"Visual Snow" vaivainen esittäytyy

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

"Visual Snow" vaivainen esittäytyy

ViestiKirjoittaja PlanC » 18 Huhti 2013, 16:38

Hei!

En tiedä löytyykö tältä foorumilta kohtalon tovereita, mutta kokeillaan!

Olen 32-vuotias toimistotyötä tekevä mies, jota on nyt vuosia kestäneiden säännöllisen epäsäännöllisten niskavaivojen lisäksi alkanut vaivaamaan näköön vaikuttava ilmiö nimeltä "Visual Snow".

Näen erityisesti tummia taustoja vasten katsoessa ikäänkuin "kohinaa", hieman samaan tyyliin kuin katsoisi tv:tä, jossa on huonolaatuinen kuva. Tämän simulaattorin avulla pääsee hieman paremmin jyvälle mistä puhun.http://www.thevisioncommunity.com/index.php?option=com_content&task=view&id=78&Itemid=171. Varsinaisen "staticin" lisäksi näkökentässä on alkanut vilistä floatereita (lasiaissamentumia), valkoisia palloja sinistä taivasta katsoessa, lieviä jälkikuvia (esim. jos vilkaisen mustaa kelloa seinällä ja siirrän katseeni valkoiseen seinään -> kello hyppii näkökentässä useita sekunteja). Lisäksi viimeisimpänä riesana, korvat ovat alkaneet tinnittään 24/7.

Täältä näkee hieman tarkemmin noita erityyppisiä näköhäiriöitä, joita tämä vaiva aiheuttaa: http://www.migraine-aura.org/content/e2 ... ex_en.html

Koko homman minulla laukaisi Joulukuussa saamani elämäni ensimmäinen (ja toistaiseksi ainoa) migreenikohtaus. Ero ennen kohtausta ja kohtauksen jälkeen on kuin yöllä ja päivällä. Luulin ensin että lasiainen irtosi silmästä tai jotain muuta kamalaa tapahtui näkökyvylle, mutta lukuisten silmälääkärikäyntien jälkeen tilanne on tasan sama: Silmissäsi ei ole mitään vikaa. Mielenkiintoiseksi asian tekee, että myöskään neurologisissa tutkimuksissa tälle ei ole löydetty vielä mitään selitystä. Eräs erikoislääkäri diagnosoi vaivan "pitkäkestoiseksi migreenin aura-jälkitilaksi".

Se miksi tulin kyselemään kohtalotovereita tältä palstalta ovat lukuisat omia näköhäiriöitäni vastaavat tarinat niskavaivoista kärsivien henkilöiden keskuudessa. Esim. whiplash vamman kärsineet ovat raportoineet jenkkifoorumeilla vastaavanlaisia näköhäiriöitä. Niskojen osuutta tämän koko sopan alkamiseen siis edelleen tuumailen.

Jokin niska-aivo alueen verenkierrollinen / rangan rakenteeseen vaikuttava tekijäköhän tämän taustalla saattaisi lopulta olla? Ei hajuakaan. Kyselen kuitenkin, josko oireet kuulostaisi tutuilta! Ja jos kuulostaa, miten vaiva sinulla ilmenee, miten alkoi ja oletko päässyt vaivasta eroon / saanut vaivaan helpotusta jollain konstein?

Muutoin, mukavaa kesän odottelua jokaiselle! Eiköhän se aurinko paista lopulta risupesäänkin.. :)

- Juha
PlanC
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: "Visual Snow" vaivainen esittäytyy

ViestiKirjoittaja fedja » 18 Huhti 2013, 17:46

PlanC kirjoitti: Varsinaisen "staticin" lisäksi näkökentässä on alkanut vilistä floatereita (lasiaissamentumia), valkoisia palloja sinistä taivasta katsoessa, lieviä jälkikuvia (esim. jos vilkaisen mustaa kelloa seinällä ja siirrän katseeni valkoiseen seinään -> kello hyppii näkökentässä useita sekunteja). Lisäksi viimeisimpänä riesana, korvat ovat alkaneet tinnittään 24/7.

