larazz: "kivun alkujuurilla"

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

larazz: "kivun alkujuurilla"

ViestiKirjoittaja larazz » 29 Tammi 2009, 21:52

Olen siis Heidi oikealta nimeltäni ja olen 24-vuotias. Ammatiltani olen lentokoneasentaja mutta siirryin n. vuosi sitten tarkastajaksi.
Työasentoni ovat siis alusta asti olleet aika huonot, hankalia asentoja pienissä paikoissa ja kädet koholla pitempiäkin aikoja. Tarkastajaksi siirtyminen helpotti olotilaa hetkeksi mutta kivut palasivat pian takaisin, ihan samanlaisina!

Mutta ensin ajassa hieman taaksepäin...: Muistelisin että kipuja tuli niskaan ja kallonpohjaan ensimmäisen kerran syksyllä -03 kun olin kesätöissä Finnairilla ja siitä eteenpäin on tilanne ollut aika kamala. Tästä olen siis päätellyt että asentajan työ laukaisi tilanteen.

Kunnolla vaivaani alettiin tutkia -05 ja kävin röntgenkuvissa, magneettikuvissa ja juoksin monilla eri lääkäreillä ja hieronnoissa, fysioterapiassa, kiropraktikolla... loputon lista! Mitään varsinaista vikaa ei löytynyt mutta kiropraktikko Kari Kause totesi kuvistani jo tuohon aikaan että mulla on erittäin ahtaat käytävät selässä/kaularangassa ja epäili että huono työasento saattaisi "tukkia" nuo käytävät ja silloin puristaisi hermoja tms. No, tätähän lääkärit eivät noteeranneet mitenkään, (yllättäen) vaan eräskin neurologi piti vaivaani migreeninä ja kaksi vuotta söin migreenin estolääkitystä oikeastaan ihan turhaan.

Niskaan laitettiin myös silloin kortisonia monta kertaa josta oli apua kaksi viikkoa kerrallaan. Seuraavaksi kokeiltiin botox, jota laitettiin kaksi kertaa: apu oli n. kuukausi.

Monen moisia hoitokeinoja kokeiltiin, myös akupunktiota, laseria, magneettia, kansanparantajia, jne. Mistään ei apua pidemmäksi aikaa.

Kivut alkavat kallonpohjasta ja kipualue on kallonpohja, niska, vasemmalla puolella lihas kaulassa, soliskuoppa, lihas vasempaan käteen ja koko vasen käsi. Myös selkärankaa pitkin kipu menee alaspäin jonkin matkaa. Ja siis aina yleensä vasemmalla puolella!

Lääkekaappini on pahempi kuin monilla mummoilla ja siis monenlaisia lääkkeitä on kokeiltu ja useisiin eri tarkoituksiin: migreeni, tulehduskipulääkkeet, epilepsian hoidossakin käytetyt lääkkeet, ym.

Nyt uusimpana sain Lyrica-merkkistä hermokipuja lievittävää lääkettä jota olen ottanut nyt 2x75mg päivässä. Niin, Ortonissa siis kävin tammikuun alussa, Hilkka Lumme, oli lääkärinäni. Häneltä tullut diagnoosi tuki Kari Kausen jo monta vuotta sitten kertomaa "teoriaa" eli:
"selkeä selkäydinkanavan ahtauma" ja huonossa asennossa painaa hermoa joka taas aiheuttaa hermosärkyä ympäri kehoa. Tähän eniten itsekin uskon, ainakin se on selvästi nähtävissä magneettikuvissani. Minulla on myös yliliikkuvat nivelet ja madaltumaa 3-4 välissä kaularangassa.

Vakuutusyhtiöltä hain jo viime keväänä pääsyä ammatilliseen uudelleenkoulutukseen koska nykyisellä työnantajallani ei ole enää tarjota muuta työtä tällä koulutuksella. Ja nykyistä tarkastajan työtäkään en pysty tekemään ilman että joudun olemaan viikoittain pois kamalien kipujen takia! Sairaslomia oli viime vuodelta 490tuntia mutta nämä asiat eivät painaneet yhtään ja vakuutusyhtiöltä (Ilmarinen) tuomio oli tyly: "hakemuksenne ammatilliseen kuntoutukseen on hylätty koska teillä ei ole vakavaa vaaraa joutua työkyvyttömyyseläkkeelle lähitulevaisuudessa" ja mulla ei kuulemma ole sellaista sairautta jonka ansiosta saisin uudelleen koulutuksen. Että näin... Kyllä vakuutusyhtiö tietää! :evil:

Kipujen tullessa en todellakaan ole työkykyinen, sillon vaan makaan sängyssä ja otan Sirdaludia sekä jotain kipulääkettä, mm. Panacodia sekä laitan niskaan IcePoweria. Sitten yritän nukkua että kipu hellittäisi. Kivut kestävät 1-3 päivään ja pahimmillaan viikon välein!

Nyt jatkan Lyricaa popsimalla ja se onkin näiden kolmen viikon käytön aikana tuntunut lievittäneen tuota kipua koska kovin kummoisia kiputiloja ei ole tullut ja töistä en ole joutunut olemaan nyt pois. Toisaalta, myös ennen on ollut täysin kivuttomia aikoja joten voipi olla että nyt on taas se "hyvä aika" muutaman viikon ja sitten The Devin iskee jälleen.. :(

Tällainen minun tarinani. En varmasti muistanut tähän laittaa lähellekään kaikkea joten kysykää ihmeessä jos jokin asia mietityttää! :P
larazz
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 30 Tammi 2009, 10:57

Kivat on sullakin oireet :( . Sää olet käytännössä sitten n.kolmasosan työajasta saikulla.

Mitäkähän noilla ahtailla käytävillä tarkoitetaan?
Ja puhuit välillä selkäytimen ahtaumasta. Mikä sen aiheuttaa, nuo madaltumatko? Onko ahtanutunut likvoritila vai koko painaako selkäydintä?

Onko sulla oireita rintarangan/lantion alueella. Puristusta pallean kohdalla, jäykkyyttää ja kiristystä rinta-/lannerangan alueella? Onko sulla oireita jaloissa/käsissä kuumotus/kylmyys/pistely/puutuminen. Onko palelua ja hikoilua? Vaikuttaako sulla tuo niskaoireisto koko kroppaan?

Sellainen kysymys ainakin tulee mieleen, että oletko muutamaa kuukautta ennen kipujen alkua ollut peräänajokolarissa tai kaatunut/törmännyt tms?

Onko sulla diagnosoitu oireisto jännitysniska? Tosi paljon saman tyyliset oireet kyllä kuin retkahdusvammassa.

Onko koskaan kokeiltu pitempää sairaslomaa esim.3kk, hoitoa ja niskaa stabiloivia harjoitteita yhtäaikaa? Tuon cst-hoidon vaikutus häipyy, jos samalla kuitenkin rasitus on kova. CST:stä vaikutus tulee pikkuhiljaa, jos on tullakseen tietenkin. Onko sulle yleensä ottaen annettu niskaa stabiloivia harjoitteita? (Luultavasti joku on niitä sulle tyrkänny :?)
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 31 Tammi 2009, 16:16

Tervetuloa palstalle, larazz! :D Vai olet käynyt kiropraktikko Kari Kausella? Mä kävin joskus kiropraktikko Jarkko Kausella Espoon Tapiolassa. Oliskohan nämä hemmot veljeksiä? Katsoin netistä kuvat ja niiden perusteella voisivat olla...

Fedja jo tossa heittikin paljon kysymyksiä, mitä minäkin olisin kysynyt. :? Mutta ilmeisesti sulla on kaularangassa sitten toi selkäydinkanavan ahtauma, sellaisen kuvan mä ainakin tekstistäsi sain. Ja inhottavaa on toi vakuutusyhtiöiden touhu, tota ne tekee jatkuvasti. :evil:

Toivotaan, että sulla toi Lyrica sitten auttais jatkossakin. Se näyttää monelle auttavan, mutta moni valittaa että sen myötä alkaa muisti pätkiä... :?:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Kause

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 01 Helmi 2009, 02:08

Mulle kans suositeltiin Tampereen poikaa, Kari (?), mutta päädyin jo muualle. Kuulemma oikein pätevä käveri. Kyllä mä oon kanssa ymmärtänyt, että ahtaumat pitäis hoitaa ja treenata sitten oireet lievemmiksi, mutta semmoinen fyssari onkin vaikeempi löytää, joka hallitsee hoidon ja ohjauksen. Sä oot Tampereen seudulla nyt Larazz? Voisin vinkata sulle privaatisti vielä yhden lekurin nimen, jolla ehkä et ole käynyt. On tosi hyvä lukemaam MRI-kuvia ja osaa varmasti vastata noihin Fedjan kysymyksiin eli MISTÄ ahtauma johtuu? Eli onko se rankaperäistä vai ns. ydinperäistä? Koska vaikea sitä kuntouttaa, jossei tiedä syytä... :(
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

I hate vakuutusyhtiöit myös

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 01 Helmi 2009, 02:50

Pakko vielä sanoa, että ne putiikit vaan vie rahat, eikä niitä kiinnosta antaa potilaalle sen kummemmin mitään takaisin. Mulla, ja varmaan kaikilla muillakin, on ainoastaan paskoja kokemukseni. Omat asiani sössi Pohjola, mutta tuntuu kaikki olevan yhtä heikkoja esityksiä...
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Paluu Käyttäjäesittely