lentikseltä

Palstan käyttäjät voivat kertoa tarinansa

ViestiKirjoittaja lentis » 15 Loka 2012, 17:37

Kiitti fedja! :) Tuota, pohdiskelin, että onko kaikin puolin parempi, että suoraan menis sinne, minne Huhmar mahdollisesti ohjaa, vai mahtaiskohan riittää sitte tuo yosairaala? Ja kun myös ajattelin nyt molempia käytäviä hyödyntää, ainakin vielä. Pohdin lähinnä niitä kustannuksia ja hyötyjä... Vähän, kun veikkailen, että vakuutusyhtiö ei taida minusta kohta enää tykätä. :roll: Vähän jo jänskättää tuo tulevakin... :?
lentis
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 15 Loka 2012, 19:04

Kannattaa hyödyntää yleiseltä puolelta kaikki, mitä vaan saa.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lentis » 17 Loka 2012, 16:24

Paniikki! Tuli kirje yosairaalalta, neuropsykologisiin testeihin neuropsykologille suoraan. Ens kuussa. Tuntuu, että pitäisikö kuitenkin peruuttaa tuo Huhmarin aika, koska sinne pääsen kuitenkin, jos tämä ei toimi? Täydellinen paniikki iski, kun kutsun mukana tuli lappunippu "aikuisten neuropsykologinen kuntoutus" -otsikolla. Sitä lukiessa ehti hiipiä jo kylmähikikin. :shock:
lentis

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Loka 2012, 19:40

Hienoa!!!

Suosittelen kyllä tosissaan käymään myös Huhmarella. Luultavasti saat vastauksia sellaisiin kysymyksiin, mitä et siellä YO-sairaalassa saa. Tai mistä sitä ikään tietää, mutta palstalla ei toistaiseksi taida olla ketään, joka olisi saanut keskussairaaloista tarpeeksi ymmärtämystä retkahdusvammaan liittyvän av-vamman osalta. Tilaa neuropsykologisten testien tulokset itsellesi, että saat mukaan, jos Huhmarelle menet.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lentis » 19 Loka 2012, 17:15

Jep, näin sen toteutin, kiitti fedja! Siirsin tuota Huhmaren aikaa myöhemmäksi ja nyt vain odottelen jotakin tapahtuvaksi...

Tein eilen ihmiskokeen ja menin katsomaan liigatasoista lentopallopeliä, vaikka sellaisia tapahtumia olen kovasti yrittänyt viime aikoina vältellä. Ihmiskoe sujui suhteellisen hyvin eiliseen nukkumaanmenoon asti, jolloin alkoi vallaton päänsärky ja vasemmalle kääntyvä kiertohuimaus. Tuli aivan hullu olo ja tänään taas joutunutkin nostamaan tiputetut lisäsärkylääkeannokset taivaisiin. Lopputuloksena ihmiskoe ei ollut siis suositeltavalla tasolla. En suosittele itselleni lisäkokeita kovaäänisiin, ihmispitoisiin ja tapittaviin tapahtumiin taas vähään aikaan. ;)
lentis

ViestiKirjoittaja torvelo » 20 Loka 2012, 08:17

fedja, nyt oli pakko postata vaikka tänne en ole kovin paljoa enää postailla, fb:ssä riittää arjen lisäksi haastetta. kun tai jos ei ole saanut retku+av yhd. keskussairaalasta tarpeeksi apua, niin suosittelen varomaan myös ortonin vaikeavammmaisten kuntoutusta; toimintaterapeutti ei ota kantaa apuvälineistä(muisti), lääkäri kertoi että osa henkilöstöstä ei pidä minua vaikeavammaisena ja ovat ihmetelleet miksi olen täällä. tämäpä tätä. lisäksi varmaan vittuillessaan laittoivat mut kahden hengen huoneeseen, ja unta tuli kolmelta vrk:ta n. 16 tuntia. paras yö oli 5 tuntia unta kolmella herätyksellä, no, se vähä mitä naapurin kuorsaamiselta, yskimiseltä ja yöllisten wc reissujen jälkeen sain nukuttua. päiväunet mahdottomia kun automaattiovesta joku kulki vähän väliä ja huone on osaston kaikkein rauhattomin paikka, hissejä vastapäätä. no ehkä epäilevät/vähättelevät ongelmiani koska olen oman nepsy(+synapsia) oppinut hallitsemaan ulkoisenkuormituksen määrää, lähes poistumatta ulos huoneesta lukuun ottamatta yksilöterapiat ja ruokailu ja näin pitämällä sosiaalisen elämän vain fb:ssä. ja tuo ruokailun teen ruokasalissa jossa voin keskittyä syömään yksin rauhassa koska ruoka menee helposti väärään kurkkuun(oksennusrefleksi puuttuu). nyt ei niin kivat fiilikset. lääkäri oli kyllä kuulemma itse vakuuttunut vajavaisuudestani. osaan kyllä keskustella jopa hetkittäin järkevästi, lyhyesti ja miel. rauhallinen tila ilman ärsekkeitä ja kahden kesken. useamman ihmisen keskustelua ei oikein kykene seuraamaan. näin ortonissa os. kakkosella.
raportoi

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja fedja » 20 Loka 2012, 11:43

Torvelo. Ohhoh. Älä mee enää sinne. Mee vaan Synapsiaan, jos jonnekin meet. OSKU-kuntoutuksesta noin välinpitämätöntä toimintaa kuullut, joten onkohan kyseessä eri lääkärit kuin Kuntoutus-Ortonin lääkärit. Olitko OSKU:ssa ja Kuntoutus-Ortonin puolella vai normiosastolla, jossa ei ole perehdytty niskavammaan? Jos on normiosastolla, niin sieltä olen kuullut aika huonojakin kokemuksia lääkäreistä ja heidän osaamisen tasosta.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja torvelo » 20 Loka 2012, 12:34

juup. tää on halpis-kuntoutus, eli kelan kuntoutusta vaikeavammaisille. viikon aikana (tähän menessä) ollutfys.terapia 1,5 krt, nepsy 2 krt, kuntohoit.1 krt ja lääkäri ja sairanhoitaja molempia 1 krt. kun kerta mitään ei voi tehdä, niin tuntuu joutavanpäiväiseltä ja rankalta selittää samoja asioita uudestaan ja uudestaan eri ihmisille. taas vaihtui jumppari kesken jakson ja kaikkineen oli jo kolmas toimintaterapeutti, kun muistellaan kesän viikkoa.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja lentis » 20 Loka 2012, 16:03

Kuulostaa todella ikävältä ja asiattomalta. :( Voimia torvelo!

Itsekin tajunnut tuon asian, että osaa itse antaa mahdollisuuden itselleen tehdä vain asioita, joihin kykenee pystyvänsä, ja peittävänsä muut asiat niin, että muut eivät epäile mitään kummaa tapahtuvankaan. Miettinyt myös sitä, että ihminen voi alun alkaenkin olla tällaisella tasolla asioiden kanssa syntyessään eikä tiedä "paremmasta". Sitäkö se sitten on, ettei asiat näytä vaikealta tai mitenkään erikoiselta kaikkien silmään. Itse, kun kokee monen asian muuttuneen ja vuosien sopeutumisen omaan itseensä alkaneen alusta. :( Näin sen asian parhaillaan koen.

Sopeutumiskykyä ja läsnäolon kokemuksia kaikille toivottelen!
lentis

ViestiKirjoittaja kojootti » 20 Loka 2012, 17:01

Onpa tosi harmi jos kokemukset on tuollaisia. Itse olin OSKU-kuntoutuksessa eli asustin F-talossa, syömässä kävin osasto kakkosella ja olin kyllä aistivinani henkilökunnan ylimalkaista suhtautumista potilaisiin, valitettavasti. Yhdellekin nuorelle naiselle lähihoitaja ( joita siellä näkyi olevan paljon) tokaisi, että höpö, höpö kun nainen kertoi kovien äänien vaikuttavan sähköiskun lailla häneen. Ajattelin jo silloin mielessäni, että ohhoh, mikäs sinä oot kenenkään oireita vähättelemään.

OSKU-kuntoukusessa en kokenut tuollaista missään vaiheessa.

Minä sain F-talossa aina oman huoneen kun pyysin. Älä mee Torvelo sinne enää . Tsemppiä :!:
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja fedja » 20 Loka 2012, 17:03

Tuo sopeutuminen on varmaan ihmiseen jotenkin sisäänrakennettu, että se tapahtuu kutakuinkin noin. Kun hoksaa itsessään outouksia, niin mikäli pystyy, niin yrittää ne peittää ne, että "kuuluis" laumaan. Itse olen miettinyt tuota samaa Lentis, että monella ihmisellä on jo syntymästään asti asioita, joita yrittää kompensoida. Aika monella varmaan pienempää tai isompaa kompensoitavaa.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lentis » 22 Loka 2012, 17:42

Nii, kuinka hölmöltä se kuulostaakaan tuo "laumaan kuuluminen". Siihen, kun vielä lisää tämän suoritusyhteiskunnan paineet, joista muistaakseni aiemmin täälläkin mainitsin, niin soppa on aika valmis.

Sain tänään todeta olevani tietämättäni vielä paremmassa hoidossa OMT-fterapeutillani kuin olin kuvitellutkaan. Hänkin hakenut ko. osaamista Ortonista ulkomaiden lisäksi ja hyvinkin perillä selän/niskan oirekirjosta; niskan retkahduksista, hermostosta ym. Tänään alkoikin stabilointiharjoitukset kera aivojumpan. Mukavaa alkaa seurata alkaisko arki muuttua miellyttävämmäksi näillä. 8) Alkaa omaan koppaankin muodostua aika hyvin ilmeisen oikeanlaista mielikuvaa kiitos foorumilaisten ja sattumalta löydettyjen ammattilaisten. :) Toivottavasti tämä ei ole taas vain tällainen parempi suvannevaihe...
lentis

ViestiKirjoittaja lentis » 14 Marras 2012, 18:05

Uutta takapakkia oireistossa. Tännekin ajattelin tätä paketoida, jotta pysyy muistissa. Jälleen tällainen täydellinen liukumäki alas sinne, missä mikään stabilointi tai rauhoittuminen ei toimi. Olen alkanut nukkua äärettömän huonoja öitä. Herään lähes joka yö järjettömään kuumuuteen ja hikeen. Vaikka nukun kunnollisissa asennoissa ja vähillä vaatteille, ei tunnu tuo tehoavan. Hermosto ei tykkää muusta kehosta ilmeisenkään paljoa... :(

Tänään kävin kirjaimellisesti pyörähtämässä ft vastaanotolla, josta käännytettiin muutaman lauseen jälkeen kotiin ja odottamaan lymfa-aikaa ensi viikolle. Ei uskalla mies minua käsitellä, kun kaikki huimausoireet ja muut palanneet kuvioihin ja kallonpohja täydessä tulessa painanteineen. Pää särkee sitä tahtia, etten muista koska viimeksi näin kovin koskenut. Ajatukset nyt ovat yhtä sekaisin kuin aina, mikään ei ole järjestyksessä. :( Näkökin reistailee pahoin, kun ei tahdo puhujan kasvoja selkeästi erottaa. Vasen leukaluun nivelkohta on ollut lihaksistaan nyt pahassa jumissa ja naksahtaa auki silloin tällöin, kun suun avaa ammolleen esim. haukotellessa. Sattuu pirusti, kun naksahtaa. Mahtaa olla paljon korvattavaa, kun pieni lihas niin kireänä. Tuntokin lähti kielestä, kun kaulan koukistajia tein ilman kunnollista tukea. Jäi harjoitteet tekemättä siltä erää.

Muutaman viikon päästä neuropsykologisiin testeihin ja sitä ennen siis pari kertaa lymfaa ja vanhaa harjotustehoa alennettiin. Mukaan otettiin takaisin vasemman puolen tasapainoaistia korjaava asentohoito. Sellaista täällä. Muistaakseni ei mitään positiivista oireiston kannalta. Mahtaako olla samoja kalavelkoja vielä noista viikkojen takaisista "ihmiskokeista"...
lentis

ViestiKirjoittaja kojootti » 15 Marras 2012, 19:40

Neuropsykologiset testitkin ovat aika raskas juttu, varaudu siihen , että olet luultavasti aika naatti niiden jälkeen :lol:
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja lentis » 15 Marras 2012, 21:14

Juu, näin epäilinkin sen aikavarauksen 2-3 h perusteella. Mutta kiitos kaunis varoituksesta, pitänee muistaa höllätä vielä lisää ennen niitä...
lentis

EdellinenSeuraava

Paluu Käyttäjäesittely