CH:n CV :)

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja fedja » 13 Syys 2010, 11:02

CH. Minäkin ajattelin joskus taannoin siten, etten ole tarpeeksi sairas. Jotenkin nolottikin, että muut ovat niin huonokuntoisia ja minä pla, pla, pla...Kunnes tajusin, että oireilen eri tavalla kuin moni muu retkahdusvammainen. Nyttemmin olen huomannut, että vaikka ei ole lääkkeillä lääkittäviä kipuja ja "kaatavaa" huimausta (jotka mielestäni olivat niitä kunnon oireita), niin oireistoni on monella tapaa invalidisoiva, enkä ole vähemmän sairas kuin muut.

Ortonilla minun kohdalla olivat "pihalla". Sain toki sellaista henkistä tukea ja, että kerrankin joku tiesi vammasta jotain. Lisäksi liikeharjoitteita sain, joita suurinta osaa en pystynyt tekemään, mutta tajusin sen, että pitää keventää harjoitteita huomattavasti. Ortonista "toipuminen" tavallaan alkoi, vaikka lopullisesti löysin pari vuotta sitten oikeat asiantuntijat kohdallani (Ortonissa 2004). Aivovammapuolta eivät ymmärtäneet ja sitä, että olen ihan käsittämättömässä ylirasituksessa jatkuvasti. Itse olin ihan myös ihan pihalla siihen aikaan vielä. Jonkin kaaoksen keskellä yritin löytää lääkäreitä, jotka ymmärtää oireistoa ja vammaa.

Minua eivät Ortonissa osanneet auttaa, koska eivät osanneet. Minulla tuolloin -04 liikelaajuudet sivuille taisivat olla lähes normaalit, joten minultakaan eivät päässet ongelman juurille. Jotain häikkää joissakin liikelaajuuksissa tai suunnissa oli, jonka takia retkahdusvammadiagnoosin sain. Nythän tuo pää ei tahdo kääntyä oikealle ollenkaan. Pari viikkoa tosin tuossa kääntyi paremmin ü. Jos käännän päätä sivuille silloin, kun pää työnnettynä voimakkaasti eteen, niin onnistuu huomattavasti paremmin. Jos taas pää suorassa yritän tehdä, niin esteet tulee. Voiko olla mahdollista, että sinulla sittenkin olisi siellä kalvotasolla jotakin ongelmaa. Jos sinun kalvosto on suojannut sinut hieman samaan tapaan kuin minun kohdalla ja sallii tietyt liikkeet tietyissä asennoissa hyvin? Toivottavasti löydät ratkaisua asiaasi.

Oishan tuo hyvä sinun niska saada kuvatuksi magneetillakin. Mitä Penttinen sanoi MRI-kuvan tarpeeseen? Osaatko tuoda vamman aiheuttamat ikävyydet tarpeeksi hyvin esille lääkäreille, jolloin lekuri pääsee tarpeeksi hyvin perille ongelmista?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 21 Syys 2010, 19:38

No niin, joskos saisin vihdoin aikaiseksi jatkaa tarinaa... Orton-viikko meni lopulta ihan mukavasti, vaikka aluksi olin turhautunut samoista syistä kuin ennenkin. Lisäksi fysiatri suhtautui mielestäni aika nihkeästi, kun valitin, etten ole edistynyt yhtään ja viime kerran jälkeen minulta meni jo usko kotihoito-ohjeisiin, kun puoli vuotta niitä tehtyäni niska oli ottanut vain takapakkia. Kuitenkin hän laittoi eteenpäin maksusitoumuspyynnön funktionaalista magneettia varten, ja toisella tapaamisellamme oli äkkiä itsekin sitä mieltä, että kuvat voisi ottaa. Tosin hänellä tuntui olettavan, että vaikka kuvissa jotain pientä näkyisikin, ei sille voisi tehdä mitään.

fedja kirjoitti:Mitä Penttinen sanoi MRI-kuvan tarpeeseen?

En löytänyt Penttis-paperiani mistään, mutta muistaakseni hän oli maininnut siinä, että jatkossa tarvittaessa taivutuskuvat. En ole varma, viittasiko hän magneettikuviin.