Se miksi tulin kyselemään kohtalotovereita tältä palstalta ovat lukuisat omia näköhäiriöitäni vastaavat tarinat niskavaivoista kärsivien henkilöiden keskuudessa. Esim. whiplash vamman kärsineet ovat raportoineet jenkkifoorumeilla vastaavanlaisia näköhäiriöitä. Niskojen osuutta tämän koko sopan alkamiseen siis edelleen tuumailen.

Jokin niska-aivo alueen verenkierrollinen / rangan rakenteeseen vaikuttava tekijäköhän tämän taustalla saattaisi lopulta olla? Ei hajuakaan. Kyselen kuitenkin, josko oireet kuulostaisi tutuilta! Ja jos kuulostaa, miten vaiva sinulla ilmenee, miten alkoi ja oletko päässyt vaivasta eroon / saanut vaivaan helpotusta jollain konstein?

Osa noista näköhäiriöistä on hyvinkin tutu kuuloisia: floaterit, valkoiset pallot ja jälkikuvat. Lisäksi minulla näkyi tapaturman jälkeen alkuun melkein aina vaaleata taustaa vasten mustaa verkkoa, jokka vilisi. Nyt sitä on välillä. Myös pimeässä jotain vilisee näkökentässä.

Onko sinulta otettu pään CT tai MRI ja suljettu vakavat taudit pois?

Ja peruskyssärit. Onko ennen migreenikohtausta ollut niskavaivoja, flunssaa tai mitään liukastumista/kaatumista/kolaria?

Tuo niskaperäisyys kannattaa hyvinkin selvittää. Tuossa on tuo tinnituskin mukana, joka vois viitata niskaongelmaan. Itsellä tinnittää molemmissa korvissa ja aika kovaa 24/7. Kannattaa mennä yksityiselle fysiatrille, joka on niskaspesialisti. Suosittelen E. Penttistä Tarmpereen fysiatripalvelussa. Olen käynyt aika monella fysiatrilla ympäri Suomen ja Treen fysiatri on parhaiten ymmärtänyt niskaongelmaani.

Yksi mahdollisuus on myös, että kokeilet, onko kraniosakraaliterapista tai kraniaalisesta osteopatiasta mitään hyötyä. Katsoppa Tahdonvoiman harjoitukset ja neuraalikudoksen mob.liikkeet -ketjusta noita silmäliikkeitä ja jos innostut, niin kokeile, tuleeko niistä minkäänlaista reaktiota.
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... =4672#4672
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja PlanC » 19 Huhti 2013, 10:25

Kiitos pikaisesta vastauksesta!

Pitkää vastausta luvassa, joten hörppäähän vaikka kahvit lukiessa! :)

Pää on kuvattu jo pari vuotta sitten CT ja MRI laitteella ja nyt viime Joulukuussa vielä uudelleen MRI:llä (varjoaineen kanssa). Molemmilla kerroilla näytti olevan kaikki ok. Lisäksi on viimeisen puolen vuoden aikana otettu lukuisia eri verikokeita, kuvailtu sydäntä ja otettu selkäydinnestenäyte. Mistään ei ole mitään hälyyttävää löytynyt.

Oma epäily niskaperäisyydestä juontaa jo pari vuotta sitten kuntosalilla sattuneeseen episodiin. Olin tuolloin tekemässä jalkaprässiä maksimipainoilla ja viimeinen toisto ei enää noussut omin voimin ylös. Varmistaja ei ollut tuossa kohtaa hereillä, vaan jouduin "auttamaan" painot ylös puskemalla käsillä polvista. Tuon puskun yhteydessä sain ensimmäisen näköoireeni: Oikeaan silmään tuli hetkellinen näkökenttäpuutos, joka palautui normaaliksi n. minuutin sisään.

Oma tunne on, että tuon puskun yhteydessä on voinut hyvinkin mennä niskoista jokin vinksalleen, vaikka en varsinaista kipua muista kyllä saaneeni heti tilanteen yhteydessä. Joitain päiviä sen jälkeen kylläkin.

