Korrekti kieli - onko liikaa vaadittu?

Palautetta keskustelupalstasta, ideoita, ehdota hyviä linkkejä!

Korrekti kieli - onko liikaa vaadittu?

ViestiKirjoittaja lumikello » 01 Touko 2009, 22:30

Hei! Rekisteröidyin juuri sivuille - ihan kokeeksi. Sivustolla on paljon asiaa, hyödyllisiä artikkeleita, koskettavia kertomuksia, taitavia käännöksiä, linkkejä eri puolille, jne. Kiitos siitä!

Ikävä kyllä en ole enää teini-ikäinen enkä yksinkertaisesti jaksa lukea karkeaa kielenkäyttöä, jolla hyväkin asia voidaan mitätöidä aivan totaalisesti. Kyllähän meitä kaikkia kipuilevia ottaa aika ajoin päähän - milloin kivut, milloin byrokratia ja milloin mikäkin. Asiasta voi sanoa ja pitääkin, mutta tyylilajin jokainen valitsee itse. Ja sitä kautta sitten luo myös tietynlaisen imagon. Hyvää imagoa minäkin mieluusti seuraan, huonoa taas kartan viimeiseen asti. Minutkin voi sulkea saman tien pois sivustolta, jos palautteeni ei miellytä :D.
lumikello

Kiitos palautteesta!

ViestiKirjoittaja fedja » 02 Touko 2009, 18:08

Kiitos palautteesta Lumikello! Sitä on hyvä saada. Hyvä myös, jos foorumilta olet löytänyt asiaa, josta olet hyötynyt.

Palstan jäsenien kirjoitustavat ovat erilaisia. Myös yhden jäsenen eri kirjoitukset poikkeavat toisistaan riippuen mielialasta ja sen hetkisistä kokemuksista yms. Tämän takia kysynkin hieman tarkennusta, että mitä tarkoitat karkealla tyylillä?

Tarkoittaako se
A. Voimasanojen/kirosanojen käyttöä?
B. Voimakkaita tunneilmaisuja (Viha, Pettymys, Ilo, yms)?
C. Voimakkaita kannanottoja vakuutuslääketieteeseen/koululääketieteeseen?
D. Jotain muuta? Jos näin niin Mitä?

Toivottavasti tarkennat :)
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 02 Touko 2009, 19:00

Mieluusti Lumikello kuulisin sinusta palstalla lisää. Tarinaasi ja vaivaasi. Kirjoittelehan, jos siltä tuntuu.ü
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lumikello » 02 Touko 2009, 21:47

Hei fedja! Kyselitkin minulta aiemmin hyvää fysiatria toisella palstalla, joten olemme kyllä "kohdanneet". Se mitä tarkoitin korrektilla kielenkäytöllä, on vastaus esittämääsi A-kohtaan: kypsemmällä iällä ja kohtuullisella koulutustaustalla en jaksa lukea kirjoituksia, jotka vilisevät v-alkuisia sanoja, p-leitä siellä sun täällä etc.

Tämä palsta on/olisi aika huippu juttu informatiivisine linkkeineen, DD:n käännöksineen, ihmisten omakohtaisine kertomuksineen, mutta yksinkertaisesti tökkää heti, kun joku heittää alatyylisiä ilmaisuja... Voimakkaat kokemukset ovat ok, mutta niitä voi esittää muutenkin kuin kirosanojen ja alatyylisten ilmaisujen voimin. Olen DD:lle laittanut tästä viestiä, joten voit tarvittaessa kysyä häneltä lisää, jos en tässä pystynyt itseäni riittävän selvästi ilmaisemaan.

Kävin tänään yksityislääkärillä kaamean huimauksen takia (tension neck, reipasta kulumaa kaularangassa, protruusioita, lannerangassa protruusioita, prolapsi ja nesteilevää fasettinivelartroosia). Takana lukemattomia kaatumisia ym. Seuraava osoite lienee taas kerran fysiatri, kun viitteitä kaularankaoireyhtymästä... Kerron mieluusti lisää, jos ja kun jossakin vaiheessa voitte taata, että nuo alatyyliset ilmaisut yksinkertaisesti kitketään pois. En yksinkertaisesti jaksa lukea enkä kuunnella teini-ikäisten tapaista kiroilua ja karkeaa ilmaisua...

Mukavaa viikonloppua kaikille! Toivottavasti olen mukana jatkossakin :D.
lumikello

Lumikellolle

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 04 Touko 2009, 09:16

Tervetuloa palstalle ja kiitos palautteestas! Miekka sivaltaa selkeästi minuun. Tämä muutaman tutkinnon akateemikko, joka on muuten jättänyt teini-iän aikoja sitten, voi yrittää kitkeä voimasanojaan muttei lupaa mitään mahdotonta. ;)

Tämä palsta on kokoelma hyvin eri tunnetiloissa olevien ihmisten ilmaisua ja jollain joskus kuohahtaa helvetit tai perkeleet. Kielenkäyttö ja puhetyyli kun tuppaa olemaan sellainen asia, josta jokainen kirjoittaja vastaa henkilökohtaisesti. Tällä palstalla kuitenkin suurin osa viesteistä on täysin asiallisia.

Toki pyrimme siihen, että esim. artikkeli- yms. viralliset, ns. ei tunnekuohuosastot, ovat asiallaisia, eikä niissä olekirosanoja tai muutakaan alatyylistä.
Viimeksi muokannut tahdonvoimaa päivämäärä 07 Touko 2009, 16:40, muokattu yhteensä 1 kerran
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Palaute Lumikellolle

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Touko 2009, 13:49

lumikello kirjoitti:Hei fedja! Kyselitkin minulta aiemmin hyvää fysiatria toisella palstalla, joten olemme kyllä "kohdanneet".

Niin taisi olla joo. Jopa toissapäivänä katsoin viestin, mutten osannut yhdistää sitä sinuun.

lumikello kirjoitti:Se mitä tarkoitin korrektilla kielenkäytöllä, on vastaus esittämääsi A-kohtaan: kypsemmällä iällä ja kohtuullisella koulutustaustalla en jaksa lukea kirjoituksia, jotka vilisevät v-alkuisia sanoja, p-leitä siellä sun täällä etc.

Ok. Palaute ymmärretty. Suurin osa teksteistä tällä palstalla on mielestäni ihan asiallisia ja ilman kirosanoja. Tämä on avoin foorumi, jonne rekisteröityvät ovat aikuisia ja ovat jokainen itse vastuussa kielenkäytöstään. Ihmisten taustat ovat erilaisia. Se mikä toisen mielestä on karkeaa, on toiselle normaalia tunteitten ilmaisua. Itse olen tottunut kirosanattomaan kieleen ja pidän sellaisesta enemmän. Minulle kuitenkin henkilökohtaisesti on tärkeämpää syvemmän tason fiksuus ja korrektius eli ei loukata ja mollata toisia ja ilmapiiri palstalla on hyväntahtoinen ja kannustava. Ymmärrän kyllä sen, että karkea kielenkäyttö voi häiritä sellaista, joka ei sitä käytä. Kukin palstalainen voi lukea täältä sinun toivomuksesi ja voi halutessaan reagoida siihen jatkossa harkintansa mukaan. Tällaisessa asiassa ei palstalla aleta määräyslinjalle, aikuisia kun ollaan. Mikäli asiasta alkaa tulla enemmälti palautetta, niin luulenpa, että mitään ukaaseja siinäkään tapauksessa ei anneta, vaan luotan palstalaisten asiallisuuteen ja harkintakykyyn. Kauemmin foorumilla olleet voivat myös kommentoida tätä asiaa, jos asia on heitä häirinnyt.

lumikello kirjoitti:Kävin tänään yksityislääkärillä kaamean huimauksen takia (tension neck, reipasta kulumaa kaularangassa, protruusioita, lannerangassa protruusioita, prolapsi ja nesteilevää fasettinivelartroosia). Takana lukemattomia kaatumisia ym. Seuraava osoite lienee taas kerran fysiatri, kun viitteitä kaularankaoireyhtymästä...

Juu l. varmaan samankaltaisuutta paljon meidän retkujen oireiston kanssa. Mikäkähän tuo kaularankaoireyhtymä on? Toivottavasti ei mikään romukoppadiagnoosi :=(.

lumikello kirjoitti:Toivottavasti olen mukana jatkossakin :D.

Toivotaan niin! Mukava, jos tulet seuraamme ü.
Viimeksi muokannut fedja päivämäärä 04 Touko 2009, 17:58, muokattu yhteensä 2 kertaa
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 04 Touko 2009, 13:55

Mun mielipide on tämä:
Tällä palstalla käsitellään sen verran kipeitä asioita (sekä konkreettisessa että kuvaannollisessa merkityksessä), että on vain oikeus ja kohtuus, että kirjoittajat voivat livauttaa kommentteihinsa sen satunnaisen ärräpäänkin ilman, että kukaan ottaa asiakseen paheksua heidän kielenkäyttöään. Kuten käyttäjäesittelyosiosta käy ilmi, suurella osalla foorumin jäsenistä on takanaan vuositolkulla fyysistä ja psyykkistä kärsimystä, taisteluja vakuutusyhtiöiden kanssa, lääkäreiden heittopussina olemista ynnä muuta kamalaa. Tätä taustaa vasten minä olen lähinnä ihmetellyt, miten tämä foorumi on onnistunut säilyttämään painopisteensä informatiivisuudessa ja positiivisuudessa, kun se olosuhteet huomioon ottaen voisi olla jotain täysin muuta. Vakkariniskoittelijoilla tuntuu olevan loputtomasti tietoa, jota he ovat valmiit jakamaan jokaiselle kysyjälle. Ja ennen kaikkea avoimessa, välittävässä, ystävällisessä ja suvaitsevassa hengessä. Kiitos heille siitä! :)
CH

Cervical hell: hyvä kommentti!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 04 Touko 2009, 16:17

Hyvä kommentti CV. Itsekin joskus mietin, miten olemmekin onnistuneet luomaan näin tsemppihenkisen foorumin, vaikka kipeitä ja kärsineitä kaikki kuitenkin ollaan.

Olisi enemmän kuin outoa, jos kukaan ei tunteita purkaisi. No, jokainen tablaa tyylillään. Tärkeintä on se, että palstan positiivinen ilmapiiri ja ihanat persoonalliset kommentit pysyvät jatkossakin. :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Loukkaava käytös, seuraamukset

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Touko 2009, 10:50

Haluan hiukan käsitellä muutama päivä sitten foorumille annetusta palautteesta syntynyttä episodia. (Palaute tässä ketjussa)

Foorumille rekisteröitynyt uusi jäsen antoi hieman aggressiiviseen tyyliin palautetta foorumin kielenkäytöstä. Hän myös antoi yksityistä palautetta yhdelle foorumin ylläpitäjistä, Tahdonvoimalle (Tätä voi TV valaista paremmin, jos haluaa). Sen seurauksena ylläpitäjä käytti foorumia alustana vastahyökkäykselle, mikä on minusta ylläpitäjälle anteeksiantamatonta.

Olen erittäin pahoillani, että ylläpitäjä julkisesti, joskin osittain rivien välistä, runttasi ja mollasi uuden tulokkaan foorumilla. Tämän johdosta meidän täytyy nyt "nipistää" sinua Tahdonvoimaa ja ottaa sinulta ylläpitovaltuudet pois ja sinulle annetaan varoitus huonosta käytöksestä foorumilla.

Ivaavat ja pilkkaavat tekstit on siivottu foorumilta, joten osa saattaa olla hämmentyneitä, että mistä puhun, kun eivät ole tekstejä nähneet. Voitte palstalaiset vapaasti kirjoitella kuten tähänkin saakka viestejänne. Tunnekuohut, pettymyksen ilmaisut yms. ovat myös sallittuja ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Mukava mieli on monesti tullut myös kivaa huumoria sisältävistä viesteistä. Voitte luottaa siihen, että täällä ei vastaisuudessakaan sallita loukkaavaa ja mollaavaa käytöstä. Siitä ensin varoitetaan ja jos sellainen jatkuu, niin sitten palstalainen saa pitää hetken taukoa foorumilta olosta. Ylläpitäjiltä vastaavaa ei sallita jatkossakaan ollenkaan.

Toivottavasti Tahdonvoimaa jäät seuraamme rivijäsenenä. Luulenpa, että moni muukin palstalainen sitä toivoo.
Viimeksi muokannut fedja päivämäärä 11 Touko 2009, 15:35, muokattu yhteensä 2 kertaa
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Touko 2009, 11:10

Jeps kukkuu! Asia on meikäläisen puolesta fine. Pahoittelut Lumikellolle, että jatkoin ikäväsävyistä sanailua kanssasi. Toivon, että palaute annetaan jatkossakin suoraan ja reilusti, mutta hyvän mauan ja kunnioittamisen hengessä. Siis toive kohdistuu sekä itseeni että kaikkiin muihinkin. Ja käytetään jatkossakin privaviestejäkin ennen kaikkea positiivisessa hengessä. :) Ja ei, minulla ei ole mitään syytä jättää hyvää porukkaa.

