CH:n CV :)

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 04 Syys 2010, 18:33

Joo, pistäpä CH Orton koville ja vaadi kunnon vastaukset noihin kysymyksiisi. Aika avutonta puuhaahaan se sunkin tapauksessa on siellä ollut, jos taaksepäin mennään, eikä asiaa edes vaivauduta pohtimaan. Sehän kuulostaa lähinnä rahastukselta, samat hyvät korvauksethan ne KELAlta saa, tulee potilas parempaan kuntoon tai ei... :evil: :twisted: :evil:

Vai olet sinäkin nyt törmännyt tuohon atlas-asiaan? :D Jos kiropraktikoilta kysyt, ne osaavat sen tietysti kaikki korjata, mutta asia ei taida olla ihan niin yksinkertainen. Peruskiropraktikko todellisuudessa sitä tuskin hallitsee, mutta Turussa on yksi kiropraktikko, joka uskoakseni sen hanskaa. Voit käydä kokeilemassa, kyseessä on vanhempi kanadalainen herrasmies Fraser Bliss ( http://www.kirosport.fi ) Maksaa kyllä sitten maltaita, mutta jos haluat asiaa kokeilla, niin lienee hintansa väärti. Mäkin kävin tällä kaverilla ja atlakseni oli kuulemma hiukan vinossa. Mulle siitä ei kylläkään ollut hyötyä, mutta tulipa tuokin kokeiltua.

No, ehkä sun kannattaa antaa Ortonin ensin tutkia, mutta jollei siitä tule mitään, niin tuo voisi olla kokeilemisen arvoinen. Toinen kaveri, joka oletettavasti osaa myös asian hoitaa, on eräs kansanparantaja Tampereen tienoilla. Sitä kaveria olen sekä minä että Fedja kokeillut.

Täältä löydät muuten lisää juttua tuosta atlas-kuviosta: http://www.upcspine.com/
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 05 Syys 2010, 16:44

DirtyDeeds kirjoitti:Joo, pistäpä CH Orton koville ja vaadi kunnon vastaukset noihin kysymyksiisi. Aika avutonta puuhaahaan se sunkin tapauksessa on siellä ollut, jos taaksepäin mennään, eikä asiaa edes vaivauduta pohtimaan. Sehän kuulostaa lähinnä rahastukselta, samat hyvät korvauksethan ne KELAlta saa, tulee potilas parempaan kuntoon tai ei

En olisi uskonut, että joudun näin sanomaan, mutta juuri sellainen olo mullakin on alkanut olla... :?

Vai olet sinäkin nyt törmännyt tuohon atlas-asiaan? :D

Jeah! :D Muistan lukeneeni siitä aikaisemmin joiltain amerikkalaisilta sivuilta ja vaikuttuneeni lukemastani. Ajattelin tuolloin, että mulle ei ole tuota aspektia ehdotettu varmaan sen takia, että siihen sisältyy kiropraktista käsittelyä, joka ei varmaan tee hyvää löysälle rangalle. Sittemmin vasta kuulin, ettei se atlaksen käsittely varsinaista naksauttelua ole.

Jos kiropraktikoilta kysyt, ne osaavat sen tietysti kaikki korjata, mutta asia ei taida olla ihan niin yksinkertainen. Peruskiropraktikko todellisuudessa sitä tuskin hallitsee, mutta Turussa on yksi kiropraktikko, joka uskoakseni sen hanskaa. Voit käydä kokeilemassa, kyseessä on vanhempi kanadalainen herrasmies Fraser Bliss ( http://www.kirosport.fi ) Maksaa kyllä sitten maltaita, mutta jos haluat asiaa kokeilla, niin lienee hintansa väärti.

DD:ltä voi aina luottaa saavansa hyviä nimivinkkejä! Kiitos! Kuva Tuo Bliss-klinikka on Turussa vissiin aika tuore paikka.

Mäkin kävin tällä kaverilla ja atlakseni oli kuulemma hiukan vinossa. Mulle siitä ei kylläkään ollut hyötyä, mutta tulipa tuokin kokeiltua.

Sehän tähän kuvioon kuuluu: etsitään kunnes löydetään (edes jotain)! Tää on meidän foorumilaisten harrastus ;) Tutkin ensin Ortonin-mahdollisuudet, ja jos seinä tulee taas vastaan, aion ehdottomasti kokeilla Bliss-herraa! :)

PS. Huomasin juuri, että Blississä on tarjolla sitä kauan kaipaamaamme CST:tä! Hyvä, Turku!
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 05 Syys 2010, 19:26

CH kirjoitti:Tuo Bliss-klinikka on Turussa vissiin aika tuore paikka.

Tuollaisenaan suht tuore, mutta on se näköjään muuten ollut pystyssä:
Kanadalainen kiropraktikko ja urheiluspesialisti Fraser Bliss perusti Kirosportin Turkuun vuonna 1996. Fraser Blissin poika Nicholas Bliss valmistui kiropraktikoksi vuonna 2006 ja liittyi isänsä tiimiin. Vuonna 2007 klinikka laajensi palvelujaan, muutti uusiin tiloihin ja samalla klinikan nimeksi tuli BLISS CLINIC.

CH kirjoitti:PS. Huomasin juuri, että Blississä on tarjolla sitä kauan kaipaamaamme CST:tä! Hyvä, Turku!

Katos! Mä en ollut huomannutkaan, mutta siellä vaan hinnastossa oli sekin lueteltu! :shock: :P :shock: Onkohan sitä pitkään siellä ollut tyrkyllä? Ja kukakohan on riittävän herkkänäppinen sitä antamaan? Toivottavasti se olis jonkun muun kuin vanhan herran harteilla, niin osaaminen olis vähän laajemmalla pohjalla...

Tässä Remelin tarinassa on muuten hyvä esimerkki Blissin osaamisesta. Vinkkasin tämän kaverin sinne kokeilemaan onneaan, kun ei muualta ollut saanut apua:

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=404
10.9.2009 Menin Dr. Fraser Bliss:n vastaanotolle, josta sain vinkin selkäliiton keskustelupalstalta, jotta on hyvä niskaongelmissa.

Yli tunnin tutkimuksen jälkeen diagnoosi:

skolioosi

jalkojen pituusero (vasen lyhyempi ? cm)

kaularangan ylimmät ja alimmat nikamat täysin jumissa ja näinollen kaularanka EI toimi oikein

rintarangassa pari nikamaa täysin jumissa, joka estää rangan normaalin liikeradan

vasen lonkka kireä (vasen Si-nivel hiukan jumissa)

kaularangan molemmin puolin ja molemmissa kyljissä kudoskiinnikkeitä, joita on tullut pitkään jatkuneen nikamien väärien asentojen, huonon ryhdin ja siitä johtuvan lihastulehduksen seurauksena

vasemmat kylkiluut hiukan painuneet sisäänpäin (kuoppa), johtuen synnynnäisestä viasta

rangan lihakset (nikamien välissä olevat pienet tahdosta riippumattomat lihakset) täysin jumissa

Eli hänen sanoillaan: pientä hienosäätöä tarvitaan vielä.

Määräsi myös lanneselän ja kaularangan röntgeniin.

Röntgenkuvien diagnoosi 2009:

LANNERANKA: kohtalainen skolioosi , 2mm nikamansiirtymä joka voi aiheuttaa pientä yliliikkuvuutta alaselässä
ALARAAJOJEN PITUUSERO: vasen alaraaja on 21 mm lyhyempi
KAULARANKA: oikoryhti eli nikamat ihan jumissa (ylimmät ja alimmat)

Hoito:

Kaularangan nikamat avattiin sekä myös rintarangan vuosikymmeniä lukossa olevat nikamalukot (pari nikamaa ns. "sementissä") avattiin ja varmistettiin niiden auki pysyminen. Sain myös triggerpistehierontaa sekä kudoskiinnikkeiden poistoa.

Vasen Si-nivel avattiin, kun oli hiukan jumissa.

Sain myös ohjeita.

Nyt on kaularanka täysin oireeton. Myös selkä tuntuu todella hyvältä koskaan, eikä mene alaselän lihakset lainkaan kramppiin, kun kävelee tai seisoo paikallaan, eikä ole oikean alaselän lihakset kipeytyneet?
Eli pystyn kivutta kävelemään ja seisomaan ensimmäistä kertaa 25 vuoteen !
Eli alaselän lihasongelmat johtuivat yläselän toimimattomuudesta.
Myös lantion toiminta tarkastettiin monta kertaa, jotta se toimii ihan normaalisti.

Muut sairaudet ennallaan.

28.5.2010
Selkä edelleen täysin oireeton.
Käyn muutaman kuukauden välein avauttamassa muutamia nikamalukkoja, joita tulee, koska selässäni on skolioosia.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 05 Syys 2010, 21:00

...eli vinkkasit tyypin paikkaan, jossa hän sai pysyvän breikin 25 vuotta kestäneistä selkävaivoista! Not bad! :D Vertaistuki rocks! 8)
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 05 Syys 2010, 21:39

CH kirjoitti:...eli vinkkasit tyypin paikkaan, jossa hän sai pysyvän breikin 25 vuotta kestäneistä selkävaivoista! Not bad! :D Vertaistuki rocks! 8)

Onneksi hänelle, mutta eihän se sama kuvio kaikille toimi. Hänelle kuitenkin löytyi apu siitä osoitteesta. Jokaisen täytyy löytää näemmä ne itselle toimivat jutut. Ja jäihän siitä hyvä mieli, tietysti! :D :P :D
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 06 Syys 2010, 14:52

Just noinhan se on, että jokaisen täytyy löytää omat juttunsa, hoitajansa.

Oma näkökantani on, että en uskaltaisi mennä kansanparantajalle, tai kenellekään, joka manipuloi niskaa. Mobilisointi on hellävaraisempaa. Tärkeää on, että hoitaja ymmärtää retkahdusvamman seuraukset C0, C1 ja C2:sen alueelle. Jos olet menossa sille kiropraktikolle, niin ota ihmeessä selvää, että onko kiro tietoinen ligamenttivammoista, joissa ligamentit voivat yläniskassa olla poikki. DD:n suositteleman hoitajan hoito Tampereen lähellä oli minulle liian kovakouraista hoitoa ja en oikeastaan saanut minkäänlaista apua, vaan kroppa meni enemmän jumiin hoidosta.

Onko tuo Atlas-Axis asia, mistä puhutte, jotain eriä, mitä tällä palstalla on aiemmin keskusteltu C0, C1(Atlas) ja C2 (Axis) nikamista. Eikö täällä palstalla ole aika paljonkin puhuttu ongelmista tuolla alueella, vai enkä nyt hahmota jotain.

CH. Minulla on tuota yliliikkuvuutta jonkin verran. Ja se on tosi tarkkaa tuolla niskassa, missä asennossa siellä nikamat on. Tuntuu, että itselläkin se on kiinni milleistä tai jotain. Kävin vasta osteopaatilla (Löysin lopultakin hyvän!!, itselleni sopivan), joka hoiti intuitiivisesti vähän samaan tyyliin kuin kraniosakraaliterapiassa, mutta eri suuntauksen mukaan ja omalla rohkealla tyylillään, mutta kalvosysteemiä kuunnellen. Hän sanoi, että pelkkä lihasten painaminen niskassa löi kalvosysteemin jännitykseen.

Olen kokeillut kansanparantajia, kiroja, osteopaatteja, jne. Oikean hoitajan löytäminen on ollut todella kivinen tie. Ja on tullut aika paljon virheliikkuja, koska ei tiennyt, että missään nimessä ei kannata antaa niksauttaa. Niskaa en ole tainnut antaakaan niksauttaa, mutta muuten kyllä. Jos olisi ollut enemmän tietoa, niin ei olisi tarvinnut kokeilla niin paljon. Jos magneettikuvissa on selkeitä ligamenttirepeämiä C0-C2 alueella, niin silloin ei missään nimessä muulle hoitajalle, kuin joka tuntee asian.

Yleensä melkein kaikki kansanparantajat, kirot, osteopaatit hoitavat selkäytimen ulkopuolista järjestelmää. Minusta tämä on tärkeä asia. Siis ytimen ulkopuolista järjestelmää. Jos vika on ainoastaan siinä, niin apua voi saada, mutta jos vikaa on ytimen sisäpuolella, revähtäneissä yläniskan ligamenteissa ja kalvoissakin, niin hoitaja on silloin väärä.

Kun kuvasit CH oireilujasi, niin minusta ne kyllä kuulostivat sen verran häiritseviltä, että niiden takia hyvinkin voisi marssia Penttisten luo ja sanoa mikä vaivaa ja mitä asialle olisi tehtävissä. Niiltä voisi myös kysyä ligamenttien tilasta C2-C0 alueella, sekä siitä, voisiko Vantaan magneetti tuoda lisäapua. Minulla Vantaan magneetissa ei löydetty mitään, vaikka Penttinen käsin löysi C1 nikaman yliliikkuvuuden.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 06 Syys 2010, 16:57

fedja kirjoitti:Oma näkökantani on, että en uskaltaisi mennä kansanparantajalle, tai kenellekään, joka manipuloi niskaa. Mobilisointi on hellävaraisempaa. Tärkeää on, että hoitaja ymmärtää retkahdusvamman seuraukset C0, C1 ja C2:sen alueelle. Jos olet menossa sille kiropraktikolle, niin ota ihmeessä selvää, että onko kiro tietoinen ligamenttivammoista, joissa ligamentit voivat yläniskassa olla poikki. DD:n suositteleman hoitajan hoito Tampereen lähellä oli minulle liian kovakouraista hoitoa ja en oikeastaan saanut minkäänlaista apua, vaan kroppa meni enemmän jumiin hoidosta.

Jes, silloin en ikävä kyllä tajunnut ollenkaan, miten herkkä se sinunkin niskasi tosiaan on. Mullehan se oli lähinnä äärettömän pehmeää ja miellyttävää niskan käsittelyä, mutta sulle sitten liian rajua. Sorry. CH:llä ei uskoakseni niska ole kuitenkaan niin herkkä kuin Fedjalla, jos olen oikein ymmärtänyt?

fedja kirjoitti:Onko tuo Atlas-Axis asia, mistä puhutte, jotain eriä, mitä tällä palstalla on aiemmin keskusteltu C0, C1(Atlas) ja C2 (Axis) nikamista. Eikö täällä palstalla ole aika paljonkin puhuttu ongelmista tuolla alueella, vai enkä nyt hahmota jotain.

Ihan samasta jutusta taas puhutaan. Ja luulis, että kyllähän se Penttistenkin parempi puolisko hyvänäppisenä kai osaa atlaksenkin paikalleen laittaa, vai?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 06 Syys 2010, 23:52

No problemo DD. Vähän väärin ilmaisin. Hän ei siis ollut kovakourainen, vaan käsittely oli minulle liian kovakourainen ü, "herkähkö" :roll: :?: kun olen.

Tuo unohtui juurikin sanoa, että koska yläniskan nikamat voi saada kohdilleen kevyellä mobilisoinnilla ja osaajia on, niin miksi menisi riskeeraamaan retkahtaneen niskan takia manipulaatioon.

Luota CH intuitioon ja omaan tunteeseesi kehosta, että mistä suunnasta apua voisit saada. Olen näin tehnyt itse, ja edennyt oikeaan suuntaan askel askeleelta. Joskus on suunta ollut väärä, mutta onneksi mitään peruuttamatonta ei ole tapahtunut. Intuition, tietopohjan ja pienoisen riskin kautta (=kokeilee uutta itselle tuntematonta hoitajaa) voi löytyä oikea hoitaja. Itse sain tuta tämän pari viikkoa sitten, kun kävin osteopaatilla Kuusamossa pari kertaa. Apua sain enemmän kuin parin-kolmen vuoden aikana keltään, tai oikeastaan keltään ennen tätä. Tätä ennen Tre oli se suunta minne olin matkalla, mutta nyt menen syyskuun lopussa uudestaan käymään tuolla osteopaatilla. Totesin, että tällaista hoitajaa olen yrittänyt löytää vuosien ajan ja nyt se löytyi ü.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Syys 2010, 02:09

DirtyDeeds kirjoitti:Ja luulis, että kyllähän se Penttistenkin parempi puolisko hyvänäppisenä kai osaa atlaksenkin paikalleen laittaa, vai?

Juu, kyllä osaa mutta eri on, pysyykö se stna ikinä sillain, kun pitäis, vaikka tekis mitä. :D Mutta tukemalla niveltä injektiolla, mobbaamalla yläniskaa ja treenaamalla, se saattaa pysyä... Ainakin olla pitkään parempi niinkuin oma yläniskani. Jouluna kun laitettiin injektio, tää on ollut ihan erilainen. Mutta nyt huomaa, että väsyminen ja nikamalan saranan ruostuminen (ei kortisonia tai hyalgania hetkeen) alkaa taas kenkkuilla.

Tota Orton-asiaa on voi muuten kommentoida, kuin että mitä helkutin pelleilyä??? Ei ihmisillä, etenkään sairailla, saa pelleillä! :( Kaikki sympatiat on sun puolella CH!

Osaatko Fedja kuvailla, mitä eroa Penttisen CST:ssä ja Kuusamon kaverissa olisi? Ois tosi mielenkiintoista tietää a jakaa tietoutta myös Treen päähän. :D
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Syys 2010, 02:19

CH kirjoitti:Joskus yritän sitä esim. keräämällä kaikki hiukseni otsalle kimpuksi ja vetämällä alaviistoon.

Etkä?!::: Mä teen ton takatukalla. Eli kerään ne taakse ja nostan! Siksi en vois olla ikinä kalju, että olo niskassa ois muuten sietämätön, koska pää ei vaan ole paikallaan. Joo, nyt menee taas niin skitsoiluks, että taitaa paree alkaa nukkuun.

Saatana, yritin olla tänään koko pävän toimistolla. Aivan perseestä. Liikaa joutuu kääntään päätä, vilkuilemaan, olen huonossa asennossa, kumartamaan ja häsäämään. Tuli vaan saakelin kipeeks pää ja puutui poski ja silmät. No, yritys oli hyvä. Pakko uskoa, että mä tartten joka prkleen tunti ne lepotauot. Piste. Eikä siltikään ole hyvä olla, mutta siedettävä. Ajattelen aina samalla tavalla, ei leikkauksia, kipulääkkeitä tai muutakaan kohtuutonta, joten on vaan pakko pärjätä ja olla onnellinen, että on tässä tilanteessa. Mutta onhan se silti pyllystä. Mitähän meidän päiden sisällä on vikana? Muuta ku löysyy ja vinksallaan olevat kalvot? :(
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 09 Syys 2010, 21:30

TV, vastasin tuonne omaan käyttäjäesittelyyn. Vieläki siis kamppailet sinäkin noiden pään kääntämisten yms kanssa.

Sorkke kun meikällä on viimeaikoina rönsyilly tosissaan kirjoittaminen ü. Ei tahdo millään saada lyhyttä tekstiä aikaiseksi.

CH:lle tuli tekstiä niin paljon, kun rupesi kuvittelemaan, että CH menee kiropraktikolle ja niskasta kuuluu niks,naks ja niska menee lopullisesti sököksi :(. Eli totaalinen huolestuminen iski. :oops: :? :cry: . Joo voihan se olla, että on hyväkin asiantuntija se Turun kiro.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 09 Syys 2010, 21:48

fedja kirjoitti:CH:lle tuli tekstiä niin paljon, kun rupesi kuvittelemaan, että CH menee kiropraktikolle ja niskasta kuuluu niks,naks ja niska menee lopullisesti sököksi :(. Eli totaalinen huolestuminen iski. :oops: :? :cry: . Joo voihan se olla, että on hyväkin asiantuntija se Turun kiro.

No, ei se mun atlaksen seutua mitenkään niksautellut, vaan hyvin pehmeäkätisesti (mun miälestä) käsitteli. Se oli aika helläkätistä. Kun ei atlaksen korjauksella liikkuvuus riittävästi kohentunut ja hänen mielestään leikatun välin viereinen väli oli jumissa, pyysi lupaa kevyesti irroitella sitäkin. Annoin luvan, kun leikkauksesta on jo kymmenen vuotta ja leikkaustulos on ymmärtääkseni vahva. Pehmosesti sitäkin käsitteli, en muista menikö manipuloinnin vai mobilisoinnin puolelle, mutta pehmeämpää oli kuin monen peruskiron niskan käsittely. Ja käsittelyn jälkeen muuten huomasin, että peruuttaessa auton kanssa ei enää tarvinnut kääntää koko kroppaa taakse katsoessa, vaan niska kääntyi riittävästi. Ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen.

Sen sijaan alaselkää se sitten käsitteli mun makuuni turhankin väkivaltaisesti. Siitä en pitänyt, vaikka saattaa tehokasta olla. Niin joo, ja niskastakin halus ensin tietyllä tavalla otetut rtg-kuvat. Niskan suhteen käsittely on varmasti hellävaraista, mutta selän käsittelystä voi etukäteen sanoa, jos CH et tykkää kovakätisestä selän käsittelystä. Siitä mä en todellakaan hirveästi pitänyt... :? :shock: :?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 09 Syys 2010, 22:16

DD:Ok. Hyvä kuulla, että kiro käsittelee pehmeästi niskaa. Oletko tuolla kirolla käynyt vain yhden kerran ja vastikään, vai onko tuosta jo vuosia? Ilmeisen paljon apua sait.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 09 Syys 2010, 22:40

fedja kirjoitti:DD:Ok. Hyvä kuulla, että kiro käsittelee pehmeästi niskaa. Oletko tuolla kirolla käynyt vain yhden kerran ja vastikään, vai onko tuosta jo vuosia? Ilmeisen paljon apua sait.

Siitä on varmaan jo 2-3 vuotta, kun siellä kävin. Kävin sellaisen intensiivijakson, jota suosittelivat, varmaan joku kymmenkunta käyntiä. Osa niistä oli tällä Fraserilla ja tietyt peruskäsittelyt hoiteli hänen poikansa. Lisäksi heidän fysioterapeuttinsa antoivat mulle triggerhierontaa.

Niska tuli kyllä liikkuvaisemmaksi, mutta muuten en varsinaista apua lopulta saanut. Mun olotila ei siitä muuttunut. Ensin koko rangan liikkuvuus ja toimivuus heidän mukaansa alkoi parantua heidän suunnitelmiensa mukaisesti, mutta sitten olivat ihan ihmeissään, kun se alkoikin äkkiä "taantua". Heiltä näyttivät lopulta eväät loppuvan minun tapauksessani, ja lopetin siellä käymisen.

Oletan, että mun tapauksessani lihas- ja hermosysteemi on saanut aikanaan niin pahasti takkiinsa, ettei se lähde itsestään siitä toipumaan. Monella muulla se ilmeisesti heidän hoitojensa jälkeen lähtee, mutta mä en selvästikään oo sieltä helpommasta päästä. Joka tapauksessa kaveri on selvästi normaalikiroa tai muuta spesialistia tarkempi noissa niska-asioissa. Toivon mukaan moni muu saa sieltä avun, vaikkei se mulla mitään olennaista ratkaissutkaan... :P :P :P
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 10 Syys 2010, 11:02

Moi ja kiitos kaikille kommenteista! :)

Olen vielä täällä Ortonissa, ja kerron varsinaiset kuulumiset sitten myöhemmin. Mutta nyt teillä on ollut niin ihanan paljon asiaa, että on pakko päästä vastaamaan jo jotakin. Tunnistatte varmaan omat tekstinne; ne tulevat alla pelkkinä quoteina :)

CH. Minulla on tuota yliliikkuvuutta jonkin verran. Ja se on tosi tarkkaa tuolla niskassa, missä asennossa siellä nikamat on. Tuntuu, että itselläkin se on kiinni milleistä tai jotain. Kävin vasta osteopaatilla (Löysin lopultakin hyvän!!, itselleni sopivan), joka hoiti intuitiivisesti vähän samaan tyyliin kuin kraniosakraaliterapiassa, mutta eri suuntauksen mukaan ja omalla rohkealla tyylillään, mutta kalvosysteemiä kuunnellen. Hän sanoi, että pelkkä lihasten painaminen niskassa löi kalvosysteemin jännitykseen. (...) Niiltä [Penttisiltä] voisi myös kysyä ligamenttien tilasta C2-C0 alueella, sekä siitä, voisiko Vantaan magneetti tuoda lisäapua.

Tuotapa minäkin ajattelin, että ehkä niiden nikamien asennon vois kuitenkin tarkistaa vielä ihan kuvaamalla. Musta ei ole kuitenkaan tällä vuosituhannella otettu muita kuvia kuin yhdet röntgenkuvat. Olen ymmärtänyt, että mun väljänivelisessä rangassa on tapahtunut suuria muutoksia kaatumisen jälkeen - kaularangan kyfoosin lisäksi rintaranka on aivan suora, eikä se esim. selkää pyöristäessä liiku mihinkään. Kaikki liike siis tulee väkisinkin niskasta - joka sekin on vinksallaan. Haluan siis varmistaa, ettei tuolla pään sisälläkin ole joku nikama virheasennossa. Siltä ainakin tuntuu.

CH:llä ei uskoakseni niska ole kuitenkaan niin herkkä kuin Fedjalla, jos olen oikein ymmärtänyt?

Olet kyllä. Tämä niska on aina ollut niin kummallinen sikäli, että se oireilee ja elää omaa elämäänsä - mutta on samalla kuitenkin oudon kestävä, mitä käsittelyihin tulee. Outoa on myös se, että mun oireet ovat "hallitsemattomia" myös sikäli, ettei esim. fysiatri pysty provosoimaan niitä esiin. Ne tulevat päälle sitten kun tulevat ja lähtevät sitten kun lähtevät! Naksauttelua pelkään eniten siksi, että yliliikkuvaa ei vissiin saisi naksautella. Olen ymmärtänyt, että osaavat atlaksenvääntäjät eivät naksauta vaan enemmänkin mobilisoivat (toivottavasti).

Luota CH intuitioon ja omaan tunteeseesi kehosta, että mistä suunnasta apua voisit saada. Olen näin tehnyt itse, ja edennyt oikeaan suuntaan askel askeleelta. Joskus on suunta ollut väärä, mutta onneksi mitään peruuttamatonta ei ole tapahtunut. Intuition, tietopohjan ja pienoisen riskin kautta (=kokeilee uutta itselle tuntematonta hoitajaa) voi löytyä oikea hoitaja. Itse sain tuta tämän pari viikkoa sitten, kun kävin osteopaatilla Kuusamossa pari kertaa. Apua sain enemmän kuin parin-kolmen vuoden aikana keltään, tai oikeastaan keltään ennen tätä. Tätä ennen Tre oli se suunta minne olin matkalla, mutta nyt menen syyskuun lopussa uudestaan käymään tuolla osteopaatilla. Totesin, että tällaista hoitajaa olen yrittänyt löytää vuosien ajan ja nyt se löytyi ü.

Ihana kuulla, Fedja-täti! Jännä, miten suuri rooli intuitiolla joskus on.

Tota Orton-asiaa on voi muuten kommentoida, kuin että mitä helkutin pelleilyä??? Ei ihmisillä, etenkään sairailla, saa pelleillä! Kaikki sympatiat on sun puolella CH!

Kiitos! Mä vain en taida olla "tarpeeksi" sairas, joten ehkä mun kaa saa sit vapaasti pelleillä Kuva

Ajattelen aina samalla tavalla, ei leikkauksia, kipulääkkeitä tai muutakaan kohtuutonta, joten on vaan pakko pärjätä ja olla onnellinen, että on tässä tilanteessa. Mutta onhan se silti pyllystä. Mitähän meidän päiden sisällä on vikana? Muuta ku löysyy ja vinksallaan olevat kalvot?

Viimeistään reissu Ortonin vaivaisten joukkoon saa mutkin ajattelemaan näin. Ja tottahan tuo on, että pitää olla kiitollinen siitä, miltä kaikelta on säästynyt. Mutta sekään ei ole väärin, että viimeiseen asti yrittää hakea elämään ja olotiloihin mielekkyyttä.

CH:lle tuli tekstiä niin paljon, kun rupesi kuvittelemaan, että CH menee kiropraktikolle ja niskasta kuuluu niks,naks ja niska menee lopullisesti sököksi Sad. Eli totaalinen huolestuminen iski.

Kiitos huolenpidosta! Pitää tosiaan olla tarkkana, ettei innoissaan säntää hoidettavaksi ja joudu vahingossa vääränlaiseen käsittelyyn! :roll:

Ja käsittelyn jälkeen muuten huomasin, että peruuttaessa auton kanssa ei enää tarvinnut kääntää koko kroppaa taakse katsoessa, vaan niska kääntyi riittävästi. Ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen.

Tehoa siis tuntuu hoidossa olevan. Tosin mun niskaa pitäisi lähestyä hieman toisella tavalla, kun se kääntyy jo nyt liikaa :)
CH

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely