CH:n CV :)

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 11 Syys 2009, 17:55

Kokeilinpa sitten huvikseni itse tota testiä. 3 minsaa sain kuuppaa pidettyä ylhäällä, mutta viimeinen minuutti tuntui jo aika ikävältä. Ehkä ihan väkisin olisin vielä puolisen minuuttia saanut pidettyä, mutta olen tyytyväinen tuohon. Se on enemmän kuin olisin arvannut.

Pientä tärinää oli ajoittain, joten en kyllä tiedä tuliko se ihan oikeilla lihaksilla tehtyä. Ainakin nuppi pysyi ylhäällä. Ikävin tunne oli yllättäen takaraivossa, siellä tuntui pientä epämiellyttävää puristusta viimeiset pari minuuttia. Sen sijaan niskan koukistajissa ei oikein mitään epämiellyttäviä tuntemuksia ollut, jostain syystä vain takaraivon seudussa niitä oli... Kertookos se jostain?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Pahan pistit

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 11 Syys 2009, 18:20

Tarkastin ohjeista, että realistinen tulos on kuulemma se, missä ei ole MITÄÄN oireita. Ei tärinää, ei paineita, ei heikkoutta, ei hermoahdistusta jne. Sit se ois mulla about minuutti. Riippuu päivästä. ;)

Mut äidilläni pelkkä selällään olo ja ajatuksen voimalla teko laukaisee hermoseparoinnin. Yritin nääs eilen opettaa koukistajia, mut koko kroppa kramppas, niin totesin, et menee ammattilaisille. Kai sen hermosto/niska on ni huonossa kunnossa, ettei ilman hoitoja pääse edes harjoittelemaan... :( Kuulemma monilla on retkun jlk se tilanne, ettei vuoteen voi ees treenata, ku kivut laukeaa niin helposti. Herran jestas. En muistanutkaan tota!

Kai se takaraivotunne on yläniskan heikkoutta. Mulla on jumitus enää siellä, kun ranka rasittuu. Eli alkaa vetään sinne takaraivon poikittaiskalvon "yläreunaan" melkein päälaelle snadia painetta... Sit jos rasitan lisää, vetäsee nenään. En kyllä tiedä tarkemmin syitä tohon. Ei vissiin tiedä kukaan... Vähän voi arvailla, jos on tosi fiksu. ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 11 Syys 2009, 19:58

Kiitos pohdinnoista!

Mun fysiatri ja fyssari selittää lihasheikkoutta hermojen venytysvammalla.os hermo ei ole parantunut tai sen toiminta ei ole normaalia, on ihan sama, kuinka paljon hinkkaa liikkeitä. Fyssari sanoo aina, että hermovamman seuraus on syvien lihasten halinnan pettäminen ja heikkous.

Mulla ei tietääkseni ole hermojen venytysvammaa. Sellaisesta ei ainakaan ole ollut puhetta, eikä meikäläisen oireet taida sopia kuvaan? Mistä sen tunnistaa?

Mikä sit ois normaali päänkannatteluvoima? Se, että jaksaa seisoa ja kävellä koko päivän, mut paljon sitä nuppia pitäis jaksaa sit kannatella koukistajatestissä?

Mäkään en ihan ymmärrä sitä. Taitaa sana "kannattelu" vähän johtaa harhaan tässä testissä. Se oli nimittäin rankka: pään ympärille kiedottiin pantamainen pidike, ja siihen kiinnitettiin naru takaraivon kohdalle. Narusta pidettiin kiinni, ja sitten piti puskea istualtaan eteenpäin niin lujaa kuin lähti. Sama juttu taaksepäin, eli naru kiinnitettiin otsan kohdalle ja sitten puskettiin taaksepäin. Tämän taaksepäin puskemisen sain siis tehtyä voimakkaammin kuin viimeksi, mutta eteenpäin puskeminen oli heikompaa.

Tuli myös mieleen, että onkos se fyssaris tsekannut, että se koukistajaliike menee oikeeseen paikkaan?

Kyllä se sitä mun tekemistä ainakin tällä kertaa valvoi, ja kuulemma meni hyvin. Tosin musta kans tuntuu, että pitäis tehdä jotain toisin, että se kohdistuis kunnolla. Tarkennan vielä, että tämä on siis se perinteinen heijausliike eteen ja taa kuminauha pään ympärillä, kädet rinnalla ja kuminauha seinässä kiinni.

muutama viikko aktiivista kuntoutusta ja sen jälkeen se loppuu kuin seinään.

Joo, se on just tylsää, kun riskit tehdä jotain väärin on aika suuria, jos liikkeet on tarkkoja... Saatan vuoden päästä päästä check uppiin samaiseen paikkaan, mutta se ei ole vielä varmaa.

Siitä olen kylläkin ihan samaa mieltä ton fyssarin kanssa, että onkin aika lähteä puhtaalta pöydältä ja ottaa koko ranka mukaan treeniin. Sitähän mieltä olen ollut aiemminkin.

Niinpä olet! Ja musta tuntuu kans ihan hyvältä, että saa tehdä koko kropalla. :)

Niin joo, minkäslainen sen Ortonin fyssarin osaamistausta muuten oli?

Sitä en tiedä. Kovin asiantuntevalta kyllä vaikuttaa. Ymmärtääkseni fyssarit siellä konsultoivat sitä yhtä OMT-gurua. Hänelle itselleen mulle ei tälläkään kertaa ollut laitettu aikaa. Kovin kiireinen tuntuu olevan...
CH

Hello!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Syys 2009, 16:32

Kai se on vähän niin, että jokaisessa retkussa hermot venyy mut joillekin se ei aiheita oireita ja toisille taas tosi paljon. Hermon venytysvamman pääoire on paineen tunne, vähentynyt lihasvoima ja koordinaatio, kipu, puutuilu, tikkuilu, pistely, viiltely, nykinät ja tärinät jne. Mut toisaalta aina ei ole kyse hermon vammasta vaan hermo voi olla vaan kuormittunut huonon lihasten hallinnan takia ja siksi on noita oireita.

Ja tietty sit erilaiset aistihäiriöt kertoo yläniskassa menevien (aivo)hermojen venymisestä: tinnitys, korvien paineistelu/lukkoutuminen, kuulon alenema, näköhäiriöt, nielemisongelmat jne. mut sama juttu, vamma voi olla myös lihastasolla ja hermo-oireet vaan seurausta siitä. Kaikki syvät lihaksetkin saa hermotuksensa ymmärtääkseni aivohermoista (C0-C3-tasolla) ja näin ollen hermojen venytysvamma aiheuttaa just sitä yläniskan heikkoutta ja hallitsemattomuutta, kun niskaa tukevat pienet lihakset ei aktivoidu tukemaan rankaa, niinku pitäis. Myös kaulan koukistajien hermotus tulee aivohermoista, kuten monien muidenkin pään/kaulan lihasten ja siksi toi retku onkin niin perse juttu, ku nehän siinä venähtää sit, jos jotkut.

Mä en tosiaan tiedä, mistä sen hermovamman todella tunnistaa, kun ei mulla kukaan muu lääkäri ole sitä diagnosoinut kun Penttinen. Kai se riippuu siitä, mitä koulukuntaa lääkäri kannattaa ja Penttinen sattuu tietään noista hermo/kalvoasioista enemmän ku kukaan. Väitän, et jos esittäisin ton hermojen ja jkalvojen venymisteorian jollekin muulle, ne naurais. Paitsi ehkä tietyt neurot. Ylipäänsäkin Penttinen kannattaa ajattelua, että keskushermosto ja hermot on se ihmisen keskusyksikkö ja lopulta kaikki muu ongelma johtuu hermoista. Ja mä uskon itsekin siihen. Ei mua kukaan ole pystynyt auttaan lihashieronnoilla tai nivelten mobbauksella, koska ongelma on tosiaan ollut keskusyksikössä. Ja sit ku se toimii, muutkin siitä riippuvaiset osaset pelittää.

Mut en osaa kyllä itse sanoa asiaan juuta enkä jaata, vaan omat näkemykset perustuu aika pitkälle omiin kokemuksiin sekä loputtomaan infoon, joka saan aina fyssarilta ja fysiatriltani. :)

Jaah, siis sullehan tehtiin ihan eri testi, mistä puhutaan DD:n kanssa. Mä luulin, et ne mittas voimia sillä flexorien ns. "standarditestillä" eli makuultaan ja sit pää nostetaan alustasta vaakasuorassa eli ilman, että leuka painuu rintaan ja niska menee kyömyyn. Mulle on ohjeistettu toi makuultaan treenaus, koska siinä liike menee taattu oikeeseen paikkaan ja sitä vaikutusta voi säädellä millin tarkasti sillä, missä kulmassa leuka on liikkeen aloitushetkellä. Pointtina on siis nostaa pää tasaisesti levynä. Onko se sulla treeninä kuitenki?

Toinen avaruudellista hahmottamista ruokkiva kaulankoukistajatreeni on mulla vastuskumin veto käsi suorana taaksepäin + staattinen pito ja rauhallinen palautus. Siinä flexorit joutuu pitämään päätä paikoillaan ja treenautuu todella tehokkaasti, jos sen tekee oikein. Jos käsi on koukussa, liike menee epäkkäisiin ja lapoihin ja koukistajat saa lepoa.Mitään pään ympäri tulevaa kuminauhaa en saa ikinä, koska ne on kuulemma liian rankkoja meitsin räjähtäneelle kropalle. ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 14 Syys 2009, 14:37

Mut toisaalta aina ei ole kyse hermon vammasta vaan hermo voi olla vaan kuormittunut huonon lihasten hallinnan takia ja siksi on noita oireita

Tämän ainakin voin omasta puolestani allekirjoittaa. Tämä voisi selittää ainakin yhden niistä ihmeellisistä kipuiluista, joita mulle tulee.
Esimerkiksi nyt oon töiden takia istunut viikon koneen ääressä vähän pidempiä aikoja. Mulla on satulatuoli, kauluri ja ryhtikorsetin tapainen apuväline, joilla yritän estää kropan väsymistä. Mutta kuinkas kävikään. Muutaman päivän jälkeen iski päälle vanha tuttu kiputila. Pintalihaksissa ei tunnu miltään, mutta jossain tuolla syvällä menee inhottavia kipuimpulsseja. Niiden liikerataa on vaikea kuvailla, mutta ne tuntuvat jossain tosi syvällä hartian, lavan, kyljen ja vähän kädenkin kohdalla. Ne ovat vähän kuin hengityspistoksia mutta kivuliaampia ja pysyvämpiä. Kerran olin OMT:llä juuri kun tämä tila oli päällä, ja pahin helpotti sillä hetkellä, kun OMT otti niskan molemmilta puolilta kiinni ja kohotti hieman ylöspäin.

Jaah, siis sullehan tehtiin ihan eri testi, mistä puhutaan DD:n kanssa. Mä luulin, et ne mittas voimia sillä flexorien ns. "standarditestillä" eli makuultaan ja sit pää nostetaan alustasta vaakasuorassa eli ilman, että leuka painuu rintaan ja niska menee kyömyyn. Mulle on ohjeistettu toi makuultaan treenaus, koska siinä liike menee taattu oikeeseen paikkaan ja sitä vaikutusta voi säädellä millin tarkasti sillä, missä kulmassa leuka on liikkeen aloitushetkellä. Pointtina on siis nostaa pää tasaisesti levynä. Onko se sulla treeninä kuitenki?

Joo, tämähän tehtiin silloin aluksi mullekin. Taisi jäädä pitovoima jonnekin 20 sekunnin paikkeille... :shock: Tuota liikettä en oo saanut kotiläksyksi, vaan silloin tuli heti ne kuminauhajutut. Tosin olen kyllä tehnyt OMT:n neuvomaa päänkohotusliikettä tyyliin "leukaa hieman rintaan ja nosto + pito 10 x 10 s". Tuntuu, että kaikilla on tuostakin liikkeestä eri versio annettavana! Mut ehkä kokeilen tuota seuraavaksi "ilman, että leuka painuu rintaan ja tasaisesti levynä nostaen". :)
CH

Hellou!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Syys 2009, 15:04

juu, niinhän se meneekin, että fyssari tsekkaa sen "optimaalisen"pään asennon ja ohjeistaa leuan asennon sillä perusteella. Mulla leukaa viedään 2 mm rintaan, siskolla 1 cm. ;) Ton takia mäkään en ole halunnut neuvoa ketään noiden liikkeiden kanssa. ;)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Karpalo » 29 Syys 2009, 12:39

CH kirjoitti:
Niin joo, minkäslainen sen Ortonin fyssarin osaamistausta muuten oli?

Sitä en tiedä. Kovin asiantuntevalta kyllä vaikuttaa. Ymmärtääkseni fyssarit siellä konsultoivat sitä yhtä OMT-gurua. Hänelle itselleen mulle ei tälläkään kertaa ollut laitettu aikaa. Kovin kiireinen tuntuu olevan...

Moikka! Satutko tietämään tuon OMT-gurun nimeä? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun itsekin Ortonilla käyn.
Karpalo
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 29 Syys 2009, 22:29

Moi! Ko. OMT-guru on nimeltään Tiina Lahtinen-Suopanki. :)
CH

Ahdistaa...

ViestiKirjoittaja CH » 12 Marras 2009, 13:15

Nyt ahdistaa niska-asiat jokseenkin paljon, ja olen kommenttienne tarpeessa. Tässä ketjussa olikin viimeksi puhetta edellisestä (ja viimeisestä) Orton-käynnistäni, josta kertauksen vuoksi jäi käteen tämä:

Helmikuusta asti tehdyt liikkeet heitettiin romukoppaan ja nyt lähdettiin puhtaalta pöydältä. Mun tapauksessa ei niskaan keskittyminen kuulemma toimi, vaikka oireet siellä ovatkin, vaan nyt lähdetään vahvistamaan koko rangan kontrollia kertarysäyksellä. Sain entisten liikkeiden tilalle aika laajan ohjelman erilaisia pilatestyyppisiä liikkeitä, joissa koko kroppa tekee töitä. Mieluummin niitä teenkin kuin niitä, joita oon hinkannut uskollisesti (ja turhaan??!!) jo 7 kuukautta. Mutta aika epäuskoinen olo. Että alusta lähdetään.

Sain jotain sen suuntaisia selityksiä, että yliliikkuvat ja väljät nivelet hankaloittavat kuntouttamista etc. Mutta kyllä silti ihmettelen, miten lihasvoimaa ei tule lisää. Olen kyllä harrastanut kuukausitolkulla kotiliikkeiden lisäksi pilatesta ja treenannut syviä vatsalihaksia. Mutta nekään eivät vaikuttaneet vahvistuneen - ainakaan niin, että niistä olisi ryhdin kannalta apua.

Yliliikkuvat nivelet olivat syynä siihen, että kaularanka reagoi kaatumiseen ryhtimuutoksella. Ja ne ovat kai sitten syynä myös siihen, että tulosta ei tule(?) Mullahan on myös se kummallinen ryhtimuutos kaularangassa, mutta fysiatri ei tunnu noteeraavan sitä ollenkaan, ei muuten kuin toteamalla, että sellainen on. Itseäni jäi mietityttämään, mikä sen ryhtimuutoksen rooli tässä on. Onko kaularangan vastakkaiseen suuntaan kääntynyttä koukkua edes mahdollista tukea millään lihaksilla?

Olen alkanut viime aikoina hätääntyä tulevaisuuden suhteen. Tuntuu, että mut on taas huijattu vikasuuntaan. Pistetty vaan kotiin tekemään pilatesliikkeitä niskaa sen kummemmin enää huomioimatta. Perusoireet ovat päällä edelleen: Pään kannattelu on vaikeaa ja joka päivä niska muistuttaa pahoinvoinnistaan jollain tavalla. Päänsärkyjä mm. yläniskassa ja niskalihasten kiinnittäjäalueilla, painetta silmien takana, tuntemuksia leuassa ja viime aikoina kaulan alue on reagoinut entistä vahvemmin: kurkussa tuntuu tennispallo, välillä tulee ihan yökkäysrefleksi. Takaraivon puolella taas tuntuu siltä, että yläniskaan pitäisi työntää syvälle keppi tukemaan. Ei kai tätä korjata syvillä vatsalihaksilla!

Eniten pelkään kaularangan puolesta: eikö sitä todella voi auttaa millään tavalla? TUNNEN, miten pää on koko ajan väärässä asennossa. Se nikama, jonka kohdalta kaularangan kurvi kääntyy väärään suuntaan, vihloo ja menee lukkoon tasaisin väliajoin. Pelkojani lisäsivät kiropraktikko Jarkko Kausen nettisivut, joilla kerrotaan "nikaman lukkiintumiin liittyvästä nivelrappeumasta" ja siihen liittyvistä vaiheista seuraavasti:

Jumittunut nivel rappeutuu nopeammin kuin liikkuva nivel. Jumittuneet nikamat voivat toki "aueta" itsekseenkin, mutta aina niin ei käy, vaan lukitustila alkaa kaikista omista kuntoutustoimista huolimatta kroonistua. Traagista nikamien lukkiintumiin liittyvässä nivelrappeumassa on se, että se on täysin estettävissä. Jos kiropraktista hoitoa aletaan tehdä riittävän ajoissa, kun nivelet vielä ovat terveet, voidaan tämä vääjäämätön yhdensuuntainen degeneraatioprosessi estää. VAIHE 4:ssä hoitoa ei enää voida tehdä ollenkaan kyseisille rappeutuneille nivelille, mikä on syytä huomioida jo nuorena.

Näistä degeneroitumisen vaiheista mainitaan lisäksi:

VAIHE 1: Kireyttä, ryhtimuutos ja alkavaa rappeumaa
Vaihe 1 koetaan yleensä 20 vuoden sisällä korjaamattoman rankaongelman alkamisesta (syinä esim. jatkuva jumitus nikamissa, tai onnettomuus, trauma, peräänajokolari, pahempi kolhu, isku tai etenevä ryhtivirhe). Vaihe saattaa olla oireeton, mutta joillakin on jo kipua tässä vaiheessa. Välilevy- tai muiden kudosten rappeumaa ei ole vielä havaittavissa, mutta hermostossa on jo ärsytystila, joka voi olla ns. hiljainen, eli aiheuttaa oireita johonkin muualle, kuin missä nikamalukkiintuma on. Jos VAIHE 1 jätetään hoitamatta, rappeuma etenee vaiheeseen 2.

VAIHE 2 Jäykistyvä ryhtimuutos, kohtalainen rappeuma
Välilevyn madaltumaa ja kalsiumsuolojen kertymiä alkaa ilmaantua. Luupiikit alkavat muodostua nikamien kulmiin ja reunoihin. Nivelpintojen reunat alkavat muodostua karheiksi ja epätasaisiksi, joka alkaa jo näkyä röntgenkuvissa.

Minullahan tämä ryhtimuutos on enemmän kuin ilmeinen. Ja osteofyyttejä on jo alkanut muodostua. Tuon vaihekuvailun mukaan minulla olisi tiedossa tuskallinen vanhuus!

Mitä mieltä olette; kannattaisiko minun konsultoida Jarkko Kausea tästä ranka-asiasta? Se tässä on tietty erikoista, että rangan nivelet ovat väljät ja yliliikkuvat, mutta se yksi nikama on toistaiseksi hoitanut "jäykistelyn" muiden puolesta. Jos sen nikaman vapauttaa, tippuuko pää lopullisesti? :shock:
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 12 Marras 2009, 16:03

Moi, CH! Se on ymmärrettävää, että alkaa ahdistaa... :( :? :(

Mutta jos tuolta alkaa tuntua, niin pitäiskö sun ensin vähän "shoppailla" ennenkuin sitoudut mihinkään kuntoutussuuntaan? Eli käydä muutamalla hyvällä asiantuntijalla tutkittavana, kuunnella niiden mielipiteitä ja sitten päättää mihin suuntaan lähdet? Osaavat sitten toivottavasti suositella oikeat kuntouttajatkin sulle.

Yksi näistä asiantuntijoistahan voi sitten olla vaikka Jarkko Kause. Tosin epäilen vahvasti, että hänen kuntoutusratkaisunsa on jatkuva kiropraktikolla ramppaaminen, kiropraktikot kun eivät yleensä kovin paljon tähän kuntoutusohjaukseen panosta.

Kävin tänään OMT-fyssarillani, ja pumppasin häneltäkin muutaman nimen. Laitan niitä sulle yksityisviestinä.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 12 Marras 2009, 17:56

Kiitos vinkeistä ja linkeistä, DD! :) Kyllä tässä on tosiaan lähdettävä vielä uudelle shoppailukierrokselle; ei voi mitään... :roll:
CH

ViestiKirjoittaja fedja » 12 Marras 2009, 19:04

CH. Erityisesti "shoppaile" sellaista, joka tosissaan ymmärtäisi retkahtaneen ja ryhtivirheisen niskan, ja yliliikkuvan rangan kuntoutuksen päälle. Kaikkien luona ei tarvitse käydä. Varmasti jo puhelinkeskustelustakin saat paljon irti, kun kyselet heidän osaamistaan. Kannattaa luottaa myös omaan intuitioon haastattelujen jälkeen. Luultavasti itse jo tiedät mikä voisi olla parhaaksi sinulle. Kyllähän noiden kurkkualueen oireiden paheneminen voi kertoa siitä, että neuraalikudos siellä on ärsyyntynyt lisää nykyisillä harjoitteilla.

Porissa on pitkän linjan CST-osaaja Pirjo Koivisto. En tiedä haltsaako hän manuaalista käsittelyä ja retkahdusvamman ja kohtuullisen pahan ryhtivirheen kuntoutusta. Hänestä juttu Fysioterapialehdessä 1/2008.

Harmillista se on, että on niin kovan työn takan löytää se oma asiantunteva hoitaja, mutta toivottavasti vielä löytyy. Onhan tuo minullekin löytynyt jo aika hyvin, vaikka holistista hoitajaa etsin vielä (siis sellaista, joka osaa hoitaa ravitsemuspuolen yms).
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Ahdistaa...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Marras 2009, 19:28

CH kirjoitti:Nyt ahdistaa niska-asiat jokseenkin paljon, ja olen kommenttienne tarpeessa. Tässä ketjussa olikin viimeksi puhetta edellisestä (ja viimeisestä) Orton-käynnistäni, josta kertauksen vuoksi jäi käteen tämä:

Helmikuusta asti tehdyt liikkeet heitettiin romukoppaan ja nyt lähdettiin puhtaalta pöydältä. Mun tapauksessa ei niskaan keskittyminen kuulemma toimi, vaikka oireet siellä ovatkin, vaan nyt lähdetään vahvistamaan koko rangan kontrollia kertarysäyksellä. Sain entisten liikkeiden tilalle aika laajan ohjelman erilaisia pilatestyyppisiä liikkeitä, joissa koko kroppa tekee töitä. Mieluummin niitä teenkin kuin niitä, joita oon hinkannut uskollisesti (ja turhaan??!!) jo 7 kuukautta. Mutta aika epäuskoinen olo. Että alusta lähdetään.

Sain jotain sen suuntaisia selityksiä, että yliliikkuvat ja väljät nivelet hankaloittavat kuntouttamista etc. Mutta kyllä silti ihmettelen, miten lihasvoimaa ei tule lisää. Olen kyllä harrastanut kuukausitolkulla kotiliikkeiden lisäksi pilatesta ja treenannut syviä vatsalihaksia. Mutta nekään eivät vaikuttaneet vahvistuneen - ainakaan niin, että niistä olisi ryhdin kannalta apua.

Yliliikkuvat nivelet olivat syynä siihen, että kaularanka reagoi kaatumiseen ryhtimuutoksella. Ja ne ovat kai sitten syynä myös siihen, että tulosta ei tule(?) Mullahan on myös se kummallinen ryhtimuutos kaularangassa, mutta fysiatri ei tunnu noteeraavan sitä ollenkaan, ei muuten kuin toteamalla, että sellainen on. Itseäni jäi mietityttämään, mikä sen ryhtimuutoksen rooli tässä on. Onko kaularangan vastakkaiseen suuntaan kääntynyttä koukkua edes mahdollista tukea millään lihaksilla?

Olen alkanut viime aikoina hätääntyä tulevaisuuden suhteen. Tuntuu, että mut on taas huijattu vikasuuntaan. Pistetty vaan kotiin tekemään pilatesliikkeitä niskaa sen kummemmin enää huomioimatta. Perusoireet ovat päällä edelleen: Pään kannattelu on vaikeaa ja joka päivä niska muistuttaa pahoinvoinnistaan jollain tavalla. Päänsärkyjä mm. yläniskassa ja niskalihasten kiinnittäjäalueilla, painetta silmien takana, tuntemuksia leuassa ja viime aikoina kaulan alue on reagoinut entistä vahvemmin: kurkussa tuntuu tennispallo, välillä tulee ihan yökkäysrefleksi. Takaraivon puolella taas tuntuu siltä, että yläniskaan pitäisi työntää syvälle keppi tukemaan. Ei kai tätä korjata syvillä vatsalihaksilla!

Eniten pelkään kaularangan puolesta: eikö sitä todella voi auttaa millään tavalla? TUNNEN, miten pää on koko ajan väärässä asennossa. Se nikama, jonka kohdalta kaularangan kurvi kääntyy väärään suuntaan, vihloo ja menee lukkoon tasaisin väliajoin. Pelkojani lisäsivät kiropraktikko Jarkko Kausen nettisivut, joilla kerrotaan "nikaman lukkiintumiin liittyvästä nivelrappeumasta" ja siihen liittyvistä vaiheista seuraavasti:

Jumittunut nivel rappeutuu nopeammin kuin liikkuva nivel. Jumittuneet nikamat voivat toki "aueta" itsekseenkin, mutta aina niin ei käy, vaan lukitustila alkaa kaikista omista kuntoutustoimista huolimatta kroonistua. Traagista nikamien lukkiintumiin liittyvässä nivelrappeumassa on se, että se on täysin estettävissä. Jos kiropraktista hoitoa aletaan tehdä riittävän ajoissa, kun nivelet vielä ovat terveet, voidaan tämä vääjäämätön yhdensuuntainen degeneraatioprosessi estää. VAIHE 4:ssä hoitoa ei enää voida tehdä ollenkaan kyseisille rappeutuneille nivelille, mikä on syytä huomioida jo nuorena.

Näistä degeneroitumisen vaiheista mainitaan lisäksi:

VAIHE 1: Kireyttä, ryhtimuutos ja alkavaa rappeumaa
Vaihe 1 koetaan yleensä 20 vuoden sisällä korjaamattoman rankaongelman alkamisesta (syinä esim. jatkuva jumitus nikamissa, tai onnettomuus, trauma, peräänajokolari, pahempi kolhu, isku tai etenevä ryhtivirhe). Vaihe saattaa olla oireeton, mutta joillakin on jo kipua tässä vaiheessa. Välilevy- tai muiden kudosten rappeumaa ei ole vielä havaittavissa, mutta hermostossa on jo ärsytystila, joka voi olla ns. hiljainen, eli aiheuttaa oireita johonkin muualle, kuin missä nikamalukkiintuma on. Jos VAIHE 1 jätetään hoitamatta, rappeuma etenee vaiheeseen 2.

VAIHE 2 Jäykistyvä ryhtimuutos, kohtalainen rappeuma
Välilevyn madaltumaa ja kalsiumsuolojen kertymiä alkaa ilmaantua. Luupiikit alkavat muodostua nikamien kulmiin ja reunoihin. Nivelpintojen reunat alkavat muodostua karheiksi ja epätasaisiksi, joka alkaa jo näkyä röntgenkuvissa.

Minullahan tämä ryhtimuutos on enemmän kuin ilmeinen. Ja osteofyyttejä on jo alkanut muodostua. Tuon vaihekuvailun mukaan minulla olisi tiedossa tuskallinen vanhuus!

Mitä mieltä olette; kannattaisiko minun konsultoida Jarkko Kausea tästä ranka-asiasta? Se tässä on tietty erikoista, että rangan nivelet ovat väljät ja yliliikkuvat, mutta se yksi nikama on toistaiseksi hoitanut "jäykistelyn" muiden puolesta. Jos sen nikaman vapauttaa, tippuuko pää lopullisesti? :shock:

Itselleni suositeltiin muinoin Kausea, mutta kuulemma hänen ratkaisunsa on juuri sellainen, mitä DD arveli: säännölliset käynnit kirolla ja ei osaa ohjata kuntoutusta niin kuin asiaan vihkiytyneet fyssarit. Mutta tämä vain kuulopuhetta, en ole hänellä ollut. :)

Vaikka ne nikamat on väljät ja yliliikkuvat, ni kyllä sinne pitäisi saada lihastukea riittävästi. Just tänään kyselin lekulta, kuinka paljon lihakset voi hoitaa nikamien ja kalvojen/nivelsiteiden tointa, ja vastaus oli: paljon! Jopa täysin revenneitä ristisiteitä (kakkoskohta niskassa) on pystytty paikkaan lihaksilla. Eli joha se ny on perkele, ettei sulle muka löydy apua. Mutta ehkä sullakin on sit niin paljon sitä kalvoärsytystä ja hermojuuren ärsytystä siellä, että lihaksetkaan ei pelasta tilannetta, ennen kuin ärsytys saadaan kuriin.

Villi veikkaus, mutta väitän olleeni tossa suht samassa vaiheessa ennen tätä kaatumistani. Eli juoksin paikasta toiseen, tein kaikkia liikkeitä ja sain piikkejä ja hoitoja, ja mikään ei koskaan vienyt oireita pois, koska varsinaiseen ongelmaan, kalvoärsytykseen ja hermojuuriärsytykseen ei ollut hoitoa. Vasta CST:n myötä kroppa on lähteny toipumaan oikeasti, vaikka tie on pitkä ja kivinen.

Ja hei, just tänään kysyin tota yhden nikaman jäykistelyä alarangassa. Mulla on se C6/C7. Ja kuulemma ni kauan se jäykistelee, kun joutuu hoitamaan muidenkin nikamien tehtäviä. Useimmilla jäykistely kasautuu kaula- ja rintarangan yhtymäkohtaan, jossa selkärangan kaari kääntyy toiseen suuntaan. Ja miksi siihen... Koska kuulemma siinä merkittävä monien kalvojen, lihasten, nivelien yms. rakenteiden yhtymäkohta. Siis kallonpohjasta alaspäin lähtevät lihakset kiinnittyy siihen, käsien lihakset, kylkilihakset, pitkä selkärangan kalvot ja kaikki mahdollinen. Ja kun keho ei toimi kokonaisuutena, niin kuulemma on enemmän ku tyypillistä, että sitten alaranka jäykistelee. Mutta kun ranka toimii normaalisti ja yläniskassa on tarpeeksi tukea, alarangan pitäis alkaa kanssa pelittää. Sitä ootellessa... ;)

En tiedä, saiko sepustuksesta mitään apua/selvääkään, mut ehkä jotain kuitenkin. ;) ;) Ja jaahas, nyt taas ICT-välineet piiloon... ;) ;) Tsemppiä!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 12 Marras 2009, 23:18

Kiitos kommenteista!

Itselleni suositeltiin muinoin Kausea, mutta kuulemma hänen ratkaisunsa on juuri sellainen, mitä DD arveli: säännölliset käynnit kirolla ja ei osaa ohjata kuntoutusta niin kuin asiaan vihkiytyneet fyssarit

Näin siinä kyllä saattaisi käydä! Lisäksi vähän pelottaa se, kun kiropraktiasta tulee heti mieleen niksauttelu & naksauttelu. Ettei vain mene loputkin nikamat pilalle :shock:

Erityisesti "shoppaile" sellaista, joka tosissaan ymmärtäisi retkahtaneen ja ryhtivirheisen niskan, ja yliliikkuvan rangan kuntoutuksen päälle.

Siinäpä kolme avainadjektiivia! Niillä pääsee varmasti jo pitkälle. Olen aina ollut tosi huono kertomaan niskajuttujani lääkäreille. Se on jotenkin niin vaikeaa, kun se on enimmäkseen sellaista epämääräisten tuntemusten raportointia. Pitäis varmaan tehdä tilanteestaan kirjallinen selostus ja ottaa se mukaan...

Kyllähän noiden kurkkualueen oireiden paheneminen voi kertoa siitä, että neuraalikudos siellä on ärsyyntynyt lisää nykyisillä harjoitteilla.

Niin, voisikohan se tosiaan johtua niistä liikkeistä...! Jotain siellä kyllä on tapahtunut. Kurkkuoireita mulle ilmestyi ensimmäistä kertaa muutama vuosi sitten, kun olin alkanut työskennellä puheammatissa. Kaikki muutkin oireet tuplaantuivat tuolloin, mutta tennispallokurkku oli ihan uutta.

Vaikka ne nikamat on väljät ja yliliikkuvat, ni kyllä sinne pitäisi saada lihastukea riittävästi. Just tänään kyselin lekulta, kuinka paljon lihakset voi hoitaa nikamien ja kalvojen/nivelsiteiden tointa, ja vastaus oli: paljon!

Lohdullista kuulla!!

Mutta ehkä sullakin on sit niin paljon sitä kalvoärsytystä ja hermojuuren ärsytystä siellä, että lihaksetkaan ei pelasta tilannetta, ennen kuin ärsytys saadaan kuriin.

Ehkä mullakin sitten on jotain kalvoärsytysjuttuja, vaikka sellaisista ei ole mainittu eikä kyselty. Kyllähän siihen jokin syy pitää olla, että lihastuki ei tunnu lisääntyvän... :cry:
CH

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Marras 2009, 00:16

fedja kirjoitti:Porissa on pitkän linjan CST-osaaja Pirjo Koivisto. En tiedä haltsaako hän manuaalista käsittelyä ja retkahdusvamman ja kohtuullisen pahan ryhtivirheen kuntoutusta. Hänestä juttu Fysioterapialehdessä 1/2008.

Joo, haltsaa aika hyvin oman fyssarini kertoman perusteella. Mielestäni hän juurikin on kouluttanut Tampereen väen. :) Mutta saattaa olla vielä sairaslomalla suht vakavan sattumuksen takia. Kannattaa soittaa ja kysellä tilannetta nyt. :) :) Uskon, että tämä Pirjo olisi erinomainen vaihtoehto CH!
tahdonvoimaa

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely