olen kiinnostunut asian vaikutuksesta.

Varsinainen episodi kannattaa mielestäni käsitellä eri ketjussa kuin tämä ja keskittyä tässä ketjussa siihen, että kaikki voivat sanoa mielipiteensä tasapuolisesti.

Olen samaa mielipuolta tässä kuin Fedja. Tässä ketjussa muut palstalaiset voivat mielellään kertoa, vaikuttiko em. viime kevään episodi asiaan jotenkin heidän näkökulmastaan. Muiden palstalaisten näkemys asiasta olisikin arvokasta tietoa.

Sen sijaan itse episodin käsittelyä on sitten syytä jatkaa mielellään toisessa siihen tarkoitetussa ketjussa. Olis aika tylsää, jos ketjun alkuperäinen aihe jäis nyt täysin sen jalkoihin, että tässä alettaisiin käsitellä sitä sun viime kevään episodia, vai mitä, TV? Eli etkö voisi sitten aloittaa uutta ketjua aiheesta ja käsitellä siinä mielestäsi kokemiasi vääryyksiä? Muuten pelkään pahoin, että tämän ketjun alkuperäinen aihe jää pahasti jalkoihin, jos keskitytään vaan siihen viime kevään hulabaloohon ja muiden palstalaisten mielipiteet jää taas kuulematta.

tahdonvoimaa kirjoitti:
DirtyDeeds kirjoitti:
tahdonvoimaa kirjoitti:Eli enemmän vaan toimenpiteitä, jotka rohkaisis keskusteluun ja vuoropuheluun myös julkisesti.
Hyvät ideat tämän suhteen on tervetulleita! Eli minkälaisia toimenpiteitä ne vois olla? Ja jos ei nyt heti tule mieleen, näitä ehdotuksia saa mielellään jatkossakin tuoda esille heti, kun tulee mieleen?

Tässä muutama ajatus, mitä saa vapaasti jalostaa:
- Lyhyet ja ytimekkäät palstan ohjeet ja säännöt ns. Tervetuloasanat (mä näitä joskus kirjoitteln, katson jos ne vielä löytyy ja voin lähettää teille)
- Ehkä muutama sana liittyen yksityisyyden suojaan suomen kielellä
- Mitä rekisteröityminen tarkoittaa ja miten pääsee pois, jos haluaa
- Yhteenvetoa ja esittelyä palstasta ja sen main topiceista.
- Ylläpidon lyhyet esittely, Kuka, mitä häh -tyyliin
- Ketä me olemme ja miksi palsta on luotu, mikä on suhteemme terveydehuoltoon, olemmeko kaupallinen vai emme, mikä on linjauksemme yleisesti jne.

Nämä kuulostivat hyviltä, TV, kiitoksia! Luulenpa, että otamme nämä ideat käyttöön jotakuinkin sellaisinaan.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Huhti 2010, 17:02

Mun kokemilla vääryyksillä ei ole merkitystä, vaan sillä, onko ne vaikuttanut muihin. Hip hei, otin pois kaikki kommentit. Unohtakaa koko juttu, ja jatkakaa, kuten parhaaksi näette. :) Mun panos palstan kehittämiseen on annettu. Hyödyntäkää mielin määrin kaikkea niin paljon kuin pystytte/kykenette/jaksatte, All yours.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Kaisa » 22 Huhti 2010, 07:23

Omalta osaltani voin sanoa, että en ole pelästynyt mitään viimekeväistä juttua, kun en ole silloin seurannut tätä foorumia, mutta selkäliiton palstalla käydään vähän väliä jokin taisto ja se on pelästyttänyt. Olen ajatellut, että kommentointi ja keskustelu pitäisi pysyä sellaisessa minä -muodossa. Eli jokainen kertoo omista kokemuksistaan ja fiiliksistään ja neuvoja annetaan, jos joku pyytää.

Olen huomannut, että väärinkäsityksiä syntyy helposti. Ehkä nykyinen tekstiviestikieli on sellaista lyhyttä ja töksähtävää. Pelästyn välillä itsekin, kun luen kirjoittamaani juttua, että "apua loukkaakohan se jotakuta".
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 22 Huhti 2010, 12:11

Mua ei liioin pelästyttänyt viimekeväinen (onko siitäkin jo vuosi??). Itse asiassa se koko homma meni vähän ohi, sillä en koskaan nähnyt tätä sananvaihtoa, joka ylläpitäjävaihdoksen aiheutti. Muistan ajatelleeni vain, että ohhoh, tämän palstan riidattomuutta vaalitaan näköjään oikein toden teolla.