Tuon tilanteen jälkeen otettiin ensimmäiset pääkuvat, mutta mitään poikkeavaa ei löytynyt. Kaularankaa yms. eivät alkaneet kuvaamaan jostain syystä.

Tuosta episodista meni vuosi, jolloin olin Thaimaan reissulla ja erehdyin menemään hierojalle. Hieronnan lopuksi hieroja suoritti jonkin sortin "selkä twistin". Ei ollut hyvä idea - tuo samainen paikka niskan/yläselän seutuvilla pamahti taas pirullisen kipeäksi muutaman päivän ajaksi. Sen jälkeen tokeni kylläkin taas.

Tarina jatkuu. Viime vuoden Syyskuussa naputellessani aivan normaalisti työkoneella - taas näkökenttäpuutos (ja jälleen oikeaan silmään). Kesti tällä kertaa muutaman tunnin ja meni ohi. Jälleen lekurille ja diagnoosina jonkin sortin TIA kohtaus. Noh, tuosta 2 viikkoa ja heräsin aamulla näkökenttäpuutoksen kanssa. Puutos kesti koko päivän ja vasta hiljalleen palautui lähes ennalleen. Tuo jätti kuitenkin jälkeensä jonkin verran sokeita pisteitä oikeaan silmään. Tästä alkoi varsinainen sairaalarumba, jonka jälkimainingeissa nyt eletään.

Varsinainen silmävaiva paljastui tutkimuksissa silmän laskimoverisuonen tukokseksi. Syytä tukoksen synnylle ei ole tähän päivään mennessä löytynyt, vaikka on tehty mahdoton määrä testejä aina hyytymistekijöistä lähtien. Uskomatonta kyllä, sokeat pisteet eivät minua enää edes haittaa. Joulukuun migreenikohtauksen jälkeiset näköhäiriöt onkin sitten kokonaan toinen juttu.

Mainittakoon tähän välihuomautuksena, että olen tosiaan työskennellyt ohjelmistoalalla n. 15 vuotta. Tietokoneiden ääressä on tullut istuttua sitäkin kauemmin. Ts. niskavaivat on hyvin hyvin tuttuja ja vaivaavat sännöllisen epäsäännöllisesti. Hierojalla olisi todellakin voinut käydä enemmänkin ja vieläkin on parantamisen varaa.

Takaisin Joulukuuhun. Ennen migreenikohtausta (aurallinen ja ilman päänsärkyä), minulla oli n. viikon verran huimauksen tunnetta, ihan kuin ei veri kiertäisi kunnolla jossain. Jouluaaton aattona sitten paukahti migreenikohtaus päälle kesken jouluostosten. Säikähdin pirun paljon, mutta tiesin isälläni olleen aikoinaan vastaavanlaisia migreenikohtauksia joten tiesin heti mistä on kyse. En muista havaitsinko varsinaiset uudet näköhäiriöt heti kohtauksen jälkeen vai vasta pari päivää myöhemmin. Muistan vaan herätessäni ihmetelleen, miten katossa "vilisee" noin omituisesti (näkyi sitä staattista kohinaa). Pian tuon jälkeen, mukaan tuli floaterit ja muut omituiset "ylimääräiset asiat" näkökentässä, sekä tinnitus. Valkoiset seinät on myös kammotus, niiden pinta ikäänkuin väreilee/elää tällä hetkellä. Jos herään yöllä käymää vessassa ja laitan valot päälle (pilkkopimeästä yhtäkkiseen valoon), minun koko näkökenttä sykkii ilkeästi 30-60s. Sitten alkaa jälleen tasaantumaan.