Aurinkoa itse kullekin!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 07 Touko 2009, 13:29

Jes. Fedja ilmaisi asian harvinaisen hyvin ja ytimekkäästi. Näinhän se menee. Täytyypä jatkossa olla itsekin tarkkana, ettei tule lipsahdettua tunnekuohuissa. :roll:

Pahoittelen lisäksi hidasta reagointiamme asiaan, mikä johtui asian vakavuuden turhan hitaasta oivaltamisestamme.
Viimeksi muokannut DirtyDeeds päivämäärä 11 Helmi 2010, 12:50, muokattu yhteensä 1 kerran
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lumiukko » 07 Touko 2009, 19:11

Joo täälläkin täytyy alkaa miettiin kirjoitus kieltä mutta kun itse on oppinut siihen että kirjoittaminen helpottaa oli kielen käyttö mitä tahansa. Mutta koetan hillitä.

Ja yhdyn edelliseen kirjoittajaa että Fedja kirjoitti asian hyvin ja ytimekkäästi.

:lol:
Ota neuvoja kaikilta, mutta päätä itse.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Lumiukolle

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Touko 2009, 21:36

Lumppari ü, siis lumiukko. Mää kyllä luulen, että DD tarkoitti sitä, että hänen ylläpitäjänä pitää olla tarkkana, ettei sorru tunnekuohussa toisia mollaamaan foorumilla. Mää luulen, että tuo oli puolittain huumoria. Vai menikö arvaus väärin DD?

Ja lumiukko, en usko, että ketään haittaa, jos silloin tällöin tunnekuohuissa pääsee ärräpäitä. Joten kirjoittelehan vaan menemään.

Tavoitteeksihan foorumilla voimme ottaa kohtuullisen hyvän kielenkäytön, vai? Mihinkään syyniin ei täällä aleta. Ja kohtuus kaikessa. Eli antaa mennä vaan ja kirjoittamista vapaalla mielellä ü
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Kiitos palautteesta CH

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Touko 2009, 21:42

Cervical Hell kirjoitti:minä olen lähinnä ihmetellyt, miten tämä foorumi on onnistunut säilyttämään painopisteensä informatiivisuudessa ja positiivisuudessa, kun se olosuhteet huomioon ottaen voisi olla jotain täysin muuta. Vakkariniskoittelijoilla tuntuu olevan loputtomasti tietoa, jota he ovat valmiit jakamaan jokaiselle kysyjälle. Ja ennen kaikkea avoimessa, välittävässä, ystävällisessä ja suvaitsevassa hengessä. Kiitos heille siitä! :)

Tätä oli ilo lukea ü. Mukava oli saada palautetta.

Täst edespäinkin on tärkeä saada foorumilta palautetta. Myös kritiikki on erityisen tervetullutta. Vain sitä kautta foorumia voi kehittää myös palstalaisten toivomaan suuntaan.

Esimerkiksi asiateksteistä seuraavista asioita:
- Onko tarpeeksi selkeästi esitetty, viliseekö liikaa tuntemattomia termejä/sanoja
- onko liian tieteellistä tekstiä
- onko asiatekstejä liikaa.

Ja mikäli tulee mieleen minkä toivoisi olevan toisin, niin kirjoittelee vaan tänne, kun nyt on saatu palautteen anto auki ü.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Lumiukolle

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Touko 2009, 22:01

fedja kirjoitti:Tavoitteeksihan foorumilla voimme ottaa kohtuullisen hyvän kielenkäytön, vai? Mihinkään syyniin ei täällä aleta. Ja kohtuus kaikessa. Eli antaa mennä vaan ja kirjoittamista vapaalla mielellä ü

Tuo on hyvä tavoite! Pidetään siitä kiinni. Ja kyllä uskoisin, että DD puhui itsestään. Lumppari ei oo täällä mun v-sanat herkästi aistiviin silmiin nähden kiroillut. ;)

Joten go ahead samaan malliin ja vasempaan palliin.
(Exäni sanonta... Outo, mutta aina "sopiva" lähes mihin vaan...) ;)

Ps. ei yhtään V-sanaa tässäkään viestissä... ;) Jeah ...
tahdonvoimaa

Seuraava

Paluu Palaute ja ehdotukset, palstan käyttöohjeita