Mun mielestä se tunne, että "en kai vain loukkaa" on takaraivossa aina kun kirjoittaa suuremmalle joukolle ja varsinkin jos kommentoi jonkun toisen asiaa. On ihan totta, että tällä tsättäilyn ja meilailun aikakaudella jotkut ihmiset vaikuttavat epäkohteliailta - vaikka suuri osa heistä onkin vain huonoja kirjoittajia. (Tiedätte varmaan esim. tapaukset, joissa kirjoitat jollekin vaikka tekstiviestin, jossa kerrot hymiöillä varustettuna kuulumisiasi ja kysyt toisen kuulumisia - ja saat vastaukseksi joo.) Onneksi meillä on täällä foorumilla mahtavat hymiöt käytössä, ja niitä onneksi osataan käyttää ;)

Oma kantaaottamattomuuteni johtuu myös siitä, että en ole vaivautunut ottamaan selvää, miten saan tiedon kaikista foorumille tulleista uusista viesteistä. Ennen oli suht helppoa vilkaista Taistelijat-blogin yhteydessä uusia kommentteja, mutta nyt pitäisi varmaan keksiä, miten muuten niistä saa tiedon :)

Meillä kaikilla on syymme ja tekosyymme passiivisuuteemme, mutta toivon, että palstan "pääpirut" eivät ajattelisi sen johtuvan heidän aktiivisuudestaan. Tuo aktiivisuus + huikea tiedon määrä on varmasti auttanut montaa oireilijaa! Esim. itsestäni voin sanoa, että kaikki hyvät vinkit oloni parantamiseen olen saanut täältä.
CH

ViestiKirjoittaja fedja » 22 Huhti 2010, 15:41

Pikavastaus CH:lle. Kun loggaudut foorumille, niin oikeassa yläkulmassa on 'Katso uudet viestit' -teksti, jota voi klikata. Silloin näkee viestit, jotka ovat tulleet edellisen loggautumiskerran jälkeen. Kesti aikaa ennen kuin itse aloin sitä käyttämään, mutta nyt käytän sitä aina, kun ei jaksa selata, että missä ne uudet viestit. Vaatii kyllä sen, että uudestaan pitää mennä joko peruutustoimintonäppäimellä tai päätason kautta kohtaan 'Katso uudet viestit'.

Uusimmat viestit näkyviin:

Niskavammat ja niskavaivat Foorumin päävalikko
Keskustelufoorumilaatikon ylälaidassa on linkkiteksti
Katso uudet viestit
* paina linkkitekstiä
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 22 Huhti 2010, 18:40

Heh, arvasin, että se on joku tosi yksinkertainen juttu ;) Kiitti!
CH

ViestiKirjoittaja Kaisa » 23 Huhti 2010, 12:10

No minä kiitän kanssa isosti vinkistä. Välillä olisi hyvä käyttää silmiä ja aivoja ja kaikkia jäljellä olevia hoksottimiaan.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Huhti 2010, 03:48

CH kirjoitti:Mua ei liioin pelästyttänyt viimekeväinen (onko siitäkin jo vuosi??). Itse asiassa se koko homma meni vähän ohi, sillä en koskaan nähnyt tätä sananvaihtoa, joka ylläpitäjävaihdoksen aiheutti. Muistan ajatelleeni vain, että ohhoh, tämän palstan riidattomuutta vaalitaan näköjään oikein toden teolla.

Mun mielestä se tunne, että "en kai vain loukkaa" on takaraivossa aina kun kirjoittaa suuremmalle joukolle ja varsinkin jos kommentoi jonkun toisen asiaa. On ihan totta, että tällä tsättäilyn ja meilailun aikakaudella jotkut ihmiset vaikuttavat epäkohteliailta - vaikka suuri osa heistä onkin vain huonoja kirjoittajia. (Tiedätte varmaan esim. tapaukset, joissa kirjoitat jollekin vaikka tekstiviestin, jossa kerrot hymiöillä varustettuna kuulumisiasi ja kysyt toisen kuulumisia - ja saat vastaukseksi joo.) Onneksi meillä on täällä foorumilla mahtavat hymiöt käytössä, ja niitä onneksi osataan käyttää ;)

Oma kantaaottamattomuuteni johtuu myös siitä, että en ole vaivautunut ottamaan selvää, miten saan tiedon kaikista foorumille tulleista uusista viesteistä. Ennen oli suht helppoa vilkaista Taistelijat-blogin yhteydessä uusia kommentteja, mutta nyt pitäisi varmaan keksiä, miten muuten niistä saa tiedon :)

Meillä kaikilla on syymme ja tekosyymme passiivisuuteemme, mutta toivon, että palstan "pääpirut" eivät ajattelisi sen johtuvan heidän aktiivisuudestaan. Tuo aktiivisuus + huikea tiedon määrä on varmasti auttanut montaa oireilijaa! Esim. itsestäni voin sanoa, että kaikki hyvät vinkit oloni parantamiseen olen saanut täältä.

No et sä siinä mitään menettänyt, ettet nähnyt niiä keskusteluita. Tosin mä löysin ne just vanhasa meilistäni. Täytyy varmaan postaa blogiin kaikkien nähtäväksi,kuinka huono ihminen sitä voikaan olla. No, ei vais, vitsi vitsinä, ollutta ja mennyttä. Aika aikansa kutakin, ja onneksi ihminen on oppivainen ja kehittyväinen yksilö, vaikkei monet siihen uskokaan aivan oikeasti.

Jep, meinasin ensin laittaa uuteenkin blogiin syötteet, mutta sit totesin että olkoot. Vaatii hetken, että tottuu siihen Wordpressiin ja osaa käyttää sitä. Niin, enpä ole ajatellutkaan tuota, että Taistelijoiden lukijat tsekkas sieltä tän foorumin kommat. :( No, se on nyt vaihdettu mikä vaihdettu.

Ja jeps, suurin osa ei pysty kirjalliseen ilmaisuun, niinkuin pystyy vaikka suulliseen. Päässä pyörii oikea ajatus, mutta paperille tulle ihan eri sävyistä tarinaa. Moni pelkää senkin vuoksi osallistua keskusteluihin, koska kynnys on korkea, itsensä suuntaan. :)

Vaikea on kuvitella, että palsta olisi hiljainen siksi,että jotkut ovat aktiivisia. Sehä yleensä vaan vauhdittaa foorumin toimintaa, mitä on kokemusta muista palstoista. Etenkin kun aktiivisuus on keskustelua ruokkivaa ja rohkaisevaa, eikä inhottavansävyistä päälle päsmäröntiä ja muiden huonouden todistamista.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 26 Huhti 2010, 22:19

En pelästynyt keväistä episodia, enkä muista vastasinko siihen mitään. Enkä jaksa nytkään sitä kohtaa etsiä. Toki olen sitä mieltä, että joku kohta on hyvä täälläkin olla, johon voi kirjoittaa että nyt ottaa kupoliin ja kirosana! Se on tosi tärkeää, ettei tarvitse aina esittää hillittyä ja hallittua vaikka sisällä kiehuu ja olo on pettynyt ja kivut vie järjen ja lääkäri on ollut kettumainen.

Mulla kun tuo muisti vähän tökkii...en ilokseni ja onnekseni muista koko aikaa kaikkia tai suurinta osaa vaivoja, joita minulla on nyt tai on ollut aiemmin. Esim pari viikkoa sitten kävin saunassa ja siitä lähtien on verenpaineet olleet tosi matalia ja rytmihäiriöt alkaa jo käydä hermoon=olo on huono, eikä jaksaisi kunnolla mitään tehdä. Nyt muistan taas vähän aikaa, ettei saunominen todellakaan sovi minulle. Kunnes taas unohdan ja menen saunaan.

Koitan kovasti keksiä kaikkea muuta ajateltavaa ja silloin kun pystyn, jotain puuhastelua, "unohtaen" satunnaiset kipuni ja vaikeuteni.
Joku aika sitten kävi vieraita ja multa kysyttiin, että kuinka voin. Olin hiukan hoomoilasena ja lopulta muistin, että niin, onhan tuo niskanikama taas hiukan väärässä asennossa kun ei pää käänny ja niska/hartiat on jumissa mutta muuten ihan ok.

Monesti tuntuu, että en osaa mitään kellekään vastata ja toisekseen en vain halua näitä asioita liikaa ajatella. On lapsia ja koiria ja kaikenlaista muutakin ajateltavaa ja aika menee niihin.

On myös paljon tuota tietoa, johon en kertakaikkiaan jaksa/pysty perehtyä pääkoppani vuoksi.
En jaksa kovin tarkkaan miettiä, että mikä solu on vinossa kun käsi on tänään tunnoton. Mulle riittää se tieto, että joko A) olen ollut eilen jotenkin huonossa asennossa, B) olen käyttänyt liian korkeaa tyynyä, C) olen käännellyt päätäni liikaa, D) olen istunut tai kävellyt pää liian etukenossa E) nikama on hiukan pois paikaltaan, joka johtuu taas joistakin aiemmin mainituista tai jotain sen suuntaista.
Sitten vaan koitetaan muistaa pitää pää suorassa ja vältetään huonoja liikkeitä jne. ja odotellaan niskan laukeamista.

Koitan välillä vastailla mutta mitään vaan ei tule mieleen ja välillä on tuntunut, että vastasinkin hiukan väärään paikkaan. En nyt tätäkään osaa tarkemmin selittää.

Silti koen tärkeäksi tämänkin palstan ja sen tiedon, että meitä on monta näiden samojen tai erilaisten vaivojen kanssa. Haluan toki auttaa muita jos vaan pystyn. Olen kaiketi sinut vaivojeni kanssa ja takapakin tullessa vain mietin, että kyllä se siitä ja kohta voin jo paremmin ja sitten voin hiukan kuntoillaa.... diudiu tuon voisi kai jotekin tarkemminkin selittää.

Luulen, että täällä on jo tosi paljon tietoa niskavaivoista ja moni saa tarvitsemansa tiedon selaamalla kaikkia vanhoja viestejä ja erilaisia linkkejä.

En osaa sanoa, että miten viestimäärää voisi lisätä.
Mutta tänäämpä oli iiiihana auringonpaiste hela dagen, joten hyvää kesän odotusta kaikille :D Kirjoittaisin mielellään jotain vitsipalstalle mutta kun ei tule mieleen ei niin mitään.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 27 Huhti 2010, 09:13

Olin illalla jo aivan finaalissa eli yltiöväsynyt mutta ihmeen paljon tekstiä :lol:

Minä "pelkään", että koska olen tällainen iloluonteinen ihminen niin joku saattaa kokea, että vähättelen toisen vaivoja tyyliin, "unohda kipu ja naura hiukan". Näin ei suinkaan ole. Toisaalta annan helposti senkin kuvan, että ei mua mikään oikeasti vaivaa. On sen joku hoitohenkilö joskus sanonutkin, että saattaa lääkäriltä jäädä kipu huomaamatta jos liikaa hymyilet.
Nyt kirjoitan näin ja muutaman viikon päästä ajattelen, että pitäisi hiukan lisätä tekstiä tuolta toiselta kantilta mutta sitten taas toisaalta kun taas näin ja noin...hups ja pää on tyhjänä.

Olin eilen sukuloimassa ja koska kaikilla meillä on kipuja ja vaivoja niin sehän meni ihan pelleilyksi kun konkkasimme peräkanaa kuka mitenkin ontuen ja liki kaatuen keittiöön. Nauroimme niin, että tuli vedet silmistä.

Keskustelu oli alussa tyyliin " mulla on munuaisvika, kilpirauhasvika, selkä ihan sökönä ja kaatuilen, syöpä leikattu, tähystellään persusta silloin tällöin, laihduttaa pitäs ja sokeritauti vaivaa yms. MUTTA muuten olen ihan terve ja menee ihan hyvin ja taas käkätettiin.
Kerrottiin kuka on mitenkin kaatunut kun jalka petti portaissa ja kylkiluuta meni poikki ja tekarit piti hankkia ja polvi leikattiin. Sitten taas naurettiin.
Silti kukin meistä tietää, että välillä voi ihan itku tulla yksikseen hiljaisena hetkenä. Ja joskus kipu voi olla niin kauhiaa, että pitää vaan keskittyä hengittämiseen.

Todettiin, että kaikki ollaan vaivaisia ja vaivat tuskin iän myötä häviää, koska toiset on jo yli kuusikymppisiä. Kertoivat siis kokemuksen syvällä rintaäänellä, heh. Sitten muisteltiin menneitä ja katseltiin valokuvia ja naurettiin. Vaivat jäi ikäänkuin taka-alalle ja ystävyys ja välittäminen ja kaikki se hyvä ihmisten välinen...siinä on elämän tarkoitus.

Joku pointti tällä jutulla piti olla mutta kun on niin laajat nämä ajatukset.

Sehän on aika normaaliakin, että porukat löytää sen sielunkumppanin foorumeilta ja alkaa postitella keskenään tunteita ja ajatuksia. Minulla on paljon ystäviä, jotka jo tietävät tilanteeni ja ovat minut tällaisena hyväksyneet. Monilla on jotain vikaa tai vaikeutta, joten saan muuta ajateltavaa ja työstettävää.

Välillä (nytkin) ajattelen, että onkohan nyt meikäläisenkään ihan järkevää kirjoittaa tänne ja vähän muuallekin kaiken kansan nähtäväksi sitä ja tätä sekalaista tekstiä? Toisaalta elämää tämä vain on ja jos jonkun mielestä olen aivan tiutautilhi kirjoitukseni vuoksi niin minkäs minä sille voin.

Siis mullahan ei mene kuin kaksi tai kolme tuntia näiden tekstien työstämiseen...eli ajatusten ulostuomiseen. Ihan kuin olisi ummetus, yrittää pullauttaa ajatuksen ulos mutta asia ei irtoa ei sitten millään. :lol:

Niin, vaikka minulla on tukiverkosto omasta takaa, olen saanut paljon tukea myös täältä. Ihan lukemalla, että "kappas vaan noita oireitahan mullakin oli, ai tolla noin kurja tilanne". Ehkä se tuentarve on suurimmillaan silloin kun on kipua ja vaivaa ja lääkäristä ei tunnu apua tulevan tai tieto on tavattoman ristiriitaista. Nyt kun tiedän, että vaivani ovat ihan oikeita ja muutama lääkärikin on sen ihan ääneen sanonut niin olo on kummasti seesteisempi.

Pitäisikö tosiaan enemmän kirjoittaa ihan vaan muutamalla sanalla? Tyyliin, tsemppiä ja voimia sinnne ja muuta ihan pientä? Joillekin se voi olla tosi tärkeää. Koska kyllä täällä moni ainakin ajatuksen tasolla lähettää tsempit ihan jokaiselle vaivojensa kanssa rimpuilevalle ihmiselle. Se on ihan varmaa.

Saikohan nytkin joku sen kuvan, että minäkin vain olen imenyt tuen täältä ja sitten kun itsellä on "hyvä olla" niin ei muiden vaivat niin kiinnosta?
Luulen, että täällä on runsas hiljasten joukko, joka ei vaan osaa tuottaa tekstiä tai luulee, ettei osaa kirjoittaa oikealla tavalla ja jättäytyy sen vuoksi taka-alalle. Osa ihmisistä ei halua näin julkisesti kertoa vaivoistaan. Joihinkin kirjoituksiin en vain osaa ottaa kantaa ja sanan tai kahden kirjoittaminen ei vain tunnu minulle hmm sopivan.

Nytkin mietin, että pyyhkäisenkö taas tekstikentän tyhjäksi... niinkuin monesti aiemmin? En perhana pyyhi, ei ole mitään menetettävää.

Tämä samankaltainen kysely on monilla muillakin selaamillani palstoilla, matkailu, käsityö. Monissa on myös todettu, että tietoa on jo runsaasti senkun vaan selailee tai käyttää hakua. Joitain asioita voi ja joskus pitääkin päivittää. Porukat ei ikäänkuin osaa väkisin kirjoittaa vain siksi, että viestejä tulisi runsaasti.
Minusta on myös eerittäin mukavaa, etten ainakaan muista täällä olleen sellaista kissanhännän vetoa, että onko joku oikeasti sairas vai ei. Sillä tyylillähän keskustelu monilla palstoilla pysyy ikäänkuin jatkuvana.

Palstassa ei siis mitään vikaa ja aktiivijäsenet ovat tehneet hyvän työn!
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 27 Huhti 2010, 10:18

Kävin nopeasti selaamassa muutamia juttuja. Monet oireet on sellaisia, että ei ole minulla ollut ja en siksi osaa sanoa juuta tai jaata. Joissakin kohtii tulee mieleen, voisko kuitenkin olla stressiperäistä oiretta mutta en tohdi niin kirjoittaa, koska...

Osittain kirjoittelut on sellaista, että hmm. viittaan ekaan viestiini, eli minulle riittää kun olen oppinut, että huono asento, liukastuminen, imurointi, kumartelu tai joku muu vastaava yleensä pahentaa oireita. Fysiatri sanoi, että yliliikkuvat nikamat=lihakset yrittää korjata ja jumii ja tulee oireita. Kun välilevy on vähissä niin tässä vaan odotellaan, että selkä jäykistyy ja oireet ehkä vähenee. Lisäksi osaan naksautella sekä selän että niskan ja siitä on suuri apu päivittäiseen elämään. En tarvitse sitä tietoa, että monesko nikama siellä on flintallaan.
Sen tarkempaa en jaksa ikäänkuin perehtyä ja iik mua ei vaan kiinnosta. Älkää ihmeessä loukkaantuko. Ymmärrän teitä, jotka perehdytte pintaa syvemmälle. Tiedon halu + muisti ja oivallus, mikä ettei kapasiteettia pitää käyttää.

Sitten esimerkkinä se posttraumaattinen keskustelu. Tuli tunne, että taasko tätä joutuu lukemaan plääh. Komppaan Fedjaa sillä kohtaa. Itse en pysty koko tekstiä lukemaan saati muistamaan mihin halusinkaan kommentoida ja vastaus menisi niin heikkotasoiseksi, että harmittelisin pitkään. Tähän tietysti auttaa se, etten lue kyseistä kohtaa enää.
Mutta huomatkaa, siinä taas nähdään, että erimielisyydet aiheuttaa keskustelua. Ollaanko me sitten liian samanmielisiä? Itse näköjään taiteilen sen kanssa, että en kai vaan loukkaa ketään. Siinä se tuli lyhyesti ja ytimekkäästi, eikä mennyt kuin about viisi tuntia.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Kaisa » 27 Huhti 2010, 11:02

Hei Tomssu (oletko muuten sukua Homssulle?)!
Kirjoitit hyvin ja perusteellisesti. Minäkin ajattelen vähän samoin, että tavallaan noteeraan juuri ne asiat, jotka mahdollisesti pahentavat oireita, enkä niinkään mieti, että mistä vaurioista tai ongelmasta ne tulevat. Paitsi silloin, kun pelkään, että nytkö se alkaa, se neliraajahalvaus nimittäin.

Mutta alkuvuosina, kun en ollut vielä rutinoitunut vaivainen, niin hain todella paljon tietoa saadaksen tietää, että minkä kanssa tässä otellaan. Sitten aina, kun tulee uusia vaivoja ja tehdään tutkimuksia, niin sitten innokkaasti taas etsin tietoa. Aluksi toiveenani, että voisin tulla terveeksi ja kivuttomaksi, sitten tajusin, että sellaista päivää ei ole tiedossa ja aloin sopeutumaan tilanteeseen.

Sitten tulee aina niitä hetkiä ja päiviä, jolloin en todellakaan halua sopeutua ja silloinhan niitä ärräpäitä tai kyyneleitä tai jonkun olkapäätä, korvaa tarvitaan.

Mutta minusta on mukavaa lukea toisten kokemuksista ja eritoten oireista, koska silloin kun löytää itselle matsaavaa, voi huokaista, että ehkä se ei olekaan kuvittelua vain tai jotain kamalan vaarallista.

Kysymys ihan erikseen on se, että riittääkö palstan pitämiseen aktiivisena se, että toisilleen tuntemattomien ihmisten ainoa yhdistävä tekijä on sairaus?
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 27 Huhti 2010, 13:04

Hei Kaisa. En löytänyt mitään "Homssua" haulla, paitsi mitä nyt itse olen melkoinen homssuilija. Tiedä vaikka oliskin sukua?

Siis joku sai suodatettua jotain selvää kirjoituksestani. Onko sulla foliohattu päässä? :wink:

Tuo viimeisin lauseesi, on jollain tavoin mielessä pyörähtänyt. Koska kaikenlaista selkäkipua on ollut lähtöisin kolme vuotiaasta asti niin hmmm en halua, että minut kategorisoidaan sanalla sairas tai vammainen. Olen nainen nimeni on x ja olen äiti ja ihan kiva tyyppi jos en ole kauhian kipeä tai väsynyt tai jotain. Mulla on oma persoona, jota en millään ole saanut kuin muutamalle lääkärille oivallukseen. En halua olla -se niskavaivainen- nainen.

Pyrin olemaan niin ystävieni kanssa, etten korosta vaivojani tosin en niitä varsinaisesti peittelekään. En halua kyllästyttää ystäviä vaivoillani.
Jos pitää mennä lattialle kesken vierailun niin sitten mennään ja täts it. Haitat näkyy ryhdissä milloin mitenkin ja kävelytyylissä tai makoiluna tai jäykkyytenä tai sekavuutenakin tai pitäskö sanoa hajamielisyytenä. Jotkut ei huomaa mitään.

Tilannettani taas käytiin läpi eräässä tiimissä. Olin mukana. Minua hiukan itketytti ja olin ihmeissäni ja nauroinkin reaktiotani, että mitä tää nyt taas on? Kauhia jälkianalysointini (omassa päässä) kesti pari viikkoa. Tajusin, että minua tökkii nämä käynnit, joissa olen jonkinlaisen analyysin alla ja ulkopuoliset ihmiset keskenään päättää, että mikä on minulle hyväksi, aivan kuin olisin lapsi. Täysin tuntemattomat miettii puolen tunnin haastattelun perusteella, että mitä ja milloin. Olen silloin vain potilas tai heikoilla oleva asiakas tai jotain mitä normaali aikuinen ei ole. Harmittaa kun ei muista ja lauseet soljuu miten sattuu. Asiaa kyllä olisi mutta järjestys ei pysy selkeänä ja johdonmukaisena.

Noina hetkinä, kuten terkkarilääkärissäkin, koen hetkeksi menettäväni itsemääräämisoikeuden tai hallinnan! Olen aikuinen nainen kolmen lapsen äiti ja puoliso ja ties mitä. Työttömänä saan tietyn määrän rahaa...

Ennen kolaria olin "itsenäinen" sain palkkaa, eikä tarvinnut käydä arvioitavana yhtenään ja olla toisten mielipiteiden tai mutujen varassa (lääkärit). Jos halusin vaihtaa työtä niin vaihdoin.

Olen ihan tavallinen tai miten sen nyt ottaa mutta kuitenkin, ihminen.
Ehkä tämän vuoksi ei hirvittävän usein tule tultua tänne + etten ihan oikeasti muistakaan tulla. Vaikka haluaa auttaa ja sanoa jollekin, että sun oireet on ihan totta niin toinen minä sanoo, että en halua liikaa miettiä mitään omiakaan vaivoja.

OT, kun en osaa lyhyellä kaavalla kirjoittaa niin mitäs näitä...

Arvatkaa muistinko lääkärissä sanoa, että edellisenä päivänä oli vasen käsi täysin tunnoton? :lol:
Lääkäri : "minkäs asian vuoksi olet täällä?
Minä : öö, mikäs se olikaan, eilen sitä illalla koitin kovasti miettiä mutta en millään muista, olisko siinä mun lähetteessä jotain vinkkiä?
Lääkäri : juu täällä lukee, että plaa plaaa muisti- plaa B-lausunto kurssi plaa
Minä : JOO, niinhän se taisikin olla ja olikohan se niin, että syksyllä se kurrsi vai miten onko siinä mitään?
Samalla käytiin viimeaikaisia oireita läpi ja koitin kovasti muistaa mutta...ja lääkäriä taas kiinnosti eniten perhesuhteeni ja mahdollinen masennus... ei potuta ei yhtään :roll:

Jeps, mutta siis noita tunteita on varmasti meillä kaikilla. Muina aikoina olen kuin ei mitään sairauksia olisikaan. Ja nyt olen taas täällä, koska minun oli pakko mennä terkkariin ja nämä asiat taas hetkeksi nousi mieleen tavalla tai toisella. Nyt kun olen tuon asian taas oivaltanut niin voin antaa sen olla.
Sanoisin, että se on itsesuojeluvaisto, joka käskyttää, että menehän tomssu tutkailemaan jotain askartelufoorumia ja ihmettele ruohon kasvua tai jotain semmosta.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Palaute ja ehdotukset, palstan käyttöohjeita