Liityin reilu kuukausi takaperin Facebookissa toimivaan visual snow nimisen ryhmään, jossa on tällä hetkellä n. 800 jäsentä, jotka kärsivät samanlaisista näköhäiriöistä (+ tinnituksesta). Vaivalla (tai pikemminkin vaivakokonaisuudella), ei tällä hetkellä ole vielä virallista nimeä (tämän vuoksi suurin osa lääkäreistä katselee silmät pyöreinä jos heille alkaa puhumaan "visual snow" ilmiöstä). VS:ää kuitenkin tutkitaan parhaillaan sekä jenkeissä (http://www.eyeonvision.org/), että Euroopassa. Tähän astisissa tutkimuksissa ovat havainneet epänormaalia toimintaa mm. aivojen visual cortex alueella, joka selittäisi osaltaan näköhäiriöt. Sitä ei kuitenkaan tiedetä, miksi näkökeskus on alkanut toimimaan poikkeavalla tavalla. Yhtenä spekulaationa on heitelty ilmaan verenkierron osuutta asiaan, ts. jos veri ei kierrä kunnolla visual cortex alueelle - ongelmia seuraa. Tästä päästään jälleen aasin siltaa pitkin niska-aivoalueen mahdollisiin ongelmakohtiin.

Olen ensiviikolla menossa käymään Osteopaatilla Oulussa. Hänen pitäisi tietää ilmesesti juuri noiden kraniaali asioiden päälle, joten jännityksellä odotan mitä tuleman pitää. Tampereellakin voisi kyllä pyörähtää, ei mahdottomuus sekään. Ainakin osa FB-ryhmässä olijoista on kokeilleet vastaavia hoitoja ja ovat raportoineet positiivisia kokemuksia (ei kuitenkaan vaivojen kokonaan katoamista). Tämä lienee se seuraava loogisin askel, ennenkuin tutkija lopulta löytävät tarkan syyn tälle vaivalle (jenkkitutkimuksen tulokset julkistetaan muistaakseni syyskuun tienoilla).

Kiitos vielä kerran vastauksesta ja mukavaa alkavaa viikonloppua! :)
PlanC
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 19 Huhti 2013, 11:01

Moi, PlanC!

Kraniaaliosteopatia ja Tampereen keikka ovat varmasti kohdallasi hyviä ideoita. Itse sain jalkakyykystä vähän vakavamman niskavamman, joten tuo jalkaprässi kuulostaa aika uskottavalta syypäältä minun korvaani. Mun jalkakyykky-kohellus löytyy omasta käyttäjäesittelystä, jos tarina kiinnostaa.

Painoitko muuten päätä vaistomaisesti eteenpäin, kun autoit painoja ylös? Se on saattanut vähän venyttää selkäydintä tai muita hermoja...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja PlanC » 19 Huhti 2013, 12:35

DirtyDeeds kirjoitti:Moi, PlanC!

Kraniaaliosteopatia ja Tampereen keikka ovat varmasti kohdallasi hyviä ideoita. Itse sain jalkakyykystä vähän vakavamman niskavamman, joten tuo jalkaprässi kuulostaa aika uskottavalta syypäältä minun korvaani. Mun jalkakyykky-kohellus löytyy omasta käyttäjäesittelystä, jos tarina kiinnostaa.

Painoitko muuten päätä vaistomaisesti eteenpäin, kun autoit painoja ylös? Se on saattanut vähän venyttää selkäydintä tai muita hermoja...

Hep!

Arvaas vaan painoinko.. todellakin :( Ja kaiken lisäksi ei varmasti tuo käsillä työntäminen tehnyt kovin hyvää niska seudulle, sen verran kovan paineen alle ne tuossa tilanteessa joutuivat.

Pitääpä lukea sinun tarina läpi myös ajatusen kanssa ja palailla sitten takaisin keskustelemaan.

Fedja: Oliko oma tapaturmasi minkä sorttinen? Koitan kalastella sinunkin esittelyn tuolta jostain foorumin kätköistä :)
PlanC
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja PlanC » 19 Huhti 2013, 12:48

Ja niin.. runosuoli kun alkoi kukkimaan niin turinoidaan vielä lisää.

Noiden näköhäiriöiden lisäksi minulla on tuon saliepisodin jälkeen esiintynyt myös ajoittaista puutumista käsissä ja jaloissa (pääasiassa sormissa / varpaissa, mutta myös reisissä). Lisäksi reisien voimattomuutta, tikkuilua jne. Näiden vuoksi heräsi loppuvuodesta epäily MS-taudista, mutta sen ovat nyt sulkeneet pois MRI:n ja selkäydinnestenäytteen myötä.

Tuo puutuminen on varsin "jännä juttu", koska se yleensä esiintyy vain tietyissä asennoissa. Esim. jos nostan jalat pöydälle (samalla tasolla sohvan kanssa), ei mene kuin pieni hetki ja alkaa varpaat puutua. Kädet puutuu puolestaan sängyssä nukkuessa hyvin herkästi (yleensä selällään/kylkiasennossa).

En tiedä onko toisella saliloukkaantumisellani osaa tai arpaa tässä sopassa, siitä on aikaa 1,5 vuotta. Tuolloin tein maastavetoa ja sain jonkin ilkeän noidannuolen(?) keskelle alaristiselkää. 2 viikkoa oli kaikenlainen liikkuminen todella tuskaa ja kankeaa.. tuostakin kuitenkin toivuttiin takaisin elävien kirjoihin. Liekkö jättänyt jotain jälkeensä sekin, mene ja tiedä. Maininnan arvoinen asia kuitenkin sekin.
PlanC
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 19 Huhti 2013, 12:52

PlanC kirjoitti:
DirtyDeeds kirjoitti:Moi, PlanC!

Hep!

Arvaas vaan painoinko.. todellakin :(

Siinä on sitten selkäydin saattanut olla liian kovassa venytyksessä, kun sulla on samaan aikaan ollut jalat koukussa ja niska eteenpäin taivutettuna. Sen perusteella sulla saattais olla kyseessä ainakin hermokudoksen venähdys, kuten monilla whiplash-vammaisillakin. Muistaakseni monella whiplash-vammaisella on yhtenä ongelmana aivorungon venähdys. Aivorunko on se pätkä niskan yläosassa aivojen ja selkäytimen välissä.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 19 Huhti 2013, 13:00

PlanC kirjoitti:Noiden näköhäiriöiden lisäksi minulla on tuon saliepisodin jälkeen esiintynyt myös ajoittaista puutumista käsissä ja jaloissa (pääasiassa sormissa / varpaissa, mutta myös reisissä). Lisäksi reisien voimattomuutta, tikkuilua jne. Näiden vuoksi heräsi loppuvuodesta epäily MS-taudista, mutta sen ovat nyt sulkeneet pois MRI:n ja selkäydinnestenäytteen myötä.

Juuri näistä muistaakseni whiplash-vamman saaneetkin lähes aina raportoivat.

Alaselkäsi noidannuoli tuskin liittyy näihin oireisiisi. Tuollainen alaselän kiputila VOI kylläkin sitten aiheuttaa pientä häiriötä alaselän syvissä lihaksissa, joten jos alaselän tai lantion seudulla alkaa ilmetä jotain häikkää, se voi olla yhteydessä tuohon alaselän kiputilaan. Tietysti alaselän ongelmat voivat myös vaikuttaa jalkoihin, mutta veikkaisin että oireesi käsissä ja jaloissa liittyvät samaan alkuperään eli olisivat niskan seudulta lähtöisin.
Viimeksi muokannut DirtyDeeds päivämäärä 19 Huhti 2013, 13:04, muokattu yhteensä 1 kerran
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja PlanC » 19 Huhti 2013, 13:02

Siinä on sitten selkäydin saattanut olla liian kovassa venytyksessä, kun sulla on samaan aikaan ollut jalat koukussa ja niska eteenpäin taivutettuna. Sen perusteella sulla saattais olla kyseessä ainakin hermokudoksen venähdys, kuten monilla whiplash-vammaisillakin. Muistaakseni monella whiplash-vammaisella on yhtenä ongelmana aivorungon venähdys. Aivorunko on se pätkä niskan yläosassa aivojen ja selkäytimen välissä.

Tuossa voi vaan hyvinkin olla perää! Millähän vekottimella tuollaisen sitten voi löytää/diagnosoida jos näin todella on. Näkyisikö tuollainen vamma pään MRI:ssä ollenkaan vai vaatiiko jotain ihan erilaista menetelmää/kuvantaa? Niskan aluettahan minulla ei ole kuvattu mitenkään.
PlanC
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 19 Huhti 2013, 15:31

Joku muu palstalla osaa varmaan vastata tuohon paremmin, mutta uskoakseni ainakin hyvä fysiatri tai neurologi pystyy diagnosoimaan sen oireiden perusteella ja sulkemalla muut vaihtoehdot pois.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 19 Huhti 2013, 21:53

En pystynyt koko vastausta lukemaan läpi, mutta DD vastasi kyllä aika hyvin osaltaan. Voin yhtyä hänen sanoihinsa.

Minun tarinani taitaa löytyä Käyttäjä-esittelystä. En muista olenko kirjannut sinne oleelliset asiat. Taustalla pyörän selästä lento pyörällä liikkeelle lähtiessä. Ja sitten myöhemmin autokolari kaupunkialueella. Näköhäiriöt alkoivat viikon kuluttua tapaturmasta ja muut voimakkaat oireet pärähtivät päälle saman tien. Esim. ääniherkkyys, autonomisen hermoston häiriöt (syke korkealla, hikoilu/palelu), jne...

Tämä vamma ei välttämättä näy kuvissa, mutta joillakin näkyy. fMRI:ssä näkyy jotkin vammat, mutta selkäytimen venähdysvamma ei välttämättä näy missään, mutta sille on olemassa jotakin hoitoja :D.

Niskan tutkimisessa paras diagnosointikone on käsistään taitava fysiatri. Siihen kannattaa panostaa ensimmäiseksi. Seuraavaksi paras diagnosoinnin apuna on sitten niskan fMRI ja sen jälkeen niskan MRI. Treen fysiatri yleensä tutkii ja lähettää sitten kuvauksiin, jotka hänen mielestään kannattaa ottaa. Ja ilmeisesti lähettä myös parametrisointipyynnöt tai ohjeet siitä, millä parametreilla kuvata niska. Muutakin kautta, menemällä yksityisesti Ortoniin, myös melko varmasti pääset eteenpäin asiassa. Muut osaavat varmaan suositella sieltä lekureita. Treen lekuri on tuon selkäytimen venähdysvamman gurufysiatri Suomessa. Ortonissa sitten tulevat toiseksi siinä asiassa.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja PlanC » 15 Touko 2013, 14:33

Tervehdys jälleen kuukauden hiljaiselon jälkeen!

Vähän tilannepäivitystä. Tampereelle tai niskan kuvaukseen en ole vielä päässyt (lääkärit eivät täällä päässä jaksa uskoa millään niskan olevan näiden vaivojen takana - mene ja tiedä). Sen sijaan olen juossut erilaisissa labratesteissä yhtenään. Nyt odottelen toistamiseen lannepiston tuloksia (ensimmäisellä kerralla oli valkosolut hieman koholla, joten ottivat muutama viikko sitten vielä uuden näytteen). Lisäksi tutkinnassa on kortisoliarvot (ilmeisesti lisämunuaisen tilan tarkistamiseksi ja veren glukoosi arvot (diabetekseen liittyvät asiat). Odottelen noiden tulokset vielä ennen seuraavia steppejä.

Kävin viime viikolla osteopaatilla kraniaalihoidossa. Hoidon jälkeen näköoireet paheni hetkellisesti, mutta tuntuivat sen jälkeen jopa lievittyvän. Mielestäni näen nyt vähemmän jälkikuvia ja floatereita kuin ennen hoitoa, mutta vielä tuntuu liian aikaiselta sanoa, auttoiko hoito todella. Käyn vielä muutaman kerran lisää ennen johtopäätöksien tekemistä.

Jos näkövaivat olisivatkin lieventyneet, muut oireilut on sitten valitettavasti puolestaan hieman pahentuneet. Häiritsevimpänä vaivana alkaa olla nyt sormien ja välillä jalkojen tärinä sekä jalkojen voimattomuus. Tärinää on ollut aika ajoin viime kuukausien aikana, mutta nyt se on selvästi lisääntynyt. Tämä on luonnollisesti aiheuttanut lisää huolta ja Parkinsonin taudin mahdollisuus on hiipinyt aika nopeasti ajatuksiin. Ms-taudin ovat käsittääkseni jo sulkeneet pois, joten siitä ei ainakaan liene kyse.

Tavallaan toivoisin että kaikki vaivat todella johtuvat niskasta jossa jokin olisi "vain" fyysisesti pielessä / väärässä asennossa / puristuksissa -> ylipäätään jollain tavalla hoidettavissa. Autoimmuunisairaudet tai vastaavat voikin sitten olla vielä astetta ikävämpi kumppani elon polulle. Mutta eipä aleta liikaa pelkäämään ennenkuin tiedetään mistä on kyse. Tuskaisinta viime vuosissa on ollut, kun ei vain tunne itseään terveeksi eikä tiedä mistä oireilut johtuu. Oireet vaihtelevat jopa päivä sisällä melkoisesti ja välillä voi olla täysin oireettomia jaksojakin (joskin nuo näköongelmat on nyt vaivanneet Joulukuusta lähtien 24/7).

Vaan eiköhän tähän joku tolkku ala pikkuhiljaa löytyä, jahka tutkimukset vielä edistyy. Pitää pistäytyä täällä raportoimassa tilannetta sen mukaan kun uusia tietoja tihkuu.

Mukavaa alkavaa kesää jokaiselle! :)
PlanC
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 16 Touko 2013, 20:53

Huiiii, olipas pitkä ketju tahkottavaksi.

Mutta asiaan siis, minulla on taustalla kaksi whiplash-vammaa ja aivovamman jälkitila hyvin runsaalla aivorunkoperäisellä oireistolla. Ja aivorunkovammoja ei kyetä kuvantamisilla toteamaan :( Mutta pätevä neurologi osaa vamman diagnosoida, samoin neuro-oftalmologi.

Mulla näköhäiriöt liittyvät aivorunkovammaan (siis aivorungon venähdysvammaan) hyvin vahvasti ja niitä on laidasta laitaan. Kävin itse tässä reilu kuukausi sitten neuro-oftalmologilla, joka on siis silmien hermotuksiin erikoistunut silmälääkäri. Vastaanotolla minulla tehtiin näkökenttätestit, jotka olivat normaalit ja näin ollen näköhermoperäiset vammat saatiin suljettua pois. Kun kerroin lääkärille oireistostani (valopallot, pallojonot, leijuvat harmaat langanpätkät, kuvan "palaminen" näkökenttään jne. jne. jne) totesi lääkäri suoraan "aivoperäistä". Oireisto on siis aivojen muiden näköhermoratojen vammasta liittyvä. Minulla oli onnena päästä neuro-oftalmologille, joka oli viikkoa aikaisemmin käynyt Briteissä hakemassa neurologisista syistä johtuvien näköhäiriöiden oppia. Neuro-oftalmologille pääsin neurologin kautta.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja PlanC » 14 Kesä 2013, 15:27

Tuossa aivorunkoperäisyydessä on kyllä varmasti paljonkin perää (sopisi omallekin kohdalle oikein hyvin).

Jos kyse todellakin on aivorungon venähdyksestä ja siitä aiheutuneista vaivoista, kysymys kuuluu: Voiko asialle tehdä mitään vain paraneeko vaiva itsestään jos on parantuakseen? Jos tuollainen vamma löytyy, onko lainkaan järkevää esim. venytellä niskoja (teen sitä harva se päivä kuntoilujen yhdeydessä)? Muita vinkkejä / ajatuksia asian tiimoilta?
PlanC
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 15 Kesä 2013, 17:15

Sama dg mulla.Eipä näihin aivorungon venähdyksiin taida hoitokeinoa olla. Elämä pitää yrittää järjestää niin, että on mahdollisimman säännöllinen rauhallinen päivärytmi. sinuna en kyllä venyttelisi niskoja ennekuin on varmuus asiasta. Mulla Ortonissa kiellettiin (Lindgren) kaikki.
kojootti
kojootti

Seuraava

Paluu Käyttäjäesittely