Orton-viikon tehokkuutta lisäsi se, että fysioterapeuttini vaihtui. Aluksi minua epäilytti, mutta yllättävän paljon uutta & parempaa ohjausta mielestäni sain. Uusi fyssari neuvoi tekemään pari vanhaa kotiliikettä aivan uudella tavalla, ja tämä tapa tuntuikin paljon tehokkaammalta. Lisäksi sain tosi hauskan niskan syvälihasten herättelijäliikkeen! Se menee näin:

1) Laita päähän lippis, johon olet kiinnittänyt laserkynän.
2) Istu tuolilla n. 1,5 metrin päässä seinästä niin, että katseesi osuu suunnilleen keskelle seinään kiinnittämääsi suurta paperia. Suurelle paperille olet piirtänyt eri väreillä isoja, erilaisia kuvioita (esim. kahdeksikkoja, ympyröitä...)
3) "Piirrä" laserkynällä kuvioiden päälle.

Tässä touhussa ei kuulemma ole mahdollista käyttää mitään muuta kuin syvälihaksia! Mulla pintalihakset tekevät edelleen suurimman osan kannattelutyöstä, joten ehkä tästä harjoituksesta on apua...

fedja kirjoitti:Osaatko tuoda vamman aiheuttamat ikävyydet tarpeeksi hyvin esille lääkäreille, jolloin lekuri pääsee tarpeeksi hyvin perille ongelmista?

En tosiaan tiedä. Luulin, että osasin, mutta en ole enää varma. Esimerkiksi Ortonissa kävi tällä kertaa niin, että mulla sattui olemaan yksi kaameista päänsäryistäni päällä juuri silloin kun olin menossa tapaamaan fyssaria. Jotenkin tuntui, että vaivan ollessa päällä sitä oli paljon helpompi kuvailla ja fyssari sai tehdä testejään ja todella provosoida oireita esiin. Kävi ilmi, että ko. päänsärky liittyi neuraalikudoksen kireyteen, ja jotain se fyssari puhui myös kalvoista. Neuraalikudoksista ja kalvoistahan tällä foorumillakin on puhuttu vaikka kuinka paljon, ja te olette ehdotelleet mulle, että mullakin voisi olla ko. asioista johtuvia vaivoja - mutta vasta NYT oli ensimmäinen kerta, kun fyssari mainitsee mulle niistä. Tuli vähän sellainen olo, että 1) en ehkä sittenkään ole osannut kuvailla tarpeeksi hyvin, kun esim. neuraalikudosjuttuja ei minulle ole ennen fysiatrilla/fyssarilla mainittu 2) tutkittavaa asiassani on näköjään vieläkin - toivottavasti sellaista, josta lopulta selviäisi, mikä mun lopullinen kuntoutussuunnitelma on!

Olen edelleen jatkanut OMT:n (Penttisen ohjeistuksen mukaan) neuvomia koukistajaliikkeitä, mutta voimaa ei silti ole tullut lisää. Ehkä syy vielä selviää.

Epäilin, etten saisi enää maksusitoumusta magneettikuviin, mutta täällä sitä ollaan Helsingissä - huomenna funktionaaliseen magneettiin! Kiitos, Turku!! <3<3<3 En usko, että niistä mitään uutta selviää, mutta hyvä ne on tässä vaiheessa kuitenkin ottaa.
Viimeksi muokannut CH päivämäärä 21 Marras 2010, 00:37, muokattu yhteensä 1 kerran
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 22 Syys 2010, 02:39

Nopsana kommenttina, että hiton hieno homma, että pääset fMR8:hin! :D Huippista!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 19 Marras 2010, 04:11

Nonniin. Jospa nyt vihdoin saisin aikaiseksi kirjoittaa tänne, mitä magneettikuvan lausunnossa sanottiin. En ole vieläkään saanut yhteyttä Ortonin fysiatriin, jonka piti kertoa mulle, mitä tämä heprea tarkoittaa suomeksi. Eipä taida paljon kiinnostaa selitellä mitään, kun lausunnon ja kuvienkin perään jouduin soittelemaan. No, kiva kuitenkin, että kuvat otettiin, ja sain ne itselleni lisämaksusta.

En oleta, että kukaan jaksaa lukea tätä koko paatosta, mutta en oikein osaa jättää mitään poiskaan, kun niin huonosti näiden päälle ymmärrän. :) Laitan tekstiin korostuksella omasta mielestäni tärkeimpiä asioita.

Kaularangassa on neutraaliasennossa 25 asteen kyfoosi, mitattuna CIV yläpäätelevyn ja CVII alapääteleyn välillä. Nikamavälit CV - CVI ja CVI ja CVII ovat madaltuneet. CIII - CIV ja CIV - CV väleissä on diskusprotruusiota. CV - CVI välissä on oikealle painottuva diskusprolapsi, joka tulee C6 juurikanavan suulle. CVI - CVII välissä on sentraalinen diskusprolapsi, joka ulottuu lähes selkäytimen pintaan. Juurikanavat ovat väljät.

ThII nikamassa on 9 mm läpimittainen hemangioma. Kaularangan syvät ja pinnalliset lihakset ovat vahvat, treenatut.

Arteria vertebralikset ja arteria basilaris ovat normaalirakenteiset.

Sivutaivutukset: Dens on keskiviivassa, sivutaivutuksessa densissä tapahtuu normaalia liukumaa symmetrisesti puolelta toiselle. Oikealle taivutettaessa tapahtuu normaalia 12 asteen kompensatorista rotaatiota molemmista atlanto-aksiaalinivelestä. Vasemmalle taivutettaessa tapahtuu normaalia 16 asteen kompensatorista rotaatiota molemmista atlanto-aksiaalinivelistä.

Fleksio-ekstensio: Atlantoaksiaalinivelrako on normaali ja transversaaliligamentin provokaatiossa kyseinen väli ei myöskään leviä. Ligamentum transversumin signaali ja kontinuiteetti on normaalia. Fleksiossa kaularangan kyfoosi korostuu 47 asteeseen. Liike tulee pääasiassa CIV - CVII tasolla. Ekstensiossa kyfoosi häviää ja kaularanka kaartuu kauniisti taaksepäin, tosin normaalia niukempana. Nikamaväleissä ei ole todettavissa hypo- tai hypermobilitteettia. Translatorista siirtymää ei ole todettavissa.

Rotaatio: Rotaatiot fysioterapeutin toimesta. Fleksiossa C2 nikaman fiksaatio, jolloin pään rotaatio on dex 52 astetta - sin 47 astetta. Koko kaularangan ja pään rotaatiossa pää totatoituu dex 86 astetta ja sin 94 astetta. Kontaktia selkäytimeen ei tule esiin.
Alarligamentit ovat normaalit. Subarachoideaalitilat ovat normaalit. Selkäytimen signaali on normaali.

Fysioterapeutin kliininen status tutkimuksen aikana:
Taustalla kaatumistapaturmat 90-luvulla, -97 kaatumisen jälkeen erittäin voimakas päänsärky. Voimakkaita päänsärkyjä edelleen ajoittain. Saanut fysioterapiaa ja tehnyt erilaisia harjoitteita säännöllisesti, niskan tilanteessa ei edeistystä harjoittelusta huolimatta. Teki esim. intensiivisesti puolen vuoden ajan Ylisen kaularankaharjoitteita (kaulan ja niskan lihasten voimaharjoitteita). Harjoittelun alussa mitattiin lihasten voimataso, kontrolli puolen vuoden jälkeen. Kontrollissa todettiin voimatason alentuneen.

Kliininen tutkimus: Kaularangan kokonaisliikkuvuus suuri. Istuessa keskiasennossa kaularangan keskiosa putoaa voimakkaaseen kyfoosiin. Taaksetaivutus onnistuu hyvin, myös kaularangan keskiosaan tulee hyvä ekstensio. Yläniskan rotaatiot laajat. Istuen keskiasennossa koko kaularangan rotaatiot hyvin jähmeät ja rajoittuneet. Selinmakuulla koko kaularangan kiertoliikkeet suuret. Pinnalliset kaulan puolen lihakset ovat yliaktiiviset ja vetävät kaularankaa kyfoottiseen asentoon. Syvien lihasten toiminta heikentynyt, mikä näkyy käytännössä heikentyneenä nivelten lihasohjauksena.

Lausunto: Kaularangassa on 25 asteen kyfoosi, joka korostuu fleksiossa 45 asteeseeen ja oikenee ekstensiossa. Kyfoosi on ennallaan 2009 otettuihin natiivikuviin verrattuna ja voimistunut voimakkaasti 1999 otettuihin magneettikuviin verrattuna. Kaularangan syvät ja pinnalliset lihakset ovat vahvat, treenatut.

CIII - CIV ja CIV - CV väleissä on diskusprotruusiota. CV-CVI välissä on oikealle painottuva diskusprolapsi, joka tulee C6 juurikanavan suulle. CVI-CVII välissä on sentraalinen diskusprolapsi, joka ulottuu lähes selkäytimen pintaan. Yläniskan toiminta ja rakenteet ovat normaalit.

------------------------------------------------------------------------------

Niin... Suurin syy siihen, että kehtasin näitä kuvia vaatia otettavaksi oli se, että jumppaamalla en ole saanut kestävyyttä lisättyä. Siksi piti korostaa oikein vihreällä tuonne tekstiin lause "Kaularangan syvät ja pinnalliset lihakset ovat vahvat, treenatut." Se oli aika ällistyttävä tieto!! Tarkoittaako se siis sitä, että treeni kyllä näkyy lihaksissa, mutta niiden toiminta on niin sekaisin, ettei lihasvoimakaan auta?? Kuva Kuva Fysioterapeutti kommentoi, että "syvien lihasten toiminta heikentynyt, mikä näkyy käytännössä heikentyneenä nivelten lihasohjauksena" - eli mun pitäisi siis keksiä, miten "nivelten lihasohjausta" voisi parantaa? Voisin kysellä tässä kymmentä muutakin asiaa, mutta ehkä vaivaan niillä sitten sitä fysiatria :) Mutta teidän kommenttinne ovat erittäin tervetulleita! :)
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 19 Marras 2010, 16:27

Olipa pitkästi tekstiä. :P Ja aika vaikeaselkoinen kyllä, mutta seuraavanlaisia ajatuksia se minussa herätti:

CH kirjoitti:Kaularangassa on neutraaliasennossa 25 asteen kyfoosi, mitattuna CIV yläpäätelevyn ja CVII alapääteleyn välillä. Nikamavälit CV - CVI ja CVI ja CVII ovat madaltuneet. CIII - CIV ja CIV - CV väleissä on diskusprotruusiota. CV - CVI välissä on oikealle painottuva diskusprolapsi, joka tulee C6 juurikanavan suulle. CVI - CVII välissä on sentraalinen diskusprolapsi, joka ulottuu lähes selkäytimen pintaan. Juurikanavat ovat väljät.

Olikos tämä nyt sitten uusi löydös, että sulla on siellä ihan kunnon välilevypullistumakin niskassa? Onneksi se ei ihan ärsytä selkäydintä vielä ja toivottavasti ajan myötä pienenee tai kuivuu pois. Sulla tämä taitaa olla kuitenkin aika oireeton, en muista että olisit välilevypullistumaan sopivia oireita kuvannut?

CH kirjoitti:Kaularangan syvät ja pinnalliset lihakset ovat vahvat, treenatut.
Syvien lihasten osalta en tälle lausunnolle antaisi paljoakaan painoa, veikkaan että syvien lihasten osalta tämä ei pidä paikkaansa. Jaa miksi? No, ensinnäkin on vahvasti ristiriidassa fysioterapeutin lausunnon kanssa, jonka mukaan sulla pintalihakset on yliaktiiviset ja vetää niskan kyfoosiin. Silloin syvät lihakset tuskin toimii halutusti, vaan ovat hyvin passiiviset ja tuskin siten hyvin treenautuneet. :shock:

Toisekseen mullakin magneettikuvien perusteella tehtiin mm. syvistä lihaksista aivan vääriä johtopäätöksiä. Eräskin fysioterapeutti oli niiden perusteella sitä mieltä, ettei mun syvissä lihaksissa selässä voi olla mitään vikaa. Tätä hän perusteli sillä, ettei siellä välissä ollut kuvissa yhtään rasvaa (magneettikuvissa valkoista aluetta tumman lihaksen sisällä) ja näin ollen niiden lihaksien piti muka olla hyvässä kunnossa. Kuulemma monella, jolla syvät lihakset ovat huonossa kunnossa, on vaikka miten paljon rasvaa lihaksissa. No, tämä kuitenkin todennäköisesti kertoi vain siitä, että mulla aikanaan syvät lihakset ovat olleet hyvässä kunnossa.

Samoin toinen fysioterapeutti oli selän magneettikuvani nähdessään aivan pöllämystynyt. Kaveri kysyi multa, että ovatko nämä varmasti sinun magneettikuvasi? Kun ihmettelin kysymystä, hän vastasi että yleensä "vain 20-kymppisillä TPS-jääkiekkoilijoilla näkee tällaisia kuvia". Ja tämä perustui taas samaan asiaan, lihaksien sisällä ei ollut yhtään rasvaa, vaan ne olivat niin sanotusti "pelkkää punaista lihaa" eli lihasta.

Totuus oli kuitenkin toinen. Osa mun selän syvistä lihaksista eivät olleet mukana kevyissäkään liikkeissä ja kramppasivat hyvin helposti eli eivät todellakaan olleet hyvässä kunnossa. Veikkaukseni on, että kyseiset lihakset ovat aikanaan olleet hyvässä kunnossa ja siitä syystä ne edelleen magneettikuvissa näyttävät "hyviltä".

Näin ollen varsinkaan magneettikuvan perusteella tehtyihin päätelmiin en paljoakaan luottaisi lihasten suhteen.

CH kirjoitti:Kliininen tutkimus: Kaularangan kokonaisliikkuvuus suuri. Istuessa keskiasennossa kaularangan keskiosa putoaa voimakkaaseen kyfoosiin. Taaksetaivutus onnistuu hyvin, myös kaularangan keskiosaan tulee hyvä ekstensio. Yläniskan rotaatiot laajat. Istuen keskiasennossa koko kaularangan rotaatiot hyvin jähmeät ja rajoittuneet. Selinmakuulla koko kaularangan kiertoliikkeet suuret. Pinnalliset kaulan puolen lihakset ovat yliaktiiviset ja vetävät kaularankaa kyfoottiseen asentoon. Syvien lihasten toiminta heikentynyt, mikä näkyy käytännössä heikentyneenä nivelten lihasohjauksena.

Tässä sitten taas päinvastoin sanotaan, että syvät lihakset eivät ole kunnossa eivätkä toimi oikein. Tuosta nivelten lihasohjauksesta sun ei tarvitse olla huolissas, sitä tuolla syvien lihasten kuntoutuksella juuri haetaan ja uskoakseni OMT-Olli hanskaa nämä asiat.

Erityisen positiivista minusta tässä on se, että todetaan 1) että sun pintalihakset vetävät kaularangan kyfoosiin tietyissä tilanteissa ja 2) kyfoosi oikenee taaksetaivutuksessa. Näin ollen kuulostais siltä, ettei ongelma ole rakenteellinen vaan kyse on pääosin pintalihaksista. Ne jos saa rentoutumaan syvien lihasten ottaessa onnistuneen kuntoutuksen myötä pikku hiljaa hallinnan ei kyfoosin oikenemiseenkaan pitäisi kai olla esteitä?

Lisäksi ei ole selvää yli- tai aliliiikkuvuutta eivätkä nikamat liiku holtittomasti toistensa päällä, joten kaiken kaikkiaan minusta tämä kuulostaa oikein hyvältä! :P :D :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 21 Marras 2010, 00:30

Kiitos hyvistä kommenteista!!

DirtyDeeds kirjoitti:Olikos tämä nyt sitten uusi löydös, että sulla on siellä ihan kunnon välilevypullistumakin niskassa? Onneksi se ei ihan ärsytä selkäydintä vielä ja toivottavasti ajan myötä pienenee tai kuivuu pois. Sulla tämä taitaa olla kuitenkin aika oireeton, en muista että olisit välilevypullistumaan sopivia oireita kuvannut?

Oli kyllä aivan uusi löydös! Aika oireeton taitaa tosiaan olla; ei ole tullut mieleenkään epäillä pullistumia. Nikamien tasolla ainut ongelma on ollut se lukko, joka napsahtaa päälle silloin tällöin. Tiedä sitten, onko tuo pullistuma jossain ko. lukkoaluetta. Sanoit, ettei ärsytä selkäydintä vielä - tapaavatko ne jossain vaiheessa ruveta ärsyttämään?

DirtyDeeds kirjoitti:Syvien lihasten osalta en tälle lausunnolle antaisi paljoakaan painoa, veikkaan että syvien lihasten osalta tämä ei pidä paikkaansa. Jaa miksi? No, ensinnäkin on vahvasti ristiriidassa fysioterapeutin lausunnon kanssa, jonka mukaan sulla pintalihakset on yliaktiiviset ja vetää niskan kyfoosiin. Silloin syvät lihakset tuskin toimii halutusti, vaan ovat hyvin passiiviset ja tuskin siten hyvin treenautuneet.

Tämä liika-aktiivisuus on ollut ongelmana jo kauan, ja kyfoosikin vain pahentunut. Mitä luulet - voisiko sitä yliaktiivisuutta jotenkin hillitä, jotta syvälihaksilla olisi paremmat mahdollisuudet herätä?

DirtyDeeds kirjoitti:Toisekseen mullakin magneettikuvien perusteella tehtiin mm. syvistä lihaksista aivan vääriä johtopäätöksiä. Eräskin fysioterapeutti oli niiden perusteella sitä mieltä, ettei mun syvissä lihaksissa selässä voi olla mitään vikaa. Tätä hän perusteli sillä, ettei siellä välissä ollut kuvissa yhtään rasvaa (magneettikuvissa valkoista aluetta tumman lihaksen sisällä) ja näin ollen niiden lihaksien piti muka olla hyvässä kunnossa. Kuulemma monella, jolla syvät lihakset ovat huonossa kunnossa, on vaikka miten paljon rasvaa lihaksissa. No, tämä kuitenkin todennäköisesti kertoi vain siitä, että mulla aikanaan syvät lihakset ovat olleet hyvässä kunnossa. Samoin toinen fysioterapeutti oli selän magneettikuvani nähdessään aivan pöllämystynyt. Kaveri kysyi multa, että ovatko nämä varmasti sinun magneettikuvasi? Kun ihmettelin kysymystä, hän vastasi että yleensä "vain 20-kymppisillä TPS-jääkiekkoilijoilla näkee tällaisia kuvia". Ja tämä perustui taas samaan asiaan, lihaksien sisällä ei ollut yhtään rasvaa, vaan ne olivat niin sanotusti "pelkkää punaista lihaa" eli lihasta. Totuus oli kuitenkin toinen.

Vai osaavat ne kuvat olla niin petollisia! Merkillistä. :shock:

DirtyDeeds kirjoitti:Tässä sitten taas päinvastoin sanotaan, että syvät lihakset eivät ole kunnossa eivätkä toimi oikein. Tuosta nivelten lihasohjauksesta sun ei tarvitse olla huolissas, sitä tuolla syvien lihasten kuntoutuksella juuri haetaan ja uskoakseni OMT-Olli hanskaa nämä asiat.

Yess :) Viime käynnilläni muutama kk sitten Olli kehotti jatkamaan koukistajaliikkeitä (10-20 sekunnin pito - vapautus). Ehkä nekin alkaa toimia paremmin, jos saan ensin syvälihakset heräämään esim. sillä lippis+laserkynä-liikkeellä (kts. aiemmat postit).

DirtyDeeds kirjoitti:Erityisen positiivista minusta tässä on se, että todetaan 1) että sun pintalihakset vetävät kaularangan kyfoosiin tietyissä tilanteissa ja 2) kyfoosi oikenee taaksetaivutuksessa. Näin ollen kuulostais siltä, ettei ongelma ole rakenteellinen vaan kyse on pääosin pintalihaksista. Ne jos saa rentoutumaan syvien lihasten ottaessa onnistuneen kuntoutuksen myötä pikku hiljaa hallinnan ei kyfoosin oikenemiseenkaan pitäisi kai olla esteitä? Lisäksi ei ole selvää yli- tai aliliiikkuvuutta eivätkä nikamat liiku holtittomasti toistensa päällä, joten kaiken kaikkiaan minusta tämä kuulostaa oikein hyvältä! :P :D :P

Mahtavaa!! Kuva
CH

ViestiKirjoittaja CH » 21 Marras 2010, 00:40

Ai niin, ja se taisi kuvista käydä myös aika selväksi, ettei atlas-axis-tason ongelmista tarvi enää murehtia :)
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 22 Marras 2010, 11:05

CH kirjoitti:Oli kyllä aivan uusi löydös! Aika oireeton taitaa tosiaan olla; ei ole tullut mieleenkään epäillä pullistumia. Nikamien tasolla ainut ongelma on ollut se lukko, joka napsahtaa päälle silloin tällöin. Tiedä sitten, onko tuo pullistuma jossain ko. lukkoaluetta. Sanoit, ettei ärsytä selkäydintä vielä - tapaavatko ne jossain vaiheessa ruveta ärsyttämään?

"CVI - CVII välissä on sentraalinen diskusprolapsi, joka ulottuu lähes selkäytimen pintaan." Eli jos prolapsi pullistuu vielä lisää, niin että se koskee selkäytimen ulkopintaa eli duurapussia, niin silloinhan siitä tulee neuraalikudoksen ärsytystä vähintään. Samoin jos välilevyn sisällä olevaa hapanta nestettä vuotaa duurapussin päälle, sekin tietysti ärsyttää ja kipuilee. Sulla tällaista ei kuitenkaan ilmeisesti tapahdu nyt eikä toivottavasti jatkossakaan. Fysioterapeuttisi on syytä varmaan myös saada tämä tietää, että osaa ottaa sen huomioon ja antaa sulle siihen liittyviä ohjeita.

CH kirjoitti:Tämä liika-aktiivisuus on ollut ongelmana jo kauan, ja kyfoosikin vain pahentunut. Mitä luulet - voisiko sitä yliaktiivisuutta jotenkin hillitä, jotta syvälihaksilla olisi paremmat mahdollisuudet herätä?

Jollakullahan niihin pintalihaksiin oli laitettu botoxia, jotta ne rentoutuivat. Sitä jossain tapauksissa käytetään apuna, mutta se varsinainen periaatehan on juuri se syvien lihasten aktivointi, herättely ja vahvistaminen. Homman ideahan on se, että liike pitää saada tehtyä niin, etteivät pintalihakset lähde - ainakaan alkuun - siihen ollenkaan mukaan. Näin saadaan opetettua hermostoa käyttämään niitä syviä lihaksia, ja harjoituksen annostelulle/kovuudelle pitää löytää oikea taso, jotta syvät lihakset pystyvät sen tekemään ja pintalihakset eivät vielä lähde mukaan. Kehityksen myötä rasitusta pitää progressiivisesti lisätä, mutta kuitenkin niin että syville lihaksille on sopivasti haastetta muttei liikaa, jolloin pintalihakset ottavat liikkeen hoitaakseen. Tämä oikea annosteluhan pitää pystyä jatkuvasti hakemaan kohdalleen tai muuten kehitys pysähtyy tai jopa taantuu. Ei mikään simppeli homma...

Sun kuntoutuksessahan tämä ei selvästikään aikaisemmin ole onnistunut, niinkuin ei mullakaan. Toivottavasti tällä kertaa sullakin se kehitys lähtee oikeaan suuntaan, jolloin sun pintalihasten pitäisi HITAASTI ruveta antamaan periksi. Tästä asiasta sun kannattais varmaan ahdistella uutta fysioterapeuttias ja kysyä löytyykö/tarvitaanko muita keinoja pintalihasaktivaation vähentämiseksi? Jos saat mielenkiintoisia vastauksia, niin kerro toki meillekin? :P

CH kirjoitti:Yess :) Viime käynnilläni muutama kk sitten Olli kehotti jatkamaan koukistajaliikkeitä (10-20 sekunnin pito - vapautus). Ehkä nekin alkaa toimia paremmin, jos saan ensin syvälihakset heräämään esim. sillä lippis+laserkynä-liikkeellä (kts. aiemmat postit).

Tuo laserkynä-liike on varmasti kyllä ihan ehdottoman hyvä siihen tarkoitukseen... Kuva Kuva Kuva

PS. Niin, ja kyllähän se Halovestkin vähentää pintalihasten aktiivisuutta... :shock: :wink: :shock:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 22 Marras 2010, 20:54

DirtyDeeds kirjoitti:Eli jos prolapsi pullistuu vielä lisää, niin että se koskee selkäytimen ulkopintaa eli duurapussia, niin silloinhan siitä tulee neuraalikudoksen ärsytystä vähintään. Samoin jos välilevyn sisällä olevaa hapanta nestettä vuotaa duurapussin päälle, sekin tietysti ärsyttää ja kipuilee. Sulla tällaista ei kuitenkaan ilmeisesti tapahdu nyt eikä toivottavasti jatkossakaan. Fysioterapeuttisi on syytä varmaan myös saada tämä tietää, että osaa ottaa sen huomioon ja antaa sulle siihen liittyviä ohjeita.

Toivotaan, että pysyy irti miun selkäytimestä! :shock: Täytyypä tosiaan ottaa puheeksi tämäkin lausunto, kun seuraavan kerran menen fyssarille.

DirtyDeeds kirjoitti:Jollakullahan niihin pintalihaksiin oli laitettu botoxia, jotta ne rentoutuivat.

Tässäpä jälleen yksi mahdollisuus, jota voisin tutkia! Thanks! :)

DirtyDeeds kirjoitti:Homman ideahan on se, että liike pitää saada tehtyä niin, etteivät pintalihakset lähde - ainakaan alkuun - siihen ollenkaan mukaan. Näin saadaan opetettua hermostoa käyttämään niitä syviä lihaksia, ja harjoituksen annostelulle/kovuudelle pitää löytää oikea taso, jotta syvät lihakset pystyvät sen tekemään ja pintalihakset eivät vielä lähde mukaan. Kehityksen myötä rasitusta pitää progressiivisesti lisätä, mutta kuitenkin niin että syville lihaksille on sopivasti haastetta muttei liikaa, jolloin pintalihakset ottavat liikkeen hoitaakseen. Tämä oikea annosteluhan pitää pystyä jatkuvasti hakemaan kohdalleen tai muuten kehitys pysähtyy tai jopa taantuu. Ei mikään simppeli homma... Sun kuntoutuksessahan tämä ei selvästikään aikaisemmin ole onnistunut, niinkuin ei mullakaan. Toivottavasti tällä kertaa sullakin se kehitys lähtee oikeaan suuntaan, jolloin sun pintalihasten pitäisi HITAASTI ruveta antamaan periksi.

Ei tosiaan mitään simppeliä hommaa tuo... Nyt tuntuu siltä, että taidan jättää kuminauhaliikkeet tauolle ja keskittyä kaikkein pienimpiin liikkeisiin. Ollin mukaan sain kyllä aika hyvin estettyä pintalihasten aktivaatiota tehdessäni kuminauhaliikettä, mutta ehkä en sitten kuitenkaan tarpeeksi.

DirtyDeeds kirjoitti:PS. Niin, ja kyllähän se Halovestkin vähentää pintalihasten aktiivisuutta... :shock: :wink: :shock:

Totta! :) Olisin kokeillut Haloa jo aikoja sitten, jos se olisi yksinkertaisempi operaatio... ;)
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 22 Marras 2010, 21:27

CH kirjoitti:Ei tosiaan mitään simppeliä hommaa tuo... Nyt tuntuu siltä, että taidan jättää kuminauhaliikkeet tauolle ja keskittyä kaikkein pienimpiin liikkeisiin. Ollin mukaan sain kyllä aika hyvin estettyä pintalihasten aktivaatiota tehdessäni kuminauhaliikettä, mutta ehkä en sitten kuitenkaan tarpeeksi.

Niinpä, eipä näistä aina tiedä. Mutta yllättävän hidasta se rasituksen lisäämisvauhti voi olla, sen olen huomannut. Tsekkasin juuri, että runsas vuosi sitten tein olennaisimmissa liikkeissä 4-5 toiston sarjoja ja nyt olen vasta 11:ssa toistossa. :shock: :? :shock: Eli harvinaisen hidasta on ollut rasituksen lisääminen ja vauhti on kuitenkin ollut mulle ilmeisen optimaalinen. Liikkeitähän on matkalla vaihdettu ja on tullut vähän vaativampiakin liikkeitä, mutta toistoja ei ole tuon nopeammin voinut nostaa. Vuodessa sarjojen toistomäärät ovat siis nousseet olennaisimmissa liikkeissä vain 6 toiston verran eli tasaisen vauhdin taulukolla aina 2 kk välein olen voinut lisätä YHDEN toiston... :twisted: :roll: :twisted:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 20 Joulu 2010, 00:08

Sain pari viikkoa sitten fysiatrini kiinni puhelimella, ja juttelimme siitä magneettikuvasta. Puhelun aikana selvisi oikeastaan kaksi asiaa:

1) Hänen mukaansa välilevynpullistumat kaularangassa ovat parempiennusteisempia kuin selässä olevat. (=Niistä ei suurempaa huolta(?))

2) Se, mitä DD jo sanoi eli

DirtyDeeds kirjoitti:Erityisen positiivista minusta tässä on se, että todetaan 1) että sun pintalihakset vetävät kaularangan kyfoosiin tietyissä tilanteissa ja 2) kyfoosi oikenee taaksetaivutuksessa. Näin ollen kuulostais siltä, ettei ongelma ole rakenteellinen vaan kyse on pääosin pintalihaksista. Ne jos saa rentoutumaan syvien lihasten ottaessa onnistuneen kuntoutuksen myötä pikku hiljaa hallinnan ei kyfoosin oikenemiseenkaan pitäisi kai olla esteitä?

TOSIN: Tämän kakkoskohdan esitin fysiatrille ihan itse; hän ei sitä maininnut. Hän oli kyllä samaa mieltä heti kun YMMÄRSIN tätä kysyä. Eli kiitos, DD, autoit tietoinesi jälleen paljon. Tämä fysiatri ei ole oikein tainnut ymmärtää, miten tärkeä tällainen tieto mulle on. Olen jo aiemmilla tapaamisillamme yrittänyt tivata ihan selvällä suomen kielellä sitä, onko tälle kyfoosille tehtävissä mitään - se kun tuntuu olevan monen oireen lähde. Tuolloin vastaus oli naurahtaen todettu "No, eipä sitä sieltä minnekään saa käännettyä." Ja voi jösses, kun taas sai tuntea itsensä tyhmäksi - vaikka loppujen lopuksi kysymys ei ollut yhtään tyhmä! Ei mua liikoja haittaa tällainen vähättelevä asenne - monella tapaa voin paljon paremmin kuin moni muu niskaansa poteva, ja ehkä se vaikutti fysiatrin asenteeseen. Mutta se mua harmittaa, että sen takia tärkeä tieto meinasi jäädä saamatta.
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 20 Joulu 2010, 00:26

Mukava kuulla! Ilmeisesti mussa on pientä tulkin vikaa, osaan näemmä joskus lekureiden lausuntoa tulkata normaalille suomen kielelle... :D
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Edellinen

Paluu Käyttäjäesittely