CH:n CV :)

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Marras 2009, 00:25

CH kirjoitti:Kiitos kommenteista!

Itselleni suositeltiin muinoin Kausea, mutta kuulemma hänen ratkaisunsa on juuri sellainen, mitä DD arveli: säännölliset käynnit kirolla ja ei osaa ohjata kuntoutusta niin kuin asiaan vihkiytyneet fyssarit

Näin siinä kyllä saattaisi käydä! Lisäksi vähän pelottaa se, kun kiropraktiasta tulee heti mieleen niksauttelu & naksauttelu. Ettei vain mene loputkin nikamat pilalle :shock:

Erityisesti "shoppaile" sellaista, joka tosissaan ymmärtäisi retkahtaneen ja ryhtivirheisen niskan, ja yliliikkuvan rangan kuntoutuksen päälle.

Siinäpä kolme avainadjektiivia! Niillä pääsee varmasti jo pitkälle. Olen aina ollut tosi huono kertomaan niskajuttujani lääkäreille. Se on jotenkin niin vaikeaa, kun se on enimmäkseen sellaista epämääräisten tuntemusten raportointia. Pitäis varmaan tehdä tilanteestaan kirjallinen selostus ja ottaa se mukaan...

Kyllähän noiden kurkkualueen oireiden paheneminen voi kertoa siitä, että neuraalikudos siellä on ärsyyntynyt lisää nykyisillä harjoitteilla.

Niin, voisikohan se tosiaan johtua niistä liikkeistä...! Jotain siellä kyllä on tapahtunut. Kurkkuoireita mulle ilmestyi ensimmäistä kertaa muutama vuosi sitten, kun olin alkanut työskennellä puheammatissa. Kaikki muutkin oireet tuplaantuivat tuolloin, mutta tennispallokurkku oli ihan uutta.

Vaikka ne nikamat on väljät ja yliliikkuvat, ni kyllä sinne pitäisi saada lihastukea riittävästi. Just tänään kyselin lekulta, kuinka paljon lihakset voi hoitaa nikamien ja kalvojen/nivelsiteiden tointa, ja vastaus oli: paljon!

Lohdullista kuulla!!

Mutta ehkä sullakin on sit niin paljon sitä kalvoärsytystä ja hermojuuren ärsytystä siellä, että lihaksetkaan ei pelasta tilannetta, ennen kuin ärsytys saadaan kuriin.

Ehkä mullakin sitten on jotain kalvoärsytysjuttuja, vaikka sellaisista ei ole mainittu eikä kyselty. Kyllähän siihen jokin syy pitää olla, että lihastuki ei tunnu lisääntyvän... :cry:

Niin, kyllähän se vähän ihme olisi, jossei kahden muksahduksen jälkeen olisi kalvo/hermoärsytystä. Mutta kun ei tosta näkökulmasta oikein osata kattoa asiaa... Ja sitä mitä ei osata katsoa, sitä ei ole edes olemassa. Tutkitaan vaan lihastasoa, nikamia jne. mutta kalvot ja hermot jää.

Olin tänään lekulla taas vaiheeks tunnin, josta ehkä 30 minsaa rupattelin kaikkea. Sivistin itsenäni, niinkuin ilmaisin asian hänelle. ;) Taaskin lekuri painotti, että mulla ei ole edelleenkään vikaa lihaksissa eikä nikamissakaan, vaan ainoastaan selkäydinkalvot ja muut kalvot on ottanut damagea samoin ku hermojuuret. Kaikki tuntemukset siitä, että puristaa, pistää, viiltää, painaa, yökötyttää, vinottaa, kenottaa, tuntuu tyhmältä tulee kalvo/hermotasolta. Ja herkät sen oikein kunnolla aistiikin. :( :(

Ei tavallinen keskivertokansalainen pysty sanomaan, että musta tuntuu siltä, että päästä puuttuu palanen tuolta poikittaiskalvon vasemmalta puolelta pienen syvän lihaksen kiinnityskohdasta. Mut mä pystyn. Ja säkin pystyt kertomas perusteella. Sekin puoltaa sitä, että kalvotasolla/hermotasolla on a) herkistymää b) ärsytystä. Ja ootas vaan, ku oota käynyt monta kertaa CST:ssä ja oppinut sen kalvoideologian/termit. ;) Vaikka se on haittakin, ni se on myös hyöty, herkkyys siis. Pystyy ainaki aika hyvin kertoon, mistä aina ahdistaa. Ja sit ku hoitaja hanskaa anatomian ja fysiikan, niin avot! Sillä pääsee jo hyvään alkuun. Pirjo vois olla oikeesti eri jees vaihtoehto vaikka matkaa on hiukan!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Marras 2009, 00:31

Ps. Sen verran täytyy sua CH "lohduttaa", että sä varmaan osaat kertoa just hyvin ne tuntemukset, mutta vastaanottoaja puhuu eri mieltä. Koska hänellä ei moista kokemusmaailmaa ole, niin ei hän pysty oikeasti ymmärtää. Väittäisin, että näin on!

En mä tiedä ketään muuta, joka TODELLA ymmärtäis mun puhettakaan, paitsi muut kalvovammaiset täällä, Retkulassa (Suvantokadulla siis) ja muutamat herkkikset. Tuttu ongelma kenelle vaan lääkärille/fyssarille. Tuttu juttu myös kaikista muista duuneista, argh... Vähänkö tekis mieli vuodattaa omasta duunista, mutta en jaksa ny ja väärä ketju. ;) ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 13 Marras 2009, 16:16

Niin, kyllähän se vähän ihme olisi, jossei kahden muksahduksen jälkeen olisi kalvo/hermoärsytystä. Mutta kun ei tosta näkökulmasta oikein osata kattoa asiaa... Ja sitä mitä ei osata katsoa, sitä ei ole edes olemassa. Tutkitaan vaan lihastasoa, nikamia jne. mutta kalvot ja hermot jää.

Niinpä. Jatkuva epämääräinen olo kyllä kertoo syvemmästä epätasapainosta kuin pari heikkoa lihasta... Itse en ole osannut näistä asioista kysellä eikä multa liioin ole tiedusteltu niihin liittyvästä oireistosta. Jos ne olisivat olleet rajumpia niin kuin esim. sulla TV, niin ehkä sitten olisin osannut jo kysyäkin jotain.

Ei tavallinen keskivertokansalainen pysty sanomaan, että musta tuntuu siltä, että päästä puuttuu palanen tuolta poikittaiskalvon vasemmalta puolelta pienen syvän lihaksen kiinnityskohdasta. Mut mä pystyn. Ja säkin pystyt kertomas perusteella.

Itse asiassa en osaisi puhua lihasten kiinnityskohdistakaan, ellen vuonna 1998 olisi kysellyt hierojaltani, mikä ihme yläniskan molemmilla puolilla sattuu niin pirusti. Olin selinmakuulla, ja tämä hieroja kaiveli niskaani päätä samalla käännellen niin kauan, että löysi ne pisteet ja nimesi ne kiinnityskohdiksi! Kirjoitin sen ylös, kun se kipu oli niin outo (ja silloin vielä uusi!) Oireena siis jo klassikko 8) Ortonissa fyssari muuten teki saman etsintäretken päähäni. Kipukohdat löytyivät jälleen, mutta fyssari kieltäytyi käsittelemästä niitä, koska niihin käsiksi päästäkseen hän oli kääntänyt pääni aivan ääriasentoon. Pelkäsi kai, että niska löystyy vielä lisää jos sitä sorkkii... Sen sijaan neuvottiin ottamaan parin viikon buranakuuri. Ei auttanut.

Pirjo vois olla oikeesti eri jees vaihtoehto vaikka matkaa on hiukan!

Turku on paska paikka; siellä ei ole asiantuntijoita tarjolla juuri mihinkään asiaan! Mutta onneksi Pori ei ole hirvittävän kaukana. Täytyypä kokeilla sitä Pirjoa. Mahtavaa saada "sisäpiirivinkkejä", thanks again! :D

Vähänkö tekis mieli vuodattaa omasta duunista, mutta en jaksa ny ja väärä ketju. ;)

Eiku blogiin! :)
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Marras 2009, 17:52

Morientes, CH!

Onko ahdistus helpottanut ja päätöksiä tehty? Matkalla Poriin tai jotain?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 25 Marras 2009, 22:56

Sorry CV, multa oli menny ihan totaalisesti vastaukses ohi. Joopajoo ja eipä kestä. Toivotaan, että Pirjo ois takas ja pääsisit hänelle. Ja eipä sitä usein tajuakaan, kuinka vakavaa se epämääräinen oireilu on. Kun se ei kaada sänkyyn tai meinaa viedä henkeä, sitä ei ees huomaa. Niinku meitsikään 2003-2008... ;) No, nyt huomaa sit ja pohjamutien kautta mennäänki...
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 26 Marras 2009, 01:12

Heipahdus! :)

Ajattelin, että päivittelen vasta kun on kertynyt enemmän kerrottavaa ja konkreettista tulosta, mutta on tämäkin jo jotain: päätöksiä on tehty ja yksi on jo viety toiminnankin tasolle! Tämä servikaalihelevetti on nyt liittynyt joukkoon tummaan ja käynyt Penttisillä! :D

Mietiskeltyäni aikani tuota CST:tä tulin siihen tulokseen, että miksen menisi saman tien kysymään hoidon tarpeellisuudesta fysiatrilta, joka osaa asiaa arvioida. Samalla tulisi saatua se kaivattu toinen mielipide näihin ongelmiini. Maanantaina tulikin ex tempore -reissu Hämeeseen, ja satuin saamaan sille päivälle myös fysiatriajan.

Nyt oli ihanan helppo marssia "haastateltavaksi", kun sävelet olivat tällä kertaa selvät: epikriisiä vaan luettavaksi ja perään oma kommenttini siitä, miten Ortoneista sun muista OMT:ista huolimatta mun niskan kestävyys on miltei huonontunut ja perusolokin pysynyt kurjana. Aika nopeasti siinä sitten kävikin selväksi, että olen koko vuoden tehnyt tehottomia liikkeitä. Uskokaa tai älkää. :evil: :cry:

Nyt mulla on paperilla selvitys, jonka kanssa voin marssia (uudelle) OMT:lle ja TOIVOA, että tällä kertaa ei mentäisi liikkeiden kanssa metsään! Jos tämä uusi näkökulma on vihdoin se, jonka ansiosta EN tee TURHAA TYÖTÄ koko ensi VUOTTA ja kestävyyskäyrä lähtee 11 vuoden kärvistelyn jälkeen nousuun, niin voitte olla varmoja, että pommitan auttajiani kukkapuskilla! Watch out, rakkaat palstaprofessorit! <3 Haluaisin niin uskoa, että muutaman viikon päästä näen (ja tunnen!) tuloksia. Jos en, niin sitten poistan tämän hehkutusviestin ja jatkan murjottamista :?

Ai niin, ja siitä CST:stä. Se ei kuulemma ole välttämättä tarpeen, koska en ole varsinainen kipupotilas. Toki kipuja on, mutta ne liittyvät kaikki siihen jatkuvaan ylirasitukseen.

Hohhoh, voisin selittää vaikka kuinka pitkään :)
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Marras 2009, 01:49

CH kirjoitti:Nyt oli ihanan helppo marssia "haastateltavaksi", kun sävelet olivat tällä kertaa selvät: epikriisiä vaan luettavaksi ja perään oma kommenttini siitä, miten Ortoneista sun muista OMT:ista huolimatta mun niskan kestävyys on miltei huonontunut ja perusolokin pysynyt kurjana. Aika nopeasti siinä sitten kävikin selväksi, että olen koko vuoden tehnyt tehottomia liikkeitä. Uskokaa tai älkää. :evil: :cry:

Nyt mulla on paperilla selvitys, jonka kanssa voin marssia (uudelle) OMT:lle ja TOIVOA, että tällä kertaa ei mentäisi liikkeiden kanssa metsään! Jos tämä uusi näkökulma on vihdoin se, jonka ansiosta EN tee TURHAA TYÖTÄ koko ensi VUOTTA ja kestävyyskäyrä lähtee 11 vuoden kärvistelyn jälkeen nousuun, niin voitte olla varmoja, että pommitan auttajiani kukkapuskilla! Watch out, rakkaat palstaprofessorit! <3 Haluaisin niin uskoa, että muutaman viikon päästä näen (ja tunnen!) tuloksia. Jos en, niin sitten poistan tämän hehkutusviestin ja jatkan murjottamista :?

Kas, alkaa olemaan itse kullekin hyötyä noista TV:n löydöistä! :P Toivotaan, että homma alkais vihdoin viimein toimia. Jos siltä sitten alkaa tuntua, niin siinä vaiheessa olis kiva kuulla, mikä niissä väärissä harjoitteissa sitten oli väärää ja mikä ero sitten tässä "uudessa" ja oikeassa lähestymistavassa on... :?: 8) :?:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 26 Marras 2009, 01:51

CH kirjoitti:Heipahdus! :)Ajattelin, että päivittelen vasta kun on kertynyt enemmän kerrottavaa ja konkreettista tulosta, mutta on tämäkin jo jotain: päätöksiä on tehty ja yksi on jo viety toiminnankin tasolle! Tämä servikaalihelevetti on nyt liittynyt joukkoon tummaan ja käynyt Penttisillä! :D

Mietiskeltyäni aikani tuota CST:tä tulin siihen tulokseen, että miksen menisi saman tien kysymään hoidon tarpeellisuudesta fysiatrilta, joka osaa asiaa arvioida. Samalla tulisi saatua se kaivattu toinen mielipide näihin ongelmiini. Maanantaina tulikin ex tempore -reissu Hämeeseen, ja satuin saamaan sille päivälle myös fysiatriajan.

No kappas! Kerrassaan mahtavaa, että sait ajan nopsaan. :)

CH kirjoitti:Nyt oli ihanan helppo marssia "haastateltavaksi", kun sävelet olivat tällä kertaa selvät: epikriisiä vaan luettavaksi ja perään oma kommenttini siitä, miten Ortoneista sun muista OMT:ista huolimatta mun niskan kestävyys on miltei huonontunut ja perusolokin pysynyt kurjana. Aika nopeasti siinä sitten kävikin selväksi, että olen koko vuoden tehnyt tehottomia liikkeitä. Uskokaa tai älkää. :evil: :cry:

Anteeksi, mutta mä en jotenkin osaa yllättyä... Aivan kamalaa. Siis niin surkeeta. Perseestä. Onneks et tyytynyt siihen, mitä oli sanottu, ja eikun katse tulevaisuuteen nyt. Eipä tota enää kannata murehtia siis. Kauanko olit sisällä? Tunnin vai puolitoista? ;) ;)

CH kirjoitti:Nyt mulla on paperilla selvitys, jonka kanssa voin marssia (uudelle) OMT:lle ja TOIVOA, että tällä kertaa ei mentäisi liikkeiden kanssa metsään! Jos tämä uusi näkökulma on vihdoin se, jonka ansiosta EN tee TURHAA TYÖTÄ koko ensi VUOTTA ja kestävyyskäyrä lähtee 11 vuoden kärvistelyn jälkeen nousuun, niin voitte olla varmoja, että pommitan auttajiani kukkapuskilla! Watch out, rakkaat palstaprofessorit! <3 Haluaisin niin uskoa, että muutaman viikon päästä näen (ja tunnen!) tuloksia. Jos en, niin sitten poistan tämän hehkutusviestin ja jatkan murjottamista :?

Äläs ny noin ankara ole. :) Ainakin muutaman kuukauden päästä, mutta sillä tuskin on väliä, kunhan tulosta tulee! Helvetin hieno homma kaiken kaikkiaan, että sait diagnoosin. Kerrohan meillekin, ku jaksat, mitä sulle kirjoiteltiin. :) :) :)

CH kirjoitti:Ai niin, ja siitä CST:stä. Se ei kuulemma ole välttämättä tarpeen, koska en ole varsinainen kipupotilas. Toki kipuja on, mutta ne liittyvät kaikki siihen jatkuvaan ylirasitukseen.

No mutta hei, toi näkemys oli hyvä kuulla! Ei sitten maksa itseään kipeäksi turhaan mistään, mikä ei oo välttistä. Great!!!

CH kirjoitti:Hohhoh, voisin selittää vaikka kuinka pitkään :)

Anna tulla vaan! Aina yhtä mielenkiintoista.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 26 Marras 2009, 20:12

Heip taas!

Anteeksi, mutta mä en jotenkin osaa yllättyä... Aivan kamalaa. Siis niin surkeeta. Perseestä. Onneks et tyytynyt siihen, mitä oli sanottu, ja eikun katse tulevaisuuteen nyt. Eipä tota enää kannata murehtia siis. Kauanko olit sisällä? Tunnin vai puolitoista?

Mäkään en jaksa enää yllättyä... Kipakan palautteen aion kyllä lähettää edellisille "auttajilleni", mikäli uusi näkökulma poikii positiivista tulosta. Valmiiksi kyllä jo vituttaa se, että tämä vuosi meni nyt tähän typerään, turhaan hinkkaukseen!

En oikein itsekään tiedä, mikä tässä on uutta ja mikä vanhaa. Mulla oli tunnin aika, joka kului supernopeasti, enkä saanut juurikaan selityksiä asioihin. Osasin kyllä varautua tähän Lady in Pinkin blogikirjoituksen perusteella (http://taistelijat.blogspot.com/2008/12 ... -pink.html), joten pettynyt en ollut :) Olen niin täynnä tätä niskaa, vääriä ohjeita ja omaa tietämättömyyttäni, että otin ihan tyytyväisenä kirjallisen selostuksen vastaan luottaen siihen, että OMT osaa sitten tulkita sen ja ohjata sen pohjalta liikkeet. Taidanpa laittaa paperista muutaman lauseen tähänkin:

Erittäin liikkuvanivelinen. Kaularangan keskiasennon kierto onnistuu ad 90° puolelleen. Segmentäärisesti yläniskassa ei ole selvää liikehäiriötä. F1 ja ekst. myös laajat. C0 liike on normaali. C1 kierto on symmetrinen ja laaja. C2 sivutaivutus on n. 60° molemmin puolin. Kompressiossa molemmin puolin heijastuskipua hartian alueelle sekä paikallista keskiniskakipua, mikä helpottuu selvästi rangan kevyessä traktiossa. Hermojuuriaukkoprovokaatio keski- ja alaniskasta aiheuttaa vain lievää tuntemusta rinnalle molemmin puolin. (Mitähän noi asteluvut meinaa?)

Tämä seuraava taisi olla se uusi juttu, johon ei aikaisemmin ole puututtu:

Selinmakuulla kaulan koukistajalihasten pitovoimatestissä yläniskassa on selvä heikkous. (...) Riittämätön pään/kaularangan hallinta, erit. fleksoripuolen ja erit. yläkaulan heikkous. Harjoitteita hyvä täsmentää. Nyt käytiin läpi yläkaulan fleksorien aktivointi Hodgesin mukaan, mitä alussa kannattaa tehdä lähes ainoana harjoitteena.

Heh, meillähän olikin aikaisemmin ketjussa puhetta näistä koukistajatesteistä. Mulla teetettiin aiemmin jotain paljon rankempia testejä... Mutta sanan "koukistaja" kuulin nyt ekaa kertaa omassa tapauksessani. Ajatella, jos tässä olisi tosiaan avain parempaan oloon!

Röntgenkuvasta tuli suunnilleen samat asiat kuin aiemminkin eli huomattavan kyfoottinen ryhti, max C5/6 tasolla, yläniskan ryhti vastaavasti extensioasentoinen. C1/C2 nivelissä alkavaa kulumaa. Lisäksi kuulemma yksi nikama näkyy olevan "lytyssä" :shock: , ja tähän ranka-asiaan ei auta mikään muu kuin lihastuki, kuten TV-proffa tässä ketjussa aiemmin mainitsikin :) Vähän hirvittää silti tuo kaularangan kuluminen, kun kuluttava asento on ollut vailla lihastukea jo niin kauan...

Tiistaina vien lappusen OMT:lle ja katson, mitä se mulle keksii! :)

PS. Istun juuri Artekin nojatuolissa, jonka noja tukee juuri sopivasti niskaa. Auttaa mukavasti, kun niska väsyy ja kurkussa kasvaa hedelmä ;) http://www.artek.fi/fi/products/armchairs/33
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Marras 2009, 20:30

CH kirjoitti:Tämä seuraava taisi olla se uusi juttu, johon ei aikaisemmin ole puututtu:

Selinmakuulla kaulan koukistajalihasten pitovoimatestissä yläniskassa on selvä heikkous. (...) Riittämätön pään/kaularangan hallinta, erit. fleksoripuolen ja erit. yläkaulan heikkous. Harjoitteita hyvä täsmentää. Nyt käytiin läpi yläkaulan fleksorien aktivointi Hodgesin mukaan, mitä alussa kannattaa tehdä lähes ainoana harjoitteena.

Onkohan toi Hodges Paul Hodges, eli sama heppu kuin tässä ketjussa?: Selän kuntoutus Australian malli poikkeuksellisen tehokas!

Toinen kysymys, onko tämä uusi OMT sattumoisin samasta paikasta missä mäkin nykyään käyn? :D 8) :D
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 26 Marras 2009, 23:01

CH kirjoitti:Heip taas!

Anteeksi, mutta mä en jotenkin osaa yllättyä... Aivan kamalaa. Siis niin surkeeta. Perseestä. Onneks et tyytynyt siihen, mitä oli sanottu, ja eikun katse tulevaisuuteen nyt. Eipä tota enää kannata murehtia siis. Kauanko olit sisällä? Tunnin vai puolitoista?

Mäkään en jaksa enää yllättyä... Kipakan palautteen aion kyllä lähettää edellisille "auttajilleni", mikäli uusi näkökulma poikii positiivista tulosta. Valmiiksi kyllä jo vituttaa se, että tämä vuosi meni nyt tähän typerään, turhaan hinkkaukseen!

En oikein itsekään tiedä, mikä tässä on uutta ja mikä vanhaa. Mulla oli tunnin aika, joka kului supernopeasti, enkä saanut juurikaan selityksiä asioihin. Osasin kyllä varautua tähän Lady in Pinkin blogikirjoituksen perusteella (http://taistelijat.blogspot.com/2008/12 ... -pink.html), joten pettynyt en ollut :) Olen niin täynnä tätä niskaa, vääriä ohjeita ja omaa tietämättömyyttäni, että otin ihan tyytyväisenä kirjallisen selostuksen vastaan luottaen siihen, että OMT osaa sitten tulkita sen ja ohjata sen pohjalta liikkeet. Taidanpa laittaa paperista muutaman lauseen tähänkin:

Erittäin liikkuvanivelinen. Kaularangan keskiasennon kierto onnistuu ad 90° puolelleen. Segmentäärisesti yläniskassa ei ole selvää liikehäiriötä. F1 ja ekst. myös laajat. C0 liike on normaali. C1 kierto on symmetrinen ja laaja. C2 sivutaivutus on n. 60° molemmin puolin. Kompressiossa molemmin puolin heijastuskipua hartian alueelle sekä paikallista keskiniskakipua, mikä helpottuu selvästi rangan kevyessä traktiossa. Hermojuuriaukkoprovokaatio keski- ja alaniskasta aiheuttaa vain lievää tuntemusta rinnalle molemmin puolin. (Mitähän noi asteluvut meinaa?)

Tämä seuraava taisi olla se uusi juttu, johon ei aikaisemmin ole puututtu:

Heh, meillähän olikin aikaisemmin ketjussa puhetta näistä koukistajatesteistä. Mulla teetettiin aiemmin jotain paljon rankempia testejä... Mutta sanan "koukistaja" kuulin nyt ekaa kertaa omassa tapauksessani. Ajatella, jos tässä olisi tosiaan avain parempaan oloon!

Röntgenkuvasta tuli suunnilleen samat asiat kuin aiemminkin eli huomattavan kyfoottinen ryhti, max C5/6 tasolla, yläniskan ryhti vastaavasti extensioasentoinen. C1/C2 nivelissä alkavaa kulumaa. Lisäksi kuulemma yksi nikama näkyy olevan "lytyssä" :shock: , ja tähän ranka-asiaan ei auta mikään muu kuin lihastuki, kuten TV-proffa tässä ketjussa aiemmin mainitsikin :) Vähän hirvittää silti tuo kaularangan kuluminen, kun kuluttava asento on ollut vailla lihastukea jo niin kauan...

Tiistaina vien lappusen OMT:lle ja katson, mitä se mulle keksii! :)

PS. Istun juuri Artekin nojatuolissa, jonka noja tukee juuri sopivasti niskaa. Auttaa mukavasti, kun niska väsyy ja kurkussa kasvaa hedelmä ;) http://www.artek.fi/fi/products/armchairs/33

Onkos toi koukistajaliike se, että selinmakuulla, pää muutama milli kohti rintarankaa ja "nosto" ajatuksen voimalla levynä ylöspäin ?

Tää vois avata astelukuja,
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... rovokaatio

Eli ne tuntuis kertovan liikkuvuudesta ihan niinkuin asteluvut yleensäkinkertookin. Veikkaisin, että sivutaivutuksista on kyse, eli kun pää on suorassa niin asteet ois nolla, ja siitä sit taivutusta sivusuunnassa. En tietty ole varma, mut muistelisin, että normaaliniskan ykkösen tai/ja nolla liikkuvuus sivutaivutuksessa tulis olla luokkaa 45 astetta (rangan kokonaisliike).,.. Mut tulee nyt iha ulkomuistista. Gradusta löytynee, mutta etenkin kpl 2 voi kiinnostaa. :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 27 Marras 2009, 16:11

Onkohan toi Hodges Paul Hodges, eli sama heppu kuin tässä ketjussa?

Ei mitään tietoa, mutta voisin kuvitella, että on! :)

onko tämä uusi OMT sattumoisin samasta paikasta missä mäkin nykyään käyn?

On kuin onkin! Mä oon tavannut kulkea sun jalanjäljillä...;) Ajattelin pelata varman päälle ja tehdä täydellisen henkilökunnanvaihdoksen. "The king" had his chance and now it's time to move on ;)

Onkos toi koukistajaliike se, että selinmakuulla, pää muutama milli kohti rintarankaa ja "nosto" ajatuksen voimalla levynä ylöspäin ?

Vitsi, kun muistais. Hieman siinä piti päätä kohotella ja katseenkin kanssa pelailla jotenkin, ja ajattelinkin, että voisin jatkaa ko. liikehdintää kotioloissa OMT:tä odotellessa. Mutta en saanut ohjeistusuusintaa, enkä enää muista, miten se liike piti tehdä :?

Selkeä gradu! Sain sen käsityksen, että jotkut astelukemat menee hyvinkin yli, toiset taas on normaalilukemissa.

Yksi positiivinen asia muuten jäi mainitsematta: olen sentään saanut parannettua istumaryhtiä tässä vuoden aikana! Kommentti oli tällä kertaa "hyvä istumaryhti", vaikka ennen siitä on aina fyssarit huomautelleet :)
CH

ViestiKirjoittaja fedja » 27 Marras 2009, 18:53

Jaa. Siehhii sitten olet eksynyt Tampereen fysiatrille.ü. Toivotaan, että alkaisi pikku hiljaa tulla tulosta. Kuulolla ollaan, oli tulokset sitten normal tai abnormal ü.

Täällä ei oikeastaan vielä ole saatu tulosta, mutta johtuu aika paljon siitä, että kroppa ja immuniteetti on niin huonossa kunnossa.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 27 Marras 2009, 19:15

Liike menee about näin:

1. selinmakuulle tyyny pään alla ja jalat koukkuun
2. katse kattoon, leukaa n. 2-3 MILLIÄ alaspäin (mulla, sulla voi olla jotain muuta)
3. lähdet keventämään päätä alustalta ylöspäin levynä. Eli et rullaan kaulaa eteenpäin, etkä myöskään työnnä otsaa taaksepäin/ylöspäin
4. kuvittelet, että pää nousee tasaisena levynä
5.kevyitä, staattisia pitoja minimaalisia määriä, mulla oli alkuun 5 sekuntia tai kunnes tärisi. Tärinä tais tulla 3 sekunnissa... ;)
6. pura liike varovasti ja hillitysti ensin pää takaisin tyynyyn

Toivottavasti tosta oli apua. Ehkä kuvista muistuu mieleen...
http://taistelijat.blogspot.com/2009/03 ... oimaa.html
http://taistelijat.blogspot.com/2008/08 ... tajat.html
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 28 Marras 2009, 15:52

Jaa. Siehhii sitten olet eksynyt Tampereen fysiatrille.ü. Toivotaan, että alkaisi pikku hiljaa tulla tulosta. Kuulolla ollaan, oli tulokset sitten normal tai abnormal ü.

Minäkin! ;) Jännityksellä odotan, syntyykö tästä jotain uutta ja helpottavaa!

Täällä ei oikeastaan vielä ole saatu tulosta, mutta johtuu aika paljon siitä, että kroppa ja immuniteetti on niin huonossa kunnossa

Sun vamma siis vaikuttaa immuniteettiinkin? Rankkaa... Toivottavasti säästyt sikikseltä! Se taitaakin kyllä olla pikkuhiljaa poistumassa tästä maasta :)

Liike menee about näin:

Thanks! Se näytettiin niin pikaisesti, että en enää muista... Leuan asennosta ei tainnut olla puhetta. Mutta ensi viikolla se toivottavasti selviää OMT:llä! Koitan tehdä sun ohjeilla siihen saakka :)
CH

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely